Pátek 19. října 1928

Další hranicí je mimo jiné podle min. Engliše únosnost obyvatelstva. Je pravda, že podle statistik jsou před námi co do výše zatížení jen Norsko, Švédsko, Nizozemí, Dánsko, Anglie; menší zatížení má Francie, Německo, Rakousko atd. Kde hledati příčinu? Slavná sněmovno! Jsou to skutečně veškeré naše veřejné úkoly tak přepychově plněny? Vezměme si školství. Je skutečně tak znamenitě postaráno o naše děti? Vedle skutečně pěkných škol máme ještě celou řadu škol nehygienických a nedostatečných. A i kdybychom konec konců měli paláce pro své národní školství, bylo by to takové neštěstí pro národ, který neustále s chloubou hlásá do světa, že je národem Komenského? (Výborně!) Ale podívejte se již na jiné obory naší veřejné činnosti. V celé řadě obcí slavná sněmovno, najdete domky pro chudé, obecní pastoušky v takovém stavu, že je vám z toho stydno a hanba. Jsou obce, které dávají chudým podporu 2 Kč měsíčně. Ani v republice Československé, v demokratickém státě, nevymizelo ještě ustanovení z dob naprosto reakčních o opatřování chudých střídou, které je každodenním snižováním lidské důstojnosti nejubožejších lidí, a chudinský zákon není ještě v tom směru novelisován. Celá řada okresů nemá pro nedostatek prostředků dosud zřízeny okresní chorobince jako doplněk chudinské a nemocniční péče. Najdete města bez kanalisace, ohrožená každý rok tyfovou nákazou, města bez dlažeb a vodovodů; scházejí infekční nemocnice, útulky pro rodičky, sirotčince. Vidíte nesjízdné obecní a okresní silnice. Nelze tedy mluviti o nějakém přepychu v plnění veřejných úkolů se strany státu a veřejných korporací. A je-li zatím daňové zatížení poměrně vysoké, je vina jinde, jak jsem poukazoval, jednak v nízké životní úrovni pracujícího lidu, dále v tom, že před převratem a ve válce bylo příliš mnoho zameškáno.

Jak potom s touto tendencí, která se hlásá v tisku nynější vládní většiny, jest srovnati prohlášení velmože českého kapitálu dr Preise, ředitele Živnostenské banky? V "Obzoru Národohospodářském" z 1928 na str. 496 praví: "Průmyslové podnikání, jako každé snažení lidské vůbec, musí směřovati k vyššímu cíli: k dosahování nejen tělesného nýbrž i duševního blahobytu národa, kterému slouží a ve kterém působí. Hospodářské podnikání nemá za účel jenom výdělek a zisk. Vyšším jeho posláním je pracovati k tomu, aby v něm působící úřednictvo a dělnictvo mohlo dopracovávati se v něm a pomocí jeho lepší existence fysické i duchovní, dopracovati se místa na slunci, které mu lidsky náleží." To jsou slova - a my se tážeme, kde jsou skutky, které by odpovídaly těmto slovům? (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Jednou z premis Englišova optimismu je stabilisace měny. Dr Engliš dívá se na peněžní jednotku jako na určitou miniaturní míru a to na životní míru průměrnou, která je dána výrobou či spotřebou statků. Bankovka - národohospodářsky - je podle něho poukázkou novou a specificky naši českou kvotou národního majetku a produktu. Prostý důsledek, který plyne i bez teorie je, že stabilita normy je závislá na stabilitě cenové. Nejde o novou thesi. Vynikající anglický profesor národohospodářství Keynes v pojednání o peněžní reformě "A tract of monettary reform" z r. 1924 hájí jako předpoklad měnové úpravy nutnost udržet stabilitu cenovou a nutnost udržeti stabilisační relaci mezi vnitřními a vnějšími cenami. Z toho však plyne další vážný důsledek: je povinností vlády a ministerstva financí, chtějí-li udržeti stabilitu měny, aby se co nejostřeji postavili proti spekulačním pokusům zdražovatelů. (Výborně!) Tu však vidíme, že cenový index maloobchodních cen potravin stále stoupá. Chce-li vláda a ministerstvo financí udržeti tuto stabilitu měnovou, kterou se holedbá, pak jest její povinností, aby se co nejostřeji postavila proti každým spekulačním pokusům o zdražování. (Výborně!) Ale vidíme něco jiného. Vidíme, že cenový index maloobchodních cen potravin neustále stoupá. Kdežto v listopadu 1925 činil 863, v listopadu 1927 činí již 905. Životní náklady dělnické rodiny vykazují v téže době vzestup z čísla 705 na 735. Podle výkazů Národní banky za říjen 1928 nastává nové zvýšení indexů životní míry o 1.2% a indexy cenové počínají trvale jeviti prudkou vzestupnou tendenci. Pan ministr financí dobře ví, kde hledati příčinu. Před zavedením fixních agrárních cel - v červnu 1926 přede žněmi, platil se v Praze chléb za 2.60 Kč, mouka k vaření 3.40 Kč, cukr 5.10 Kč, hrách 4.40 Kč. Ale v říjnu 1927 - po zavedení cel a po dobré žni - stál chléb 3.50 Kč, mouka 3.80 Kč, cukr 6.05 Kč. Nám se dostává, bohužel, smutné zadostiučinění, že these, která byla příčinou vnitropolitických změn, přiměřené - nikoli přehnané celní ochrany, stává se i vyznáním víry ministra financí, který může sice hájiti svůj názor v novinách, nemá však tolik síly, aby ve smyslu tohoto svého přesvědčení mohl usměrniti hospodářskou politiku tohoto státu. Jestliže však - jak jsem dovodil - pohyb cenový znamená otřásání naší měnou, znamená zneklidnění celé národohospodářské struktury našeho života, musí míti vláda a ministr financí kuráž rázně klepnouti přes prsty chamtivé ruce těch, kteří se dosud nevybavili z mentality válečného a poválečného kořistění. (Tak jest!)

Ministr financí mluví dále jako o jednom z předpokladů svého optimismu o našem peněžnictví jako o pevné páteři našeho národního hospodářství. To je jeho názor, názor s hlediska celostátního. Tento názor projevil se i prakticky v tom, že v celé řadě případů - a dokonce dle zákona - došlo k sanaci bank, které zkrachovaly. Mohu tedy říci poněkud s ironií, jestliže Engliš se dívá na naše peněžnictví jako na páteř národního hospodářství, že tato páteř jednu dobu byla velmi zkřivena a že její narovnání stálo stát velké miliony. Naše banky, jestliže bychom chápali jejich původní národohospodářský úkol, měly by se skutečně chovati jako páteř celonárodního hospodářství a jako takové neměly by se přímo nebo nepřímo zúčastňovati dravých kapitálových spekulací. Vzpomínám na případ anglický z r. 1921, kde anglické banky odepřely spolupráci v činnosti, směřující k ulehčení nezaměstnanosti. Jeden z ministrů zcela správně prohlásil, že země nepochopila, že půl tuctu bankovních ředitelů může svou politikou finanční a hospodářskou zruinovati celý národ. Načež "Financial Times" v září 1921 hrubě prohlásil: "Ať jest kdokoli onen ministr, který maluje strašáka peněžního trustu v okamžiku, kdy se doporučuje vládě, aby byla nanejvýše zdvořilá k bankám, mělo by se mu dáti elementární poučení jak o faktech, tak o způsobech. Chápe on a jeho kolegové, že půl tuctu mužů v čele pěti bank mohou obrátiti celou vládu vzhůru nohama, odepřou-li obnovení pokladničních poukázek?" A já se ptám, slavná sněmovno, oč jsou u nás poměry lepší? Můžeme skutečně děkovati určité energii ministra financí, že se dosud brání bankokracii. S jakým úspěchem, o tom nemluvím. Ale celá politika velkých stran jest ovládána bankami, náš hospodářský život úpí pod jejich břemenem. Veřejný zájem pro naše banky je věcí naprosto vedlejší. Našemu finančnictví úplně schází plán, podle něhož by bylo celé národní hospodářství velkoryse zreorganisováno a zvýšen jeho výkon. A místo, aby banky posloužily svým kapitálem k regeneraci našeho průmyslu, sáhá se - mám na mysli silniční fond - nikoliv na reservy bank, s nimiž se spekuluje, nýbrž na peníze sociální pojišťovny, vytvořené dělnickou prací. A že nejsme daleko od komanda, kterým vyhrožovaly anglické banky, je patrno ze zákroku p. Hodače ve věci sociálního pojištění. Komando bank děje se trochu méně okázale, ale je tady. A jestliže u Svazu průmyslníků zcela veřejně nyní byla zdůrazněna jejich mezinárodní solidarita, je zdůrazňována i bankami. Zatím, co se naše banky vrhají na nejpochybnější spekulace a transakce, vyvlastňuje před jejich očima cizí kapitál naše velké a staré průmyslové závody (Výborně!) a náš hospodářský život ocitá se v cizím područí. A my prohlašujeme, že nás nepřesvědčí vnější a honosná národní paráda fašistických a národně-demokratických ředitelů; chtějí-li podati důkaz o svém národním cítění, ať zachraňují český průmysl před cizí invasí a pracují na jeho emancipaci od cizího kapitálu. Dělati vlastence a prodávati českého dělníka cizímu fabrikantovi - to nejde dobře dohromady.

Slavná sněmovno! Dovolte, abych resumoval všeobecnou část své řeči. Pan ministr financí přes všecky útoky a bubnovou palbu prokázal nynějšímu režimu neocenitelné služby. Konsoliduje národní hospodářství na soukromokapitalistických základech. Hájí se Svazem průmyslníků princip výrobnosti a odstraňuje vše, co je mu na úkor. Dokládal jsem, že jde o politiku, která poškozuje konsumenta a zaměstnance, o konsolidaci jejich životních poměrů se nikdo nestará. A ozve-li se ministr financí, aby aspoň jednou zjednal průchod aspoň maličké spravedlnosti, zarazí se mu jeho výmluvnost vládní koalicí hned na počátku. A tak všecky tyto konsolidační snahy končí fiaskem, přes veškeré úsilí p. ministra financí, jestliže proti němu bude p. Šrámek vrážeti miliardy do věcí, kterým nerozumí, nebude-li u nás dosti energie k zákroku proti kartelům a bude-li lichva nalézati příjemný úkryt pod šosy této vlády, jejíž charakteristika spočívá zejména ve věcech hospodářských v tom, že je to vláda, která nevládne.

Když jsem takto ukázal určité skvrny na slunci optimismu pana ministra financí, přikročím ke státnímu rozpočtu.

Státní rozpočet je - jak správně konstatuje p. min. financí - zobrazením myšlenkové konstrukce celého státního hospodářství, je instrumentem, kterým se provádí ve smyslu vládnoucí většiny správa státu. Ale státní hospodaření je pouhým výsekem celého veřejného hospodářství. Proto zcela správně a organicky promluvil ministr financí úvodem ke státnímu rozpočtu o financích obcí, okresů a zemí a projevil svůj názor na definitivní konstrukci samosprávných financí. Tyto své názory rozvinul dále v "Národohospodářském Obzoru". Pan ministr prohlašuje, že mu bylo předem jasno, že po zákonu č. 77/1927 dostane se velký počet obcí a okresů do krise. Tuto krisi pak že má podchytiti vyrovnávací fond. Musím knstatovati, že tento efekt nebyl předvídán mnohými vládními poslanci, z nichž mnozí při návštěvě u mne zcela otevřeně prohlašují, že byli tímto zákonem napáleni. Nedivím se, snaží-li se vládní ministři napalovat nás, oposiční poslance, ale velmi se tomu divím, že napalují i své vlastní poslance. (Výkřiky posl. Moudrého.) Přes veškero naše varování přijat byl do zákona čís. 77/27 princip subvenční. Byl přijat za režimu, který jest označiti za jednostranně politický. Důsledky tu jsou. Princip samosprávy je po tomto zákonu úplně potřen. Vůle a usnesení obecního zastupitelstva v Plzni, Budějovicích atd. musí bezpodmínečně kapitulovati a ustoupiti před červenou tužkou mladého účetního revidenta, který snad nemá nejmenší praktické zkušenosti. Není pevných a jednotných směrnic pro úpravy rozpočtové. Rozpočty několika tisíc obcí na rok 1928 nejsou, ačkoli již máme téměř listopad, definitivně vyřízeny. Definitivní obnos přídělový není znám. Dochází k excesům, které jsou právě tak trapné, jako politování hodné. Nemají býti obce rozhořčeny, nechá-li se velkému městu, řekněme Hořovicům, na kulturní a sociální účely na rok 1928 padesátikoruna, (Slyšte!), ponechá-li se na zřízení kabinetů v nové škole městu Dymokury z rozpočtených 10.000 Kč pouhá tisícikoruna, škrtají-li se dokonce k velké radosti obcí, ale k malé radosti záložen a bank i úvěry na úrok a úmor dluhů? Subvence znamenají vždy možnost zneužití. Provádění zákona čís. 77/27 bez přesných směrnic znamená úplnou libovůli.

Slavná sněmovno, pakliže bychom použili principu vysloveného v §u 10 zákona č. 77/27 na státní rozpočet, že bychom totiž dávali do státního rozpočtu jen výdaje založené přímo na zákonu nebo na právním titulu, pak bychom mohli redukovati státní výdaje na třetinu, po případě na čtvrtinu. Pak bychom z toho státu udělali jen toho nočního hlídače, který se stará jen o věci nezbytné.

Pan ministr financí obává se nového zadlužování - bojí se účinků úvěrové inflace - a právem! Co však říci tomu, že téměř všechny zálohové a krátkodobé úvěry se mění v trvalé zadlužení? Jak asi je udiven a kroutí hlavou ubohý starosta v X., jemuž v roce 1927 zemský výbor vyhrožoval velmi přísně a káral jej za to, že použil k běžnému vydání dlouhodobého úvěru, když teď r. 1928 dostane od zemského výboru rozkaz, že musí použíti, totiž přeměniti to, co bylo použito na krátkodobá vydání tak, aby z toho byly dlouhodobé zápůjčky. Mělo-li by býti docíleno aspoň nějakého zisku ze zákona č. 77/27, mohl se docíliti v tom, že by se byla zjistila normální běžná provozovací potřeba samosprávy. Ale při nedostatku přesné instrukce a usilovné snaze o to, aby fond stačil - a toho by si měl p. ministr financí, jakožto vynikající národohospodář dobře všimnouti - nebylo dbáno primitivních principů právních a národohospodářských. Nejen že byly škrtány výdaje, bez nichž se naprosto nemůže obejíti život kulturního státu, nýbrž výdaje běžné - na př., kdy náklad se vynaloží na úpravu silnic - zařazují se proti národohospodářskému principu do výdajů mimořádných a tento výdaj se hradí výpůjčkami.

Jako doklad účinku zákona č. 77/27 uvádím, že tak vážné sbory, tak seriosní a klidný sbor, jako sbor našeho dobrovolného hasičstva, obracejí se ostře proti tomuto zákonu a prohlašují jej za vyložený nesmysl. Svaz československého hasičstva obrátil se na ministerstvo financí s velmi ostrým podáním, v němž zdůrazňuje, že řada okresních správních komisí zastavila vyplácení náhrad atd. a tak Svaz hasičstva říká: Vážení pánové, půjde-li to tak dále, pak ovšem nezbude nic jiného, než že se musíme do těch stříkaček, až pojedeme k ohni, zapřáhnouti sami. Svaz československého hasičstva prohlašuje, že po vyčerpání prostředků zastaví župy veškerou svou činnost, že župy nebudou moci v důsledku toho platiti příspěvky Zemské jednotě hasičské a Svazu dobrovolného hasičstva, že se zastaví veškeré výkony, jimiž veškeré hasičstvo dobrovolné bylo vázáno po dobu 30 let.

A teď divte se, že dochází v řadě obcí k resignaci celých samosprávných sborů a celých obecních zastupitelstev. Já se nedivím, že obce jsou rozhořčeny, poněvadž nejen ve veřejné správě, nejen po stránce finanční, nýbrž i v judikatuře nejvyššího správního soudu velmi ostře se postupuje proti obcím. Jako doklad uvádím judikaturu nejvyššího správního soudu ve věci obecních kostelů. V mnoha případech totiž byly vystavěny kostely obcemi a jsou vlastnictvím obecním. První takový případ byl případ plzeňský. Jestliže prostému občanu se řekne, že obec si vystavěla kostel, tu jistě usoudí, že obec má jím také patrně právo disponovati, když jejím nákladem byl postaven. A teď se stalo v mnohých obcích, že  3/4 řím.-katolických občanů přestoupilo k církvi československé, jsou příslušníky církve jiné. Obecní zastupitelstvo, snad bylo příslušné k tomu, aby se usneslo, že v tomto kostele budou se konati střídavě služby katolické a československé církve, po případě, že tento kostel se má dáti církvi československé - prostý rozum by řekl, jestliže je to majetek obecní, tento kostel je vlastnictvím obce, může s ním obec disponovati. Ale nejvyšší správní soud se postavil na stanovisko, které nejen s hlediska prostého rozumu, nýbrž i s hlediska právního kriteria jest naprosto nemožné. Nejvyšší správní soud se postavil na stanovisko i když je kostel obecní, i když je postaven z obecních peněz, i když je obec povinna jej udržovati, jakmile jednou ten kostel byl pokropen, tato obec nemůže s ním více nic dělati. Náš nejvyšší správní soud prohlašuje, že jakmile velebný pán něco pokropí, že už na to nikdo nesmí sáhnouti. Tedy judikatura nejvyššího správního soudu nám tvrdí, že v republice Československé, v našem svrchovaném a suverenním státě nemáme jednotného právního řádu, a to je se stanoviska právního velmi zajímavé, nýbrž že prý máme ve státě, který má býti svrchovaným, dva právní řády: máme zde prvý právní řád světský, který spočívá na zákonech, které jsou vydány nebo recipovány Národním shromážděním, ale ještě jeden právní řád zvláštní, a to prý je právo církevní. A náš správní soud bez jakéhokoli logického odůvodnění prohlašuje věc, jež nám právníkům rozumným a stojícím na normativní theorii celé řady profesorů, ať je to Weyr, Engliš a j., nejde na rozum, jak je to možné, když tu bude stát kostel obecní a nebude posvěcen, že o tomto kostelu bude platiti právo světské, naše státní zákony, ale jakmile přijde velebný pán a pokropí jej, už neplatí o něm naše zákony usnesené parlamentem, nýbrž zákony, které spočívají na nějakém kanonu vydaném v Římě. Slavná sněmovno, nedivme se potom, že naše obce jsou roztrpčeny, že dochází k resignacím v obecních zastupitelstvech, že starostové tisíců obcí, kteří nevědí, co mají dělati s obecním rozpočtem, a jsou přetíženi novými agendami, počínají se vzdávati svých funkcí.

Musím při řeči pana ministra financí, jestliže ji podrobuji kritice, zdůrazniti jednu věc: Pan ministr financí neopomene při žádné příležitosti zdůrazniti, že při všeobecném hlasovacím právu má býti struktura samosprávných financí jinaká než při privilegovaném hlasovacím právu. Jestliže tuto finanční češtinu přeložíme do politické češtiny p. dra Kramáře, znamená to: Chceš-li míti hlasovací právo, musíš platiti. Neplatíš-li, nemůžeš rozhodovati.

Vážení pánové, vezměte si do rukou správu státního úřadu statistického a zjištěte, jaké je procento úhrady obecních rozpočtů z přirážek. Uvidíte, že je to nejvýše 30%, ale celých 70% obecních a samosprávních výdajů hradí se z výnosu majetku, z poplatků a dávek. Čili ti chudí spotřebitelé platí v těch obcích zrovna tak jako poplatníci přímých daní a mají z obce daleko méně nežli přímý poplatník.

Mluvím-li již o výhodách tak zv. poplatníků, dnes veřejně na tomto místě žaluji na jednu věc, totiž přímé rozkrádání - odpusťte, že musím použíti toho termínu - obecního majetku, který povstal z bývalého obecního statku. Zákonem č. 421/19 vráceno bylo aspoň z části obcím to, oč byly připraveny chamtivostí tak zv. starousedlíků. Ustanovení zákona má býti nyní v řadě zejména jihočeských okresů změněno tím způsobem, že obecní zastupitelstva, kde leckde mají starousedlíci většinu, usnášejí se na rozprodejích obecních statků, a to, jak se říká, z usnesení místních občanů, a to tak, že se 1 ha obecních pozemků prodává za 1000 Kč. (Slyšte!) A k tomuto olupování obcí o obecní majetek tvoří se celé společnosti, které mají název "družstva", a tito rytíři donucují bezzemky a méně majetné k tomu, aby se neucházeli o koupi těchto pozemků a slibují jim, že, když tak učiní, když jim pozemky prodají, nebudou platiti daní. Zajímavo je, že okresní správní komise, kterou mám na mysli, kde má většinu jedna z nynějších státotvorných stran nynější koalice, schvaluje tyto odprodeje a jeden z vynikajících členů, který je advokátem, ihned vyhotovuje trhové smlouvy a když se smlouvy schválí, přicházejí do obcí páni se strany republikánské a lidové a prohlašují, jací jsou chlapíci, jak ty starousedlíky tím obecním majetkem podělili. Není divu, že za tohoto systému, který se leckde začíná opět obnovovati, naše účast v samosprávných sborech, okresních, obecních a zemských zastupitelstvech není pánům z vládní většiny zrovna příjemnou. A já se zde táži: Jsou páni ministři tohoto státu, i když za nimi stojí tato většina, k tomu, aby hájili návrat režimu, který se zde objevuje? Vláda bez uzardění předložila osnovy zákonů, kterými se omezuje volební právo do obcí, okresů a zemí, předložila volební zákony, které znamenají políček demokracii, ale prohlašuji na základě svých dobrých zpráv, že se v ministerstvu vnitra připravuje zákon, kterým se má omeziti i volební právo do posl. sněmovny a senátu. (Slyšte! Slyšte!) Slavná sněmovno! Pro nás svoboda a rovnost vyslovené v ústavní listině nejsou pouhým abstraktním pojmem, pro nás jsou živou náplní a splněním revolučního příslibu.

Potoky krve ve francouzské revoluci byly prolity ve znamení těchto příslibů a kdyby nebylo těchto příslibů a těch velkých hesel francouzské revoluce, toho zápasu za tato hesla, vážená sněmovno, nebylo také svobody otců těch, kteří se dnes proti těmto heslům staví, nebylo roku 1848, nebylo revoluce, nebylo osvobození z poddanství panského a nebylo také naší revoluce a našeho osvobození. (Výborně!) My, slavná sněmovno, prohlašujeme, jestliže se nynější občanská většina po tom, co učinila v okresích a zemích s volebním právem, odváží a chtěla-li by se odvážiti s tímtéž cynismem sáhnouti na všeobecné volební právo v parlamentu, že my se neomezíme pouze na řeči s této tribuny. (Výborně!)

Slavná sněmovno! Abych se navrátil k svému thematu: pan ministr financí představuje si definitivní úpravu finančního hospodářství tak, že by obce, okres a země tvořily jednotné finanční těleso. Toto stanovisko je zajímavé z několika hledisek. Je zajímavé předně potud, že mým teoretickým úvahám, již velmi starým, dává se jím plné zadostiučinění a že se tu přijímají principy, které já jsem již dávno hájil. Pan ministr financí prohlašuje za nutno zavésti to, co bylo dávno již v cizině, to je nutnost postoupiti samosprávě určité trvalé daňové prameny. Musím ovšem prohlásiti, že přikazování kvoty spotřebních daní, jak je pan ministr zamýšlí, není řešením pro samosprávu právě populárním. A konečně prohlašuje pan ministr, že je potřebí přebudovati celý systém od základu a rozděliti mezi obce, okresy a země správně jejich úkoly. Historický vývoj naší samosprávy ukazuje, že rozdělení těchto úkolů se zřetelem k širokým zmocňovacím klausulím obecních a okresních zřízení dělo se hlavně s hledisek politických. Snažili jsme se co nejvíce urvati státní správě. Jde nyní o rozdělení s hledisek administrativních. Mám na věci tento názor: jsou určité věci lokálně dosud spravované, které nezbytně potřebují unifikace a jednotného řízení. Je to zvláště chudinství, policie, stavební řád atd. u obcí; silnice, zdravotnictví, chudinství u okresů. Tyto věci mohly by dojíti spojení u zemí, mohly by býti administrativně sjednoceny a místo přenechání zemských přirážek a subvencí bylo by možno použíti nových zdrojů příjmových k jejich úhradě. Přirozeně, že by byly tyto věci řešeny za účasti místních činitelů, ovšem za jednotícího vlivu zemské správy.

Je tu dále otázka komunálního úvěru, který byl zákonem č. 77/1927 úplně podvrácen. Při nedostatečnosti přídělového fondu není zajištěna úhrada úroků a úmoru. Nezbývá než novelisovati zákon tak, aby byla retablována úplná bezpečnost komunálních zápůjček pro ústavy, a to jak po stránce věcné, tak po stránce formální.

Převzetí služby úrokové a úmorové zemí za předlužené svazky bude podle mého soudu jediným východiskem. Netajím se ovšem tím, že zde povstanou vzájemné rozpory a žárlivost mezi obcemi a okresy.

Ministr financí navrhuje tedy, abych použil termínu německé finanční vědy, "Finanzausgleich", finanční vyrovnání mezi státem a zeměmi. Moje stanovisko kryje se konec konců s názory oficiální vědy. Mohl bych uvésti článek Popitzův ve "Finanzwirtschaft" o rozdělení úkolů, přikázání dostatečných příjmů.

Toto vyrovnání nesmí se však podle mého soudu státi na úkor autonomie, neboť naše komuny čeká ještě spousta úkolů. Vzpomínám jen jednoho. Řešení pozemkové politiky obcí, která u nás před válkou byla zanedbávána a nedoceňována. Proti úžasné lichvě se stavebními pozemky, kdy dravá spekulace vydělává stamiliony, kdy výtěžek ze zhodnocení pozemků, provedeného obecní kanalisací, spojením s elektrickou drahou a zavedením vodovodu shrábne několik spekulantů, kdy položením kolejí stoupají ceny půdy o tisíce procent, jsou naše města bezmocna, poněvadž nemají dostatek půdy. Německá města před válkou věc pochopila zcela jinak a zřizovala vlastní pozemkové fondy k nabývání pozemkového majetku. Freiburg měl 77.4% veškeré půdy svého obvodu ve vlastnictví, Koblenz, Augsburg, Frankfurt n. M., Štětín měly přes 50% půdy. Pozemkové fondy se velmi osvědčily. Má-li však dojíti k obrození hospodaření obecního a obnovení důvěry v obce, musí býti splněna další podmínka: zveřejnění celé procedury rozpočtové. Zákon č. 77/1927 znamená výsměch principu publicity. Obecní zastupitelstvo jedná sice o rozpočtu veřejně, ale tajemná kuchyně nadřízených úřadů může provésti takové změny, že nezůstane v rozpočtu kámen na kameni. Tento princip veřejné diskuse platí jak pro státní, tak pro obecní rozpočet. Právem naříká francouzský vědec Jéze na rozpočtovou komisi francouzského parlamentu, kde se uplatňují více ambice ministerských trosečníků, nežli věcná kritika. Právem žádá se další spatium pro jednání rozpočtového výboru. Tímtéž právem musíme však reklamovati naprostou a nedotknutelnou publicitu rozpočtů obcí, okresů a zemí.

Napoleon na vrcholu své slávy a moci nebyl s to opatřiti si veřejnou výpůjčku, poněvadž nebylo důvěry k režimu, který nešetřil principu publicity. Jak má býti důvěra k rozpočtům veřejných korporací, je-li známo, že jejich usnesení může býti úplně zvráceno nekontrolovatelným a jednostranným aktem vyššího úřadu?

Resumoval bych tuto část své řeči takto: Rozumná dělba úkolů a příjmů mezi stát a samosprávu, ale upřímné vyrovnání, nikoliv malicherné poručnikování a škorpení.

A nyní ke státnímu rozpočtu. Na str. 121 důvodové zprávy rozpočtového výboru nalézáme vyznání víry ministra financí, s názvem "finanční politika", ale lepší poučení, než toto vyznání, podává nám výhled do finanční politiky tohoto státu ve zprávě o výnosu daní a dávek v letech 1919 až 1928. Z něho je patrno, že přímé daně v r. 1919 činily cca 760 mil., spotřební 650 mil. Daně spotřební byly tedy nižší nežli daně přímé. Ale v r. 1928 činí přímé daně jen 1900 mil., kdežto daně spotřební jsou vyšší o celou miliardu, činí 2872 mil., kdežto zvýšení daní přímých za těchto 9 let lze vyjádřiti cifrou 2.5, zvýšení daní spotřebních lze okrouhle vyjádřiti cifrou 4.5. Nastalo tedy u přímých daní zvýšení 21/2, u daní nepřímých 4 1/2násobné. Namítne se mi snad ze strany pana ministra financí, že daně přímé jsou základem přirážek a ty že neberu v úvahu. K tomu však musím říci, že neberu v kalkul daně obchodové, které jsou eminentně daněmi spotřebními. A tyto daně musí vynésti r. 1928 přes 1 miliardu, kdežto v r. 1919 nevynesly ani 200 mil. Neberu dále v úvahu daň z obratu a přepychovou, ze které nese konsument aspoň jednu miliardu, ne-li více. Neberu dále v úvahu ohromný vzestup výnosu dávek u obcí, kde pod nátlakem ministra financí se zdaňuje voda, elektřina, pivo, kar ty, nájemné, zkrátka vše, nač si člověk vzpomene. A konečně neberu v úvahu ani okolnost, že nedoplatky přímých daní podle závěrečného účtu za r. 1927 činí přes 4 miliardy a nedoplatky přirážek několikrát 4 miliardy. Neberu v úvahu, že tyto nedoplatky dluží právě velcí poplatníci, jimž se slevují daně i přirážky, kdežto malým se prodávají kozy, šicí stroje a prasátka. Vezmu-li opět Englišovo měřítko, pak objektivní škoda, kterou daně působí, je rozhodně větší na straně konsumenta než producenta. A razí-li pan ministr financí heslo: "Pryč s daněmi obchodovými", razím heslo: "Pryč s enormním zatížením lidové spotřeby!".

Nemohu se s tohoto místa zabývati celým problémem nepřimého a přímého zdanění. Vrhnouti se k útočišti nepřímých daní je věc velmi svůdná; berou se z kapsy poplatníka neslyšně, kdežto přímé daně žádají formální rozkaz. Není proti nim obrany, kdežto u přímých daní je zaplaven berní aparát desetitisíci rekursů. Již Adam Smiths si chválí, že zdaněná osoba "platí je po částečkách, když obstarává své nákupy". Tato neviditelnost svádí k zneužití. Jestliže srovnáváme poměry v našem státě s poměry v cizině, vidíme, že na příklad v Anglii byl poměr daní přímých a nepřímých r. 1901, 1902 42.2:57.8, r. 1911, 1912 47.5:52.5, r. 1913, 1914 47.8:52.2, r. 1921, 1922 59.8:40.2. Tedy vývoj zcela opačný nežli vývoj náš. Vidíme jej však i v Australii, Kanadě, Spojených Státech. Ve Spojených Státech na př. činil poměr přímých daní k nepřímým před válkou 11:89, v r. 1921, 1922 však 69.4:30.6. Tedy naprostý přesun k přímým daním. Uvážíme-li že účelem postižení spotřebními daněmi je zachytiti ty, kdož pro nízký důchod unikají zdanění a uvážíme-li, že pro nízké minimum daňové je u nás kde kdo daní postižen, pak zcela jasně vysvitne nespravedlnost neustálého posunu k daním spotřebním.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP