Jen jednu poznámku k presidentovu heslu "Pravda vítězí".
Ve svém poselství ze dne 28. října
1919 prohlásil president, že byl a je proti každé
intervenci proti Sovětskému svazu, že jest
také proti každé intervenci proti tehdejší
revoluci v Maďarsku. Ale ve své knize "Světová
revoluce" doznává, že byl pro intervenci,
že byl pro válku proti sovětům v případě,
kdyby mobilisovali Japonci, to jest v případě,
když by zde byly po ruce potřebné branné
síly. Masaryk jest znám jako rozhodný
odpůrce třídního dělnického
hnutí. Ve své knize "Světová
revoluce" se chlubí, že byl a jest radikálnějším
odpůrcem bolševismu než páni v Paříži
a Londýně. Renegátu socialismu Karlu Kautskému
píše 13. října 1924: "Za války
a po ní velmi často jsem myslil na naši rozmluvu
a živě s Vámi cítil, když jste
musil bojovati proti leninismu." Sovětský svaz
jest pro Masaryk a žalářem, protože
tam není měšťácké demokracie.
Ale masy pracujících lidí v Československu
již chápou, čím je měšťácká
demokracie a čím vláda dělníků
a rolníků v Sovětském svazu socialistických
republik. Deset let vývoje v Československu ukázalo
pracujícím lidem jasně, že kompromisnictví
s buržoasií vede zpět, vede k reakci hospodářské,
politické i kulturní.
Masy, zklamané bezúspěšnou revolucí
z roku 1918, jsou a budou svým dosavadním neúspěchem
poučeny. Neuvěří už nikdy, že
spása jest v předchozí konsolidaci starých
poměrů za pomoci měšťáků,
nýbrž povedou za vedení komunistické
strany a komunistické internacionály důsledný
třídní boj a po vítězství
nad buržoasií zavedou si svou konsolidaci proletářskou.
(Souhlas poslanců strany komunistické.)
Dělníci a pracující lidé na
venkově neuvěří už v pozvolný
vývoj na parlamentární a demokratické
základně, ale učiní vše, aby
postavili vývoj na základnu revoluční
a po porážce buržoasie zaberou výrobní
prostředky a moc a zajistí si vládu zespodu,
to jest Sověty volenými v závodech a diktaturou
proletariátu. (Potlesk poslanců strany komunistické.)
Ukáže se na konec a již ve druhém desetiletí
trvání Československé republiky, že
i ten masarykismus byl k něčemu dobrý, a
to v ten smysl, že naučil proletariát nevěřiti
nikomu než svým vlastním třídním
zájmům a nebudovati na nikom než na své
vlastní třídě. (Potlesk poslanců
strany komunistické.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Myslivec.
Posl. Myslivec: Vážené prázdné
lavice Národního shromáždění!
(Veselost.) Dovolte mi než přejdu k věci
samé, k rozpočtu a k situaci vážící
se k němu, abych jenom několika málo slovy
krátkou poznámkou vzpomenul vývodů
řečníka bezprostředně předcházejícího.
Pan posl. Bolen použil rozpočtové debaty
k tomu, aby zaútočil na hlavu representanta našeho
státu, na pana presidenta. Vytýkal, že profesor
posl. Masaryk jinak soudil, a snažil se dovoditi,
že nyní jinak jedná. Chtěl mu vyčítati
nedůslednost. Mně to připomíná
případ podobný, že jedenkrát
v německém říšském sněmu
státníku - mně sice nesympatickému,
ale přece jen vynikajícímu - Bismarckovi
vytkli, že v té nebo v oné otázce jest
nedůsledným, a Bismarck na to odpověděl,
že není žádná chyba, dospěl-li
člověk k lepšímu názoru, když
chybný dřívější svůj
názor opraví, nýbrž že je to politická
poctivost, a dodal: důsledným za každou cenu
jest jenom osel.
Své dřívější názory
opravovali již všichni politikové, a každému,
kdo se učí, může se přihoditi,
že také k jiným názorům dospěje
a své původní názory opraví.
To učinil zejména historik a politický vůdce
našeho národa Palacký, který r. 1848
napsal známý svůj výrok: "Kdyby
Rakouska nebylo, musili bychom je utvořiti". Ale po
24 letech, r. 1872, když psal doslov k "Radhostu"
- opravil ten výrok a přiznal se, že je to
jeho největší, a pokud se pamatuje jediná,
politická chyba, které se dopustil, a že naopak
průběhem doby dospěl k přesvědčení,
že Rakousko, ocitnuvší se na nakloněné
ploše fanatické politiky Němců a Maďarů,
spěje své jisté zkáze vstříc.
Toto jsem chtěl jen poznamenati k řeči předešlého
řečníka a chtěl bych jako charakteristickou
vlastnost vytknouti, že začíná taktika
komunistické strany v naší republice tím,
že útočí na přední representanty
a přední osobnosti ve státě. Svádělo
by mne to skoro, abych volil k tomu přirovnání
trochu triviální: na špatné hrušky
kluci kameny neházejí.
A nyní, vážené Národní
shromáždění, k rozpočtu samému.
My - a to už bylo konstatováno každým
snad řečníkem v rozpočtové
debatě - slavíme jubilejní rok. A právě
ta okolnost, že každý skoro z řečníků
v této rozpočtové debatě toho vzpomenul,
ukazuje, jak všeobecná jest radost k 10. výročí
obnovení státní samostatnosti našeho
státu. Jubilejní rok přináší
jubilejní rozpočet. Jubilejní rozpočet
vyznamenává se tím, že je rozpočtem
hospodářské a finanční konsolidace,
že ukazuje, jak náš stát zavádí
postupně pořádek ve svých financích
a tím buduje nejsolidnější základ
pro budoucí své úkoly. Ale jisté obavy
v jubilejním roce - deset let jest v životě
jednotlivce něco, ale v životě národa
a státu jest velmi málo mohla by buditi národně-politická
rozháranost, jevící se v boji politických
stran navzájem. Vnitřně politický
boj mezi jednotlivými stranami je stejně údělem
tábora oposičního jako tábora vládní
většiny. Myslím, že ani ta okolnost nedovede
nám zkaliti radost nad 10. výročím
obnovení naší státní samostatnosti.
Když jsem před dvěma lety meškal v Americe,
tu ne jednou, ale mnohokráte slyšel jsem otázku:
"Jak jest u vás s politickými poměry?
My zde s obavou", a snad řekli i s hrůzou,
"čteme, jak prudké boje zase jsou mezi jednotlivými
stranami v národě českém, s bolestí
postrádáme jednoty, svornosti a nadšení,
jaké se jevily při převratu a v době
bezprostředně následující na
poli zákonodárném, zejména činností
v Revolučním Národním shromáždění."
A ptali se mne s obavou, co máme souditi o budoucnosti
našeho samostatného státu? Odpověděl
jsem jim a moje odpověď je uklidnila: "Dokud
budete slyšeti a čítati o vnitropolitickém
životě ve staré vlasti, že je tam boj
mezi jednotlivými stranami, že se navzájem
potírají, pak buďte ubezpečeni, že
není zle; kdybyste však jednou se dočetli,
že v českém národě všechny
strany bez rozdílu zase daly hlavy dohromady, že se
sešly, radí se o situaci, pak buďte si vědomi,
že nastala chvíle vážná a že
to může znamenati také pro náš
národ a pro náš stát nebezpečí."
Neboť to je starou naší vlastností, že
se navzájem v dobách, řekl bych, štěstí
potíráme, kdežto na druhé straně
ve chvíli vážné, ve chvíli ne-
štěstí a v době válečné
- a zejména poslední léta válečná
byla toho důkazem - dovedeme přece jen se vzchopiti
a spojenými silami paže vedle paže, rámě
vedle ramene dovedeme čeliti hrozícímu nám
nebezpečí.
Při 10. jubileu naší státní samostatnosti
jest naším úkolem vděčně
vzpomenouti práce buditelů. Neváhám
říci, že jubilejní oslava, tento týden
zahájená včerejší schůzí
Národní Rady krásným proslovem jejího
p. presidenta Prokůpka i řečí
p. ministra Hodži, byla zahájena opravdu důstojně,
protože ukazuje, že národ náš neztratil
vlastnost, která je ke cti každému národu,
t. j. vděčnost, že vzpomenul těch, kteří
prvně kladli základ k obnovení naší
samostatnosti. Neřekl jsem dalekosáhlé slovo,
když jsem řekl, že naši národní
buditelé kladli již základ pro obnovení
naší státní samostatnosti. Před
krátkým časem v Čes. Budějovicích
se konalo jubileum 60letého trvání tamějšího
Jirsíkova gymnasia. Když biskup Jirsík žádal
vídeňskou vládu o povolení, aby směl
založiti české gymnasium, byl blahosklonně
odmítnut, ale bylo mu poznamenáno, že se nic
namítati nebude proti tomu, když si takové
gymnasium zřídí sám. Tu podjal se
biskup Jirsík toho úkolu, on, správce biskupství
nejméně dotovaného v Čechách.
12.000 zl. měl ročně a 80.000 zl. ročně
potřeboval na vydržování gymnasia a
on se podjal toho úkolu a založil to gymnasium. A
nyní po 60 letech bylo vděčně vzpomínáno
tohoto velkého vlasteneckého činu. A starosta
českobudějovický dr Dlouhý, když
vítal na radnici hosty, pronesl slova, která charakterisují
situaci: "Kdyby nebylo Jirsíka a jemu podobných,
nebylo by 28. října 1918", čili: bez
práce buditelů nebylo by toho, co v 10. výročí
letos oslavujeme. Vážené Národní
shromáždění. Ano, kdyby nebylo buditelů,
nebylo 28. října 1918. Vždyť je to naší
soudobé generaci takřka neznámo, jak velký,
řeknu přímo zázrak se stal v jednom
století. 100 let a nic víc je tomu, kdy jeden z
předních buditelů, muž, který
zasvětil své vynikající síly,
vědomosti a schopnosti svému národu, Dobrovský,
kněz, pronesl slova: "Už není více
možno, aby byl zachráněn národ náš".
A básník Puchmajer oděl to v poetické
roucho, ale žaluplné, když napsal: "Odroděnými
obstoupena syny, vlasť se řítí v smutné
rozvaliny." Tehdá Palacký jediný snad
přece jen neztratil víru v budoucnost národa
a pronesl historicky památná slova: "Já
alespoň, kdybych byl třeba z cikánského
rodu a ještě k tomu poslední toho rodu potomek,
ještě za nejpřednější svou
popovinnost bych pokládal, ze všech sil pracovati
k tomu, aby alespoň čestná po tom rodu zůstala
památka v dějinách člověčenstva."
Vážené shromáždění,
potěšilo mne, že tato pravda už tak daleko
si prorazila cestu, že jí vzpomenuto bylo i na letošním
legionářském sjezdu projevem pana presidenta
na Staroměstském náměstí, kde
pravil: "Láska k národu a vlasti rozumí
se slušným lidem již dávno sama sebou.
V ní byli jsme vychováni od našich rodičů,
kteří svou obrozenskou prací byli spoluzakladateli
naší republiky". Sám první representant
státu uznává zde, že obrozenská
práce to byla, ta práce buditelů, která
sluší býti nazvána spoluprací
na založení naší republiky. A ještě
v jednom místě to konstatoval čelný
representant státu, pan president. Pravil: "To dokazuje
náš odboj, nejen odboj zahraniční, nýbrž
i domácí." To se mně zvlášť
líbilo, že ta slova byla pronesena ústy tak
povolanými a že byla pronesena na místě
tak významném, jakým byl legionářský
sjezd.
Vážené shromáždění!
Po buditelích národních přišli
buditelé a vůdcové političtí,
arciotcem, patriarchou novodobého českého
politického života Palackým počínaje.
Rieger v díle Palackého spolupracoval a pak nadále
v něm pokračoval. Havlíček snažil
se, co tito dva a jejich spolupracovníci politicky hlásali
a prováděli publicisticky, do celého národa
vnésti a národ pro to nadchnouti. Všichni věřili,
že náš národ dopracuje se lepších
dob. Palacký v doslovu k "Radhostu" poznamenal:
"Já bohužel nyní již i sám
pouštím naději o trvalém zachování
říše rakouské. Ne proto, že by
ona nebyla žádoucí aneb sama v sobě
byla nemožná, ale že Němcům a Maďarům
dáno zmocniti se panství a založiti v ní
jednostranný despotismus plemenný, jenž ve
státě různojazykovém a konstitučním
co politický nesmysl nemůže míti dlouhého
trvání. Němci pak a Maďaři nechtějí
Rakousku jinak, nežli co despocii takové. Vinou jejich,
ježto již upřímo roztrhati usilují
říši, ona pohříchu octla se již
tuze daleko na ploše šikmé, která vede
do propasti."
A poznamenal - a v tom se jeví jeho víra v budoucnost
národa i státu: "O národ můj
při tom nebojím se příliš, třebas
by mu souzeno bylo podniknouti opět zkoušku ohněm
i železem, chováť on v sobě již jádra
živého a zdravého dosti, aby nezahynul v ní,
ale vzkřísil se k životu čilému
opět, budiž to v okolnostech jakýchkoliv."
Víra v budoucnost našeho národa a našeho
státu mluví z těchto slov Palackého.
A Rieger vtělil to v ono známé heslo: "Byli
jsme před Rakouskem, ba i slavně byli, a budeme
bohdá i po něm."
A Havlíček prohlásil v duchu "Národních
novin": "A Dunaj bude naše řeka slovanská"
- a dodalo se "a Rakousko bude slovanská říše".
A ještě dodal: "Ale padneme-li my Čechové,
pak bude veta po svobodě svobodných Slovanů
západních, ale také veta po Rakousku".
"A Dunaj bude naše řeka slovanská"
se splnilo, ovšem poněkud jinak než v to věřil
Havlíček. Nikdo snad ze současných
a dřívějších politiků
nepředstavoval si následky světové
války v té míře, ale v zásadě
byla u nich pevnou víra v budoucnost našeho národa
a v jeho státní samostatnou budoucnost. Nedočkali
se jí, zemřeli jako Mojžíš, který
snad s hory Moria patřil na zem zaslíbenou, ale
svou nohou na ni již nevstoupil.
Před 25 lety, když jsme nesli Riegrovu mrtvolu ke
hrobu, netušili jsme, že se dočkáme alespoň
my toho, čeho dočkati se nebylo dopřáno
Palackému a Havlíčkovi, ale to nikterak neumenšuje
jejich zásluh, záslužné jejich práce
pro dosažení obnovení naší státní
samostatnosti. Ale, vážené Národní
shromáždění, naším úkolem
o desítiletém jubileu není jen vzpomínati
minulosti, nýbrž pamatovati také na budoucnost.
A nesmíme zaměňovati spokojenost s bezstarostností.
Jsem přesvědčen, že přímo
šílené jsou naděje - aspoň hlásané
propagandou, trochu z Němec, ještě více
z Maďarska - že to, co světovou válkou
bylo vytvořeno, bude v dočasné, brzké
době revidováno. Co bylo vykoupeno tak draze, nemůže
býti v krátké době měněno
bez nebezpečí pro celou Evropu.
Ale, i když jsme spokojeni - se vším ovšem
ne, a s čím nejsme spokojeni, na odstranění
toho jsme povoláni pracovati - nesmíme býti
bezstarostní a slepí k tomu, co se děje kolem.
Vzpomínám tu zvláště pěveckých
slavností ve Vídni, konaných koncem července
letošního roku. Jen 160 zvláštních
vlaků, vedle všech pravidelných vlaků,
dováželo do Vídně hosty na pěvecké
slavnosti. 200.000 lidí tam přijelo. Byly to slavnosti
zdánlivě nevinné, pěveckého
spolku, ale přece jen to byly slavnosti dosti nebezpečné,
jak vidíme z projevů, které tam byly učiněny.
Předseda svazu německých pěvců
Liszt prohlásil při vítání
hostí: "Německo od Adiže k Baltu a od
Mosy k Memelu." A předseda slavnostního výboru
těchže slavností pěveckých Jos.
Jaksch při uvítacím večeru prohlásil:
"Musí nadejíti okamžik, kdy se vzkřísí
stará Germania a kdy se sjednotí Němci přiznáním
naší vůle, kterou všemi prostředky
chceme uplatniti." A sociálně-demokratický
starosta města Vídně Seitz prohlásil
krátce: "Chceme býti jediným národem
a jediným státem."
Vážené shromáždění!
Za 14 dní poté, kdy skončeny byly pěvecké
slavnosti ve Vídni, konány byly v Berlíně
oslavy ústavy. Zase oficielní slavnost, jako při
slavnostech vídeňských. Přijel i president
německého sněmu, pruský ministr, byl
přítomen sám president, kancléř,
ministři, tedy ryze oficielní slavnost. Slavnostním
řečníkem při berlínských
oslavách byl profesor Radbruch, býv. ministr spravedlnosti
v popřevratovém Německu. Ve své řeči
řekl také toto: "Připojení Rakouska
k Německu bude hromovou ranou. Rakousko, používajíc
práva sebeurčení, slíbeného
všem národům, připojí se k velké
matce, k německé vlasti. Tehdy zachvátí
německou duši ne snad brutální opojení
z uskutečněného bratrství. Bude to
opojení podobné tomu, které bude oslavovati
den, v němž bude německé území
úplně zproštěno cizích vojsk.
Není Němce, který by v těchto dvou
věcech: připojení Rakouska a osvobození
obsazeného území - nebyl za jedno se všemi
ostatními Němci." (Předsednictví
převzal místopředseda Horák.)
Co myslil prof. Radbruch tou hromovou ranou nevysvětlil
dobře. Poznamenal to však ve svém výkladu
francouzský spisovatel Bainville v listě "Liberté",
když napsal: "Ta hromová rána, o níž
mluví Radbruch, to nebude anšlus, který se
uskutečňuje denně bez hluku, nýbrž
bude to bitva svedená v Čechách, třeba
blízko Sadové, kde Češi budou poraženi
jako kdysi na Bílé Hoře. Neboť přirozeným
důsledkem anšlusu bude, že budou k Německu
připojeny 3 miliony Němců, které byly
mírovými smlouvami přiděleny k Československu
a které před tím patřily k Rakousku."
Vážené Národní shromáždění!
Vynikající tedy osobnosti proklamují tyto
velkoněmecké plány, ale na vstřebání
těch plánů do žil a krve všeho
německého, zejména rakouského obyvatelstva,
pracuje se i s propagandou obdivuhodnou. Přítel,
který navštívil v letě Alpy, přinesl
mi jako ukázku mapu, která je ve všech turistických
alpských chatrčích vyvěšena a
dokonce i rozdávána (ukazuje mapu). To je
mapa Německa. Červenou barvou vyznačeno Německo
dnešní a mapa nese nápis "Heim ins Reich"
- "Domů do Říše" a "Friedensverträge
sind nur Menschenwerke" - mírové smlouvy jsou
jen lidským dílem. To je přímo výzva
ke změně, zrušení mírových
smluv a všeho, co je v nich obsaženo. Bílou barvou
naznačeno je území Poznaňska, Alsaska,
Lotrinska a pohraniční kraje Čech, Moravy
a Slezska. To jsou ty 3 miliony Němců, o nichž
píše Bainville v "Liberté", že
připojení jich v Velkoněmecku bude jenom
dalším krokem, jenž má následovati
po anšlusu.
Dole je bíle vyčárkované červené
území - Rakousko. Račte si představiti,
kdyby se ten velkoněmecký plán uskutečnil!
Dále jsou na mapě vyznačeny ještě
četné červené ostrůvky německé.
Kdyby se ten plán utvoření Velkoněmecka
připojením Rakouska k Německu anšlus
se mu říká nedosti dobře po česku
podařil, pak vážené shromáždění
znamená to vítězství Německa
ve světové válce, vítězství
největší, znamená to však také,
že těch 40 milionů životů, které
byly obětovány ve světové válce,
bylo obětováno nadarmo.
Vážené Národní shromáždění!
Jubilejní naše oslavy spadají, žel, už
takořka do volebního boje. Stojíme před
volbami do okresních a zemských zastupitelstev.
Doufám, že nevzplane boj u nás tou měrou,
aby mohl zkaliti radostnou jubilejní náladu letošního
jubilejního roku. Lidové straně, za niž
mám čest mluviti, dostalo se vývojem věcí
a zejména zákonem o reformě politické
zprávy neobyčejného zadostiučinění.
Lidová strana byla v revolučním Národním
shromáždění, když se pracovalo
na zákonu o župním zřízení,
jedinou stranou, která varovala před ukvapeným
uzákoněním župního zřízení,
poukazujíc, že ani ve chvílích politických
převratů nemá býti postupováno
ukvapeně, že hranice zemí jsou útvary,
jež se vyvinuly během staletí, ba tisíciletí,
a že nemá býti ukvapeně, nepředloženě
na takových historicky se vytvořivších
útvarech radikálně měněno.
Tehdy přes výstrahu lidové strany byla předloha
o župním zřízení uskutečněna
a schválena. Alespoň toho podařilo se dosíci
lidové straně, že při tvoření
žup zachovány byly staré původní
hranice, že jedna župa nesahala současně
do Čech a Moravy, jak to na Německo-Brodsku a Jihlavsku
bylo proponováno, a na druhé straně z Moravy
na Slovensko, aspoň toho docílila lidová
strana, že byly zachovány i při utvoření
župních hranic staré hranice zemí. Ale
když zákon 8 let už byl na papíře
a měl býti realisován, přišel
p. ministr vnitra a s upřímností a otevřeností
opravdu uznáníhodnou prohlásil: "Ten
zákon se nedá prakticky provésti. Není
prostě možno, abychom zákon o župním
zřízení uvedli v život." To byl
nejmocnější motiv k provedení reformy
politické správy v tom smyslu, v jakém byla
provedena.
Dalším podstatným bodem zákona o reformě
politické správy je aspoň dočasné
uspokojení - poněvadž věčně
spokojen není žádný jednotlivec, ani
žádný národ - a jistě dlouholeté
uspokojení Slováků. Toto uspokojení
pokládám za prvotřídní státnický
čin a v tom přesvědčení mne
upevňuje okolnost, že státy, které náležejí
k našim spojencům a přátelům,
Rumunsko a Jugoslavie, nemají té vnitřní
politické jednoty a ucelenosti, jaká se jeví
v Československé republice. Rumunsko má dva
parlamenty, jeden v Bukurešti, jeden v Albě Julii.
Co se odehrálo před krátkým časem
ve skupštině bělehradské, nemusím
oživovati ve vaší paměti. Naproti tomu
můžeme konstatovati s uspokojením, že
vnitropolitické poměry v našem státě
do značné míry právě také
zásluhou zákona o reformě politické
správy byly ustáleny a tím konsolidace jistě
na dlouhou dobu zabezpečena. Přál bych si
jen, aby v nastávajících volbách odstrašujícím
příkladem byly ony volby v Košťanech u
Teplic, kde jsme to "zásluhou," komunistické
strany přivedli tak daleko, že 17. října
při volbách obecního představenstva
dlouholetý český starosta byl smeten a zvolen
Němec, poněvadž se 6 českých
komunistů spojilo s Němci a volilo za starostu Košťan
u Teplic Němce.
Nepřipomínám to k vůli komunistickým
dosud členům tohoto Národního shromáždění,
této sněmovny. Pronáším to proto,
aby si povšimli této okolnosti ti čeští
voličové, kteří odevzdávali
dosud při volbách své hlasy pro tuto stranu,
ačkoliv vnitřně s komunistickým programem
nesouhlasili, poněvadž nemohli jako rozumní
lidé souhlasiti, ale z protestu, snad z nespokojenosti
volili s komunisty, aby se rozmnožil počet hlasů
protistátních. Ať si nezahrávají
s tím ohněm, poněvadž, co se stalo 17.
října v Košťanech u Teplic, je smutným,
ale důrazným vykřičníkem pro
všechna česká srdce, pro všechny české
voliče, aby nedopustili, aby jedenkráte ve své
vlasti, ve své republice, zásluhou komunistů
byl domorodý, český, slovenský národ
uveden v područí umělé většiny!
A teď mi laskavě dovolte, abych při této
rozpočtové a jubilejní debatě zmínil
se jen stručně o dvouletém trvání
nynější - jak byla nazvána - občanské
koalice, neboť ta koalice od samého svého vzniku,
od počátku své existence byla tak potírána,
jak jsme toho v našem samostatném státě
od jeho obnovení nikdy nebyli svědky. Členové
této koaliční většiny museli
opravdu pracovati tak, jako kdysi pracovali dělníci,
zaměstnaní při budování chrámu
jerusalemského. V jedné ruce meč a ve druhé
náčiní stavitelské, zednické.
Tak budovali Israelité jerusalamský chrám
a tak musila koalice občanská pracovati během
uplynulých dvou let proti tak vehementní oposici,
která proti ní byla vedena. Ještě neučinila
nic, teprve se rodila a již bylo proti ní útočeno
jako proti výlupku vší špatnosti. Řekl
jsem tehdy: To je nespravedlivé, neboť ta koalice
zatím ještě neměla příležitost
něco vykonati, vždyť se teprve rodí. Jestliže
ji už nyní potíráte, dáváte
sobě vysvědčení politické neobjektivnosti,
nespravedlnosti. Bude-li ta koalice špatně pracovat,
pro koho bude lépe pracovat, než pro oposici? Bude-li
dobře pracovat, proč ji tak vehementně potíráte?
Občanská koalice provedla berní reformu.
Slyšel jsem zde před několika dny přímo
sžíravou, ironie plnou kritiku p. dr Meissnera
o této berní reformě. Naproti tomu bych
konstatoval prostě, že uzákoněním
berní reformy byly všecky přímé
daně o 20 až 40% sníženy, v celkovém
obnosu o více než 400 mil. Kč. (Posl. Chalupník:
Zeptejte se těch malých chudáků!)
Nemusím se nikoho ptát, ale béřu
statistiku z posledních 8 měsíců jen
v Čechách, vykazující výnos
daní, a konstatuji, že v lednu až srpnu letošního
roku vybráno bylo 720 mil. Kč. (Posl. Chalupník:
Jen se podívejte na platební rozkazy!) Přijdu
na ně také.
Tedy bylo vybráno o 389.5 mil. Kč méně
než v 8 měsících roku předcházejícího.
Daně důchodové na to vybráno bylo
za 8 měsíců 360 milionů Kč,
o 229 mil. Kč méně než za 8 měsíců
předcházejícího roku. (Posl. Chalupník:
Komu se slevilo!) Všem se slevilo, všem, kteří
platí důchodovou daň, a pokřikující
soudruh bude věděti, že i dělníci
jsou mezi těmi, kterým daň byla slevena.
(Výkřiky čsl. soc. demokratických
poslanců.)
Byla slevena domovní daň třídní
a činžovní. Za 8 měsíců
o 28 mil. Kč bylo jí vybráno méně
než za 8 měsíců předcházejícího
roku. (Výkřiky posl. Chalupníka: To jsou
číslice, které mluví.) Žádná
demagogie, dohady. (Výkřiky posl. Chalupníka
a Kříže.) Račte laskavě dovoliti,
já jsem konstatoval to, o čem mluví číslice.
Já se netajím, že se při předpisování
daní dějí také přehmaty. Měl
jsem příležitost před nemnoha dny intervenovati
se svými kolegy z lidového klubu proti takovým
přehmatům, poněvadž vypichovati to a
demagogicky toho zneužívat může jen nesvědomitá
politika. Ale politika svědomitá tam, kde se přehmat
stal, okamžitě jde a snaží se o nápravu-
Opakuji i zde, co jsem řekl v ministerstvu financí.
Když jsem přednesl tyto křiklavé přehmaty,
které se staly - uvádím zejména Hostomice,
kde trojnásobně, ba v jednom případě
až 8násobně byla zvýšena základna
daňová - řekl jsem: Prosím, já
bych rád, abyste se vůči nám, pánové
z ministerstva financí, chovali tak, jak o to žádal
jednou hrabě Špork. Hrabě Špork byl velitelem
jakéhosi armádního sboru proti Turkům.
A když už měl sbor sešikovaný, seskočil
s koně a pronesl originelní, jemu vlastní
modlitbu, řka: "Pane bože, teď tě
o jedno prosím: Když už nechceš býti
se mnou, nebuď, prosím tě, také s těmi
tureckými psy a uvidíš, jak s nimi zatočím!"
To jest událost historická, která byla také
v kadetní škole na obraze zvěčněna.
Já jsem řekl pánům z ministerstva
financí: Když již nechcete býti s námi,
se stranami, které tvoří vládní
většinu, které nesou břímě
dne i horka, nebuďte aspoň s tou oposicí, která
neloyálním způsobem na nás útočí
a naši těžkou práci nám ještě
více ztěžuje. (Výborně! Potlesk
poslanců čsl. strany lidové.)
Vážené shromáždění!
Řekl-li mluvčí socialistické oposice,
pan dr Meissner, že jdeme od Bereziny k Lipsku, tu
myslím, že je dobře pamatovati také
na sebe, a když už r. 1926 utrpěli jednu porážku,
první bitvu na Marně ztratili, bylo by záhodno,
aby se varovali, aby je nepotkal osud německé armády
r. 1918 (Výkřiky posl. Chalupníka a Kříže.),
kdy po druhé překročili Marnu a utrpěli
porážku větší skoro ještě
než v prvním případě. (Posl.
Chalupník: To by bylo k vašemu dobru!) My se také
na to těšíme a spoléháme se,
že naše voličstvo je tak vyspělé
a rozumné, že dovede mysliti a počítati,
že dovede zdravým rozumem odlišiti pravdu od
lži, zrno od plevy a zlato od pozlátka, že dovede
oceniti poctivou, ne demagogickou, ale svědomitou politiku
dnešní koalice, a kritiku, kterou proti ní
provádí oposice.