Z tohoto postupu u čsl. vojska na Rusi v památných
dnech vítězné proletářské
revoluce bylo viděti, jak v novém státě
bude reakce postupovati, zvláště ve vojsku.
Dnes tato reakční politika ve vojsku je viděti
nejlépe. Volební právo vojákům
bylo vzato, zrovna tak jako ruským legionářům
právo voliti rotné, plukovní, divisní
komitéty. Rozdíl mezi dnešní armádou
a ruskými legiemi je v tom, že obojím se sice
odbourala politická práva, ale vojákům
v ruských legiích se zvyšovaly platy, aby spíše
byli ochotni zabíjeti za žold ruské dělníky-rolníky,
ale této armádě, která má za
sebou 10letou buržoasní dresuru a konsolidaci - té
se peněžní požitky odbourávají
(drahotní příplatek 1 Kč denně).
Zde již buržoasie myslí, že může
si dovoliti i tuto provokaci, aby snížila úroveň
vojáků na minimum. Počítá s
tím, zbaviti je úplně všech politických
práv; hospodářsky je úplně
zničiti tím že vojáci musejí
čekati, až co jim dáme a tímto dvojím
způsobem uděláme z nich úplný
bezvládný nástroj. [Další
část řeči byla usnesením předsednictva
posl. sněmovny ze dne 23. října 1928 podle
§u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena
z těsnopisecké zprávy. Viz str. 96 této
těsnopisecké zprávy.]
Toto nebezpečí si musí uvědomiti celá
dělnická třída v Československu
a nesmí ničeho dáti na humanitářská
a pacifistická hesla, i když je razí největší
představitelé státu. Dělnická
třída si musí uvědomiti, že stát
československý je buržoasním státem
a že představitelé státu jsou představiteli
buržoasie a jako na takové musí dělnická
třída na ně hleděti.
Představitelé buržoasních stran i představitelé
socialistických stran rádi vytyčují
rudý militarismus v Rusku. Jak tento militarismus vypadá
proti demokratickému militarismu československému,
je viděti z rozpočtu SSSR na rok 1927/1928, který
činil v našich korunách 101.998,051.200 Kč
50 hal. Z tohoto celkového rozpočtu věnuje
Sovětský svaz na vojenství 13.745,884.700
Kč, t. j. 13.1%. Rozpočet Československé
republiky na rok 1929 činí 9.594,373.000 Kč.
Z toho je viděti, že rozpočet na vojenství
v Rusku jest o 7.01% menší nežli rozpočet
na ministerstvo vojenství v Československu. Z tohoto
rozpočtu na ministerstvo vojenství v Československu
dává stát, jak jsem již řekl,
na ministerstvo nár. obrany 1925 mil. Kč, t. j.
20.02%. Kde jsou tedy větší vojenské
náklady: v Sovětském svazu nebo v demokratické
republice?
Druhý rozdíl: Armáda v Sovětském
svazu je armádou dělnické třídy,
hájí jediné zájmy dělnické
třídy před vlastní buržoasií
a před kapitalistickými imperialisty, kdežto
zde je armáda v rukou buržoasie a buržoasie si
tuto armádu buduje proto, aby uhájila své
kapitalistické panství, ačkoliv i tato armáda
je z velké části složena z proletářské
třídy. Buržoasní třída,
aby hlavně držela armádu ve svých rukách,
postupuje tak, jak je v této kapitole řečeno.
Potlačuje každý svobodný projev a vůli
prostého vojáka, upevňuje nesnesitelně
režim, zostřuje kárný řád,
a tím myslí, že si vedení armády
udrží ve svých rukou. Jak se to provádí
v praksi, je viděti z několika dopisů, které
nám, komunistickému klubu, byly zaslány.
Nejcharakterističtější je dopis od nováčků,
kteří si v tomto dopise stěžují,
jak se s nimi nakládá, a zvláště
zdůrazňují, že toto se dělá
při desetiletém výročí tohoto
demokratického státu. Nováčci v tomto
dopise praví (čte):
"Vážení páni! My mladí,
kteří jsme narukovali r. 1928 k presenční
službě vojenské, rozloučili jsme se
se svými rodiči, příbuznými,
milenkami, kamarády atd., abychom všichni jako zdraví
sloužili věci ušlechtilé na obranu našeho
mladého státu, který je podle slov našich
představených obklopen nepřáteli.
Vojenskou službu, kterou je každý schopný
povinen darovati vlasti, představovali jsme si jako něco,
co nás mnohému naučí, co nás
zdokonalí v tom, co jsme v civilu zanedbali. Představovali
jsme si vojenský život veselý, na který
každý dlouho bude vzpomínati. Představovali
jsme si, že nám do našich srdcí přinese
ideál svobodného občana, rozhodujícího
o veřejném životě. V civilu naše
myšlenky tíhly k novému životu plného
zdraví a odvahy a chtěli jsme býti hrdi.
A tak maně vzpomínáme na článek
psaný pod čárou v "Národním
Osvobození" od Medka, který přímo
zbožňuje disciplinu vojska, sebezapření
a národní spolupráci, kterou vykonávají
Němci vedle Čechů, tak jako Slováci
vedle Rusínů a pod. Tento pán, nepřáli
bychom mu toho, mohl by býti jen chvilinku s námi,
s t. zv. nováčky. Nemluvě o tom, že
jsme úplně isolováni od veškeré
lidskosti, dostali jsme v první dny na cvičení
hadry vedle výzbroje a propriety v ubohém stavu.
My ubozí vojáci Československé republiky,
kteří jsouce členy malé armády,
máme býti zdatnými při žoldu
1.50 Kč denně, při čemž při
jedné splátce bylo nám strženo za olej,
na boty atd. Divili jsme se velice, když staří
mazáci si stěžovali na malý žold,
který prý nestačí. A teprve dnes víme,
jak jsme dřeni, jak jsou druhé případy,
že se druzí vojáci ptají, jak se nám
vede. Vše musíš míti v čistotě,
v pořádku,- ze starého chtějí
udělati nové, při čemž musíš
si kupovati vše od tkaniček do bot až k vaselíně
a ke krému. Světnice musí býti čistá,
ke které mužstvo musí koupiti košťata
atd. Což na tyto věci nemáme práva?
Jsme synové národa, jemuž sloužíme
a jehož ideu jsme úplně ztratili. Tejrák
je toho nejlepším příkladem tam, kde
nejvíce trpí, kteří nejvíce
věřili v nějakou svobodomyslnost. Stali jsme
se v jubilejním 10. výročí Československé
republiky dobytkem. Nejvíce, chudáci, trpí
Slováci, Rusíni a Němci. Vedle slov "ty
vole", "to jsou ale pitomci", nebo "chlape,
já bych ti nejraději vjel do držky" a
pod. i s tělesnými hrubostmi musíme držeti
hubu. Litujeme velice Slováků a jiných, neboť
my jsme zvyklí trochu otáčení a dobře
rozumíme, ale oni nešťastníci jsou drženi
ve strašném ponížení, které
se zaťatými pěstmi jsou nuceni snášeti.
Při defilé stojíme umdleně, křečovitě,
za strašných muk "k poctě zbraň"
a nesmíš se ani hnouti; jindy též páni
kochají se nadávkami a sprostotou při povelu
"bodák vztyč" a dívají se,
jak má každý v levé ruce bodák
vzhůru připravený, jako vrazi, a běda
těm, kteří nejsou zvyklí pušce,
neboť ti to odnesou boxováním a tupeni jsou
tak, jak si v civilu nedovedeme představiti. Možno
říci, že jsme zde po prvé překvapeni
hrubostí, tupostí i ubohostí inteligence
od aspirantů až po nejvyšší důstojníky.
Teď teprve možno říci, že jsme vyléčeni.
Stýkáme se se všemi a ptáme se na poměry
a všude zklamání, samé zklamání,
bezradnost a lhostejnost. Všichni jsou prodchnuti touhou
po civilu a po pomstě. Slováci a Rusíni,
možno říci, že se mnoho přetvařují
a skrývají vše, při čemž
myslí na odvetu. [Další věta byla
usnesením předsednictva posl. sněmovny ze
dne 23. října 1928 podle §u 9, lit.
m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké
zprávy. Viz str. 96 této těsnopisecké
zprávy.] Můžeme potvrditi slova našeho
presidenta, že voják bez idee je nemožný.
Ideu jsme ztratili a jsme nuceni hledati novou, snad vzdálenější,
ale za to hlubší. Chceme se státi vojáky
s ideou třídní, tou, ke které patříme,
tak, jak nás naučili. Ještě větší
teror, ať je vojna jako řemen, aby se všichni
probudili. To vám, pánové, píšeme,
abyste vy, jako poslední naděje, řekli to
tam, kam tato slova patří, řekněte
to národu i všem potlačovaným, řekněte
to lidem, kteří s námi stejně trpí."
Tento dopis jistě mluví za všechny, tento dopis
zdůrazňuje, jaké poměry v armádě
jsou. V řadě dalších dopisů stěžují
si vojíni od 13. pěšího pluku v Šumperku
na kapitána Poláka, který pro sebe menší
poklesek zavírá vojáky, bije, nadává
atd.
To jsou poměry v armádě při 10letém
výročí tohoto demokratického státu
a také demokratické armády. V těchto
dvou dopisech jsou znázorněny poměry vojáků.
Mnohokráte jsme o nich mluvili, zvláště
zde v parlamentě. Náprava se však nestala nikdy.
Nápravu musí udělati vítězný
proletariát jak v závodech, tak na ulicích
a zvláště v kasárnách. [Další
věta byla usnesením předsednictva posl. sněmovny
ze dne 23. října 1928 podle §u 9, lit. m) jedn.
řádu vyloučena z těsnopisecké
zprávy. Viz str. 96 této těsnopisecké
zprávy.] (Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
K této prvé, politické části
podrobné rozpravy o státním rozpočtu
a finančním zákoně není již
nikdo přihlášen, listina řečníků
jest vyčerpána a rozprava skončena.
Přistoupíme proto k další části
podrobné rozpravy, to jest k části kulturní
a sociální, zahrnující ze skupiny
I rozpočtové kapitoly: kap. 10. Ministerstvo školství
a nár. osvěty, kap. 17. Ministerstvo soc. péče,
kap. 18. Agenda ministerstva pro zásobování
lidu, kap. 19. Ministerstvo veř. zdravotnictví a
tělesné výchovy a kap. 20. Odpočivné
a zaopatřovací platy.
Ke slovu o této části rozpravy jsou přihlášeni
tito řečníci: na straně "proti"
pp. posl. Jaša, dr. Schollich, Simm,
Burian, de Witte, Prášek, Blatná,
Kříž a Schmerda; na straně
"pro" pp. posl. Vičánek,
Hancko, dr Petersilka, dr Lukavský,
Doležal, Freising, dr Fritz, Bartel
a dr Feierfeil.
Uděluji slovo prvnímu ze zapsaných řečníků,
panu posl. Jašovi.
Posl. Jaša: Slavná sněmovno! Jubilejní
rok je pro nás vhodnou příležitostí,
abychom sledovali, jak se uvolněné síly čsl.
národa rozvíjely v prvém desetiletí
státu, a to jak v oboru práce hospodářské
a sociální, tak i kulturní. Ideály
svobody a naše naděje před dosažením
státní samostatnosti obsahovaly také požadavky
školské a kulturní. Výstavba našeho
státu pokrokového a sociálně spravedlivého
předpokládala také výstavbu nové
školy. V tom ohledu první léta naší
svobody znamenají opravdu jakýsi reformní
vzruch a oživení. Dnešek však znamená
zřejmý úpadek, reakci. Dnešní
vláda a její charakter projevily se nejen jako protisociální,
nýbrž i jako protikulturní, její představitel
ministr dr Šrámek vyslovil se s naprostou otevřeností
pro novelisaci kulturního radikalismu. V oboru školského
zákonodárství tato většina ani
nemohla ničeho zploditi, přijala v tom směru
program vlády staré, ale to jen pro uklidnění
myslí. V praksi pokusila se porušiti celkovou kontinuitu
našeho pokrokového školského vývoje,
a to takovou reformou školské zprávy, která
pobouřila celou naši veřejnost. V druhé
polovině decenia státu nedosáhli jsme podstatnějšího
reformního činu a jubilejní rok byli jsme
nuceni zahájiti přímo prudkým obranným
odporem proti zamýšlené reakční
školské správě.
Od prvních náběhů po převratu
ku plánovitému a celkovému řešení
otázek školských jsme nedospěli. Kulturní
výbor posl. sněmovny provedl sice zajímavou
debatu o tradicích, ale neměl příležitosti,
vysloviti se o některé konkrétní otázce
školské. Mezi tím některé sousední
státy spěchaly přizpůsobiti své
školy potřebám poválečné
doby. Chtějí-li naši lidé viděti
školu opravdu moderní a reformní, musí
zajeti do Vídně nebo do Berlína. My jsme
ustrnuli na zásadách předválečných,
pokud se týče stránky organisační
i věcné. Co bylo dosaženo nového, stalo
se jen iniciativou samého učitelstva. Tak odrakouštěla
své školy první Vídeň. My jsme
se přidrželi zděděné soustavy
starorakouské a základ našich škol spočívá
dosud na zákonodárství rakouském z
r. 1869, z druhé poloviny XIX. století.
Pak byly ministrem školství ohlášeny některé
osnovy nových zákonů. Jde zase jen o návrhy
zákonů dílčích. Jimi mají
býti vyřízeny jen některé ožehavé
otázky a potřeby proto, že jsou naprosto neodkladné.
Základní potřebou našeho školství
jeví se dokonalý zákon unifikační,
kterým by byly dány našemu školskému
vývoji jednotná organisace a idea. Dnes se však
o unifikaci škol v zemích historických, na
Slovensku a Podkarpatské Rusi nemluví vůbec,
ačkoli sami odborníci, školní inspektoři
na Podkarpatské Rusi se vyslovili na konferenci o školách
církevních, že dnešním poměrům
nevyhovují. Církevní obce neplní svých
povinností, školy podle úředních
zpráv nejsou čištěny, vytápěny,
nestarají se ani o jejich věcné potřeby.
Konference školních inspektorů se proto usnesla
žádati vládu, aby tyto školy převzal
stát.
Pozoruhodná reformní práce středoškolské
komise byla po odchodu soc. demokratického ministra založena
ad acta. Pan ministr dr Hodža prohlásil v rozpočtovém
výboru, že mu jde o reformu veškerého
československého školství. Nelze prý
reformovati střední školu bez reformy celku.
Nutno připraviti i novou organisaci vysokých škol.
Názor zajisté správný, ale, žel,
o podrobnostech takových prací není veřejnosti
ničeho známo. Co se stalo, jsou jen úsekovité
změny, hlavně v osnovách střední
školy a ohlášená reforma reálek.
Otázkou reformy učitelského vzdělání
zabývala se kdysi pracovní komise ministerstva školství
a výsledky své práce publikovala v listopadu
1924. Vládní prohlášení z prosince
1925 pravilo, že tato reforma je úplně zralá
k provedení. Běží o požadavek starý
a odůvodněný. Ale co bylo ve směru
reformy učitelského vzdělání
připraveno a co bylo z toho sděleno veřejnosti,
nevyhovuje ani učitelstvu, ani potřebám školy.
Jednotný typ naší školy musí býti
vybudován především od základu,
od školy obecné. (Výborně!) Ona
klade fundamenty výchovy a všeobecného vzdělání.
Ona je ještě nyní skoro jediným zdrojem
lidového vzdělání, a je zajisté
povinností státu, aby rozvoj její byl dále
usilovně zabezpečován. Jen tak může
býti zvýšena všeobecná úroveň
vzdělanostní, bez níž demokracie nemohla
by se udržeti a růsti. Proto si přejeme, aby
rozpočtové položky na tyto školy, zejména
na pomocné a vzdělávací prostředky
jejich byly bohatší, zvláště také
pokud se týče podpory školní služby
lékařské, rukodělného vyučování,
podpory pedagogického zkoumání i pedagogické
literatury. Učitelské konference, které mají
svůj značný význam pedagogický
i administrativní, měly by býti obnoveny.
Především potřebuje reformy naše
škola měšťanská. Ona je dnes tříletou,
ale veřejnost volá po rozšíření
školy na čtyřletou. Dnešní situace
jednoročních učebních kursů
při měšťanských školách,
tedy čtvrtých tříd, je neudržitelnou.
Oprávněná potřeba těchto běhů
je dokázána početností jejich žactva,
obětavostí rodičů i obcí, které
si je samy vydržují. Nesčetné resoluce
a projevy vydržovatelů, docházející
denně do této sněmovny, ukazují, jak
novými zákony o hospodaření obcí
jest existence těchto čtvrtých ročníků
měšťanských škol do základů
ohrožena. Subvence státu na tyto běhy je celkem
nepatrná a stát ponechával péči
o tyto školy výhradně obcím, někdy
také náhodné přízni osudu.
Po více než 20letém trvání těchto
ročníků je v jubilejním roce další
jejich existence vážně ohrožena a v mnohých
případech hrozí jejich restrikce. Velmi četné
petice městských i školních rad, předkládané
stále sněmovně i kulturnímu výboru,
právem se dožadují, aby čtvrté
ročníky škol měšťanských
byly přičleněny ke třem třídám
měšťanek a aby zejména osobní náklad
na tyto školy převzal stát.
Po volbách r. 1925 přednesl min. předseda
ve sněmovně vládní prohlášení,
kde doslovně pravil: "Vláda předloží
co nejdříve osnovu zákona o školních
újezdech, kterou bude upraven náklad na školy
měšťanské." Návrh zákona
o obvodových školách měšťanských
měl vejíti v platnost už počátkem
r. 1925, ale nebyl sněmovnám předložen
do této chvíle. Mezitím se stalo, že
mnoho školních obcí pro nedostatek míst
v učebnách odepřelo přístup
do svých měšťanek žákům
venkovským, anebo jsou nuceny počet přespolních
dětí omezovati. Tak velmi mnoho dětí,
zejména na venkově, bylo zbaveno možnosti navštěvovati
tuto důležitou školu. Na jižní Moravě
jsou venkovské obvody, zejména na Moravském
Slovácku, čítající až
12.000 duší, bez měšťanských
škol, nikoliv proto, že by rodiče a obce o tyto
školy nežádali - žádají o
ně - ale se zřetelem na jejich udržování,
na žádoucí rozdělení obvodů
i nákladů na ně odkládá se
jejich zřizování do nekonečna. Čeká
se všeobecně netrpělivě na zákon.
Povolovati tyto školy a nezajistiti je řádnými
budovami, nemělo by ovšem smyslu. Podniknouti však
stavbu budovy školní jednotlivé obci je dnes
skoro znemožněno a proto rozdělení nákladů
na obce celého obvodu jeví se bezpodmínečnou
nutností.
Školskou krisi máme v městech i v Praze, ale
zejména na venkově. Tuto krisi přivodil především
nešťastný zákon čís. 77
z r. 1927, který omezil přirážky obecní
bez zřetele na potřeby a regionální
zvláštnosti jednotlivých krajů a nařídil,
aby i při limitu obecních přirážek
školské výdaje zařazeny byly do rozpočtu
obecního. Toto ustanovení, namířené
proti obcím a proti školám, má těžký
odraz v našich poměrech školských. Vždyť
v 2935 obcích moravských v r. 1926 činily
náklady školské 80 1/2
mil. Kč, t. j. 20 1/2%
všech obecních vydání, a tyto sumy podle
zákona musely býti vloženy do omezeného
procenta přirážky obecní. To vedlo k
nezdravému a nemožnému škrtání
nejen v položkách obecních, nýbrž
i školních. Zákonem tím byla platební
potence obcí, vydržovatelek škol, podlomena tou
měrou, že jsou donucovány vyřazovati
z rozpočtu položky nejen kulturní, nýbrž
i školsky sociální, jako na pomůcky
školní, na pomůcky pro žáky nemajetné,
na školy mateřské. Kromě toho projektuje
se panem ministrem financí opětné zavedení
školního platu. Tak vracíme se ve školství
republikánském do poměrů horších,
než byly před 50 lety. Prospěch školy
v republice žádá bezpodmínečně
změnu tohoto zákona. Je to velmi smutná perspektiva
našeho školství v jubilejním roce, kdy
přece ministr financí vyslovil se o hospodářství
a finančních poměrech republiky tak optimisticky.
Dík nemoudrému zákonu jeví se situace
velmi drasticky: Finance státní velmi utěšeně
prospívají, průmysl je v plném chodu,
jeho zisky jsou veliké, ale naše obce nemají
peněz na věcné potřeby školní.
Proč reformní práce školská nejde
kupředu?
Občas dovídáme se z úst pana ministra
školství něco o postupu reformních školských
prací. Některé osnovy jsou prý již
připraveny, jiné jsou předmětem meziministerského
jednání, jiné mohou býti podány
sněmovnám. Ale postup těchto prací
je tak pomalý, že jím kontinuita našeho
školského vývoje je vážně
ohrožena.
Víme, že nikoliv sám ministr školství
nese na tom vinu. Příčina leží
v ministerstvu a také mimo ně. Je přece dobře
známo, že přímo argusovská pozornost
náměstka předsedy vlády i celé
strany lidové je věnována především
každému hnutí v ministerstvu školství.
Bylo tomu tak, je a snad i tak bude, že žádný
akt tohoto ministerstva a žádná věta
návrhu školského nemůže minouti
stůl a šuplík pana ministra soc. péče.
Mnohé už uvázlo a snad ještě uvázne
v tom prostorném šuplíku. V tomto oddalování
školských reforem bylo by nesprávným
viděti snad jen netečnost k potřebám
školy. Tu je jasná tendence a úmysl tento školský
vývoj brzditi.
Jasným prohlášením pana ministra dr
Šrámka na sjezdu lidové strany dne 2.
října minulého roku, že v letošním
roce bude novelisován kulturní radikalismus, bylo
zjednáno o těchto věcech jasno. Každý
pokrokový občan dnes ví, že jde o likvidaci
pokrokových vymožeností v širokém
rozsahu, že jde tentokrát o školu a učitele
a tím také o ducha mladých republikánských
občanů. Pokus s reformou školské správy
jasně ukázal, že škola má býti
vydána v plen církevnické nesnášelivosti,
kterou u nás představují strany klerikální.
Církvi k udržení moci nad lidskými dušemi
dnes aparát far nepostačuje. Jí jde hlavně
o školu, o tu dceru církve, jak sama praví,
kterou by ovládla učitele a dětské
duše od nejútlejšího věku. Mocenské
poměry politické jsou v Československu dnes
takové, že možnost ovládnouti školu
jeví se klerikálním stranám na dosah
ruky.
Snaha ta měla podle proroctví a úmyslu pana
ministra Šrámka býti splněna
v desátém roce svobody čsl. lidu. Nestalo-li
se tak dosud, pak možno jen děkovati mohutnému
odporu lidových vrstev, jimž bylo jasno, o jaké
hodnoty a snahy jde. Je příznačno pro charakter
této vlády, že po celý jubilejní
rok podněcovala nejprudší zápasy sociální
i kulturní. Dělnické vrstvy byly současně
znepokojovány úmyslem okleštiti a zhoršiti
soc. pojištění. Vrstvy pokrokové byly
do duše rozjitřeny úmysly zbyrokratisovati
a odcírkevniti správu školskou. Je pamětihodné,
že toho obranného kulturního boje velmi živě
se zúčastnily nejen vrstvy socialistické,
nýbrž i značnou měrou pokrokové
složky občanské, v tom počtu - zejména
na Moravě - také příslušníci
strany, kterou ve vládě zastupuje pan ministr školství
dr Hodža. Nicméně vytrvalá a
houževnatá taktika pana ministra Šrámka
a strany lidové přinesla své ovoce. Nemožno-li
stranám klerikálním vyhověti cestou
zákona, tedy se jim vyhovuje cestou administrativní.
To se děje při jmenování inspektorů
i ředitelů státních škol, poslední
dobou překládáním pokrokových
učitelů v zemích historických a zejména
na Slovensku. Tam překládají se učitelé
socialisté i nesocialisté, vždy podle přání
ľudové strany. Na přání ľudové
strany byl přeložen náhle správce státní
ľudové školy učitel Krajčír.
Šlo o učitele, jemuž školní inspektor
dal nejlepší kvalifikaci. Prohlásil, že
nikdy nedá ku přeložení tohoto učitele
souhlasu. Ale Krajčír musil jíti, poněvadž
p. posl. Hancko a jeho strana si toho přáli.
Byl přeložen správce školy v Karlově
Vsi i jeho manželka, poněvadž si toho přál
p. posl. Juriga. Byl přeložen přes protesty
veliké většiny místního obyvatelstva.
Měl býti přeložen také ředitel
měšťanské školy ve Velkých
Levárech Heřman na udání faráře,
jež se ukázala vymyšlená a bezpodstatná,
Jak mohlo dojíti k takovýmto protiprávním
a persekučním případům? Povzbuzující
příklad dalo samo ministerstvo školství.
Byli přeloženi z některých míst
nepříjemní lidé v samém ministerstvu.
Projevilo se to při obsazování některých
míst inspektorských, jež stalo se krátkou
cestou podle doporučení pana ministra soc. péče.
Projevilo se to také při obsazování
některých jiných míst, na př.
u ředitelského místa na obchodní akademii
v Třebíči, kde nad obsazovacími zvyklostmi
právem staršího i nad organisací profesorů
vyhrála ještě teplá, zbrusu nová
legitimace agrární strany.
A příklady, zejména špatné, netáhnou
jen, nýbrž jsou nakažlivé. Ľudáci
jsou velmi učenliví. Proč by na př.
ľudová strana nepoužila moci svého zemského
správce a vlivu ve školském referátu
k násilnostem proti učitelstvu a úřednictvu,
když centrální úřad v Praze jim
dal tento špatný příklad? (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.)
Ovládnout školu a učitele - to je první
a nejdůležitější úkol klerikálních
stran ve vládě, v tom je smysl jejich lpění
na vládní moci. Jejich křesťanský
socialismus nemůže se v třetím roce
trvání této vlády pochlubiti žádnými
trofejemi v oboru sociální politiky, spíše
naopak. Přesto přímo s křečovitým
úsilím lpí na svých posicích.
Proč? Na to odpověděl jasně p. ministr
dr Mayr-Harting na sjezdu své strany v Jihlavě,
kde řekl: "Už proto nemáme žádného
důvodu snažiti se o předčasnou změnu
poměrů ve většině, že nynější
vláda je povolána k tomu, aby splnila alespoň
nejdůležitější a nejnaléhavější
z našich kulturních požadavků." Jaké
to požadavky jsou, vyložil svého času
jasně v posl. sněmovně jeho klubovní
kol. posl. Zajiček: Je to zklerikalisování
všeho školství od učitelských ústavů
až do poslední obecné školy, od povinného
vyučování náboženství
na všech učilištích až do těch
školních náboženských cvičení.
Přiznání ministra spravedlnosti jest velmi
cenné. Dnešní protisociální většina
musí zůstati zachována z důvodů
vyšších. Vatikán a nuncius potřebují
ve vládě silného a celistvého bloku,
aby dosaženo bylo prostředky vnitřní
politiky všeho, čeho by Vatikán nedosáhl
nikdy diplomatickým jednáním.
Vatikánu se jedná o dosažení všech
důležitých výhod církevně
politických. Zasahuje tu tedy do naší vnitřní
politiky činitel zahraniční a cizí.
Katolické strany jsou ve vládě především
exponentem jeho zájmů a nikoliv zájmů
lidových. Tyto strany žádaly už často
odměnu za svoje hlasy v této většině.
Přijdou se svými požadavky zajisté ještě
velmi často. Z jednání mezi ministry proniklo
leccos, co je s to vzbouřiti k odporu všechny pokrokové
lidi bez rozdílu politických stran. Tak na př.
nařízení o výzdobě učeben
a o církevních cvičeních ve školách
bylo už připraveno. Mělo býti provedeno
cestou administrativní. Ukázalo se však, že
klerikálové žádají něco,
co by bylo možné dosáhnouti jen změnou
§u 3 malého školského zákona.
Jakou taktikou snaží se dosáhnouti strany klerikální
svého cíle? Dříve za všenárodní
koalice vetovali lidovci reformy školské, od r. 1926
junktimují každou hospodářskou předlohu
se svými požadavky. Kdežto ostatní strany
v souboru dnešní většiny pachtí
se většinou za úlovkem hmotných výhod,
položili klerikálové jako svoje "unum
necessarium" svůj stěžejní požadavek:
"Republika musí vydati svoji školu."