Resorty financí a obchodu jsou již od prvopočátku
kořistí kapitálu bankovního a velkoprůmyslového:
Rašín a Bečka jsou exponenty
Živnobanky, Novák jest exponentem velkoprůmyslu
a berní politika Englišova je také velkokapitálem
diktována. Provádí se sanace bank a tímto
způsobem stamiliony vybéřou se z kapes poplatníků.
Prosadí berní reformu v zájmu velkokapitálu
pod titulem snížení daní, berou od státu
dary, a jak to poslední lupičský výpad
kartelu cukerního dokazuje, kartely vždy najdou si
cestu k uloupení státních důchodů
a k zatížení konsumentů, ovšem
nikoliv proto, že by vláda byla slabá vůči
kartelům, nýbrž proto, že vláda
jest zajedno s orgány kartelovými a jest výkonným
orgánem velkokapitálu. Odbouráním
sociálního pojištění dostanou
se peněžní fondy, dělníky zaplacené,
do rukou finančního kapitálu, do jeho rukou
dostane se také silniční fond a veškeré
využivatelné státní důchody.
Finanční velkokapitál samozřejmě
provádí korupci a vybuduje si politickou moc uvnitř
stran buržoasních, včetně stran sociálních
patriotů, čeho křiklavým příkladem
je rozdělování vývozních povolení.
(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
Dokud tudíž finanční kapitál
béře účast v podnicích, fondech
a berních důchodech státu, dotud také
stát zúčastní se úředně
na jednotlivých podnicích, zejména v podnicích
pro výrobu válečné výzbroje.
V konexi s válečnými přípravami
se proces tento stále urychluje. Stát dnes béře
účast na československé akciové
společnosti pro výbušné látky,
kterážto firma jest výtvorem anglicko-francouzsko-českého
kapitálu proti Sovětské unii, béře
účast na brněnské Zbrojovce, na továrně
na dusík v Mariánských Horách atd.
S tím souvisí také koupě muniční
továrny Roth, akc. společnost v Bratislavě.
Srůstání finančního kapitálu
se státem jest ilustrováno také honorováním
válečných půjček ve prospěch
bank. V zájmu velkokapitálu došlo k odbourání
zákona o ochraně nájemníků
a ke zvyšování činží, došlo
po vynesení zákona o stavebním ruchu. Nelze
v krátké řeči všechny tyto symptomy
vypočítati, avšak již tolik stačí
k objasnění, že trusty a bankovní konsorcia
srostly se státem. Třídě pracujících
dostane se v době stávek, politických demonstrací
a v boji proti drahotě praktického příkladu
o pravdivosti these VI. světového kongresu.
Stabilisací a rekonstrukcí kapitalismu se protivy
nepřeklenují, nýbrž zostřují.
Tak je tomu s přiostřením třídního
boje a otázky národnostní v republice.
Zostření třídního boje má
v zápětí, že škraboška demokratismu
padá, totiž, že jednak zákony o ochraně
dělníků se odkopávají, zákony
ústavní a práva svobody házejí
se prostě mezi haraburdí, a jednak že se vynášejí
zákony výjimečné a státním
aparátem zavádějí se metody fašistické.
Zákonodárství doby poslední hemží
se zákony výjimečnými, zahrocenými
proti třídě dělnické. Zákon
o cikánech netýká se toliko cikánů,
nýbrž podle §u 18 se za potulné cikány
pokládají "cikáni... a jiní tuláci
práce se štítící, kteří
po cikánsku žijí". Na základě
tohoto zákona může se státi obětí
policejního státu také nezaměstnaný.
Výjimečný zákon zmocňuje četníky
a policisty, aby k ochraně bezpečnosti svého
těla mohli bezohledně použíti svých
zbraní proti pracovníkům. Zákon o
cestovních pasech ponechává naprostou libovůli
úřadům, komu mají odepříti
vydání pasu ve vyšším zájmu
státní bezpečnosti, čímž
je pak jednotlivec v republice v pravém slova smyslu internován.
Zákon o policejním dozoru sahá ještě
dále a prostě suspenduje osobní svobodu,
právo pobytu vnitřního nepřítele,
jenž bral účast na dělnickém
neb národnostním hnutí, zakáže
mu každý pohyb a učím z něho
oběť policejní libovůle. Zákon
o vnucené práci může proletáře
po odpykání trestu na svobodě stíhati
ještě vnucenou prací po dobu tří
až pěti let. Zákon o polním pychu zavádí
tělesné prohlídky a tresty na svobodě
v zájmu buržoasie proti chudým vesničanům.
Zákon o ochraně trhu práce petrifikuje šikany
státně-občanské a za dané praxe
státně-občanské může značnou
většinu pracovníků - hlavně na
Slovensku a v Zakarpatské Ukrajině - kvalifikovati
za cizince, které lze kdykoliv vyhostiti a kteří
pouze s povolením, pod policejním dozorem a s náhubkem
mohou pracovati. Sama právní nejistota, vězící
v právu státního občanství,
zmatek a rozličnost v zákonech, jakož i správní
praxe činí výjimečným zákonem
také zákon o státním občanství,
jenž je podkladem veškerých práv.
Avšak není zapotřebí ani výjimečných
zákonů, vystupuje-li kapitalism proti třídnímu
boji revolučnímu. Stačí přání
strany agrární a komunisté jsou vylučováni
ze státních úřadů a komunističtí
železničáři jsou způsobem co
nejpodlejším vyhazováni ředitelstvím
ze služby. Tak vede přiostření třídních
protiv až k metodám fašistickým, ke krvavým
mapám, načrtaným v Boroňavě
na lidská těla.
Zda je fašism v 10tiletém Československu? Úředně,
veřejně, podle psaných zákonů
není, v praxi však používá se jeho
metod a také fašistické útvary jsou
pohotově, takže v případu potřeby
lze jich kdykoliv použíti. Velkokapitál, jenž
je totožný se státem, vyrábí
a uskladňuje válečný materiál
pro případ jisté války a právě
tak vyrábí fašistické útvary,
financuje je a ukládá do reservy pro případ
občanské války.
Že četnictva a policie lze použíti jakožto
organisací fašistických, je naprosto nesporno.
Vedle fašistů oficielních jsou zde také
ruští a ukrajinští protirevolucionáři,
které podporuje republika miliony, jsou zde střelecké
jednoty, selská jízda, Orel, rodobranci, v případě
nutnosti lze použíti také určité
části Sokolů, ježto kapitál vyzná
se v tom, jakým způsobem má sebe a tudíž
stát a své třídní zájmy
ukrýti za vlastenecké fráse a jakým
způsobem má živly maloobčanské
spolu s "lumpenproletariátem" použíti
v případné občanské válce.
Mocnou zbraní buržoasie jest využívání
národního cítění proti třídnímu
uvědomění a třídnímu
boji, využívání hesla národního
státu proti národům utiskovaným a
všeslovanské idee v zájmu monopolu české
buržoasie. Tato všeslovanská myšlenka je
bubnem českého velkokapitálu, skrývajícího
se za stranu národně-demokratickou, a do tohoto
bubnu nejhlučněji tlukou Kramář
a Hajn.
Po této stránce nemohu nechati beze slova poslední
řeč dr Hajna o ukrajinofilské a protiruské
politice ministra dr Beneše. Dr Hajn použil
jako štafáže článku "Berliner
Tageblattu": "Beneš a Le Rondův východní
blok".
Jakožto poslanec největší strany obyvatelstva
Zakarpatské Ukrajiny, jež bojuje za sebeurčovací
právo Ukrajinců, v republice utiskovaných,
musím konstatovati, že Beneš provádí
právě tak málo politiku ukrajinskou, jako
Hajn nebo Kramář politiku ruskou,
nýbrž každý z nich dělá
třídní politiku kapitalistickou a v tom jsou
si stejní. Kramář a Hajn nenávidí
"slovanské" Rusko, kde proletářská
diktatura odstranila kapitalistické vykořisťování.
Tyto pány bolí to, že carismus, feudalismus,
vykořisťování ruských dělníků
byly odstraněny a že česká buržoasie
ztratila v Rusku svá privilegia. Ani Beneš nemá
na zřeteli Ukrajinu sovětskou, jež by spojovala
na základě sebeurčení všechny
země obývané ukrajinským lidem, nýbrž
také on připravuje válku na frontě
protisovětské, proti svým "slovanským
bratřím". Ve skutečnosti slovanští
Poláci utiskují své slovanské bratry
Ukrajince, slovanští Češi utiskují
své slovanské bratry v Zakarpatské Ukrajině
a slovanští Srbové utiskují své
slovanské bratry Chorvaty. Beneš podporuje
a také ozbrojuje ukrajinskou emigraci právě
tak pečlivě, jako emigraci ruskou, a s generálem
le Rondem se úplně dohodl o přípravách
protisovětské války. Části
ukrajinského národa, utiskované v Haliči
a v Československu, vědí, že jejich
bratři byli osvobozeni toliko v Sovětské
Ukrajině; neočekávají osvobození
ani od Beneše ani od Hajna, nýbrž
mohou spoléhati toliko na sociální revoluci,
že jí uskuteční právo sebeurčení.
Česká buržoasie na jedné straně
žvaní o kulturním povznesení bratří
Ukrajinců a na druhé straně posílá
do Bočkova 150 žandarmů, aby provedli domovní
prohlídky a zabavili knihy, psané ukrajinským
jazykem, které možno volně koupiti v každém
řádném knihkupectví v Praze. Taková
je ta slovanská politika české buržoasie.
Po této krátké odchylce dovolím si
ještě promluviti o objektivní úloze
stran sociálně-patriotických. Soc. demokracie
jest na celém světě silou, která napomáhá
stabilisaci kapitalismu. Je tomu tak, jak to vyřkl soudruh
Bucharin: "Tendence splynutí reformistických
organisací dělníků s organisacemi
zaměstnavatelů a s orgány imperialistických
států znamená částečně
přestěhování strany a byrokracie odborových
organisací do kádru státně-zaměstnaneckého
a do organisací zaměstnavatelů."
Opravdu, zkoumáme-li silové zdroje stran sociálně
patriotických, přesvědčíme
se nade vši pochybnost, že velká masa jejich
voličů rekrutuje se z četníků,
policie aneb sedí ve státních úřadech
neb ve vedení podniků kapitalistických, a
lze konstatovati "zburžoasnění reformistických
stran".
Reformismus je v Československu aktivní silou k
restauraci kapitalismu právě tak, jako MacDonald,
Boncour, Thomas a vedoucí druhé internacionály
jsou všude státotvornými elementy buržoasních
států a hodí se právě tak dobře
k obsazení místa ministra zahraničí
neb zahraničního zastupitelství (Vandorvelde,
Boncour, Beneš) jako po případě
k vedení ministerstva vnitra v Rusku. Vůči
třídnímu boji jsou přívrženci
průmyslového míru a dohody, jakož i
koalice s buržoasií právě tak, jako
jsou mezinárodními válečnými
štváči a oporou válečných
příprav proti sovětským státům.
V Československu nabyli sociální patrioté
historických zásluh po dobu uplynulých deseti
let zřízením, udržováním
a ochranou buržoasního státu na úkor
třídy proletářské, spolupůsobili
při restrikci mezd a proti třídnímu
boji ochotni jsou vstoupiti do spojenectví také
s fašismem. Oni jsou depositáři masarykianismu,
pilíři měšťácké demokracie,
oni vylučují odborové organisace třídním
bojem orientované, dodávají stávkokazy,
zabraňují zřízení jednotné
fronty v zájmu zostření třídního
boje. Mají-li ještě své příslušníky
v táboře dělnictva a jestliže v některých
místech jejich vliv ještě vzrůstá,
je to pouze důsledek toho, že sociální
demokracie vzrůstá s kapitalistickými organisacemi
a měšťáckým státem a po
fašismu tvoří hlavní oporu a reservu
kapitalismu. Je nemožo vypočítati všechny
jejich zásluhy získané vůči
buržoasii. R. 1922 dopomohli k 60% snížení
mezd, vynesli zákon na ochranu republiky, paktovali v zájmu
správní reformy, odbourání sociálního
pojištění a odbourání ochrany
nájemníků, zavedli gentský systém,
jenž umožnil, že kdežto r. 1923 vyplatil stát
na podpory nezaměstnaným 440,000.000 Kč,
r. 1925 toliko 150 mil. Kč a r. 1926 již jen 40 mil.
Kč, odhlasovali propuštění státních
zaměstnanců, zlomili stávku kovodělníků
r. 1913, stávku bankovních úředníků
1924, svolili ke zhoršení zákona volebního,
ba co více, Bechyně napsal v té době:
"Je nedemokratické, aby malé strany a národnostní
menšiny měly v zákonodárném sboru
zastoupení." A také od té doby vykonali
buržoasii neuvěřitelné služby v
mezdních bojích horníků, stavebních
dělníků atd., a jakožto "blahovolná
oposice" konají tytéž služby, které
konali buržoasii v koalici. Jsou nejoddanějšími
oporami racionalisace a stabilisace a nepostradatelnými
spojenci buržoasie.
Dnes mohou také oni oslavovati spolu s monopolistickým
kapitálem a mohou býti nadšeni iluminací
Prahy. Iluminace tato je krásná, banky a velkoobchodníci
zalejou záplavou jasu své paláce a mají
důvody k tomu. Zaplaví jasem veřejné
budovy, ať ten pracující lid vidí, že
je to jeho. Avšak neosvětlené a ve tmě
zůstanou vagonové byty ve Vysočanech a chatrče
bídy a také těmito oslavami budou protivy
toliko stupňovány. Ubohé oběti zhroucené
budovy na Poříčí, utiskované
národy, všeho zbavení zemědělští
robotové, za svoji mzdu zápasící dělníci
neoslavují. Pracovníci pomýšlejí
na iluminaci, která bude pořádána
v době revoluce a ze které buržoasie nebude
míti mnoho radostí. Pracující třída
oslavuje 11. výročí trvání
Sovětského svazu. (Potlesk poslanců strany
komunistické.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. dr Dérer. Dávám mu slovo.
Posl. dr Dérer: Slávna poslanecká
snemovňa! Skupina, ktorú prejednávame, obsahuje
v sebe i rozpočet ministerstva zahraničia, a preto
nech mi je dovolené, aby som niekoľko slovy dotknul
sa niektorých problémov našej zahraničnej
politiky. Ak podívame sa na udalosti posledného
roku zahraničnej politiky, môžeme konštatovoť,
že objavuje sa potešiteľný pokrok smerom
k ideálom, ktoré boly vytýčené
následkom svetovej vojny za účelom uskutočnenia
politiky mieru. Predovšetkým bol podpísaný
Kelloggov pakt, ktorý síce neznemožňuje
všetky vojny, ale namierený je proti útočným
vojnám, a spôsobil iste také ovzdušie,
ktoré bude spôsobilé k tomu, aby ľudstvo
vyvarovalo sa ľahkomyseľne spôsobených
nešťastí, ako bola uplynulá svetová
vojna. V otázke odzbrojenia postúpilo sa tiež
v značnej miere vpred a vzdor kritickým hlasom,
ktoré boly v posledných dobách počuté,
predsa len konštatovať možno, že i táto
otázka dostala sa do veľmi pokročilého
štádia aspoň prípravného, ktoré
umožňuje, že by v najbližšej dobe mohla
zasedať konferencia, ktorá túto otázku
má aspoň v zásadných veciach riešiť.
A konečne i na poli tretej otázky, ktorá
sa týka vyčistenia Porýnia, a tým
má umožniť sa sblíženie dvoch veľkých
ríš západoeuropských, Francie - Nemecka,
postúpilo sa do takého štádia, že
započalo sa i v tejto otázke vyjednávať.
Naša zahraničná politika, konštatovať
môžeme, dosť aktívne zasiahla do niektorých
týchto problémov. V otázke Kelloggovho paktu
konštatovať možno, že Československá
republika bola jedon z tých 7 štátov, ktoré
ako prvé podpísaly Kelloggov pakt, a iste že
je to i vo veľkej miere zásluhou dosavádneho
vedenia našej zahraničnej politiky.
Čo sa týka otázky odzbrojenia, i tu možno
konštatovať, že naša zahraničná
politika, náš zahraniční minister, berie
aktívnu účasť v riešení
tejto otázky, nakoľko je predsedom jednej z význačnejších
komisií, ktorá túto otázku má
riešiť. A i v otázke porýnskej je isté,
že naša zahraničná politika prispeje k
tomu, aby vyriešené boly ešte zostávajúce
spory, ktoré sú tu medzi Franciou a Angliou, poneváč
je i naším československým záujmom,
aby medzi týmito dvoma ríšami nastal definitívny
pokoj. V celku môžeme konštatovať ohľadne
našej zahraničnej politiky, že správne
postupovala, keď aktívným spôsobom účastnila
sa všade tam, kde bolo treba zabezpečiť svetový
mier, kde bolo treba odstrániť diferencie, ktoré
tu boly a ktoré by mohly zapríčiniť
požiar. Na druhej strane s uspokojením možno
konštatovať, že naša zahraničná
politika vtedy, keď jednalo sa o naše vlastné
záujmy československé, vyvarovala sa vždy
agresívneho a príliš hlučného
postupu, ale dostatočnou pružnosťou, kľudnou
a húževnatou prácou vedela zabezpečiť
záujmy nášho štátu. Preto naša
strana v celku konštatovať môže uspokojenie
s terajším vedením zahraničnej politiky
a politiky nášho zahraničného ministra.
Zaujíma nás tu stanovisko súseda, s ktorým
ešte dosiaľ neprišli sme vo všetkom do poriadku,
myslím nášho juho-východného
súseda Maďarsko. V poslednej dobe, pri otázke
podpisovania Kelloggovho paktu, Maďarsko zasa dalo sa znať
dosť nepríjemným spôsobom. Vzdor tomu,
že ostatné štáty, a k tomu ešte i
Sovietské Rusko, podpísaly Kelloggov pakt bez každých
zvláštnych výhrad, Maďarsko cítilo
sa núteným pri tomto znova zdôrazniť
svoje známe stanovisko, namierané proti tým
smluvám, ktorým ďakovať môžeme
vznik nášho štátu, našej republiky.
Maďarsko podpísalo Kelloggov pakt tiež, avšak
učinilo si výhradu, podpísalo ho výslovne
v tom očakavaní, v tom domnení, v tom predpoklade,
že odstránené budú všetky nespravodlivosti,
ktoré zapríčinily mierové smluvy.
Táto výhrada, ktorou podpísalo Maďarsko
Kelloggov pakt, je veľmi charakteristická pre dnešnú
maďarskú politiku zvlášte. My, ktorí
vieme, čo znamená maďarské štátné
právo, akým spôsobom v maďarskom štátnom
práve vždy boly robené podobné výhrady,
vieme veľmi dobre oceniť i túto výhradu.
V danej dobe táto výhrada môže byť
odôvodnením nejakého agresívneho kroku
so strany maďarského štátu. Na charakteristiku
týchto výhrad uvádzám, že na
pr. ešte i tak aktívny a význačný
štátnik dnešného Maďarska, aký
je gróf Apponyi, neuznáva platnosť detronizačného
zákona, ktorým Habsburgovia pozbavení boli
trónu a ktorým má byť znemožnené,
aby ujali sa trónu maďarského. A gróf
Apponyi, ktorý zastupuje dnešné Maďarsko
pri význačných jednaniach na medzinárodných
fórach, nijakým spôsobom nezatajuje svoj názor,
že tento detronizačný zákon bol Maďarsku
vnútený a preto nemá pre maďarský
štát žiadneho významu, a neviaže
maďarský štát. Posledne min. predseda
gróf Bethlen vo svojej šopronskej reči výslovne
tvrdil, že t. zv. benátska dohoda, ktorou Maďarsko
uznalo hraničnú čiaru medzi Rakúskom
a Maďarskom, ktorou smluvou odstúpený bol Burgenland
Rakúsku, že táto benátska smluva neznamená
v tomto ohľade záväzok pre maďarský
štát, že nijakým spôsobom nezaviazala
Maďarsko, aby tento stav uznalo na večné veky,
že Maďarsko v tejto smluve nezrieklo sa Burgenlandu.
Toto ponímanie smlúv a smluvných povinností,
ktoré charakteristické je pre dnešnú
maďarskú politiku a ktoré charakterizuje i
tie výhrady, ktoré Maďarsko uznalo pri podpísaní
Kelloggovho paktu, to je stará teoria Bethmanna-Hollwega,
ktorý v najkritickejších dobách europských
dejín proklamoval, že medzinárodný akt,
zabezpečujúci neutralitu belgickú, je zdrapom
papiera, ktorý v daných kritických chvíľach
netreba rešpektovat. V tomto ohľade môžeme
konštatovať, že dnešná maďarská
politika nijakým spôsobom neliší sa od
tej politiky, ktorá viedla k narušeniu svetového
mieru a k veľkej svetovej vojne.
Vážení pánovia! Kelloggov pakt bol s
tou výhradou podpísaný so strany Maďarska,
že majú byť odstránené nespravodlivosti.
Avšak je veľmi problematickým, čo dnešná
maďarská politika rozumie nespravodlivosťmi.
Oni jednými ústy žiadajú si zpät
Burgenland, takmer výlučne nemeckým obyvateľstvom
obydlený a tými samými ústy žiadajú
nazpät veľké části Slovenska, veľké
časti Sedmohradska a veľké časti Vojvodiny.
Na akom základe môžu oni žiadať zpät
Burgenlandských Nemcov, aký právny titul
majú k tomu, aby Burgenland znova bol vrátený
maďarskému štátu? Ten stáročný
útlak, ktorého boli účastní
burgenlandskí Nemci v býv. uhorskom štáte,
iste že nemôže byť žiadnym právnym
a morálnym titulom k tomu, aby Maďarsko žiadalo
si Burgenland nazpäť. A dnešné žalostné
položenie nemeckej menšiny v maďarskom štáte
- v dnešnom maďarskom štáte je viac než
3/4 mil. Nemcov - iste
im k tomu tiež nijako nedáva morálneho práva,
aby si túto nemeckú menšinu zväčšili
ešte o 300.000 Nemcov z Burgenlandu. Konečne aké
že položenie Nemcov v Maďarsku dnes? Ničím
neliší sa od toho položenia, ktoré majú
Nemci v južných Tyrolách. Keď maďarská
politika žiada dnes revíziu mierových smlúv
a stavia sa na základ integrity býv. Uhorska, znamená
to, že chcú tu vo strednej Europe sriadiť viac
takých južných Tyrol, že chcú predovšetkým
z Burgenlandu spraviť nové južné Tyrolsko
vo strednej Europe a že v ďalších následkoch
by to chceli učiniť zo Slovenska, Sedmohradska a Vojvodiny.
My Slováci sme pri tejto otázke Burgenlanda zvlášte
citliví. Sdieľali sme dlhé stáročia
spoločný osud s Nemcami v býv. Uhorsku. Keď
oslobodení boli Burgenlandskí Nemci pripojením
k Rakúsku, iste pocítili sme podobné pocity,
ako keď oslobodení sme boli my sami a mohli sme sa
spojiť s českým národom v spoločný
československý štát. Čo do budúcnosti
cítime sa byť ohrožení i my Slováci,
keď počúvame také výhražné
požiadavky, ako pripojenie Burgenlanda k Maďarsku, poneváč
ohroženie Burgenlanda znamená v ďalších
dôsledkoch i ohroženie Slovenska. Kto chce pripojiť
Burgenland k Maďarsku, má tiež v úmysle
pripojiť Slovensko k Maďarsku, vôbec má
v úmysle pokračovať v tom smere, aby zrušené
boly všetky dobré výsledky mierových
smlúv. Naša zahraničná politika bude
sa musieť zariadiť v tomto ohľade, ale nielen naša
zahraničná politika, leč i zahraničná
politika súsedného Rakúska bude sa musieť
vyvarovať všetkých možných experimentov,
aby nemusela nastať medzinárodná situácia,
že by mohla sa stať aktuelnou otázka, aby Burgenland
vrátený bol Maďarsku. Politika maďarského
štátu snaží sa, aby táto otázka
mohla sa stať aktuelnou vo spojení s otázkou
Anschlussu, lebo Maďari dúfajú, že v tom
momente, keď by stala sa otázka Anschlussu aktuelnou,
stane sa aktuelnou i otázka vrátenia Burgenlanda
maďarskému štátu.
I v otázke odzbrojenia nepriamym spôsobom dal sa
pocítiť vliv maďarskej politiky, a to v súvise
s t. zv. sväto-gotthardským prípadom. Sväto-gotthardský
prípad nebol vyriešený k úplnej spokojnosti
všetkých nás, ktorí by sme chceli mať
zabezpečený mier na základe odzbrojenia,
lebo sväto-gotthardský prípad ukázal,
že je tu možnosť tajného zbrojenia a najväčším
nepriateľom myšlienky a ideálu odzbrojenia je
možnosť tajného zbrojenia, možnosť
zbrojenia i pri rôznych smluvách, týkajúcich
sa odzbrojenia všetkých štátov. A tu ukázalo
sa skutočne potrebnou vecou medzinárodná
kontrola a iste že mal pravdu i náš zahraničný
minister, keď v súvise s otázkou odzbrojenia
v jednej zo svojích posledných rečí
spomenul, že v otázke odzbrojenia štáty
budú musieť obetovať časť svojej
suverenity, lebo otázka odzbrojenia je i otázkou
kontroly o otázka kontroly znamená zásah
medzinárodného fóra do štátnej
suverenity. Ak nezrieknu sa štáty v určitej
miere svojej suverenity, tak stane sa medzinárodná
kontrola nemožnou a tým stane sa i celé odzbrojenie
iluzórnym. Ale i medzinárodné robotnícke
hnutie má v otázke kontroly odzbrojenia svoj veľký
význam, poneváč medzinárodné
robotnícke hnutie je najvyš spôsobilé
k tomu, aby odzbrojovacia akcia, odzbrojovacie záväzky
jednotlivých štátov boly vo skutočnosti
prevádzané doma, a aby doma bolo zabránené
tajnému zbrojeniu. Jedine v tom prípade a vtedy
je možná kontrola odzbrojovacích záväzkov
jednotlivých štátov, jestli tieto štáty
súčasne umožnia slobodný vývoj
robotníckeho hnutia. Jedine vo štátoch, v ktorých
robotníctvo nie je prenasledované, v ktorých
je demokratický poriadok, možno zabezpečiť,
aby bolo kontrolované či sú medzinárodné
záväzky jednotlivých štátov skutočne
dodržané. Preto v najväčšej miere
musíme byť nedôverčiví v oči
tým štátom, ktoré vo svojej vnútornej
politike a vnútornom zariadení prenasledujú
robotnícke hnutie, ktoré znemožňujú
demokratické poriadky, ktoré sriaďujú
fašistické a diktátorské vládné
režímy a tým znemožňujú
vývin robotníckych organizácií a tým
možnosť kontroly záväzkov medzinárodných,
týkajúcich sa odzbrojenia.
Maďarský ministerský predseda v poslednej svojej
reči dotkol sa t. zv. kráľovskej otázky.
Táto t. zv. kráľovská otázka
by vlastne mala tvoriť predmet vnútornej politiky
uhorskej a nemala by byť vecou zahraničnej politiky.
Ale veľmi dobre vieme, že prečo Maďarsko
pridržuje sa myšlienky a inštitúcie kráľovskej.
Vieme, že sú to tradičné a historické
dôvody maďarskej šľachty a džentri,
pre ktoré ona pridržuje sa monarchistickej štátnej
formy, že je to tá myšlienka, tá zásada
vo štátnom práve uhorskom, ktorá vyjadruje
sa v skutku, keď ten korunovaný kráľ vystúpi
na korunovačný pahorok s mečom v ruke a symbolicky
vyhráža sa na všetky svetové smery, aby
tým dokumentoval, že ten štát, ktorého
kráľom sa stal, ochotný je všetky ideály
šľachty a džentry, ktorej reprezentantom sa cíti,
v oči všetkým nepriateľom uskutočniť,
keď je treba i cestou krvipreliatia, cestou vojny. Preto
má medzinárodný význam kráľovská
otázka v Maďarsku, lebo zvolenie, nastúpenie,
nastolenie kráľa v Uhrách znamená gesto,
ktoré znepokojuje a ohrožuje súsedné
štáty. Vítať môžem smelý
postup našej súdružskej strany v Uhorsku, maďarskej
soc. demokracie, ktorá vzdor ťažkým teroristickým
pomerom, ktoré tam jevstvujú, ústy svojho
rečníka v parlamente v posledných dňoch
prehlásila, že žiada, aby otázka štátnej
formy riešená bola hlasovaním ľudu, aby
maďarský ľud sám rozhodnul, či
chce sa pridŕžať starej tradičnej formy
kráľovstva, alebo či chce slobodnú,
voľnú republiku. My by sme vítali vývin
republikánskej štátnej formy, lebo by to znamenalo
tabulu rázu s celou agresivnou minulosťou bývalého
a dnešného džentríckeho a oligarchického
štátu maďarského a znamenalo by to sriadenie
štátu ľudového, štátu, ktorý
by už i svojou existenciou poskytol garanciu k tomu, že
všetky sporné otázky, jestvujúce medzi
nami a medzi nimi, riešené budú nie mečom
korunovaného kráľa, ale zdravou poctivou vôľou
pokojného spolužitia naších dvoch národov.
(Výborně!)
Ale i pri takomto stave vecí musíme si priznať,
že kategorické stanovisko, zaujaté maďarským
ministerským predsedom v oči t. zv. legitimistickému
hnutiu, a stanovisko, ktoré zaujal v prospech slobodnej
voľby kráľa, znamená určitý
odklon od dosavádnej veľmi agresívnej línie
jeho politiky. Slobodná voľba kráľa predsa
len znamená pre nás, s hľadiska súseda
maďarského štátu, narušenie kontinuity,
znamená, že ten volený kráľ nebude
už kráľom legitimistickým, tedy kráľom
starého útvaru, ktorého rozpadnutie maďarské
štátné právo neuznáva, ale že
bude kráľom iba toho nového poválečného
uhorského štátu, ktorý nijakým
spôsobom nebude si môcť činiť nároky
podľa štátneho práva uhorského
ani nie na to, aby t. zv. odtrhnuté územia boly
vrátené maďarskému štátu.