Ve všeobecné pokladní zprávě
jsou obsaženy položky, které se týkají
více resortů nebo se netýkají žádného.
Tam se objevuje také konečné saldo státních
podniků 1.258,349.518 Kč. Všeobecná
pokladní správa má potřebu o 209,6
mil. Kč menší: na r. 1929 2.564,791.869 Kč,
r. 1928 2.774,369.282 Kč. Odpadlo z ní splácení
státovkového dluhu Národní bance,
poněvadž státovkový dluh je zahrnut
v ostatním státním dluhu a tím se
tam také dostalo splácení tohoto dluhu. Rovněž
odpadl vyšší náklad na odpočivné
a zaopatřovací platy učitelské, poněvadž
zvýšen byl loňský obnos 600 mil. Kč
na 700 mil. Kč. Odpadl také náklad s provedením
platových zákonů. Zmenšila se značně
položka náhrady ztrát, vzniklých převzetím
státní garancie za dovoz minerálních
olejů, a to z 12 na 3 mil. Kč.
Snažil jsem se podati stručný a přehledný
obraz státního rozpočtu, jakož i několika
rysy naznačiti situaci naší republiky, a to
politickou, hospodářskou i společenskou.
Opakuji znova: Situace naší republiky není
špatná, není třeba, abychom byli pesimisty.
Ovšem také přílišný optimismus
nesmí nás ukolébati do nečinnosti.
Za deset let jsme udělali velmi mnoho práce pro
konsolidaci republiky. Nejsme však ještě hotovi.
Musíme v druhém desetiletí pracovati dále,
a to ještě intensivněji nežli dosud. Rostla-li
naše práce do šířky a výšky,
musí v druhém desetiletí jíti spíše
do hloubky. Nebylo-li možno, abychom ve chvatu prvního
desetiletí všechno propracovali, jak by bylo žádoucno,
musíme to vynahraditi v desetiletí druhém.
Máme všechny podmínky pro budoucnost, na nás
je, abychom všech těchto podmínek využili
ku prospěchu svého státu.
A nyní ještě několik slov k jednání
v rozpočtovém výboru. Rozpočtový
výbor měl k projednání rozpočtu
dobu poměrně krátkou, ne celé tři
neděle. Příčina jest na snadě.
Jubilejní slavnosti nutily nás k rychlejšímu
tempu. Doufám, že pro příště
nebude již žádné překážky,
aby rozpočtovému výboru: byla poskytnuta
delší doba k projednání rozpočtu.
Ale přes to rozpočtový výbor vykonal
kus velké práce. Řečníci měli
možnost a příležitost neomezeně
podrobiti rozpočet všestrannému rozboru a kritice.
Debaty zúčastnila se oposice i vládní
strany, jakož i jednotliví ministři. Debaty
při projednávání rozpočtu nejsou
zbytečné, naopak jsou nutné. Parlament zde
vykonává právo kritiky vládní
administrativy. Každá kritika, je-li myšlena
vážně a v rozpočtovém výboru
byla jistě myšlena vážně - je zdravá.
Ovšem kritika nesmí býti sama o sobě
účelem: kritika pro kritiku. Kritika má míti
positivní cíl. Tohoto práva bylo v rozpočtovém
výboru plně využito. Promluvilo celkem 160
řečníků, a to 79 z oposice a 57 koaličních.
Vidíte to z přehledu jednání rozpočtového
výboru v důvodové zprávě. Tam
vidíte systematicky sestaven u každého resortu
přehled výtek, kritik, námětů,
návrhů a pokynů pro jednotlivé resorty.
Sestavil jsem schválně tento přehled, jednak
aby posl. sněmovna viděla, co a jak se projednávalo
v rozpočtovém výboru, ale zvláště
proto, aby to všechno nezapadlo ve sněmovním
archivu ve stenografických protokolech, nýbrž
aby všechno to bylo vodítkem pro ministerstva v jejich
činnosti administrativní, ale nejen pro činnost
administrativní, nýbrž i pro přípravnou
činnost legislativní - je to také registrace
přání pro administrativu. Je tam sneseno
mnoho materiálu, podle kterého se má říditi
administrativa. Vidíte, že práce rozpočtového
výboru nebyla zbytečná, i když se nejeví,
jak z mnohých stran bylo žádáno, ve
změně cifer rozpočtu samého. Výsostné
právo sněmovny neprojevuje se snad možností
změny rozpočtu, nýbrž jeví se
aktem schválení nebo zamítnutí rozpočtu.
Snad dojdeme časem k tomu, že budeme moci ve výboru
měniti sám rozpočet. Ale to bude možno
až tehdy, až náš hospodářský
život se tak ustálí a až rozpočet
bude tak pružný, aby bez nebezpečí snesl
změny. Já se přiznávám, že
sám bych rád ledacos změnil na rozpočtu,
ale není to možno, poněvadž každá
změna již teď byla by nebezpečím
pro rovnováhu rozpočtu. Ode dneška za 10 let,
ke konci druhého desítiletí, budeme už
snad v té věci dále. Proto také nebylo
možno, aby rozpočtový výbor přijal
pozměňující návrhy k rozpočtu,
poněvadž by jimi vzrostl rozpočet o miliardy.
Jediná změna byla provedena ve finančním
zákoně přidáním čl.
XXII, který se týká jubilejního daru
20 mil. Kč, jež dává stát na
kulturní a sociální účely.
Letos pak všechny resoluce, které byly podány
v rozpočtovém výboru a obsahují velmi
mnoho cenných pokynů, byly přikázány
přímo vládě, a to jedině z
toho důvodu, aby vláda měla příležitost
všemi se obírati a ke všem přihlédnouti,
aby i z resolucí viděla přání
sněmovny.
Rozpočtový výbor předkládá
tím rozpočet na r. 1929. Suďte jej, kritisujte
jej, ale suďte a kritisujte spravedlivě! Já
pak jménem rozpočtového výboru doporučuji
slavné sněmovně rozpočet na rok 1929
ku přijetí. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
Slovo si vyžiadal pán ministr verejných
prác dr Spina k prehláseniu podľa §u
64 jedn. poriadku. Dávam mu slovo.
Ministr dr Spina: Slavná sněmovno! Odpovídaje
na dotazy o politováníhodné katastrofě,
která se udála dne 9. t. m. zřícením
novostavby na nároží ulice Na Poříči
a Biskupské ulice v Praze, dovoluji si především
navázati na svůj projev, který jsem učinil
10. t. m. v senátě a později v rozpočtovém
výboru slavné sněmovny.
Zdůrazňuji však znovu, že státní
správa nemá a neměla tudíž ani
v tomto případě přímého
vlivu na provádění stavby, ježto zde
šlo o stavbu soukromou. Projednávání,
povolení a dozor při takových stavbách
nenáležejí státní správě.
Pravomoc státní správy se vztahuje jedině
na dohlídky živnostenského inspektorátu,
kterému nepřísluší žádný
vliv na kontrolu statických výpočtů
a technického provádění vlastních
stavebních prací, nýbrž který
provádí pouze kontrolu (Výkřiky
komunistických poslanců.) podle bezpečnostních
opatření na ochranu života a zdraví
dělníků podle § 74 živn. řádu,
resp. podle specielních předpisů živnostenské
inspekce. S tohoto stanoviska nebyly na staveništi závady
a pozastávky se týkaly hlavně jen porušení
zákona o osmihodinné době pracovní.
Katastrofa nebyla tudíž v žádném
vztahu s bezpečnostními opatřeními,
které živnostenská inspekce jest oprávněna
a povinna požadovati.
Podle zprávy, kterou jsem si vyžádal u presidia
hlavního města Prahy stran povolení stavby
a podmínek při tom kladených, povolila rada
městská výměrem ze dne 2. února
1928 sbourání domu na nároží
ulice Na Poříči a ulice Biskupské
a postavení nového pětipatrového domu
s podkrovím na získaném staveništi.
(Výkřiky komunistických poslanců.)
Výměrem z 20. dubna 1928 dala městská
rada svolení ke změně projektu, která
záležela mezi jiným v tom, že místo
původně navrženého domu činžovního
měl býti postaven dům obchodní. Dne
28. dubna 1928 oznámila firma Ing. T. Pražák
a T. Moravec v zastoupení stavebníků, že
započala se stavebními pracemi na tomto domě.
(Předsednictví ujal se předseda Malypetr.)
Za stavební úřad byl pověřen
výkonem stavební policie v tomto okresu vrch. stav.
rada Ing. Pavlát, který prohlásil, že
místní dozor vykonával nejméně
dvakrát týdně (Výkřiky komunistických
poslanců.), a to jak při bourání
starého domu, tak při provádění
nové stavby a učinil také příslušné
ohlášení v sousedních domech, když
zjistil, že se v nich objevily trhliny.
Ihned po katastrofě nařídil primátor
hl. města Prahy, JUDr Karel Baxa, magistrátu - referátu
stavebnímu - aby vykonal okamžitě prohlídky
provádění staveb. Prohlídky tyto konají
se od středy dne 10. t. m. nepřetržitě
denně. (Výkřiky.) Při stavbách,
kde byly shledány menší závady, bylo
nařízeno jich okamžité odstranění,
při větších závadách bylo
pak stavebním úřadem zakázáno
pokračovati ve stavbě. Ze zaslaných opisů
právě uvedených stavebních povolení
seznalo ministerstvo veř. prací, že při
povolení stavby byly předepsány obvyklé
podmínky, které obsahují m. j. i ustanovení,
že mají býti předloženy statické
výpočty všech nosných konstrukcí,
zvláště železobetonových, které
nechť odpovídají předpisům o
zřizování betonových konstrukcí
z r. 1922, a dále že základy musejí
býti uloženy náležitě hluboko na
únosnou půdu s náležitým rozšířením
tak, aby dovolené namáhání nebylo
překročeno.
Za tohoto stavu věcí nelze se vyjádřiti
o tom, čím byla katastrofa zaviněna (Výkřiky
komunistických poslanců.), dokud nebudou příčiny
neštěstí přesně vyšetřeny
povolanými odborníky. Otázka trestnosti povinného
ručení a s tím souvisící otázka
civilních nároků na odškodnění
bude řešena příslušným soudem.
Musím zdůrazniti, že už dnešní
stavební řád poskytuje stavebnímu
úřadu s dostatek prostředků, aby mohl
požadovati předložení stavebních
plánů a všech potřebných statických
výpočtů a aby nepovoloval stavbu, při
které není bezpečně prokázána
její stabilita, a aby se mohl přesvědčiti,
zdali stavba se také podle schválených plánův
a výpočtů skutečně provádí.
(Výkřiky posl. Pika.)
V novém stavebním řádě bude
odpovědnost jak projektantova, tak zejména osob
stavbu provádějících zvláště
zdůrazněna a podrobnějšími předpisy
stanovena povinnost stavebního úřadu na provádění
stavby zvláště pečlivě dozírati.
Tak zejména se v osnově navrhuje, že za správnost
stavebních plánů má odpovídati
jak ten, kdo plán navrhl, tak i ten, kdo stavbu provádí.
Pokud jde o osoby stavbu provádějící,
stanoví se, že mají přezkoušeti
ještě před započetím stavebních
prací plány a veškeré statické
výpočty na základě zevrubného
prozkoumání staveniště, jakož i
staveb a pozemků sousedních, provésti podle
potřeby další statické výpočty,
a objeví-li při tom závady v plánech
nebo statických počtech, oznámiti to stavebnímu
úřadu a je se schválením tohoto úřadu
opraviti. Stavbu provádějícímu se
dále ukládá plná osobní odpovědnost
za to, aby stavba byla důkladně, odborně
a bezpečně provedena a aby se při ní
užilo dobrého a trvanlivého staviva. Pamatováno
jest i na to, že k usnadnění dozoru na provádění
staveb může býti osobě stavbu provádějící
ve stavebním povolení uloženo, aby oznámila
stav. úřadu, kdy započne se stavbou, kdy
zdivo dosáhlo úrovně terénu, nebo
úrovně celé stavby a. pod. Kromě toho
stanoví se též odpovědnost ostatních
na stavbě zaměstnaných i jiných osob,
pokud jim lze vinu přičísti.
Stavebnímu úřadu ukládá se
jako dosud, aby svými stavebními a zdravotními
orgány dohlížel na provádění
staveb, a těmto dozorčím orgánům
klade se za povinnost, aby podle velikosti a druhu stavby vykonali
prohlídku stavby v důležitých obdobích
jejího provádění. Osnova tohoto nového
stavebního řádu podrobuje se právě
v ministerstvu veřejných prací s urychlením
poslední redakci a bude v lednu příštího
roku po jejím skončení s ní zavedeno
obvyklé řízení, aby mohla býti
co nejdříve projednána zákonodárnými
sbory.
Uvažoval jsem o tom, zda by bylo lze vydati zatím
alespoň některé předpisy připravovaného
stavebního řádu, týkající
se zejména provádění a dozoru při
stavbách, než dospěl jsem k přesvědčení,
že by to nebylo účelné (Výkřiky
komunistických poslanců.) s ohledem na různou
zákonodárnou úpravu stavebního práva
v jednotlivých zemích, zejména na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi, kde platí značný
počet stavebních statutů z doby předpřevratové,
jak pro jednotlivé bývalé župy, tak
i pro města, která měla municipální
pravomoc a města, která měla zřízený
magistrát. Také nelze jmenované partie, které
souvisí úzce s ostatními částmi
připravované osnovy stavebního řádu,
vytrhnouti z celku. Jeví se tudíž účelnější
uspíšiti předložení celé
osnovy, jak jsem již shora uvedl.
Již v senátě jsem prohlásil, že
ministerstvo veřejných prací v dohodě
se zúčastněnými ministerstvy učiní
opatření, aby předpisy o provádění
betonářských prací, které byly
vydány mým resortem r. 1923 a které se až
dosud vztahovaly jen na stavby prováděné
státem, platily obdobně též pro stavby
soukromé, pokud půjde o konstrukce složitější,
mimořádně obtížné nebo
značně zatížené.
Opatření toto bude učiněno, jakmile
nabude všeobecné účinnosti zákon
o organisaci politické správy číslo
125/27.
Zkoumáme-li všeobecně okolnosti, které
jsou s to přivoditi méně pečlivé
provádění soukromých staveb, tedy
nemůžeme nepoukázati též na způsob
zadávání soukromých staveb. Zpravidla
se zadávají soukromé stavby tomu oferentovi,
jenž podá nejnižší nabídku,
aniž se zkoumá, zdali lze za oferovanou cenu provésti
práci s veškerou důkladností a s použitím
prvotřídního materiálu. Tak se při
zadávání státních staveb ovšem
nepostupuje (Výkřiky komunistických poslanců.),
neboť shledá-li se při zkoušení
nabídky, že ceny jsou tak nízké, že
nelze za ně práci řádně vykonati,
tedy se nabídka vyloučí. (Výkřiky
posl. Mikulíčka.) Jsem toho názoru, že
by i soukromníci se vyvarovali mnohého zklamání,
kdyby při zadávání staveb postupovali
podobně a vyžádali si před zadáním
dobré zdání povolaného odborníka
o tom, možno-li za nabízené ceny očekávati
řádné provedení. A tu upozorňuji,
právě tyto dny se též u nás ustavil
sbor civilních inženýrů-poradců,
z jehož řad tací kvalifikovaní odborníci
jsou zajisté vždy k disposici.
Tím budou učiněna všecka opatření,
která jsou možna s hlediska stavebního. Nutno
však zdůrazniti, že žádnými,
sebe důkladnějšími předpisy nelze
nehodám a neštěstím zabrániti,
nejsou-li tyto předpisy v rukách řádně
školených a svědomitých odborníků
a není-li při provádění staveb
dbáno opatrnosti.
Nelze však přehlédnouti, že neobyčejný
rozmach stavebního podnikání vyvolaný
obdivuhodným pokrokem techniky, která dává
dnes směr veškerému hospodářskému
rozvoji, vyžaduje nutně, aby ve veřejných
službách bylo postaráno o dostatečný
počet náležitě kvalifikovaných
odborných sil, ježto jen potom bude lze očekávati,
že správné předpisy se neminou se zdárným
výsledkem. Vždyť vidíme, že technické
konání a zejména stavebnictví je u
nás na vysokém stupni (Výkřiky
posl. Mikulíčka.) a že jsme se zdárným
výsledkem provedli u nás stavby, které vyvolávají
svou smělostí, svou velikostí obdiv ciziny,
jako na př. stavba bechyňského mostu. (Potlesk.
- Výkřiky komunistických poslanců.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Byly mi podány návrhy pp. posl. Špatného,
Zeminové a druhů, posl. Štětky a
posl. dr Czecha, aby o prohlášení pana
ministra veř. prací zahájila se rozprava
a to ihned. (Hluk. Výkřiky posl. Bolena. -
Předseda zvoní.)
Prosím o klid.
Podle návrhu p. posl. Štětky má
býti tato rozprava provedena odděleně od
rozpravy o státním rozpočtu na rok 1929.
Dále byl podán návrh posl. Bradáče,
aby o prohlášení p. ministra veř. prací
provedla se rozprava ihned, a aby tato rozprava sloučena
byla s rozpravou o osnově státního rozpočtu
a finančního zákona. (Výkřiky.
- Předseda zvoní.)
Prosím o klid.
Dám o těchto návrzích hlasovati.
Prosím paní a pány poslance, aby za ujali
svá místa. (Děje se.)
Sněmovna jest způsobilá se usnášeti.
Dám hlasovat tím způsobem, že nejprve
bude rozhodnuto o souhlasném požadavku všech
návrhů, aby o prohlášení pana
ministra veř. prací byla debata provedena ihned.
Na to bych dal hlasovati o návrhu posl. Bradáče,
aby rozprava ta byla sloučena s rozpravou rozpočtovou.
Přijetím nebo nepřijetím tohoto návrhu
bude rozhodnuto o opačném návrhu pana posl.
Štětky.
Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.)
Není jich. Přikročíme k hlasování.
Kdo tedy souhlasí s návrhy pp. posl. Špatného
a druhů, Štětky, Bradáče
a dr. Czecha, aby o prohlášení pana
ministra veř. prací byla provedena rozprava ihned,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Návrh jest přijat.
Kdo souhlasí s návrhem posl. Bradáče,
aby se rozprava sloučila s rozpravou rozpočtovou,
nechť zvedne ruku. (Děje se.) To je většina.
Tím jest zároveň zamítnut opačný
návrh posl. Štětky a soudr.
Debata provedena bude tedy sloučeně s rozpravou
o státním rozpočtu a finančním
zákonu pro rok 1929.
Podle usnesení předsednictva sněmovny míním
podle §u 43 jedn. řádu rozděliti rozpočtovou
rozpravu na povšechnou a podrobnou.
Rozprava podrobná rozvržena by byla na 4 části,
a to:
První část podrobné rozpravy,
obsahující část politickou,
totiž ze skupiny I. Vlastní státní správa:
Oddíl A. Ústřední orgány státu:
kap. 1. President republiky a kancelář presidenta
republiky, kap. 2. Zákonodárné sbory, kap.
3. Předsednictvo min. rady.
Oddíl B. Správa zahraniční a vojenská:
kap. 4. Ministerstvo zahraničních věcí,
kap. 5. Ministerstvo nár. obrany.
Z oddílu C. Správa vnitřní: lit. a)
správu politickou: kap. 6. Ministerstvo vnitra; lit. b)
správu justiční a unifikační:
kap. 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším
soudem, kap. 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův
a organisace správy, kap. 9. Nejvyšší
správní soud a Volební soud.
Druhá část podrobné rozpravy,
obsahující část kulturní
a sociální, totiž ze skupiny I.
Vlastní státní správa, z oddílu
C. Správa vnitřní:
lit. c) správu kulturní: kap. 10. Ministerstvo školství
a nár. osvěty;
lit. e) správu sociální: kap. 17. Ministerstvo
soc. péče, kap. 18. Agenda ministerstva pro zásobování
lidu, kap. 19. Ministerstvo veř. zdravotnictví a
tělesné výchovy, kap. 20. Odpočivné
a zaopatřovací platy.
Třetí část podrobné
rozpravy, obsahující část hospodářskou
a dopravní, totiž:
Ze skupiny I. Vlastní státní správa,
z oddílu C. Správa vnitřní, lit. d)
správu hospodářskou a dopravní: kap.
11. Ministerstvo zemědělství, kap. 12. Státní
pozemkový úřad, kap. 13. Ministerstvo průmyslu,
obchodu a živností, kap. 14. Ministerstvo veř.
prací, kap. 15. Ministerstvo pošt a telegrafů,
kap. 16. Ministerstvo železnic..
Skupinu II. Správu státních podniků.
Čtvrtá část podrobné
rozpravy obsahující část finanční,
totiž:
Ze skupiny I. Vlastní státní správa,
oddíl D. Finanční správa: kap. 21.
Ministerstvo financí, kap. 22. Všeobecná pokladní
správa; oddíl E. Kontrola státní správy:
kap. 23. Nejvyšší účetní
kontrolní úřad.
Skupinu III. Podíl samosprávných svazků
a fondů a podíl silničního fondu na
státních daních, dávkách a
poplatcích.
Skupinu IV. Správa státního dluhu.
Finanční zákon.
Ježto ve 158. schůzi poslanecké sněmovny
dne 7. září 1928 bylo usneseno, aby o prohlášení
ministra financí, které v oné schůzi
učinil, když předložil rozpočet,
provedla se rozprava sloučeně s projednáváním
osnovy rozpočtu a finančního zákona,
vykonáme tedy rozpravu o prohlášení
ministra financí ze 158. schůze sloučeně
s rozpravou rozpočtovou.
Co do lhůty řečnické navrhuji podle
usnesení předsednictva, aby při celé
rozpočtové debatě lhůta řečnická
činila: pro klub 20ti a vícečlenný
tolikrát 12 minut, kolik má klub členů,
pro klub méně než 20tičlenný
tolikrát 14 minut, kolik má klub členů,
nejméně však 2 hodiny pro klub. Na úhrn
poslanců bez klubovní příslušnosti
pohlížeti jest jako na jeden klub.
Jsou proti tomuto mému návrhu námitky? (Nebyly.)
Není jich. Návrh můj je přijat.
Zahajuji tudíž povšechnou rozpravu o finančním
zákoně a o státním rozpočtu
republiky Československé pro rok 1929, sloučenou
s rozpravou o prohlášeních ministra financí
dr. Egliše a ministra veř. prací dr.
Spiny.
Až dosud se přihlásili k povšechné
rozpravě řečníci: na straně
"proti" pp. posl. Horpynka, L. Wenzel,
inž. Nečas, Zápotocký,
Kurťak; na straně "pro" pp.
posl. Ekert, dr Černý, Adámek.
Dávám slovo prvnímu řečníku
na straně "proti p. posl. Horpynkovi.
Posl. Horpynka (německy): Dámy a pánové!
Československá republika a její vláda
křečovitě se namáhají právě
v desítiletém jubileu tohoto státu se zarážející
nestydatostí odhaliti a ukázati zde celému
kulturnímu světu těžce nemocný
parlamentarismus. Nikoliv prvé, jistě však
nejstrašlivější stavební neštěstí,
jaké zažila Praha a snad celá Evropa, přihodilo
se před více než týdnem takřka
před očima zasedajícího parlamentu.
Místo aby se zákonodárné sbory ihned
sešly, a poskytly vládě a politickým
stranám příležitost, aby jako činitelé
odpovědní za zákonodárství
zaujali k těmto zjevům zdejšího stavebního
ruchu stanovisko a aby napravili zlořády, sněmovna
zůstává v úplné nečinnosti
a úplně přenechává kritiku
tisku, který ovšem z touhy po sensaci ještě
více vybičovává ustrašené
obyvatelstvo. Předsednictvo posl. sněmovny nedává
se však rušiti ve svém konceptu, zahajuje ve
sněmovně, v plénu poslanecké sněmovny
rozpravu o rozpočtu a uprostřed ní milostivě
dovoluje panu ministrovi veř. prací, aby pronesl
několik slov o stavebním neštěstí
a pak ještě spojuje rozpravu o vládním
prohlášení s rozpravou o rozpočtu pro
r. 1929.
Tato neúcta, která tkví ve způsobu
jednání o takové věci, jest tak pobuřující,
že jménem své strany musím proti tomu
rozhodně a bezpodmínečně protestovati.
Sněmovně nejde přece o to, aby podrobně
zjistila příčiny obou zřícení
domů. Zda základy stavby byly chybně vypočítány
a konstruovány, užívalo-li se špatného
materiálu a je-li katastrofou vinen jeden či několik
lidí. to zjistiti může sněmovna klidně
ponechati činitelům k tomu příslušným.
Zde jde o mnohem více: Stavební neštěstí
na Poříči jest jen vrcholem celé serie
stavebních neštěstí, která konec
konců musí míti společnou příčinu.
Zjistiti tuto příčinu, ukázati prostředky
a cesty k její nápravě a neviditelné
vinníky všech těchto stavebních neštěstí
pohnati k odpovědnosti, jen to může býti
obsahem rozpravy ve sněmovně.
Tak zv. stavební ruch v Praze a v jiných městech
tohoto státu nabyl v poslední době zcela
nepokrytě vlastností a vnějších
známek, které i v laikovi musily vzbuditi nejtěžší
pochybnosti. Nemůžeme již mluviti o stavebním
ruchu, nýbrž o stavebním štvaní,
o stavební horečce provázené hanebnou
touhou spekulační. Spekulace s pozemky změnila
se v bezohlednou lichvu a vyhání bez překážky
uprostřed Prahy cenu čtverečního sáhu
na 60.000 Kč. Této drahé půdy musí
stavebníci využíti a učiniti ji výnosnou
tím, že bez ohledu na složení půdy
ženou stavbu do neupotřebitelných hloubek a
nezvyklých výšek. Pohyblivý, naplavený
písek a drobivá břidlice nesnesou však
takového způsobu stavby. Poněvadž však
neodpovědná lichva s pozemky sama o sobě
již zdražuje každou stavbu, musí se ovšem
šetřiti na stavebních hmotách. Každý
stavebník snaží se opatřiti si nejlevnější
a nejhorší druhy materiálu a v dlouhých
výpočtech si láme hlavu, jak by ještě
mohl s tímto materiálem šetřiti, aby
s každou stavbou udělal dobrý obchod. Poněvadž
se však i se stavebním materiálem páše
bez překážky lichva, stavebníci začínají
stavěti úsporně, stupňujíce
šetření až ke hranicím největšího
nebezpečí. Řádného stavebního
dozoru není nebo kde se skutečně chce uplatniti,
jest paralysován a umlčován úplatky.
K tomu všemu přičtěte ještě
spěch takřka nařízený naším
zákonem o podpoře stavebního ruchu. Aby se
dosáhlo daňových úlev, musí
se dodržovati přesně stanovené lhůty
k dokončení stavby. Stavebník štve stavitele
smluvně ustanoveným penále k nejvyššímu
spěchu, stavitel štve dělníky úkolovými
mzdami, aby pracovali v zuřivém tempu s méněcennými
hmotami a výsledek - dělníci nebo nájemníci
musí na konec jako nevinní zaplatiti účet
svým životem. Na otázku viny při takovýchto
poměrech nelze odpověděti tím, že
projektant nebo stavitel jest odveden do vyšetřovací
vazby, staviteli se hodí na krk proces o náhradu
škody a nadává se na městský
stavební úřad, když již jest pozdě.
To jsou věci, k nimž při vážnosti
situace nelze vůbec přihlížeti. Tímtéž
právem mohl by šovinistický primátor
dr Baxa tvrditi, že pražský naplavený
písek a špatná břidlice byly převzaty
od starého Rakouska a že tedy zřícením
domů v Praze jest vinna habsburská monarchie.