Úterý 23. října 1928

Slavná sněmovno! Optimismus naší zahraniční správy měl by se jeviti v tom, že by zachytila volání, jež německý národ vysílá do světa: My jsme odzbrojili úplně, až k bezbrannosti a bezmocnosti, my jsme se přímo vzdali možnosti znovu se ozbrojiti, poskytli jsme všechnu bezpečnost, kterou od nás žádaly násilné mírové diktáty, nyní žádáme, aby naše svrchovanost v Porýnsku byla obnovena vyklizením cizích posádek, a žádáme, aby i jiní odzbrojili tak, jak nám to přiznávají smlouvy. Kdyby se toho skutečně chopila československá zahraniční politika, pak by pracovala v pravém slova smyslu pro smíření národů a blaho tohoto státu.

Rád bych se stručně zmínil ještě o třech věcech, které podstatně souvisí s naší zahraniční politickou situací. Jednou jest revise mírových smluv. Pan ministr již tak často pravil, že jest odpůrcem revise, že se tedy tyto mírové smlouvy mají jeviti jako něco nezměnitelného, něco věčného. Znásilnění německého národa způsobené mírovým diktátem má býti do jisté míry mravně odůvodněno tím, že Německo válku zavinilo. Německo již více než jedenkráte žádalo, aby se o otázce, kdo válku zavinil, provedlo nestranné světové vyšetřování, ale Dohoda to vždy zamítla. Ale svět po této stránce, neklame-li všechno, provedl již revisi a poznal, že vinu této války dlužno mnohem spíše hledati v táboře jiných než v Německu. Tím mizí i zdání mravního oprávnění onoho znásilnění, které Německu ukládají mírové diktáty, a následkem by vlastně mělo býti, aby se provedla revise tak mnohých ustanovení mírového diktátu. Nepovažujeme je tedy naprosto za něco věčného. Pravíme-li to, nemíníme tím ovšem násilnou změnu, snad novým krvavým bojem; ale že velmi mnoho věcí potřebuje opravy, ví celý svět a této opravy smírnou cestou chceme a o ni usilujeme. Již proto přáli bychom Svazu národů oné autority, které potřebuje k tomu, aby se mohl ujmouti dosud znásilňovaných slabých proti těm, kdož dosud byli silní.

Druhou věcí jest otázka připojení Rakouska k Německu. O tom se pan ministr naposled vyjádřil v tom smyslu, že jest nejlépe o tom nemluviti. Jsou-li tato slova míněna tak, že se má věci ponechati klidný vývoj, není nám to právě nepříjemné. Ovšem pan ministr mluvil již několikráte jinak o té věci. Jeho výrok, že připojení má stejný význam jako válka, nebyl popřen a ve schůzích zahraničního výboru pan ministr vzbuzoval dojem, že jest rozhodným protivníkem připojení, že jest přímo duší tohoto protivnictví. Platí-li slovo o právu sebeurčení, o něž se opírá existence zvláště jiných nástupnických států a jehož se vždy dovolávají, konečně pro všechny, pak bych se domníval, že otázka připojení jest výlučně věcí obou činitelů, kteří při tom nejprve přicházejí v úvahu. Ani nesnázemi, které se podle vyprávění nebo představování dostaví pro jiné ve skutečnosti takových nesnází není - nesmí býti tato věc zdržována.

Třetí jest otázka menšin. Touto menšinovou otázkou jest dotčeno zvláště Československo. My sudetští Němci se ovšem nepovažujeme v tomto státě za menšinu, jako jest snad jiná národní menšina, která povstala v nějakém jiném státě přistěhovalectvím pod účinky nynějších dopravních a hospodářských poměrů. My jsme zde co nejméně takovými stálými usedlíky jako jiní. Vládní prohlášení, které před dvěma lety pronesl předseda vlády, to ostatně konstatovalo, byť i zvláštními slovy, mluvíc o tisícileté kultuře obou kmenů. A přece se s námi stále ještě zachází jako s menšinou. Jednou z hlavních slabostí Svazu národů, věcí, jichž vůbec nerozřešil, jest zvláště tato menšinová otázka, a když se tato otázka někde stala velice palčivou, takže se jí Svaz národů nemohl vyhnouti, vyslal do oné země svého delegáta. Ale bylo nápadné, že tam delegát nevešel ve styk s menšinou, nýbrž s majorisující většinou. Chápeme tedy, když se na menšinové konferenci, která se konala v posledních týdnech, projevila zřetelně nevůle nad tím a když se žádalo, aby u Svazu národů byla zřízena stálá komise, která by byla příslušná a zmocněná řešiti jménem Svazu národů menšinové otázky, které by jí byly předloženy. To jest věc, přes kterou nelze tak beze všeho přejíti. Na této menšinové konferenci byli přítomni zástupci 35 milionů, totiž kolik činí menšiny v Evropě. Právě poněvadž Československo jest menšinovým státem ve zvláštním smyslu tohoto slova, a jest po této stránce věrným obrazem starého Rakouska, mělo by mu a jeho zahraniční správě záležeti na tom, aby tato menšinová otázka byla uspokojivě rozřešena a proto nemůžeme pochopiti a musíme označiti jako nepřízeň, když Československo zaujalo stanovisko proti tomu, aby u Svazu národů byla zřízena stálá menšinová komise.

To jest několik bodů, které jsem chtěl přednésti k odstavci právě projednávanému. Všeobecně rád bych ještě jednou řekl, že by naše zahraniční politika měla býti vedena tak, jak jsem v úvodě zdůraznil, aby její směr byl dán třemi činiteli, jichž nelze nedbati. Zeměpisným položením, národnostním složením a hospodářstvím státu. Pak by se to vyvinulo samo sebou, že by se slovo, jež vyřkl ministr, že "styky s Německem jsou přátelské a korektní", proměnilo v činné přátelství, aniž by styky k jinému státu měly se pro to státi nepřátelskými. (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany křesť. sociální.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. dr Koberg. Dávám mu slovo.

Posl. dr Koberg (německy): Dámy a pánové! Při čtrnáctiminutové řečnické lhůtě není samozřejmě možné zaujmouti důkladně stanovisko ani k jedné kapitole státního rozpočtu. Nad to je známo, že ani nejlepší řeč nemůže dosíci nejmenší změny tohoto státního rozpočtu. Proto chci se omeziti na to, abych řekl několik zásadností k finanční a správní reformě se stanoviska samosprávy. Neboť tento předmět stojí nyní v popředí zájmu, ježto volby do nových zastupitelských sborů mají býti vypsány na 2. prosinec, ačkoliv jsme se nejen my, nýbrž i pan ministr financí Engliš přiklonili k mínění, že by bylo lépe nejprve vytvořiti správné finanční základy pro tyto novotvary a teprve potom přikročiti k reformě správy. Zdá se však, že koalice chce míti pro sebe slávu, že se dopustí rozhodně ještě v jubilejním roce největší politické hlouposti, jednak dovršujíc dílo zničení samosprávy, jednak však kopajíc si sama hrob. (Posl. dr Schollich [německy]: Mluví krásné řeči a doufají, že tím obyvatelstvo opět napálí!) Slyšeli jsme to také s české strany, jako dříve se strany německé. (Posl. dr Schollich [německy]: Svaz zemědělců, křesťanští sociálové stávají se najednou velmi energickými!) Samé přípravy k volbám a částečně, jako u kol. Myslivce, i přípravy k státnímu jubileu. Musíme také se svého stanoviska vzpomenouti oněch deseti let, jež jsme jako zástupci samosprávných těles viděli na nás se řítiti. V těchto deseti letech se zrušovala samospráva část po části, a brzy tomu bude skutečně plných 10 let, co vyšla t. zv. novela k zákonu o obecním zřízení ze dne 7. února 1919, která znamenala první zásah do místní samosprávy. Tehdy byla ponejprv provedena zásada jmenování do těchto správních těles tím, že byly vytvořeny obecní finanční komise, jež se měly z poloviny skládati ze jmenovaných zástupců. Tehdy byl také v §u 20 této novely sestaven výslovně program pro správní reformu, k jejímuž provedení právě dochází. Bylo tam totiž řečeno: Širší sbory samosprávné, po případě státní správa, převezmou tyto obory posavadní působnosti obecní: "Věcný náklad na školství obecné, policii bezpečnostní a polní, policii zdravotní a mravnostní, stavbu a udržování silnic, správu chudinskou a ústavy dobročinné." Byly to důvody politické a národnostní, jež tenkrát vedly k této větě. Až dosud bylo pouze zdravotnictví všeobecně zestátněno a policie tu a tam. Snad bylo by se to již dále rozšířilo, kdyby byly bývaly pohotově potřebné finanční prostředky.

Zatím se pracovalo dále na hospodářském zbídačení samospráv, zvláště zákonem ze dne 12. srpna 1921 o přechodné úpravě obecního hospodářství, a zák. ze dne 15. června 1927 o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy. Nyní se výsledek tohoto zákonodárství dostavil. Myslí se, že samospráva dozrála ke vzetí, že možno ji nyní úplně odpraviti. Proto má 2. prosince na místo samosprávy vstoupiti správa státní, maskovaná účastí státních občanů. Teprve potom, až bude provedeno toto dílo správní reformy, chtějí provésti nevyhnutelnou novelisaci finančního zákona pro samosprávná tělesa. Prohlásili jsme, že to jest se stanoviska řádné správy od kořene zvrácené. Již v rozpočtovém výboru jsem dokázal, že je prostě nemožné, vybudovati na základě starého finančního zákona pro samosprávu nové útvary a pověřiti je všemi těmito úlohami, které jim podle zákona mají příslušeti.

Dnes chci pouze zcela krátce doplniti důkazy, jež jsem tehdy v rozpočtovém výboru pro to přednesl, několika jinými příklady ze Slezska.

U nás ve Slezsku sloužila autonomní zemská správa již ve starém Rakousku za příklad pro jiné korunní země, stála ve skutečnosti co do výkonnosti a úspornosti vždy v čele vší správy a vždy daleko předstihovala státní správu. (Posl. dr Schollich [německy]: Proto byla potrestána!) Velmi správně, tak jako ve státě se dobré vždy trestá a zlé odměňuje. Máme u nás ve Slezsku, to vědí všichni automobilisté, stále ještě nejlepší, ovšem poměrně nejlepší silnice, daleko lepší než v Čechách a na Moravě, máme příkladné regulace řek, úpravy bystřin, vůbec pořádek v každém směru, pokud má na to vliv dnešní zemská správní komise ve Slezsku. Dokonce jsme vyřídili rozpočty pro okresy a obce ve Slezsku již před měsíci přes ohromné potíže se zákonem o obecních financích, což se rozhodně nedá nijak tvrditi o Čechách a Moravě. Máme síť okresních silnic asi 1700 km. Pro tuto silniční síť máme celkem 2 inženýry v zemském stavebním úřadě a jednoho geometra, kteří nejsou pověřeni pouze udržováním silnic, nýbrž mají za úkol prováděti též veliké práce s projektováním nových silnic a stavební dozor. Letos bylo to na př. 100 km, jež byly ve stavbě nebo projektovány. Naproti tomu potřebuje proto to uvádím - zemská správa politická ve Slezsku na udržování pouze 453 km státních silnic ve Slezsku 6 inženýrů, tedy skorem trojnásobek toho, čeho je potřebí skorem pro 1700 km, jež má na starosti země. Zcela podobně má se to s regulacemi řek: Ve dvou letech jsme na Bělé prostavěli a vydali 4.8 mil. Kč, práce zde řídil jediný inženýr zemského stavebního úřadu, který byl nad to zároveň ještě zaměstnán prováděním četných projektů pro východní Slezsko na Olši a jinde. A hle, nyní provádí stát regulaci Ostravice; při tom v jednom roce prostaví pouze 1.2 mil. Kč, potřebuje však tam dole stále 2 inženýrů a jednoho technika. Kde zůstávají tedy úspory, které mají prý vzejíti z reformy správy? Dojde-li k roztržení slezského zemského stavebního úřadu, nebudou okresním správám politickým přidělení inženýři samozřejmě moci jako dnes prováděti projekty pro obce a okresy, budou spíše přetíženi komisemi a jinými malichernostmi do té míry, že nebudou míti na jinou práci prostě času. Nyní dává zemský stavební úřad ve Slezsku bezplatně naše inženýry k disposici obcím a okresům pro veškeré projekty a vypracování, takže obcím nevznikají nijaké výlohy, napříště však budou vznikati nové výdaje za projektování silnic, za drenáž, regulace, vodovody, stavby škol atd., ač obce mají sotva více, než co nutně potřebují k životu. To jsou vymoženosti státní správy, jak již dnes nám zřejmě bijí do očí. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Jak to teď dopadá s finančními základy pro nové okresy? Provedl jsem několik výpočtů, které bych rád přednesl, poněvadž zřejmě ukazují, jak jest nesmyslným vytvořiti u zeleného stolu zákon o správní reformě, aniž bylo jasno, jak se vlastně utvoří finanční základna pro tyto nové útvary. Již ve výboru jsem poukazoval na okres krnovský, který se skládá ze tří silničních okresů. Okresy albrechtický a osoblažský mají pouze malou silniční síť, potřebují na dluhy pouze po 20.000 Kč, dohromady na úmor a zúročení uzavřených půjček 40.000 Kč. Okres krnovský za to stavěl více, potřebuje k tomu účelu 440.000 Kč, dohromady tudíž všecky tři okresy 480.000 Kč. Tyto tři okresy mají celkem 55 zaměstnanců, cestářů, metařů atd., kteří stojí dohromady půl milionu Kč. Úhrnem činí tedy náklad na personál, úmor a zúročení dluhů 1 milion Kč. Daňová základna nového politického okresu krnovského nečiní ani milion korun. Okres smí vybírati 110% přirážek, musí tedy s tím počítati, že pro veškeré ostatní vydání, na udržování 300 km okresních silnic bude míti k disposici celkem 100.000 Kč, půjde-li to dobře a zůstanou-li daňové příjmy takové, jaké dnes jsou. Tím je samozřejmě každé další hospodaření v okrese znemožněno a vyloučeno.

Podobně se to má i s jinými slezskými okresy, jež jsem propočítal. Bruntál potřebuje na dluhy a personál dohromady 686.000 Kč, naproti tomu má příjmů nejvýše 628.000 Kč, tedy 58.000 Kč schodku, z čehož mají býti udržovány okresní silnice v délce 239 km, nehledě vůbec k tomu, že okres obdržel též celé množství nových úloh na poli kulturním, hospodářském a sociálním. Frývaldov má potřebu 837.000 Kč a příjmy 838.000 Kč, tudíž je 1000 Kč k disposici na udržování 170 km okresních silnic. Frýdek má schodek 70.000 Kč při 116 km okresních silnic. Opava-venkov potřebuje 1,165.000 Kč, může očekávati příjem nejvýše 1,143.000 Kč, tudíž schodek 22.000 Kč, a má udržovati okresní silniční síť 448 km. Bílovec má 1,166.000 Kč potřebu a příjmů nejvýše 735.000 Kč, tudíž schodek roční 431.000 Kč, který jest úplně nekrytý a nemůže býti vůbec uhrazen, a při tom má udržovati 246 km okresních silnic. Tudíž je při této konstrukci finančních poměrů naprosto vyloučeno, aby okresy, jak mají býti teď vytvořeny, mohly byť i jen dva nebo tři měsíce hospodařiti nebo existovati. Musí v docela krátké době zastaviti každou činnost a tak při této správní reformě dojde k hrozné pohromě, nebudou-li dříve utvořeny finanční základy pro provádění řádného zákona o správní reformě.

Můžeme rozhodně žádati, aby nejprve byla věc přece uvážena a ne jako u zákona o obecních financích něco teoreticky velmi krásně vypracováno, což se pak v praxi nemůže naprosto osvědčiti. I zde musí nastati katastrofa, jako se to stalo na Poříčí při shroucení té příliš překotně zbudované železobetonové stavby. I při zákonech překotně prováděných musí nastati katastrofa, zvláště vztahují-li se tyto zákony na správu, která zasahuje do veškerého života obyvatelstva. Proto nutno si dobře rozvážiti, jestliže se ve správě zamýšlejí změny, dříve než se změna provede, neboť účinky špatných zákonů musejí býti zhoubné. Předpověděli jsme to pro zákon o financích samosprávných sborů. Na vše to, co jsme před rokem zde ve sněmovně a ve výboru předpověděli, nyní dochází. Řekli jsme, že to nebude trvati 10 až 15 let, že již v jednom roce se samosprávné sbory zhroutí a že se ukáže, že se tento teoretický zákon nedá provésti. Avšak páni teoretikové se nedali přesvědčiti a páni vládní přívěskové to poslušně po nich papouškovali, nedali víry našim slovům. Dnes musí i pan Engliš vyhlásiti bankrot zákona, musí říci, že to tak dále nejde, že zákon musí býti novelisován.

A jako se tento zákon nyní ukázal neudržitelným, tak prorokujeme i neudržitelnost správní reformy, neboť oba zákony spolu úzce souvisí a změna jednoho zákona podmiňuje i změnu zákona druhého. Pan dr Engliš nyní jednak ohlásil, že se stala nutnou změna zákona, jednak prohlašuje, že svolá k tomu anketu odborníků a zástupců samosprávy. I toho jsme před rokem marně žádali, nyní se tak musí státi. I pan Engliš, jak se zdá, se k tomu přiklonil; v každém případě viděl, že není účelné spoléhati se pouze na byrokracii a její rady. Bylo by lépe, kdyby se bylo vyčkalo této ankety a pak se teprve začalo se správní reformou. Neboť pak by si byli uspořili sobě samým ostudu a obyvatelstvu škodu, která musí při provádění tohoto zákona neodvolatelně povstati. Musila by býti dosazena nestranná odborná komise zaměstnávající se přezkoušením, jaké účinky bude míti správní reforma, a pak teprve by se mohlo přikročiti k tomu, aby se provedla skutečně přiléhavá změna norem nyní platných. Jinak přijde na svět života neschopné dítě, které je právě tak absolutně neschopné jako finanční zákon, (Výkřiky posl. dr Schollicha.) aby do nynějších poměrů ve správě přivedl pořádek. Všeobecně je známo, že tento zákon o správě odporuje vůli většiny obyvatelstva. To se zdůraznilo ve všech projevech samosprávných svazů a všech možných sborů. Odpovídá to pouze přání vysoké byrokracie, která vidí uskutečněno, co si sama vysnila a več snad ani v nejsmělejších snech nedoufala. Kdyby se nyní jednou vyřadil vliv osob na tomto zákoně přímo nebo nepřímo zájem majících, kdyby se na svolané anketě řeklo, že tito lidé nemají do věci co mluviti, pak by bylo možno vytvořiti reformu, která by měla vyhlídku na trvalý úspěch. Ale tak je samozřejmé, že tito lidé, kteří obklopili koaliční náčelníky hustou sítí, z níž toto panstvo nemůže uniknouti, že tato byrokracie uvede nyní v pohyb veškeré páky, aby učinila zákon, tak jak jest, skutkem, bez ohledu na všechny varovné hlasy a na všechny znalecké, teoretické a praktické posudky, jež se proti tomu staví. Později bude naprosto nemožno z této sítě uniknouti, až tato vysoká byrokracie úplně strhne na sebe moc i v zemích a okresích. (Posl. dr Uhlíř: Pane předsedo, sežeňte někoho z vládních stran, podívejte se, vždyť zde nikdo z nich není!) To nechce panstvo slyšet, vládní lavice jsou samozřejmě prázdné, poněvadž, jak se zdá, nevědí páni, co odpověděti, přijde-li se s čistě věcnými a odbornými důvody, pak mají zacpané uši a není je prostě viděti. Já bych si velmi přál, aby na věcnou řeč dali věcnou odpověď, avšak to oni nedělají, naopak, oni tvrdí, že házíme frázemi. Ještě nikdy jsme prý nedokázali, jak praví pan kol. Luschka, že zákon musí míti vpravdě škodlivé účinky. Vždyť on sám přináleží do kasty úřednické a není divu, nemá-li smyslu a porozumění pro naše požadavky a přání, abychom zachovali samosprávu. Avšak i parlament jako takový má na tom zájem, aby nebyl úplně vydán na pospas byrokracii, neboť jinak bude hráti úlohu Kašpárka: musí se tak pohybovati, jak za kulisami loutkář popotahuje šňůrkou figurek. Ještě by byl čas, kdyby na druhé straně byla dobrá vůle provésti přiměřené změny. Věcně se nedá odůvodniti, že tento zákon musí vstoupiti v platnost tak, jak jest, právě 1. prosince. Při nejmenším bylo by předpokladem přesné vymezení působnosti obce, okresu země a státu, které teď nebylo v tomto zákoně nikde provedeno. Pan ministr Engliš správně řekl, že nejprve by musily být jednou vytčeny úlohy každého jednotlivého územního tělesa, pak by se musilo na základě toho zjistiti, kolik z toho výdajů vzroste, a podle toho by se musily říditi příjmy obcí, okresů, zemí a konečně státu, tedy dělení daní mezi tyto sbory. Chce nyní přikročiti ke konečné soustavě financí samosprávy, nemůže to však udělati, dokud nebude provedeno toto vymezení kompetence. V §u 75 zákona o správě se praví pouze všeobecně: "Do působnosti okresních zastupitelstev náležejí všeliké záležitosti vnitřní, jež se dotýkají společného prospěchu okresu a jeho obyvatelů, nebo jež přesahují zájem jednotlivých obcí nebo jejich silami nemohou býti obstarány, pokud záležitostí těch nepojalo zemské zastupitelstvo do své činnosti." To je definicí toho, co bylo novým okresům přiřčeno jako okruh působnosti, něco, z čehož žádný člověk nezmoudří. Jestliže nyní porovnáme § 30, kde je řeč o zemích, praví se: "Zemské zastupitelstvo jest povoláno pečovati o správní a hospodářské záležitosti země a jejího obyvatelstva." Tečka, konec, posypátko! Pak přichází pouze demonstrativní výpočet některých odvětví hospodářské a správní činnosti, avšak nikde přesné vymezení kompetence. Následek musí býti samozřejmě množství kompetenčních sporů. Jak známo, nemáme dosud zákona o správním soudnictví v nižších instancích, ačkoliv jest již úplně jasno, že zatížení nejvyššího správního soudu je stále větší a že nebude možno projednati ještě k tomu přicházející případy, jež se z těchto kompetenčních sporů vyvinou. Ale to je dnešní koalici lhostejné. I sjednocení zákonů a nařízení moravských a slezských zdá se podle slov pana kol. Luschky z 28. června zcela zbytečné. Míní, že přes obtíže, jež musejí vzniknouti při dvojím právu v jednom a témže okresu aspoň pro okresní zastupitelstva, věc přec jen půjde a musí jíti. Nyní přichází k tomu finanční zákon s obtížemi, jež z něho vznikají. Jest přesně známo, že jednotlivým okresům se bude nedostávati prostředků k jejich živobytí, že se nebudou moci starati o hospodářské, humánní, sociální, kulturní a dopravní úlohy, poněvadž prostě nemají peněz. To je jisté, to musil připustiti také pan ministr financí dr Engliš. Teď dalo by se mysliti: "Primum vivere, deinde reformare, nejdříve vytvořiti předpoklady pro existenci těchto nových útvarů, pak teprve zlepšovati jejich organisaci. To by byla přirozená a správná cesta. Většině jest to přirozeně lhostejné, nyní však musí též nésti odpovědnost za nenapravitelný zmatek, který z tohoto zákona vzejde, avšak i odpovědnost za nafukování kasty úřednické a byrokracie na moc v tomto státě jedině směrodatnou. Vždyť je známo, že se v kalné vodě nejlehčeji loví a že vysocí úředníci v tomto státě použijí tohoto zmatku, aby svou všemohoucnost zakotvili v pevné půdě, aby nebylo možno je vyhoditi. Pak již nepomůže, bude-li panstvo s čarodějovým učněm volati: "Duchů, jež jsem volal, se teď nezbavím!"... Jest samozřejmé, že jednou pocítí na vlastních zádech tento bič, který si sami na sebe upletli. Lepší než tato politika vzdorů, lepší než tento diktát, který se provádí proti vůli většiny obyvatelstva, vstoupí-li správní reforma dne 1. prosince v platnost, bylo by o věci ještě vyjednávati, bylo by uvažovati o všech "pro" a "proti" a konečně také přivésti k platnosti k omrzení obehrané rčení Masarykovo "Demokracie toť diskuse". Avšak zbabělost a lenost, jak se zdá, vládnou na straně koaličních pánů, když se ženou s otevřenýma očima do své zkázy a vhánějí obyvatelstvo tohoto státu prostě do tohoto strašlivého postavení, když se obávají novelisace správní reformy, ještě než spatřila světlo světa a může vstoupiti v platnost. Zvláště německé strany nesou ohromnou odpovědnost a nezbaví se nikdy kletby, již na sebe uvalují. Pan dr Luschka prohlásil 28. června ve své velké státnické řeči mezi jiným: "Neměl jsem s kolegy své strany vůbec nijakých pochybností, že se všeobecně národního německého stanoviska vytváříme organisací politické správy nějakou prejudici jakéhokoliv druhu." Ano, pravil dokonce, že tento zákon národní myšlenku posiluje a nikoliv oslabuje. Mohl se však toliko, když byl výkřiky dotazován, čím jeho názor je odůvodněn, odvolati na sliby, jež prý byly pánům dány za účelem umožnění národní autonomie na poli školství. Známe již dostatečně cenu takových neurčitých slibů, dovedeme však také na druhé straně správně odhadnouti účinky zákona a to jsme dostatečně prokázali při projednávání finančního zákona. Nyní jest zcela jasné, že se finanční zákon pro samosprávu, jak jsme předpověděli, nehodí a že musí dojíti k oněm změnám, jež jsme již před rokem navrhovali. Proto máme na to zvláštní právo, abychom varovali před důvěřivostí na nepravém místě, na př. stran slibů školské autonomie atd. atd.

Pan dr Luschka projevil názor, že s byrokratismem to není tak zlé, jak doslovně řekl. Činil nám výtky, že jen malujeme čerta na zeď. Veliký vliv úřadu v nové správě jest prý dostatečně paralysován účastí obyvatelstva ve výborech, jak se vyjádřil, ačkoliv přece těžiště nespočívá ve sboru, nýbrž v úřadech, jak každý dobře ví, kdo umí čísti v zákoně. Úřady jsou vybaveny takovou silou moci, že vedle toho mohou poradci býti jen bezvýznamnými. V tom nás neošálí Luschko v a dialektika, ani útěcha, že moc byrokracie je vůbec jen podmíněna nemožností nebo nedostatkem vůle jiných, kteří vedou agendu správy. Je zcela správné: moc byrokracie je podmíněna v zákoně tkvící nemožností pro jiné, aby vedli agendy správy; i při nejlepší vůli nemohou zvolení zástupci správu vésti, vzíti otěže do ruky, poněvadž jim právě zákon v tom překáží. Pan dr Luschka je sám mladým politickým úředníkem, jak jej jednou neopatrně pojmenoval jeho nejvyšší představený Černý, když mu předváděl jednu slezskou deputaci. Proto není se čemu diviti, zaujímá-li, jak jsem již řekl, jiné stanovisko než my k zákonům posilujícím moc úřednictva. Zamlčel úmyslně, že zástupci obyvatelstva, i při největší energii a při největší znalosti věci nemohou správní aparát vzíti do svých rukou, ani při nejlepší vůli, poněvadž jsou odsouzeni k nečinnosti právě zákonem. Pouze vrchnost z vůle boží má podle nového zákona co mluviti, misera plebs musí býti ráda, že nedostane na ústa zámek, musí býti ráda, že smí vůbec ještě otevříti ústa.

Pan dr Luschka pracuje ministrovi vnitra Černému do rukou, když se takto vyjadřuje. Nabádá také stále obyvatelstvo na venkově, aby vyčkalo účinků zákona, o němž přec významně spolupracoval. Jako politický úředník si třebas tímto způsobem získal veliké zásluhy, jako zástupce německého lidu nechť si drží před očima německé přísloví: "Přechovávač je horší zloděje." Ne dosti na tom, že jako vůdce strany a člen parlamentní osmy nemá tolik odvahy, aby tam řekl: "Buď rozumnou, pronikavou změnu správní reformy anebo ani hlasu pro státní rozpočet!", ještě zatajuje a zakrývá těžké nebezpečí, které z tohoto zákona vyplývá pro veškeré obyvatelstvo; zamezuje tím vzplanutí odporu proti zamýšlenému postátnění veškeré samosprávy, aspoň ve vlastní straně. Jako Slezan tvrdil odvážně - že prý Slezsko již vůbec neexistuje od roku 1920, ačkoliv přece každé dítě ví, že Slezsko fakticky ještě existuje. Teprve částečným znovuzřízením pojmu země - myslí tím orlici a znak, které zachránil - jest prý dána možnost vzestupu a možnost rozmachu, aby byla znovuzřízena samostatnost správního území Slezska. Nepochybuji o tom, že dr Luschka chtěl pro Slezsko samostatnost, pochybuji však o tom, že skutečně učinil všecko, co se dalo dělati, aby Slezsko zachránil. Nešel až do posledního důsledku, naopak, přijal to jako nezměnitelné řízení osudu, ze tato jeho rodná země má zmizeti. V rozpočtu pro rok 1929, který projednáváme, nepřichází Slezsko vůbec více samo pro sebe, ani oddělené hospodaření: příjmy a vydání obou zemí Moravy a Slezska jsou pomíchány a setřeny. Jak zde má býti dána nová možnost rozmachu, o níž pan dr Luschka mluvil v tehdejší řeči?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP