Pátek 9. listopadu 1928

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu panu zpravodaji posl. dr Černému.

Zpravodaj posl. dr Černý: Slavná sněmovno! Debaty o vládním návrhu tisk 1686 zúčastnila se řada pp. řečníků a některé jejich vývody, pokud nenesly se ve znamení 2. prosince, totiž nastávajících voleb, ukládají mně povinnost, abych na ně několika slovy reagoval. Páni kolegové z oposičních stran německých vyslovovali souhlasně pochybnost, že zákon, který je právě projednáván, bude nacionálně spravedlivým a že bude se jím vycházeti stejně vstříc průmyslu německému jako průmyslu českému. V této věci chci říci, že námitky tyto nejsou oprávněny ani odůvodněny. Pánové vědí, že podobný zákon dnes projednávanému zákonu již máme, a to zákon o vrácení uhelné daně a vědí také, že zákon tento byl praktikován, zejména pokud se týče průmyslu sklářského a průmyslu porculánového tak, že ve smyslu a intencích tohoto zákona bylo sleveno od 1. února 1927 v celku plus minus 10 mil. Kč a že tyto slevy přišly k dobru ponejvíce vlastníkům německým a průmyslu německému. Vždyť je přece všeobecně známo, že právě průmysl sklářský a průmysl porculánový jest jen z nepatrného procenta v rukou příslušníků národa československého. Tedy výtky a námitky tyto jistě neobstojí a nejsou odůvodněny. Pan kol. Simm, který mluvil o krisi průmyslu cukerního, doporučoval k odstranění krise koncentraci průmyslu podobně jako je tomu v Německu, kde prý není poměrně tolik cukrovarů, ale jsou lépe využity, kde je tedy výroba koncentrovaná. Prohlásil zde výslovně, že tam pracuje cukrovar až 8 měsíců, kdežto cukrovary naše pracují pouze 2 až 2 1/2 měsíce a pod. Nerozuměl jsem tomu, jakým způsobem tato koncentrace by se měla státi, ale myslím, že p. kol. Simm se mýlil s rafineriemi, které pracují 8 měsíců, případně i déle. Surovárny mohou pracovati maximálně pouze 2 nebo 3 měsíce, poněvadž jinak surovina, řepa, by podlehla zkáze a tím by povstaly nesmírné ztráty pro cukrovar. Myslím, že tento návrh na koncentraci a na odstranění krise dosti dobře neobstojí. Všichni pánové z německých oposičních stran uváděli, že jedná se specielně o průmysl cukerní, o průmysl československý, zapomněli ovšem, že i průmysl cukerní ještě dnes ze značného procenta je v rukou německých. To je konstatování prostého fakta na vývody oposičních pánů z německých stran.

Nyní dovolil bych si několik slov k vývodům p. kol. Chalupy. Pan kol. Chalupa prohlásil v úvodu své řeči, že vláda zde opouští právní řád, vstupuje na cestu zákonodárné libovůle a že vzhledem k tomu, že dny její budou v nejkratší době sečteny, hledí zachrániti, co se zachrániti dá, zejména se snaží, aby dotyčný zákon refundační v nejkratší době uskutečnila. V tomto ohledu se p. kolega Chalupa mýlí. Myslím, že on sám je přesvědčen, že i koaličním stranám záleží na tom, aby právní řád v naší republice nebyl opouštěn a aby i zákony, které se dělají v dnešní koaliční majoritě, byly ve všech směrech objektivní a dokonalé. Připouštím, že není všechna správné, že může býti na místě snad i věcná kritika, ale pánové, tato kritika patřila i zákonům z dob, kdy jsme je nedělali jen my, koalovaná většina občanských stran, nýbrž kdy jsme je dělali společně, třeba v rudozelené koalici. I zde bylo různým zákonům mnoho vytýkáno a právě velké zákony z těchto dob jsme novelovali a nestalo se nic a budeme to dělati dále a dělá se to i ve velkých státech starých, politických zákonodárných tradic.

Bylo vytýkáno, i pány řečníky z německé strany i p. kol. Chalupou a Netolickým, že jde zde o zmocňovací zákon. Zejména p. kol. Netolický vyslovoval podiv, že se může tak velký problém, jako je refundace daní obchodových, řešiti zmocňovacím zákonem. Mohou zde býti jisté defekty zmocňovacích zákonů, ale zase dovoluji si poukázati k tomu, že i když jste s námi dělali zákony, dělali jsme řadu velkých a důležitějších zmocňovacích zákonů. Za vašeho režimu jste to s námi stejně dělali anebo my jsme to dělali s vámi, jako ve finančních věcech byl to zmocňovací zákon za ministra financí dr Rašína a bylo to velké zmocnění na př. při dávce z majetku. (Posl. Chalupa: S jakou kontrolou, pane kolego?) Pane kolego, s kontrolou celkem bezvýznamnou a nepatrnou. Ministr financí v §u 4 tuším mluvím o zákoně o dávce z majetku - byl povinen vyžádati si dobré zdání obchodních a živnostenských komor nebo zemědělské rady.

V této věci jsem se informoval v ministerstvu, i mě samotného zaráželo že zde chybí na publicitě, jak bylo vytýkáno v rozpočtovém výboru i zde. Ale je přirozeno, a nijak to není možno, že ministerstvo financí i v případech refundace daní obchodových musí získávati objektivně informaci, když jí nebude jinak míti, zase u obchodních komor, event. zase u zemědělské rady.

Pánové, je však otázka, stačí-li tato informace nebo dobré zdání? Myslím, že je zde daleko silnější klausule, a to v §u 2 zákona refundačního v novém znění, které jisté pánové znají, jak je navrhují koalované strany, aby totiž ministr financí rozhodoval o těchto věcech pouze a jen v dohodě s ministerstvem obchodu, ministerstva železnic a zemědělství. To máte kautelu více než dostatečnou. Vždyť musíme míti přece také nějakou důvěru k našim ministrům. A nebyla to od stran koalovaných nedůvěra k ministru Englišovi, jestliže zaklausulování tohoto druhého paragrafu se stalo. Bylo to spíše k posílení důvěry v celkový zákon, aby poplatnictvo nemělo domnění, bude-li jeden ministr o této věci rozhodovati, že by zde snad mohlo platiti protekcionářství, nechci užíti slova, zneužití.

Jistě stačí tato důvěra v ministra nebo ve čtyry ministry, jistě různých stran a různých politických směru; ostatně zákon tento se nedělá na týden, a kdož ví, jest-li pánové, kteří dnes jsou v oposici, nebudou seděti v některém tomto resortu a nebudou míti možnost, příležitost a právo do této věci mluviti. (Posl. Koudelka: Na ministerstvo zemědělství při tom však nemyslíte?) Na ministerstvo zemědělství jsem zrovna nemyslil. (Veselost.)

Další námitka, vážení pánové, se strany pana kol. Chalupy a také Netolického byla, že zákon není terminován. Je pravda, že zde není termínu stanoveného, kdy končí platnost tohoto zákona. Ale myslím, že toto omezení časové ani není potřebné, poněvadž při refundaci jde hlavně o daň obratovou, a tato daň, jak pánům je známo, je terminována zákonem. Zákon o dani obratové platí do konce prosince 1929, tedy o něco více než rok. Tím je i zákon tento rovněž terminován.

Dále bylo zde mluveno o tom, které industrie spadají v obor refundačního zákona. Je přirozeno, že ochrany zákona požívají industrie, které octnou se v potížích, kde vyskytne se to, co předpokládá zákon - kde soutěživost toho kterého průmyslového odvětví bude ohrožena. Před chvílí jsem řekl, že máme něco podobného již v průmyslu sklářském a porculánovém, pokud se týče daně uhelné. Ale my máme, velevážení pánové, i případy, kde daň obratová byla slevována právě těmto odvětvím porculánovému a sklářskému, a to na základě zákona obratového, kde, jak jsem se již zmínil, je zmocněn ministr financí, aby v pádu exportní krise tuto daň z části nebo úplně vracel. Tedy všechna odvětví průmyslová, která přijdou do krise, mají možnost na základě tohoto zákona dovolávati se podpory. (Posl. Netolický: Nač potřebujete tedy nový zákon?) Pane kolego, zákon obratový nenesl se v těch intencích. Je zde otázka právní, zda byl ministr financí ku vrácení daní v těch případech vůbec oprávněn. Tímto zákonem je tato věc přesně vymezena.

Dále bylo namítáno, že zde běží o veliké desítky milionů, jakým způsobem bude pamatováno na jejich náhradu v našem rozpočtu. Je pravda, že jistě půjde o veliké obnosy, jistě desetimilionové, avšak ministerstvo financí na tuto okolnost pamatovalo a při sdělávání rozpočtu na r. 1929 již preliminovalo nižší položky těch kterých daňových výnosů. Nebude tedy žádného otřesu ani pokud se týče aktivity našeho státního rozpočtu. (Posl. Koudelka: Ale řekněte nám, pane kolego. proč ministr s tím nesouhlasí?) Byl bych k tomu přišel také, udělal jsem si o té věci také poznámku. Byli to zejména p. kol. Chalupa, p. Netolický, kteří o té věci mluvili. V daném případě jsou pánové na omylu. Tento zákon p. ministr Engliš podal, s. tímto zákonem souhlasil a za tento zákon se stavěl. (Posl. Koudelka: Náhodou tam není podepsán!) Nemohu za to, kdo je na zákoně podepsán, ale tento zákon není důvodem k podání demise ministra financí, vím o tom, poněvadž jsem jako referent o této věci s p. ministrem mluvil. (Posl. Koudelka: Chtělo se více, než mohl Engliš dáti!) Nemyslím, pane kolego.

Pan kol. Chalupa mluvil zde velmi obšírně také o krisi řepařské. A mezi jiným ptal se, co udělali řepaři, aby zmírnili nynější krisi, jakým způsobem vyšli vstříc, kde oni podali pomocnou ruku? Vážení pánové! Na tuto otázku jest, myslím, velmi snadná odpověď. Jestliže by se mohlo mluviti o velikých ziscích řepařů, snad v jednom nebo dvou letech, bezprostředně poválečných, kdy cena řepy byla placena v devalvované měně, řepaři tyto zisky dávno ztratili, nehledě ani k devalvaci, nýbrž v tom, že jsou zde již 3 léta, kdy řepař nedostává za produkt svůj, za řípu ani tolik, aby byl kryt režijní náklad, aby byla odměněna jeho práce a zúročen v hospodářství investovaný kapitál. Řepař pro odstranění této krise nemohl udělati více, a myslím, že řepař udělal zde vůbec nejvíce. Je to skutečně statečnost našich rolníků v řepařských krajích, že přesto, že cena řepy je tak nízká, neupustili od pěstování řepy a pěstovali ji z určité tradice. Dostane-li rolník příliš málo, snad omezí osev řepný o nějaké procento, ale nikdy doposud pěstování řepy nezastavil. V tom je veliká láska k produkci řepné, která je zakořeněna v řepařských krajích opravdu způsobem velmi pozoruhodným. V tom jsou veliké oběti. Víte, co loňského a letošního roku dostává řepař. Vždyť se sami setkáváte s těmito stesky u vašich zemědělců. (Posl. Koudelka: My chceme, aby mu cukr ovar zaplatil tu řepu a ne ze státních peněz!) To my chceme také, a řekl jsem to s tohoto místa již obšírně v rozpočtové debatě. Nesledujeme zde zájem cukrovarníků, naopak hlavním byl nám zájem řepařů, zájem našich rolníků, kteří při této otázce jsou nejvíce postiženi a prosím proto, abyste se na tuto otázku takto dívali. (Posl. Chalupa: Proč cukerní průmysl a banky, které jsou zde interesovány, nevykonaly svou povinnost?) Pane kolego, to je starý boj organisace řepařů a vůbec rolnictva v řepařských krajích proti cukrovarům. Vy ty boje dobře znáte, vy jste o nich také včera mluvil, vy jste právě ze střediska, kde průmysl cukrovarnický je nejrozšířenější a kde byl v minulém století v letech osmdesátých nejpostiženější. Za těchto bojů čistě ideálních, kdy rolnictvo snažilo se vymaniti se z područí nepřátelského cukrovarnického kartelu, zrodila se veliká a důležitá otázka, zakládání rolnických cukrovarů. (Posl. Koudelka: Ještě dnes, jak jste ráčil říci, jsou cukrovary v rukou cizinců!) Ano, pánové, tolik peněz a tolik moci rolnictvo nemělo. Tato otázka je tak veliké důležitosti, že tak seriosní strana, jako je strana soc. demokratická, musí uvažovati o ní jen seriosně. Nerad bych o tom obšírněji zde mluvil, vy znáte boje řepařů s cukrovary, vy víte, co to dalo práce, než jsme takový cukrovar dostali, třebaže to byl vždy cukrovar druhého nebo třetího řádu. Nikdy jsme nedostali prvotřídní cukrovar a ze starých cukrovarů jsme museli dělati teprve cukrovary nové. Kdybychom měli moc, abychom od cizích koncernů další cukrovary odkoupili, jistě bychom to učinili, a to ne z důvodů hamižných, jak zde včera řekl jeden pan kolega, ale z důvodů daleko vyšších, nežli z důvodů, jak bylo tvrzeno, stranických. Pánové, vy máte možnost o těchto věcech se přesvědčiti, vy je ostatně dobře znáte. (Posl. Koudelka: Když stát dává subvence, řekněte nám, o jakou kontrolu se postaral v cukrovarnické industrii? Několik lidí tam rozhoduje o ohromném majetku!)

Vážení pánové! Myslím, že kontrola je zde celkem irelevantní. Naše cukrovary, ujišťuji vás, pánové, jsou otevřeny jakékoli revisi a pokud já vím, pokud byla revise u nás, nikdy před touto revisí nebyly zavřeny dveře, jak zde bylo i p. kol. Chloubou právě dnes konstatováno. Nemáme příčiny k tomu, myslím, že krise je dnes tak velká, že i bez kontroly se pozná. Vždyť není třeba mluviti o ničem jiném než o tom, co zde včera kol. Chalupa řekl. Podívejte se na bursovní záznamy! Cukr surový Ústí znamená dnes 140 Kč. Pro východní cukrovary, a pro vzdálenější cukrovary je to 132, 134 Kč za 1 q suroviny. Zde je krise notorická, tu je krise bez kontroly. (Hlasy: To je trvalé; myslíte, že to udržíme?) Jsem o tom přesvědčen, že ne. Já jsem to také v rozpočtovém výboru řekl. To je širší a hlubší problém, než abychom my mohli tímto zákonem pomoci. A stejně tak jsem přesvědčen, že, má-li kdo zájem na tom, abychom pomohli cukrovarnické krisi, že jste to právě vy z oposičních stran jako pánové ze stran dnešní vládní majority. Všichni víte, co znamenal cukr pro náš stát v dobách popřevratových. Byl to sám ministr Engliš, který ve svém exposé v rozpočtovém výboru prohlásil, že to byly velké miliardy, které právě bezprostředně po válce export cukerní dal státu a umožnil mu tak, aby nakupoval drahou mouku v cizině, které jsme neměli dostatek. Velké miliardy z cukrovarnictví zde získané umožnily slevu na mouce a učinily ji cenově přístupnou i dělnictvu. (Posl. Koudelka: To nebylo zásluhou cukrovarníků!) To nebylo zásluhou cukrovarníků, ale bylo to zásluhou cukerního průmyslu. Náš cukr vykonal po převratu však ještě více - zachránil naši měnu před největší katastrofou.

Vážení pánové! Proč má vláda zájem i o cukerní průmysl? Proto, poněvadž je to jeden z nejdůležitějších a řekl bych nejvýznačnějších našich průmyslů národních. Vždyť surovina, řepa, dále všecko to, co potřebujem k výrobě cukru, vyrábíme doma uvnitř hranic našeho státu, nepotřebujeme ani jediné věci z ciziny, ať jsou to již stroje, oleje, koks nebo uhlí. To všecko je domácí naše produkce. Co tisíců dělnictva zaměstnáváme v těchto všech výrobních odvětvích. Tady je ten veliký zájem státu. A další zájem státu jest ve značných daních, které přináší cukerní průmysl. Cukerní daň činí 600 mil. Kč. (Posl. Koudelka: Pan Mandelík, myslím, nepotřebuje sanaci!) Pane kolego, o tom jsem přesvědčen, že nepotřebuje. Dále je to daň obratová, daň dopravní, která se ukládá při dopravě cukru a daň uhelná. Ministerstvo železnic má také při kampani velký příjem, circa 150 mil. Kč. (Posl. Koudelka: A co tarify? Mohou dovážeti za polovinu!) Pánové, já zde mluvím o bezprostředním interesu státu, a musí zde býti tento interes, poněvadž nejsme tak silni, abychom mohli riskovati úpadek průmyslu cukrovarského. V tom smyslu, myslím, že musíte jíti s námi, že musíte s námi pracovati, musíte hledati klíč k rozřešení situace. Víme, že tímto nepatrným darem nepomůžeme a pomoci nemůžeme. Myslíte, vážení pánové, že my ne máme zájem na tom, aby cukerní daň byla snížena? (Posl. Koudelka: Poněvadž zvýšíte cenu cukru pro sebe!) Ne, prosím, jsme stejně tak konsumenty, dělník je stejně konsumentem cukru jako rolník, ano rolníku to přichází ještě tížeji, jestliže má platiti za produkt, který vyrábí, tak vysokou cenu. Buďte ubezpečeni, že v tomto smyslu se sejdeme na jedné platformě, ale není možno, abychom brali vážně návrhy, jako je návrh německých sociálních demokratů, resoluční návrh pana kol. Hackenberga, aby byla daň cukerní úplně odstraněna. Jsem přesvědčen, že on tento návrh toho času nemůže bráti vážně, poněvadž ví, že to není toho času možno. (Výkřiky posl. Hackenberga.)

Není sporu, vážení pánové, že cukerní daň naše uvnitř státu je daní velice tíživou a vysokou. To přiznáváme stejně tak jako vy a souhlasíme s jejím snížením. Musíme hleděti, abychom pro futuro, a pokud možno nejdříve, tuto daň odbourali, abychom tento náš národní domácí produkt učinili přístupným všem vrstvám (Výkřiky.) ve větší míře, než tomu je. Naší snahou je, abychom zvýšili domácí konsum, a musíme k tomu pracovati, poněvadž ve velké konkurenci světové, které je náš cukr vydán, je tato otázka pro nás nesmírně důležitou, neboť nejlepším konsumentem v průmyslu je konsument domácí, ať jde již o cukr nebo o jakékoliv průmyslové odvětví jiné.

Pan kol. Chalupa při zmínce o rolnických cukrovarech mluvil o jejich přeinvestování a s jistým despektem, nevím, zdali jsem měl dobrý dojem, dokonce vyslovil určitá jména. (Posl. Chalupa: Nikoliv, prosím, já jsem toho užil jinde, že vláda by musila poručiti nejdříve sobě a že tato vláda, kde jsou přímí interesenti, poručiti si nedovede! Za to není potřebí se styděti!)

Pokud se týče rolnických cukrovarů, tato otázka je po mém soudu rozřešena příznivě, a to ne touto pomocí. Já jsem si nedovedl vypočítati, co z toho zákona přijde na rolnické cukrovary, ale myslím, že je to nepatrný pakatel, který nemůže nic znamenati. Rolnické cukrovary v těžké své situaci, do které byly přivedeny bez své viny, dovedly se udržeti, důvody je ovšem potřebí hledati jinde, a to v obětavosti rolnictva (Potlesk.), které tyto cukrovary neopustilo ani v nejhorších, nejtěžších dobách, kdy jim banky odnímaly úvěr. A nebyli to rolníci a řepaři jen příslušníci mé politické strany. Máme řadu cukrovarů, ve kterých velké procento akcionářů se rekrutuje z řad malých rolníků, kteří jsou z řad socialistických a jiných, a to aspoň v cukrovarech, které já znám, kde já mám možnost nahlédnouti do vnitřních poměrů.

Tedy zde zemědělci vykonali svoji povinnost, rolnictvo zachránilo své cukrovary a také na nikoho jiného nespoléhá a spoléhati nemůže. Jestliže rolnické cukrovary přišly do těžké situace, byly to důvody, o nichž mluvil kol. Chalupa, byly to investice. Vždyť převzali jsme cukrovary, které byly před zavřením, za které jsme musili zaplatiti veliké obnosy a ze kterých teprve velikými investicemi jsme udělali podniky české, které jsou chloubou českého cukerního průmyslu a požehnáním krajům. kde jsou.

Pan kol. Netolický, myslím, správně poukázal k tomu, že znění vládní osnovy, jak byla podána, je nejasné tam, kde se mluví o refundacích, poskytovaných podnikům průmyslovým. Zmínil se o tom, že podle živnostenského řádu nerozeznáváme podniky průmyslové, nýbrž podniky provozované po továrnicku a po živnostensku. Ve smyslu tomto bude vládní osnova k návrhu v rozpočtovém výboru daném opravena, že na místo výrazu: "podniků průmyslových" budou slova "podniků výrobních". V tom pak jsou zahrnuty nejen podniky průmyslové v pravém slova smyslu, kde se po továrnicku pracuje a produkuje, nýbrž i podniky živnostenské, kde a jsou takové případy snad - větší živnostník sám jest exportérem.

Ohledně námitky p. kol. Netolického, že je rozpor mezi důvodovou zprávou mojí a vládní osnovou, zejména pokud se týká otázky exportu cukru do Anglie, myslím, že se pan kolega mýlí. V intencích zákona jest, aby se slevovaly obchodové daně, daň obratová, daň uhelná a daň dopravní těm podnikům, které vyvážejí, ale které nemohou soutěžiti s cizinou proto, že kterákoliv z těchto daní soutěživost jejich ztěžuje anebo znemožňuje. V důvodové zprávě se myslí na ony státy, kde není daně obratové anebo není uložena v té výši, jako u nás. To jest právě Anglie, kde obratové daně není. Není zde žádného rozporu a jestliže ministerstvo financí může povoliti refundaci našeho exportního cukru, vyváženého do Anglie, odpovídá to duchu zákona a také mojí důvodové zprávě.

Tím jsou, doufám, zodpověděny námitky p. kol. Netolického, že je zde jednostrannost zákona, že se poskytuje úleva pouze podnikům průmyslovým a nikoli podnikům po živnostensku provozovaným.

Pan kol. Netolický mluvil také o aktivitě rozpočtu a eventuelním jeho ohrožení O tom jsem již mluvil, když jsem si dovolil odpověděti na vývody p. kol. Chalupy.

Ke konci chci ještě upozorniti, že nesmíme zapomínati, že jde zde o daně mimořádné. o daně zvláštní a o daně provisorní. Není o tom sporu, že tyto daně, které vynášejí pro náš rozpočet přes 3 miliardy ročně, jsou velmi těžkým balastem na našem hospodářském životě vůbec. Pan ministr dr Engliš správně ve svém exposé prohlásil, že tyto daně neodpovídají ani geografické ani národohospodářské struktuře našeho státu. To je nesporná věc, a musíme se proto snažiti, abychom je krok za krokem odstraňovali, abychom je eliminovali vůbec z našeho daňového indexu. Ovšem, že to bude trvati ještě dlouhou dobu, poněvadž úbytek 3 miliard hned nenahradíme. To jest veliký finanční problém, jehož vyřešení bude trvati ještě drahnou řadu let, ale doufejme, že poměry hospodářské budou silnější a že nás donutí k tomu, aby v této věci se postupovalo tempem pokud možno rychlým. (Výkřiky na levici.)

Vážení pánové! K vládnímu návrhu právě projednávanému byly podány dva návrhy, a to pp. kol. Chalupy. Svobody, dr Macka a soudr.:

"Navrhujeme, aby přes vládní návrh tisk 1686, kterým se povoluje vrácení daně z obratu nebo přepychové a daně přepravní vývozním podnikům průmyslovým, přešlo se k dennímu pořadu."

Ovšem, že se pro tento návrh vysloviti nemohu.

Dále byl zde podán návrh stran koaličních v tom smyslu, jak jsem si již dovolil vysvětliti. Změna oproti zprávě výboru rozpočtového bude v tom, že tedy slovo "průmyslovým" bude nahrazeno slovem "výrobním". V §u 2 bude změna v tom smyslu, že zmocnění uděluje se ministru obchodu, zemědělství a ministru železnic. Odpadne tedy znění §u 2 přijaté v rozpočtovém výboru, podle něhož ministr železnic měl býti přibrán k rozhodování při řízení o této věci jen tenkráte, když se jednalo o daň dopravní.

To jsou tedy, vážení pánové, návrhy, které k vládní osnově byly podány. Navrhuji, aby vládní návrh přijat byl v tom smyslu, jak byl přijat výborem rozpočtovým s těmi změnami, které navrhovány jsou v návrhu podaném posl. Bradáčem a soudr. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Měli bychom přikročiti ke hlasování.

Nebude-li námitek, odsuneme hlasování na dobu pozdější a přikročíme k projednávání dalšího odstavce pořadu. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Projednáme tudíž další odstavec pořadu. jímž jest:

2. Zpráva výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností o usnesení senátu (tisk posl. sněm. 1748) k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 647 a 683), kterým se zrušují úlevy stanovené z důvodu války pro nastoupení a provozování živností (tisk 1838).

Zpravodajem jest p. posl. Náprstek. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Náprstek: Slavná sněmovno! Dne 7. prosince 1915 vydáno bylo cís. nařízení, kterým se poskytovaly z důvodů války úlevy při nastupování živností pro území Čech, Moravy a Slezska. Obdobné ustanovení vydáno bylo uherskou min. radou a uherským ministerstvem obchodu pro území Slovenska a Podkarpatské Rusi.

Nařízení tato nebyla zrušena ani v Československé republice, kde zejména v prvých letech splnila své sociální poslání.

V posledním čase již nepřicházejí na příslušné úřady žádosti dovolávající se zmíněného cís. nařízení, což zjištěno bylo úředním šetřením. Jest to důsledek postupující konsolidace hospodářských poměrů a také časový odstup od poměrů válečných.

Na tyto úlevy bylo upozorňováno zvláště organisacemi válečných poškozenců a nelze čekati v tomto stavu nějakých změn. Možno proto s klidným svědomím přistoupiti ke zrušení těchto ustanovení, ovšem s určitou dobou přechodnou.

Zmíněné cís. nařízení odpovídalo době válečné i poválečné, kdy potřebí bylo výjimečným opatřením umožniti zejména válečným poškozencům nastoupení živnosti, vázané průkazem způsobilosti, v zájmu uhájení životní existence.

Odborné kruhy vytýkají, že se §em 7 zmíněného zákona ruší v praksi úplně průkaz způsobilosti a současně že se odstavcem 2 §u 8 ruší rekursní právo společenstev v případech, kde jde o udělení dispense podle zmíněného cís. nař.

Ministerstvo obchodu, průmyslu a živností vypracovalo na základě porad se zúčastněnými činiteli, a zejména s ministerstvem soc. péče, vládní návrh, který stal se podkladem pro jednání a usnesení senátu.

Aby dána byla možnost využíti těchto úlev všemi těmi, kterých se úlevy týkaly, nabude zákon platnosti až rok po svém vyhlášení ve Sbírce zákonů a nařízení. Tím stává se bez předmětnou námitka, že o úlevy nebylo žádáno z neznalosti jmenovaného cís. nařízení.

Resolucí, přijatou senátem a doporučenou živnostenským výborem, se ministerstvo vnitra vybízí, aby zvláštní vyhláškou byly upozorněny kruhy, jichž se cís. nařízení týkalo, aby během jednoho roku případné své nároky uplatnily.

Výbor pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností přijal další resoluci, aby ministerstvo obchodu vydalo příkaz živnostenským úřadům, aby žádosti osob a zejména válečných poškozenců, jež požívali výhod podle zrušených úlev z důvodů války pro nastoupení živnosti, blahovolně vyřizovaly.

Tím odstraněny byly poslední hroty tvrdosti, která mohla by se snad objeviti a doporučuji proto slavné posl. sněmovně jménem výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností, aby usnesení senátu schválila.

Současně doporučuji ku přijetí obě resoluce, které byly výborem živnostenským ke zprávě připojeny. (Souhlas.)

Předseda: K této věci jsou přihlášeni řečníci, zahájíme proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 20 min. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Navržená lhůta jest přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci na straně "proti" pp. posl. Kopasz a Čermák.

Dávám slovo p. posl. Kopaszovi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP