Podívejte se dále do t. zv. poněmčeného
území. Co jsme slyšeli krásných
slov, jak se to tam bude organisovati, abychom tato území
do jisté míry opanovali a osadili našimi lidmi,
a jak to zařídíme, aby tam mohli žíti
a tvořili tak a zesilovali český život
do budoucnosti. Máme sice ve vnitrozemí následkem
zákona čís. 103,
resp. vládního nařízení č.
15 poměry velmi zlé, ale tak zlé poměry
jako jsou v t. zv. poněmčeném území
si nikdo nedovede ani představiti. Člověk,
který ty věci jen z části zná,
musí se diviti, jak je možno, aby za takových
poměrů naši lidé tam
vůbec existovali a konali službu. Do zněmčeného
území posílali jsme české lidi
pokud možno s velkými rodinami, aby tam vyplňovali
české řady a udržovali české
školy. Tito lidé byli tam povětšině
ustanoveni jako smluvní dělníci; bytu tam
nemají; měsíce dojížděli
50, 60 až 100 i více km k rodině. Konečně
snad našli nějaký chlívek, opuštěný
sklípek nebo nevím co, zkrátka velmi nedokonalé
a nemožné bydlení. Není divu, že
za takovýchto poměrů hynou tam tyto rodiny
čím dále tím více, že
rozmáhají se mezi nimi nemoce.
Nic se však pro ně nedělá. Bylo sice
řečeno při sdělávání
zákona čís. 103, že se musí zde
něco udělati, aby těmto lidem se pomohlo
k náležitému životu a tak je udržeti
na této národní výspě, nestalo
se však nic. Jen velkou námahou a přičiněním
dosáhly organisace, že těmto
lidem byly upraveny mzdy, na př. v Rumburce na 28 Kč,
v Č. Lípě na 26 Kč, 24 Kč atd.
denního platu. Teď se však udělalo pro
ty lidi něco: Podle vládního nařízení
čís. 15 jmenují se ti lidé - aby nezůstali
smluvními dělníky - pomocníky;
tím však snižují se jejich příjmy
o 225 Kč měsíčně, tedy téměř
o 10 Kč denně, čili z původních
28 Kč denního platu dostávají nyní
méně než 20 Kč. Dáváte-li
takovouto pomoc lidem, kteří na exponovaných
místech nejen sebe, ale i své rodiny obětují,
aby udrželi důležité
místo pro stát, jak můžete míti
potom odvahu sváděti jich roztrpčení
na štvaní socialistů? Myslíte, pánové,
že tím, když na př. pan kol. Ježek
- abych mluvil tak, jak jsem zvyklý, otevřeně
každému tváří v tvář
- jde a organisuje v tomto poněmčeném území
akci, kterou tito lidé jsou přinucováni ke
vstupu do národních organisací, myslíte,
když tak vyštvete tyto zoufalé lidi ze socialistických
organisací a dostanete je do vašich žlutých
spolků, že něco na tomto zoufalém stavu
napravíte? Myslíte, že
tím situaci státu v těchto ohrožených
místech upevníte? Ne! Vy tak jen dusíte onu
zoufalou roztrpčenost. A běda, ne vám - vy
od toho nakonec utečete běda tomuto státu,
kdyby tato roztrpčenost měla býti dušena
tak dlouho, až by vypukla v zoufalý pokus za
každou cenu zbaviti se onoho jha, které na ně
ve jménu národních ideálů nakládáte.
Někteří páni sekční
šéfové se pozastavovali v mé poslední
řeči nad tím, že jsem je označil
za vinníky, tedy za prapříčinu všeobecného
úpadku mravních sil zaměstnanců. Copak
nevidí tito pánové - vždyť jsou
to odborníci, oni to musí znáti, musí
to věděti - kam se řítíme,
necháme-li těmito poměry nositele železnictví,
těch 160 tisíc železničních zaměstnanců
propadati do mravního zoufalství?
Podívejte se na naše české školy
v t. zv. poněmčeném území.
Zaměstnanci nemají kde bydleti, česká
škola je nedostatečná. Jak budete však
pohlížeti na to, když vám ukáži,
že při zápisu do nedostatečných
českých škol, poněvadž se tam už
více dětí nevešlo, se řeklo českým
rodičům: No, musíte své
děti zatím přepsati pro tento rok do německé
školy! Takový člověk šel z vnitrozemí
nahoru, vezme na sebe všechnu obět " aby držel
tam češství a pak najednou se mu odporučí,
aby všechny ty oběti docela oficielně prohlásil
za nicotné a k tomu přidal ještě jednu
oběť, aby totiž své dítě
místo do české posílal do německé
školy. Copak nedovedete si představiti, co musí
takové poměry bezpodmínečně
ploditi? Nedovedete si představiti, že to znamená
naprostý rozvrat v rodinách železničáře?
A nedovedete si představiti,
že rozvrat v železničářských
rodinách znamená rozvrat v železnictví
a že rozvrat v železnictví znamená rozvrat
tohoto státu? Copak je potřebí neustále
to opakovati a při tom očekávati, že
se to nazve "demagogií, štvaním"?
Copak myslíte, že máte jen vy
výhradu na lásku, věrnost a poctivost ke
státu?
Copak máte důvody pro to, abyste stále hlásali
nevíru k tomu, že jiní lidé, kteří
nepatří do vašich řad, pracují
ve svých snahách poctivě pro zájem
státu?
Páni sekční šéfové řeknou,
že nemohou pochopiti, jak jsem je mohl obviniti ze spoluviny
na dnešním rozvratu v železnictví. Namítají:
"Já jsem přisahal tomuto státu, a proto
musím plnit jeho příkazy". Dobrá,
ale tato přísaha nedá se prováděti
v ten rozum, že ten, kdo pro tento stát přisahal,
přisahal proto poslechnouti a
prováděti přímo šílené
návrhy vysokých státních byrokratů.
Říká se: "To je vědecký
systém, dr Fischer je jediný vědec, který
se v personální politice uplatnil". Já
jsem laik, nemohu o vědě mluviti kriticky než
jako člověk z lidu. Ale, jestliže
je věda, co se tady stalo, pak chraňtež nás
bohové od jakékoliv vědy, poněvadž
něco tak zlého, něco tak protismyslného,
něco tak diletantského, tak naivního, dětského
a v podstatě tak špatného - aniž se myslelo,
že to tak špatné bude, nebo aniž se chtělo
něco tak špatného dělat - něco
tak rafinovaně ďábelského proti tomuto
státu nemohlo býti provedeno jako bylo provedeno
ve vládním nařízení č.
15 z r. 1927; kdybychom my, obyčejní dělníci,
se posadili dohromady s pány v ministerstvu, jako se to
dělo po převratu, jinak
by byla věc dopadla. Jak mohou sekční šéfové
v ministerstvu železnic - sami sice prohlašují,
že tam neměli žádného personalistu
- něco podobného dělat s sebou? Již
to je charakteristické, že v podniku, ve kterém
je zaměstnáváno 160.000 zaměstnanců,
nemají v ministerstvu zapracovaného úředníka-personalistu,
kterého by poslali jako rádce panu min. radovi dr
Fischerovi, ale pošlou tam právníky sice, ale
hochy, kteří ještě neměli příležitost,
aby se dostali z prostředí profesorského,
mentorského ven. A s těmito
mladými lidmi p. dr Fischer dělal vědecké
základny pro vládní nařízení
k provádění zákona č. 103 na
železnicích. V celém resortu tedy nemají
takových lidí, ale jsou tu přece jenom odpovědní
sekční šéfové a ti měli
říci: "Toto nemůžeme dělati
s sebou". Naproti tomu se pan min. rada dr Fischer nebál
a neštítil - já nevím, dělal-li
to úmyslně nebo bezděčně -
zlomit závazné čestné slovo min. předsedy,
jak mu bylo dáno rozkazem před svědky. On
tento rozkaz obrátil v pravý opak a provedl přímo
to, co mu bylo min. předsedou
před svědky zakázáno, jakmile min.
předseda ulehl. Když naši páni sekční
šéfové neměli odvahu, proč se
konečně nedovolali toho činitele, který
by měl býti jedině povolán, když
již to má zůstat nahoře, proč
se nedovolali ředitelů čsl. st. drah? Proč
nebyli povoláni aspoň naši ředitelé,
kteří, mohu říci, skoro šmahem
jsou železničními zaměstnanci téměř
od piky, kteří všechny služby dělali
s sebou, mají zkušenosti, odpovědnost a vládním
nařízením č. 15 na konec trpí,
poněvadž jsou přidržováni
pány z ministerstva železnic jako bezmyšlenkovití
paňáci k provádění personální
politiky, která se příčí jejich
zkušenostem a jejich odpovědnosti? Nesmíme
zapomínati na jedno: Zákonu č. 103 předcházel
zákon restrikční pod titulem "méně
personálu, ale za to lépe
placeného". Ze zákona č. 103 vzešla
vládní nařízení č. 15
i také 14, 16 atd. Všechna tato vládní
nařízení byla však dělána
na totéž heslo: "Méně personálu",
jež ovšem bylo v druhé části změněno
"hůře placeného". Pro r. 1929 máme
v rozpočtu ještě
asi 130 nebo 140 milionů vykázaných vyrovnávacích
a doplňovacích přídavků. Tyto
přídavky jsou všechny u nižších
zaměstnanců, poněvadž u nejvyšších
již nic nezbylo. Na konec vidíme, že u železnic,
na které přišlo z oněch známých
750 mil. asi 237 mil., celý tento
peníz šel vlastně do doplňovacích
a vyrovnávacích přídavků, že
tedy vůbec nebylo z téhož nižším
kategoriím zaměstnanců dáno téměř
ničeho. Já, pánové, každému
všechno přeji a vždy jsem stál při
zákonech personálních na stanovisku, že
takový sekční šéf
nebo jiný vysoký úředník, který
ve dne v noci tížen jest starostmi o svůj resort,
který nemá ani žádnou určitou,
omezenou pracovní dobu, který rozvrátí
pro svůj úřad celou svojí rodinu -
máme i takové případy - nemá
býti vyháněn do soukromých podniků,
aby mohl býti živ jako člověk, nýbrž
má býti zaplacen státem, je-li třeba,
dvojnásobným i trojnásobným platem.
Zde se ale udělalo schema, ve kterém ti nejvýše
stojící jdou lineárně až o 100%
nahoru. Poměry příjmové
pak byly upraveny takovým způsobem, že člověk,
který měl do nedávna platu snad 40 až
42 tisíce Kč, má dnes. celkový příjem
124.000 Kč. Když takový člověk
se mi postaví a řekne: "Zákon č.
103 jest velmi správně proveden právě
tímto vládním nařízením"
- kam on nepatří - když na všechny žaloby
o bídě začne mi takto vykládati,
nemůžete se diviti, že se přes všechnu
uznalost vkrádá myšlenka, že přece
jen všechno není výsledek schematického
počítání, nýbrž že
tu byl také určitý úmysl obohatiti
se nahoře na úkor dolejška. Pánové,
jakmile tato myšlenka může
získati místo v hlavě člověka,
který pod novou úpravou těžce trpí,
máte konec, je po prestiži. Státní administrativa
se vám zhroutí, stane se takovou jako ve Španělsku
nebo Turecku a nebude taková, jak byla bezprostředně
po převratu, kdy naše státní
administrativa, včera vybudovaná, mohla se dáti
za vzor státním administrativám snad celé
střední Evropy. Cožpak tohle ti pánové
nechápou, to musí přijíti člověk-laik,
dělník z továrny, aby to vykládal
studovaným lidem, kteří mají práva
nebo techniku a 30 roků železniční
praxe, 30 roků praxe života? Copak je možno mluviti
za těchto poměrů o štvaní nebo
stranictví? Máme dále na příklad
- to jest jiná stránka věci - služební
turnusy, rozdělené na 34 dní, z čehož
většina je nocí. Měsíční
služba má býti 192 hodiny,
jest však přetahována o 10, ale také
až na půl třetího sta hodin. To znamená,
místo odpočinku obrátit a jet na novou tůru.
V takovém turnu jsou služby 15 až 18hodinové,
bez oddechu. Když pak místo oddechu, jak jsem již
řekl, za půl hodiny, za hodinu
jede četa dále na novou tůru, jak může
vypadati bezpečnost v takové dopravě? Strojnímu
personálu prší výtky na velkou spotřebu
maziva. Stroje máme tak bídné, že nemůžeme
s místa. Zapálí-li ložisko je trestán,
udělá-li škodu na ložisku, je mu to předepsáno
k náhradě. V Čes. Lípě máme
250 strojvůdců a z nich není ani jeden, který
by nebyl aspoň dvakrát nebo třikrát
trestán. Je to nějaký stav? Dá se
tu mluviti o službě, když nenajdete jednoho strojvůdce
- a ti si jistě potrpí po většině,
ač všude jsou výjimky,
na to, aby byli ve službě fair - v takovém
exponovaném místě, aby nebyl dvakrát,
třikrát trestán? Trestání je
kapitola pro sebe. Strojvůdce na př. je trestán,
myslí, že bezdůvodně, odvolá
se. Dne 6. června 1927 podal odvolání, které
třikrát urgujeme. Za 14
měsíců nám přijde zpráva,
že se akt nalézá v V/1. Takhle se může
organisovati služba? Ani příležitostní
prodavači jablek a citronů nemohou býti takhle
organisováni a nemůže se tak s nimi jednati,
neřku-li s lidmi, kteří zastávají
tak důležitou službu.
V dílnách v Čes. Lípě, kam
jsme houfně překládali a přijímali
Čechy, je 725 dělníků. V létě,
v nejkrásnější době je 68 nemocných,
v zimě 18, 20, 22% nemocných. Což je možno
dělati takhle službu? Smluvní zaměstnanci
jsou přijímáni se třemi měšťankami,
3 roky řemesla a případně
i průmyslovkou pro službu strojvůdců
jako smluvní dělníci za 2,30 až 2,80
Kč za hodinu. Přidavač u zedníků
pod 4 Kč nejde. Copak to je úspora, to je obchodní
vedení? Takhle uspořený peníz budete
počítati k dobru státu, neohlížejíce
se na to, co z toho musí následovati
na druhé straně? V dílnách úkolový
nadvýdělek byl sražen ze 32 Kč na 16
Kč denně a pak na 13 Kč. Práce byla
vypočítána hodinově tak, že dělník
má dnes udělati dvakrát tolik práce
za 13 Kč, co dříve dělal za 32 Kč.
V rozpočtech vidíte tu sumu: 165 mil. jeden rok,
na úkolový nadvýdělek 115 mil. druhý
rok, 65 mil. třetí rok a čtvrtý rok
se mluví o 35 mil. a o zrušení nadvýdělku
vůbec. Když byly vyhnány nesmyslnými,
nerozumnými, nemožnými výpočty
pracovní výkony tak daleko, že
je nikdo nemůže zastati, bude se dnes úkolový
nadvýdělek rušiti a maximální
výkon bude krátce normálním pensem
pracovním. Poukazuji jen zhruba na to, abych ukázal,
kde jsou ti štváči železničního
personálu. V Č. Lípě střechu
pro rychlosprávu nákladních vozů
nemůžeme udělati, není na ni kredit,
a lidé dělají za každého počasí
venku, ale za to se tam bourá dřevěný
plot a staví se betonový nákladem 350.000
Kč. Za těch 350 tisíc Kč by byla střecha
na tu správkárnu velmi dobrá. Na to není
kredit, ale plot, který může
ještě státi 10 i 20 roků, se musí
bourati. Není-li to slepý, němý, hluchý
byrokratismus? Je to obchodní hospodaření?
Je to pomáhání zaměstnancům,
aby mohli pracovati a aby byli v práci spokojeni?
Staniční pokladny u nás pravidelně
pracují přes čas a měsíční
uzávěrky, účty si dělají
doma. Dělají to ovšem bezplatně, i tu
práci doma, i tu práci přes čas.
Přicházíme k dalším ukázkám.
Rychlík na trati Praha-Č. Lípa-Georgswalde
jede z Č. Lípy se 13vozovou garniturou s jedním
průvodčím. Ale ten průvodčí
nesmí dělati revisi, ačkoliv je za ni odpovědný,
poněvadž byl chycen při tom, že nebyl
na signále, na stráži a byl trestán.
Došlo to tak daleko, že revisor, vlakový úředník,
který tam náhodou přišel, byl komandován
na signál, aby průvodčí vlaku si mohl
vlak zrevidovati. Prosím, to
se děje v místech, jako jest na severu Georgswalde:
13 vozů s jedním průvodčím,
který buďto dělá revisi, nebo signálníka,
ale obojí dělati nemůže. Kdyby se vlak
na stoupání, nebo na stanici, poněvadž
jsou lomené, přetrhl, žádný o
tom neví, že ztratili půl
vlaku, poněvadž není prostě personál
k disposici.
Důležitou je složka dozorců k posunování.
Dozorci posunování dělají dnes téměř
šmahem službu nádražních, ale nemohou
býti jmenováni nádražními do
první kategorie zřízenců resp. třetí
gážistické prostě proto, poněvadž
nádražní, za něž konají
službu dozorci posunů, sedí v kancelářích,
ale jsou vedeni jako nádražní, takže místo
není volné a ten člověk může
dělati dlouhá léta velmi odpovědnou
službu nádražního a nemůže
býti jmenován - je dozorcem
posunu. A když ti lidé žádají -
mluvím neustále o jednom případě,
ale je jich sta navázáno na jeden - o jmenování,
jak mají dělati odpovědnou službu nádražního,
když jsou vedeni jako posunovači nebo dozorci posunu,
bylo jim pohrozeno kárným řízením
pro odpírání služby. To potřebujete
ještě socialisty, aby vám štvali tyto
lidi? To jsou přece nejdůležitější
složky služební, které takovými
poměry vycházejícími z vládního
nařízení č. 15 štvete až
k šílenství. Výpravčí
vlaku ve stanici, úředník - ten "Vorstand"
s červenou čepicí, jak se mu říká
má za noční službu přídavek
5 Kč, případně 3 Kč. Pánové,
uvažujte nyní o obchodním řízení
našich drah: Aby se tento noční přídavek
nemusil vypláceti, udělají pánové
jízdní řád tak, že do 24 hodin
končí vlaky. Tak zabrání
se počtu nočních hodin, které podmiňují
výplatu nočního přídavku. Myslíte
však, že jde výpravčí po 12. hodině
spáti? Nikoli. Dělá službu u mimořádně
zavedených vlaků, které nejsou počítány
za noční vlaky. Tedy pro uspoření
5 Kč nočního přídavku se
dělají takovéto experimenty na železnicích.
Copak je to možno na takové trati jako je Bakov-Podmoklí-Čes.
Lípa-Litoměřice? A potom ještě
má takový odborník, který o tom dobře
ví, nebo má vědět, odvahu říci,
že se proti němu zbytečně štve,
když se upozorňuje na tyto
věci jako na nemožné a neudržitelné.
Po půl noci se zavádějí mimořádné
nepravidelné vlaky, aby se nemusil platiti noční
přídavek! Jak to bude dopadati, to je další
věcí.
Uvedu další příklad, Petrovice na polské
hranici. Petrovice-Marklovice je jeden celek. Poněvadž
se v Marklovicích staví, stěhují se
zaměstnanci do Marklovic. Pak přijde delimitační
komise, oddělí Marklovice od Petrovic, Marklovice
nechá v Polsku a Petrovice v Československu. Tím
okamžikem ztrácejí všichni definitivní
a provisorní zaměstnanci
v Marklovicích drahotní přídavky na
děti. Ředitelství olomoucké pospíchá
jim je předepsati ke strhování. Prosím,
člověku s nejnižším platem vypočítají,
že přebral na tisíce přídavku,
a to se mu teď strhuje, takže se pouští
domů se 200 nebo 300 Kč
měsíčně. Jaké potom ještě
výklady? Toto jsou fakta. Co chcete od člověka
z Petrovic, když mu nedáte možnost se do Petrovic
přistěhovati a v Marklovicích mu snižujete
plat o polovinu nebo o 2/3? Chcete snad, aby vás za to
chválil a měl z toho radost? Což
je třeba socialistům, aby tento personál
ještě štvali? Nebo: Potřebují se
lidé na okamžitou. překládku, úpravu
atd. 15 odborů okolo je žádáno o lidi,
a z těch 15 odborů pro vrchní stavbu sděluje
na př. Turnov: Nám samotným chybí
100 lidí, Ml. Boleslav 50 lidí,
Něm. Brod 70 lidí, atd. Kde je potom ten přebytek
personálu? Posledně jsem řekl, že není
možno mluviti o tom, že se stalo neštěstí
na "štrece", nýbrž o tom že se
stalo štěstí, když vlak dojel domů.
Na trati Praha-Bratislava máme 23 pomalých
jízd, 23 nebezpečných "fleků",
přes které se nesmí vlak pustiti. Cožpak
je to nějaké hospodaření? Cožpak
může takový odborník, který to
vidí, zná a který má také určitou
odpovědnost, ještě dále mlčeti,
když to 100krát a 1000krát hlásil těm
pánům a když v odborných
listech vycházejících 3 až 4krát
měsíčně se neustále poukazuje
na to, kam poměry za těchto okolností spějí?
Od těchto odborů, které nemají samy
lidí, půjčují se lidé do služeb
železničních.
Stanici, či topírně se počítá
ten člověk s průměrem definitivního
zaměstnance a stanice mu vyplácí smluvní
mzdu velmi nízkou. Teď přijde jmenování
provisorním, pomocným. Stanice ho nejmenuje proto,
že není tam veden, nýbrž u odboru, a odbor
ho nejmenuje proto, že tam není žádného
jmenování. Takto si zahráváte s existencí
lidí, kteří vám jdou v létě
do práce za 18 až 20 Kč, zatím co u
soukromého podniku mohou vydělati až 50 Kč.
Jednoduše se mu řekne: "Teď bys měl
býti jmenován provisorním, ale nemůžeš,
poněvadž nejsi veden ve stanici", ačkoliv
ten člověk tam dělá již
5 i 10 roků službu. Když si potom někdo,
jak se říká česky, pustí hubu
na špacír, a položí otázku: je-li
to ostuda či podvod, jistě ho trestají příp.
místo jmenování po 10tileté službě
vyhodí na dlažbu.
Jiný příklad. Strojní topiči
v Žilině i jinde mají po čtvrté
tůře 36 hodin volno. Po pět měsíců
toto volno již nedostali, a můžete od nich žádati
službu do roztrhání. Jízdní personál
na Slovensku pracuje až 7 hodin přes čas, tyto
přesčasy se mu však neplatí. U nás
vůbec jest podivné obchodní hospodaření.
Když se jednalo o otázky
placení přes čas, ministerstvo soc. péče
- prý, já nevím - postavilo se na stanovisko,
že se to nesmí jinak řešiti, než
jak to má v úmyslu ministerstvo pro soc. péči.
Naši páni pak prohlásili docela otevřeně
jako velikou věc: nač bychom
platili hodiny přes čas? Když je co dělati,
ať ten člověk dělá přes
čas, a když bude méně práce,
necháme ho doma a on si to oddělá odpočinkem.
Říká se tomu odpočinek "na dluh".
To se zavádí také u jízdního
personálu, u topičů atd. Tyto přesčasové
hodiny jdou do roka do set a neplatí
se.
Zaměstnanci konající trvale službu,
po léta, posunovači atd., konají tuto službu
i když jsou definitivní, bez paušálu,
protože prý nejsou na normovaných místech.
Prosím, zákon č. 103 říká,
že služební místa se systemisují
podle svého významu se zřetelem na způsob
služby v rámci normální potřeby
sil. Z lidí, skutečně dotyčnou službu
konajících a na pevných služebních
místech jsoucích, 50% je nejvýše systemisováno
a zbývajících 50%, přes to, že
dělá na tom místě normálně
10, 12, 15 let, nemá systemisovaných
míst, poněvadž uznal p. min. rada Fischer,
že jich není normálně potřebí.
Nevím, kolik let na jednom místě musí
býti konána služba, aby byla vyslovena normální
potřeba a aby toto místo bylo systemisováno.
Ovšem to se nedělá
jen u nás, nýbrž všeobecně, že
se nesystemisovalo podle zákona č. 103, nýbrž
podle systemisace ze starého Rakouska. Něco se dole
na této škrtlo, něco nahoře přidalo
a vědecké dílo bylo hotovo.
Jdeme do takového nebezpečí, že na př.
vlaky v horském terénu Zvoleň-Vrůtky-Štrba
obsazovány jsou naprosto nedostatečně brzdaři,
ač to je velmi důležitá funkce zvláště
u horského vlaku. Když ve stanici brzdaři prohlásí:
My dále nejedeme, poněvadž na toto zatížení
podle předpisů jest potřebí takového
a takového brzdění
a my nemůžeme brzditi ani 50% podle předpisu,
přidá se jim smluvní člověk,
který tam zrovna mete peron. Skoč na to! Skočí
na brzdu a jede se dále. Pak se divíte, že
se stanou neštěstí? Divte se, že vůbec
jezdíme.
Je třeba strojvůdců! Máme u odborů
a v dílnách řadu lidí, kteří
mají tři měšťanky, všechny
podmínky pro čekatele strojvůdce, namnoze
dělají službu na stroji, ale jsou vedeni u
odborů anebo v dílnách. Nemohou býti
jmenováni čekateli strojvůdců ani
pomocníky v prvé třídě, poněvadž
jsou přijati jako smluvní.
To prý zákon nepřipouští, jmenovati
je, ačkoliv službu dělají. Poněvadž
strojvůdců jinak nelze dostati, volají se
do služby pensisté. To je opravdu podívaná!
Kdyby ti páni trochu brali vážně svoji
funkci, nemohli by takové komedie dělati, jako
se dějí. Včera propustili člověka
podle restrikčního zákona s plnou pensí
domů - ještě mu přidali - protože
byl neschopen služby, neznaje služebního jazyka.
Dnes ho volají za 30 Kč denně a paušál
jako smluvního, vedle celé pense, a může
jezditi. I ti plní pensisté
- poněvadž strojvůdce po 25 letech má
vyslouženo, mají plnou pensi - voláni jsou
teď zpátky a za 30 Kč dělají
službu jako smluvní. To jde. Restrikční
zákon je musil pustiti, byli nebezpeční službě...
atd. Teď, když je služba v kampani zvýšena,
mohou službu dělati za 30 Kč. A teď
přijde něco, co bude zajímati pány,
kteří věci rozumějí. Na prvního
má pokladna zaplatiti strojvůdci 30krát 30
Kč. Teď si vzpomenou na § 17 zákona č.
286, že ten člověk je v pensi a podle §u
18 - oni říkají § 17 - nemá kumulovati
příjem od státu... atd. a strhnou mu 20 Kč,
vyplatí mu totiž místo 900 Kč pouze
300 Kč. On ovšem řekne: za 10 Kč si
to můžete dělati sami a jde domů. Oni
za ním pošlou: My to nějak uděláme,
zatím vám to dáme a nějak se to udělá.
A teď slyšíme zajímavý
výnos ministerstva železnic.
"Denní mzdu, která jest vyplácena strojvůdcům
ve výslužbě, konajícím službu
na výpomoc v době řepné kampaně,
nelze (v souhlasu s nálezem Nejvyššího
správního soudu ze 14. října 1926,
č. 4636 Boh. 5950) pokládati za aktivní požitek
státní, jaký má na mysli § 17,
odst. 2, bod 1. zákona ze dne 22. prosince 1924, č.
286 Sb. z. a n."
Za prvé nejde o § 17, nýbrž o § 18
a za druhé je to protizákonné, když
vdova, která po dlouhém prošení dostala
ošetřovat záchody anebo uklízeti čekárny,
musí si dáti strhovati ze svého příjmu
pro kumulaci příjmů. Tak také je to
u strojvůdců. Pan min. rada Fischer a pánové
se vždy staví na stanovisko, že nelze přece
proti zákonu zákon vykládati. Ovšem
proti zákonu a proti rozhodnutí Nejvyššího
soudu lze zákon vykládati,
když teče pánům voda do bot a když
si svou chytrou personální politikou přivodili
stav, že jim 600 strojvůdců chybí, že
jim pensisté nechtějí dělati službu
a že jim zákon nepřipouští, aby
pensistům platili - teď jdou na to rovnou a lámou
zákon. Teď to jde proti rozhodnutí Nejvyššího
soudu? Tento výdělek se nebude počítati
mezi výdělky, které se kumulují podle
zákona? To jsou věci, nad kterými zůstává
rozum státi.
Máte kotláře. Dva měsíce dělá
službu u výhybek, pak dělá uhlířskou
službu, je jako "Feierbursch", u ohně jako
dílovedoucí, má dva kováře
k ruce. Ti pomocníci jsou definitivním, on je však
smluvní, ani provisorním nemůže býti
jmenován, poněvadž tam nikdo není systemisován
a definitivním nemůže býti jmenován,
poněvadž je přijat
jako smluvní kotlář. (Předsednictví
převzal místopředseda Slavíček.)
Copak to lze, takto organisovati službu? Kdyby to bylo v
jednom případě, ale to je v tisíci
případech, kde řemeslníci byli přijati
do řemesla s výmluvou: "My vás nemůžeme
hned jako řemeslníky přijmouti, poněvadž
nemáme systemisovaná místa, my vás
přijmeme jako smluvní a pak to už nějak
s vámi uděláme." A teď po 10 letech
služby se jim odpírá jmenování,
poněvadž byli přijati jako smluvní.
Brno! To je ten nešťastný personál, který
byl u Zaječí. Vlakový personál je
30 až 40 hodin ve službě, skladiště
a překladiště pracuje pravidelně přes
čas, telegrafisté, tedy velmi důležitá
služba, byli restringováni do nemožnosti. Tito
lidé prohlásili, že nemohou převzíti
odpovědnost. Bylo jim však řečeno:
Dostanete výpověď, za vás dostaneme
sem jiné. Nákladní vlaky mají zpoždění
o 8 až 10 hodin, bez odměny. Místa výhybkářů
se ruší. Systemisují se pro smluvní
dělníky, případně pomocníky.
Ruší se stanoviště strážníků.
Prosím, jsou tu kolegové z Moravy, tedy
to budou znáti: U Vranovic se ruší stanoviště
strážníka, kde přejíždí
denně celá řada vozů a automobilů.
To stanoviště se tam ruší jako zbytečné.
Jmenování a povyšování se provádí
podle politické legitimace atd. U nákladních
vlaků je vlakvedoucím odpírán
příspěvek na stejnokroj 600 Kč ročně.
- Hospodářství v Košicích. Dráha
dostane pozemky s podmínkou, že do roku 1925 je zastaví,
pak je to prodlouženo do roku 1929, ale nestaví se,
nepracuje se, nedělá se nic, pozemky mají
býti zaplaceny, něco přes milion
korun, protože se nestaví a teď se teprve
dělá program stavební. Když se tážete,
proč se toto děje, přepadne vás myšlenka:
To snad proto, aby byly dále vypláceny diety z nemožného
ubytování. Proč by to jinak páni zdržovali?
Kdyby jim to bylo proti mysli, že berou diety z nemožného
ubytování a chtějí řádně
bydleti, byli by ty věci dávno popohnali.
V plzeňských dílnách byla postavena
vlastní elektrická centrála. Hlavní
stroj byl na pařížské výstavě
obdivován jako nejvyšší výkon technické
vědy. V září t. r. bylo zrušeno
osvětlování a pohon převzal západočeský
elektrárenský svaz - to prý je levnější
- stroje byly rozbity a jenom kotle se zachránily. Ty dostala
jed a cihelna ke koupi, o které se mluví, že
prý je tam akcionářem jeden vysoký
pán z ministerstva železnic,
který s touto věcí měl dosti co dělati.
A zase Brno: Každý vidí, že hlavní
nádraží nestačí ani na osobní
dopravu. Marně se dovoláváte nádraží
nákladního. Brno-Břeclav, druhá kolej.
Sám pan ministr prohlásil, že je to mezinárodní
trať, a litoval, že tam není druhá kolej.
Nemůžete ji dostati. Jiné experimenty se však
dělají. Výtopna v Brně postavena na
32 malých strojů. Výtopna hospodaří
se 180, většinou velkými stroji. Kam je má
postaviti? Správkárny jsou boudy a kůlny
kolem. 450 lidí vykonává službu
správkařů na 180 strojích v boudách
vůbec, ne pod střechou, venku, kde se prostě
dá příležitost. Pro celou Moravu máme
jeden pojízdný jeřáb a ten je ve správě
a když se stane nějaké neštěstí,
jako na př. ve Vítkovicích, tak jsme hotovi.
Pomocné vlaky pro případ
neštěstí nejsou nijak vybaveny.
Jiná kapitola. A to je kapitola, která se týká
našich návrhů. Podali jsme v rozpočtovém
výboru 3 návrhy, mimo jiné jeden, aby bylo
novelisováno vládní nařízení
čís. 15, druhý, aby byla provedena nová
provisorní systemisace služebních míst
ihned a třetí, aby veškeré pohraniční
stanice státních čsl. drah byly posunuty
o jeden stupeň činovného výše.
Kromě toho jsme podali ještě návrh na
drahotní přídavek a podáme ještě
návrh stran slovenské a podkarpatoruské výhody.
Těchto 5 návrhů je možno označiti
jako státní nezbytnosti. Tyto nezbytnosti musejí
býti provedeny, ať jsou dnes přijaty nebo nejsou
přijaty touto sněmovnou. Snad se může
ještě různým lidem podařiti většinu
přesvědčiti o tom, že musí hlasovati
proti těmto návrhům.
To je jedno zbytečné hlasování, prostě
proto, že tyto návrhy budou provedeny, kdyby dělal
kdo chtěl co chtěl, poněvadž jsou bezpodmínečnou
nutností řádného výdaje administrativy
naší a zvláště na železnicích.
Chtěl bych použíti této příležitosti
k prozrazení malého tajemství. Min. předseda
dr Švehla se velmi zajímal
o tyto otázky. Přes jeho opravdu obrovské
zatížení dostali jsme se tak daleko, a on tedy
vlastním přičiněním se dostal
tak daleko, že těmto věcem začal rozuměti
a že zaujal velmi správné stanovisko k podstatě
celé otázky zákona č. 103, zvláště
pak vládního nařízení č.
15 atd. Mnoho hodin věnoval tomu a při jednání
se mnou sám si všechno psal a propočítával
podle udání. Seděl jsem jednou 5 1/2
hodiny se Švehlou v tom jeho zaměstnání
a z toho je viděti, že se věci věnoval,
že jí rozuměl a že nerozhodoval snad jenom
z politických důvodů nebo dle nálady,
nýbrž že si dal věc vysvětliti
i s druhé strany a pak rozhodl.