Pánové, pak se člověk nediví,
když takový Kerlín v Kobelecké Poljaně
okrádá československý erár
o celé desítky tisíců kubických
metrů, že dovede dáti tolik na ucpání
vlivných činitelů, že není možno
tu věc za 1 1/2
roku vyšetřiti. Já jsem již mluvil jednou
v rozpočtové debatě, že bývalý
husarský nadporučík Kerlín jediného
parťáka Ivana Timčuka, který měl
pod sebou asi 18tičlennou partu, okradl při výplatě
mzdy jenom o 5000 m3. A takovýchto
parťáků měl Kerlín v úseku
Kobelecko-poljanském 7. Kobeleckou Poljanu vlastní
stát. Rozhoduje tam pan vrchní ředitel Šiman.
Byl tam ředitel Navrátil, který chtěl
tuto zlodějnu přísně vyšetřovati,
ale Kerlín, nynější majitel továrny
v Kobelecké Poljaně, si zajel do Prahy a zde to
ucpal za 14 dnů tak, že potom dostal Navrátil
dopis, že se bude z Kobelecké Poljany stěhovati
on a ne že Kerlín bude vyšetřován
a odsouzen. A když jsem já čtvrtou deputaci
vedl do hradu, pan kancléř Šámal mně
řekl, že mají nějakou recepci s kterýmsi
zahraničním vyslancem, že mne musí přijmouti
pan sekční šéf dr. Schieszl. Dr. Schieszl
mně řekl: To již dávno známe,
o tom byla již jedna deputace v Topolčánkách
u pana presidenta, dvě u pana Šámala a vy jste
už čtvrtá. Tak se dají dělati
kšefty. Uvažte, Kerlín bral kubický metr
kulatiny jakékoliv síly za 60 Kč a platil
19 Kč od kácení a loupání a
21 Kč od formanky, to znamená celkem 100 Kč
za 1 m3. A když vám každý
přizná, že z kulatiny nad 40 cm síly
máte 65 až 70% řeziva po 650 Kč, počítejte,
že Kerlín za to, co ho stojí 100 Kč,
dostane 400 Kč. A když ještě okrade jednoho
ubohého parťáka o 5000 m3,
a takových parťáků měl 7, t.
j. sedmkráte pět 35.000 m3,
pak se nějak ta desítka nebo stotisícovka
může dáti, aby se doutnající
korupční aféra uhasila.
Jako se dřevem, lichvaří se i s cementem.
Zač byl před válkou a zač je dnes?
Podívejte se na ty mzdy dělníků, kteří
musí své zdraví ničiti v cementárnách,
dejte se tam na dva tři dny zavříti a melte
anebo jděte fasovat ten cement. Pak jistě řeknete:
ani za 150 Kč denně bych tam nechodil, poněvadž
žíraviny, které tam musí člověk
polykat, zničí organismus ve velmi krátké
době. A při tom se cement prodává
12kráte tak dráže než před válkou.
Na zahraniční cement je uvaleno ohromné clo,
ale náš cement v Polsku se prodává za
60% ceny v Československu.
Cihly. Kolik se přidalo cihlářským
dělníkům, o kolik více stojí
režie? My máme u nás na Zlínsku jednoho
velkého cihláře. On totiž ani nemíchá
hlíny, ani nepálí cihly, nýbrž
jen účtuje čistý zisk. Cihlář,
před kterým se klaní celá republika,
před kterým i ministři musí couvat
- je to švec Tomáš Baťa. A ten, prosím,
aniž by uvedl věcné důvody, zdražil
1000 cihel o 50 Kč čili o 20%. A vláda ho
nechá, ať si lichvaří, jak chce, a říká:
Nechť nejsou lidé hloupí a nekupují.
(Hlasy: Služba veřejnosti!) Ano, služba
veřejnosti. - První na celé Moravě,
ten vámi všemi opěvovaný za tři
tisícikorunové inserty na zadních listech
vašich časopisů, člověk, má
prý spasiti republiku. Do cihel nemůže míchati,
do bot se přimíchá ledacos méně
cenného, jako papír atd., ale do cihel se musí
míchati hlína. A ten vámi opěvovaný
šel první v lichvářském zdražování
materiálu nutného ke stavbě.
A podívejte se na železo. Agrární "Venkov"
v dubnu citoval, že akcie různých železáren
od r. 1922 stouply ze 480 na 1860 Kč. A, pánové,
vy, kteří máte vždycky silnou ruku na
ty, kteří jsou v krisi a chtějí větší
skývu chleba, na dělníky, kteří
dovedete rázně proti dělníkům
zakročiti, jste proti těmto lichvářům
bezmocní. Proč? Poněvadž ohromná
část vlivných a mnohdy rozhodujících
činitelů v zákonodárném a administrativním
aparátu současně také béře
ty vysoké dividendy a prodává za daleko zvýšený
kurs akcie těchto podniků, které prodávají
stavební materie. A proto myslím, že návrh
náš jest také oprávněný.
Již před měsícem se zde projednával
rozpočet a vy jste musili - a také pan ministr v
rozpočtovém výboru - přiznati, že
největší daňová nosnost jest
u těch vrstev, které žijí z ruky do
úst, že ty vlastně svou poplatností,
nepřímými daněmi, udržují
finance tohoto státu. (Výkřiky: Olomoucký
arcibiskup jest dlužen několik let daně!) Fürstenberg
také. A jak se vybírají daně u všech
takových, jako Fürstenberga a De Foresta? U takových
se daně nevybírají. Ale jak se vybírají
jinde? Je to příznačné, že to
otiskuje právě orgán dr Švehly "Večer",
který píše, jak ostrý zákrok
a jaké následky má ostrý zákon
a nelidské vybírání daní. Uveřejňuje
článeček "Se psem a vidlemi na exekutora".
Rolník Abel Nagy z Bosu zapomněl zaplatiti daň
z porážky, asi 12 nebo 24 Kč, poněvadž
na Podk. Rusi drobní rolníci mnoho vepřů,
kteří mají nad 140 kg živé váhy,
nezabíjejí. A když nezaplatil - píše
"Večer", zabavili mu krávu. Rolník
se domníval, že když nebude přítomen,
kráva se mu neprodá. Přišel exekutor,
krávu prodal, rolník přišel domů,
a to ho tak rozčililo - možná, že tu krávu
potřeboval nutně nebo že ji měl poslední
- že vzal vidle, vrhl se na exekutora a jeho pes jako věrný
strážce mu pomáhal a exekutora pokousal. Exekutor
byl odvezen do Pasteurova ústavu v Košicích,
poněvadž byl pravděpodobně pes pominutý,
a rolník byl zatčen.
Vážení pánové, již šest
roků, tuším, máme zákon o odpisu
daní v případě ohrožení
existence člověka. A uvažte, pánové,
za poplatek z porážky za 12 nebo 24 Kč možná
že budou zničeny dva lidské životy, možná,
že bude zničen život exekutora, který
plnil jenom povinnost, a možná, že bude také
zničen hospodářsky ten rolník, když
bude zavřen na dlouhou dobu. Za takových okolností
se vybírají daně. Vybéře se
jich od pracujícího lidu včetně dávek
daně důchodové, ze mzdy a z příjmu
plných 90%. Proto náš návrh, aby domky
pro pracující byly osvobozeny od daně až
do 35 roků, je úplně oprávněný.
Zamítnete-li ho, budete se před pracujícími
lidmi demaskovati a dělnictvo neopomene se Vám za
to odvděčiti. (Potlesk poslanců strany
komunistické.).
Místopředseda Horák (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen p. posl.
inž. Záhorský.
Posl. inž. Záhorský: Pane předsedo,
dámy a pánové! Mám dva důvody,
pro které ujímám se slova, abych pronesl
svůj projev k vládnímu návrhu tisk
1780: jednak, abych pro mluvil k obsahu tohoto vládního
návrhu, jednak k materii, která se tohoto vládního
návrhu bezprostředně dotýká
a která v nejbližší době bude řešena
v této sněmovně. Vládní návrh
zákona, jímž se doplňuje zákon
z 28. března 1928, č. 43 Sb. z. a n., o stavebním
ruchu, jednak doplňuje § 49 zák. čís.
43/28 Sb. z. a n., jednak mění ustanovení
§u 54 zákona ze 7. dubna 1927, č. 44.
Doplněk §u 49 zákona čís. 43
ex 1928 záleží v tom, že stavbám,
jež byly započaty před 1. září
1928, mohou býti poskytnuty daňové úlevy
podle §u 49 zákona čís. 44/1927 na žádost
strany, budou-li dokončeny do konce r. 1929. Platný
zákon poskytoval lhůty k dokončení
stavby pouze do 30. června 1929.
Výhoda tohoto doplňku záleží
v tom, že poskytují se těmto stavbám
vyšší úlevy daňové, než
poskytuje zákon č. 43/1928, a to úplné
osvobození od domovní daně činžovní
a třídní u nových staveb, přístaveb,
nástaveb a přestaveb na dobu 25 let a u staveb domů
s malými byty a provozovnami na dobu 35 let místo
na 15 let a 25 let, jak určuje zákon č. 43/28.
Změna ustanovení §u 54 zákona č.
44/27 spočívá pak v tom, že novostavbám
a úplným přestavbám domů, započatým
po vyhlášení zák. č. 44/27, poskytuje
se osvobození od poplatků převodních,
jde-li o stavby domů s malými byty bez podpory státní,
dokončené do konce r. 1929.
Jistě by sněmovnu bylo bývalo zajímalo,
kdyby zpráva výboru soc. politického a rozpočtového
důkladně byla probrala, proč k těm
to změnám navrhovaným má dojíti.
Jestliže sobě přečteme zprávu
obou výborů, musíme projeviti velikou nespokojenost,
neboť tato zpráva jak výboru soc. politického,
tak rozpočtového je velice kusá a velice
povrchní. Nám nemůže stačiti,
jestliže v důvodové zprávě se
pouze konstatuje, že výbor rozpočtový
v obšírné debatě zdůraznil zejména
nevhodnost lhůt, resp. jejich přílišnou
krát kost. V čem záleží ta nevhodnost
a přílišná krátkost? Nás
by bylo zajímalo meritorní projednání
důvodů, proč dochází k této
předloze. My ovšem známe důvody, proč
tato předloha se projednává v této
sněmovně. Když pan ministr veř. prací
učinil projev u příležitosti katastrofy
poříčské, měli jsme příležitost,
abychom poukázali na vady zákona čís.
43 z r. 1928. Poněvadž jsme kritisovali 9. a 10. října
vadnost zákonů majoritou dnešní odhlasovaných,
nemůže se dnes tato majorita přiznati, že
ona je tvůrcem vad zákona čís. 43.
(Tak jest!) Nemáme tedy v těchto zprávách
naprosto žádných důvodů, proč
dochází k tak dalekosáhlým změnám
odhlasovaného zákona. Daleko upřímnější
v této věci je pan ministr financí dr Engliš.
Napsal velice krásný článek v čísle
4 "Národohospodářské politiky"
dne 20. října. Článek ten má
nápis "O vině, pří čině
a odpovědnosti". A v tomto článku, slavná
sněmovno, dovídáme se správnou kritiku
dnešní vládní předlohy. Pan ministr
financí odsuzuje velké výhody, které
se poskytly stavbám, jež nikterak nepřispěly
k řešení otázky bytové a otázky
stavební. (Tak jest! - Výborně!)
Velká část výhod zákona
čís 43/1928 byla právě pohlcena jedinci
a společnostmi hospodářsky silnými.
(Výborně!) Naproti tomu jednotlivci hospodářsky
slabí a sociálně slabí nemohli použíti
výhod zákona čís. 43, poněvadž
tito hospodářsky mocní jednotlivci a hospodářsky
silné instituce pohltili, řekl bych, veškerá
staviva a pracovníky odborně vyškolené,
a následek byl, že nastala všeobecná drahota
ve stavebním podnikání, která převyšuje
25% nákladů z r. 1925. Tu je přirozeno, že
hospodářsky slabý jednotlivec a slabý
stavebník nemůže za těchto okolností
využíti ustanovení zákona a nabýti
po dobu 35 let úplného osvobození od daně
domovní. Je zajímavo, jak pan ministr financí
se vůbec vyjádřil o tomto zákoně
čís. 43, resp. o té novele, která
je nyní v této sněmovně projednávána.
Pan ministr financí píše: "Stala-li se
chyba, pak byla chyba v tom, že se r. 1927 zvýšila
výhoda na 25 let, poněvadž vůbec tato
výhoda dávaná pro domy s velkými byty
hlavně na útraty samosprávných financí
je zcela neodůvodněna. Ohledáme-li tedy účelový
obsah platných zákonů, shledáváme
chybu, ale ne v tom, že se pro domy s velkými byty
v r. 1928 daňová výhoda omezila, nýbrž
v tom, že se vůbec dala a zvlášť
v takovém rozsahu."
Slavná sněmovno! Nemůže býti
příkřejšího odsouzení
vládního návrhu, odhlasovaného r.1928,
č. 43 a nemůže býti příkřejšího
odsouzení předlohy právě projednávané.
Je zde opětovný důkaz toho, ať se v
této sněmovně pro jednává jakýkoliv
návrh zákona, že vždycky projevuje markantní
známku, že se má sobecky prospěti hospodářsky
silným a nikoliv těm, pro které tyto zákony
mají býti tvořeny. (Potlesk poslanců
čsl. strany nár. socialistické.) Je to
důsledný charakter všech zákonů,
které se v této sněmovně projednávají
za dnešní majority buržoasní. My máme
pro toto své tvrzení věcné důkazy.
A nejlepší důkaz máme dnes ve slovech
samotného pana ministra.
Je zajímavo zejména i další mínění
pana ministra financí o projednávané předloze.
Pan ministr financí dr Engliš zcela správně
zabýval se tím, co vlastně vyvolalo potřebu
no x vely zákona č. 43 z r. 1928. Ve sněmovně
této bylo téměř všemi řečníky
potvrzeno, že příčina množství
stavebních katastrof vězí v tom, že
zákon č. 43 vyvolal nepřirozeně rychlý
postup stavební, takže se dostavily pravidelně
periodické katastrofy. Poněvadž bylo známo,
že pan ministr financí bránil tomu, aby se
nedostalo těchto velikých výhod stavbám,
jež nebyly budovány za účelem pořízení
malých bytů, byl přímo viněn,
že on zavinil nepřímo tyto katastrofy. A proto
chápeme, proč pan ministr financí brání
se proti tomuto nařčení a píše
o vině a příčině. Ovšem
nepovažuji tento důkaz o nevině za dobře
podařený, neboť jestliže pan ministr říká,
že od té doby, co zavedeno bylo požární
pojištění, vzrostlo zapalování
vlastními majiteli realit, tedy říká:
jestliže my nemůžeme viniti požární
pojištění ze žhářství,
zrovna tak nemůžeme viniti zákon, jenž
dával výhody daňové, že by zaviňoval
přímo katastrofy.
Toto srovnání není úplně správné,
poněvadž požární pojištění
vyvolávalo chuť k pojišťování.
Zákon, který dával mimořádné
výhody daňové, vyvolával chuť
ke stavbám. Poněvadž však byly limitovány
zde lhůty, ve kterých musí býti stavba
dokončena, vidíme zde tedy, že limit té
lhůty byl příčinou, kdežto v
pojištění požárním není
toho přímého účinku, poněvadž
požární pojištění mělo
pouze vyvolávati častější pojišťování,
jako zákon o podpoře stavebního ruchu vyvolával
rychlejší stavební ruch. Mám za to,
že i další důkaz, který se zde
podává, na př. když byla uvalena dávka
z majetku, tak se nejčastěji objevila defraudace
a že tedy dávka z majetku byla příčinou
těchto defraudací, není správné,
poněvadž dávka z majetku nutila každého,
aby přiznával a ne aby defraudoval. První
důkaz nepovažuji za šťastný, ale
úsudek o vládní předloze zákona
č. 43 z r. 1928 považuji za velmi zdařilý
a také za velmi objektivní, věcný.
Mínění p. ministra financí jest nám,
oposici, velkou satisfakcí, neboť co je napsáno
v tomto článku: "O vině, příčině
a odpovědnosti", to jsme také předpovídali,
když se projednával příslušný
zákon č. 43 z r. 1928 v soc. politickém výboru.
Bohužel, byli jsme tehdy oslyšeni. (Předsednictví
převzal místopředseda Slavíček.)
Mne by nyní zajímalo, vážená
sněmovno, abych směl se při této příležitosti
dotknouti šíře také té materie,
která souvisí bezprostředně s touto
novelou. S touto novelou souvisí řešení
otázky ochrany nájemníků. Pan ministr
financí říká, že není
správná výtka, jež se mu činí,
že on řešil anebo aspoň dal souhlas ke
krátkodobému řešení zákona
na ochranu nájemníků a podpory stavebního
ruchu. Říká, že se měla projeviti
v této sněmovně u jednotlivých politických
stran politická únosnost a odpovědnost za
řešení těchto dvou materií v
zákoně jednom. To nás právě
překvapuje, ačkoliv jsme v r. 1925 projevili tuto
politickou únosnost otevřeně v soc. politickém
výboru, že se té naší ochoty nepoužilo,
a tehdy jsme nic jiného nežádali, než
aby politická únosnost naše byla kombinována
s hospodářskou únosností těch,
jichž zájmy my zde zastupujeme. Nemůže
býti politické odpovědnosti, jestliže
se hřeší proti hospodářské
únosnosti. A tu, slavná sněmovno, dovolte
mi, abych mohl podati téměř, řekl
bych, matematický úkaz, že jsme se dopustili
příslušným zákonem přímo
násilí, že jsme tomu, který jest odkázán
na pevný důchod, snížili značně
jeho životní míru, jestliže ho nutíme
k plnění zákona. Důchod každého,
který může býti zařazen do kategorie
důchodců se stálým důchodem
před válkou, skládal se zpravidla ze dvou
distribučních položek. Byla to distribuční
položka na živo bytí a položka na bydlení.
Další distribuční položky: luxus,
zábava, dělání kapitálu atd.
u těchto důchodců chyběly. Stav v
r. 1918 byl ten, že na živobytí přicházela
určitá částka důchodu, která
činila 80% podle statistického úřadu,
takže na bydlení připadalo úměrně
20%. Když se nyní zabýváme touto věcí
u důchodců, přicházíme k tomu,
že předválečný důchod
jejich se násobí určitým valorisačním
číslem, které jsme řešili v zákoně
o platech státních a veřejných zaměstnanců.
Číslo, které valorisuje důchod, nepřevyšuje
číslo 6. A nyní životní položka
každého jednotlivce v r. 1928 násobí
se indexem, jestliže žádáme, aby se zachovala
životní míra, kterou měl před
válkou. A k tomu by se nyní měla připočítati
částka, která připadá na byt.
Když nyní hledáme, slavná sněmovno,
mnoho-li zbývá člověku na byt, dostaneme
zajímavou rovnici, která vypadá tak, že
na byt zbývá B' = v .
D (1 - i . k / v).
Dosadíme-li tam čísla: za valorisaci v =
6, za index i = 10 a za k = 0.80, zbývá na byt vlastně
minus 2 předválečné důchody
B' = - 2 D. To je zajímavé,
že vlastně státní zaměstnanec,
úředník, jehož důchod byl valorisován
pouze 6, by měl dostati od svého zaměstnavatele
ještě dva předválečné
důchody, aby si udržel životní míru
z r. 1914.
Co nám nyní určuje zákon na ochranu
nájemníků? Určuje zvýšení
40%, takže u bytů malých to činí
oproti r. 1914 190%, u bytů velkých nejméně
210%, čili průměrně zvětšuje
zákon položku na bydlení na dvojnásobnou
hodnotu. Když to vsadíme do rovnice, kterou jsme vyčíslili,
dostaneme zajímavý vztah mezi indexem i valorisací
"v" a mezi číslem "k", udávajícím
míru životní. Dosadíme-li nyní
za životní míru předválečnou
80% a za index 10, docházíme k tomu, že zákon
může plniti jen ten, jehož důchod je valorisován
8.4. To není ani jeden státní a veřejný
úředník, ani zaměstnanec, ani dělník
velmi kvalifikovaný, jestliže není zaměstnán
v průmyslu, který pracuje kontinuálně
365 dní v roce.
Mám za to, že proti matematickým důkazům
je těžko pracovati demagogií. Jestliže
takovýto důkaz se provádí o zákonu
před odhlasováním, neslouží ke
cti majoritě, jestliže majorisuje, i když nemá
věcných důvodů, aby důkaz o
nesprávnosti zákona porazila.
Při této příležitosti pouze litujeme,
že v době, kdy naše strana měla politickou
únosnost, aby řešila otázku stavební
a bytovou v jednom zákoně, byla také před
námi hospodářská únosnost těch,
které zastupujeme, jíž se však nepoužilo
ve vhodné příležitosti tehdy k tomu,
aby tato velmi důležitá otázka byla
konečně rozřešena. Ale s tím,
jak si to přeje občanská většina
dnešní, my nikdy souhlasiti nebudeme moci, poněvadž,
budeme-li řešiti tuto otázku týmž
anebo podobným způsobem, jako to bylo učiněno
v úřednické předloze čís.
460, znamená to, že nebudeme moci míti politickou
únosnost, protože řešení by šlo
na vrub únosnosti hospodářsky slabých
vrstev.
Zákon, který se dnes projednává, nemůže
měniti ve svém rozsahu zákon čís.
43, nemůže nic měniti na podstatě tohoto
zákona, může pouze prováděti
změny menšího významu, jak to také
činí ve čl. I a II. Správné
by ovšem bylo, kdyby lhůta, která se dává
pro započetí stavby - 1. září
- neplatila pro stavby s malými byty. To by bylo úplně
správné a věcné, neboť jinak
tato předloha, bude-li odhlasována, jak tu jest,
znamená, že se pouze dávají výhody
hospodářsky silným, že bude tohoto zákona
opět zneužito. Člověk, který
nutně potřebuje stavěti pro sebe a jemuž
stačí nepoměrně kratší
lhůta pro stavby, z tohoto zákona nebude míti
výhody žádné.
Já jsem použil této příležitosti,
abych se šířeji dotkl celé materie proto,
že zpravidla v soc. politickém výboru není
dosti příležitosti, aby některé
myšlenky byly respektovány včas. Říkám-li
to dnes, činím to proto, aby tu nemohlo býti
jednou výmluvy, že tvůrce příštího
zákona neměl dosti příležitosti,
aby poznal náměty, které by eventuelně
mohly býti respektovány.
Žádal bych oba pány zpravodaje, kdyby alespoň
v poslední chvíli se pokusili získati změnu
článku prvého, aby lhůta před
1. září neplatila pro stavby s malými
byty. Za této změny není naprosto žádné
překážky pro nás, proč bychom
pro tento zákon nehlasovali. (Výborně!
Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Nyní má slovo p. posl. Sedorjak.
Posl. Sedorjak (malorusky): Pracujícím
masám Zakarpatské Ukrajiny!
Obyvatelstvo Zakarpatské Ukrajiny znovu stane před
volebními urnami. Již při všech předcházejících
volbách jsme viděli, že v buržoasním
státě nemůže býti řeči
o svobodné vůli voličů. Vládní
strany využívají pomoci státního
správního aparátu, buržoasie vysmívá
se demokratickým zásadám, získává
pro sebe hlasy terorem, podvodem a přímo je krade
i při volební urně. Volby v buržoasním
státě jsou násilím spáchaným
na vůli většiny obyvatelstva.
Buržoasie stále křičí, že
se nepáše násilí na vůli pracujících,
že se ve státě všechno děje tak,
jak si toho přeje většina obyvatelstva, neboť
většina obyvatelstva volí veškerou vládu
a správu, tedy ve státě jest takový
pořádek, jak si toho přeje většina
obyvatelstva.
Ale my dobře víme, jakými způsoby
buržoasie získává při volbách
hlasy, odkud se béře většina hlasů
na buržoasní kandidátní listiny. A čím
častěji se u nás konají volby, tím
větší jest volební teror. Volby se u
nás konaly maďarským způsobem a nyní
jsme již přešli k rumunskému, hlasujeme
pod bodáky četnictva.
Co znamenají volby do zemských a okresních
zastupitelstev? Jsou to první volby, které se konají
podle nového správního zákona. Nám
v letech 1918 a 1919 nejen slibovali, nýbrž i slavnostně
v mírových smlouvách a v ústavní
listině republiky zaručili plnou širokou autonomii.
Nyní máme místo autonomie zákon o
správní reformě.
Tento zákon jest nejčernější
reakce. Je ještě horší, než byl císařský
"prügelpatent" z r. 1854, usnesli se na něm
v parlamentě násilím hlasy buržoasní
většiny.
Tento zákon ničí poslední zbytky samosprávy
a již zákonitě dává obyvatelstvo
na pospas četnictvu a byrokracii. Správní
reforma zničila také soustavu župní,
zrušila okresy a ztropila si výsměch z autonomie
Zakarpatí. Z autonomie nezbylo již nic kromě
figury guvernéra, jenž jest loutkou v rukou českých
kolonisátorů, a jediným jeho právem
a úkolem jest dělati parádu a svou figurou
zakrývati hrubou samovládu české byrokracie.
Buržoasie si zajistila většinu v zemském
zastupitelstvu. Zemské zastupitelstvo skládá
se z 18 členů, z nichž jest 6 jmenovaných
a 12 zvolených. Všichni úředníci
jsou také jmenováni. To znamená, že
již předem jest to zařízeno tak, aby
buržoasii byla zajištěna většina.
Počítá se takto: na 18 členů
dlužno míti aspoň 10, aby se dosáhlo
většiny. Tedy, když 6 členů si
jmenuje sama buržoasie, a v nejhorším případě
získá 4 mandáty při volbách
při pomoci četnictva a byrokracie, totiž přímo
ukradne tyto mandáty komunistům, to znamená,
že má již předem zajištěnou
většinu a bude spravovati zem, jak sama bude chtíti,
ve svém zájmu a proti zájmům pracujících.
A co jsou to okresní zastupitelstva? Jsou zbaveny všech
práv a jsou výkonnými orgány zemského
zastupitelstva. Schůze okresního zastupitelstva
jsou pouze komedií, parádou, jsou to sjezdy okresních
náčelníků s jejich pochopy.
Proč se komunisté účastní voleb?
Naše strana se vší rozhodností bojovala
proti zavedení této správní reformy,
která ničí veškerou autonomii, zavádí
diktátorskou centralisaci a občany proměňuje
v bezprávné tvory. Sice se to u nás dělo
i dříve, ale nyní toto bezpráví
jest posvěceno a zesíleno zákonem. Tím
se postavení stává ještě horším,
boj s násilím ještě těžší.
Je to posílení reakce.
A ačkoliv se volby konají podle zákona, proti
jehož zavedení jsme bojovali vší silou,
přece se účastníme voleb co nejaktivněji.
Pro nás revolucionáře všechny volby
jsou příležitostí k mobilisaci mas,
jsou politickým činem veřejného protestu
mas proti kapitalistickému řádu.
Užíváme všech tak zvaných demokratických
zákonů, abychom uvědomili co nejširší
masy a obeznámili je se svým revolučním
programem, abychom organisovali a mobilisovali masy ke konečné
rozhodné bitvě s kapitalismem. Tak jako na vojně
vodí vojáky do pole, rozkazují jim, aby stříleli,
pochodovali, aby byli schopni bojovati, aby v době skutečné
války nedovolili, aby je protivník zničil,
tak i pro nás jsou volby revolučními manévry.
Jak socialističtí zrádci klamou pracující
lid volbami. Všechny k dohodě směřující
a sociálně patriotické strany, placení
sluhové kapitalistů, spekulují hlavně
na volby. Prohlašují, že když pracující
masy zvolí hlasováním socialistickou většinu,
celá státní moc přejde do rukou socialistů
a pak socialisté vymýtí ze zákoníku
všechny zákony škodlivé pracujícím
masám a napíší si nové, prospěšné.
A pak již bude ráj. Bude vládnouti pravda a
spravedlnost, dělníci již nebudou žíti
v nouzi a hladu a kapitalisté nebudou vymačkávati
z nich všechny šťávy; sedláci budou
míti dosti půdy a lesů, budou platiti
spravedlivé daně, kanci nebudou požírati
selskou úrodu atd. Všichni pracující
budou učení a osvícení. A tak slibují
bez konce. Hlasujte jen pro socialisty a i všechno to se
stane. Není zapotřebí revoluce, říkají
socialističtí zrádci, není zapotřebí
krve a násilí, my napíšeme zákony
a buržoasie se podřídí zákonům
a nebude utiskovati a vykořisťovati pracující
masy.
To je taková lež, že ani nemluvně jí
neuvěří. To je totéž, jako bychom
řekli: Zaveďte do lesa stádo ovcí, seďte
klidně doma, a pouze přibijte na vysokou jedli papír
s úředním razítkem a na papíře
napište: "Vlci, zákon co nejostřeji vám
zakazuje žráti ovčí maso." Tak
jako vlk musí požírati zvířata
slabší, než je sám, tak i kapitalisté
musí vykořisťovati dělníky a
sedláky. Kapitalisté nedovolí, aby vláda
byla vyrvána z jejich rukou bez boje. Žádnými
na papíře psanými zákony nelze je
přemluviti, aby složili zbraň a podřídili
se zbraním většiny, totiž vůli
pracujících. Buržoasie vysměje se těm
papírkům a propíchá je četnickými
bodáky.
Jak lze zničiti buržoasii? Kapitalisté jen
tehdy přestanou vykořisťovati a utiskovati
pracující třídu, až nebudou míti
na to síly. A aby se to stalo, je zapotřebí
v revolučním boji odebrati kapitalistům továrny,
doly, banky a jiné kapitalistické podniky, půdu
a lesy; je zapotřebí tyto majetky dáti do
rukou dělníkům a sedlákům a
mimo to dlužno zříditi takový režim,
aby vyvlastněná buržoasie byla držena
u huby a aby se jí nedovolilo organisovati se proti řádu,
jejž ustanoví po vítězné revoluci
dělníci a sedláci. Jiné cesty k osvobození
z kapitalistického jařma pracující
nemají.
Všichni dělníci a sedláci mají
hlasovati na komunistickou listinu. Vedení komunistické
strany, jež jest štábem revoluční
armády pracujících, vyzývá
dělníky a sedláky k největší
účasti při volbách. Volby mají
býti protestem širokých mas proti koloniálnímu
režimu, proti bílému teroru, proti násilím
spáchaným na pracujících masách,
proti vykořisťování, proti kapitalistické
racionalisaci, která ubíjí dělníky,
proti zhoršení sociálního pojištění,
proti hladovým mzdám a drahotě, proti uvalování
daňového břemene na bedra pracujících,
proti buržoasnímu zákonodárství
na škodu pracujících, proti hanebné
národnostní politice, proti odnárodňování
a počešťování, proti kněžským
podvodům, proti ničení lidového školství.
Ani jeden hlas nesmějí odevzdati pracující
buržoasním, smířlivým a sociálně-vlasteneckým
stranám, neboť všechny tyto strany jsou tvrdošijnými
nepřáteli dělníků a sedláků,
neboť tyto strany jsou příčinou nouze,
neštěstí a zatemnělosti pracující
třídy.
Všichni dělníci a sedláci, kteří
poctivě pracují a jsou vykořisťováni
kapitalismem, mají odevzdati své hlasy na komunistickou
kandidátku, neboť pouze komunistická strana
skutečně chrání zájmy pracujících,
pouze komunistická strana skutečně bojuje
s kapitalistickým řádem a s buržoasií.
Tak jako pracující třída jest ohromnou
většinou obyvatelstva, tak komunistická strana
má při volbách dostati zdrcující
většinu hlasů. Dělníci a sedláci
mají využíti voleb a odpověděti
buržoasii na její zločiny a křivdy,
mají ukázati, že pracující jsou
třídně uvědomělí a revoluční.
Buržoasie obává se jen jediného klacku,
totiž třídního uvědomění
a revolučnosti širokých pracujících
mas. Čím více zatemnělé a méně
uvědomělé jsou masy, tím horší
a brutálnější jest teror buržoasie,
tím těžší je boj s násilím
a vykořisťováním.