Úterý 23. října 1928

Pan ministr financí dr Engliš vyjádřil se na jeden můj dotaz v rozpočtovém výboru stran zemského finančního ředitelství v Opavě, že zemské finanční ředitelství musí z Opavy zmizeti jako samozřejmý důsledek správní reformy. Pan dr Luschka nato chodil po Opavě a řekl, že toto vysvětlení ministra financí spočívá na omylu, že prý bylo v koalici usneseno, že zůstane nadále. Dr Luschka musí to věděti, poněvadž nedává ministru financí za pravdu! My však víme, že do Opavy má přijíti pouze okresní finanční ředitelství. Dr Luschka také, aby obyvatelstvo ukolébal, vždy vyprávěl o tom, že Slezsko a Opava mají v náhradu za zrušené zemské úřady obdržeti ředitelství lesů a ředitelství státních drah, že má býti zřízeno biskupství atd. Samá zbožná přání bez jakéhokoli věcného podkladu. Ani odškodnění, jež ministr financí v rozpočtovém výboru sliboval, totiž okresní finanční ředitelství, není plnomocnou náhradou za to, co se Slezsku béře. Okresní finanční ředitelství není totiž žádnou druhou instancí. Na můj dotaz, co se stane s celním ředitelstvím, nedostal jsem vůbec odpovědi. Již je zrušeno, již je v Brně, ačkoliv ve Slezsku je 34 pohraničních celních úřadů, kdežto na Moravě pouze 17. Ano, vypukla centralisační zuřivost, avšak tato zuřivost nepřinesla ještě nikdy dobrého ovoce a tak tomu bude i v tomto případě. To platí i o zamýšleném sloučení zemských bank. My máme ve Slezsku domácí zemský úvěrní ústav, který má nyní býti zrušen. Slíbilo se nám, že tam přijde filiálka hlavního ústavu, obáváme se však, že tam přijde pouze expositura, která má býti pouze platebnou a manipulačním úřadem. Tím nám není poslouženo. Také si musíme stěžovati do toho, že nám Slezanům nebyl ani dán na vědomí návrh nového zákona, ačkoliv se praví v důvodové zprávě, že má býti doručen všem směrodatným místům. Ani zemská správní komise, ani ústav pro úvěr pozemkový nedostaly tohoto návrhu. (Posl. dr Schollich [německy]: Vy přec nejste směrodatní!) Jak se zdá, není Slezsko směrodatné, vůbec se nepočítá s tím, že je nějaké Slezsko. Na druhé straně se obyvatelstvu sype písek do očí, ujišťuje se, že nová zemědělská rada vezme ohled na slezská přání, nezachovávají se však ani nejprimitivnější práva úřednictva obou společností, jež nyní vedou agendu zemědělské rady, v návrhu zákona o moravskoslezské zemědělské radě nebéře se ohled ani na nejskromnější, nejmenší požadavky slezského zemědělství, neboť není ani zaručena samostatná odbočka pro Opavu a Slezsko, a ani se neuhrazují schodky obou společností. V návrhu není obsaženo nic, co nás může uspokojiti. Postupuje-li se již nyní tak bezohledně, co může očekávati Slezsko teprve v budoucnosti? Podle §u 9, odst. 4 správní reformy může vláda v každé době vše, co do Opavy dá nebo tam ponechá, opět vzíti. Totéž platí o vlastním statutu pro město Opavu. Jest to tedy žvástem, jestliže pan dr Luschka a jeho přívrženci stále prohlašují, že Opava prý neutrpí škody, že prý je to zbytečné rozčilování, pouhý náš volební manévr, jestliže stále poukazujeme na tyto škody. Pan dr Luschka si přeje, aby se jednou spravedlivě posuzovaly jeho zásluhy o Slezsko. To jest i mým přáním. Jsem úplně přesvědčen, že tento úsudek bude zničující. Jen jediné jest mu možno přičísti za polehčující okolnost: Jeho do očí bijící nezaviněné jednostranné pojetí těchto problémů, poněvadž nemůže vyskočiti ze své politické úřednické kůže. Jemu jest úřednické panství od prvopočátku ideálem. Autonomie je pro něj heslem, duch samosprávy ho neosvítil. Odvolával se na pruskou zemskou radu, na což jsem již před časem ve výboru odpověděl panu odb. přednostovi Bobkovi: 1. Německo jest skutečným státem národním, což se o tomto státě dojista nedá říci. 2. Zemskou radu má jmenovati státní ministerstvo po vyslechnutí krajského výboru, což u nás není. 3. Krajský výbor a krajský sněm skládají se pouze ze zvolených zástupců, nikoli ze jmenovaných. 4. Krajský výbor spravuje jmění sám, jmenuje zaměstnance a dozírá na ně. Konečně jsem již tehdy pravil, že zemské rady pro svoje dvojité postavení jsou nejvíce potíranou institucí a že při příští správní reformě v Prusku dojista padnou, aspoň v té formě, jak dnes existují. Poukazovati na zemskou radu v Prusku nebylo tedy šťastné. Rád bych upozornil pana dr Luschku, když se již dovolává Pruska, na výrok svob. pána ze Steinů: "Není slušné, aby některý okres, některé město bylo závislé na najatém písaři, který ani neví, kde ony leží." Tak daleko to dojde, bude-li u nás provedena tato správní reforma. Nikoli byrokratická vševláda, nýbrž svobodná samospráva, nikoli centralistická rovnovýroba, nýbrž místní rozvoj z vlastní síly může povznésti všeobecné blaho. Těmito vodítky měla by se říditi každá správní reforma: Stojíc na pevné půdě jako železobetonová stavba, avšak nikoli s nedbale míšeným a překotně dohromady slepeným materiálem, neboť jinak by se musila zřítiti jako nešťastná stavba na Poříčí. Jednou dojde i na poli správy k strašlivému zhroucení, bude-li tento zákon proveden tak, jak jej dnes máme před sebou. Bohužel bývají při takových katastrofách pohřbeni nevinní a proto chceme nyní zapřísáhnouti ještě jednou vládní strany, naposledy, aby daly tuto novou správní budovu před použitím důkladně přezkoušeti nepodplatitelnými znalci co do její trvanlivosti a upotřebitelnosti. Proveďte na ní veškeré změny, které odborníci označí jako nezbytné, a dejte především zajistiti základy ministrem financí. Německé vládní strany by si, to víme a říkáme otevřeně, získaly skutečné zásluhy, kdyby s tím mohly proraziti. Za to by se jim odpustilo mnoho z jejich hříchů, které nyní na sebe uvalily. Příležitost pro ně jest ještě jednou zde, jest příznivá a jest v zájmu vládních stran samých, aby po ní sáhly. Sice přijdou jiní a provedou přestavbu způsobem, který nebude dojista po chuti dnešním vládcům. Česká města a okresy uspořádaly, jak známo, před krátkým časem projev, v němž co nejdůrazněji varovaly před překotným provedením tohoto zákona, a vznesly k tomu svoje požadavky. Zemské výbory Čech, Moravy a Slezska navštíví zde v pátek předsedu vlády a parlament a odevzdají pamětní spis, v němž má býti ještě jednou jasně prokázáno, jaké musí míti tato správní reforma účinky, v němž vznáší se ještě jednou varovný hlas a žádá se o odročení správní reformy. Konečně se i pan ministr financí dr Engliš vyjádřil v tom smyslu, že měla býti současně provedena reforma financí i správy a že nebude a nemůže na žádný způsob býti provedena reforma správní před reformou financí. Všecka varování však dosud zůstala bez výsledku. Bylo by neodpustitelné, kdyby i nadále vládní strany neposlouchaly všech těchto závažných hlasů. Nechť pak nesou za příští věci odpovědnost. Pak nechť jsou i volby pro ony, kdož se tak lehkomyslně obtížili vinou, trestním soudem. Vrahům samosprávy patří politická smrt. (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany národní.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. dr Gáti. Uděluji mu slovo.

Posl. dr Gáti: Pánové a dámy! Jako každý stát kapitalistický, tak i republika Československá prošla po dobu uplynulých 10 let těmi třemi periodami, které soudr. Bucharin na šestém kongresu III. Internacionály tak pádně označil. V době akutní revoluční krise byla kapitalistická produkce ve stadiu rozkladu a byly tu tedy veškeré možnosti revoluce sociální. Česká buržoasie stála před řešením těžkých problémů, které záležely v tom, jakým způsobem bylo by možno odvésti pracující třídu s cesty hrozící sociální revolucí, zatopiti ji v bahno národního osvobození a tím použíti ji ke konsolidaci kapitalismu, aby tak monopolní organisace kapitálu mohly býti krok od kroku vybudovány a použitím forem měšťácké demokracie vzbuditi zdání, že pracující lid béře účast na vládě. V tomto snažení dostalo se české buržoasii rozhodné pomoci ve stranách sociálně-patriotických, jichž pomocí zbudovala všenárodní koalici.

"Vybudovati stát" znamenalo buržoasní stát měšťácký - "národní stát", znamenalo monopol české buržoasie vůči národním menšinám a "všenárodní koalice" znamenala odvedení proletariátu s cesty třídního boje, znamenala jediný způsob, pomocí něhož dělnická třída posadila zase v sedlo a osvěžila novou silou kapitalism, jenž byl již v rozkladu.

Podstata všenárodní koalice záležela v tom, že revoluční nálada pracujících vrstev byla svedena do řečiště měšťácké nacionální revoluce, tím odvráceno nebezpečí hrozící buržoasii a takto transformované politické síly proletariátu použito českou buržoasií v konkurenčním hospodářském boji s buržoasií jinonárodní a k upevňování třídního mocenského aparátu české buržoasie.

K tomu, aby buržoasie mohla výrobní schopnost kapitalismu rekonstruovati, musila se zmocniti aparátu moci a vybudovati své mocenské organisace. A proto se postarala, aby mohla zapustiti kořen především v resortech vnitra, zemědělství, obchodu a financí. Ministerstva tato národně demokratická strana kapitálu finančního a velkoprůmyslového, jakož i agrární strana buržoasie statkářské již od prvopočátku monopolisovaly. Resorty vojenství, zahraničí, veřejných prací, pošt a železnic, jakož i sociální péče ponechala lišácká buržoasie cílevědomě pro krátkou dobu v rukou stran soc. patriotických, aby totiž iluse nevyprchaly, a aby mohla zachovati taktické hledisko vůči masám dělnickým a maloobčanským. Buržoasie byla si vědoma, že Benešem a Masarykem bude rekonstrukce kapitalismu za daných okolností nejlépe zajištěna, že Klofáč organisuje militarismus co nejhorlivěji a vede neuvědomělé masy do boje proti proletářské revoluci v Maďarsku. Buržoasie věděla, že železničáře, pošťáky a invalidy lze v době akutní revoluční krise ovládati nejlépe socialistickými ministry.

Usnesení národní koalice byla jednohlasná a politika ústupků trvala stále. Za každé zpropitné, hozené vrstvám pracujícím, mohla buržoasie své posice dále kupředu vysunouti a výrobní řád kapitalistický konsolidovati. Stabilisace a rekonstrukce kapitalismu mohla se státi toliko na úkor dělnické třídy korumpováním dělnické aristokracie. Buržoasie převzala velmi brzy nato také aparát vojenský, zbudovala si pozemkový úřad a na poli finančním a obchodním budovali Rašín a Bečka podle návodů finančního kapitálu monopolní organisaci ve státním aparátu.

Pozvolným odpadáváním periodické vlny revoluční a zatěžováním třídy dělnické pozvolně rostla nespokojenost dělnické třídy, vytvořilo se křídlo levé ve straně soc. demokratické a s tím souběžně srůstali socialisti-vůdci s buržoasií. Na t. zv. prosincový puč, jenž vybuchl silou revoluční, docela přirozeně následovalo vydání zákona na ochranu republiky a pronásledování revolučního hnutí.

V periodě druhé vzrůstá snižování mezd pomocí sociálních patriotů do rozměrů obrovských, objeví se Černý v čele vlády úřednické, soudní mocenské organisace kapitalismu zmocní se klerikálové, Švehla postupně mocněji vybuduje stát buržoasie, a než dochází k periodě třetí, kterou lze datovati od voleb r. 1925, zostří se třídní protivy, masy odevzdají hlasy jednoho milionu straně komunistické a tím dají na vědomí stranám soc. patriotickým, že koaliční politika je neuspokojuje. Kapitalismus, jenž zatím již zmohutněl, utvořil česko-německo-slovensko-měšťáckou koalici a sociálních patriotů více nepotřebuje. Mouřením vykonal již svoji povinnost a může jíti. Měšťácká státní moc v době odhlasování agrárních cel a kongruy vybudovala státní aparát buržoasní, racionalisovala produkci, zvětšila vzrůst kapitálu monopolního organisováním trustů a kartelů a tyto srostly pak s organisací aparátu státu měšťáckého. Buržoasie postavena byla před novou situaci: Počítati musila s rostoucími protivami, s přiostřujícími se formami boje třídního a musila se připraviti k válce proti Sovětské Unii.

Dnes po uplynutí deseti let lze již konstatovati, že hlavními hledisky vybudování státního aparátu byly:

Především obrana proti útokům zahraničním a příprava k válce imperialistické proti Sovětské Unii. Za tímto účelem vybudovala buržoasie militarismus, udomácněla stupňovaný duch německé a rakouské soldatesky a v obrovské míře stupňovala zbrojení.

Nade všecka slova lépe dokazuje to stálý vzrůst příslušných percentuálních položek ročních rozpočtů. Náklady resortu vojenství v porovnáním s ročním rozpočtem vykazují tato procenta: r. 1924 11.25%, r. 1925 16.03%, r. 1926 19.02%, r. 1927 19.03%, r. 1928 20%, r. 1929 20.20%. Jsou to toliko data vykázaná, v nichž nejsou pojaty na roky odhlasované příspěvky z tajného fondu ve výši několik set milionů. Pochopitelným důsledkem těchto horečných příprav bylo zvýšení pensí generálům a jest jen přirozeno, že za takovýchto horentních výdajů může pense přestárlých jednotlivců činiti denně pouze 1.50 Kč, že sociální pojištění bylo nutno odbourati a vyšší sazby příspěvku vymýtiti.

Armáda jest však vybudovaným nutným aparátem státu, nejen proti nepřátelům zahraničním, nýbrž i proti nepříteli vnitřnímu, proti revolučnímu proletariátu. Buržoasie potřebuje "klidu a živnostenského míru", aby mohla produkovati. Jest přirozeno, že armády použíti lze proti nepříteli vnitřnímu toliko v případu nejkrajnějším, avšak násilnické aparáty buržoasie, které tomu účelu slouží, jsou četnictvo, policie, státní úřady, tato všemohoucí byrokracie, zastupující samovládu, vybudované orgány reformy správní a státu policejního, zákony výjimečné a, bude-li nutno, také organisace fašistické. Hleďme na tyto věci jednotlivě.

Četnictvo pohltí r. 1929 282 1/4 mil. Kč. Podle výkazu míst systemisovaných skládá se celý stav z 12.299 četníků, což převyšuje daleko předválečný stav býv. rakousko-uherské monarchie. V čele důstojnického sboru stojí 7 generálů, 11 plukovníků, 17 podplukovníků, 18 majorů, 79 štábních kapitánů, 179 kapitánů, 261 nadporučíků atd. Četnictvo je naprosto válečně vyzbrojeno, kterážto výzbroj doplněna byla nově přilbicí, a jest naprosto bojovně formováno. Úkoly jeho jsou z převážné většiny politické, t. j. směřují proti třídě proletářské a k ochraně buržoasie. Od doby, co stát splynul s buržoasií, je samozřejmě hlavním úkolem četnictva potírání bojů námezdních, ochrana stávkokazů a pak persekuce komunistů. Četnictvo a policie jsou ochrannými orgány kapitalistické racionalisace a jest také přirozeno, že orgány tyto požívají plné sympatie u sociálních patriotů.

Také policie je po zuby ozbrojenou falangou buržoasie. Její stav podle rozpočtu z roku 1923 činil počet 6155, kdežto rozpočet z roku 1929 vykazuje podle systemisace již počet 7610 a pohltí 931/2 mil. Kč. Má ohromnou armádu špiclů v civilu, její brutalita vůči proletariátu nezná hranic. Na Slovensku a v Zakarpatské Ukrajině pracuje metodami fašistickými, "rumunskou metodou" (Boroňava) a podle zkušeností z Rozdělova přenáší tyto metody také do Čech. Jejím hlavním úkolem je zajistiti vykořisťování dělníků a pronásledování třídně uvědomělého dělnického hnutí.

Za ozbrojenými orgány třídního násilí vybudován byl správní aparát buržoasie, jenž svým administrativním absolutismem státu policejního předčí nejtemnější éru Bachovu. Administrativa bude pozvolna důležitější nežli zákonodárství, ježto pracující třída pociťuje provádění zákona nejcitlivěji. Dokud stávala monarchie, využila česká buržoasie orgánů samosprávy s hlediska národního a hospodářského. A když tedy r. 1918 nastoupila vládu buržoasie, již v prvopočátku pokládala za nutné odbourati právě samosprávu a vybudovati byrokracii, ježto stát splynul s buržoasií a tedy aparát státních úřadů byl jediným vhodným prostředkem k uskutečnění diktatury buržoasie. Proletářská třída toliko v zastupitelstvech obecních vykonávala některá práva autonomní, toto bylo nutno odbourati omezením oboru působnosti, jmenováními členů, rozšířením práva dozorčího a práva veta, systémem rozpušťovacím a vládně-komisařským, zvýšením věkové hranice voličů a restrikcí majetkové správy obcí. Na místo zemské a okresní samosprávy nastoupily v zemích historických zemské správní výbory a okresní správní komise vždy s jistou většinou buržoasní, na Slovensku působil toliko župní výbor, přeplněný členy jmenovanými, kdežto v Zakarpatské Ukrajině nepůsobil, vyjímaje obecní zastupitelstva, v administrativě žádný volený orgán. Se správní reformou pak zanikl i poslední stín samosprávy, veškerá moc prostřednictvím zemského presidenta a okresních hejtmanů dostala se do rukou státních úřadů, v poslední instanci do rukou ministra vnitra, kdežto věci finanční ovládl naprosto finanční a bankovní kapitál. Správní reforma nabývá platnosti ve znamení úplného vybudování centralismu, úřednického absolutismu, národního útisku, naprostého zašlapání práva sebeurčovacího, zrušení samostatného právního postavení Zakarpatské Ukrajiny, nastolení práva vydávati nařízení přes moc tohoto zákonodárného sboru, anulování vůle obyvatelstva jmenovanými odborníky ve znamení zastřeného "prügelpatentu" a výstavby státu policejního. Buržoasie, aby podporovala iluse pracujících mas, že se účastní vlády ve státě, dává jim možnost, aby jednou za řadu let šly s hlasovacím lístkem k volebním urnám, avšak tímto hlasováním také končí "účast" lidu, ježto moc exekutivní zůstává v rukou buržoasie a jejích úředníků a tato zdánlivá zastupitelstva jsou zařízena podle zájmů buržoasie. Tato zastupitelstva jsou tisícerými nitkami spojena s bankami a bursou.

Avšak i volební právo jest již buržoasii nepohodlné a tak si dvěma novými volebními zákony zajistila ještě více výsledek "svobodného rozhodování lidu". Nový volební zákon pro volby poslanců semknul v trusty panující strany buržoasní a odstrašil strany malé, strany národnostní, výhrůžkou materielních obětí a jejich vyloučení ze skrutinia. Udělal volební geometrii, která panujícím stranám buržoasie nejen zajišťuje většinu, nýbrž uděluje jim také hlasy stran malých a národnostních. Rozdělení okresů a stanovení volebních čísel nutných k nabývání mandátů jsou vesměs výsměchem všeobecného a rovného práva hlasovacího. Vedle toho odňal vojákům právo hlasovací a věkovou hranici pro volby do zastupitelstev zvýšil.

Agrární buržoasie vybudovala si pozemkový úřad a vyvlastnila si s ministerstvem zemědělství pozemkovou reformu, státní lesy a statky k účelům korupce, ke zřízení třídy středních statkářů, ku prodeji z volné ruky, k udělování zbytkových statků, ke zřizování výrobních družstev, k účelům elektrisace, meliorace, pro lihovary, čímž se co nejprůhledněji stmelil stát s agrární buržoasií se zařízením naprosto monopolním. Ježto pak také kapitál agrární srůstá s kapitálem finančním a tento kapitál pak naprosto splynul se státem, mohla agrární buržoasie hluboce zazdíti své organisace do aparátu státního, aby takto mohla korumpovati voliče za účelem rozšíření své moci. Zákonodárství nepřetržitě vyrábí zákony k utvrzení moci agrární buržoasie, jako jsou: zákon o agrárních clech, právě nyní předložený návrh o živočišné produkci, zákon lesní, zákon komasační atd. Všechny tyto zákony značí splynutí státu s agrárním velkokapitálem a vybudování aparátu násilí.

Pracující rolníci, posuďte sami, kde byla pozemková reforma v zájmu pracujících zemědělců poctivěji prováděna! Slibovaná "spravedlivá" daňová reforma zvrhla se v nejhorší daňové vydírání pracujících rolníků a všech pracujících vrstev vůbec. Místo provedení spravedlivého požadavku revise pozemkové reformy, zejména revise přídělů zbytkových statků a revise přídělových cen, se agrární strana spolu s klerikály a nár. demokratickými statkáři chystá ke generálnímu oloupení pracujícího obyvatelstva při provádění lesní reformy.

Obce a okresy, zejména horské, ač získání lesů je životním zájmem pro chudé jejich obyvatelstvo, mají býti odstrčeny, aby lesy mohly zůstati bývalé šlechtě a z části přiděleny zbohatlým agrárním statkářům, advokátům, členům různých správních rad a popanštělým socialistickým vůdcům. Vypjatá celní politika, jejíž zhoubné následky pro pracující rolníky se projevily zejména letošního roku při nedostatku krmiv, má býti ještě stupňována.

Podvod se zájmy malých a středních rolníků provedený při obilních clech, chce strana agrární opakovati opět při clech na dobytek, místo aby se zasadila o provedení v zájmu pracujících rolníků jedině spravedlivé hospodářské politiky, t. j. zrušení všech cel i na průmyslové výrobky, jichž cena je udržována na nesmyslné výši.

Bilance desetileté politiky buržoasie v Československé republice za vedení agrární strany musí býti pro pracující obyvatelstvo dokonalým vyléčením z víry ve sliby buržoasie, byť tyto dávky byly dávány sebe slavnostnější formou.

Ještě horší jsou však výsledky v t. zv. mezinárodní politice. Československé pracující obyvatelstvo, dík politice buržoasie, musí zaplatiti zahraničním kapitalistům desítky miliard Kč za t. zv. "národní osvobození" a za válečný materiál, použitý čsl. legionáři na různých "dohodových" frontách.

Při tom musí v zájmu kapitalistů udržovati obrovský militaristický aparát, který zhltne velikou část výtěžku práce pracujícího obyvatelstva. Buržoasie, zejména agrární, netají se, že na splnění slibu o zavedení miličního systému vůbec nepomýšlí. Netají se už také ani tím, že vydržování militaristického aparátu a šílené zbrojení, jež je prováděno, směřuje k nové válce, která je horečně připravována. Válka, jejíž nebezpečí vzplanutí hrozí každým dnem, má býti vedena proti prvému státu rolníků a dělníků, SSSR, jehož příklad skutečného osvobození rolníků je stálým nebezpečím pro kapitalistické vydřiduchy a lenochy celého světa. Proto musí pracující obyvatelstvo nésti těžká břemena militarismu a šíleného zbrojení, aby ve válce neslo na svých bedrech ještě horší tíhu, než tomu bylo ve válce poslední.

Pracující zemědělci! V denním svém životě, v němž podmínky se vám stále zhoršují, mohli jste se přesvědčiti, že vaše důvěra ve vedení agrární strany byla těžce zklamána. Budete dále podporovati tuto stranu, která je hlavním sloupem kapitalistického režimu v Československé republice, jímž vy a všechno pracující obyvatelstvo je ubíjeno? Učiňte přítrž tomu, aby za vaší pomoci mohla býti i v druhém desetiletí prováděna vražedná kapitalistická politika, jež i na vás tak těžce doléhá! Proveďte spojení pracujících rolníků a dělníků, neboť jedině tak mohou býti pracující rolníci a dělníci v druhém desetiletí Československé republiky osvobozeni!

Klerikalismus byl vždy nejspolehlivější a nejvěrnější oporou kapitalismu a monopolní organisace velkého kapitálu také v plné míře používá a odměňuje své černé podpůrné vojsko. Také duchovenstvo vklínilo se do aparátu státního, položilo ruku na školu, hluboko zasahuje do rozpočtu státu a zákonem kongruovým pod titulem platů duchovních na r. 1929 vytahuje 102 1/2 milionů Kč z nepřímých daní, zaplacených konsumenty. Politická a hospodářská váha klerikalismu se vstupem slovenských a německých klerikálních stran do vlády jen stupňovala. Nic není příznačnějšího než to, že v pokrokové republice Masarykově činí rozpočet kultu r. 1923 54 mil., kdežto rozpočet 10letého jubilea zvyšuje výdaje tyto již na 115 1/2 Kč.

V trustové periodě světového hospodářství, kdy trusty, kartely, bankovní konsorcia a státní orgány srůstají, je nejpříznačnější, Československu zmohutnění velkého bankovního a průmyslového kapitálu a jeho splynutí se státní mocí. Česká buržoasie před válkou nebyla buržoasií panující a národní revoluce poskytla možnost českému finančnímu velkokapitálu, aby mohl zaplaviti celé území republiky, aby mohl rozšířiti a monopolisovati podniky finanční i průmyslové. Tato národní revoluce umožnila zdolání finanční převahy německé, maďarské a jiné národnosti, nabýváním nových trhů na místo starých, koloniálním zařízením na Slovensku a v Zakarpatské Ukrajině, vydobytím politické moci a současným vybudováním státního aparátu dovedl kapitál ten snížiti břemena výroby, položiti ruku na státní příjmové zdroje, využíti berních zákonů a státních fondů, dovedl přesunouti berní břímě na bedra pracovníků a v době stupňování třídních protiv odbýti použitím státního aparátu, po př. také použitím násilí zjevy, které ochromují výrobu. Finanční kapitál a jeho bezprostřední činitel - zkartelování celého hospodářského procesu - vybuduje racionalisaci a stupňuje vykořisťování třídy dělnické.

Český finanční kapitál provedl zákon nostrifikační, nacionalisoval, resp. do svých zájmových sfér inkorporoval podniky se sídlem v cizině, provedl revise, fuse a afiliace bank. Tak Živnostenská banka pohltila Böhmische Eskompt-Bank und Credit Anstalt, vagonku v Kopřivnici, Brněnskou královopolskou strojírnu, nověji také elektrické závody v Zakarpatské Ukrajině atd., ve sféře agrární našly konexe Agrární banka, Anglobanka, Länderbanka se základním kapitálem 500 mil. Kč, do své sféry pojal finanční kapitál také zájmové sféry živnostenské a podrobil své nadvládě stavby za vykonávání nešťastného zákona o stavebním ruchu. Zestátnil železniční dráhy Košicko - bohumínskou, Ústecko - teplickou z důvodů strategických a finančních. Pro měřítko, do kterého vzrostl monopol kapitálu finančního, jest příznačno, že již r. 1925 zakládá bankovní kapitál 54 akciové společnosti se základním kapitálem 270 mil. Kč a 98 společností s ručením obmezeným se základním kapitálem 20 mil. Kč. Číslice tato se r. 1927 zdvojnásobila.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP