Úterý 23. října 1928

Svůj požadavek školy konfesijní vyjádřili na tomto foru i venku zcela jasně. Ale vedle stěžejního požadavku mají řadu postulátů dílčích: Revise učebnic, vymýcení z nich jakékoliv připomínky na českou reformaci, odstranění učitelstva ze správních školských orgánů, navrácení plného vlivu ve škole duchovním. Proti pokrokovému duchu učitelstva působí hrozbami i tresty, zejména přesazováním, volají po "silné ruce" ve školství. Učitel má se státi pouhým výkonným činitelem zbyrokratisované a zklerikalisované školské správy. (Výkřiky posl. Hlinky a posl. Johanise.)

Ovšem výbojnost a úspěchy klerikalismu u nás jsou důsledkem hlubokého mravního a kulturního úpadku naší buržoasie. Husitská pokrokovost velmi rychle vyprchala z jejích hlav. Naše měšťanské vrstvy, bohužel, hledí si dnes už jen své politické a hospodářské kořisti. Chce-li některá z vládních stran chtivě hospodářsky jísti, chce-li udržeti si ve vládě a ve státě vůdčí politickou a hospodářskou moc, musí to vykupovati ústupky na poli kulturním. Takovouto politikou junctimu si strany reakční vynutily za cla kongruu, za hlasy ľudové strany sanaci ľuďáckých bank a nová církevní gymnasia. Při nepatrných zvýšeních požitků staropensistů vynutily si zvýšení pensí kněžím a při novelisaci soc. pojištění vyžádaly si nové předpisy o náboženských cvičeních ve školách a kladou požadavky další.

Tak vyplnění hospodářských a často sobeckých přání jednotlivých složek dnešní vládní koalice vyžaduje ústupky velikého dosahu kulturního na straně druhé. Hospodářské a sobecké zájmy, touha po udržení a rozšíření politické i hospodářské moci vedou naši buržoasii k rychlé likvidaci protiklerikálního boje, po uzavření kulturního míru, jenž může býti s klerikály uzavřen jen za cenu úplné kapitulace pokrokových vrstev, za cenu zcírkevnění školství. Proto vidíme divoký úprk od husitské a pokrokové tradice představitelů t. zv. liberálních a buržoasních vrstev národa, úporné hledání tradic nových, jež by zajistily bývalým liberálům mír, i za cenu vydání nejvyšších hodnot duchovních římskému zpátečnictví. Škola a učitel jsou od představitelů těchto vrstev opuštěni. Kdybych měl personifikovati dnešní vládní majoritu, učinil bych to takto: V organismu této koalice jsou čeští klerikálové hlavou, agrárníci představují ruce, žaludek a břicho, němečtí aktivisté dali nohy, aby ten útvar mohl choditi a ľuďáci s dr Tuk o u jsou její ústa. Tak by stará parabola římského senátora Menenia Agrippy mohla se projeviti ve druhém vydání, kdyby tento útvar byl celý. Ale on nemá oči a uši, je slepý a hluchý už od narození.

Trváme na bezkonfesijní, svobodné a laické škole. Škola má vésti k občanské snášenlivosti, nesmí býti semeništěm fanatismu. Má a musí zůstati věrna československému duchu dějin, tradici husitské a osvobozenské. Škola nesmí býti pod žádným jednostranným vlivem, tedy ani pod vlivem církevním. Škola je majetek celého národa, bude spravována jeho zástupci, v její správě musí býti rovnoprávnost všech bez jakýchkoliv výsad. Konfesijní školu odmítáme. Je zřízením nespravedlivým, neboť je pod vlivem církevním, ale placena státem, jehož většina občanů hlásí se k tradicím pokrokovým. V Československu připuštění konfesijní školy vedlo by jen k nesmyslnému tříštění školství. Měli bychom školy římsko-katolické, řecko-katolické, československé, českobratrské, židovské, pravoslavné a bezvěrecké. Toho všeho nepotřebujeme. Potřebujeme jednotné a dobré školy národní. Škola nemůže sloužiti stranickým zájmům, nesmí vychovávati zarputilé a vášnivé straníky z drobných dětí, nýbrž snášenlivé občany. Parcelace školy podle konfesí, podle zájmů církví znamená politiku konfesionálních koncesí, která oslabuje jednotu státu. Je to politika proti ideové tradici, na níž byl tento stát tvořen a budován. Je to politika, jež staví prospěch konfesionální výše než zájmy národní a sociální, jež jsou zájmy celku.

Školská správa v moderním státě musí býti vybudována na podkladu demokracie s ohledem na pedagogické zkušenosti a potřeby. Má-li školství prospívati, musí býti zabezpečen ve správě školství odborný vliv učitelstva. Zachovejme si pro dobro státu nejen svoji dobrou samosprávu politickou, nýbrž i školskou. Ve školské správě nemohou míti žádné privilegované postavení nebo zastoupení ani vrstvy majetné, ani konfesijní. Proto doporučujeme vybudovati školskou správu jednotně na zásadách zákona č. 292/1920.

Loni vyslovili jsme s tohoto místa mínění, že usilovné hledání nových tradic, jejich předkládání veřejnosti, děje se s úmyslem, aby z myslí lidu vytlačena byla nejen tradice reformační, nýbrž i tradice osvobozenecká. Den po dni praxe dnešní vlády a její většiny to potvrzuje. Nepřekvapilo nás, že vláda a její mluvčí, zejména tisk, nenašly ani slova pro ocenění akcí dělnictva dne 14. října 1918. Aby orgány vládní nemusily mluviti o významu tohoto dne, ušlo vědomě jejich pozornosti, že 14. října 1918 proklamována byla první prozatímní vláda Československého státu. Vládní orgány vědomě zamlčely svým lidem tento revoluční a státní akt velevýznamného dosahu. Zamlčely i významný projev Wilsonův ze dne 18. října, v němž president Spojených států rozhodl, že československý národ bude sám soudcem počinů rakousko-uherské vlády. Vláda a koalice a i její tisk nechtěly věděti nic o tom, že dne 18. října 1918 došlo k prohlášení československé nezávislosti památnou washingtonskou deklarací. Tento historický čin a jeho význam byl ponechán k ocenění legionářům samým. Vládní koalice hodlá dnes po uplynutí 10 let svobody národní považovati washingtonskou deklaraci, ten pokrokový a sociální program naší revoluce, za otázku vyřízenou. Ona necítí se dnes zavázána ani k těm chudým českým lidem, kteří za ten revoluční program položili životy. Ovšem tato deklarace, podepsaná Masarykem, Benešem a Štefánikem, vyslovuje se pro demokracii, pro sociální reformy, pro pozemkovou reformu, pro odluku státu od církve, požadavky, od nichž tato vláda nebezpečně se odchýlila a definitivně už utekla. Jí je nepříjemným slyšeti hlas této deklarace, projev revoluční touhy československého lidu.

Ale nesmí ujíti pozornosti veřejnosti, jak vláda zachovala se k samému 28. říjnu a k jubileu našemu vůbec.

Považovalo by se za akt piety, kdyby vláda v jubilejním roce vzpomenula nějakým významným počinem na ty, kdo svobodu národa připravovali. Ale musilo se právě těsně před státním jubileem státi, že všechny legionářské organisace bez rozdílu musily obnažovati svoji bídu před veřejností, musily obnažovati bídu tisíců legionářů před zraky veřejnosti a žalovati, že za 10 let nebyla sociální otázka legionářů vyřešena, že i letošní přicházející zima znamená pro mnohé hlad. Peníz, který měl býti věnován na př. legionářským sirotkům, legionářům a invalidům tuberkulosním, a jejich trpícím rodinám, nabídla vláda velkomyslně starorakouským generálům. Peníz, který měl býti jako jubilejní dar věnován státním a veřejným zaměstnancům, nabídla vláda cukrobaronům. Vláda sama se postarala svými činy, aby znemožnila jednotný ráz oslav, sama nepřišla se žádnými podněty a nepřinesla žádného iniciativního počinu, jenž by odpovídal významu jubilejního dne. Naopak. Jedna její složka, lidová strana, vynucuje si, aby oslavy školní byly přeloženy z 28. října na všední den, aby bohoslužby nedělní prý nebyly rušeny oslavami 28. října. Hold dětí má býti konán namnoze v ponurých třídách podle nařízení ministra školství. V Praze dne 28. října mají děti dělati špalír vojsku.

Není dbáno zvláštního zájmu... (Posl. Johanis: 28. říjen 1918 a 1928! Václavské náměstí pod mší a 28. říjen 1913 pod revoluci! To je příkladně!) Ano. Není dbáno veřejného zájmu našeho dětského světa, jehož projev měl by býti jistě nejkrásnější částí jubilejního dne. Duch 28. října je této vládě a této koalici cizí. Proto tato vláda oslavuje 28. říjen mlčením. Za to daleko honosivěji chystá se vláda k oslavě jiné, tisíciletého výročí smrti sv. Václava. Proto už loňského roku učinil pan ministr školství dr Hodža pokus oživiti a posíliti u nás tradici svatováclavskou. Došlo při tom dokonce ke zkreslování historické pravdy, jakoby naše legie byly produktem této tradice svatováclavské. Vláda už dnes daleko před tímto výročím na oslavu tisíciletí svatého Václava zřizuje fond částkou 16 mil. Kč. A tak má sv. Václav dnešní koalici pomoci z jubilejních rozpaků, má pomoci zatlačiti do pozadí skvělý obraz myšlenkové revoluce husitské, českobratrské a osvobozenské. Tisíc let je prý více než 10 let. Ovšem, ale zeptejte se na mínění našeho lidu a on vám potvrdí, že pro historii čsl. státu přece jenom současných 10 let znamená více než trpné politické činy poplatného knížete Václava. Kromě toho je nám psychologicky dosti cizí ona doba, kdy vzájemně se vládcové pro trůn zabíjeli, oslepovali a zavírali do vězení neb do kláštera. Byl-li kníže Václav mužem bohabojným a jestliže po dosti dlouhé době došlo k jeho svatořečení, je vnitřní věcí církve, aby jeho památku uctila. Pro dnešní generaci nemohla tato polomythická postava českého knížete vydati žádné tvůrčí a revoluční síly. Jeho tradice nemá té síly, aby se stala podnětem pro hledání nových cest a směrů. Jeho význam byl již překonán v době buditelské. Tradice svatého Václava není schopna prolnouti do našeho nového národního života. Příkladem pasivního knížete nemohou se uvolniti skryté síly našeho lidu. Kníže Václav nebyl revoluční muž, duch jeho tradice nemohl napojiti ducha revolučních vojáků, nemohl poskytnouti sil k odboji na život a na smrt. Tuto příkladnou sílu hledaly legie v Husovi, v sedlácích husitských, v Komenském, v Poděbradovi, Havlíčkovi. Jaký význam měla svatováclavská tradice prakticky za světové války, kdy se rozhodovalo o našem osudu? Mužové sv. Václava stáli skoro vesměs na druhé straně fronty. Největší obdivovatelé jeho platili vzorně svůj tribut rakouské monarchii. Mužové sv. Václava v rozhodné chvíli stáli proti mužům 14., 18. a 28. října. Když události dozrály a dílo bylo dokončeno a nezměnitelno, teprve potom velmi potichu a opatrně vjeli jako podloudnická loď do přístavu republikánského. Ovšem jakmile se rozhlédli a uklidnili, spěchali zajistiti si vlivné a výhodné posice.

Ovšem pokusům oživiti tradice mrtvé může se diviti jen ten, kdo nezná lsti a chytrosti moderní politické a vojenské strategie. Chce-li dnes útočník přiblížiti se rychle a nepozorovaně ke svému odpůrci, aby ho co nejrychleji zničil, vytvoří před zahájením útoku celé mraky bílé mlhy. Pod jejím krytem nepozorovaně postupuje. Mlha je pěkná, bílá, zrůžovělá ranním sluncem, ale pod ní postupují vojáci, ruční granáty a smrt. Ty staronové tradice, svatováclavská a cyrilometodějská, to je ona mlha, pod kterou postupuje tábor reakce.

Dočkali jsme se, že malá vláda připravila jen malý jubilejní program. Míra hříchů jejích je už naplněna. Lid poznal ovoce její a posoudí je. Nezměřitelná síla lidu věčně hledající světlo, jdoucí za svobodou jazyka i ducha, se uvolní, aby uplatnila nejen svoji svobodu národní, nýbrž i kulturní a sociální. Dnešní stav, poměry a vláda nejsou ještě posledním slovem československého lidu. (Potlesk čsl. socialistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Hancko. Dávám mu slovo.

Posl. Hancko: Slávna snemovňa! Prv ako by som započal k veci hovoriť, dovolím si prečítať nasledovnú poznámku:

Pán posl. Igor Hrušovský zmienil sa vo svojej reči o prezidentovi slovenskej krajiny pánu Jánovi Drobnom v tom smysle, že "o jeho národnej minulosti málo čo vieme, jedine to, že pri sčítaní ľudu dal sa zapísať za Maďara." Toto tvrdenie pána poslanca Hrušovského vyhlašujem za tendenčne vymyšlenu zlomyseľnú lož. Celý národ vie, že Drobný je statočným, bezzištným Slovákom. Toto je umelé otravovanie politických studní na Slovensku, ktoré pán posl. Hrušovský s dr Dérerom prevádzajú.

Slávna snemovňa! Ako rečník Hlinkovej slovenskej ľudovej strany, ktorá v našom parlamente jediná zastupuje záujmy slovenského národa, hovoriť budem tým cieľom, aby som poukázal na desaťročné zkúsenosti, chyby a nedostatky, ktoré v záujme spoločného dobra nášho štátu bude treba na poli kultúrnom opraviť a nahradiť. Hlinkova slovenská ľudová strana nie je vo vláde preto, aby pomáhala páchať a zamlčovať chyby, krivdy a nepráva a aby takto pomáhala slovenský národ odnárodňovať, oslabovať a utláčať. Nie! My berieme účasť na vláde preto, aby sme na všetky nedostatky a nepráva stále poukazovali, ich odstraňovali, práva pre národ vydobýjali a ich bránili. Slovom: Aby sme slovenskému národu práve vládu svojích vecí, ktorej dosiaľ nemal, v svojom vlastnom parlamente vydobyli a zabezpečili.

Mojou úlohou je prehovoriť ku kapitole 10., k rozpočtu ministerstva školstva a nár. osvety. Slávna snemovňa! Jedným z najvyšších ideálov je a bolo od jakživa to, aby slovenský národ mal svoje školy, školy také, ktoré budú raziť cestu svojráznej národnej kultúre, v ktorých má sa vyučovať a vychovávať v duchu slovensko-národných tradícií, v duchu slovenskom a kresťanskom tak, aby celá výučba a výchova vyvierala zo svojráznej duše slovenského národa a priliehala k celonárodnej mentalite a historickým národným ideálom a tradíciám. Je najvyšším naším snažením, aby zo slovenského školstva a celej kultúrnej štruktúry vybudovali sme pre Slovensko nedobytný hrad pre všetky časy, ktorý zdarne bude v stave čeliť a vzdorovať akýmkoľvek odnárodňovacím úsiliam a tendenciám. Túžbou slovenského národa je, bolo a bude teda to, aby slovenská škola stala sa ohnišťom slovensko-národno-kresťanskej kultúry a pestúnkou našej sladkej slovenčiny, aby vyvinula sa v samorastlú, svojráznu slovensko-národnú ustanovizeň a ako takáto v nedobytnú pevnosť spoločného štátu Slovákov a Čechov republiky Československej. Nakoľko školská otázka tvorí to najsuverénnejšie právo slovenského národa, sú tieto naše túžby, ideály a požiadavky v plnej miere oprávnené. Skúmajme, aký bol stav vecí v uplynulom desaťročí vo skutočnosti. Ako vieme, úsilie vládneho režímu našej republiky bolo od vzniku nášho štátu práve smeru protichôdneho. Naše slovenské školstvo v jeho pôsobení nebolo vo výšoznačenom smere nijako podporované. Práve naopak. Svojráznej národnej kultúre zatínaná bola cesta na každom kroku. Idea slovensko-národná bola na úkor fantomu čechoslovakizmu utláčaná, slovenčina vyhlašovaná len za nárečie češtiny. Kresťanský ideál Slovenska ubíjaný bol pseudopokrokovou, nevereckou kultúrou. Duch celej školskej administrácie slúžil dôsledne tomuto smeru a vládol až do príkrostí smer protikatolícky. Duch svojrázneho slovensko-národno-kresťanského smeru nemal v učebniciach miesta; ak sa tam aj domáhal dostať, bol odtiaľ systematicky vytískaný. Ideál viery v Boha, kresťanskej lásky a solidarity nedostaly v učebniciach prístrešia, lebo aprobačná komisia pred nimi nemilosrdne zatvárala dvere.

Všetky tieto zkúsenosti otriasly dôverou národa k naším, ale takto nie viac našským a svojským školám do tej miery, že národ vyslovil svoj nesúhlas, odpor a protest v známom školskom plebiscite, podľa ktorého veľmi výbojne postavil sa na obranu rýdzej slovenskej historickej školy a slovensko-národno-kresťanskej kultúry.

V protichodnom, odnárodňovacom úsilí išlo sa až tak ďaleko, že ešte aj dnes jestvuje jedon exponovaný český profesor, menom Chaloupecký, a to na slovenskej univerzite v Bratislave, ktorý aj na vzdor živelnému odporu celého slovenského národa odvážil sa proti samostatnosti slovenskej reči a idee slovensko-národnej až veľmi príkre brojiť a bojovať.

V jubilejnom roku tento smer čo najslávnostnejšie odsudzujeme a žiadame kategoricky, aby štátna správa pochodovanie dosavádneho kultúrneho smeru na Slovensku neomylne zastavila a odporcov slovensko-národnej kultúry a la Chaloupecký so Slovenska buďto odstránila alebo k inému náhľadu priviedla. Darmo je! Škola na Slovensku musí byť vrátená slovenskému národu a do jeho služieb musí byť postavená ako emancipovaná, rýdze slovenská, samorastlá ustanovizeň v republike.

Podkladom školskej politiky v republike musí sa stať prirodzená plemenná láska k národným ideálom. Na Slovensku s ideálom slovensko-národným, v historických zemiach s ideálom česko-národným, v čom nech oba spája vernosť, oddanosť a vlastenecká láska k spoIočnej vlasti, republike Československej. (Potlesk.)

Prvé decenium republiky treba nám uzavrieť s tým povedomím oboch štát tvoriacich národov, že slovenský národ je rovnocenný s národom českým a že oba tieto národy sú aj kultúrne oslobodené a slobodné, nie však jednom druhým opanované, ovládané. (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.)

Že sme ku konsolidácii v uplynulom desaťročí nemohli v kýženej miere dospieť, jednou z hlavných príčin je to, že cirkevná sloboda nebola dosiaľ, menovite katolíckej cirkvi popriata a zabezpečená, teda práve tej cirkvi, ktorej príslušníci čítajú 10.5 mil. a tvoria prevažnú väčšinu obyvateľstva celej republiky.

Dr Frant. Bednář, pokrokový človek, v svojej úvahe, ktorú napísal v "Lidových Novinách" zo dňa 19. augusta 1928, o zasahovaní cirkví do verejného života, hovorí toto: "Každé zasiahnutie cirkvi do verejného života bolo dosiaľ pokladadané za klerikalizmus." Priznáva sám ako pokrokový človek, že dnes svetová situácia, na pr. v otázke mieru a vojny, volá po takom zasiahnutí cirkví do súdobých problémov, že cirkvi musia svojím náboženským životom prispieť dobrej veci a stať sa budovateľkami duševných základov, na ktorých ostatný svet, politikovia, národohospodári, sociologovia môžu bezpečne budovať. Cirkvi musia byť budovateľkami a strážcami najlepšieho života a uskutočňovateľkami ideálov človečenstva. Ajhľa! Rozpamätajme sa len, či a ako bola v tomto svojom pôsobení práve najsilnejšia cirkev v našej republike podporovaná. Či nebola v tomto plnou vehemenciou hatená? Veď miesto toho, aby jej kladné, cenné ba vznešené účinkovanie bolo bývalo s vďakou kvitované a podporované, zavedený bol práve proti nej ten najhorší pohon pod známym heslom, že Rím bude súdený a odsúdený.

Slávna snemovňa! Musíte kajúcne doznať všetci, jestli tento štát úprimne milujete a ho pre budúcnosť aj zachovať chcete, že protikatolícky smer bol štátu nášmu nanajvýš škodlivý. Veď už len musíme uznať, že k upevneniu mladej štruktúry našej samostatnosti nemôže prispieť sobecký, strannícko - materialistický, konjunkturálny a k tomu ešte aj internacionalistický neverecký smer kultúry, výučby a výchovy, systém to dešktruktívny, rúcajúci. K opravám týchto kardinálnych chýb prispel práve duch kresťanskej kultúry, duch kresťanskej lásky, duch to uceľovací, spájajúci, uspokojovací, ktorú ťažkú prácu medzi obrovskými prekážkami obetave zasa len katolícka cirkev prekonávala.

Som pevne presvedčený, že k definitívnemu vybudovaniu a upevneniu ktoréhokoľvek štátu, a tak aj štátu nášho, musia byť pritiahnuté všetky duševné mocnosti a sily, a to je v tomto prípade u nás eminentne cirkev katolícka, bez pomoci ktorej, tobôž ešte aj v boji proti nej, konštrukcie nášho štátneho útvaru nikdy sa trvale plniť nemôže.

Preto prvé desaťročné výročie musí sa ukončovať aj v tom znamení, že medzi štátom a cirkvou treba nám neomylne dospieť k úplnej smiernej dohode. Štát a cirkev musia sa pre seba vzájomne získať, a to v tom smysle, že obe tieto mocnosti budú sa navzájom ctiť a podporovať. Tejto štátnej nutnosti musia všetky malicherné strannícke záujmy ustúpiť, a keď hneď aj za cenu sebažertvy. Bez dosiahnutia tohoto stavu pevne a bezpečne iste že neobstojíme.

Dôvera v Boha a tým aj dôvera v seba samých musia preniknúť dušou celej republiky, spása nášho mladého štátu len vtedy bude zabezpečená. Ináč ľahko by mohly otriasť jeho základmi v ďalšej budúcnosti práve prípadné nepriateľské nárazy a útoky takých národov a štátov, ktoré sa od Boha neodklonily, ale k najvyššiemu ideálu človečenstva práve čím lepšie sa približujú a deštruktívnym rozkladným prúdom dnešnej doby čím účinnejšie čeliť vedia.

Ak si našu samostatnosť udržať a definitívne zabezpečiť chceme, niet inej pomoci, ako že našu pochybenú štruktúru výučby a výchovy a celého nášho kultúrneho snaženia prebudujeme a postavíme na základy kresťanskej lásky, solidarity a národného entuziazmu. V našom štáte málo bolo lásky a preto aj málo občianskej obetavosti, bezzištnosti, kdežto práve náš štát tejto kresťanskej lásky a obetavosti potrebuje moc a moc, čím viac a viac. Treba čeliť všetkému, čo nás navzájom odcudzuje, čo medzi obyvateľstvom strannícke nešvary, občiansku nenávisť zapríčiňuje, čeliť ale všetkému, čo za 10 rokov Slovensko znechutilo, roztrpčilo, zklamalo a odcudzilo. A treba vyhostiť systém, ktorý vychovával ten škodlivý zvyk, že za vykonanie samozrejmých, vznešených, vlasteneckých povinností každý hneď otŕčal ruku, čo za to obsiahne. Štát, ktorého obyvateľstvo je takýmto duchom naplnené, budovaný je na piesku a trvalého života mať veru nemôže.

Bolo tiež veľmi povážlivou chybou, že na Slovensku vedenie svojských ustanovizní neodovzdávalo sa svojským rukám, ale nad osudom Slovákov a slovenských ustanovizní ponechalo sa rozhodujúce slovo ešte vždy v neslovenských rukách; tiež márné námahy. Jestli chceme Slovensko pacifikovať, túto zmenu v osobách musíme tiež previesť.

Bolo od počiatku kardinálnou chybou, že naší učbári boli práve pre zastávanie slovenskej národnej kultúry a kresťanských mravov šikanování, odstrkování a tobôž zasa len hlavne pre ich príslušnosť ku katolíckej cirkvi a slovenskému národnému programu. S nimi šikanovaní boli ale aj tí evanjelici, ktorí boli zastancami tohoto programu. Že ale v akej miere boli katolíci na úkor iných vierovyznaní odstrkovaní, to nám dostatočne objasní jedon jediný príklad:

V Košiciach na 40 žiakov bez vyznania pripadá 7 učiteľov bez vyznania. Na 105 evanjelických žiakov 19 evanjelických učiteľov a na 2500 rímsko-katolíckych žiakov len 34 rímsko-katolíckych učiteľov. Na päť štátnych ľudových školách v Košiciach je len jedon správca katolík, ostatní sú buďto bez vyznania alebo evanjelici, na zeslepenie očí ale aj ľahostajný matrikový katolík.

Sbor inšpektorský na Slovensku sostavený je tiež veľmi strannícky. Tuším, že asi sa nezmýlim, keď tvrdím, že niet v ňom ani 10% katolíkov.

Nejdem túto vec ďalej rozoberať. Je to vec trapná, je to vec bolestná. Aj toto neuvádzam preto, ako by som bratom evanjelikom hádam nežičil. Nie, ani najmenej, prajem im. Ale, kto je pravdumilujúcim a uznanlivým človekom, musí tiež uznať, že keď sú katolíci v republike za rovnoprávnych občanov uznaní, tak podľa väčšiny dietok dožadujú sa na školy katolíckych učiteľov ako aj katolíckych inšpektorov. Takto sa im predsa len nemá merať. Čo je moc, to je moc. Veď čo by povedali na to bratia evanjelici, keby sa im na ich úkor a v prospech katolíkov takto meralo? My si toho ovšem neprajeme. Myslím, že by sa tiež plnou oprávnenosťou mohli proti tomu ozvať. Katolíci dožadujú sa len rovnoprávnosti a spravodlivosti. Ináč staré zákony na Slovensku zabezpečujú to právo, aby učiteľ bol vždy z takého vierovyznania dosadzovaný na školu, akého je prevažná väčšina obyvateľstva v tom obvode a ďalej pomerne k procentu obyvateľstva. Toto je správné. Nech sa táto zásada aj dodržuje. Len takto docielime uspokojenia. Keď sa to všade až do krajnosti aj nedá previesť, nič nerobí, hlavne je dodržať tohoto spôsobu aspoň všeobecne.

Že je vo vedení štátnej správy protikatolícka zaujatosť, toho dôkazom je aj položka rozpočtu na kultus rôznych cirkví. V republike máme 10,370.000 katolíkov, 987.000 evanjelíkov, 525.000 príslušníkov československej cirkvi a 715.000 bez vyznania. Na katolícke ciele udeľuje sa 81,380.341 Kč, na evanjelické ciele 14,681.224 Kč, na československú cirkev 4,950.000 Kč, na iné náboženské vyznania 300.000 Kč. Na katolícke ciele patrilo by pomerne viac.

Dovoľujem si tuná poukázať na dôvodovú zprávu štátneho rozpočtu, ktorá celkom otvorene hovorí a dokazuje túto stranníckosť. Kým na jednej strane, pokiaľ ide o opravy kostolov a fár náboženskej základiny na Slovensku pre rímsko-katolícke kostoly, hovorí sa, že preto nemôžu byť podporami dostatočne napomáhané a podporované, poneváč táto základina je ešte čiastočne v Maďarsku atď., na druhej strane o stavebnej subvencii československej cirkvi a českobratrskej cirkvi evanjelickej hovorí sa doslovne toto: Tuná sa nehovorí či má základinu niekde, či nemá, ale v dôvodovej zpráve hovorí sa expressis verbis nasledovne: "Vláda majíc zření k vlastní potřebě bohoslužebných budov ve sborech československé církve a k hmotným poměrům těchto sborů, poskytla několikráte do rukou ústřední rady této církve souhrnné milionové subvence, aby z nich mohla býti udělována stavební podpora oněm sborům, kde se toho jeví nejnutnější potřeba; vedle toho v několika případech udělila stavební subvenci také přímo sborům stavby podnikajícím. Rovněž podporovala stavební akce českobratrské církve evangelické."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP