Čtvrtek 18. října 1928

Když pak byla zřízena cedulová banka, bylo rovněž nutno, tak jak to odpovídá právní konstrukci bankovek, zařaditi do aktiv banky pohledávku proti státu, vzniklou z uvedeného státovkového dluhu.

Poznamenati jest dále, že tento stav jest v podstatě stejný, jako ten, kdyby bylo bývalo možno vytvořiti ihned z počátku samostatný cedulový ústav, neboť i ten převzav obíhající platidla, by nebyl měl v aktivech jiné úhrady pro ně, než platební slib státu. Způsob, jakým bylo upraveno splácení tohoto dluhu, dávkou z majetku a z přírůstku na majetku, jest pak s hlediska sociálního jistě správnější, než různá jiná navrhovaná řešení.

Opatření měnová, která byla v Československé republice učiněna, nezmenšila nikterak nárok státu na likvidační zůstatek z Rakouskouherské banky a všechna tato opatření nejen že předvídala, nýbrž měla i podstatný vliv na rozhodnutí mírové konference v těchto otázkách.

Jinou otázkou jest pak, proč je třeba, aby byl splácen t. zv. státovkový dluh, který zdánlivě, jak často se uvádí, nikoho nezatěžuje. Pro splácení tohoto dluhu nerozhodují tak momenty právní aneb soukromohospodářské, jako zvláště momenty národohospodářské. Kdyby největší část oběživa, jak skutečně to po převratu bylo, měla úhradu jen ve státovkovém dluhu, pak cedulový ústav by neměl možnost vykonávati ingerenci na toto na něm nezávislé oběživo, a to ani co do stability kursu měny, ani co do poměrů na trhu peněžním. K udržení stabilního kursu měny v poměru k jiným měnám potřebuje cedulový ústav míti přiměřenou zásobu drahých kovů a devis. Má-li však kontrola kursu měny býti skutečně účinná a rozhodující, jest třeba, aby cedulový ústav měl vliv také na onu část oběživa, která není uhrazena drahými kovy aneb devisami. Stabilita kursu měny předpokládá také, aby mohl býti kontrolován peněžní trh a regulován rozsah úvěrů, a proto jest žádoucí, aby oběh platidel byl v podstatě pružný, t. j. aby ve své větší části závisel na cedulové bance. Platidla, jež odváděna jsou bance jako splátka na t. zv. státovkový dluh, jsou bankou opět vydána na podkladě obchodu úvěrového (eskont neb lombard), nebo za koupi devis, valut, drahých kovů. Rozsah oběživa se tedy nemusí měniti, nejde o kontrakci oběživa, avšak složení úhrady oběživa se mění; na místo platidel, jež jsou kryta t. zv. státovkovým dluhem a jejichž oběh jest tedy nepružný, nastupují platidla, jež jsou kryta způsobem pružným a v podstatě závislá na cedulové bance. Tak zjedná se cedulovému ústavu rozhodující vliv na peněžní trh a na regulování úvěru, čehož jest nezbytně nutno jak v zájmu stability kursu měny, tak v zájmu spořádaných poměrů úvěrových.

Zkušenost posledních let u nás ukázaly, že přes to, že byla již splacena více než polovina původního t. zv. státovkového dluhu, není postavení cedulové banky na peněžním trhu ještě tak zajištěné a tak rozhodující, jak by bylo žádoucí v zájmu celostátním a v zájmu národního hospodářství.

Nejlepším důkazem, že názor o nutnosti splácení státovkového dluhu není překonán a není zastáván jen u nás, jest způsob, jak ve většině států byl v posledních letech tento dluh splácen, zvláště pak úprava a splácení jeho při provádění měnových reforem, zejména v Itálii, Belgii a ve Francii.

Názor, že jest úplně absurdním, aby stát zavázal se zúrokovati Národní bance svůj státovkový dluh, přehlíží především úplně právní konstrukci cedulové banky. Cedulová banka podle zákona z r. 1920, č. 347 Sb. z. a n., a novely z r. 1925 jest bankou akciovou, která má tedy poskytovati akcionářům určitou dividendu. Podle své povahy a podle rázu svých obchodů, plyne příjem cedulové bance ve značné části zpravidla z tuzemských obchodů emisních, t. j. z diskontu a z lombardu. Rozsah těchto obchodů však je malý, je-li velká část oběživa nepružná, jsouc kryta t. zv. státovkovým dluhem. Proto při uzákonění novely ze dne 23. dubna 1925, č. 102 Sb. z. a n., nemohlo se s jistotou předvídati, zda rozsah těchto obchodů bude takový, aby po krytí režie cedulové bance mohl stačiti též k vyplácení určité dividendy.

Jest tedy státovkový dluh zcela právem veden mezi státními dluhy. Přecházím k jednotlivým kapitolám.

Kap. 1. "President republiky a kancelář presidenta republiky" preliminuje 19.1 mil. proti 18.4 mil. Kč na r. 1928. Běží zde o náklad spojený s naším hradem a pak Lány. Zmíním se zde zvláště o úpravě historické části hradu. Zde bylo nutno dosavadní obnos zvýšiti o 400.000 Kč. Běží totiž o to, aby restaurační a konservační práce na hradě pokračovaly rychleji. Dosud bylo vykonáno mnoho v historické části hradu. Ve III. hradním nádvoří byly cenné historické objevy zabezpečeny betonovým stropem. Zvláštní péče je věnována sálu Vladislavskému a komnatám s ním souvisejícím. Ovšem mnoho ještě zbývá zde vykonati a bude třeba ještě několika let k úplné restauraci a zabezpečení hradu. Při pracích ve starém hradu přichází se stále na cenné nálezy, které nutno konservovati.

Vyslovuji vřelé přání, aby tento historický klenot, nám všem tak drahý, co nejdříve se zaskvěl ve staré slávě a kráse. Správa hradu může býti ubezpečena, že parlamentu neschází dobré vůle povoliti potřebné prostředky k dílu tak dobrému a záslužnému. Rozumí se též samo sebou, že souhlasíme s náležitou úpravou novější části hradu, sídla presidenta republiky, aby i tato část svou úpravou byla nám ke cti i před cizinou. Na úpravu hradu bylo by hříchem šetřiti.

Již loňského roku při svém referátu o rozpočtu kap. 2. "Zákonodárné sbory" jsem zdůraznil, že bude nutno adaptovati další místnosti Rudolfina pro potřeby parlamentu. Letošního roku dochází ke splnění této nutnosti a snad do konce tohoto roku bude možno parlamentu zaujmouti místnosti adaptované. Proto je preliminována na příští rok potřeba menší o 1 mil. Kč.

Předsednictvo min. rady žádá o 1.3 mil. více, 32,7 mil. proti 31.4 mil. Kč na r. 1928. Jako loni tak i letos při této kapitole bylo v rozpočtovém výboru mluveno mnoho o systemisaci státního zaměstnanectva. Tato otázka hýbe celou státně-zaměstnaneckou veřejností, a to tím spíše, poněvadž systemisace vešla v činnost a objevují se zvláště letos již její dobré a stinné stránky. Vláda prohlásila, že tato systemisace je systemisací prozatímní na 3 roky a že po 3 letech - to tedy bude příštím rokem - přikročí k systemisaci definitivní. Je nutno konečně v zájmu služby samé, aby systemisace definitivní byla provedena tak, jak toho vyžaduje služba, a aby přispěla k uklidnění státních zaměstnanců.

Ministerstvo zahraničí potřebuje o 2,5 mil. Kč více než r. 1928. Tato větší potřeba týká se nákladů osobních. Celková potřeba je 167.5 mil. Při této kapitole zvláště nutno zdůrazniti náš poměr k sousedům našim a k našim spojencům, jakož i celkový směr naší politiky. Naše politika zahraniční jest a bude i napříště prosta jakékoli agresivnosti, bude to politika mírová. Chceme za každou cenu zachování míru, poněvadž Evropa se ještě nevzpamatovala z těžkých ran zasazených jí světovou válkou a chaosem vzniklým po této válce. Je svatou povinností nás všech přispívati k udržení míru. Jako hlavní činitel vedle zahraničního úřadu je k tomu povolán parlament. Můžeme pak jistě se zadostučiněním konstatovati, že náš zahraniční úřad kráčí v prvních řadách všude tam, kde běží o mír. Ani náš parlament nezůstává pozadu a činně se účastní svými zástupci na všech konferencích mezinárodních, majících za účel udržení míru. My to dělati musíme, protože jsme si dobře vědomi, že jenom mír zachrání náš hospodářský rozvoj a konec konců nás zachrání i politicky.

Naše zahraniční smlouvy se spojenci nemají účelu agresivního, nýbrž jen a jen mírový. A tomu zůstaneme věrni i v budoucnu. To prohlašuji zde jménem parlamentu. Ovšem to neznamená, že bychom nechtěli nebo nedovedli se brániti v případě zevnější agrese. To nechť vezmou na vědomí všichni, kteří mírové smlouvy pokládají jen za prozatímní a kteří čekají na nejbližší příležitost, aby mohli status quo v Evropě zvrátiti. Nechceme porušiti mír, ale na druhé straně jsme připraveni se hájiti.

Největší výdajnou položkou po všeobecné pokladní správě je výdajová položka ministerstva nár. obrany, a to 1400 mil., právě tolik jako r. 1928; k tomu ovšem připočísti dlužno ze všeobecné pokladní správy 315 mil. fondu na věcné potřeby vojenské. Je to jistě položka velmi veliká, a jako každoročně v rozpočtovém výboru, tak i letos tato položka byla kamenem úrazu.

Nebudu při této kapitole opakovati, co jsem právě uvedl při kapitole předcházející. My si nevydržujeme svoji armádu k výboji, nýbrž ke své ochraně. Samo jméno ministerstva značí, že nás vojsko bude brániti a že nebude samo neprovokováno útočiti, proto je to ministerstvo nár. obrany a ne ministerstvo války.

Naše armáda jest už ztenčena na minimum, jenom na tolik, kolik je nezbytně nutno. Zrazovali bychom však sami sebe, svůj stát, svou rodnou zem, kdybychom ji nechali bez ochrany na pospas útokům. Naše republika má hranice strategicky velmi nevýhodné, těžko branitelné; proto musíme se ohlížeti po spojencích. Těmto spojencům jsme povinni věrností v dobách dobrých i zlých. Kéž jsou to jen doby dobré! Nesplnili bychom pak této povinnosti věrnosti, kdybychom spoléhali vojensky jen na spojence a sami nečinili ničeho. Opakuji znovu, že naše armáda je armádou míru.

Doba ztrávená na vojně není časem ztraceným, je to zároveň dobrou školou pro život v pravém slova smyslu. Poukazuji jenom na snahu odstraniti negramotnost mezi našimi vojáky z krajů kulturně zaostalých. Kdyby nic jiného, tedy již tato kulturní snaha musí býti velmi oceněna.

V rozpravě o této kapitole bylo proneseno mnoho výtek a přání, o kterých se zde zmiňovati nemohu. Odkazuji proto na důvodovou zprávu.

Výdaje ministerstva vnitra činí v rozpočtu částku 709.8 mil. proti 648.3 mil. Kč, tedy více o 61,5 mil. Kč. Toto zvýšení je odůvodněno účinkem zákona o správní reformě. Nesmíme zapomínati, že osobními i věcnými výdaji, spočívajícími na zákoně o správní reformě, je nejvíce zatížen resort ministerstva vnitra. Veškero zaměstnanectvo autonomních okresů a zemí přechází na stát, proto ono zvýšení resortu ministerstva vnitra.

Po všeobecné pokladní správě a ministerstvu nár. obrany největší výdaje má ministerstvo školství a nár. osvěty, celých 923.9 mil. proti 893.8 mil. r. 1928, tedy o 30 milionů více; z toho na výdaje osobní připadá 25.8 mil.

Jako loňského roku tak i letos ministerstvo školství vypracovalo obšírnou a důkladnou statistiku o našem školství všech kategorií. Poukazuji na tuto velmi poučnou statistiku a bylo by dobře, kdyby ji rozšířila i naše žurnalistika.

Loňského roku jsem se ve svém referátu o rozpočtu poněkud obšírněji obíral ožehavou otázkou žactva na středních a vysokých školách a poukazoval jsem na nebezpečí, které nám vyvstává z této hypertrofie studovaných lidí. Zdá se nyní, že už začíná vystřízlivění a že už méně budou navštěvovány střední a vysoké školy. Alespoň ze statistiky by to vyplývalo.

Statistika návštěvy středních škol vypadá takto: Ve škol. roce 1919/20 bylo všeho žactva v prvních třídách středních škol celkem 18.392, ve škol. roce 1920/21 19.742, ve škol. roce 1921/22 21.953, ve škol. roce 1922/23 20.835, ve škol. roce 1923/24 21.979, ve škol. roce 1924/25 21.360, ve škol. roce 1925/26 18.595, ve škol. roce 1926/27 15.531 a ve škol. roce 1927/28 12.734.

Vývoj počtu středoškolského žactva před válkou a po válce do dnešní doby podle zemí je takový: ve škol. roce 1913/14 bylo všeho středoškolského žactva 74.521; v letech poválečných pak činil tento počet, a to ve škol. roce 1918/19 91.234, ve škol. roce 1919/20 93.751, ve škol. roce 1920/21 96.801, ve škol. roce 1921/22 102.690, ve škol. roce 1922/23 106.039, ve škol. roce 1923/24 111.808, ve škol. roce 1924/25 114.493, ve škol. roce 1925/26 110.761, ve škol. roce 1926/27 105.356 a konečně ve škol. roce 1927/28 98.272.

Počet interních abiturientů na středních školách v letech 1919 až 1928: Ve škol. roce 1919/20 bylo všech interních abiturientů na středních školách 6.633, ve škol. roce 1920/21 6.285, ve škol. roce 1921/22 5.943, ve škol. roce 1922/23 5.489, ve škol. roce 1923/24 6.316, ve škol. roce 1924/25 6.646, ve škol. roce 1925/26 7.194, ve škol. roce 1926/27 7.509 a konečně ve škol. roce 1927/28 7.929.

Podle těchto cifer by se tedy zdálo, že začíná vystřízlivění a že se mládež věnuje praktickým povoláním. Ale není tomu tak. Relativně je to stejné, jako tomu bylo dříve. Nesmíme zapomínati, že zde běží o úbytek žactva toho, které začíná teprve studovati, a tu se objevují ještě následky válečné doby.

Neváhám znovu s tohoto místa varovati co nejdůrazněji před hypertrofií studovaných lidí, které nebude možno při našich poměrech vůbec umístiti. Snad jsme se po převratu příliš rozběhli a dochází nám proto dech. Restrikce středních škol bude přece jen nezbytná.

Platí-li to, co jsem řekl, o středních školách, platí to měrou daleko větší o školách vysokých. Máme 4 university, dvě bohoslovecké fakulty, jednu vysokou školu zvěrolékařskou, 4 techniky, jednu vysokou školu zemědělskou a jednu báňskou. Na universitách a příbuzných školách bylo zapsáno ve škol. roce 1926/27 14.818 posluchačů, ve škol. roce 1927/28 16.372; na technikách a příbuzných školách ve škol. roce 1926/27 bylo zapsáno 11.354 a ve škol. roce 1927/28 11.316 posluchačů; dohromady tedy 27.688 posluchačů. Je možno, aby u nás byli všichni tito posluchači ve veřejných službách zaměstnáni? Zde nám hrozí katastrofa větší, než veřejnost tuší. Už dnes čekají absolventi učitelských ústavů dvě až tři leta na místa.

Potěšitelný je rozvoj našeho školství odborného všech směrů. Všech odborných škol všech směrů máme 2.319 s 255.628 žáky. Že pak naše odborné školství stojí na vysokém stupni, viděli jsme na výstavách v Paříži a letos na výstavě soudobé kultury v Brně. Na tomto poli je naše pravé místo a tomu musíme i dále věnovati největší pozornost. Svoje místo ve světovém hospodářském zápase si uhájíme jenom výrobky kvalitními, které mohou vyráběti zase jen kvalifikovaní lidé.

Školství obecné je v historických zemích dobře opatřeno, a to pro všechny národnosti; zbývá však ještě mnoho doháněti na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, kde se docházka školní potkává s nesmírnými obtížemi. Tam budeme ještě dlouho doháněti, co bylo zanedbáno starým režimem.

Ministerstvo zemědělství preliminuje na rok 1929 245.6 mil. Kč, o 29,5 více než na r. 1928. Ovšem zde nutno připomenouti, že do kompetence ministerstva zemědělství přešla regulace vod, pokud souvisí se zemědělstvím, z ministerstva veř. prací a naopak do ministerstva veř. prací přešla elektrisace z ministerstva zemědělství.

Při projednávání rozpočtu ministerstva zemědělství byla otázka našeho zemědělství probrána po všech stránkách. Poukazuji na důvodovou zprávu, která podává obraz nejen o debatě v rozpočtovém výboru, nýbrž i mnoho materiálu osvětlujícího situaci našeho zemědělství a výsledky péče o zemědělskou výrobu.

Výdaje i příjmy Státního pozemkového úřadu se nezměnily, činí 28.4 mil. V historických zemích pozemková reforma na zemědělské půdě jest už až na nepatrné zbytky hotova, zbývá ještě reforma lesní. Na Slovensku a Podkarpatské Rusi se pozemková reforma provádí. Dosud vůbec bylo přiděleno 751.999 ha půdy zemědělské, vlastníkům bylo ponecháno 325.142 ha; dohromady bylo zpracováno 1,077.145 ha půdy zemědělské, zbývá ještě 201.408 ha; ostatní půdy zvláště lesní bylo zpracováno Státním pozemkovým úřadem 1,040.371 ha a zbývá ještě 1,701.249 ha. Loni bylo vysloveno v rozpočtovém výboru přání, aby Státní pozemkový úřad uveřejnil seznam všech nabyvatelů zbytkových statků. Státní pozemkový úřad vyhověl této žádosti a vydal seznam velmi podrobný, kde jsou uvedena nejen jména nabyvatelů zbytkových statků, nýbrž i výměra, bonita a cena těchto statků. Zbývá ještě po provedení přídělu nejdůležitější činnost Státního pozemkového úřadu, totiž zaknihování, které bylo dosud provedeno jen u 5 % drobného přídělu a 10,5% zbytkových statků.

Tento nedostatek má za následek právní nejistotu a pak nemožnost uzavírati právní jednání, týkající se přidělených parcel, není možný úvěr atd. Ovšem práce se zaknihováním spojená není jednoduchá, ale je také velmi odpovědná. President Státního pozemkového úřadu sdělil ve výboru rozpočtovém, že by zaknihování všechno bylo skončeno až někdy v 50 letech, kdyby práce šla kupředu dosavadním pomalým tempem a s dosavadním počtem sil. Bude tedy potřeba mimořádného opatření, jako je použití soukromých měřičských firem, notářů, advokátů atd., aby práce zaknihovací byly brzy skončeny. Přimlouvám se vřele jménem přídělců, aby Státní pozemkový úřad užil všech prostředků a možností k této práci.

Ministerstvo obchodu potřebuje na r. 1929 o 5.2 mil. více, totiž 46.9 mil. Ministerstvo obchodu vypracovalo velmi podrobnou statistiku, týkající se všech oborů působnosti tohoto ministerstva, a kterou si dovoluji poukázati, jakož i a statistiku ministerstva veř. prací, která je rovněž podrobně vypracována, zvláště pokud se týče elektrisace. Z těchto tabulek je jasně viděti, jak se rozvíjí náš obchod, o kterém jsem se už dříve zmínil, jakož i naše živnosti. Pokud se elektrisace týče, je na stálém postupu. Je to zvláště náš venkov, který intensivně se elektrisuje. Ovšem obnos 10 mil. nestačí, aby vyhověno bylo všem žádostem obcí venkovských za podporu na elektrisaci. Zde bude nutno sáhnouti k nějakému pronikavějšímu prostředku, snad asi po způsobu silničního fondu. Tato elektrisace je v zájmu celého našeho národohospodářského života a jistě nachází všude zaslouženého ohlasu.

O poštách a železnicích jsem se obšírněji zmínil při státních podnicích. Zde jenom připomínám, že výdaj na centrály je hrazen z podniků samých.

Ministerstvo pošt potřebuje 12 milionů a železnice 28.9 mil. Ministerstvo soc. péče nabývá stále větší a větší důležitosti, poněvadž se v něm soustřeďuje veškerá sociální činnost státu. Je to sociální pojištění, péče bytová a stavební, péče o mládež a osoby, tělesně nebo duševně vadné, zprostředkování práce, závodní výbory, živnostenská inspekce, péče o váleč. poškozence, péče o vystěhovalce a přistěhovalce a konečně péče o nezaměstnané. Vyrůstá zde veliký úřad, jak jest už viděti z cifry jeho potřeby na r. 1929: 835.2 mil. Kč. Největší položku činí péče o válečné poškozence 482 5 mil. a péče stavební a bytová 260.4 mil.

Oba tyto náklady postupem doby se budou snižovati přirozeným vývojem, jak vidíme ze statistiky. K 31. prosinci 1923 bylo 588.280 válečných poškozenců a k 31. prosinci 1927 bylo už jen 464.649 vál. poškozenců. Od počátku zákona o válečných poškozencích bylo vydáno 4.206 mil. Kč.

V rozpočtovém výboru bylo si mnoho stěžováno na přísné lékařské prohlídky válečných poškozenců, na jejich zkracování atd. Osud všech, kteří třeba v cizích službách ztratili zdraví, živitele atd., jest jistě truchlivý a povinností veřejnosti jest, osud tento zmírniti. Ovšem na druhé straně nesmějí na úkor potřebných dožadovati se veřejné péče ti, kteří nejsou poškozeni.

Též státní výdaje na podporu stavebního ruchu se snižují a budou i v budoucnu se snižovati. Stavební náklad všech staveb státem podporovaných činí 4.814,395.428. Záruka státu pak na tento náklad činí 3.191,211.444. Anuita pak činí ročně 204,094.079 Kč. Ovšem bude nutno konečně jednou učiniti už konec nejistotě stavebníků stran postihového práva státu u podpor udělených ve způsobě státní záruky.

Tento rok a začátek roku příštího také přinese konečnou úpravu ochrany nájemníků a bytové péče vůbec. Už konečně musíme přijíti ke konečnému plánu o ochraně nájemníků, aby naše veřejnost nabyla jistoty, jak dlouho může ještě počítati s dosavadní ochranou. Prodlužování jednoroční musí už jednou přestati.

Podpory v nezaměstnanosti činily r. 1927: 18,308.563, r. 1926 21,282.971. Za první pololetí letošního roku bylo vydáno 6,878.822. Je to jen potěšitelný úkaz, že nezaměstnanosti ubývá.

Právě v přítomné době projednává se pensijní pojištění soukromých zaměstnanců a žurnalistů. Stane se, doufám již v brzké době po právu i jim, kteří tak obětavě dlouho čekali. Na nich, žurnalistech, se osvědčilo, že u nás nejméně může očekávati ten, kdo pracuje pro veřejnost, třeba po celý život.

Ministerstvo zdravotnictví požaduje na příští rok 144.7 mil. Kč, více o 4 mil. Kč.

Při této příležitosti budiž mně dovoleno poukázati na ubohý stav pražských klinik, který volá přímo do nebes o pomoc. Nejen malý počet lůžek, nýbrž nedostatečné umístění a nedostatečná výprava vyžadují nutné nápravy. Znám dokonale rozpočet, vím dobře, jak musíme zápasiti o každý haléř, abychom neztratili aktivitu. Ale ve prospěch ústavů, které chrání lidské zdraví, budeme musiti podrobiti rozpočet revisi a omeziti se snad tam, kde je to možné a snesitelné.

A nyní přicházím ke kapitole velmi povážlivé. Jsou to odpočivné a zaopatřovací platy. Na r. 1929 je preliminováno 732,381.000 Kč; připočteme-li k tomu ještě obnos, který vyžadují státní podniky, 936,474.050 Kč, dojdeme k sumě 1.668,855.050 Kč. Naproti tomu příjmy 95,459.000 Kč od státních zaměstnanců a 164,203.838 Kč od státních podniků, dohromady 259,662.838 Kč. Náklad stoupá rok od roku. Tento přehled nám nejlépe ukáže povážlivé stoupání nákladů pensijních. Roku 1919 bylo vyplaceno na odpočivných a zaopatřovacích platech 151 mil. Kč, r. 1924 559 mil. Kč, r. 1927 již 606,6 mil. Kč.

K částečné úhradě těchto výdajů sloužily pensijní příspěvky placené státními zaměstnanci v činné službě, které vynesly: r. 1919 6,3 mil. Kč, r. 1923 122 mil. Kč, r. 1926 111 mil. Kč, r. 1927 105.9 mil. Kč.

Na rok 1929 preliminují se výdaje této kapitoly částkou 732,381.000 Kč, na r. 1928 byly preliminovány částkou 650,287.000 Kč, preliminuje se tudíž více o 82,094.000 Kč.

A k tomu ještě klepá stále hlasitěji a hlasitěji otázka staropensistů.

Nad těmito otázkami pensí se musíme zamysliti a musíme, vyjímaje ovšem odůvodněné a nutné případy, zamez1ti pensionování těch, kteří jsou ještě tělesně schopni službu zastávati. Budeme musiti také zkoumati, pokud nové platové zákony a nová systemisace úřednická má vliv na přibývání pensistů, a po důkladném vyšetření zjednati nápravu.

Při této příležitosti poukazuji na provisionované horníky. vdovy a sirotky po hornících ze státních dolů a hutí, kteří jistě zasluhují mimořádných přídavků, kterých se domáhají.

Ministerstvo financí je vlastně srdcem celého státního hospodářství, tam se sbíhají prameny a pramínky státních příjmů, aby zase se rozběhly do všech složek státního života. Jsou to příjmy ministerstva financí, které dotýkají se každého státního občana, protože každý občan bez výjimky platí státní daně; neplatí-li přímé, platí jistě daně nepřímé. O těchto příjmech promluvil jsem obšírněji při rozboru rozpočtu. Zde bych chtěl říci jen několik slov o tom, jak se osvědčuje berní reforma. Očekávali jsme jistě všichni v dobré víře, že berní reforma nám přinese na jedné straně zvýšení berní morálky a na druhé straně spravedlivé předpisování daní. Bohužel, byli jsme zklamáni na obou stranách. Ještě teď objevují se případy defraudace daňové, a na druhé straně neodpovídají předpisy daňové duchu nového zákona. Ovšem, můžeme to omluviti novostí věci a pak tím, že úřednictvo finanční správy nemůže zmoci najednou tak obrovskou práci. Depurační akce už je až na některé zbytky ukončena a snad se už konečně jednou dostaneme do normálních dob a poměrů i při finanční správě.

S finanční. správou souvisí též otázka naší měny. Ve veřejnosti se objevují čas od času - právě nedávno se tak stalo - poplašné zprávy o změně naší měny. Mluví se o měně zlaté a devalvaci, o nové jednotce atd. Po věsti jsou většinou velmi zmatené a jsou s to vnésti do veřejnosti neklid. Otázka zlaté měny se obyčejně spojuje se zavedením nové jednotky měnové. Proti těmto poplašným pověstem mohu prohlásiti: S dosavadní jednotkou měnovou zatím zcela dobře vystačíme a není třeba ji měniti. Neučiníme tak dotud, dokud hospodářské poměry, a hlavně cenové poměry u nás i v celé Evropě, nebudou úplně a zcela tak ustáleny, aby změna jednotky peněžní nebyla ničím jiným než mechanickým aktem, asi tak jako tomu bylo, když Rakousko místo zlatých zavedlo koruny. Zavedení zlaté měny neznamená zavedení nové jednotky, to znamená pouhou směnitelnost papírových peněz za zlato, nic jiného. K tomuto opatření můžeme sáhnouti kdykoli, až poměry Národní banky budou takové, že to budeme moci učiniti, a dále až toho budou vyžadovati naše obchodní potřeby. To však nebude míti na prosto žádného vlivu ani na jednotku měnovou, ani na ceny. Není proto naprosto žádné potřeby, aby se veřejnost naše jakkoli znepokojovala.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP