Pátek 9. listopadu 1928

Zpravodaj posl. dr Zadina: Slavná sněmovno! Předložený vládní návrh zákona má za předmět zrušení zemědělsko-technické kanceláře při zemědělské radě pro Čechy v Praze, při čemž sledován je ten účel, aby její agenda byla soustředěna při nově utvořeném zemském úřadu v Praze.

K objasnění této záležitosti se uvádí, že technická kancelář zemědělské rady v Praze byla zřízena usnesením zemského sněmu Českého ze dne 4. srpna 1883. Usnesení toto bylo provedeno výborem zemědělské rady dne 26. června 1884 tím, že byla vydána zvláštní instrukce a později organisační statut pro tuto zemědělsko-technickou kancelář, kterým byla vymezena její působnost.

Do působnosti této kanceláře náležely veškeré práce zemědělské techniky, zejména práce pro zvýšení výnosnosti půdy upravením a nejlepším využitím vodstva, zvláště prováděním prací odvodňovacích a zavodňovacích. Při podrobném rozvedení této působnosti možno zejména poukázati na přípravu pracovního programu, zakládání vodních družstev, vypracování projektů, vykonávání dozoru na provádění vodohospodářských prací a pod. Kancelář sdělává projekty meliorační též pro jednotlivé obce a zemědělce a to na úpravu potoků a menších řek, odvodnění a zavodňování zřizování vodovodů pro potřeby obecní, zakládání rybníků a nádrží, ochranných staveb proti vodě, chránění břehů a jiné. Kancelář provádí též zcelování pozemků, kde to přímo souvisí s pracemi melioračními. Důležitou jest též agenda pedologická, při které jde o prozkoumání půdy pro účely meliorací a hospodářství vůbec. Rozsáhlá jest též činnost propagační, informační a podávání dobrých zdání jak úřadům, tak i interesentům. O provedených pracích jakož i o projektech byl založen a udržován zvláštní katastr.

V zákoně o zemědělské radě ze dne 20. března 1891, č. 20 z. z., bylo výslovně v §u 18 ustanoveno, že řízení a správa zemědělskotechnické kanceláře náleží ústřednímu sboru zemědělské rady. Za celou dobu svého trvání 44 roků rozvíjela se působnost technické kanceláře velice úspěšně a vykazuje velice příznivé výsledky ve všech odvětvích technických prací jí svěřených. Stav úřednictva se postupem času zvýšil na 61 úředníků ve stavu inženýrů kulturních a stavebních, dále 23 úředníků pro pomocnou službu technickou a 37 úředníků melioračních.

Rozsah agendy technické kanceláře možno posouditi z toho, že za celou její působnost, trvající 44 roků, bylo vypracováno melioračních projektů na ploše 400 tisíc ha a z toho 105.000 ha v našem státě, dále projektů regulačních v délce 9.500 km a z toho asi 2.000 km v našem státě s celkovým rozpočteným nákladem 1.710 mil., z čehož připadá na práce po převratě 1.350 mil. Kč. Práce meliorační byly provedeny na celkové ploše asi 155.000 ha a z toho asi 40.000 ha v našem státě a úpravy toků v délce asi 3.900 km, z čehož asi 1000 km v našem státě s celkovým nákladem 305 mil. Kč, z čehož náklad po převratě činí asi 235 mil. Stavby vodovodní byly provedeny nákladem 228 mil. Kč a z toho po převratě asi 165 mil. Kč. K tomu se připomíná, že obnosy předválečné jsou zahrnuty bez propočítání na nynější valutu.

Z tohoto výkazu je patrno, že technická kancelář zemědělské rady vykonala rozsáhlé práce technické, které přinesly velké národohospodářské prospěchy domácímu zemědělství a celé zemi, a práce ta zasluhuje největšího uznání a ocenění, kterého se jí skutečně dostává od všech vrstev českých zemědělců. Při tom však nutno si uvědomiti, že ještě velké úkoly zbývají do budoucnosti. Podle odhadu provedeného v době předválečné jevila se potřeba provedení meliorací v Čechách na ploše asi 1,220.000 ha, z čehož dosud bylo provedeno asi 155.000 ha, tudíž jenom asi 13%, takže zbývá ještě k meliorování asi 87% půdy.

Během času nastaly pronikavé změny v organisačním uspořádání technických prací. V důsledku zákona vodocestného z r. 1901 a zemských zákonů z r. 1903 byla zařízena zemská komise pro úpravu řek v Čechách se zvláštním technickým oddělením pro vodní stavby při zemském výboru a kromě toho bylo zařízeno technické oddělení pro vodní stavby při tehdejším místodržitelství.

Mimo to zemský správní výbor jako subvencující úřad vyhrazoval si určitou část agendy při udělování podpory na vodohospodářské práce, jako zejména přezkoušení všech projektů, dohled nad prováděním a kolaudaci provedených podniků.

Tímto způsobem bylo celé řízení správní při projednávání záležitostí melioračních značně zkomplikováno a zdržováno, takže vyřízení jednotlivých případů trvalo někdy mnoho let.

A proto možno uvítati nápravu, která v tomto směru se připravuje v důsledku zákona o sjednocení veřejné správy. Nový zemský úřad v Praze, který má vstoupiti v účinnost 1. prosince letošního roku, provede sloučení příslušných technických oddělení dřívější zemské správy politické a zemského výboru. Projednávaným zákonem má býti zrušena technická kancelář zemědělské rady a její agenda má býti přenesena rovněž k zemskému úřadu. Kromě toho ministerstvo zemědělství zamýšlí přenésti na zemský úřad též lesnicko-technické oddělení pro hrazení bystřin. Sloučením těchto úřadů bylo zlevněno a urychleno řízení státní administrativy.

Dále bych chtěl konstatovati, že tímto způsobem nastala unifikace služby zemědělskotechnické ve státě. Podle tohoto způsobu jak v Čechách tak i na Moravě a na Podkarpatské Rusi, i u nových zemských úřadů budou vytvořena nová vodohospodářská oddělení, která soustředí celou agendu vodohospodářskou ve svých rukou.

Při této příležitosti zdůrazňuji potřebu, aby Zemědělská rada podržela svou část této agendy ve svých rukou, aby sledovala úkoly vodohospodářské ve svém referátě a aby stále pečovala o další vývoj a intensivní pokrok v oboru meliorace a vodohospodářských prací v Čechách.

Kromě toho pokládá se za nutné, aby také zemědělská rada v rámci své zákonné působnosti sledovala dále tyto důležité úkoly vodohospodářské a účelným způsobem pracovala pro další rozvoj zemědělsko-technických prací v Čechách.

Tyto veliké úkoly zemědělský výbor uznává za důležité a akceptoval nutnost zvláštní finanční podpory do budoucnosti. S tím souvisí otázka vytvoření vodohospodářského fondu, který se připravuje a jistě že sněmovna uvítá vyřešení této otázky.

Zemědělský výbor uznal opatření, které se tímto zákonem má zavésti, za velmi důležité a proto usnesl se na tom, doporučiti poslanecké sněmovně tento vládní návrh zákona ku schválení. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci. Zahájím rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby řečnická lhůta byla stanovena 20 minutami.

Námitek není? (Nebylo.)

Námitek není. Navržená lhůta je přijata.

Přihlášeni jsou jako řečníci: na straně "proti" p. posl. Knirscha na straně "pro" p. posl. Mikuláš.

Dávám slovo p. posl. Knirschovi.

Posl. Knirsch (německy): Dámy a pánové! Projednávaný vládní návrh má za účel připojení technické kanceláře, která dosud podléhá kolegiu zemědělské rady, ke státnímu zemskému úřadu. Činí se z toho zdánlivě podřízené správní opatření, kdo však se návrhem zabývá trochu důkladněji, sezná, že zde jde o návrh také velkého zásadního významu (Souhlas na levici.), a to proto, poněvadž obsahuje v souvislosti s reformou správy důsledné oklešťování samosprávy. Po obcích a okresích přicházejí nyní na řadu všecky ony instituce, v nichž se ještě zachránil zbytek samosprávy. Tato reorganisace se odůvodňuje nezbytností centralisace veškerého vodního hospodářství v jediné kanceláři, a to regulace řek, meliorace, úpravy bystřin atd. I s tohoto stanoviska je návrh neodůvodněný, poněvadž co do regulací řek a úpravy bystřin jednotnost v látce zde jest, zatím co nejsou dány předpoklady, že také meliorace spadají do této jednotnosti. Naopak, právě zemědělské sbory bez rozdílu národnosti měly by, kdyby si byly zachovaly aspoň trochu smyslu pro samosprávu, největší zájem, aby tato kancelář zůstala jako dosud podřízena ústřednímu kollegiu zemědělské rady, kde by mohla zemědělská sdružení vykonávati přece nějaký vliv na práce v kanceláři. Stane-li se však nyní vládní návrh zákonem, jest vliv sekcí zemědělské rady atd. na meliorační práce a jich provádění úplně odstraněn. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Nemusíme však zde vznášeti námitky pouze s tohoto věcného hlediska, nýbrž jako Němci i s hlediska národního. V technické kanceláři byli až dosud převážnou většinou čeští úředníci, kteří měli pramálo smyslu, že také v německých krajích pokračují a provádějí se meliorační práce ve stejné míře jako v krajích českých. (Výkřiky posl. dr Zadiny.) Mně alespoň byla předložena statistická data, v jaké míře se tyto meliorační práce provádějí v českém a v jaké míře v německém území a jak nepatrné jsou částky, které v poměru k českým krajům jsou vydávány pro kraje německé. Bylo-li tomu tak v dosavadním okruhu působnosti technické kanceláře, kde až dosud mohla také německá sekce zemědělské rady míti vždy určitý vliv, podržíme-li si před očima celý státní systém, můžeme učiniti si dobře obrázek, jak bude technická kancelář, která se nyní úplně podřizuje státní ústřední exekutivě, nyní dbáti zájmů německých zemědělských krajů. Máme tedy také z národního hlediska důvodnou příčinu tuto reorganisaci odmítnouti. Řadí se důstojně ke všem dosavadním opatřením a ustanovením, která mají za účel jednoduše odstraniti poslední zbytek samosprávy nejen na poli národním, nýbrž i samosprávu státně občanskou, a je pro nás nesrozumitelné, proč se také s tohoto hlediska nic nehne mezi českými sedláky, aby se ozvali proti tomuto neustále pokračujícímu omezování státně občanské samosprávy. Pomyslete též, páni z českých lavic: Čím více berete státním občanům možnost spolupůsobiti ve správě, čím více béřete i státním občanům vlastní národnosti možnost účastniti se spolusprávy a spolupráce v institucích, jež spravují jejich hospodářské a kulturní zájmy, tím více mizí - jest to zkušenost z dějin - smysl a zájem pro stát jako takový, poněvadž lidé se stávají samozřejmě otupělými a bez účasti. Znamením této pokračující neúčasti, také ve vašem národě, na velkých zásadních otázkách státní správy jest i pohled, který zde poskytuje zákonodárný sbor také při projednávání tak. hluboce zasahujících zásadních zákonných předloh. V této souvislosti snah o systematické omezení samosprávy na všech stranách chápeme nyní, proč právě v přítomné době má státní zastupitelství a vláda znemožniti a utlumiti v obyvatelstvu venku každé hnutí, které se jeví k získání nebo požadavku samosprávy. V souvislosti s těmito opatřeními jest samozřejmé, že státní zastupitelství zabavuje i tlumočení požadavků, které se pohybují na poli čistě vnitropolitickém. President Masaryk učinil při příležitosti desetiletého trvání republiky projev, ve kterém se přiznal k zásadě teritoriální samosprávy národů. A státní zástupce vlády zabavuje i požadavek školské autonomie v našem státě. Dovolí si den po prohlášení tohoto projevu zabaviti, že žádáme pro své německé území německých úředníků, žádajíce své samosprávy. Dovolí si zabaviti, že chceme míti zavedenu rovnoprávnost německé řeči ve státě a německou řeč v našich německých krajích, v úřadě a ve styku. Dovolí si zakazovati, že žádáme odstranění státní policie, požadavky, které se čistě pohybují na poli vnitřní politiky a nejsou ve spojení s ničím jiným. Nemohl by tak činiti, kdyby nevěděl, že tato jeho práce je nejenom přáním shora, nýbrž i ráda viděna, nebyla-li přímo shora nařízena. (Posl. Horpynka [německy]: Nakázána! Tyto požadavky jsou oprávněné a proto se nesmi český lid ani o nich dověděti!) Tak jest; myslím, že právě nyní je pravá chvíle, aby se v tomto ohledu postupovalo se vší brutálností a bezohledností, poněvadž stojíme před novými volbami, poněvadž volební hnutí má dáti stranám příležitost, aby venku zastupovaly své zásadní názory a je zastávaly a proto oposičním stranám vzíti možnost agitační práce v obyvatelstvu tím, že se konfiskují nejjednodušší a nejsamozřejmější požadavky vnitropolitického rázu. (Posl. Horpynka [německy]: Německé vládní strany nechtějí, aby se jim připomínal jejich dřívější program!) Tak jest; s tohoto hlediska protestujeme především co nejostřeji proti této censurní praxi, proti znemožňování agitační činnosti politických stran. Zdají-li se vám požadavky politické strany státu nebezpečnými, pak máte přece možnost, strany jako takové vůbec rozpustiti; avšak kde zůstává stopa demokratické myšlenky, chcete-li stranám zabraňovati, aby se zastávaly svých programových zásad a požadavků? Protestujeme proto s tohoto místa právě v přítomné chvíli, poněvadž volební hnutí je v proudu, se zvláštním důrazem proti tomuto omezování své práce a zastupování svých požadavků venku mezi lidem. Budeme si jako dříve myšlenky samosprávy nejen vysoce vážiti, nýbrž i samozřejmě za ni všemi prostředky bojovati a jsme přesvědčeni, že myšlenka bude na pochodu a prorazí přes vaši censuru, přes státní zastupitelství a červenou tužku. Tento návrh však odmítáme, poněvadž, jak jsem krátce naznačil, odstraňuje kus státně občanské samosprávy a spolusprávy, avšak též z národního hlediska, poněvadž víme, že ta trocha národního práva, kterou jsme ještě mohli praktikovati na poli technické kanceláře, bude napříště ještě více omezena.

Divím se, že ani čeští ani němečtí zemědělci neprotestovali proti této nové organisaci, která i jim béře kousek možnosti spolu mluviti v oboru, jenž by jim měl býti pravlastní. Nerozumím našim německým vládním stranám, zvláště Svazu zemědělců, že může přivoliti k návrhu zákona, který bere i německé sekci zemědělské rady možnost, působiti pro německé zemědělské území jako dosud. Budeme hlasovati proti tomuto návrhu. (Potlesk poslanců něm. strany nár. socialistické a něm. strany národní.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Mikuláš. Uděluji mu slovo.

Posl. Mikuláš: Slavná sněmovno! Projednávaný zákon, kterým se ruší zemědělskotechnická kancelář zemědělské rady pro Čechy, dotýká se podstatně jedné z nejdůležitějších otázek našeho zemědělství - meliorace. Důvodová zpráva zabývá se vznikem a působností technické kanceláře a odůvodňuje, proč je nutno rušiti toto technické oddělení Zemědělské rady pro Čechy. Praví se v ní mimo jiné: "Rozsah agendy technické kanceláře možno posouditi z toho, že za celou její působnost, trvající 44 roků, bylo vypracováno melioračních projektů na ploše 400 tisíc ha a z toho 105 tisíc ha v našem státě, dále projektů regulačních v délce 9500 km a z toho asi 2000 km v našem státě s celkovým rozpočteným nákladem 1710 mil. Kč, z čehož připadá na práce po převratě 1,350.000 Kč. Práce meliorační byly provedeny na celkové ploše asi 155.000 ha a z toho asi 40.000 ha v našem státě a úpravy toků v délce asi 3900 km, z čehož asi 1000 km v našem státě s celkovým nákladem 305 mil. Kč, z čehož náklad po převratě činí asi 235 mil. Kč. Stavby vodovodní byly provedeny nákladem 223 mil. Kč a z toho po převratě asi 165 mil. Kč." A dále se praví:

"Podle odhadu provedeného v době předválečné jevila se potřeba provedení meliorací v Čechách na ploše asi 1,220.000 ha, z čehož dosud bylo provedeno asi 155.000 ha, tudíž jenom asi 13%, takže zbývá ještě k meliorování asi 87% půdy."

Zde myslím, že důvodová zpráva vysvětluje nejlépe pravý stav věci. Meliorace dnes není již pokusem. Nejen zemědělští teoretikové, nýbrž i celá zemědělská veřejnost je dnes za jedno v tom, že řádná úprava půdy meliorací je nejlepší a nejrentabilnější agrární operací na půdě. Účelně provedená a technicky dokonalá meliorace půdy je také nejlepší základnou pro racionelní hospodářství a tím i podkladem pro zvýšení a zlepšení zemědělské produkce.

Fakt je, že k tomuto úkolu je třeba dokonalejšího, většího a lépe vybaveného aparátu. Na dosavadní postup ve vyřizování žádostí melioračních družstev bylo a je dosud tolik oprávněných stížností, že náprava je skutečně žádoucí. Za dnešních poměrů v Čechách při kompetenci zemědělských rad, Zemského výboru a státních úřadů nebylo řídkým zjevem, že řada melioračních družstev čekala na vyřízení melioračních plánů a žádostí za subvenci několik let. Důsledek toho pak byl ten, že zemědělci v řadě obcí upouštěli od myšlenky založení řádných melioračních družstev a chápali se raději primitivního způsobu odvodnění jednotlivých parcel bez jakéhokoliv technického dohledu. V tom směru zejména velmi mnoho stesků bylo z jižních Čech, ač právě zde jeví se potřeba okamžitého provedení odvodnění půdy co nejnaléhavěji. I zde v poválečných letech hnulo se sice s tímto problémem, ale se zřetelem na ohromnou výměru dosud nemeliorované půdy možno mluviti celkem o počátcích této důležité akce. Jen na dvou okresech této zanedbané a chudé části Čech projevil se žádoucí meliorační ruch. Je to politický okres táborský, kde je nyní v činnosti přes 20 melioračních družstev, a politický okres českobudějovický, kde je asi 15 melioračních družstev.

Jsou však i bohužel okresy, kde se setkáváme jen s jedním nebo dvěma melioračními družstvy na celém okresu. A přece, slavná sněmovno, právě zde v jižních Čechách je otázka meliorační vedle komunikace nejdůležitější částí z celého jihočeského problému. Soudím proto, má-li se rozvinouti u nás vůbec žádoucí meliorační ruch, že je třeba, aby zde byl vedle finančních prostředků pohotový jak technický, tak i správní aparát, který by odpovídal důležitosti tohoto problému a který by svojí agendou nebrzdil, co ve své podstatě znamená základnu zemědělského pokroku a tím i zlepšení existence zemědělského lidu. Kdybychom u nás měli zachovati dosavadní tempo v této věci, pak bychom problém meliorační nevyřešili na území naší republiky za 80 let.

S otázkou meliorace půdy bude ovšem nutno řešiti celý náš vodohospodářský plán, zejména s urychlením bude třeba provésti úpravu těch toků, kterými téměř každoročně jsou způsobovány zemědělství velké škody na úrodě. Jsme proto právem zvědavi, kdy dojde u nás k realisování hlavy II zákona ze dne 15. října 1925, č. 227 Sb. z. a n. Zdá se, že na tyto velmi vážné úkoly této slavné vládě nezbývá času, ač jde o opatření dalekosáhlého významu národohospodářského. Je proto smutným faktem, že uplynula již od vydání zákona 3 léta a zákon tento zůstal na papíře. Skutečnost nyní potvrzuje, že měl pravdu náš poslanecký klub, když poukazoval při projednávání vládního návrhu tisk 5322 z r. 1925 na to, že hlava II navrhovaného zákona, jednající o opatřeních k zamezení škod při živelných pohromách, nebude moci býti realisována pro neúplnost a vadnost textace zákona. Musela uplynouti 3 léta, aby nám dnes dala za pravdu skutečnost. Překvapuje, že tento stav je dílem právě republikánské strany zemědělského lidu, který je tak značně interesován na správném řešení úkolů vodohospodářských. Splnila se naše předpověď, že koncipuje se hlava II zákona č. 227 ex 1925 jako lákadlo na zemědělský lid pro tehdy se chystající říšské volby. Takovými methodami ovšem bychom nerozřešili naléhavé úkoly vodohospodářské. Vyzýváme proto při této příležitosti vládu, aby předložila sněmovně v nejbližší době dokonalý návrh zákona, který by řešil problémy vodohospodářské v celé republice podle jednotného programu technického a finančního.

Slavná sněmovno! Čsl. strana nár. socialistická, k níž kladu si za čest náležeti, podporovala vždy snahy po zlepšení půdy melioracemi. Nejlepším důkazem toho je fakt, že právě v době, kdy jsme brali účast my na vládě tohoto státu, došlo ku zvýšení melioračního fondu z 10 mil. na 30 mil. Kč. Ale i dnes, slavná sněmovno, kdy stojíme v oposici proti dnešní českoněmecké vládě občanských stran, nezměnili jsme své zásadní stanovisko a zůstáváme dále upřímnými přáteli všech oprávněných potřeb zemědělského lidu. (Výborně!)

Poněvadž, slavná sněmovno, i tento zákon podle našeho soudu znamená určitý pokrok v této otázce a především sjednocení a zlepšení technické i správní agendy, vyslovujeme s ním souhlas a budeme proň hlasovati. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Ke slovu nikdo není přihlášen, rozprava je skončena.

Uděluji slovo k doslovu zpravodaji p. posl. dr Zadinovi.

Zpravodaj posl. dr Zadina: Slavná sněmovno! Na vývody dvou pánů předřečníků dovolil bych si uvésti asi toto: Pan kol. Knirsch stěžoval si zde na to, že tímto opatřením, přenesením technické kanceláře na zemský úřad, omezujeme autonomii zemědělců. Dále uvedl některé momenty nacionální. Podotkl, že tato technická kancelář neprováděla technické práce spravedlivě v českých a německých oblastech atd. Mohu prohlásiti zde jako dobrý znalec těchto poměrů, jsa sám úředníkem zemědělské rady, že tomu tak není. Technická kancelář podléhala t. zv. ústřednímu sboru zemědělské rady, kde byli paritně - a to podtrhuji - zástupci německého i českého odboru zemědělské rady po 6 zástupcích, takže nemůže býti mluveno o nějakém majorisování. Sbor úřednictva byl složen tak, že tam byli čeští i němečtí úředníci, nebylo činěno rozdílu mezi oblastmi českými a německými anebo nížinovými a horskými, nýbrž bylo všem oblastem měřeno spravedlivě; byla tu vodítkem jenom faktická potřeba těch nebo oněch prací melioračních, ať již vlastních prací vodovodních nebo melioračních, regulačních atd. v těch oněch oblastech. Je přímo skutečnou křivdou proti této technické kanceláři, vytýká-li se jí, že nepostupovala věcně a správně.

Dále uváděl p. kol. Knirsch, že tímto zákonem zkracujeme autonomii zemědělců. Naproti tomu uvádím, co jsem již řekl ve svém referátu, že toto opatření bylo nutno z mnoha důvodů. Především bylo nutno 3 dosavadní úřady u zemědělské rady, zemského výboru a u zemské politické správy sloučiti v jeden, jak to mají na Slovensku, kde měli celou agendu soustředěnu do jednoho úřadu. Potom ta práce jinak postupuje. Na Slovensku byl ústřední úřad v Bratislavě a 5 expositur při župách venku, jako na př. ve Zvoleni. Na Moravě byla soustředěna celá agenda vodohospodářská u zemského výboru. V Čechách jsme měli tři úřady. Jeden u zemědělské rady, jeden u zemského výboru a jeden u zemské politické správy - jistě opatření naprosto neúčelné. Jestliže to centralisujeme po vzoru jiných zemí, myslím, že je to opatření účelné. Na základě toho bude jednotná úprava v celém státě, totiž že úřad vodohospodářský bude v zemích soustředěn při zemských úřadech, na venkově pak u okresních úřadů a pro širší oblasti budou expositury.

K vývodům kol. Mikuláše bych chtěl podotknouti, že mne těší, že pěkným způsobem vyzvedl důležitost prací melioračních a vodovodních. Již méně však přiléhá jeho kritika, která se vztahovala k zákonu z r. 1925 o živelných pohromách, poněvadž ten zákon charakterisoval takovým způsobem, jakoby to bylo lákadlo volební atd. Tehdejší akce tehdy jsem nebyl ještě v parlamentě - byla brána velmi vážně a míněna jako opatření zásadní do budoucnosti, které má býti vodítkem pro uspořádání a postup vodohospodářských prací. Vám všem je též dobře známo, že problém vodohospodářských prací a vůbec melioračních úkolů, které máme před sebou, je problémem finančním. Měli bychom dosti inženýrů a prostředků, všeho by bylo dosti, ale otázka finanční způsobuje, že nemůžeme kupředu. (Výkřiky posl. Mikuláše.) Pane kolego, v tom se shodujeme velmi dobře, že otázka tato jest problémem finančním. Zajisté také dobře víte, že se skutečně připravuje takové uspořádání i v ohledu finančním. Jakmile budou uspořádány otázky organisační a administrativní, zbývá otázka finanční. V tomto ohledu se připravuje určitý vodohospodářský fond. Bude vytvořen zvláštním zákonem a slavná sněmovna bude míti příležitost jej posouditi a projednati v nejbližší době. (Posl. Mikuláš: Nemůžete na základě tohoto zákona realisovati tuto věc!) Ano, také hraje určitou roli uspořádání kompetence, poněvadž agenda má býti soustředěna částečně v ministerstvu veř. prací a částečně v ministerstvu zemědělství. Na základě všech těch důvodů, které jsem uvedl, jak v prvém svém referátu, tak ve svém resumé, doporučuji, aby slavná sněmovna dala souhlas k vládnímu návrhu zákona. (Souhlas.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Měli bychom přikročiti ke hlasování. Nebude-li námitek, odsunu hlasování na dobu pozdější a přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Dalším odstavcem pořadu jest:

4. Zpráva výboru ústavne-právneho o usnesení senátu (tl. posl. snem. 1751) k vládnemu návrhu zákona (tl. sen. 601 a 698) o úprave niektorých organizačných otázok v oboru súdnictva (tisk 1856).

Zpravodajem jest pan posl. dr. Slávik. Dávám mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP