Pondělí 22. října 1928

Posl. dr Viškovský: Slavná sněmovno! Projednáváme státní rozpočet, který přesahuje význam jednoletého rozpočtu a který je zároveň posledním slovem k prvému desítiletí naší práce v republice a předmluvou k novému desítiletí práce další. A s tohoto stanoviska bych si přál, aby také rozpočet ten byl posuzován. Toto desetiletí, které právě uplynulo, bylo velkým hledáním cest, bojem nejen o chleba, nýbrž také bojem o principy, zápasem o dnešek a také o budoucnost. Nikdy tento zápas nebude během 10 let vybojován a dobojován. Ale dnes můžeme si udělati bilanci této desetileté práce a říci, že jsme nic neprohráli, nic nezadali, že stojíme pevně na svých posicích, že jsme zdravým státem, že máme důvěru nejen uvnitř, ale také svého okolí, že plníme své poslání v Evropě, že máme svůj respekt, že učinili jsme pokroky ve výchově svého lidu jak kulturně, tak politicky.

Položili jsme si velký úkol. Vědomě jsme rozbili Rakousko-Uhersko - a opakuji to - když jsme seznali, že ono ztratilo své dějinné poslání či že tomuto dějinnému poslání se zpronevěřilo, že stalo se překážkou civilisace svých národů, překážkou pokroku, vězením národů menších a že nedovedlo se vybaviti z teorie o národech panujících a o národech sloužících a že nakonec pak kleslo na pouhý nástroj německého imperialismu. De mortuis nil nisi bene; nechci vyvolávati vzpomínky na to, co jsme zažili my, národ český a slovenský za Rakouska.

Řekl jsem, že jsme rozbili Rakousko-Uhersko vědomě, a my se tím netajíme. Učinili jsme tak, abychom otevřeli cesty zrajícím národům, abychom uvolnili nové, mladé, netušené, utajené a utlačené síly hospodářské a kulturní k dalšímu vývoji. Přinesli jsme podporu demokracii a přišli jsme také opříti věc míru. Šli jsme odvážně do světového zápasu. Zborcené Rakousko-Uhersko však ukládalo nám také velké závazky, t. j. zbudovati něco nového a života schopného na těchto troskách - a my jsme také poctivě budovali. Na troskách Rakouska vyrostla republika, naše republika životná, plná chuti ku práci a k životu. Ale pěstovali jsme také styky a pečovali jsme o ostatní nástupnické státy. Měli jsme nejlepší vůli spolupracovati s nimi a naše zásada trvale byla, že nemáme žádného zájmu o nezdar našich států sousedních; i když jsme byli leckdys zklamáni, zejména Maďarskem, nedáme se odraditi také pro budoucno od této dráhy.

Nepřeceňujeme svého postavení v Evropě, nebyli jsme však a nechceme býti pátým kolem u vozu ani v Evropě. Nalezli jsme tam své poslání, t. j. zejména přispívati podle síly k poválečnému ozdravení Evropy a bez vášní a nenávisti v duchu mírových smluv jsme přispívali k plnění tohoto úkolu, věrni zejména spojencům svým a vedeni snahou odkliditi napětí každé a všude.

Kdo chce organisovati a zlepšovati, musí v prvé řadě začíti od sebe. My jsme tak činili. Poukazuji na naše stanovisko a naši práci k vyřešení otázek národnostních a náš poměr k národnostním menšinám. My, malá Evropa, vytvořili jsme si a vybojovali své národnostní Locarno, provedli jsme vyrovnání, na kterém troskotalo Rakousko, via facti prací a zájmovým sblížením. Provedli jsme je následkem železné nutnosti národů v této republice, pomoci sobě sami v zápase existenčním. Demokracie a společné zájmy lidu zvítězily tu nad národními rozpory.

Mluví se o problému organisace Evropy a myslím, že ve chvíli, kdy se díváme na otázky nejen s hlediska jednoho roku a rozpočtu jednoročního, nýbrž s hlediska většího období, díváme-li se do budoucna nejméně desetiletého, máme právo při této příležitosti také o těchto otázkách promluviti. Heslo a program "Paneuropa" a podobné diskutují se, ačkoli se u nás pokládají za vidinu, kdežto v Americe velké spojení politické ve velké celky se stalo skutkem. Po válce státy nejprve byly odkázány se svými starostmi na sebe samy, zvláště když postiženy byly velmi citlivě nezaměstnaností, nedostakem odbytu, všemi těmi nebezpečími hospodářskými a sociálními, která s těmito zly jsou spojena. Nastala v Evropě recidiva k ochranné politice a hospodářskému isolování jednotlivých států, důsledek to zoufalého zápasu sebezáchrany. Heslo: Zachraň se každý sám, jak dovedeš - bylo po řadu let vůdčím heslem hospodářské politiky. To způsobovalo útěk od vyšších met a od vyšších celků. Nutno však jistě pomýšleti zvolna na návrat k politice hospodářské a obchodní vyššího stylu.

Evropa žila a žije, jak jsem pravil, v obchodní politice z ruky do úst. Bije jednoho, aby žil druhý sám. To je dílo pro destruktivní živly, jímž se navzájem zeslabujeme a jímž živíme nepřátele pořádku, proti kterým by byl býval a je čas se spojiti. Ne-li Panevropa, tedy aspoň ochrana proti společnému nebezpečí, ať se toto společné nebezpečí jmenuje bolševismus nebo jinak. Rozumná politika mezinárodní dělby práce, směny jejich produktů, to je pravá cesta, která vede z dnešní situace. Hospodářské vzájemné ubíjení, to je cesta, která vede zpět. My jsme sami na svém těle, bohužel, pocítili dosti bolestně důsledky této politiky, a já chci poukázati jenom na jeden z očividných a citelných příkladů podobné politiky.

Chci poukázati, co republice naší bylo způsobeno anglickou politikou cukerní. My jsme důsledky této anglické politiky pocítili dvojnásobně. Pocítili jsme je velmi bolestně jednak s hlediska hospodářského, jednak také jakožto spojenci. Chápu zájem Anglie na vlastní produkci cukerní, ale nejsou to dnes jen materielní zájmy, které by měly býti vůdčími v politice vzájemných styků mezi jednotlivými státy. My - republika Československá - jsme ve značné nevýhodě proti anglickému zkonsolidovanému starému státu, neboť vedeme teprve zápas o svou existenci. My jsme teprve rodícím se hospodářským celkem. Anglie ovšem má právo poukazovati na prospěch svůj, který hájila ve věci cukerní, ale my nepochybně utrpěli jsme mnohem větší škodu ve věci cukerní, nežli Anglie mohla získati ze svého kroku hospodářských prospěchů. A jestliže posuzujeme tuto věc ne pouze s hlediska poměrů obou států, které zde jsou zúčastněny, nýbrž s hlediska vyšších celků, s hlediska evropského, pak musím říci, že tato celá aféra hospodářská znamená pasivum evropské. Může si dovolovati Evropa častěji takovýto luxus vzájemného hospodářského poškozování, luxus neshody a luxus disharmonie? Nemá dosti napomenutí a mementa, zejména z Ameriky? Amerika, která před 400 lety byla ještě pustinou bez kultury, kterou obývali divoši, před 100 lety kolonií bez politické samostatnosti, bez politického významu, před 50 lety ještě zpola stát otrokářů, dnes stojí na vrcholu politické moci světa, jest rozsudím v Evropě, jest na vrcholu bohatství a technického pokroku, jest politicky sjednocena, pacifikována a opřena o silnou demokracii. Naproti tomu Evropa při své nepoměrné kulturní výši je politicky a hospodářsky stále ještě churava. Co pomáhá jí veškerá stará kultura, ta její veliká pýcha? Zní to jako paradox, ale řekl bych, že tato stará kultura je zároveň velkou přítěží a velkou slabinou na její další dráze.

Amerika prožila radikální politický přerod, veliké sjednocení, probojovala se k rozhodné demokracii, zatím co my ještě úpěli pod feudalismem, ona skokem od otrokářství dostala se k veliké demokracii, nezatížená tím, co tížilo nás tradicemi dřívějších věků, rozvinula své síly, sjednotila se ve veliký územní celek, bránící válkám, zabezpečující trvalý mír. Podporuje závodění duchů a rozpětí pracovních sil, nenadržuje prostřednosti, nezná sentimentality, nezná byrokratičnosti, kastovnictví a jiných slabostí Evropy, má snad své stinné stránky, ale převahu stránek dobrých. Má vždy smysl pro sílu a volnost v hospodářském zápase, v podstatě je státem zdravým až do svých kořenů. A Evropa? Vedeme a vítězíme v Evropě v duševním zápolení, ve vědě a v umění, ale podléháme v hospodářském boji. Proti skvělé organisaci kapitálu a práce v Americe ustupujeme stále v soutěži do pozadí. A to, slavná sněmovno, neplatí, jak často se uvádí, pouze pro zaměstnance, nýbrž také pro zaměstnavatele. Před 100 lety Amerika byla vzdálena od nás celé měsíce, dnes týden a brzy bude vzdálena dny a desítky hodin. A s tím musí Evropa již počítati. Dnes každá slabost, každá zaostalost je osudným nebezpečím. Proti nejvyššímu rozpětí sil z oné strany nelze postaviti methody, které chrání slabost, prostřednost, bojácnost nebo netečnost. Amerika proti Evropě, to znamená práce proti práci, podnikavost proti podnikavosti, odvaha proti odvaze. Proti odvaze nemůžeme postaviti pouze ochranářství, sentimentalitu nebo humanitu, třeba tyto věci měly své světlé stránky. Panevropa nebude ovšem hned a také nechci ji kázati, ale Evropa musí se přeučit. Amerika nebude vždy Evropě dobrá jen na půjčování peněz, nýbrž také na vypůjčování dobrých pracovních a myšlenkových method a podnikavosti.

Dovolte, abych přistoupil několika slovy k našim poměrům vnitropolitickým. Deset let jsme se učili státnickému umění, 10 let jsme vychovávali národ, 10 let jsme zkoušeli, hledali cesty a methody politické, bloudili jsme a zase nalézali své cesty. Byli mezi námi netrpělivci, pesimisté, ustrašenci, snad také zlomyslníci a svůdcové, kteří nám našeptávali o oktrojích a diktatuře, o oligarchii, otravovali naše ovzduší podobnými svody. My jsme odolali těmto lesklým vidinám, které ve svých důsledcích mohou vésti jen k nebezpečným propastem. Zůstali jsme věrni demokracii, zachovali jsme ji a odevzdáváme ji dnes budoucímu desetiletí čistou a neporušenou. Vyzkoušeli jsme demokratické methody na svém vlastním státě v choulostivých dobách, kdy problémy se valily, kdy narážely na sebe principy, kdy prodělávali jsme těžké zkoušky ohněm, ale demokracie přece k naší radosti obstála. Strážci naší demokracie, náš první president republiky a hlava vlády, nynější ministerský předseda Antonín Švehla uhájili ji v těžkých a osudných chvílích. Švehla, muž kompromisu, zůstal vždy nekompromisním, kdykoli šlo o věc demokracie. Stal se vášnivým ochráncem demokratických method, ale také mistrem demokratického politického umění. Jeho demokratické methody vládnutí zůstávají také trvale majetkem celého našeho státu, politickým bohatstvím naší republiky. Vždy bude k nim znova saháno. On prorazil demokracii trvale dráhu a zabezpečil jí místo. Jsou obdivuhodny výsledky jeho demokratických method v uplynulém desetiletí naší republiky a je na místě, abychom si uvědomili, proč dosáhl Švehla svými methodami těchto úspěchů, proč přímo fascinoval své okolí i své politické odpůrce, odkud tyto úspěchy. Již důvěra v jeho dílo, kterého se ujal, vždy zajišťovala mu předem úspěch. Byla to v prvé řadě okolnost, že on nikdy neustoupil, když běželo o dobrou věc a potřebu státu. Byla to ta okolnost, že on ujal se vždy a jedině věcí dobrých a skutečně dosažitelných, a bylo to zejména to, že on splnil vždy důvěru k němu, že nikdy neopustí půdu demokratických metod. To mu vyneslo onu pověstnou autoritu, které také děkujeme za tolik vynikajících a úspěšných děl, vyřešených v uplynulém desetiletí našeho státu. Těžce ho postrádáme mezi námi. Toužíme po jeho návratu do aktivního politického života. (Výborně!) On je budovatelem dnešní většiny, dnešního režimu. Ať cokoli se namítá s kterékoli strany, to dlužno konstatovati, že také tento režim zůstal věren principu demokratickému, k němuž připojil ještě nový princip, t. j. sblížení národů k aktivní spolupráci ve státě. Švehla uvedl ad absurdum názor o nemožnosti více většinových kombinací, který tradován byl řadu prvních let v naší republice, aby dokazována byla politická slabost této republiky. A on přispěl tím také ke zvýšení důvěry politické a hlavně ke zvýšení politické morálky u nás. My jsme si oddechli, když zvěděli jsme, že republika není odkázána na jedinou možnou většinovou kombinaci, že není živa pouze z milosti některého směru nebo jediné strany.

Mluví se o střídání většin a pro střídání většin v našem státě. Jako průlom máme již svoji reservu, možnost jiných kombinací, a nelekáme se tedy možnosti střídání většin. Na různých stranách při různých situacích byly diskutovány a uvažovány různé politické většinové kombinace a zkoušena vynalézavost v tomto oboru. Zejména však nejvyšší cena byla vypisována na možnost kombinace, která by vylučovala hlavně naši stranu z většinové práce. Toto Kolumbovo vejce však nebylo dosud nalezeno a postaveno na hlavu, a to proto, poněvadž Kolumbové nerodí se každý rok ani u nás, ani mimo naši republiku. Tito pánové, kteří počítali s eliminováním naší strany z politické většiny, měli by si vzíti příklad z oněch událostí na Poříčí a usouditi, jak nebezpečno je stavěti mohutná tělesa na slabé nohy, na slabé pilíře. Ve státě musí platiti problém "spojovati a ne "vylučovati", zejména ne zeslabovati jeho spodní konstrukce. Tomu bych rozuměl a v tom se také s jinými srozumíme.

Dva roky trvá vláda tohoto režimu, téměř tři roky trvá dnešní spojenectví. Je čas snad, aby bylo vystřídáno? K čemu tato netrpělivost? Soudím, že nejlepší vláda a režim je vláda a režim nejstálejší.

Je potřebí, aby obyvatelstvo mělo víru v režim. Jestliže se mluví dnes o stabilisování v našem státě, pak bych byl první, který by mluvil nejen pro stabilisaci hospodářskou, nýbrž také pro stabilisaci politickou a pro stabilisaci režimu. Stabilita, toť také vlastně největší legitimita. Nechceme ztrnulosti, a také ne překotnosti a stálé nejistoty režimu. Politická stabilita, to je také důležitá hodnota ve státě a má také velkou cenu hospodářskou jako opora a východisko hospodářské podnikavosti. Naopak nejistota režimu demoralisuje občanstvo a demoralisuje podnikatele, je zjevnou půdou dobrodružnosti. Nepopírám, že je žádoucno další vnitřní zcelování většiny a přál bych si, aby tento proces činil další a další pokroky. K tomuto povede nás další společná práce a také výsledky této práce. Většina musí se vždy semknouti ve vyšší celek a tento celek a toto semknutí musí také býti cítiti. Musí se spíše skládati ze stran, než na strany se rozpadati. Musí také zmizeti vzájemná žárlivost stran na úspěch strany druhé, místo toho musí zavládnouti trvalá loyalita, snaha po společném úspěchu. Musí tu býti cítiti solidární odpovědnost. A to všecko je možno při trvalé a klidné spolupráci, ne však tehdy, když neustále hoří půda pod nohama, když hrozí krise a nebezpečí rozpadu. Takovou většinu si přejeme: stojící pevně ne na židli o třech nohách, nýbrž většinu interně, navzájem dohodnutou, mající vždy připravený svůj program, ne program na celá půlstoletí, ale také ne program na zítřek nebo na týden, z ruky do úst. (Výkřiky posl. Bechyně.)

Hlavní činnost většiny není absorbována starostí o sebe, neboť úkolem většiny není držeti sebe a vládu, nýbrž držeti stát. Dokud taková většina nebude zaručena, nedáme se zlákati teoriemi o střídavosti ve státním režimu, naopak budeme posilovati to, co tu je, ve smyslu zásad a myšlenek, které jsem uvedl. Také je potřebí, aby ona míra snášenlivosti, která je podmínkou spolupráce většiny, přenesla se také na ostatní veřejný život a styky stran i mimo parlament, zejména však také na náš tisk, neboť není myslitelno, abychom společně budovali, když pod nohama béře nám někdo jiný sotva postavené základy a stavební lešení.

Uplynulých 10 let znamená ohromnou náplň úkolů. Byly doby, kdy s obavami bylo sledováno kvapné, horečné tempo pracovní, kdy parlamentní stroj chrlil zákony, které veřejnost sotva stravovala. Bylo raděno k rozvaze a uklidnění tohoto tempa - a přišlo také uklidnění. Přišel časový rozvrh úkolů, ale proto nemáme žádného důvodu k odpočívání a ke ztrátě času. Právě tak, jako nelze doporučovati, abychom předbíhali problémům a době, tak nemůžeme se dáti předcházeti problémy a událostmi a dáti se jimi překvapovati. Občanstvo chce míti garancii, že parlament a vláda je vždycky na stráži, jinak vzniká ovzduší paniky a nedůvěry. Třeba tedy viděti včas problémy a je řešiti. Životní problémy lidu nedají se ukládati byrokraticky do zásuvek psacích stolů a také nemohou býti umlčeny. (Výborně!)

Velké otázky životní nečekají na vládu ani strany, nýbrž razí si cesty samy a porážejí, co jim překáží. Toho jsme si také plně vědomi. Měli jsme jistý pocit, že jsme byli poněkud zdrženi a že jsme byli poněkud pozadu na orloji času, když jsme vyřizovali některé otázky ne naší vinou, ale právě vleklým projednáváním těchto otázek a zasahováním obstrukce při projednávání otázek velmi důležitých.

Byly to otázky aktivování veřejné správy, byla to také otázka cukerní, které vyvolaly obavy ze svých předpokladů. Otázka cukerní byla jistým takovým mementem. Tu vyvolána byla v jistých kruzích odvaha, řešiti tyto otázky svépomocně a suplovati státní autoritu. Většina i vláda odmítly rozhodně usurpaci tohoto práva při tomto pokusu. A bylo jistě na čase, aby se tak stalo, neboť bylo by velmi nebezpečno, kdyby podle podobného příkladu se řídil druhý anebo také třetí. Kdyby každý řešil podobným způsobem problém státní sám, pak bychom šli vstříc zmatkům. V tom viděli jsme právě útok na státní autoritu, třeba snad ne zamýšlený, bránu k bezvládí a zmatkům, a proto s největší rozhodností proti tomuto pokusu jsme se postavili. Věc byla včas zachycena, autorita byla také plně zachráněna a veřejnost nabyla důvěry ve své orgány. Podobné pokusy také pro příště tímto příkladem budou odvráceny.

Vítám také rozhodnutí o vypsání voleb do okresních a zemských zastupitelstev. Průtahy další mohly by způsobovati jenom škody hospodářské a velkou ztrátu pracovních sil, zejména v naší autonomii. Veřejnost musí věděti a cítiti, že neutíkáme od zákonů a usnesení a nesmí si zvyknouti čítati s tím, že lze provádění zákonů zmařiti odklady. To by bylo špatnou politickou výchovou. My jsme vyřídili ožehavý problém sociálního pojišťování. Sociální pojišťování bylo prohlášeno se stran socialistických za tabu, za něco naprosto nedotknutelného a byli jsme varováni před každou reformou dosavadního zákonodárství o pojišťování sociálním. A hle, během projednávání ukázalo se, kolik důležitých věcí třeba opraviti a potřeba ještě doplniti v sociálním pojišťování. Ukázalo se, že náš podnět k revisi zákonů o soc. pojišťování přinesl neobyčejné výhody samému dělnictvu. A oni dělníci, kteří od 1. ledna 1929 budou platiti nižší příspěvky... (Posl. Johanis: To osnova původní neměla!) My se postaráme o to, aby tato věc byla včas vyřešena - až dělníci 65letí se sto příspěvkovými týdny budou moci již vstoupiti v požívání renty, což by nebylo možné bez této revise, až vdovy 65leté bez průkazu invalidity budou moci požívati od 1. ledna renty starobní, až sirotci budou dostávati místo jedné pětiny jednu čtvrtinu renty jakožto zákonný příspěvek, až ženy vdávající se budou dostávati odstupné, až nastoupí také důsledky jednotné úpravy karenční doby při nemocenském pojišťování, pak dělnictvo také pozná dosah tohoto našeho "zločinu", ke kterému rádi se přiznáváme.

Pánové postavili se ve svém zápase zejména s největší rozhodností proti myšlence parity. Nechci při této debatě příliš široce rozváděti celý problém, chci konstatovati jen tolik, že vedle dělnictva, které právem má veliký zájem na úpravě sociálního pojišťování a nejen na úpravě, nýbrž i na jeho provádění, jsou zde ještě jiní činitelé, že je tu stát a jsou tu zaměstnavatelé, kteří mají nemenší zájem na tom, aby sociální a nemocenské pojišťování prováděno bylo naprosto korektně, správně v duchu zákona a politicky nestranně.

Neličte, pánové, ve veřejnosti zaměstnavatele stále jako někoho, kdo chce ráno k snídani a k večeři snísti jednoho dělníka. Dnes zaměstnavatelé vědí, co znamená dobrý dělník, co znamená jeho zdraví a jaký zájem má míti na jeho zdraví. A ujišťuji vás, že tím, že přivedete do správy zaměstnavatele, přivedete velmi důležitý element, který se bude starati, aby pojišťování bylo řádně vedeno. Ale také získáte pro sociální a zejména nemocenské pojišťování nyní zájem a spoluodpovědnost celé veřejnosti, neboť až dosud veřejnost dívala se na věc sociálního a hlavně nemocenského pojišťování jako na věc, za kterou není odpověden nikdo jiný než zástupci dělnictva, sedící ve správách nemocenských pokladen. Od 1. ledna budou tam seděti také zástupci zaměstnavatelů, oni budou míti svoji odpovědnost, oni budou tuto odpovědnost cítiti, a věc nemocenského pojišťování stane se věcí veškerého obyvatelstva, odpovědnost za ně bude ležeti na srdci celému obyvatelstvu. To získáte jako veliké plus a právě tuto věc ztráceli jste tím, dokud veřejnost mohla a směla souditi, že pojišťovny nemocenské jsou jen věcí dělnictva, jejich správy a že do této věci oni nemají co mluviti a nemají za to odpovědnost. To je důležitá věc. A ta parita, ta hrozná parita, o které jste mluvili a kterou jste vytýkali jako felonii stranám občanským! Podívejte se, jak působí v Ústřední soc. pojišťovně, co hrozného stalo se v této Ústřední sociální pojišťovně, co může dělnictvo proti této Ústřední soc. pojišťovně namítati, jaké maličkosti mohou vytýkati tomuto ústavu, ve kterém parita jest zavedena! A hle, pánové, Ústřední soc. pojišťovna vytvořila komisi, která studovala věci v soc. pojištění a připravila velký elaborát pro revisi tohoto pojištění. My jsme tento elaborát uvítali jako neobyčejně cenný materiál pro revisi soc. pojištění, ale také vy jste z největší části se odvolávali na tento elaborát. A tento elaborát jest jedním z nejdůležitějších základů revise, kterou jsme právě provedli, a která přinesla tolik výhod, o kterých jsem mluvil, samému dělnictvu. Projednávání soc. pojištění přineslo jistou potěšitelnou ukázku spolupráce majority s oposicí. Já sám těšil jsem se z tohoto slibného náběhu a tato spolupráce přinesla také nepochybně své výsledky, kterých ani vy nemůžete popírati, ale, bohužel, tato spolupráce neobstála až do konce. A mám pocit, že nebylo třeba tohoto obstrukčního záchvatu, aby tak konec pokazil onen slibný začátek. Přes to všechno tuto obstrukci nepodceňuji, ať již přinesla politický úspěch anebo neúspěch, ona nikdy nebyla na škodu a v prvé řadě přinesla úspěch věci samé. O jeden balvan máme méně na cestě ke konsolidaci.

V debatě mluvilo se o aktivování veřejné správy a zejména také o zákonu na úpravu finančních poměrů samosprávných svazků. Byl to zejména p. dr Meissner, který v debatě vytýkal většině, že dusí samosprávu touto finanční úpravou. Ale já se ptám, kdo zavinil a kdo způsobil, že bylo třeba této úpravy? To byl ten, kdo nehospodařil racionelně v samosprávě, kdo nehospodařil dosti svědomitě, kdo způsobil a kdo navršil ty ohromné dluhy samosprávné a kdo způsobil nemožné samosprávné přirážky. A ptám se: je vinen lékař, který musí zavésti přísnou, byť velice nepříjemnou životosprávu tomu, kdo hřešil léta na svém zdraví nebo který dokonce musí zasáhnouti nožem do nemocného těla? My tuto odpovědnost, pánové, odmítáme v této věci plně. Pan dr Meissner v této debatě mluvil také o praktických důsledcích nových berních zákonů a kreslil nám velice smutnou perspektivu ohromného zatížení poplatnictva novými přímými daněmi v nové úpravě.

Chci zde s největší jasností a rozhodností prohlásiti, že budeme velmi bedlivě a přísně sledovati vše, co v tomto oboru naše berní administrativa bude prováděti, a že budeme důsledky berní reformy v praksi velmi bedlivě zkoumati, zejména však, že se co nejrozhodněji postavíme proti fiskálnímu duchu při provádění těchto zákonů.

My jsme, pánové, byli ti, kteří první dali podnět k tomu, aby byly zmírněny berní sazby všech přímých daní, ale zároveň jsme prohlásili, jestliže berní sazby byly sníženy na míru snesitelnou, že je povinností občanstva, aby daně také přiznávalo a platilo. A my neodvoláváme z tohoto stanoviska ničeho, nikdy nebudeme učiti své obyvatelstvo, aby zatajovalo příjmy a výdělky, nýbrž budeme je učiti poctivému přiznání. Na druhé straně však budeme musit žádati, aby jim bylo měřeno spravedlivě se strany berních orgánů. (Výborně!) Ale jestliže jsme se snažili, abychom zmírnili berní sazby, a to všem bez rozdílu, a jestliže jsme upravovali zásady o ukládání berní, nebyla u nás snaha upraviti ty zásady tím způsobem, aby velcí poplatníci, jako to bylo dříve a dosud, mohli nám se svými příjmy a zisky utíkati. Něco podobného v naší republice nebudeme nikdy podporovati a nechceme nikdy trpěti. Tím méně však mohli bychom trpěti, aby fiskální provádění berních zákonů svůj berní šroub obrátilo proti poplatníku malému a nechalo utíkati poplatníka velkého. Ale my jsme také zabezpečili v berních zákonech berní autonomii a tuto berní autonomii jsme nejen obnovili - ona byla již téměř mrtva - nýbrž také jsme ji nově vybudovali. A jestliže jsou zde obavy, že některé druhy přímých daní, zejména také daň důchodová, daň výdělková, jsou šroubovány nespravedlivě vysoko, pak se také musíme podívati na činnost těchto daňových komisí a také na to, jak příslušníci jednotlivých tříd stavovských uplatňovali princip spravedlivého rozvrhování daní v těchto daňových komisích. (Výborně!) A uvidíme, nejsou-li tu snad závady nějaké třídní politiky, která se vloudila i do těchto daňových komisí. Tyto věci budeme zkoumati, a já nechci činiti úsudek dříve, dokud jsme si nezjednali materiál, ale nikdy tuto věc nepustíme se zřetele. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Pánové, pak jest zde ještě jedna věc: Kam plynou a pro jaký účel se předpisují, po případě snad také fiskálně zvyšují tyto daně, ač fiskalismus nebudeme nikdy hájiti? Na potřeby státu! A tyto potřeby státu jsou pořád ještě velké. Kdo to byl, který hlásal omezení státních rozpočtů, státních potřeb, který hlásal myšlenku spoření? To jsme byli my a této myšlence spoření ve státním rozpočtu, ve státních výdajích zůstáváme nadále věrni, v tom zůstáváme konsekventními. Že nemůžeme škrtati rozpočty kulturní a podobné, toho jsme si vědomi. Vy byste jistě také odporovali, kdyby se někdo odvážil škrtati potřeby sociální. Nikdy nás to nenapadlo. Sledujte, pánové, rozpočet, zdali bylo něco škrtnuto z rozpočtu pro sociální péči. Ale musíme spořiti, budeme spořiti a také spoříme.

A já se táži, který režim pro úspornost a pro to, aby stát nepotřeboval své daně zvyšovati a fiskálním způsobem je šroubovati, učinil více, zdali to byl režim náš, či zda to byly režimy jiné? (Výkřik posl. Bechyně.)

Mluví se o stabilisaci rozpočtu. Také tento proces stabilisace rozpočtu není a nemůže během několika let býti ještě dokončen. Napřed musíme zabezpečiti trvale rovnováhu v našem rozpočtu. Ale tato rovnováha, kterou rozpočet již po tři léta nejen formálně, nýbrž i materielně vykazuje, je zjednána a vykoupena jednak mimořádnými příjmy, na druhé straně pak škrcením jistých výdajů, a to na oněch místech, kde tyto příjmy nejsou trvale udržitelné ve své nynější formě a ve svých pramenech, anebo kde trvale nemůžeme toto škrcení státních výdajů bez vážné újmy zejména našeho hospodářského vývoje udržeti. Příjmy trvale neudržitelné, zatěžující produkci a export, jsou pak: dopravní daň nebo daň obratová, kterou na př. nyní pro obtíže, které tyto daně našemu exportu působí, chceme částečně také exportnímu průmyslu slevovati. Dále jsou to některé zvláště odiosní dávky, které jsou spojeny s velikou vybírací režií anebo se šikanami. Chci se na př. zmíniti o odiosní dani z porážek, pro jejíž odstranění již dlouho pracujeme a bojujeme.

Ale na druhé straně jsou to i výdaje, které musíme škrtiti, zejména týká se to škrcení hospodářských investic. Hospodářský život žádá od nás kategoricky uvolnění investiční činnosti. Poukazuji na př. k elektrisaci, k našemu vodnímu hospodářství, ale zejména k dopravnictví, k našim drahám, neboť zkušenosti ukazují, že jak bezpečnost, tak i plné rozvinutí a ovládnutí úkolů státních drah vyžaduje zajištění drah novými investicemi, rozšíření vozového parku atd. Těchto prostředků nelze zadržovati našemu dopravnictví.

Před tím však musíme si prodisputovati principielní otázku organisace a racionalisace správy státních drah, neboť nelze trvale investovati a při tom trvale udržovati stálou pasivnost státních drah a jiných státních podniků. Musíme se konečně dostati v těchto věcech dále než k teoretickým úvahám. Otázka státních podniků musí býti zrale uvážena v souvislosti s touto investiční akcí. Ovšem nemůžeme a nechceme se vzdáti výsostných práv státních zejména v dopravnictví, nemůžeme však za jejich udržení platiti každou cenu, zejména cenu trvalé pasivity, neboť stát, který vyřešením tohoto problému uspoří každoročně veliké deficity, může pak tyto úspory věnovati na podporu hospodářského života, který této podpory má nutně potřebí.

Moji kolegové z republikánského klubu promluví ještě o celé řadě jiných problémů, zejména také hospodářských problémů našeho zemědělství, promluví zejména a našich potřebách s hlediska ochrany našeho dobytkářství, o potřebě ochrany malého člověka živelním pojišťováním atd., nechci tedy o této věci více se šířiti.

Ke konci chci říci toto: Souhlasíme s tímto jubilejním budgetem, budgetem naší stabilisace, který přináší novou mízu, nové síly pro naši státní konsolidaci a pro další dílo našeho vybudování.

Budeme pro tento rozpočet hlasovati. (Výborně! - Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP