Úterý 6. listopadu 1928

Posl. Sedorjak (pokračuje): Hned jsem hotov.... dávala se půda bohatým, dělaly se zbytkové statky, přiváděli se na Zakarpatskou Ukrajinu kolonisté a legionáři, kde se prováděly hanebné korupce a kupčení, kde se kupovali politikové pro vládní program. Chudí sedláci jak byli, tak i zůstali bez půdy.

Pozemková reforma na Zakarpatí byla politickým činem českého imperialismu a posilněním koloniální politiky. (Výkřiky poslanců slovenské ľudové strany.) Vy korupčníci, mlčte, vy korupční bando! Zabrali za peníze část půdy maďarským statkářům a tuto půdu rozdělili mezi stát, kolonisty a agrární korteše a za zbytek koupili několik místních politiků, aby jejich rukami provozovali na Zakarpatí politický směr, určený v Praze.

To jediné, co dali agrárníci chudým sedlákům, jsou návrhy o polních škodách a zcelování pozemků. Až budou i tyto zákony odhlasovány v parlamentě, bude dovoleno sebrati chudákovi dobytek a prodati jej v dražbě, když se na tom usnese hospodářská rada boháčů a při zcelování seberou chudým sedlákům i ty kousky pole, které nyní mají, připojí je k lánům boháčů a chudým se oddělí částky ze špatné země za obcí.

Jak se hospodaří v lesích? V lesích hospodaří stát hůře než soukromý kapitalista. Loupežně se kácejí a vyvážejí lesy za hranice. Sedláci nemají čím topiti a za chrastí nasbírané v lese ukládají se jim veliké tresty, zavírají do vězení i malé děti za uřezaný proutek. Staly se případy, že se na sedláky v lese střílelo jako na zvěř. Za to velký prospěch z našich lesů mají agrární kortešové. Nemluvě již o tom, že celá správa lesní to jsou jen teplá místa pro agrárníky, jest rozšířena ještě velká lesní korupce. Místa lesních komisařů ve státních lesích jsou skutečně teplá místa, která poskytují velké příjmy agrárníkům, neboť komisař jest povinen jen určenou částku peněz odevzdati státní pokladně, a co dostane více, to mizí v kapsách agrárníků.

Lesní zvěř se krmí na selských polích, aby měli páni agrárníci co loviti. Sedlákům, kteří žijí blízko lesa, není dovoleno nositi zbraň, není dovoleno ani chrániti svůj vlastní život před zvěří. Divokou zvěř chrání před sedláky agrárnické zákony.

To vše se děje tehdy, kdy mezi sedláky je strašná nouze a hlad. Na Verchovině se lid živí travou, kůrou a kořínky. Ale buržoasii je to lhostejné, že sedláci žijí v nouzi a hladě. Ona několikrát za rok pošle exekutory, aby stáhli a vydřeli od chudáků to poslední, co jim ještě zbylo, neboť jest zapotřebí naplniti státní pokladnu. A v buržoasním státě veškerou tíhu daní nenesou boháči, nýbrž chudáci. A poněvadž psaných daní je jim ještě málo, jsou ještě jiné způsoby, jak dostati lze peníze z obcí: sedlákům se ukládají rozličné tresty. Při tom buržoasie zabije dvě mouchy jednou ranou, neboť se i pokladna naplní a sedláky lze terorisovati.

Nemálo peněz vydělává stát i na pastviskách. Sedláci nemají dosti svých pastvisk a jsou nuceni najímati je od státu. Pacht jest tak vysoký, že kdyby sedlák vypočítal v penězích svou práci s dobytkem a kdyby nebylo toho, že v selském hospodářství jest dobytek nezbytný, nevyplatilo by se najímati pastvisko. A ještě i přes tyto velké pachty nechávají sedláky bez pastvisk, neboť je zalesňují.

Kam se podějí peníze, které sedláci platí ve formě daní a pachtů? Všechny tyto veliké peníze, které se rozličnými způsoby a pod rozličnými jmény vymačkávají ze sedláků, obracejí se částečně ve prospěch agrárníků a zbytek na udržování vojska a státního aparátu. Na vojsko, t. j. na platy generálů a důstojníků, na děla, pušky a koule, a nikoliv na vyživování vojáků, vydal dosud československý stát více než 12 miliard korun. Tak se připravují čeští imperialisté k válce. A kromě toho jdou peníze na vydržování správního aparátu: tedy na četnictvo, berní úředníky, exekutory, soudce atd. Vládní časopisy stále píší, že vláda mnoho staví na Zakarpatí, totiž prý tam mnoho vynakládá. Opravdu dosti mnoho se tam staví. Nastavěli již po všech městech a městečkách na Zakarpatí nemálo četnických a vojenských kasáren, berních paláců, vězení, soudů, krčem a krásných domů pro české úředníky-kolonisátory. A také české školy se staví. Ale ukrajinské školy se nestaví a statistika vykazuje, že 33% dětí ve věku školou povinném se nemůže učiti, neboť není školních budov. Hned po připojení Zakarpatí k Československu se ukázalo, že vláda nedbá o lidovou osvětu; ve školních budovách, které vystavěla ještě maďarská vláda, dlouhá léta byly umístěny četnické kasárny a úřady a děti se nemohly učiti - vyrůstaly nevědomé a negramotné.

Co dala vláda dělníkům? I dělníci žijí nyní ještě hůře a chudobněji než v dobách maďarské okupace. Před válkou byl na Zakarpatí velmi slabě vybudovaný průmysl, ale po příchodu české vlády ničí se soustavně i to, co zde dříve bylo. V továrnách, kde dříve pracovalo 4000 až 5000 dělníků, jest nyní sotva 100 až 200, a jiné byly úplně zastaveny. Politika vlády směřuje k tomu, aby se ničil místní průmysl, aby se ze Zakarpatí vyvážely suroviny a přivážely sem výrobky českého průmyslu, jedním slovem, aby se Zakarpatí proměnilo v odbytiště českého průmyslu.

K tomu slouží i tarifní politika úřadů. Vývoz ze Zakarpatí do Čech jest mnohem dražší než dovoz z Čech na tutéž trať na Zakarpatí, To ubíjí místní průmysl a vytváří dobré podmínky pro český průmysl, pro jeho dovoz bez soutěže. Koloniální tarifní politika vůbec způsobila, že dříví, které se hromadně vyváží ze Zakarpatí, převáží se do zemí západní Evropy nikoliv přes Čechy, nýbrž přes Polsko, neboť takto jest to levnější.

Pro úpadek průmyslu jest na Zakarpatí velká nezaměstnanost. Průmyslníci využívají toho a snižují ještě více mzdy, takže dělnické mzdy jsou na Zakarpatí mnohem nižší než v Čechách. Když se uváží, že zároveň silně vzrostla a dále se zvětšuje drahota, dá nám to plný obraz dělnické bídy. A to nepřiblížíme k tomu, že sem vláda posílá ještě i cizí dělníky, neboť to odpovídá směru celé politiky počešťování a kolonisace země.

Tyto podmínky dělnické práce na Zakarpatí jsou velkou překážkou odborným dělnickým organisacím, neboť neorganisovaní dělníci jsou vydáni na milost a nemilost kapitalisty - nikdo nechrání jejich zájmů. Za takového stavu, když nezaměstnanost jest hromadným zjevem a průmysl nezaměstnává ani polovice dělnictva, boj průmyslníků s dělnickou organisací jest velice usnadněn. Centrální vláda během let soustavně zhoršuje dělnické zákonodárství tak, že i dobře organisovaným dělníkům není snadno brániti se proti kapitalistickému vykořisťování, které má za sebou vládu, a neorganisovaní dělníci jsou úplně vydáni všanc deptání vykořisťovatelů.

Před válkou nezaměstnaní dělníci a málo půdy mající sedláci zachraňovali se před hladem tím, že se vystěhovali. Jaká bída jest v zemi, nejlépe ukazuje fakt, že do dneška američtí vystěhovalci ze Zakarpatí jsou četnější než obyvatelstvo v zemi usídlené. Kromě toho se stěhovali lidé ze Zakarpatí i do evropských zemí. Nyní vystěhovalectví je velmi silně omezené a tím není odliv pro dělníky v zemi přespočetné. Vláda se o to nestará a nejen nepůsobí k rozvoji průmyslu, aby dělníci měli práci, ale naopak ubíjí místní průmysl, aby vytvořila odbytiště pro české továrníky.

Když dělníci zahajují boj s vykořisťovateli a podnikateli, když zahajují stávku, vláda prostřednictvím svých úředníků a četníků se staví na stranu kapitalistů a potírá dělnictvo, zakazuje dělnické demonstrace, přiváží stávkokaze a dokonce střílí do dělníků. Taktéž jedná vláda při politických projevech dělnictva, neboť se obává, aby se dělníci neorganisovali v revoluční odborové organisaci nebo straně a tím nemohli odporovati vykořisťovatelům. Bojí se také solidarity dělnictva se sedláky. Zakarpatská Ukrajina za posledních 10 let své státní příslušnosti k Československé republice zapsala na stránkách svých dějin nemálo krvavých případů, kdy vláda odpovídala na dělnické požadavky olovem. Všeobecně jsou známé krvavé události v Hrušově, Gorondě, Poljaně, Chustu, Mukačevu, Bočkovu, Boroňavě, Ardanově, Dulové, Svaljavě, Berehově, Zaričově atd. O tom, že na Zakarpatí není ani jediného činného komunisty, který by neseděl ve vězení, že u nás vládne bílý teror, že četníci bijí, že komunistickému tisku byl dán náhubek, že ničí peněžními pokutami a zavírají do vězení i děti a starce více než 80leté - mezi nimi i ženy - o tom ani není zapotřebí mluviti.

Buržoasii se nezachvěje ruka ani před křivdou invalidů, vdov a sirotků. Když volali masy na jatky, kdy rodinám brali otce, slibovala buržoasie úplné zajištění pro případ, kdyby se stali mrzáky a jejich rodinám slibovala výpomoc pro případ smrti. Buržoasie dobře vydělala na válce, Československá republika povstala válkou, buržoasie má dosti peněz, aby mohla vydržovati v Praze francouzské generály a připravovati se k novým jatkám. Ale pro mrzáky, jež zbavila chleba, pro vdovy a sirotky, jimž vzala otce, peněz nemá.

Škody způsobené válkou, jichž zvláště mnoho bylo na Zakarpatí, jako na největším území, kde byla fronta, stát zaplatil, ale komu? Boháčům, továrníkům a statkářům. Těm, kteří se penězi vykoupili od války a nejen nezaplatili krvavou daň, ale ještě za války zbohatli. Chudákům, kteří se válkou zničili, nikdo škody nenahradil.

Za války byla též nuceně upisována válečná půjčka. A s vrácením těchto peněz stalo se totéž, co i s válečnými škodami. Boháči zaplatili těmito bezcennými papíry daně a jiné státní závazky a tím nic neztratili; ztratila zde leda státní pokladna, ale to potom vymačkali z chudáků. Válečnou půjčku vymáhali nuceně, když se vyplácela válečná podpora za vojáky. Ale chudákům nikdo po vojně této ztráty nenahradil.

To, co ztratila státní pokladna, když vyplatila buržoasii náhradu za válečné škody a půjčky, vrátilo se při výměně rakousko-uherských peněz na československé, totiž nevrátilo se to, nýbrž zaplatili to znovu chudáci. Vyměňovali jak komu chtěli: někomu za jednu maďarskou korunu 1 Kč, někomu 1 Kč za 4 koruny a někomu i za 10. Buržoasie si vyměnila peníze lacino a chudáci mnoho maďarských korun zaplatili za novou valutu. Stát vydělal na tom 115 mil. Kč, měl tedy čím krmiti buržoasii. Za to o peníze, které se ztratily na spořitelních knížkách bývalé státní pošty, stát se nestará, proto se i ztratily. Do poštovní spořitelny, kde se platily nízké úroky, buržoasie peníze neukládala, sem přinášeli svoje drobné úspory chudáci. Stát se staral jen o to, co bylo zájmem buržoasie.

Jak buržoasní strany lákají pracující. Při každých volbách buržoasní strany přicházejí k dělníkům a sedlákům říkajíce jim: nehlasujte pro komunisty, neboť komunisté nemají nic, tedy vám ani nic nedají, a ještě se na vás vláda rozhněvá a tím více vás bude pronásledovati. Hlasujte pro nás, na nás se v Praze laskavě dívají, a když my za vás budeme prositi, na naši prosbu se vše udělá.

Takové žvanění je nestydaté. A mimo to jest to zřejmá lež: neboť jak to skutečně vypadá? Kdyby se i ve skutečnosti stalo, že by kandidáti zvolení na buržoasní listinu žádali něčeho pro dělníky a sedláky - jiná věc, že se to nikdy nestane - tu jejich žádost by nemohla nic pomoci. Továrníci nedají dělníkům spravedlivou mzdu, nedají jim dobré sociální pojištění, nevystaví pro ně obytné domy a školy atd., neboť tito továrníci přestali by býti buržoy, neměli by ty ohromné příjmy, jaké mají nyní. Statkáři a popové neodevzdají dobrovolně sedlákům své pozemky a lesy, nepřestanou dříti sedláky, neprominou jim daní, neboť pak by musili tyto daně platiti buržoové atd. Jedním slovem dobrovolně a za dobré slovo buržoasie se nevzdá svých majetků a zisků.

Nepopíráme, že buržoasie má co dávati a může dávati. Ale komu dá něco? Několika osobám, ale všem nedá. Řekněme, že v obci dá dvěma nebo třem sedlákům, v továrně dá dvěma nebo třem dělníkům. Vždyť to není nic nového a i nyní to buržoasie dělá - kupuje si za peníze a koncese politiky, aby ji vychvalovali. Ale dělnické a selské masy z toho nic nemají.

Komunistická masa nedá nic svým členům - ani peníze, ani koncese, ani majetky, neboť komunistická strana jest stranou chudých lidí a nemá co rozdávati. Ale za to komunistická strana organisuje masy, naučí je a pomůže jim získati to vše, čeho jest potřebí k životu. Komunistická strana tedy dává masám do rukou zbraň, kterou pracující třída dobude pro sebe vládu, zbraň, kterou zvítězí nad vykořisťovateli.

Jsouce v buržoasním československém státě my komunisté žádáme:

Aby veškeré statkářské, státní a církevní pozemky byly bez náhrady odevzdány pracujícím sedlákům.

Aby bez náhrady byly přiděleny lesy sedlákům a také obcím, okresům a družstvům do správy selských obecních a okresních rad a správ selských družstev.

Aby sedláci měli právo nositi zbraň, a to ti, kteří žijí blízko lesů, a aby měli neomezené právo ničiti divoká zvířata, která ničí selskou sklizeň.

Aby všechna pastviska byla bez náhrady odevzdána sedlákům.

Aby se utvořily selské rady pozemkové, lesní a pastevní a aby dostaly výkonnou moc.

Aby byla zrušena smlouva se společností Bignon, aby byla zrušena tato koncese zahraničních kapitalistů, která odevzdává 100.000 ha lesa a půdy na 40 let do rukou kapitalistů.

Aby byly odepsány všechny daňové nedoplatky a aby ode všech daní byl zproštěn každý, kdo nemá více než 1500 Kč měsíčních příjmů.

Aby byla zavedena dělnická kontrola výroby prostřednictvím továrních rad.

Aby všechny hranice byly otevřeny pro svobodný příjezd a odjezd, dovoz a přívoz, aby ihned byla zrušena veškerá cla, především cla zavedená agrárníky, která působí ohromnou drahotu plodin první potřeby.

Aby byly zrušeny všechny protidělnické a protiselské zákony.

Aby skutečně byla zavedena svoboda tisku a shromažďování, svoboda stávek.

Aby bylo zrušeno četnictvo a policie a aby ochrana veřejného pořádku byla odevzdána ozbrojené milici, volené dělníky a sedláky.

Aby všechny licence (koncese na hostince, trafiky atd.) byly odevzdány invalidům a válečným vdovám a sirotkům.

Aby byla provedena odluka církve od státu.

Aby všechny školy byly odevzdány do správy školních rad, volených všeobecným hlasováním.

Aby bylo zrušeno stálé vojsko a zavedena volitelnost vojenských velitelů.

Aby vojákům bylo vráceno volební právo, aby byl zkrácen čas vojenské služby a aby se ve vojsku zavedly vojenské rady.

Aby byl omezen vojenský rozpočet a zrušeny všechny výdaje na výzbroj.

Aby ihned byl de jure uznán Sovětský Svaz a aby s ním byla uzavřena obchodní smlouva.

Aby byla zrušena tajná diplomacie a aby byly ihned uveřejněny všechny dosud uzavřené tajné smlouvy a dohody.

Aby bylo ihned zastaveno vyplácení výpomoci protirevolučním vystěhovalcům a aby z hranic Československé republiky byli vypovězeni ti vystěhovalci, kteří vedou politické akce proti sovětskému právnímu řádu v Sovětském Svazu.

Aby ihned byly splněny všechny závazky obsažené v mírových smlouvách stran autonomie Zakarpatské Ukrajiny.

Aby k Zakarpatské Ukrajině byly připojeny ukrajinské části nynějšího Slovenska (Prešovsko).

Aby byly zrušeny ony části československé ústavy, které omezují autonomii zajištěnou Zakarpatské Ukrajině.

Aby byly zrušeny nynější volby do zemských a okresních zastupitelstev a aby byly ihned rozepsány volby do autonomního sněmu na Zakarpatské Ukrajině.

Aby byli ze Zakarpatské Ukrajiny odvoláni všichni úředníci poslaní z Čech a místa obsazena zvolenými úředníky.

Ať žije vůdce revolučního světového proletariátu - komunistická Internacionála!

Ať žije komunistická strana Československa! Ať žije stát dělníků a sedláků - Sovětský Svaz!

Pryč s vojnou - ruce pryč od Sovětského Svazu!

Ať žije dělnické a selské zřízení v Československé republice!

Ať žije společný boj dělníků a sedláků proti kapitalistickému řádu!

Ať žije společná fronta revolučních dělníků a sedláků nad hlavami zrádných vůdců smířlivých socialistických stran! (Potlesk poslanců komunistické strany.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen. Rozprava je skončena.

Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

1. Pozměňovací návrh posl. Horpynky a druhů:

Čl. I budiž změněn takto:

"(3) Pro stavby, započaté před 1. lednem 1929, platí ustanovení odst. 2 s úchylkou, že lhůta k dokončení stavby může býti prodloužena až do konce roku 1929."

2. Eventuální doplňovací návrh posl. Horpynky a druhů:

Čl. I budiž doplněn novým odst. (4):

"(4) Pro stavby v lázeňských místech platí ustanovení odst. (3) se změnou, že s těmito stavbami musí býti započato do 31. prosince 1928."

3. Pozměňovací návrh posl. dr J. Macka, Chalupy, Svobody a soudr.: Ve čl. I budiž text upraven takto:

"(3) Pro stavby, jež byly započaty před 1. zářím 1928, platí ustanovení odst. 2 s tou odchylkou, že lhůta k dokončení stavby prodlužuje se do konce r. 1929."

4. Hlavní pozměňovací návrhy posl. Schustera a soudr.:

Ve čl. I budiž datum "1. zářím 1928" nahrazeno datem "1. zářím 1929" a místo letopočtu 1929 budiž dáno 1932.

Slova "lhůta ... může býti prodloužena" buďte nahrazena slovy "lhůta ... se prodlužuje".

Ve čl. II budiž letopočet 1929 nahrazen letopočtem 1932.

5. Eventuální pozměňovací návrhy posl. Schustera a soudr.:

Budou-li zamítnuty naše hlavní návrhy ke čl. I a II, navrhujeme:

Ve čl. I budiž datum "1. zářím 1928" nahrazeno datem "1. červencem 1929" a místo letopočtu 1929 budiž dáno 1930.

Ve čl. II buď letopočet 1929 nahrazen letopočtem 1930.

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu prvému zpravodaji, p. posl. dr Labajovi.

Zpravodaj posl. dr Labaj: Slávna snemovňa! S došlými pozmeňovacími návrhy samozrejme súhlasiť nemôžeme, a to z týchto príčin: Čo sa týče návrhu pána kol. dr J. Macka, Chalupu a spol., to vlastne máme už v zákone čís. 43/1928 s tým rozdielom, že tento zákon zabezpečuje oslobodenie na 25 rokov, pokiaľ sa týče na 15 rokov, kdežto pán kol. dr J. Macek a súdr. navrhujú 35 rokov, pokiaľ sa týče 25 rokov. Keby sme tento pozmeňovací návrh prijali, prinútení by sme boli zákon čís. 43/28 zmeniť, lebo tento tomu koliduje.

Čo sa pozmeňovcích návrhov pána posl. Horpynku a druhov týče, ktorý navr huje, že by oslobodenie od dane nastalo u tých stavieb, s ktorých stavbou započne sa do 1. januára 1928, s tým nemôžeme súhlasiť z tej pričiny, ako som to pôvodne v mojej zpráve predniesol, lebo by sme zasa dali možnosť k započatiu nových stavieb a tým by sa ten ruch ešte viac zvýšil a so stavbami by sa pospiechalo, následkom čoho tie nehody, ktoré tu boly, pravdepodobne by sa opakovaly a tie stavebné hmoty by sa ešte viac zdražily, než ako sú dnes. To isté platí i s ohľadom na návrh kol. Schustera a súdr. Inak i na toto som už reagoval i v mojej zpráve.

Z týchto dôvodov navrhujem zamietnutie týchto návrhov. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu druhému zpravodaji, p. posl. dr Samkovi.

Zpravodaj posl. dr Samek: Slavná sněmovno! Ani při této příležitosti nestala se úchylka od zkušenosti, kterou již máme v této slavné sněmovně, že když se mluví o věci tak důležité, jako je stavební ruch, někteří páni řečníci mluví o něčem docela jiném, o něčem, co s věcí samou nesouvisí. Na to reagovati nebudu. Chci reagovati jen na vývody těch pánů, kteří mluvili k věci.

Podotýkám však hned, že se mluvilo o celém problému, ač je jasno, že touto osnovou celý problém ochrany nájemníků řešiti nemůžeme a nebudeme. To jsem také zdůraznil ve své zprávě. Je to také vytknuto v tištěné zprávě, a jestli to přehlédl p. prof. inž. Záhorský, nemohu za to. Mohl jsem očekávati, že pan prof. inž. Záhorský, když kritisuje zprávu rozpočtového výboru, že si to přečte a porozumí tomu tak, jak je to tam česky vytištěno.

Konstatuji dále, že návrhy, které byly podány pro tento okamžik přijatelny nejsou, poněvadž problém ten neřeší se teď. Ale budeme jej řešiti, poněvadž zákon o ochraně nájemníků končí 31. března 1929, čili již za několik měsíců resp. neděl a musíme před uplynutím této doby již o věc se starati. S tímto zákonem souvisí také zákon o stavebním ruchu. Že stavební ruch se podporuje nejrozmanitějšími opatřeními, je všeobecně známo. K tomu také slouží jako jedna z pomůcek úlevy daňové a poplatkové a proto definitivní rozhodnutí, kdy budou poskytovány a jakými lhůtami úlevy daňové a poplatkové budou vázány, se stane v nejbližší době a pak se to bude řešiti.

Mám za to, že pánové si měli tyto své návrhy - třeba v jádru jsou snad dobré, já jich nechci po této stránce kritisovati - nechati na dobu, která co nevidět přijde. Proto z těchto důvodů navrhuji, aby byly návrhy ty zamítnuty a vládní návrh přijat. (Souhlas.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP