Je sice pravda, říká se: "u toho, kde
je služební poměr nejvýhodnější"
- ale on může býti nejvýhodnější
u toho, u kterého má ročně jen 3000
Kč příjmu a tím dostává
se pojištěnec místo do 10. třídy
do nejvýhodnějšího pojištění,
do 1. třídy služného a bude míti
to nejskrovnější minimum, které zákon
pojištěnci zaručuje.
V elaborátu vládní komise, aby i při
jasnějším stanovení, rozsahu pojistné
povinnosti bylo co možná nejméně soudních
sporů o pojistnou povinnost, byla nová generelní
a, řekl bych, zásadová dikce pro posuzování
této pojistné povinnosti. Okolnosti, které
měly býti rozhodujícími pro posuzování,
zdali je tu, nebo není pojistná povinnost, byly
zúženy tak, že jsme neměli obav do nějaké
velké volnosti soudů, aby mohly v neprospěch
pojištěnců rozhodovati. Je zajímavo,
že tato všeobecná dikce se ve vládním
návrhu ztratila, nebyla do něho pojata. Ve třetím
odstavci §u 1 máme dikci tak pružnou, že
ty spory v budoucnosti za těch okolností, o kterých
jsem se již zmínil, půjdou opravdu až
do nemožností.
V tomto zákoně běží také
o pojištění zaměstnanců drah,
ovšem zaměstnanců drah státem neprovozovaných,
ale sloužících veřejné dopravě.
Jest opravdu zajímavo podívati se, jaké pojištění
se zákonem těmto zaměstnancům zaručuje.
V§u 3 se praví nic více a nic méně,
než že toto pojištění bude upraveno
vládním nařízením, ale ani
slovíčko víc tam není. Těmto
zaměstnancům drah státem neprovozovaných
dává se čistý blanket, který
si může vyplniti vláda podle své libovůle.
Není tam, co jsme měli v řadě zákonů.
Když se jednalo na příklad o úpravu
poměrů státních zaměstnanců
a měla se analogicky provádět úprava
pro zaměstnance samosprávné, tož se
řeklo v takovém zmocňovacím paragrafu
"v mezích nebo v rámci tohoto zákona,
nebo podle zásad tohoto zákona".
V §u 3, který je určen pro tyto zaměstnance,
se praví jen "vládním nařízením",
aniž by bylo někde v nejmenším zaručeno,
že v témže rozsahu a podle týchž
zásad, na kterých je vybudován zákon
o pensijním pojištění.
Vládní odborná komise navrhovala pojištěncům,
kteří vykonávají vojenskou službu,
započítání této vojenské
služby do pojistné doby ve 4. třídě
služného. Vládní návrh zaměňuje
4. třídu služného 1. třídou
služného a pouze u pojištěnců,
kteří před nastoupením vojenské
povinnosti byli zařazeni ve vyšší než
2. třídě služného, navrhuje započtení
této vojenské služby ve 2. třídě
služného. Byli jsme při jednání
o této choulostivé otázce přesvědčováni
z koaličních stran, že průměr
ročních příjmů osob, které
jsou v 21. roce pojištěnci, pohybuje se právě
mezi 2. a 3. třídou služného. Zapomnělo
se ovšem, že máme vojáky nejen 21leté,
nýbrž i 22leté a i takové, kteří
až ve 23 roce jsou teprve povoláni k vojenské
povinnosti. Když jsme se podívali do statistických
tabulek přiložených k důvodové
zprávě, zjistili jsme, že vládní
odborná komise opravdu správně ze tří
ročníků 21, 22 a 23letých vzala průměr
ročního příjmu, který odpovídá
4. třídě služného, a navrhla,
aby podle toho byla ohodnocena vojenská povinnost, kterou
tito pojištěnci vykonávají.
Ovšem koalice to pojištěncům nedopřeje,
bez ohledu na to, že tato otázka má býti
posuzována také se stanoviska psychologického
i se stanoviska státotvorného, protože žijeme
v nových poměrech, za kterých musíme
míti k vykonávání vojenské
služby jiné stanovisko než za starého
Rakouska. Musíme také vyvolávati a vychovávati
u těch, kteří byli k vojenské povinnosti
povoláni, jiný citový základ, než
tomu bylo v době naší poroby. Ale to všechno
na koalici nepůsobilo a zůstalo při započítávání
první, nanejvýš druhé třídy
služného.
Co však dolehne na pojištěnce z vládního
návrhu nejhůře - a to bude jistě předmětem
velmi častého a úplně oprávněného
proklínání těch, kdož dopustili
takové ustanovení do zákona - je § 17,
který zavádí nové kriterium pro posuzování
invalidity.
Dosavadní zákon v §u 7 praví, že
invalidním je ten, kdo je nezpůsobilým k
vykonávání svého posledního
povolání. § 17 nového zákona
praví, že invalidou je ten, kdo je nezpůsobilým
k vykonávání svého vlastního
povolání, ale kdo je nad to nezpůsobilý
k vykonávání ještě jiného,
svému původnímu přiměřeného
povolání. A teprve, když k tomu jinému
povolání je nezpůsobilým, přiznává
se mu nárok na invalidní důchod. Jak bude
vypadati praxe při takovém kriteriu o invaliditě,
nedomyslila koalice a právě proto, že nedomyslila,
setkáváme se s tímto ustanovením ve
výborové zprávě.
Slavná sněmovno! Osud pojištěnce je
při tomto ustanovení na bíledni. Dokud je
způsobilým vykonávati své původní
povolání, je také zaměstnavatelem
na svém pracovním nebo služebním místě
držen, ale v tom okamžiku, když se stává
ve svém původním povolání nezpůsobilým,
jest zaměstnavatelem zpravidla bezohledně propouštěn.
A jestliže nebude mu invalidní nárok přiznán,
když se prokáže, že jest způsobilým
k vykonávání ještě jiného
zaměstnání, je sice řečeno
- přiměřeného, tož je tu především
otázka, kdo tomuto pojištěnci to jiné
přiměřené povolání má
nabídnouti a kdo mu má dáti příležitost,
aby se v jiném přiměřeném povolání
živil dále.
Na to zákon nemyslí, protože je mu lhostejno,
co bude v takovém případě pojištěnec
dělati. A až nám 57-58-59letí pojištěnci,
jejichž invalidita nebyla uznána jen proto, že
jsou způsobilí ještě k jinému
přiměřenému povolání,
budou choditi bezradně, bez existence, hladoví po
ulicích, potom ať se slavná koalice zeptá,
jak soudí o tom zlepšování osudu zaměstnanci,
kteří podléhají tomuto zákonu.
Jediný paragraf - jehož účinky dovedou
paralysovati všechno to, co novým zákonem bylo
opravdu na prospěch pojištěnců uplatněno!
Protestovali jsme také, aby se v zákoně řešily
otázky, které rozhodně do zákona nepatří.
Máme v zákoně nové ustanovení
o nároku na důchod vdovský. Nepustím
se do posuzování, zdali právem nebo neprávem
se přiznává vdovský důchod
ženám, které dosud toho nároku neměly.
Myslím však, že najdu souhlasu celé vážené
sněmovny, když řeknu, že otázka
právního nároku z rozloučeného
manželství měla býti řešena
v zákoně o manželské rozluce a nikoli
v zákoně o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců. Tam se měla
dostati ustanovení, která by odpovídala právnickému
řešení v zákoně o manželské
rozluce a podle toho měl býti také upraven
vdovský důchod v tomto zákoně. Ale
zákon o pensijním pojištění nemá
býti pokusným králíkem pro řešení
právní otázky, která patří
do zákona o manželském právu.
Ve zprávě výborové máme ustanovení,
která svědčí na prospěch pojištěnců
a která jsou jenom zákonným potvrzením
dosavadní prakse Všeobecného pensijního
ústavu, nic nového, jen to, co bylo bez zákonného
podkladu zavedeno prakticky, via facti. Ale byli bychom rádi
uvítali, kdyby to bylo postaveno na tak pevný základ,
aby pojištěnci věděli, do jaké
míry na tyto výhody mohou reflektovati a do jaké
míry oprávněný nárok mohou
uplatňovati. Jsou to ustanovení o léčebné
péči, kterou má prováděti Všeobecný
pensijní ústav, a jsou to ustanovení o podporování
pojištěnců v případě nezaměstnanosti.
Všeobecný pensijní ústav může
prováděti léčebnou péči,
může podporovati pojištěnce v případě
nezaměstnanosti, ale v zákoně se neříká,
v jakém rozsahu. Elaborát odborné komise
vládní stanovil určité procento ročních
příjmů, které pro titul léčebné
péče může býti přikázáno
a které může býti přikázáno
také pro titul podporování nezaměstnaných,
ale vládní návrh přesné vymezení
prostředků nebo zdrojů pro provádění
těchto dvou výhod škrtl a dává
na vůli Všeobecnému pensijnímu ústavu,
aby prostředků, pokud jich smí upotřebiti,
také upotřebil.
Mohlo by se mi namítnouti, není-li tu vymezení
rozsahu provádění těchto sociálních
opatření, že toho může býti
používáno na prospěch pojištěnců,
nad to, co mělo býti vymezeno, ale nikdo mi neupře,
že mohou býti uplatněna tato sociální
opatření také v neprospěch pojištěnců,
pod to, co mělo býti přesně v zákoně
vymezeno. Postavili jsme se na stanovisko, že má-li
míti pojištěnec možnost uplatňovati
nárok, musí míti také jasno, zdali
a jak veliké prostředky pro provádění
těchto sociálních opatření
nositelé pojištění mají. Není-li
tu tohoto vymezení prostředků, může
se vždy namítnouti, že prostředky jsou
vyčerpány a pojištěnec se svým
nárokem je prostě odbyt.
Ze mne jistě nemluví nedůvěra ke dnešnímu
vedení Všeobecného pensijního ústavu,
myslím, že můžeme prokázati, že
máme větší důvěru v dnešní
správu Všeobecného pensijního ústavu
než koaliční strany, protože jsme se ohradili
proti paragrafu, kterým si vláda vyhrazuje možnost
dnešní správu Všeobecného pensijního
ústavu rozpustiti. Ale právě proto, že
vláda tu možnost má a že nevíme,
kdo místo dnešní správy, ke které
máme důvěru, bude tam zítra, chceme
míti nárok pojištěnců postaven
jasně, aby pojištěnci věděli,
co mohou potom od nové správy reklamovati. (Výborně!)
Organisace celého pensijního pojištění
byla zrovna tak postavena jako při dělnickém
soc. pojištění. Tříštění
a kuratela státní do důsledků jako
nad pojišťovnami nemocenskými a jako nad Ústřední
soc. pojišťovnou. Ba, mám-li býti objektivním,
musím přiznati, že přece jenom volnost
Ústřední soc. pojišťovny nebyla
na tolik sešněrována zákonem o dělnickém
soc. pojištění, jako je Všeobecný
pensijní ústav zákonem o pensijním
pojištění soukromých zaměstnanců.
Kol. Schäfer mluvil o jednom úseku té
organisace, ke kterému budiž mně dovoleno,
abych s našeho stanoviska řekl také několik
poznámek. Jde právě o to roztříštění
pensijního pojištění na řadu
úřadoven. Nikdy, při žádném
druhu pojištění sociálního, a
zde jde také o soc. pojištění, nebyli
jsme vedeni jinou zásadou, než jedině správnou,
aby byla uplatňována co možná nejširší
vzájemnost, poněvadž čím širší
vzájemnost, tím jistější a bezpečnější
také každé pojištění. A
aby se dosáhlo co možná nejširší
vzájemnosti, musí býti, jak je pochopitelno,
podle toho také jednotnost toho pojištění
upravena a musí býti zabraňováno,
znemožňováno aspoň zbytečné
tříštění.
Z této zásady jsme vycházeli také
při posuzování organisace pensijního
pojištění a mohu prohlásiti za náš
klub, i když § 84 chce aspoň na tolik učiniti
pensijní pojištění jednotnější,
že bude rušiti dvě dosavadní úřadovny,
že ani s tímto řešením nejsme spokojeni
a že trváme na tom, aby pensijní pojištění
mělo jednotný organisační podklad
tak, jako je tomu u dělnického soc. pojištění,
kde nikdo nepřišel se žádnými úřadovnami
národnostními, kde nikdo nepřišel s
požadavkem nějakých úřadoven
náboženských nebo úřadoven politických.
Jakmile připouštíme jednou protržení
zásady, která jedině při pojišťování
je správná, z důvodů národnostních,
pak jsme protrhli tu zásadu pro uplatňování
tříštění z jiných důvodů,
z důvodů náboženských, politických
atd. A myslím, že ani ta strana, která se postavila
za úřadovny národnostní, by nepřipustila,
aby na př. velké pojišťovací celky,
jak nám představují ve velkých městech
okresní nemocenské pojišťovny, z jakýchkoliv
důvodů, tedy i z národnostních, byly
tříštěny nebo děleny. A naopak,
když ta zásada má platiti tam, pochopitelně
musí platiti i u pensijního pojištění
soukromých zaměstnanců.
Ale vládní návrh nám zavádí
proti dosavadnímu stavu také ještě jinou
novotu. Až dosud ve správě pojišťovacích
ústavů byly pouze dvě kategorie členů
zastoupeny: Zaměstnanci a zaměstnavatelé,
což je, pravda, přirozené, a nic jiného
se také nedá očekávati. Ale vládní
návrh zavádí teď třetí
skupinu do správy pojišťovacích ústavů,
a to skupinu odborníků. A když jsme se tázali
po důvodech, které vedou koalici k tomu, aby zavedla
do správy skupinu odborníků, nedostali jsme
odpověď, která by nám důvody
konkrétní naznačila, nýbrž setkali
jsme se pouze s výtkou, že skupinu odborníků
do pojišťovacích ústavů zavedli
vlastně socialisté, a to při zákoně
o dělnickém starobním a invalidním
pojištění. Ovšem jest podstatný
rozdíl mezi pensijním pojištěním
soukromých zaměstnanců a starobním
a invalidním pojištěním dělnickým.
Pensijní pojištění působí
již 19 let a jest pojištěním vyzkoušeným,
pěkně vžitým, jest pojištěním
také tak uplatněným, že pokud ovšem
se to dotýká materielní stránky z
titulu provádění tohoto pojištění,
nebylo nejmenší stížnosti ani se strany
zaměstnavatelů, ani se strany zaměstnanců.
Dělnické starobní a invalidní pojištění
jsme uplatnili v červenci 1926 jako pojištění
nové, které muselo býti teprve vyzkoušeno
a které jsme mohli potom na podkladě zkušeností
odborníků upravovati a zdokonalovati tak, aby uspokojovalo,
jako uspokojuje provádění pojištění
pensijního. A právě proto bylo potřebí,
aby odborníci a zejména ti, kteří
dělají pojistný matematický základ
našemu soc. pojištění, a kteří
byli povoláni k jeho provádění, byli
bezprostředně na tom místě zúčastněni,
které je odpovědno za provádění
pojištění, a aby potom podle svých zkušeností,
které získali, mohli uplatňovati také
změny, kterých by si vyžádala doba a
zájem pojištěnců. Proto nelze touto
výtkou, že to socialisté zavedli při
sociálním pojištění dělnickém,
ospravedlniti zavedení skupiny odborníků
do správy pojišťovacích ústavů
pro pojištění pensijní, protože
zde těchto odborníků není potřebí,
protože také vedení, správa těchto
ústavů je v rukou odborníků na slovo
vzatých, nad něž lepších také
vláda nenajde.
Vláda bude jmenovati také předsedu Všeobecného
pensijního ústavu a - což jest novinkou proti
dosavadnímu zákonu - bude jmenovati také
náměstky předsedovi, a to tři náměstky,
jednoho i ze skupiny odborníků. V soc. pojišťovacích
ústavech nebudou voleni místopředsedové,
jako až dosud, ze skupiny zaměstnavatelské
a zaměstnanecké, nýbrž budou vládou
jmenováni. A teď, prosím, stojíme před
jedním zjevem, který si můžeme těžko
vysvětliti. V zákoně je řečeno,
že předsedu bude jmenovati president republiky, ale
s dodatkem: "po návrhu vlády". Proč
se tam dodatek "po návrhu vlády" dává?
Stojíme potom před otázkou, zdali president
republiky může opravdu jmenovati za předsedu
Všeobecného pensijního ústavu toho,
koho uzná za schopna, nebo jak to vyplývá
z jeho vůle. Jakmile vezmeme v potaz dodatek "po návrhu
vlády", zdá se mi, že volnost presidentovi
republiky je vzata, a zdá se mi, že to tam bylo úmyslně
dáno proto, aby právě podle své vůle
předsedu jmenovati nemohl. A jestliže je povinen respektovati
návrh vlády, potom nevím, proč se
toto právo svěřuje presidentovi republiky,
když je povinen přihlížeti k tomu, koho
vláda navrhuje. Ale, myslím, že v tom je také
určitá demonstrace, kterou se stanoviska již
společenského nemůžeme schvalovati a
o které se zmíním, až se dotknu §u
168. Stojíme prostě před faktem, že,
i když právo jmenovací je dáno presidentovi
republiky, bude předseda jmenován podle libosti
vlády, protože po jejím návrhu mohou
býti předseda i místopředsedové
jmenováni. (Předsednictví převzal
místopředseda Horák.)
Rozhodující vliv pojištěnců -
jak to přikazují i mezinárodní konvence
o sociálním pojištění - také
není uplatněn ve správě pojišťovacích
ústavů, protože zaměstnavatelé
budou voliti do správy stejný počet členů
jako pojištěnci. A jestliže u dělnického
sociálního pojištění jsme se
setkávali s námitkou, že zaměstnavatelé
platí polovinu pojistných prémií,
a odmítali jsme tuto námitku, tož myslím,
že je samozřejmé, že stejným právem
odmítáme námitku i v tomto případě,
že by zaměstnavatelé měli právo
uplatňovati stejný vliv na správu sociálně
pojišťovacích ústavů jako zaměstnanci,
protože ani v tomto případě nikdo neplatí
tu polovinu pojistné prémie ze svého, ježto
pojistná prémie je jistě započítána
do režie každého toho podniku, který zaměstnance
k pojištění přihlašuje.
Zásada, která i v mezinárodních konvencích
se uplatňuje pro správu pojišťovacích
ústavů, která všude vytyčuje
rozhodující vliv pojištěnců,
v tomto případě ovšem uplatněna
není, protože koalici by to nehovělo, aby pojištěnci
rozhodující vliv měli.
Jediný úsek pojištění, který
obsahem vládního návrhu byl vyřešen
k úplné spokojenosti příslušné
kategorie, je pojištění novinářů.
A myslím, že se neklamu, když řeknu, že
koalici právě na tom záleželo, aby neuspokojovala
novinářů z nátlaku oposice, protož
jim vyšla do té míry vstříc,
že je uspokojila. Kdyby tu nebylo oposice a kdyby tu nebylo
právě obav, že by novináři mohli
za uspokojivé řešení děkovat
oposici, možná že bychom se ani v tomto případě
nebyli dočkali uspokojivého řešení.
Ale přes to všecko, že kategorie novinářů
projevila své uspokojení, musím upozorniti,
že i u novinářů bude padati na váhu
otázka pojištěnců, kteří
mají více než jednoho zaměstnavatele,
více než jeden služební poměr.
A jestliže v zákoně je výslovně
řečeno, že i při pojištění
novinářů může býti základna
pro výměr dávek uplatňována
jenom podle jednoho služebního poměru, budou
tím novináři poškozeni. A budou poškozeni
také oním kriteriem pro posouzení invalidity,
které je obsaženo v §u 17. Upozorňuji,
že i u pojištění novinářů
cituje se výslovně § 17, aby bylo jasno, že
i novinář je podroben té tortuře,
aby prokázal nezpůsobilost nejen k svému
původnímu povolání, nýbrž
i k povolání jinému, k původnímu
přiměřenému. Když jsem se dotazoval
v soc. politickém výboru, jaké to může
býti přiměřené povolání,
které může ještě vykonávati
novinář, který pro duševní vyčerpanost
už nemůže býti novinářem,
dostal jsem opravdu duchaplnou odpověď: zase novinářem...
U kapitoly státního dozoru je charakteristickým
§ 168, který dává vládě,
respektive ministrovi soc. péče právo, aby
rozpustil všechny orgány správy pojišťovacích
ústavů. Dotazovali jsme se, proč se mají
rozpouštěti dosavadní správní
komise, které se osvědčily, proti kterým
není žalob a stížností ani se strany
koalice. A bylo nám řečeno, že je to
tam proto, aby vláda opravdu, kde by bylo potřebí,
mohla nějaké změny provésti, i když
by při tom v zásadě anebo z převážné
většiny zůstali titíž lidé
na svých místech.
Ale teď jsme u toho zajímavého zjevu, o kterém
jsem mluvil při právu presidenta republiky jmenovati
předsedu Všeobecného pensijního ústavu.
President republiky bude předsedu Všeobecného
pensijního ústavu jmenovati sice po návrhu
vlády, ale přece jen on ho bude jmenovati. A v §u
168 se praví, že ministr soc. péče může
kdykoliv, když to vyžaduje zájem provádění
pensijního pojištění, rozpustiti všechny
orgány správy pojišťovacích ústavů,
tedy pochopitelně také předsedy a místopředsedy
presidentem republiky jmenované. U pensijního pojištění
soukromých zaměstnanců ovšem nebylo
potřebí, abychom sahali k tomuto prostředku
dosazování nových správ do pojišťovacích
ústavů, protože tady byly dány všechny
podmínky a okolnosti, aby se tam dostala správa
taková, která by vyšla z vůle členů,
ať skupiny zaměstnanecké nebo zaměstnavatelské.
A jestliže jsme neuznávali důvody, pro které
se odkládaly volby při dělnickém sociálním
pojištění do nemocenských pojišťoven,
tož tím méně můžeme uznávati
nějaké důvody, pro které by se mohly
odkládati volby do Všeobecného pensijního
ústavu a také do jeho úřadoven. Tady
není opravdu nejmenšího důvodu a okolnosti,
která by stála na překážku. V
tomto případě nemá vláda právo
sahati ke jmenovacímu právu, protože v tomto
případě již to není ničím
jiným nežli činem opravdu násilnickým.
(Výborně! Tak jest!)
Abych ukázal, jak opravdu koalice byla vedena snahou všecko
vyloučiti, co by mělo prospěti pojištěncům
a co bylo prohlášeno odpovědnými činiteli
při provádění pensijního pojištění
za možné, ukáži ještě na jednom
případu. V §u 185 elaborátu vládní
odborné komise jest ustanovení, podle kterého
chtěl z dobré vůle Všeobecný
pensijní ústav poskytnouti všem pojištěncům
bez výjimky jednu výhodu, ne sice ohromného
dosahu, ale přece jen cennou, že jim totiž poslední
rok pojistný před uplatněním tohoto
zákona chtěl již propočítati
podle pojistného průměru a zvyšovacích
částek, které budou tímto zákonem
uplatněny. Tedy měli by pro tu lepší
budoucnost jeden rok náskok. Koalice a ministerstvo soc.
péče to, co dobrovolně Všeobecný
pensijní ústav sám chtěl dáti
a co se v ničem ani haléřem nedotýká
státních prostředků, nepojala do vládního
návrhu a také ne do tohoto elaborátu, o kterém
jednáme. Tady je nejlépe dokumentováno, jak
byla skutečně vedena zájmem prospěti
v nejmožnějším směru pojištěncům.
Ale v čem budou pojištěnci zejména zklamáni,
jest otázka, jak byl uplatněn státní
příspěvek, se kterým se nadělalo
neobyčejně mnoho řečí a hodně
demagogie. Odborná komise vládní, i když
dávala do svého elaborátu ustanovení,
která se dotýkala státní pokladny
a která měla býti řešena v dohodě
se státními orgány, byla vedena takovou střízlivostí
a takovou seriosností, že opravdu, co navrhla, bylo
i se stanoviska státního fiskalismu snesitelné
a proveditelné. I otázka státního
příspěvku, jak byla řešena v
elaborátu odborné komise, mohla býti uplatněna
bez ohrožení státních financí
a bez nového zatížení snad nejen nositele
tohoto pojištění, nýbrž i těch,
kteří v obou skupinách musí na toto
pojištění přispívati, poněvadž
náklad na zákup let pro staré pojištěnce
mohl býti rozvržen nejméně na 10 až
20 let a nebyl by ročně přesahoval v žádném
případě částky 40 mil. Kč.
Pojištěnci doufali, že ze státního
příspěvku, který očekávali,
zakoupí si leta, aby jejich výměr dávkový
byl větší, než to bude umožněno
po 19letém pojištění, ale podle premií
předválečných a podle pensijních
premií, placených až do r. 1920, který
bude skrovným výměrem, budou zklamáni,
poněvadž sice v zákoně je titul státního
příspěvku, ale státní příspěvek
je uplatněn v té formě, že se z něho
pouze zaplatí započítání válečné
vojenské služby, na kterém budou participovati
jen ti, kteří za války také jako vojáci
sloužili, ale nikoliv ti, kteří na vojně
za války nebyli. A o zákupu nejméně
čtyř let pro každého pojištěnce,
jak se o tom snilo v řadách pojištěnců,
není v zákoně ani řeči, i když
se tam titul státního příspěvku
ponechává.
Chtěl jsem jen ukázati, že s tím vychvalováním,
jak byl sledován zájem pojištěnců
se strany koalice, musí se opravdu šetrněji
operovati a koalice nebude moci nikdy v budoucnosti před
pojištěnci dokázati, že by byla opravdu
využila ve prospěch pojištěnců
všech možností a prostředků, jichž
se dalo využíti. Mohlo býti mnoho ještě
vyřešeno, zejména osudný § 17,
na prospěch pojištěnců, aby byli odcházeli
po odhlasování tohoto zákona opravdu uspokojeni.
Nebylo tu dobré vůle, a jestliže jí
nebylo až do této chvíle, tož i když
je to poslední hodina, voláme ještě
ke koalici, aby tu dobrou vůli ukázala a aby připustila
pozměňovací návrhy, které jsme
podali my a které jistě budou podány také
z oposičních klubů jiných. Nový
zákon, který nevyšel z iniciativy, a tudíž
také ne zásluhou koalice, nýbrž z iniciativy
bývalé koalice socialisticko-měšťanské,
je pokrokem na poli sociálního pojištění;
poněvadž však pro nekonečnou řadu
zhoršovacích ustanovení nemůže
uspokojovati - on nás také neuspokojuje a on také
neuspokojuje pojištěnce - podle toho se také
zachováme při hlasování a nebudeme
hlasovati pro část oněch paragrafů,
při kterých koalice na zájem pojištěnců
úplně zapomněla a které do zákona
dává tak, aby to hovělo zájmům
dnešní politické scenerie. (Výborně!
Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Slovo má dále pan posl. Bečko.
Posl. Bečko: Ctená snemovňa! Skôr
ako by som hovoril ku zpráve výboru soc.-politického
a rozpočtového o penzijnom poistení súkromných
zamestnancov vo vyšších službách,
chcem niekoľko slovami reagovať na vývody pána
posl. Siváka, ktorý dovodzoval, že výsledky
volieb na Slovensku sú rázu takého, že
prípadné zosilnenie socialistickej myšlienky
možno nazvať prechodným. Pán námestník
min. predsedu prehlásil včera s tohoto miesta, že
vláda nieje ochotná z volieb vyvodiť konzekvencie
z tých dôvodov, že podľa zákona
o organizácii zemskej správy nie je možné
v zemských zastupiteľstvách jednať alebo
podávať návrhy rázu politického,
tedy priamo zákonom je táto činnosť
zakázaná a vychádzajúc z tohoto stanoviska,
voľby, ktoré prevedené boly - podľa názoru
dnešnej vládnej väčšiny tiež
nemajú žiadon ráz politický.
Keď s týmto vládnym prehlásením
porovnáme činnosť ľudovej strany na Slovensku,
tak presvedčíme sa o tom, že ľudová
strana celé svoje počínanie založila
predovšetkým na dobytí zemského sriadenia,
čiže podľa jej terminologie, na dobytí
autonomie Slovenska, a z tohoto vychádza, že týmto
program autonomie Slovenska, podľa ľudovej strany hlásaný,
bude úplne splnený.
Ale z tohoto vidíme, že pán posl. Sivák
nemá pravdu, keď dokazuje, že oni ako strana,
ktorá prináleží ku stranám smeru
konzervatívneho, klerikálneho, nie sú ochotní
tvoriť koaličné súručenstvo so
stranami, ktoré zastupujú inú myšlienku
ako myšlienku občiansku, len preto, ako by ľudová
strana bola bezúhonnou v tomto koaličnom súručenstve.
Ľudová strana práve tým najrozsiahlejším
spôsobom zkompromitovala dnešnú vládnu
väčšinu ako vládu občiansku a protisocialistickú,
lebo ona všade, na každom mieste od tej doby, ako v
r. 1921 vystúpila z vlády, v celom rade prípadov
hlásala potrebu rozsiahlych zmien na Slovensku, predovšetkým
zmien rázu hospodárskeho, ktoré v žiadnom
smere neuskutočnila. (Tak jest!)
Posilnenie socializmu na Slovensku nie je nahodilé. Nie
je nahodilé preto, že soc. demokratická strana,
ktorá pri voľbách r. 1925 obdržala len
62.000 hlasov, bola takto zoslabená a vystavená
náporu zosilneného klerikalizmu, vybičovaného
priamo nepredloženým fanatizmom s jednej strany, a
nie menej fanatickému náporu komunistickému
na strane druhej, ktorý na Slovensku vo svojej agitačnej
činnosti silne pretkaný je maďarským
iredentizmom. Za tohoto stavu vecí posudzujúc výsledok
volieb prijdeme k poznaniu, že zosilnenie soc. demokratickej
strany je prirodzeným výsledkom života na Slovensku.
Ľudová strana znova oprela svoju agitačnú
činnosť o heslo, pod ktorým vydobyla svoju
moc r. 1925, to je o hleslo "za boha a národ".
A agitátori, ktorých ľudová strana má
na každej dedine - sú to farári - chodili po
shromaždeniach už či verejných alebo členských
a predovšetkým členské shromaždenia
zahajovali tým, že účastníci
pod prísahou museli sľúbiť, že budú
voliť len ľudovú stranu. Dôkazom toho je
i to, že časopis "Pútnik sv. Vojtecha"
v dobe volebnej kampane písal toto: "Nadarmo je zákonom
zabezpečené tajné hlasovacie právo
pri voľbách. Nech si nikto nemyslí, že
nie je nikým videný, je predsa ešte niekto,
kto ho vidí, a to je najvyšší mocnár
a pán, ktorý každého bude súdiť,
až prijde k najvyššiemu súdu podľa
toho, na ktorú stranu pri voľbách hlasoval."
(Slyšte!) Tedy takými prostriedky operovala
ľudová strana pri voľbách do zemských
a okresných zastupiteľstiev. (Posl. Tomášek:
Pouští čerty na voliče!) Áno.
Jestliže takým spôsobom predsa podarilo sa soc.
demokratickej strane získať nových 36.000 hlasov,
znamená to, že i slovenskí voličia začínajú
poznávať, že tí čerti, ktorými
bývajú so strany ľudovej strašení,
nie sú toho druhu, aby mohli ich zničiť takým
spôsobom, akým to predkladá strana ľudová.
Ale práve tí slovenskí voličia, ktorí
r. 1925 do tohoto parlamentu zvolili stranu ľudovú,
schopní sú zničiť všetky práva
po prevrate vydobyté v tomto parlamente a súčasne
všetky sociálné vymoženosti širokých
máss pracujúceho ľudu.
Prejednávame zákon o penzijnom poistení súkromných
zamestnancov. Som presvedčený, že "Slovák",
hlavný orgán ľudovej strany, bude znova písať,
že vládné strany a predovšetkým
strana ľudová majú o mnoho viac sociálneho
cítenia než strany socialistické, že doniesly
taký dobrý zákon ako je ten, ktorý
práve prejednávame.
Ale p. posl. Sivák a jeho kolegovia v soc.
politickom výbore nepričinili sa ani tým
najmenším spôsobom, aby ustanovenia zákona
podľa návrhov naších súdruhov v
značnej miere boly zlepšené. Preto p. posl.
Sivák tiež vo svojích vývodoch
ani jediným slovom nezmienil sa o tom, akým spôsobom
spolupracovala ľudová strana na uskutočnení
tohoto diela, naopak, držal za potrebné vyzdvihnúť
myšlienku, že ľudovci sú nezničiteľní,
ačkoľvek hodne kapituloval a priznával, že
doba, v ktorej sa dnes nachádzame, je toho druhu, že
ľudáci môžu byť nielen naštrbení,
ale dokonca aj oslabení, ba p. posl. Sivák pripúšťa
i to, že ľudová strana môže byť
rozpoltená. Jestliže sám tak ďaleko ide,
tak zaiste o mnoho dôležitejšie musí byť
vo vnútri ľudovej strany. Ľudácky tábor
rozkladá sa na dve strany, čiže na dve frakcie,
a to znamená, že v ľudovej strane začína
sa dostávať na povrh časť stúpencov
poctive hlásiacich sa k československej vzájomnosti,
a časť stojacích za Tukom, ktorého
chráni Hlinka i s jeho maďarskou iredentou.