Čtvrtek 25. října 1928

Rovněž je nutno se strany min. zemědělství věnovati našemu vinařství zvláštní pozornost a podporu na znovuvybudování vinic, které byly mrazem, révokazem a jinými nákazami zničeny.

Zvelebovací akce v ovocnictví bude napříště zasluhovati větší pozornosti, abychom i v tomto oboru byli napříště soběstační co se týče jak kvality, tak i kvantity našeho ovoce a zeleniny.

Rovněž celá položka přímého zvelebování hospodářství polního ve výrobě rostlinné. která je v rozpočtu preliminována částkou 3,854.500 Kč, je pro svou důležitost velice nízká a bude nutno tuto položku pro příště zvýšiti, aby tak akce zvelebovací netrpěla nedostatkem finanční podpory. (Předsednictví převzal místopředseda dr Buday.) Slavná sněmovno! S radostí nutno vítati položku na práce vodohospodářské a kulturně technické, která je preliminována částkou 67,000.000 Kč. Zde jde o nejdůležitější a nejvýznačnější národohospodářský problém, kterým lze zvýšiti zemědělskou produkci. Za rok 1927 bylo 23.000 ha půdy meliorováno. Jsme hrdi, že se v melioračním rozvoji jeví stále rostoucí intensita, a ruch ten vede zemědělec moravský. Ovšem položka na meliorace v rozpočtu uvedená nedostačuje na příznivé vyřízení žádostí a v důsledku toho ani na to, aby byly vyplaceny podpory, které jsou již splatny.

Při této příležitosti apeluji na ministerstvo financí, aby urychleně vyřizovalo žádosti o meliorační podpory, které často dlouhou dobu zůstávají nevyřízeny. Tím ztěžuje a zdražuje se tempo melioračních prací. Vřele vítá naše zemědělství sdělení p. ministra zemědělství, který připravil osnovu zákona o státním fondu pro vodohospodářské meliorace.

Důležitým prostředkem ke zvelebení polního hospodářství jest vedle meliorací zcelování pozemků. Podrobně jsem se o této důležité věci pro zemědělství zmínil loňského roku při rozpočtové debatě. Bohužel se na věci nic nezměnilo a tak nám nezbývá, než kojiti se nadějí, že konečně asi za 160 roků budeme míti na Moravě, půjde-li to tímto tempem, akci zcelovací provedenou. Samo ministerstvo zemědělství uznává, že zájem a důležitost zcelování pozemků by zasluhovala větší pozornosti. Snad najde se pochopení pro příště. Rozpočtová položka pro agrární operace 100.000 Kč naprosto nedostačuje. Rovněž je třeba, aby rozšířen byl stav výkonných techniků ke zdolání práce několika desítek obcí, které už na provedení komasace čekají řadu let.

Vřele vítáme nové podnikání ministerstva zemědělství v oboru zemědělského stavebnictví, kde po vzoru švýcarském hodlá býti nápomocno udělením bezplatných porad ve stavebních záležitostech, rozpočtech novostaveb, pořizování účelných plánů stavebnišť až ke konečné technické i ekonomické kolaudaci.

Tím dostane se našemu venkovu krásného, ekonomicky a zdravotně účelného bydlení a vzorných hospodářských budov. Naše vesnice nabudou tak nového vzhledu použitím všech nových poznatků zemědělského stavitelství.

Slavná sněmovno! Neméně důležitá pro zemědělce jest otázka živelních pohrom. Proto s radostí konstatuji, že ministerstvo zemědělství do svého rozpočtu zařadilo státní příspěvek pro československou krupobitní a dobytčí pojišťovnu v částce 4,000.000 Kč, které podle §u 25 vládního návrhu tisk 1703 jsou na ministerstvo zemědělství rozpočteny.

Nejtěžšími risiky jsou nesporně živelní škody, jednak vzhledem na jejich intensitu, jednak na jejich nezávislost na lidské vůli.

Zemědělská výroba, která dnes representuje se svými vysokými hodnotami a investicemi dnešního intensivního provozu v poměru k ostatním výrobním odvětvím největší část našeho národního jmění, jest ve svých hlavních součástkách výroby rostlinné a živočišné daleko větší měrou závislá na zevnějších poměrech než ostatní hospodářská odvětví.

Hospodářský výsledek zemědělské výroby jest vzhledem na svoji zvláštní povahu z velké části neodvislý od vůle a činnosti lidské.

Výrobní odvětví zemědělské jest ohroženo těžkými pohromami, jakých neznají jiná odvětví. Problém zajištění risika zemědělské výroby je dnes důležitým problémem národohospodářským, jelikož je základního významu pro rentabilitu provozu soukromých hospodářství a ve svém celku též zvláštního významu pro národní hospodářství. Celková hodnota naší rostlinné výroby odhaduje se r. 1926 na základě sklizňové statistiky a průměru bursovních cen z měsíce září a října přibližně na 18 miliard Kč, z čehož připadá na plodiny pojistitelné proti krupobití okrouhle 14 a půl miliardy Kč. Hodnotu hlavních druhů skotu hospodářského zvířectva možno podle sčítání z konce r. 1925 stanoviti takto: 10,076.552 kusů dobytka v hodnotě 16.633,794.400 Kč. Risika zemědělské výroby vyznačují se tím, že škody se dostavují zpravidla s naprostou nepravidelností a se silně střídající se intensitou, a hlavně tím, že nastoupení a účinky jich se vymykají z velké části lidskému vlivu nebo aspoň vlivu poškozených.

Vybudování a rozšíření zemědělského pojištění jest příkazem zdravé národohospodářské politiky, která jest úzce spjata s rentabilitou podnikání zemědělského a hospodářské nezávislostí zemědělců.

Kruhy zemědělské přikládají otázce pojištění krupobitního a dobytčího na podkladě dobrovolném mimořádnou důležitost hospodářskou a sociální, a žádají, aby předložená vládní osnova tisk 1703, jíž se zřizuje československá krupobitní a dobytčí pojišťovna, byla urychleně ústavně projednána.

Slavná sněmovno! K intensivnímu rozvoji našeho zemědělství jest nutno, aby upraven byl právní pracovní poměr v zemědělství.

Revoluční zákonodárství zákonem ze dne 17. října 1919, č. 571 Sb. z. a n., odstraňuje pracovní a čelední knížky a trestnost bezdůvodného zrušení pracovního a čeledního poměru. Zákon tento je dílem revolučního smýšlení a plodem tehdejších politických poměrů, a jako náhrada ze čelední a pracovní knížky zavádí se zákonem ze dne 8. srpna 1919, č. 84 Sb. z. a n., občanská legitimace. Zákon tento nevztahuje se na Slovensko. Praktické důsledky odstranění čeledních a pracovních knížek, jakož i odstranění trestnosti bezdůvodného zrušení služebního poměru brzo se dostavily v té formě, že zaměstnanec uzavřel služební smlouvy s několika zaměstnavateli a nenastoupil pak nikde atd., projevují se dále zásadním uvolněním poměrů mezi hospodářem-zaměstnavatelem a dělníkem v zemědělství. Čelední a pracovní knížka byla dokumentem osobním, legitimací, dokladem o druhu a jakosti dělníka, o jeho vlastnostech osobních, stálosti a přičinlivosti. Byla však také u dobrého dělníka nebo čeledína nejlepším pochvalným doporučením, na které bylo dělnictvo a čeleď hrdo. (Posl. inž. Záhorský: To reguluje občanský zákon, nač je třeba knížky?) Pane kolego, vždyť víte, jak to vypadá.

Zmíněným zákonem odstraněny byly čelední a pracovní knížky, ale nenalezena vhodná náhrada, která by plnila onu kladnou funkci starých čeledních a pracovních knížek.

V praxi se ukazuje, že zrušení čeledních a pracovních knížek jest vhodným prostředím pro různá individua, utíkající před světlem veřejné evidence; a zemědělec, jeho majetek a práce nemá prostředku, kterým by se proti tomuto nebezpečí chránil.

Je proto nutno, aby cestou zákonnou právní pracovní poměry v zemědělství byly upraveny.

Pokud jde o pozemkovou reformu, chtěl bych ještě upozorniti, že ještě není hotova. Přídělová akce v historických zemích jest skoro ukončena, ale zbývá akce druhá, a to právní, stabilisační, kterou jest nutno provésti s největším urychlením, avšak s naprostou přesností.

Obrovský rozsah zaknihovací akce, kterou Státní pozemkový úřad musí zdolati, vysvitne z toho, když si uvědomíme, že příděl byl dosud proveden v cirka 7200 obcích.

Pro knihovací elaborát je nutno vypracovati přesné situační plány, které pak s přídělovou listinou vtělí se do knih. Na zhotovení těchto plánků pracuje vedle Státního pozemkového úřadu 330 kanceláří civilně technických. Z toho je patrno, jakou ohromnou práci je nutno Státnímu pozemkovému úřadu zdolati, aby urychleně provedl zaknihovací práci drobného přídělu a uvedl tak do pořádku právní stav, na který statisíce drobných zemědělců čeká.

Při této příležitosti upozorňuji na kritický stav našich přidělců-kolonistů a prosím, aby zodpovědní činitelé ve Státním pozemkovém úřadě a vláda otázce této věnovali svou pozornost a urychleně odstranili veškeré těžkosti, které tito nezaviněně prožívají.

Lesní reforma budiž provedena v zájmu veřejných korporací státu, zemí, okresů a obcí do všech důsledků.

Slavná sněmovno! Přicházím k rozpočtu ministerstva veř. prací, kde položka na elektrisaci venkova, preliminovaná částkou 10 milionů Kč, je nedostatečná a na kterou bylo už při úpravě zákona, kterým se mění některá ustanovení zákona ze dne 1. července 1926, č. 139 Sb. z. a n., o finanční podpoře elektrisace venkova pamatováno schválením resolucí, ve které se vláda vyzývá, aby počínajíc rokem 1929 zařazovala do rozpočtu státního každoročně na finanční podporu elektrisace venkova nejméně 90 milionů Kč, aby účelu zákona bylo dosaženo. Dnešní stav je tak kritický, že dotace na podporu soustavné elektrisace jsou skoro vyčerpané.

Netřeba zdůrazňovati, že elektrisace se stala všeobecnou potřebou občanstva a všestranná použivatelnost elektrické energie činí z elektrisace zemědělství a venkovských obcí otázku velikého národohospodářského významu.

Vzhledem k urychlenému provedení elektrisace venkova je potřeba, aby schválená resoluce uvedena byla v život současně s návrhy, které v té věci podala naše strana, a to jednak na zřízení elektrisačního fondu a zvýšení dotace z 10 na 30 milionů Kč ročně.

Pan generální zpravodaj rozpočtu dr Hnídek ve zprávě o rozpočtu prohlásil: zákon šetrnosti musí býti i v budoucnu nejdůležitější zásadou rozpočtu, totiž že bude nutno sáhnouti k nejúčinnějšímu prostředku k šetrnosti, což však znamená, nešetřiti na investicích, které jsou rentabilní. Jisto je, že jedna z takovýchto rentabilních investic jest stavba údolní přehrady na řece Dyji u Vranova. (K posl. Srbovi:) Bývalý p. ministr Srba zná celou tu historii. Já připomínám, že již r. 1926 při rozpočtové debatě zevrubně jsem o této kapitole s hlediska zemědělského a národohospodářského pojednal. Na podkladě statistických dat je rentabilita údolní přehrady vranovské úplně zabezpečena. A proto již loňského roku při rozpočtové debatě apeloval jsem na pana ministra veř. prací, který na tuto přehradu zařadil do rozpočtu na r. 1928 5 milionů Kč, aby se s vypsáním stavby neodkládalo, zvlášť když zemský stavební úřad dokončil již všechny přípravy k vypsání nabídkového řízení na stavbu přehradní zdi. V letošním rozpočtu ministerstva veř. prací je na tuto stavbu u Vranova na Dyji rovněž zařazeno 5,100.000 Kč. Pan ministr veř. prací dr Spina sdělil deputaci moravského spolku pro úpravu řek a průplavů dne 10. října 1928, že ministerstvo financí skutečně již udělilo svůj souhlas ke stavbě údolní přehrady ve Vranově a že, nenastanou-li již žádné nepředvídané překážky, bude stavba vypsána již v listopadu 1928.

Dosud stálo proti tomu ministerstvo financí, které stále říkalo, že zamýšlená stavba údolní přehrady u Vranova je dílo, které nebude výnosné, že bude státi mnohem více, než jest projektováno, a že konečně nelze dovoliti, aby zemský výbor moravský nastrkal do toho miliony, když mu chybí.

V poslední době však se situace změnila tím, že sám pan ministr financí uznává národohospodářský význam vranovské přehrady a uděluje souhlas ku stavbě, ovšem za určitých podmínek, a to: Zvýšení příspěvku zájemníků z 2 a 1/2 milionu Kč na 7 milionů Kč. Uzavření smluv mezi ministerstvem veř. prací a zemí moravskou a dále uzavření smlouvy mezi ministerstvem veřejných prací a Západomoravskou elektrárenskou akciovou společností, pro stanovení klíče na příspěvky státu a země moravské k poměru 60% ke 40% a stanovení příspěvků Západomoravské elektrárenské akciové společnosti na 16 milionů Kč, nehledě ku převzetí výdajů na elektrárnu.

Nás nejvíce zajímá podmínka prvá, neboť je všem známo, tedy i ministerstvu financí, že příspěvky o 180% zvýšené bude lze od zájemců jen velice těžce sehnati, a proto zdá se mně, že ministerstvo financí svým návrhem pracuje k tomu, aby celý návrh stavby údolní přehrady u Vranova znovu na dlouhou dobu byl odložen. Ministerstvo financí počítá s tím, že nové vyjednávání o zvýšení příspěvků protáhne se několik let a že mezi tím celý projekt pomalu usne. Tak staví se rozhodující činitelé v ministerstvu financí proti důležitým otázkám rentabilních investic na jižní Moravě a pro 4 1/2 milionů Kč, které mají zájemníci na zvýšených příspěvcích přinést, chtěli by toto veliké dílo zmařiti. Myslím, že přispěje-li stát nyní o 4 1/2 milionů Kč více nebo méně ku stavbě, není konečně asi pro něho již rozhodující při projektu, jenž úhrnem bude státi asi 100 milionů Kč, které si ministerstvo dodatečně vybere ze zhodnocených pozemků.

Věřím však, že pan ministr financí dr Engliš, který po dlouhé době uznal národohospodářský význam vranovského díla, že se i přičiní, aby i v brzku odstranil tvrdé podmínky, které tomuto dílu postavil v cestu, a nebude už dalších podmínek klásti.

Zájemníci jistě přičiní se, aby kladené podmínky splnili do nejvyšších možností. Ovšem nelze ani zde poplatníka přepínati. Zájemníci naši ukáží jistě dobrou vůli, ale žádají totéž od ministerstva financí. Při dobré vůli ministerstva financí možno otázku zvýšeného příspěvku řešiti i tím způsobem, že scházející část peněz zaplatí obce na určitou řadu let, zbytek pak mohli by převzíti Západomoravské elektrárny, kterým by se poskytly určité výhody a které mají na díle tomto největší zájem, neboť každý stavební rok promarněný znamená pro ně ohromnou ztrátu příjmů.

Na podkladě uvedených důvodů žádám pp. ministry financí a veřejných prací, aby odstranili v tomto jubilejním roce všechny stávající překážky, které jsou v cestě tohoto velikého díla a které brzdí celý národohospodářský význam jižní Moravy, aby tak skutečně došlo v listopadu t. r. k vypsání nabídkového řízení údolní přehrady vranovské, aby pak na jaře roku 1929 mohlo se začíti se stavbou.

K rozpočtu ministerstva železnic dovolil bych si jen podotknouti, aby při budování nových drah přihlíželo se opravdu k projektům, které jsou nezbytně důležité v zájmu celostátním.

V prvé řadě jest to dráha Plzeň-Brno s přípojkami, z nichž kraj jihozápadní Moravy a jižních Čech má již propracovaný projekt z Jindřichova Hradce přes Telč, Želetavu, Mor. Budějovice, Hrotovice-Znojmo, Třebíč. Tím otevře se nová cesta z Moravy na Slovensko.

Katastrofa v Zaječí ukázala, kam vede přepínání tratí Berlín, Praha, Česká Třebová-Brno, Vídeň. V důsledku toho nutno hledat odlehčení, jednak využitím stávajících, dobře vybudovaných tratí a jednak stavbou nových spojů.

Rychlá a snadná odpomoc dá se získat zvýšenou frekvencí na severozápadní dráze. Trať tuto nutno vrátit jejímu mezinárodnímu poslání a upravit rychlíkové spojení s Vídní a neochromovati hospodářský život toho dříve tak vzkvétajícího kraje. Při trochu dobrá vůli nás a Vídně dá se otázka tato snadno vyřešiti. Požadavek tento podepřen jest důvody provozními a technickými jakožto odlehčení nynější trati Vídeň-Berlín přes Prahu-Českou Třebovou-Brno, která je provozně přepínána, jak ukazuje poslední doba, která se vyznačuje pravidelným zpožďováním všech osobních vlaků a rychlíků a která vyvrcholila politováníhodnou katastrofou ve stanici Zaječí.

Rovněž je nutno, aby naše železniční správa zavedla na našich lokálkách Kostelec-Cejl-Telč-Dačice-Slavonice-Moravské Budějovic-Jemnice dopravu motorovými vozy, které by se rychlejším tempem na této trati pohybovaly a tím lepšího spojení dosáhly.

Práci, kterou jsme za první desetiletí trvání naší samostatnosti provedli, jest veliká, jak ukazují nám rozpočty, které jsme během té doby projednali, a opravňuje nás zemědělce k hrdosti, že jsme se k práci pro stát za vedení svého vůdce min. předsedy Antonína Švehly vždy hlásili a skutečně pracovali.

Práce do budoucna jak pro stát, tak i pro zemědělství je mnoho; je ještě řada otázek, na jejichž vyřízení naši zemědělci čekají, proto i do budoucna půjdeme naznačenou cestou.

Prohlašuji, že budeme hlasovati pro tento jubilejní rozpočet, abychom dali výraz oddanosti našeho zemědělského lidu Republice, která jest konsolidována a stabilisována, jak z předloženého rozpočtu jest zřejmo.

Jubilejním přáním všeho zemědělského lidu v republice Československé jest, aby do budoucna sílil a vzkvétal československý národ a stát a jeho vyspělé zemědělství.

Končím slovy velkolepé sokolské scény jubilejní, která znějí: "A kdyby těžké chvíle přišly znovu, buď národe z kovu!" (Potlesk.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Dávám slovo ďalšiemu zapísanému rečníkovi, p. posl. Srbovi.

Posl. Srba: Slavná sněmovno! Předsednictvo posl. sněmovny odstranilo se stolu pult, chtíc patrně naučiti pány poslance, aby svých řečí nečetli, nýbrž je přednášeli. Toto opatření, jak pánové pozorují, minulo se úplně svým účelem z jednoduchých důvodů, že slavné předsednictvo a celá koalice, která vede dnes politiku, nepostarala se o to, aby poslanci také dostali dosti času, aby nejzákladnější své právo, kontrolu administrativy, mohli při projednávání rozpočtu také prováděti. Projednávání rozpočtu tam, kde 29-členný klub dostane 6 hodin času a kde se spojují debaty o neštěstí stavebním s debatou rozpočtovou a vše se počítá dohromady, stává se věcí směšnou, poslanci se zbavují svého nejhlavnějšího práva. Parlamentarismus v tomto státě, poškozovaný i také se stran jiných, se stává pouhou hračkou. Pánové budou před dějinami těžko odpovídati za tento způsob zacházení s parlamentem, a přijde doba, kdy to, co dnes zavinili, vrátí se na jejich hlavy.

Také já mohu vzhledem ke krátké době omeziti se při projednávání rozpočtu leteckého, na němž mně velmi záleží, pouze na několik nejnutnějších poznámek, ač právě zde nemělo by býti mluveno do větru a mělo by býti podrobně uvažováno, poněvadž jde o otázky, které mají pro občany, stát, jeho politický a hospodářský význam skutečně dalekosáhlé důsledky. Pánové, Angličané nedávno, aby zaujali obyvatelstvo celého státu pro otázky letecké, uspořádali manévrový letecký útok na Londýn. Tyto letecké manévry ukázaly to, co dnes ví každý, kdo zabývá se letectvím, že v případě skutečné války bylo by to v první řadě civilní obyvatelstvo, které by odnášelo nejtěžším způsobem nedostatek mírové politiky nebo nedostatek obranných prostředků. Ono by bylo vyvražďováno v desetitisících plyny a pumami dříve, než by se vzpamatovalo, dříve než by válka vlastně začala. Nejde o věc nepatrnou, nýbrž o věci, které se týkají existence celého státu. Nevěřím, že bychom dělali válku s Německem, od té doby, co naši nejzuřivější nacionálové, národní demokraté, sedí v této vládě i v koalici společně s německými agrárníky a křesťanskými sociály. Dovedu si nyní vysvětliti to heslo: Němci do vlády, my do revoluce; oni skutečně do revoluce šli, ale s těmi Němci proti sociálnímu pojištění dělnickému a proti vlivu dělnictva v něm. S této strany se neobávám žádného velkého nebezpečí válečného, ale jsem si vědom toho, že, dokud v Evropě trvají některé přímé nebo zastřené diktatury, můžeme se obávati různých válečných nebezpečí, a tu je povinností státu, aby věděl dobře, čeho je potřebí a jakým způsobem se má brániti.

Nechci však jednati o otázkách vojenských, mně se jedná opětně, abych zde zdůraznil ohromný význam letectví občanského a stále opakoval, co bylo již mnohokráte řečeno: Vzduch je jediné naše moře, spojující nás bezprostředně s celým ostatním světem. Nedovedeme-li si tohoto moře podrobiti a učiniti je svým služebníkem, stane se v cizích rukou prostředkem k hospodářskému a na konec i politickému ovlivňování našeho státu.

Letošní jízdní řád pouze německé Lufthansy, jediné společnosti, vykazuje 162 jejích tratí a na 70 tratí jiných, čímž však počet ohromně rychle se množících dopravních tratí leteckých v celém světě není nikterak vyčerpán. Dnes možno již létati nejen po celé Evropě, nýbrž až k Perskému zálivu, do severní Afriky, do Senegalu, do Persie, do chanátu Chiva, do afganistanského Kabulu, do Sibíře, a také řada republik jihoamerických i tichomořských má již svá pravidelná letecká spojení od pobřeží do vnitra země. Doprava pošty z Evropy do Argentiny zkracuje se dnes i částečným jen používáním letadel na nějakých pouhých 8 dnů a za krátko bude možno v téže době dopravovati na druhou polokouli i cestující. Z toho vidíme, jak nesmírnou rychlostí děje se vývin letectví. Nezajistíme-li si včas svých vlastních linií mezinárodních, zadáváme tím velký kus politického významu a hospodářských možností svého státu.

V souvislosti s tím je otázka volnosti přeletů přes jednotlivé státy. Mínění jsou zde rozdělená a uznávám i některé důvody, které snad této chvíle mluví proti a za něž se staví v určitých případech i naše ministerstvo věcí zahraničních. Nicméně jsem však pevně přesvědčen, že ke svobodě přeletů dojde stejně jako ke svobodě moří, a považuji to za přímý zájem malých států vnitrozemských, mezi něž patříme, aby tomu tak bylo. Však víme dobře, že již dnes je takřka nemožno kontrolovati každý přelet cizího letadla a že by tvrdošíjné lpění na nutnosti zvláštních povolení ke přeletu bylo na konec jen pouhým zdáním.

Rozpočet ministerstva veř. prací o civilním letectví vykazuje na příští rok nepatrné zlepšení. Roku 1928 žádalo se 33,504.000 Kč, na rok 1929 35,705.000 Kč, což je o 2,201.000 Kč více. Pro povahu leteckého vývinu, který v této době je v období nejchoulostivějším a postupuje nesmírnou rychlostí, je toto zvýšení naprosto nedostatečné. Praví se, že ve Francii bude žádati nový ministr letectví zvýšení rozpočtu z 80 mil. franků na jednou tolik, má-li se Francie dostati z dosavadní stagnace v letectví opět na přední místo. Srovnáme-li zájem, který u nás stát přináší vstříc letectví, t. j. obraně státu a životním zájmům obchodně-politickým, kterýžto zájem hodnotí vláda 2 miliony Kč zvýšením rozpočtu, a jiný zájem, který táž vláda přináší soukromým ziskům několika cukrobaronů a který hodnotí asi 180 miliony, posoudíme tím také, jaký význam má tato vláda sama pro stát.

Z položek v rozpočtu na letectví chtěl bych říci, že obnos 11,855.000 Kč na podporu leteckých společností za daných poměrů nestačí. Právě nyní, když tvoření hlavních spojení do světa má býti v plném proudu, musí se počítati se sumami většími. Chtěl bych k tomu ovšem říci, že máme-li subvenovati obnosy přece jen poměrně značnými, má také stát právo určitého vlivu a podílu na případném zisku subvenovaných společností. Ve francouzském parlamentě byla debata o této věci, při níž poukázal socialistický poslanec velice správně na jednu věc: V hospodářské státní politice při drahách jsme to dělali tak, že jsme nejdříve subvencovali dráhy, když byly v soukromých rukou, pomáhali jsme těmto společnostem subvencemi, aby je vystavěla, a když je postavily, tak jsme je zase za drahé peníze, které jsme už jednou zaplatili, koupili zpět. My to nesmíme tak dělati při subvencování takových aerolinií, které bychom státními subvencemi vlastně vybudovali a pak za drahé peníze, které jsme už jednou vydali, kupovali. Nepatrný je obnos 1,840.000 Kč na podporu letectví. Suma tato by měla býti aspoň desateronásobná. Co nám schází, jsou nové prototypy zvláště letadel vícemotorových, bez nichž naprosto se nemůžeme obejít z důvodů jak vojenských, tak civilních. Náš tak zvaný vynikající domácí průmysl neriskuje sám zpravidla ničeho nového. Je to stát, který musí nejdříve vypsati t. zv. ideovou soutěž na nové letadlo takových a takových vlastností, pak je musí objednat, nevěda, bude-li to létat nebo ne, pak musí na svůj náklad dáti provésti všecka zdokonalení a opravy a pak to buď létá nebo nelétá. V každém případě však teprve potom naše továrny letecké využívají těchto státem draze zaplacených negativních i positivních zkušeností pro vlastní výrobu. Věci jsou takové, že bez této iniciativy státu nebude u nás vůbec většího technického popokroku v letectví. Ovšem i zde považuji za nutno, aby stát dovedl své peníze do letectví dané žádati pak třeba nepřímo nazpět a při nejmenším provozoval takovou politiku, aby nebyl vydírán vysokými cenami továren.

Z jednotlivých podrobností našeho letectví zmiňuji se v přední řadě o letištích jako základu. Pokud se týče letiště pražského, mohu opakovati pouze, co jsem řekl již loni. Letiště má stále dva pány, vojenského a občanského a nestačí pro oba, je nemoderní, na př. žádná administrační budova nemá vůbec přímého výhledu na letiště, jednotlivé administrační budovy jsou rozházeny po celé terénu a stejně trvá i skandální spojení Prahy s letištěm, kde u vysočanského přejezdu dráhy musí se čekat až 20 minut, ačkoliv terén je vhodný k vybudování podjezdu. Ani pro pěší není zřízen přechoz. Je to velká vina a lajdáctví se strany města Prahy, že takto mrhá neslýchaným způsobem penězi a časem obyvatelstva. Z Vídně do Prahy se dostaneme letadlem za 1 1/4 hodiny, z Brna do Prahy za hodinu a z letiště do Prahy také za hodinu. Kdyby se počítalo, co to stojí, než automobil tam čekající se rozjede, kdyby se počítalo s tou ztrátou času čekajících povozů, už desetkrát by byl ten podjezd zaplacen. O vzrůstající dopravě na letiště najde každý zprávy pravidelně v časopisech. Jenom jako malou ukázku konstatuji, že kdežto v červenci r. 1924 bylo dopraveno na pražské letiště 60 osob, v témže měsíci roku letošního bylo jich 1100, čili 18kráte tolik. V poslední době vynořil se plán přeložiti civilní letiště západně od Prahy a moderně je vybudovat a ponechat letiště kbelské vojákům, kteří jsou rovněž ve stísněné situaci, takže by bylo pomoženo oběma stranám. Tento úmysl dlužno co nejvíce vítat a doufám, že obě ministerstva nedají se od něho odvrátiti. Rovněž zaslouží úvahy i použití bývalého sokolského stadionu jako leteckého nádraží místního. Měl jsem několikráte příležitost postaviti se proti návrhu Stadionu na Petříně, ale nemohl jsem jako veřejný úředník tak učiniti, poněvadž by se řeklo, že jsem proti Sokolům. Je to sice krásný terén, ale není tam možno udělat spojení ze žádné strany. Vyhodily se velké peníze, za které se mohl postaviti v Braníku betonový stadion, kam by vedly silnice ze všech stran, elektrické tramvaje atd. U nás se musí udělati každý nesmysl, který si vezme někdo do hlavy. Sokol zastrčil zisk do kapsy a stát zaplatil planýrku. Dali jsme as 10 mil. Kč za to.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP