Nemohu zde ovšem mluviti o všech zhoršeních,
která provedl sociálně-politický výbor
proti návrhu komise. Ale usnesení tohoto výboru
a obsah zákona přes pokrok proti dosavadnímu
stavu znamenají zklamání četných
zaměstnanců. Co však nás musí
vybízeti k nejostřejšímu odporu a co
nám jest podnětem, abychom co nejrozhodněji
protestovali proti takovým metodám, jež se
nyní zavádějí, jest omezování
samosprávy, zasahování byrokracie do věcí
pensijního pojištění, jsou to ona ustanovení,
týkající se organisace pensijního
pojištění, složení výboru
a představenstva. Ve všech pojišťovacích
zařízeních tam, kde platí demokratické
zásady, jest samozřejmé, že pojištěnci
a zaměstnavatelé obstarávají práce
ústavu bez jakéhokoli poručníkování
jmenovanými osobami.
Co však vidíme opět při tomto zákoně?
Poněvadž také ve výboru Ústřední
sociální pojišťovny jsou jmenováni
odborníci, poněvadž i při sociálním
pojištění dlužno počítati
ve výboru a představenstvu se jmenovanými
členy, jest také zde při pensijním
pojištění zavedeno jmenování
členů výboru a představenstva. Ale
ostrá kritika, které v soc.-politickém výboru
byl podroben tento zásah do samosprávy pensijního
pojištění, měla jediný úspěch,
že totiž počet volených členů
v poměru k jmenovaným byl zvýšen. Kdežto
dříve mělo seděti mezi třiceti
členy výboru 6 členů jmenovaných,
jest dnes poměr takový, že se výbor
pensijního ústavu skládá z 28 členů
volených a 6 jmenovaných. Tažme se jednou:
nač to jmenování? Celý výbor
pensijního ústavu nemůže býti
volen pojištěnci, a poněvadž máme
paritní správu v pensijním pojištění,
volí také podnikatelé své zástupce.
Jak zástupci zaměstnavatelů, tak také
zástupci zaměstnanců vyslovili se v přípravné
komisi pro svobodnou volbu všech členů výboru.
Potřeba jmenování nebyla by se ani vyskytla,
kdyby bylo při nynějším složení
představenstva nedošlo k určitým potížím
nebo neshodám. Všichni však víme, že
v době bývalého Rakouska a pak v letech od
vzniku Československé republiky, od té doby,
co máme vlastní pensijní ústav, nikdy
nebyly vzneseny stížnosti, řekněme do
nesprávného hospodaření nebo do činů
a opatření, kterých by byli nepřipouštěli
znalci a odborníci. Naopak, pensijní ústav
- to lze klidně prohlásiti - pracoval bezvadně
a dobře. Volení zástupci v pensijním
ústavu se v bývalém Rakousku osvědčili.
Že jsme v Československu neměli voleb do představenstva
pensijního ústavu, souvisí s jinými
okolnostmi. Tím nejsou vinni zaměstnanci, nýbrž
hrůza, kterou mají v Československu před
volbami vůbec. Jen pro Boha žádné volby!
A tak jste se rok od roku neustále vyhýbali znovu
obsaditi výbory a představenstva těchto institucí
volbami.
Nebylo naprosto vůlí zaměstnanců,
že až dosud agendu pensijního ústavu obstarávala
jmenovaná správní komise. Byla však
jmenována na návrh příslušných
organisací, korporací, které mají
zájem na tom, aby se v pensijním ústavu konala
sociálně-politicky bezvadná práce.
Nyní však má býti tento stav jmenování
zvěčněn, ministerstvo soc. péče
má podle tohoto zákona míti možnost
a právo jmenovati do výboru 6 členů
a 2 členy do představenstva. To neznamená
snad jistotu, že určitý výsledek voleb
by byl korigován. Ale nač odborníky? Vždyť
jak zaměstnanci, tak také zaměstnavatelé,
jdou-li do voleb do těchto korporací, nevysílají
tam zástupce, kteří těmto otázkám
nerozumějí. Pak přece víme, jak to
vypadá s povoláváním do těchto
korporací. To neznamená, že by takovéto
korporace byly odpolitisovány, nýbrž slouží
to k tomu, aby na tyto korporace bylo působeno čistě
politickými názory.
Vláda osvojuje si zde právo, příčící
se každé demokratické zásadě,
které odmítají zaměstnanci, které
nenašlo žádného přímluvčího
ani v poradní komisi pro zlepšení pensijního
pojištění, v níž vedle zástupců
zaměstnanců seděli také zástupci
zaměstnavatelů. Než na tom není dosti.
Státní správa, která - to dlužno
zdůrazniti - vůbec ničím nepřispívá
na pensijní pojištění a nemusí
přispívati na jeho náklad, osobuje si dohlédací
právo na pensijní pojištění,
které jí nepatří. Jest samozřejmé,
že státní správa musí míti
dohled na zařízení vybudovaná tímto
zákonem. Ale to, co se ustanovuje v tomto zákoně
- v nynějším návrhu není již
obsaženo vše, co tam původně chtěli
míti - to jest více než státní
dohled, to jest poručníkování, to
jest podřízení pensijního pojištění
vůli a svévoli byrokracie a nejnehoráznější
při tomto požadavku státní správy,
aby jí bylo takové dozorčí právo
vyhrazeno, jest to, že si státní správa
dává tuto kontrolu a poručníkování
a takovéto zešněrování, k němuž
konec konců směřuje, pensijním pojištěním
zaplatiti. Touto kapitolou jsme se zabývali velmi podrobně.
Zcela otevřeně řečeno, nedovedeme
pochopiti, jak se mohou najíti strany německého
obyvatelstva, jež lze získati pro taková opatření.
Tu nám bylo řečeno: Právo jmenovati
nedává se jen nynější vládě,
nýbrž zůstává i nadále.
Z toho přece může míti prospěch
také jiná vláda. Tím se tedy připouští,
že nynější vláda má zájem
na tom, aby ministerstvu soc. péče bylo poskytnuto
takové právo na složení výboru
pensijního ústavu, které je zmocňuje
jmenovati k voleným členům ještě
šest odborníků. Nechci pronášeti
jediného slova o odbornících. Nutnost povolati
odborníky do výboru pensijního ústavu
po všem tom, co jsme viděli nyní po více
než desítileté vynikající správní
práci v tomto ústavě, jest vskutku úplně
neodůvodněná.
O tom jen několik slov: Státní správa,
která se snaží všechny činy obyvatelstva
dostati pod kontrolu, která jest toho mínění,
že zaměstnanci a dělníci nedovedou si
sami pomoci a nedovedou v takovýchto otázkách
bráti se správnou cestou, bude ovšem zasahovati
a v duchu výsostního práva budovati zařízení,
jako jsou jmenování členů takových
zastupitelských sborů. S tím však nemusí
souhlasiti strany, které stojí na stanovisku demokracie,
které cítí a myslí demokraticky. Ovšem
německé vládní strany poskytly již
jednou vládě výsadu jmenovati a jmenováním
opravovati volební výsledky a působiti na
sbory správní, totiž ve správní
reformě. Mají-li však otevřené
oči, musí již nyní viděti, kam
takovéto poměry konec konců musí vésti,
a zvláště zástupci německého
obyvatelstva měli by skutečně jednati s větší
opatrností. Vymlouvají se tím, že později
budou z toho míti prospěch také jiní
v budoucí vládě. Strany, které skutečně
demokraticky myslí a cítí, musí takové
vměšování do správní práce
sociálně-politické instituce odmítnouti
a rozhodně zavrhnouti. Právě tak, jako se
německé koaliční strany daly získati
pro jmenování, právě tak se daly chytiti
pro jiné opatření, pro zrušení
německých zemských úřadoven.
O tom se musíme několika slovy zmíniti. Neboť,
jak zde byli lidé klamáni, uváděni
v omyl, a jak se děly pokusy o uklidnění,
které byly úplně neodůvodněné
a pro něž nebylo důkazu oprávnění,
jest strašlivé.
Když byl v červenci rozdán návrh zákona
o pensijním pojištění, slyšeli
jsme od německých občanských vládních
stran, že si nemohou dáti líbiti zrušení
zemských úřadoven. Přečtěme
si jen, co tenkrát stálo v časopisech německých
občanských vládních stran. Prohlašovaly,
že není možno, aby si daly líbiti takovéto
příkré nakládání s Němci.
Němečtí zaměstnanci v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku se z části na to spolehli.
Jednotlivé organisace těchto zaměstnanců
se domnívaly, že nyní je vše v pořádku,
že si nyní nepotřebujeme již dělati
starosti, že zemské úřadovny zůstanou,
že nebude nic změněno. Tu se hausírovalo
se slavnostním ujištěním pana posl.
Kramáře, které prý učinil
v "osmičce", ale také na jedné
schůzi: Němcům nebude vzato nic, co mají,
jim zůstane. Tento slavnostní slib byl všude
rozšířen, nebylo jediného německého
občanského časopisu, který by byl
věc hodně nerozvířil a nerozhlásil.
Vidíme, že dr Kramář je politik,
s nímž lze v takovýchto otázkách
skutečně vážně mluviti; prohlásil:
Co máte, to vám zůstane, nic se vám
nevezme. Ještě více, později několikráte
prohlásil zástupcům zaměstnanců,
aby byli klidni, že v otázce německých
zemských úřadoven jest vše v pořádku.
V "osmičce" bylo o tom obšírně
jednáno a otázka byla velmi podrobně projednávána
a nyní jest jen jedno mínění, že
se musí zůstati při stavu, jaký je
zde dnes v organisaci pensijního ústavu, pokud jde
o zemské úřadovny.
Ale jedna věc nám byla nápadná. Bylo
divné, že se vyřízení části
o organisaci neustále odsunovalo. Byli jsme již daleko
za § 84 a stále ještě se říkalo,
že nemůže býti projednán, že
se o něm stále ještě jedná. Táži
se: Jestliže již v červenci došlo o tom
v "osmičce" k dohodě, že německé
zemské úřadovny zůstanou, proč
se ještě v říjnu a listopadu musilo
jednati o znění a stylisaci tohoto paragrafu? Neboť,
jak mohli němečtí občanští
politikové, němečtí křesťanští
sociálové, členové Svazu zemědělců
a živnostníci prohlašovati zaměstnancům,
že zemské úřadovny zůstanou,
když se ještě v říjnu a v listopadu
musilo v "osmičce" projednávati, jak vlastně
toto ustanovení má zníti. Tímto uklidňováním
zaměstnanců v otázce zemských úřadoven
byla spáchána neplecha nejhoršího druhu,
která se rovná přímo podvodu.
Mám zde výpis ze zápisu schůze "osmičky",
který se týká zachování německých
zemských úřadoven. Je to asi zápis
ze schůze, v níž bylo tenkráte prohlášeno,
že Němcům nemá býti nic vzato,
načež bylo pak v časopisech rozšířeno,
že v brzku dojde k vládní krisi. V tomto výpisu
ze zápisu se praví: "V rozpravě bylo
konstatováno, že znění §u 84 v
ničem neprejudikuje požadavku německých
členů koalice. Čeští členové
koalice prohlásili jednomyslně, že v rámci
nové úpravy, navržené v zákoně,
chtějí vyhověti přáním
německých členů koalice tím
způsobem, že se navrhne k zákonu dodatek asi
v tom smyslu, že vnitřní organisaci pensijního
ústavu určí vládní nařízení.
Souhlasí, aby tímto nařízením
zůstala zachována jednota celkové organisace
a také ustanoven jeden předsedající
orgán po způsobu zemské školní
rady nebo zemědělské rady; jak v Čechách,
tak také na Moravě a ve Slezsku zřídí
se dva odbory jako náhrada za zrušené zemské
úřadovny l a II v Čechách a na Moravě."
Co vysvítá zřejmě z tohoto zápisu?
Že německým vládním stranám
nebylo vůbec nic určitého slíbeno,
že se nové uspořádání
německých zemských úřadoven
vyhrazuje vládnímu nařízení,
že se v tehdejší schůzi, o níž
se prohlašovalo, že tenkráte byly zajištěny
německé zemské úřadovny, mluvilo
o zřízení odborů jako náhradě
za zrušené zemské úřadovny, jejichž
zachování bylo však prý hotovou věcí,
Jak mohly za takovéhoto nejistého stavu německé
vládní strany prohlásiti zaměstnancům,
že německé zemské úřadovny
jsou zajištěny? Jak mohly veřejnosti vypravovati,
že se jim v této otázce podařil úspěch,
že se vžilé zařízení, které
se osvědčilo, Němcům neodejme? Víme
- dnes jsme to slyšeli od jiných řečníků
- jak k tomu došlo. Pro Moravu se navrhuje teritoriální
organisace pensijního pojištění tak,
jak je tomu v Čechách, ale na Moravě to neznamená
nic jiného, než že se německá zemská
úřadovna pro Moravu a Slezsko přímo
znemožňuje. V dohledné době nepřiřkne
jí vláda již žádného existenčního
oprávnění. Že ostatně vláda
může nařízením zemskou úřadovnu
v Čechách také změniti, o tom netřeba
se zmiňovati.
Nuže, říká se, jsme ve vládě,
německé strany budou tam moci pečovati o
to, aby se proti Němcům nic nedělalo. V těchto
dnech ministr Spina výslovně prohlásil
k uklidnění německého obyvatelstva,
dovolávaje se jeho budoucnosti, že rozhodným
krokem, který učinili v říjnu 1926,
když vstoupili do vlády, stali jsme se s dosud trpných
objektů, spolurozhodující činné
subjekty. Táži se, kde se to nyní projevuje
při této prosté věci německých
zemských úřadoven v pensijním pojištění,
kde se to ukazuje, že máme ve vládě
také německé činné subjekty,
když ani v této otázce nebyly s to dosíci
úspěchu? Bylo řečeno: "Nemůžeme
jíti dále, musíme se tím spokojiti."
I když se to nechce přiznati, celé to chování
přece dokazuje, že německé vládní
strany spolknou i toto, tak jako dosud přijaly vše.
Budou se snažiti ve veřejnosti věc zkroutiti,
tvrditi, že v tom je úspěch, že mohou
míti vliv na vládní nařízení.
Nevím, je-li to správné, ale při posledním
jednání o německých zemských
úřadovnách bylo prý řečeno:
Budete-li nám, Němci, dělati potíže,
najdeme si jinou většinu. A že by totiž
některá ze tří německých
vládních stran přišla do sporu s českými
druhy z koalice, před tím mají posvátnou
hrůzu. Pro Boha, jen to ne! Jmenovitě křesťanským
sociálům stačí jen pohroziti prstem,
že by mohli ztratiti svou dnešní velebnost, a
spolknou vše, dají si líbiti každou ránu;
pak se zabývají nejhorším poškozením
držav německého obyvatelstva v Československu.
Poněvadž jest to velmi důležitá
otázka, zabývali jsme se touto věcí
podrobně v soc. politickém výboru a navrhujeme
nyní sněmovně určité znění
§ 84, takové znění, které nepřipouští
žádné pochybnosti, že německé
zemské úřadovny zůstanou zachovány
v dosavadním svém rozsahu. Neboť nynější
ustanovení není nic jiného než počátek
zrušení německých zemských úřadoven.
V dohledné době se řekne, že německá
zemská úřadovna v Brně není
již nutná, to zde také bylo řečeno.
Budeme-li pak míti jen jednu německou zemskou úřadovnu,
najde se již tisíc důvodů proto, aby
také ta byla zrušena. Prohlašuji zcela otevřeně:
jestliže německé vládní strany
v koalici nemohou hájiti zájmů a potřeb
německého obyvatelstva, německých
zaměstnanců jinak, pak je to velice smutný
stav, který zasluhuje, aby byl co nejostřeji pranýřován.
Připouštím, že i ve všenárodní
koalici může dojíti ke zrušení
takovéhoto zařízení. Ale pánové,
nesmím přece dáti souhlas, aby německým
zaměstnancům byly zasazovány takovéto
rány, nesmím se sám pohlavkovati, nesmím
se sám připravovati o práva a zařízení,
která existují desítiletí, vžila
se a dobře se osvědčila; takovou věc
dělat nesmím. Nesmím prostě šlapati
po takovýchto požadavcích a důležitých
zájmech, jen abych zůstal ve vládě.
Zkoumáme-li celý návrh, docházíme
k tomu, že v pensijním pojištění
znovu musíme konstatovati nesociálního ducha.
Docházíme k tomu, na co jsme již zvyklí
od nynějšího ministerstva sociální
péče a nepotřebuji se o tom dále zmiňovati,
že především nynější
správce ministerstva sociální péče,
msg. Šrámek, náměstek pana předsedy
vlády, jest člověk, který se staví
proti každému dalekosáhlému zlepšení
některého soc.-politického zákona,
který byl především hnacím pérem,
že ministerstvo soc. péče, že vláda
a "osmička" přes nutné a důležité
podněty poradní komise prostě přešly.
Je také známo, že by se bylo našlo v otázce
zachování německých zemských
úřadoven uspokojivé smírné
řešení, že mezi českými
vládními stranami nebylo jednomyslného příkrého
odmítnutí, víme, že byla ochota splniti,
co žádali němečtí zaměstnanci,
ale v poslední chvíli vložil se do věci
ministr Šrámek, najednou prohlásil za
nemožné, aby se snesly dva druhy organisace v pensijním
pojištění. Že není možno,
aby na Moravě byl vzat za základ princip personality
a v Čechách princip teritoriální.
To že není možno. Co bylo deset let v Československu,
co bylo předtím ve starém Rakousku, aniž
z toho vznikaly třenice, aniž zaměstnanci byli
poškozováni, aniž se nad tím zaměstnavatelé
pozastavovali, abych mluvil také o těchto, to jest
najednou pro msg. Šrámka nesnesitelné,
nemožné, v celém Československu může
býti základem organisace pensijního pojištění
jen jeden princip a že se pak postaví do popředí
právě onen podklad, který je pro německého
zaměstnance nejnepříznivější,
to souvisí pravděpodobně s křesťanskými
ohledy nynějšího ministra sociální
péče. (Posl. Hackenberg [německy]: Ve
starém Rakousku usilovali všichni dohromady o rozdělení
na odbory!) Pan ministr Šrámek byl také
členem rakouské říšské
rady, tenkráte v kuriálním parlamentu se
velmi rozhodně ohradil proti tomu spolu s ostatními
českými poslanci (Posl. Hackenberg [německy]:
V rakouské říšské radě
usiloval o rozdělení na národní odbory
dokonce i při sociálním pojištění!),
a spolu s ostatními českými poslanci
ve sněmovně se vší rázností
pracoval k tomu, aby nedošlo při pensijním
pojištění ke ztrnulé centralisaci, aby
byly zřízeny národně rozčleněné
zemské úřadovny. A když jsme na Moravě
dostali česko-německé vyrovnání,
bylo zcela přirozené, že za podklad organisace
pensijního pojištění byla vzata zásada
personality. V Čechách jsou poměry jiné.
Ale co existovalo tolik desítiletí, nač jsme
si v Československu zvykli, co nikoho nepohoršovalo
a z důvodů správně-technických
nikomu vaditi nemohlo, prohlašuje najednou pan ministr Šrámek
za nemožné a nemyslitelné, aby bylo lze
v pensijním pojištění trpěti
dvojí formu. A německé vládní
strany, jejichž řečníci na velkých
schůzích vypravují, že nejsou již
trpnými objekty, nýbrž že nyní
spolurozhodují, že jsou účastni mocí,
dají si takovýto postup klidně líbiti.
(Posl. Hackenberg [německy]: Budou tím také
postiženy!) Budou také politicky postiženy,
dostanou také politicky odpověď na zapření
hlavních požadavků německých
zaměstnanců. Malou splátku na to dostaly
již 2. prosince a zbytku trvale neujdou. Zaměstnanci
opět jednou viděli, že je to správné,
co jim jejich organisace tak často říkají:
jde-li o sociálně-politické věci a
o věci hospodářské, jde-li o to, aby
bylo vyhověno jejich požadavkům, strany, které
tak rády, mluví-li o zaměstnancích,
mluví o novém středním stavu, postaví
se proti nim právě tak, jako proti dělnické
třídě. Z tohoto návrhu a ze způsobu,
jak vznikl, mohou velmi dobře zjistiti, že od nynější
koalice nemohou očekávati plného uspokojení
svých nejdůležitějších požadavků.
Co zde bylo zanedbáno, zůstane zaměstnancům
v paměti, nynější pensijní pojištění
jim ukáže, že se ani s nimi nenakládá
jinak než s dělníky, také oni se octnou
pod poručnictvím státní byrokracie,
také s nimi se bude nakládati jako s občany
druhého stupně a přijdou k poznání,
že jen sebevědomým vystupováním,
bojem a vlastní silou mohou býti osvobozeni z tohoto
poručenství, které na ně bylo nyní
vloženo zákonem o pensijním pojištění.
To jest naučení, které si musí odnésti
soukromí zaměstnanci z projednávání
reformy pensijního pojištění občanským
blokem a jeho vládou. (Souhlas a potlesk poslanců
něm. soc. dem. strany dělnické.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
p. posl. Tučnému.
Posl. Tučný: Slavná sněmovno!
Včerejší den věnován byl celý
politické debatě o výsledku voleb, a my jsme
při této příležitosti od koaličních
stran neslyšeli nic, neměly k výsledku voleb
co říci. Dnešní den je věnován
kritice zákona o pensijním pojištění
a z koalice slyšíme teprve řeči politické
o výsledku voleb. Proč ten podivný zjev?
Vysvětlení jsme dostali z obsahu řeči
p. kol. Siváka, který si bezohledně
a opravdu málo kamarádsky vyrovnával účty
s koaličními spojenci se strany agrární
i se strany lidové. No, a potom chápeme, že
takovéto řeči nemohly býti pronášeny
včera, aby koalice, která prohrála většinu
v lidu, neprohrála také ještě před
hlasováním se svou vládou v parlamentě.
(Výborně!) Ale dnes jsme se domnívali,
že bude opravdu rozprava věnována pensijnímu
pojištění soukromých zaměstnanců,
protože je opravdu hodně mnoho co říci
k zákonu, který má býti uplatněn.
Po celou dobu, co jsme se s předloženou osnovou zabývali
v soc.-politickém výboru, byli jsme svědky
každodenního vychvalování zájmu
koaličních stran na osudu soukromých úředníků
a zřízenců, a každý den se sugestivně
působilo do této, početně dosti silné
kategorie, že koalice opravdu zákon o pensijním
pojištění v zájmu pojištěnců
zlepšuje. V jednom z koaličních listů
už to bylo hotové jarmareční vyvolávání,
co se dálo právě v tomto směru, když
i každá nepatrná, úplně bezvýznamná
stylistická změna byla vypichována jako bůhví
jak významné zlepšení pro pojištěnce.
A právě proto, že touto sugescí se působilo
po několik týdnů na soukromé zaměstnance,
je třeba se podívati kriticky, zdali skutečně
koalice na osudu soukromých zaměstnanců něco
zlepšovala.
My při své kritice budeme ovšem vycházeti
z jiné základny než koalice, která si
přisvojuje nový zákon o pensijním
pojištění jako svou zásluhu. Ale domnívám
se, že nikdo z rozumných lidí v koalici ani
nedostane podobný nápad, aby si přivlastňoval
zásluhu, že jednáme o novém zákoně
o pensijním pojištění, protože
nutnost nového pensijního zákona byla už
před 7 lety uznána, za docela jiné koalice,
a tato koalice také pověřila své lidi,
lidi důvěry, aby připravili základ
pro uplatnění nového pensijního zákona,
který by byl zejména v účinech materielního
rázu uspokojivější než byl zákon
z r. 1920. A elaborát vládní odborné
komise, který byl - bohužel po dosti dlouhé
době - přece jen vypracován, je zrcadlem
zájmu bývalé koalice - a já to snad
smím konstatovati, - v níž spolurozhodovali
také socialisté, o zájem soukromých
zaměstnanců - a zrcadlem této koalice dnešní
o zájmu pro soukromé zaměstnance je vládní
návrh, resp., abych mluvil ještě srozumitelněji,
rozdíl mezi elaborátem odborné vládní
komise a vládním návrhem nebo zprávou
výborovou, kterou máme teď před sebou.
Jakmile posuzujeme ten rozdíl mezi návrhem odborné
vládní komise a mezi vládním návrhem,
resp. výborovou zprávou, tož přicházíme
k přesvědčení, že s tím
vychvalováním, jakoby tato koalice bůhví
jak zlepšovala zájmy pojištěnců
v tomto zákoně, se musí zacházeti
velmi šetrně a velmi opatrně. Je to něco
analogického jako u dělnického sociálního
pojištění. I když odborníci - a
myslím, odborníci na slovo vzatí - uznali,
že může býti o stáří
pojištěnců postaráno takovým
a takovým opatřením lépe nežli
bylo dosud v platném zákoně, vláda,
resp. koalice to nepřipustila. V zákoně o
pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců do slova totéž se opakuje.
I když nositel pojištění, Všeobecný
pensijní ústav, uznal, že je možno osud
pojištěnců zlepšiti takovým a takovým
ustanovením a i v takových případech,
kde se to státních prostředků nedotýká,
a kde by tíha takových opatření doléhala
jenom na nositele pojištění, koalice a vláda
nepřipustily, aby osud pojištěnců byl
zlepšen.
Když tedy konkretně se podíváme, co
na zákoně bylo zlepšeno a co je zhoršeno
na elaborátu odborné komise, vidíme celou
litanii, dlouhou řadu takových ustanovení,
která dokazují, že koalice nic nezlepšila,
nýbrž že koalice zhoršovala dílo
odborníků, dílo, které dala vypracovati
bývalá koalice socialisticko-měšťanská.
(Souhlas.) Již hned titul zákona, i když
se to zdá paradoxním, že by se mohl dotýkati
materielních zájmů pojištěnců,
jest pro ně poškozením, protože, když
uvážíme, co bylo, co jest a co bude sporů
o pojistnou povinnost, tož dáváme soudnictví,
které se bude těmito spory zabývati, novou
základnu pro posuzování pojistné povinnosti
právě tímto titulem zákona, který
mluví o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců ve vyšších službách.
Jakmile analysujeme pojem "vyšších služeb",
tož myslím nikdo mi neupře, že dostáváme
se na tak pružné pole, že je tu dána opravdu
libovůle soudům, které se budou zabývati
rozsuzováním pojistné povinnosti, aby si
ten pojem vyšších služeb vykládal
každý po svém právnickém rozumu
a že bude trvati leta, než se dopracujeme - a kdož
ví, zdali vůbec někdy - jednotné svorné
definice pojmu vyšších služeb.
Ale nehledě k tomu, jak je to, prosím, odiosní,
abychom najednou rozlišovali služby, které pochopitelně
nemohou býti myšleny pro nikoho jiného, než
pro společnost, pro stát, na služby vyšší
a na služby nižší, poněvadž
má-li tu býti uplatňována nějaká
logika, musí tu býti logika progressivní,
ale musí tu býti také logika degresivní.
Budeme-li míti vyšší služby, můžeme
logicky podle progrese míti služby nejvyšší,
ale podle degrese musíme míti také nižší
a nejnižší služby. (Souhlas!) Jest
otázka, kdo bude vykonávati nejnižší
služby a kdo se k nim bude hlásiti a komu bude patřiti
hrdý titul, že je zaměstnancem ve vyšších
službách. My jsme již při jednání
v subkomisi, která se měla zabývati nejchoulostivější
partií pensijního zákona, poukazovali na
tu nespravedlivost, která již v tom titulu zákona
bude oproti různým kategoriím zaměstnanců
zavedena, která musí pochopitelně vzbuzovati
oprávněnou žárlivost. Vždyť
máme kategorie zaměstnanců, kteří
budou podléhati pensijnímu pojištění
dělnickému, ačkoliv jejich výkon pracovní
je daleko odpovědnější, odbornější
a zabíhá až k umělecké tvorbě
a kteří nemohou si přisvojiti titul pracovníků
ve vyšších službách, kdežto
ten, kdo bude v kanceláři pouze mechanicky opisovati
adresy, opatřovati obálky adresami, bude zaměstnancem
ve vyšších službách podle logiky
v tomto zákoně obsažené. (Výborně!
Potlesk poslanců strany čsl. nár. socialistické.)
Elaborát vládní komise dodatek "ve
vyšších službách" vynechal,
ale ministerstvo soc. péče a koalice nás
chce rozdělovati. Nechci podezírati, že za
účelem hesla "divide et impera", ale říkám,
že je to rozdělování soukromých
zaměstnanců velice odiosní a že se na
dlouho držeti nedá. Vládní návrh
poškodil zaměstnance tam, kde se to bude objevovati
nejbolestněji. My jsme hned, jakmile jsme se po prvé
dotkli vládního návrhu, upozorňovali
na to, že jedním ze základních pilířů
pro uspokojení pojištěnců podle tohoto
zákona bude otázka, jak bude vyřešen
rozsah pojistné povinnosti. (Tak jest!), zda bude
vyřešen šťastně a uspokojivě
či nedostatečně. My jsme upozorňovali
na to, co bylo už dodnes sporů o pojistnou povinnost
a jak tyto spory jsou vyvolávány se stanoviska zaměstnavatelského,
snad pochopitelnou snahou po úsporách, poněvadž
je velký rozdíl mezi pojistnou premií podle
zákona o dělnickém soc. pojištění
a pojistnou premií podle tohoto pensijního zákona.
Vždyť zde dosahovaly premie podle dosud platného
zákona 90 Kč měsíčně,
kdežto u dělnického pojištění
podle dosud platného zákona 8 Kč 80 hal.
týdně. Kdybychom to přepočítali
na měsíc, nedostaneme ani 1/3
pojistné premie, která je uplatněna na jednoho
zaměstnance při pensijním pojištění.
Když je takový rozdíl mezi pojistnými
premiemi, které z poloviny doléhají na zaměstnavatele,
je to s jejich stanoviska pochopitelno, že hledí ušetřiti
tím, že zaměstnance, pokud nejsou jasným
zněním zákona donuceni, chtějí
vytrhnouti z pensijního pojištění, aby
při soc. pojištění na nich ušetřili.
(Tak jest!) Proto jsme měli tolik těch sporů
o pojistnou povinnost a jestliže byly v minulosti, chci vzíti
záruku za to, že jsem se nemýlil, že v
budoucnosti jich budeme míti daleko více, poněvadž
se pojistné premie ještě zvyšují,
a jestliže jsme měli nejvyšší podle
dosud platného zákona 90 Kč měsíčně,
budeme míti nyní 250 Kč měsíčně.
O to bude větší sklon zaměstnavatelů,
aby vyrvali z pensijního pojištění zaměstnance
a ušetřili při pojištění
sociálním, při pojištění
dělnickém starobním a invalidním.
My jsme právě upozorňovali na ty kategorie
zaměstnanců, které o svoji pojistnou povinnost
vedly spory, vedly soudní spory, aby se jejich pojistná
povinnost v zákoně jasně vyjádřila.
Ale přes všechno namáhání a přes
všechno důrazné upozorňování
nedosáhli jsme toho, a dokonce byli jsme odbýváni
opravdu velmi naivní výmluvou, že by to nebylo
žádnou příkrasou zákona, kdybychom
v jednotlivých odstavcích vyjmenovávali celou
litanii takových kategorií, na které se pojistná
povinnost má vztahovati.
My jsme ovšem jiného názoru, že právě
jasný zákon může býti vždycky
chloubou státu, který jej vydává a
uplatňuje, a jestliže některý odstavec
vyjmenováváním těch sporných
kategorií bude o jednu nebo dvě řádky
delší než je, to by jistě nesloužilo
republice k necti, to by nám ve světě nedělalo
ostudu, ale ostudu bude nám dělati zákon,
který vyvolává bezmeznou, bezpočetnou
řadu sporů soudních o tom, co je právě
obsahem zákona. (Výborně!)
Dostali jsme tam právě ty kategorie, jejichž
pojistná povinnost byla nesporná, ale nedostali
jsme tam kategorii, u které právě, jak jsem
již řekl, spor o pojistnou povinnost byl, a ještě
při tom ta kategorie, o kterou byl sváděn
ten zápas v soc.-politickém výboru a která
se přece jen na konec se svou pojistnou povinností
do zákona dostala, je zařazena takovým způsobem
a takovou formou, že při svém pojištění
bude citelně poškozena. Jde totiž o kategorii
obchodních cestujících, jednatelů
a obchodních zástupců, z nichž veliká
řada, snad převážné procento,
má ne jednoho, nýbrž více zaměstnavatelů
a jejich roční příjem, který
má sloužiti také za základnu pro výměru
dávky, musí býti sečten ode všech
zaměstnavatelů, aby bylo také spravedlivě
uplatněno jejich pojištění.
Jakmile nedovolujeme, aby se za základ pro výměru
dávky vzal úhrnný příjem ode
všech těch zaměstnavatelů, kterým
tito obchodní cestující slouží,
tož je to jenom část jejich oprávněného
pojištění a přicházíme
tu k dalekosáhlému poškození těchto
zaměstnanců.
Domníval jsem se, že jsou to ojedinělé
zjevy, za kterých jeden takový zaměstnanec
má 4, po případě 5, nebo ještě
více zaměstnavatelů, ale z odborových
organisací právě této kategorie byl
jsem přesvědčen statistikou, statistikou
spolehlivou, že jsou pojištěnci, kteří
mají také 12 zaměstnavatelů, kteří
pracují pro 12 zaměstnavatelů, a když
potom povážíte, že jeho roční
příjem, sečten ode všech zaměstnavatelů,
může dělati 30.000 až 36.000 Kč
ročně a on by se tak se svým pojištěním
dostal do 9. po případě 10. třídy
služného a měl to nejvýhodnější
pojištění, kterého pojištěnec
může dosíci, můžete si učiniti
představu o tom, jak dalekosáhle je poškozen,
když pro jeho zařazení bude směrodatný
příjem pouze od jednoho zaměstnavatele!