Čtvrtek 18. října 1928

Uvedl jsem už při líčení formální stránky rozpočtu, že při rozpočtech státních podniků jest zaveden nový oddíl, totiž použití čistého zisku. Toto použití jest trojí: úmor investičních dluhů, nové investice a pak odvod státní pokladně.

Dluhy investiční umořují: 1. pošty obnosem 30,250.622 Kč, 2. stát. lesy a statky 20,530.000 Kč, 3. státní báně 1,216.400 Kč, dohromady 51,997.022 Kč.

Státní pokladně, jak už bylo řečeno, odvedou státní podniky 1.258,349.518 Kč.

Zisk sám ovšem jest větší a je také větší, nežli byl preliminován na r. 1928. Na r. 1929 je preliminován zisk 1.551,696.464 Kč, na r. 1928 byl preliminován 1.528,550.438 Kč, je tedy větší o 23,146.026 Kč.

Nehospodařily tedy státní podniky hůře, právě naopak lépe, mají větší zisky, ale odvádějí státní pokladně méně, protože umořují investiční dluhy.

Pasivní jsou úřední noviny 170.000 Kč a čsl. tisková kancelář 811.000 Kč.

Větší zisky mají: Státní mincovna v Kremnici, provoz pošty, telegrafů a telefonů a poštovní provoz automobilní, státní lesy a statky, školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě, státní báňské a hutnické závody, vojenské. lesní podniky, státní lázně, státní tiskárny v působnosti předsednictva min. rady, v působnosti min. nár. obrany.

Menší zisky mají: Tabáková režie, státní loterie, poštovní úřady šekové, čsl. státní dráhy, Uhřiněveský školní závod zemědělský, vojenská továrna na letadla.

O rozvoji státních podniků podává obraz důvodová zpráva k vládnímu návrhu rozpočtu. Některé cifry v této zprávě jsou velmi zajímavé. Poukazuji na př. na pošty. Provoz pošty naší je přímo obrovský a stoupá rok od roku. O hospodářství naší pošty podávají nejlepší obraz tyto cifry: R. 1919 příjmy 202,685.150 Kč, výdaje 303,923.200 Kč, ztráta 101,238.050 Kč. R. 1923 příjmy 908,242.154 Kč, výdaje 880,190.738 Kč, zisk 28,051.416 Kč. R. 1927 příjmy 1.305,810.336 Kč, výdaje 1.173,560.172 Kč, zisk 132,250.164 Kč.

Velkou důležitost má radio, jehož správa spadá do kompetence pošt a telegrafů. Poštovní správa snaží se všemi silami, aby přivedla u nás radio na nejvyšší možnou dokonalost. Bude třeba ještě vybudovati velkou radiovou stanici, aby bylo umožněno i v nejvzdálenějších a nejchudších vesnicích užití vymožeností radia. Přimlouvám se za brzké připravuje.

Při této příležitosti přimlouvám se vřele za požadavky venkovských přespolních listonošů, na které jsem již loňského roku poukázal. Přespolní listonoši konají velmi těžkou práci a zasluhují jistě povšimnutí.

Při kapitole zemědělství bylo mnoho mluveno o výnosu státních lesů a statků. Pokládám proto za svoji povinnost, abych ve svém referátu věnoval této věci několik slov.

Zisk státních lesů a statků uvedených v oddíle A rozpočtu podniku "Státní lesy a statky" na r. 1929 preliminován jest částkou 74,928.160 Kč, z čehož budou hrazeny splátky a příspěvky za statky převzaté podle zákonů o pozemkové reformě, preliminované částkou 20,530.000 Kč a investiční náklady preliminované částkou 19,112.274 Kč, jakož i ztráta podniků a závodů uvedených v podrobnostech rozpočtu v celkové částce 1,029.190 Kč a investiční náklady těchto per 4,272.000 Kč, takže zisk, který má podnik "Státní lesy a statky" odvésti státní pokladně, činí 29,984.696 Kč.

Při posuzování preliminovaného zisku státních lesů a statků dlužno vzíti zřetel na různé náklady, jež by soukromý podnik buď vůbec, nebo alespoň z části nezatěžovaly, a to: 1. Úroky z nabývací ceny pozemků převzatých podle zákonů o pozemkové reformě 25,624.000 Kč. 2. Úroky z nákladů investičních do r. 1925 6,538.000 Kč. 3. Náklady pensijní 13,604.100 Kč, k čemuž nutno podotknouti, že podnik převzal bez náhrady výplatu zaopatřovacích požitků všech pensionovaných zaměstnanců státních lesů a statků, ač pensijní příspěvky plynuly po celou služební dobu do státní pokladny. 4. Náklady patronátní, jež uvedeny jsou přímo ve výdajích hospodářství lesního a polního 3,025.700 Kč. 5. Voluptuary, t. j. náklady na udržování zámků a parků v Ploškovicích, Konopišti, Chlumu u Třeboně, Židlochovicích a Topolčiankách v částce 716.900 Kč.

Úhrnem činí tyto mimořádné platy a náklady 49,508.700 Kč, bez nichž zvýšil by se provozní přebytek ze 74,928.160 na 124,436.860 Kč.

Dále třeba poukázati, že nelze celý čistý výnos podniku "Státní lesy a statky", a zejména pokud jde o hospodářství lesní, které převládá, posuzovati pouze s hlediska vyšší výnosové schopnosti lesního hospodářství v zemích českých, kde je pouze asi 30% z celkové výměry půdy tohoto podniku, kdežto 70% výměry leží v zemích vykazujících v důsledku místních přirozených a dopravních poměrů mnohem nižší výnosnost lesního hospodářství (na Slovensku asi 30%, v Podkarp. Rusi as 40% celkové výměry), nýbrž že jest nutno vzíti v úvahu každou z těchto oblastí zvláště, při čemž za normální hospodářství možno považovati pouze oblast v zemích českých.

Z vykázaného výnosu lesního hospodářství per 107,286.500 Kč připadá:

Na země české 38,826.800 Kč, t. j. při výměře lesní hospodářské půdy 211.536 ha as 184 Kč na 1 ha, kterýžto výnos možno považovati u srovnání se statky soukromými za velmi uspokojující, uvážíme-li, že hektarový výnos soukromých lesních statků největších latifundií v zemích českých rovná se při racionelním hospodaření průměrné ceně 1 m3 užitkového dříví, které pohybuje se u nejpříznivěji položených lesů ve vnitrozemí kolem 170 Kč.

Na Slovensko připadá 35,466.000 Kč, t. j. při výměře lesní hospodářské půdy 237.187 ha as 150 Kč na 1 ha.

Na Podkarpatskou Rus připadá 16,956.700 Kč, t. j. při výměře lesní hospodářské půdy 309.539 ha, 55 Kč na 1 ha.

Zbytek 16,037.000 Kč připadá na preliminovaný přebytek lesů, které mají býti r. 1929 převzaty do majetku státního podle zákonů o pozemkové reformě.

Menší výnosnost státních lesů na Slovensku a Podkarpatské Rusi oproti zemím českým dokazuje jasně nezbytnou a naléhavou nutnost rychlého řešení problému investic, směřujících k technickému zdokonalení hospodaření v těchto oblastech. Avšak i přes to možno tvrditi, že vykázaný čistý výnos předčí výnosnost soukromých lesů v těchto oblastech.

Pokud se týče polního hospodaření, připadá z celkového výnosu 20,805.000 Kč na země české 16,180.600 Kč, t. j. při výměře polní hospodářské půdy 32.480 ha, as 498 Kč na 1 ha, na Slovensko 4,206.700 Kč, t. j. při výměře polní hospodářské půdy 13.363 ha, as 315 Kč za 1 ha, na Podkarpatskou Rus 417.700 Kč, při výměře 1.228 ha polní hospodářské půdy a 3.434 ha pastvin, kterážto půda jest téměř cele propachtována.

Bilanční výsledky státních lesů a statků od r. 1925 - t. j. od zavedení hospodaření podle zákona č. 404/1922 Sb. z. a n., resp. vlád. nař. č. 206/24 Sb. z. a n. - činily podle účetních závěrek: r. 1925 93,498.964 Kč, r. 1926 74,043.866 Kč, r. 1927 82,106.821 Kč.

Větší výnos r. 1925 odůvodněn jest tím, že v prvém roce podnikového hospodaření nebylo nic přiděleno fondu obnovovacímu, ač části tohoto zisku bylo dosaženo z mimořádné těžby dřeva, způsobené hmyzovými a živelními pohromami, kdežto r. 1926 přiděleno tomuto fondu 24,500.000 Kč, a r. 1927 13,900.000 Kč; mimo to utvořena byla r. 1927 reserva na úpravu platů ve výši 10 mil. Kč.

R. 1928 činí do konce září peněžní přebytek 79,173.885 Kč. Z toho bylo odvedeno státní pokladně 40,904.098 Kč, na účet pozemkové reformy (včetně úroků) 31,502.965 Kč, ředitelství státního dluhu (úroky z investic) 3,269.221 Kč, zůstatek u poštovního úřadu šekového 3,497.601 Kč, úhrnem 79,173.885 Kč.

Velká pozornost byla věnována české tiskové kanceláři. Zpravodajské službě musíme u nás věnovat více pozornosti než kdekoli jinde, poněvadž proti cizině jsme na tom ve službě zpravodajské hůře. ČTK má ztrátu skoro 811.000 Kč, loni 750.000 Kč.

ČTK má nejprve určité nedostatky věcné. Potřebovala by doplnit síť svých zpravodajů zahraničních a potřebovala by velmi naléhavě, aby bylo řádně vybudováno její zpravodajství domácí. Pokud jde o zpravodajství domácí, potřebovala by ČTK řádný a pravidelný styk hlavně s ústředními úřady a pravidelný styk také s důležitými centry života politického a národohospodářského ve všech zemích naší republiky. ČTK má dále některé velmi vážné nedostatky v poměrech personálních. Pro celý soubor politické i komerční služby ČTK doma i za hranicemi pracuje asi 65 redakčních sil, pro které je celkem systemisováno asi 22 míst úředníků zpravodajské služby. Z tohoto počtu 22 je obsazeno do dnešního dne pouze 16. Je tedy v zájmu řádného a rychlého zpravodajství záhodno, aby co nejdříve bylo obsazeno aspoň zbývajících šest míst systemisovaných a aby při revisi systemisace bylo přiměřeně pamatováno také na redakční personál ČTK. Ale ČTK má také personál kancelářský, na který se při systemisaci úplně zapomnělo. Bylo by záhodno, aby při revisi systemisace se pamatovalo přiměřeným počtem míst kancelářských úředníků i na tento personál, který k řádnému provozu ČTK je nezbytně nutný a který pracuje v redakci ČTK ve funkci stenografů, telefonistů a pod.

Pro řádný chod služby zpravodajské má nemalou důležitost kolektivní smlouva. Přimlouvám se, aby jednání o ni bylo záhy započato.

Personálu ČTK byly až do konce r. 1927 vypláceny remunerace za služby noční a za služby nedělní. Také ve státním rozpočtu na r. 1928 je ve skupině II, oddíl IV, § 15 (ČTK) preliminováno na práce nedělní 76.295 Kč, a na práce noční 152.590 Kč. Od počátku r. 1928 se však personálu ČTK nevyplácejí ani odměny za služby nedělní ani odměny za služby noční. Za služby nedělní personál státního podniku podle platných předpisů zákonných nárok na odměnu má, služby noční se všude oceňují jinak nežli služby denní.

Státní dráhy jediné jsou odkázány na státní pokladnu k úhradě investic obnosem 175,600.000 Kč, to je 25% daní dopravních. Doposud neodvádějí státní dráhy ničeho do státní pokladny. Je to přirozeno, poněvadž stále nutno investovati velké obnosy, aby státní dráhy konečně se dostaly tak daleko, aby nebylo do nich stížností. Provozní délka čsl. státních drah je 11.076.705 km, délka drah pak ve státním provozu 2.304, dohromady síť našich drah činí 13.381 km. Řekl-li jsem, že státní dráhy neodvádějí ničeho do státní pokladny, neznamená to, že by neměly zisků. Na r. 1929 je preliminovaný zisk 155,990.000 Kč, který však je ponechán celý státním drahám na investice, takže dohromady bude r. 1929 investováno 331 mil. Kč. Letošní rok je černým rokem čsl. státních drah. Nebylo u nás dosud tolik a takových neštěstí na drahách, jako je tomu letos. Nechci zde mluviti o příčinách a o vin. Vyslovuji zde jen vřelé přání celé naší veřejnosti, aby za každou cenu byla sjednána bezpečnost na našich drahách, stůj co stůj. Běží nejen o důvěru naší, nýbrž o důvěru ciziny, která v posledních letech hojně navštěvuje naše turisticky jedinečné krásné kraje.

Tarify na drahách je potřeba co nejdříve zreformovati a přizpůsobiti je potřebám našeho hospodářství, a zvláště přizpůsobiti je podle geografické formy republiky. Bude to práce obtížná, ale je nutno přece jen přiblížiti východ státu jeho západu a tak umožniti dopravu zboží z nejzažšího východu na západ. To očekáváme od našich drah v roce příštím.

Nemohu nevzpomenouti zde též naši tabákové režie. Odvede r. 1929 sice o 15 mil. Kč méně do stát. pokladny než r. 1928, ale přece jen obnos 1.036,389.144 Kč jest obnos, bez kterého bychom těžko sestavovali aktivní rozpočet. Děkovati za to máme jistě dobrému hospodaření tabákové režie, jejím dobrým výrobkům a zvláště pak vytrvalosti kuřáků.

Zajímavé jsou cifry výroby tovarů tabákové režie. R. 1921 vyrobeno bylo 547 mil. doutníků, 5.528 mil. cigaret, r. 1927 vyrobeno bylo 293 mil. doutníků a 11.088 mil. cigaret. Úhrnný příjem za prodané tovary obnášel r. 1921 1.933 mil. Kč, r. 1927 1.882 mil. Kč Tabáková režie věnovala péči o pěstování tabáku na Slovensku a Podkarpatské Rusi, kde jsou příznivé podmínky pro pěstování tabáku. R. 1927 byl pěstován tabák na ploše 5.387 ha a sklizeno bylo 76.214 q tabáku v ceně 47,996.494 Kč. Bude jen dobře, bude-li pěstování tabáku podporováno i dále, abychom omezili dovoz tabáku z ciziny, pokud jen to bude možno.

Státní loterie vynese r. 1929 méně než r. 28 totiž 33,813.838 Kč proti 42,066.368 Kč * r. 1928.

Zisk státní mincovny v Kremnici je větší o 2.1 mil. Kč. Na r. 1928 obnášel zisk 598.654 Kč, na příští rok 2,705.687 Kč. Je to důsledek rozsáhlejšího ražebního programu. V důsledku zákona o soustavě drobných mincí bude přikročeno k ražbě stříbrných mincí po 5 a 10 Kč, odtud onen větší zisk 2 mil. Kč.

Státní báně a hutě proti letům předcházejícím vykazují značnější zisk. Proti 17,154.900 Kč na r. 1928 vykazují na rok 1928 22,550.000 Kč. Ovšem celý tento zisk se jim ponechává na investice a na umořování investičních dluhů.

Státní lázně jsou ve stálém vzestupu. Jsou navštěvovány nejen našimi státními občany, nýbrž těší se stále větší a větší oblibě též u cizinců. Proto také mají větší zisky. Na příští rok je preliminován zisk obnosem 3,341.856 Kč a odvádějí státní pokladně celý zisk a investice hradí zápůjčkou 10 mil. Kč. Tohoto obnosu bude použito k úpravě lázeňských budov. Státní lázně máme v Jáchymově, kde bude stavěn ústav pro výrobu radiových preparátů, v Tatran. Lomnici, na Štrbském Plese, v Lubochni, Sliači, v Herlanech a Smerdzonce.

V rozpočtu na r. 1929 objevuje se nově žabácký školní ústav zemědělský, který byl ponechán k používání vysoké škole zemědělské v Brně a od ledna 1928 prohlášen za podnik spravovaný podle zásad obchodního hospodaření. Je to s ním podobné jako se školním statkem Uhřiněvským, přičleněném k vysoké škole zemědělské u nás. Tento statek byl hodně zanedbán a vyžaduje značně investic. Zisk jest ovšem malý 5.512 Kč a proto kryje investice zápůjčkou 194.488 Kč.

Podíly autonomních svazků. Podíly autonomních svazků spočívají jednak na zákoně, jednak na morální povinnosti státu k autonomním svazkům. Na zákonném podkladě spočívá podíl zemí místo přirážek k dědickým poplatkům, školní příspěvek k poplatkovému ekvivalentu, přirážka ke spotřební a výrobní dávce z lihu zemím, podíl fondů na příspěvcích k dani pozemkové, podíl obcí a fondů na dani domovní, zemská dávka z piva a konečně úděly daně z obratu a přepychové. Na morálním podkladě spočívají příděly na platy učitelské. Tyto platy patří vlastně zemím, ale země právem říkají, že zvýšená povinnost na platy učitelské jim byla uložena státem; jiné úhrady nemají, proto musí zde zaskočiti sám stát a hraditi tuto zvýšenou potřebu sám.

Letos byla znovu nadhozena otázka, neměla-li by tato skupina býti pojata do rozpočtu administrativního. Zde byla pro nás r. 1927, kdy byl rozpočet překonstruován, rozhodující otázka účelnosti. Dříve včleněním této skupiny do administrativního rozpočtu byl tento rozpočet zbytečně nadouván. Proto bylo účelnější, aby v administrativním rozpočtu byly uvedeny daně a dávky již čisté, bez uvedených podílů, a aby byla z podílů utvořena skupina nová. Vždyť konečně stát je pouze výběrčím těchto podílů. Jinak se to má s příspěvkem státu na platy učitelské. Mohlo by se říci, že tento příspěvek je obyčejným vydáním a že patří do všeobecné pokladní správy, ale tomu není tak. Do rozpočtu mohou přijíti položky, které mají zákonný podklad, nebo o kterých se předpokládá, že příštím rokem takto podloženy budou. To se však nemůže říci o této položce. Ta se vlastně hradí zálohově z pokladních přebytků. Ovšem není nám tajno, že tyto zálohy nikdy neuvidíme zpět. Tento příspěvek byl zvýšen ze 600 mil. Kč na 700 mil. Kč. Celkový podíl autonomních svazků je větší proti roku loňskému, totiž 1.194,206.841 Kč proti 1.158,000.000 Kč na r. 1928.

Příjmy silničního fondu z daně z motorových vozidel a dávky z jízdného na osobní dopravu autobusy, z polovice poplatků za povolení k dovozu minerálních olejů, z polovice cla na dovoz minerálních olejů a za cla na dovoz pneumatik jsou preliminovány obnosem 90 mil. Kč proti 66,5 mil. Kč letošním.

Tato skupina třetí je velmi bolavou stránkou rozpočtu. Otázka autonomních financí, která byla přechodně řešena zákonem o finančním hospodaření autonomních svazků, čeká na své definitivní rozřešení. Pan ministr financí ohlásil již ve svém exposé k rozpočtu řešení této věci. A při této příležitosti musí býti rozřešena též otázka učitelských platů. Není naprosto možno, abychom byli odkázáni v této věci i příště na kasovní přebytky. Dnes ještě žijeme z nedoplatků daňových, ale tento pramen záhy vyschne. Bude nutno proto rozřešit definitivně tuto otázku, a to čím dříve tím lépe.

Státní dluh. Státní dluh bude obnášeti r. 1929 36.853,622.438 Kč, loni 34.385,059.792 Kč. Je tedy větší o 2.468,602.646 Kč, ale toliko zdánlivě větší. Ve skutečnosti jest menší nežli r. 1928, a to o 1.731,397.354 Kč. Na r. 1928 nebyl totiž ve státním dluhu uveden dluh státovkový. Tento dluh v obnosu 4.200 mil. Kč je letos uveden a proto se jeví onen zdánlivý vzestup státního dluhu. Na r. 1929 odpadá dluh 4.400 mil. Kč vyplývající z provedení mírových smluv. Tento dluh totiž je už převeden do vnitřního státního dluhu a též do dluhu zahraničního. Naše republika totiž byla povinna převzíti část starého zajištěného i nezajištěného dluhu rakousko-uherského. Tento dluh na zákaldě rozhodnutí reparační komise jsme přijali a vyměnili jsme jeho titry z větší části za titry našeho vnitřního konsolidovaného dluhu, proto je náš vnitřní dluh větší, totiž 25.946,762.400 Kč proti 23.592,134.504 Kč na r. 1928. Částečně pak dosud se jeví jako dluh společné pokladně v Paříži, která obstarává úrokovou a umořovací službu rakousko-uherského dluhu předválečného, odtud větší dluh zahraniční 6.706,900.038 Kč proti 6.392,925.288 Kč na r. 1928. Úrokování a a úmor je hrazen jednak státními podniky, jednak státní správou samou. Státní podniky hradí 358,837.620 Kč a státní správa 1.831,146.965 Kč. Mimo to dostáváme ze společné pokladny v Paříži 30 mil. Kč. My totiž máme zde u nás více titrů předválečného dluhu rakousko-uherského, než kolik máme podle rozhodnutí reparační komise míti. Touto částí jsme ke společné pokladně v poměru věřitele a proto dostáváme ten obnos 30 mil. Kč na zúrokování a úmor této části titrů předválečného dluhu rakousko-uherského.

Státovkový dluh k 15. září 1928 obnáší 4.178,448.558.56 Kč. Převodní stav byl 10.189,905.599 Kč. Z toho bylo zaplaceno 6.011,457.041,24 Kč. Splácení dělo se: dávkou z majetku, umořovacím fondem státovkovým, zůstatky státní správy z akce okolkovací a výměnné a pak přímo státem podle úmluvy s národní bankou.

Jest nyní otázkou, proč tento státovkový dluh byl zařaděn do státního dluhu, nebo se můžeme tázati, je-li vůbec státovkový dluh státním dluhem?

De lege lata jest zcela nepochybno, že t. zv. státovkový dluh jest součástí státního dluhu. Budiž tu poukázáno jednak na čl. XII novely k zákonu o cedulové bance z 23. dubna 1925, č. 102 Sb. z. a n., ve kterém byla vláda zmocněna, aby provedla za stát vyúčtování Bankovního úřadu ministerstva financí, vydala cedulové bance dlužní úpis o t. zv. státovkovém dluhu a sjednala s bankou úmluvu o umoření a zúrokování tohoto dluhu. Dále v úmluvě uzavřené mezi státem a cedulovou bankou dne 2. února 1927 za účelem provedení tohoto ustanovení se opětně výslovně mluví o státovkovém dluhu a stát vydal bance na tento dluh zvláštní dlužní úpis, ve kterém jest řešeno úrokování a umořování státovkového dluhu. Po stránce právní je tedy na podkladě nynějšího stavu zákonodárného věc nesporná a zcela jasná.

Pokud jde o otázku, která jest povahy zcela akademické, totiž z jakého důvodu je t. zv. státovkový dluh počítati mezi státní dluhy, jest přihlédnouti k právní konstrukci bankovek a k vývoji a vzniku t. zv. státovkového dluhu. Tento dluh vznikl u Rakousko-uherské banky, jež dala státu za určité dluhopisy platidla, kterými si stát opatřoval potřeby věcné i potřeby osobní. Uvádí-li se, že takovýto inflační způsob výdeje bankovek není dluhem. nýbrž jest zvláštním antisociálním zdaňováním obyvatelstva, jest třeba rozlišiti na jedné straně konstrukci formelní a na druhé straně účinky takovéto emise papírových platidel. Svými účinky působí tato emise jako antisociálně libovolné zdaňování, avšak co do své konstrukce jest a zůstává státním dluhem, kontrahovaným u cedulové banky. Tato platidla vešla v oběh na podkladě úvěru poskytnutého cedulovou bankou státu.

Pokud jde o měnový vývoj v československé Republice, není vůbec nikým bráno v pochybnost, že životním zájmem našeho státu bylo, postaviti se od počátku na zásadní stanovisko protiinflační. Byly hlasy, které doporučovaly i repudiaci převzatých papírových platidel z oběhu a vydání nových platidel, t. j. vytvoření zcela nové měny. Proti tomu byly však uvedeny různé rozhodující důvody. Repudiace platidel by svými účinky ještě zvyšovala účinky inflace, neboť by se vypořádala s dosavadním oběhem způsobem zcela slepým; rozhodla by při tom nahodilá držba platidel a nejvíce by byla postižena místa, u kterých se akumulují hotové prostředky, tedy všechny druhy peněžních ústavů, družstva nevyjímaje.

Repudiace papírových peněz by byla vyrovnala tuto část státního dluhu tedy způsobem zcela antisociálním. Repudiace nebyla dále možná z důvodů technických, poněvadž bylo naprosto neproveditelným opatřiti si v krátkém čase platidla v potřebném rozsahu. O vlivu repudiace na nerušený běh hospodářského života se nezmiňuji.

Náš stát musil tedy ponechati v oběhu papírové peníze, vydané Rakousko-uherskou bankou, pro něž hlavní protipoložkou v aktivech banky byla pohledávka proti Rakouskouherskému státu.

Pro správu měny nebyla s počátku také vzhledem k takovému stavu úhrady oběživa zřízena cedulová banka, nýbrž správa měny byla dána do rukou přechodného státního ústavu, bankovního úřadu ministerstva financí, a nepřímo vlastně do rukou ministerstva financí. Ať však se jakkoli hledí na povahu papírových peněz, ať se považují za opravdové peníze nebo jen náhražku, nemůže býti sporu, že také tento ústav musil ve svých aktivech uvésti proti obíhajícím státovkám, které v rukou obecenstva představují kupní prostředek, vyrovnávací položku, kterou byla pohledávka proti státu, resp. platební povinnost státu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP