Pátek 15. února 1929

Ale ještě s jinými zjevy jsme se setkali při posledním textilním boji. V závodech kromě špiclů civilní státní policie byli špiclové i ze řad reformistických organisací, reformističtí důvěrníci, kteří sledovali společně se státními špicly každý pohyb v závodech a sdělovali jej jednak zaměstnavateli, jednak úřadům. Vidíme tu naprostou součinnost sociálních reformistů s kapitalismem a vidíme jejich naprostou součinnost také se státním donucovacím aparátem proti dělnické třídě. Ve spoustě případů v důsledku tohoto špiclovského systému a v důsledku tvrdého postupu ozbrojené státní moci proti dělnictvu byla řada dělníků, mluvících pro boj, předváděna a zatýkána. Nebyli to však jen dělníci, nýbrž zejména důvěrníci Mezinárodního všeodborového svazu a někteří poslanci, kteří byli zatčeni a předvedeni. Třídně uvědomělé dělnictvo ve svých akcích musí počítati se zvýšeným tlakem měšťáckého tábora včetně reformistů a také čím dále s tím ostřejším postupem násilnického státního aparátu. Tuhá persekuce komunistické strany, jejích funkcionářů, poslanců, redaktorů a všeho jejího tisku jest součástí fašisace státu. Hospodářské, sociální i politické zotročení pracujícího lidu a urychlený fašisační proces celého státu ve všech jeho funkcích jest zároveň přípravou na novou válku. Postup stabilisace má v důsledku nové, v rámci kapitalismu nevyřešitelné rozpory mezi jednotlivými kapitalistickými skupinami a kromě toho je nepřeklenutelný rozpor mezi kapitalistickým světem a sovětským svazem. Příprava k válce jest očividná i u nás. Československo jako stát přeprůmyslněný, s pokleslým domácím konsumem, je hnáno k boji o cizí trhy a má vlastní imperialistické zájmy, i když je uplatňuje v součinnosti s mocnějšími imperialisty západní Evropy. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.) Je nepopíratelný tlak československého kapitálu, i konečně určitého politického vlivu na Balkáně.

Československý kapitál je hojně umisťován v balkánských státech - poslední upsání rumunské půjčky v částce 1 miliardy dolarů, jakož i budování pobočných závodů čsl. průmyslu či budování samostatných podniků československým kapitálem na Balkáně.

Proto jsme také viděli, jak buržoasní, hradní i socialistický tisk shodně vítal fašistický převrat v Jugoslavii. Bechyně se Alexandra nedotýkal, snad proto, že jeho kolega Srba nosí vyznamenání na prsou od tohoto diktátora. Ale my víme něco jiného. Bylo zajímavé a poučné, jak socialistické strany, které v otázkách socialismu hájí povlovný vývoj a cestu demokracie, obhajovaly diktaturu kapitalistů v Jugoslavii argumenty, jež jim dodali hradní fašisti. Sám "Večer" se vysmíval socialistickým listům, jak ochotně aportovaly fašistické oběžníky z Hradu, které sympaticky psaly o převratu v Jugoslavii. P. Bechyně dnes mlčel o převratu jugoslávských kapitalistů, v jejichž čele stojí král Alexandr, ale tisk sociálně-demokratický, národně sociální i "Národní Osvobození" psaly sympaticky o činu krále Alexandra, jenž byl ovšem učiněn v dorozumění s buržoasií a s kapitalisty v Jugoslavii.

Na diktaturu proletariátu v Sovětském svazu pořádají právě socialisté nejštvavější tažení, proti ní strojí společně s kapitalisty imperialistickou válku. Za to diktaturu buržoasie obhajují a podpírají. Pro socialistický převrat provedený pracujícím lidem nemají pochopení, jsou mu nepřáteli se stanoviska demokracie, jak říkají. Běží-li však o převrat fašistický, provedený hrstkou kapitalistů proti milionům pracujícího lidu, mají pro něj naši levicoví, socialističtí, i pravicoví a hradní demokraté plno vřelých sympatií a není žádným tajemstvím, že sociální demokraté nejen všude na Balkáně, nýbrž i v Polsku přímo podporují fašistickou diktaturu. V Polsku dokonce dali Pilsudskému k disposici jednoho soudruha za ministra. Tato fakta svědčí o tom, že socialistické strany nejdou s buržoasií jen po cestě měšťácké demokracie, že jdou již dále, že jdou s ní i po cestě fašisace, vedoucí ve svých důsledcích k diktatuře buržoasie, k fašismu.

Protože socialistické strany mají vliv na část dělnictva, je velmi důležito, abychom jejich aktivní úlohu v budování kapitalismu, ve fašisaci státu, v přípravě imperialistické války pracujícímu lidu objasňovali.

Získati pracující lid průmyslu, zemědělství i kanceláří, dopravy i konečně v armádě na půdu třídního boje, získati ho proti kapitalismu, proti imperialistickým válkám a fašistickým snahám, toť veliký úkol komunistů v dnešním období.

Nyní několik slov specielně k vládnímu prohlášení. Vládní prohlášení pana min. předsedy Udržala úplně potvrzuje naši analysu. Slyšeli jsme vládní prohlášení, jež znamená bojovnou výpověď celé pracující třídě Československa, jež znamená program nezahaleného imperialismu, program fašistické diktatury, program krutovlády proti proletariátu a pracujícím masám tohoto státu. Nový min. předseda, který se včera představil sněmovně, mluvil zde ve jménu celé třídy potlačovatelů, ve jménu českého imperialismu, který činí horečné přípravy k vražedné válce proti SSSR. Jestliže nás dnes chtějí ujišťovati i t. zv. socialistické listy, že toto prohlášení bylo bezvýznamné a bezobsažné, vidíme v tom jenom výraz toho, že sociální demokracie, která je srozuměna a spolupracuje na politice imperialistické expanse, právě nyní chce zakrývati pravé úmysly této vládní většiny před pracujícím lidem.

Ústřední problém, který pan Udržal, ministr vojenství, zde ve své řeči přednášel, je otázka imperialistické expanse a hlavním jádrem jeho řeči byla otázka zvětšení exportní průbojnosti, zvětšení státohospodářské aktivity v dobývání nových tržišť, ztracených po světové válce. Pracující lid Československa si nesmí zakrývati skutečnost, že zvětšení exportní průbojnosti, o níž mluvil nový min. předseda, že dobývání nových trhů je hlavním jádrem těch tendencí kapitalistické společnosti v poválečném období, které tento systém budou přiváděti k rozpoutání nové imperialistické války, která bude hlavně vedena pro zničení jediného státu proletariátu, SSSR.

K této válce již nyní jsou činěny horečné přípravy a je dnes už jasné, že v popředí těchto příprav jest i Československá republika. Není náhodou, že v čelo vlády dostal se dnes muž, jenž dosud vedl resort vojenský, není též náhodou, že pan Udržal stavěl v popředí své řeči nejenom otázku zvýšení exportu a větší průbojnosti tímto směrem, nýbrž také zvýšení bojovných příprav čsl. imperialismu. Válka je pokračováním v politice s jinými prostředky. Nutným důsledkem snah čsl. buržoasie, dobývati nových tržišť, jsou i aktivní přípravy války. Generál Podhajský, který dnes zastupuje min. předsedu v úřadě ministerstva vojenství, dal před několika týdny interwiew "Národním Listům", interwiew, ve kterém zdůrazňoval nutnost militarisace celého národa v případě nové imperialistické války. Interwiev generála Podhajského byl zde včera panem Udržalem opakován. Jestliže pan Udržal mluvil o tom, že v souvislosti se zkrácením presenční služby má dojíti ke zlepšení poměru déle sloužících, znamená to, že i československá buržoasie přechází k novému systému branné soustavy, že chce uvnitř branné moci vytvořiti pevný kádr placených žoldnéřů, kteří by v případě války byli úderným jádrem armády. Buržoasie jest si vědoma, že uvědomělý proletariát, pracující lid nepůjde do války na rozkaz buržoasní třídy, nýbrž že se bude snažiti, aby každého příhodného okamžiku užil k tomu, aby válku imperialistickou, válku proti Sovětskému svazu zaměnil za válku proti vlastním utlačovatelům.

Kromě těchto pokusů, utvořiti si takovouto údernou rotu, pevný kádr, jsou stupňovány i snahy, vtlačiti do přípravy imperialistické války celý národ, militarisovati veškeré obyvatelstvo tohoto státu podle vzoru "také socialisty" Boncoura ve Francii. V tomto smyslu zdůraznil pan ministr nutnost předvojenské výchovy, nutnost vtažení tělocvičných a sportovních organisací do aktivní přípravy k válce.

Tak vidíme, že čsl. buržoasie cílevědomě pracuje na přípravě nové války. K tomuto programu patří i politika fašismu, politika bílého teroru, které Udržalovou vládou má býti používáno, jak on řekl, proti všem škůdcům státu, proti nimž, jak dále pan min. předseda řekl, bude postupováno, jak zákony káží.

A tento program fašistického teroru, jenž má potlesk i hradních fašistů, komentoval jejich list "Národní Osvobození" touto větou: "S Udržalem třeba jen souhlasiti, že proti škůdcům státu nutno postupovati přísně podle zákona."

Těmito škůdci státu nejsou ovšem míněny mrazy, proti nimž pan Udržal vypověděl určitý boj, těmito škůdci jsou revoluční dělníci, kteří proti fašistickému teroru Udržalovy vlády budou bojovati všemi prostředky, jejichž předvoj v severních Čechách v těchto dnech již ukázal celé buržoasii i stávkokazeckým reformistům, že dělnictvo připravuje boj až do konce proti systému čsl. imperialismu a fašismu.

Dělnictvo pochopí, že program této vlády znamená též zavedení nových metod vykořisťování, že tato vláda cílevědomě podporuje kapitalistickou racionalisaci dělnictva. Dělnictvo pochopí, co ministerský předseda chtěl říci, když mluvil o zabezpečení intensity práce. Větší intensita práce - toť heslo všech vykořisťovatelů, provádějících kapitalistickou racionalisaci, toť heslo vlády, která připravuje imperialistickou válku, která zde vytýčila program soběstačnosti, o které mluví pan min. předseda - má zabezpečiti buržoasii provedení nové imperialistické války, a aby také tento program byl proveden, vláda se neleká, jak řekl p. Udržal, žádných obětí. Ovšem tyto oběti, kterých si vyžádala kapitalistická racionalisace, kterých si vyžádá i zprůmyslovění zemědělské, neponese ani p. Udržal, ani ti, jichž jménem p. Udržal zde mluvil, to jest českoslovenští kapitalisté. Tyto oběti má přinésti pracující lid, ale již dnes můžeme ujistiti, že pracující lid nechce již přinášeti žádných obětí, že pracující lid proti všem pokusům nového zbídačení připraví rozhodné činy proti svým utlačovatelům i proti vládě, která jejich jménem vládne.

Dnes jasně říkáme pracujícímu lidu, že je nutno vésti boj proti Udržalově vládě, na jejímž programu se sjednotí dnes celá československá buržoasie, reformisty nevyjímaje, "České Slovo" a "Národní Osvobození" přijaly vládní prohlášení s velikou radostí, slibují již dnes aktivní spolupráci - pan Bechyně o ní tu již otevřeně mluvil - slibují spolupráci zotročovatelské politice Udržalově, kdežto sociální demokraté hrají dnes nestydatou komedii, žádajíce od Udržala opatření proti mrazům. Třídní boj je dnes sociálními fašisty zaměňován za boj proti mrazům, a požadavky, které podle tisku na př. sociálně demokratického byly kladeny Udržalovi i nové vládě, mají odvésti pozornost dělnictva od imperialistického programu vlády.

My jsme toho náhledu, že boj proti katastrofálním důsledkům mrazů musí býti veden do cela jiným způsobem, docela jinými formami, docela jinými cestami, než tu p. Bechyně naznačil a než také naznačuje vládní prohlášení. Nám je známo a jasno, že lidumilností se důsledky této katastrofy odstraniti nedají, a že vina, proč důsledky mrazů tak katastrofálním způsobem se projevily jak mezi chudým obyvatelstvem, tak mezi zaměstnanci při dopravě, jakož i při dopravě samé, spadá na vládu. Vláda to byla, která za pomoci -reformistických organisací snížila platy zaměstnanců zvýšila jejich dobu pracovní na drahách, takže je přirozené, že v abnormálních nynějších poměrech tito zaměstnanci nejsou s to snésti zvýšené požadavky, které jsou na ně kladeny.

Vláda spolu s reformistickými odborovými i politickými vůdci je vinna, že katastrofa do týká se tak ohromného počtu obyvatelstva a zaměstnanců v dopravě. Vidíme, jak oprávněn byl boj, který reformisté ovšem zdusili, za zvýšení mezd, za zlevnění bytů, jak oprávněný boj byl proti srážkám, proti daním, poněvadž důsledky nízké, stlačené na nejnižší míru sociální úrovně, projevují se dnes přímo katastrofálně. Ale my jsme přesvědčeni, že tyto katastrofální důsledky, stlačené pod možnost existence, nemohou býti zahojeny nějakým lidumilstvím, nýbrž jenom bojem těchto zaměstnanců, dělníků a chudého obyvatelstva proti dnešnímu režimu, který důsledky této katastrofy zavinil.

Vidíme, že jak vládní strany, tak oposice, kterou p. Udržal zde včera vybízel ke spolupráci, se sjednotí v jeden pevný blok proti proletariátu. Blok buržoasie a reformistických vůdců pod vedením Udržala je blokem válečných příprav, blokem pro zavedení fašismu, blokem k zesílenému vykořisťování a zotročování pracujícího lidu, blokem pro bezohledné potlačování revolučního dělnictva, blokem pevně sjednoceným na základě programu imperialistické války proti Sovětskému svazu. V tomto bloku stojí dnes sociální demokracie česká i německá i národní socialisté, kteří přecházejí k žluťáckému stávkokazectví a kteří aktivně s buržoasií spolupracují na fašisaci tohoto a pro novou válku. (Potlesk poslanců strany komunistické.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Ježek. Uděluji mu slovo.

Posl. Ježek: Slavná sněmovno! Včera slyšeli jsme vládní prohlášení min. předsedy Udržala, kteréžto prohlášení bylo přirozeně vedeno jen v nejširších konturách, bylo stručné, přes to však zahrnovalo ve svém jádru všechny požadavky, které mají koaliční strany a které chtějí uskutečniti. Avšak včerejší způsob debaty, zvláště způsob debaty. kol. Brodeckého nutí nás k tomu, abychom některé věci, o kterých bylo mluveno ve vládním prohlášení, přece jenom podtrhli a při tom zdůraznili také naše stanovisko k nim.

Pan min. předseda ve svém prohlášení dotkl se určitým odstavcem velké otázky naší administrativy. Slavná sněmovno, myslím, že v tom jsme všichni jednotni, že úkoly, které ukládá nová doba administrativě, jsou skutečně ohromné, že tyto úkoly administrativní proti minulým létům, proti minulým dobám tak ohromně vzrostly ve všech odvětvích státních, že jsou téměř osou všeho státního života. Celý hospodářský život, celý soukromý život, vůbec celý státní život opírá se o administrativu a proto nejenom že plně souhlasíme, ale velmi vítáme, co řekl min. předseda, že totiž budeme usilovně pečovati o bezvadnou administrativu ve všech oborech státní správy.

Pan min. předseda dále zdůraznil žádost, aby úřednictvo všech kategorií a všichni zaměstnanci státu byli vždy především přísní sami k sobě tak, aby mohli býti spravedlivými k jiným. Také my chceme, aby úředník byl přísný sám k sobě, chceme, aby úředník a zaměstnanec státní byl vzorem státního občana. Ale vážení pánové, žádáme-li na jedné straně od úředníka, od státního zaměstnance, aby byl vzorem ostatnímu státnímu občanstvu, aby byl vzorem občanských ctností, vzorem pracovitosti, musíme se také starati o to, aby úřednictvo a státní zaměstnanectvo bylo skutečně spokojeno, a tu musíme označiti dnešní stav, ve kterém je státní úřednictvo a zaměstnanectvo, jako stav kritický, poněvadž jednání, o která stále a stále usilujeme, změny, které stále a stále prosazujeme, se oddalují, takže u mnohých státních zaměstnanců a úředníků vzniká dokonce domněnka, že všechny tyto věci budou odloženy a že snad nedojde vůbec k jejich uskutečnění.

Slavná sněmovno! Je v zájmu všech vrstev, aby tyto věci byly co nejrychleji rozřešeny. Když vidíme, jak státní finance trpí, že tyto věci nejsou vyřešeny, jak státní finance trpí, že finanční úřady nejsou dostatečně vybaveny úřednictvem, že jsou stálé nedoměrky, že jsou dokonce ještě nevybrané zbytky dávky z majetku, musíme uznati, že tyto věci podvazují hospodářství a působí, že stát dostává později peníze, které mu plným právem podle předpisu a zákona náleží. Když vidíme, že berní úřady jsou přetíženy, tu se ani nedivíme, když při této přetíženosti berních úřadů dochází k tomu, že se výměry praktikují zběžně, že se tyto věci provádějí tak, že namnoze neodpovídají ani duchu zákona, který jsme v této sněmovně odhlasovali. Jest jistě neobyčejně důležito, aby právě berní úřady byly vybaveny tak, aby mohly v klidu pracovati a aby mohly s klidnou rozvahou uvažovati, kde má se stanoviti nižší daňová base, aby zdanění nebylo příliš vysoké zvláště v této přechodné době, když účinky snížení přirážek budou patrny až od 1. ledna 1930.

Stejně kritický stav je u soudů. Vezměte si soudy, kde jsou takové úžasné retardace, že je skutečně možno přímo mluviti u soudů o denegatio juris, poněvadž jestliže někdo žaluje, trvá to dvě-tři léta, nežli se konečně dovolá práva a spravedlnosti. Vezměte takový malý příklad: směnky. Směnka jest jistě velice důležitá proto, aby Cedulová banka mohla snížením a zvýšením diskontní sazby regulovati hospodářský život. Ale tato směnka má skutečnou cenu, jestliže při splatnosti možno ihned provésti exekuci, může-li věřitel doufat, že domůže se toho, aby tato směnka representovala jistý finanční dobytelný obnos. Ale dnes při nedostatcích ve stavu úřednictva a zaměstnanectva soudního stává se, že takové jednání trvá velmi dlouho a tím vlastně směnka zbavuje se vůbec svého hlavního a téměř jediného účele, který má. Tedy co dělat? Má snad pokračovat tento chaos, který nyní jest, má se přikročovat k tomu, co vidíme u některých dosti velkých spolků, že se začíná bouřit, že se začíná hroziti tvořením úřednické strany a nevím čím, anebo má se přikročiti ke skutečné positivní práci, která by odstranila tento neudržitelný stav? Myslím, že nijak nepochybím, jestliže řeknu, že na tomto chaosu, který vznikl, jest vinen od začátku ne sama věc, ale způsob, jak byl rozkouskován celý zlepšovací plán pro státní zaměstnance a úředníky. Odhlasovali jsme v této sněmovně v červenci 1926 známý platový zákon. Jest velmi zajímavo, že dnes velká řada pánů, kteří se tehdy přeli o to, kdo vlastně má největší zásluhy o platový zákon a kdo jest vlastně iniciátorem a podobně, kritisuje tento platový zákon, utíká od něho, a staví se vlastně proti němu. Myslím, že si musíme docela upřímně říci, i když se to snad všude nelíbí, že tento platový zákon, i když není absolutně ideální, mohl býti snesitelnou platformou, na které mohla se vybudovat vlastní budova celého úřednického a státně zaměstnaneckého systému. Ale slavná sněmovno, po odhlasování platového zákona postupovalo se, jak známo, způsobem dosti podivným. Víte, že napřed jsme odhlasovali platový zákon, pak to trvalo určitou dobu než dělal se převod, pak to trvalo rok a udělala se systemisace, a tedy došlo skutečně k tomu, že nikdo nevěděl, na čem vlastně jest, a že celková reforma z těchto prací vůbec nebyla patrna.

A dnes, po tříletém trvání, slavná sněmovno, vidíme zcela jasně, že to, co strana národně demokratická ve věci systemisace hlásala, je skutečně pravdivým. Vidíme, že systemisace má své vady a že tyto vady spočívají v tom, že systemisace byla dělána podle různých hledisek pro jednotlivé úřady, že namnoze bral se základ toho, co ten neb co onen úřad udal, aniž by se to usměrnilo, a konečně v tom, že tato systemisace byla po dlouhou dobu systemisací tajnou. Myslím, že by se bylo mnohému předešlo, kdyby tato systemisace byla bývala dělána veřejně, kdyby se byly o tom jak kruhy parlamentní, tak kruhy odborové dříve dověděly. Já ovšem nevím, zdali bychom i potom byli došli k systemisaci, i to jest možné, poněvadž víme, že některé odborové organisace jsou příliš radikální, takže místo aby spolupracovaly, vlastně dílo rozbíjejí. Ale přece jen myslím, že, kdyby bylo bývalo dosti dobré vůle, byli bychom se přece jen shodli na daleko lepším elaborátu, než byl ten, který potom skutečně vyšel.

Jak škodila tajnost systemisaci, mohl bych dokázati přímo na jednom praktickém případě, který se stal v obvodu košického ředitelství státních drah. Tam byl úředník u ředitelství na místě, které podle služby, jaká je, oceňoval, že bude nepochybně systemisováno v V. platové stupnici. Jelikož chtěl se dostati do IV. platové stupnice, zadal si o místo přednosty, o kterém byl pevně přesvědčen, že podle významu toho místa bude jistě ve IV. platové stupnici. A, prosím, co se stalo? Když přišla systemisace, dotyčný šel z místa, které bylo systemisováno ve IV. platové stupnici, na místo, které nyní je systemisováno v V. platové stupnici, tedy, chtěje si polepšiti, podle svého nejlepšího přesvědčení, šel na místo horší, než bylo původní. Zde vidíte nejlépe, jakou bylo chybou, když všechny tyto věci nebyly známy, když úředníci a státní zaměstnanci vůbec nemohli si podle toho běh svůj životní a úřední uspořádati. Z toho jsou pak takové anomalie, jaké jsem uvedl.

Je také jisto, že totiž tato systemisace měla býti pro přechodnou dobu daleko bohatší než je. Ale je zde ještě jedna věc, o které jsem mluvil v červenci 1926 s tohoto místa. Totiž je zde věc, na kterou jsme poukazovali z našeho klubu, že totiž vázanost - ne snad pro budoucnost, o tom nemluvím, poněvadž jsem pevně přesvědčen, že v budoucnosti musí býti taková vázanost - pro nynější přechodnou dobu, pro počátek toho zákona vlastně znamenala popření smyslu toho zákona. Platový zákon byl sdělán na podkladě zdůraznění míst úředních proti dřívějšímu způsobu hodnocení délky služby. Nyní však dochází k takovým anomaliím, že máme úředníky, kteří jsou na systemisovaných místech, kteří podle místa, podle smyslu zákona, podle předpisů, podle všeho, co zde je, měli by býti povýšeni, ale poněvadž je zde i pro tuto přechodnou dobu nešťastná vázanost, musejí čekati, až zemřou nebo půjdou do pense ti, kteří jsou ve vyšší platové stupnici. Ke všem těmto věcem jsme již tenkráte velice správně přihlíželi a poukazovali a proto jsme žádali tenkráte, co jsme považovali za jediné možné východisko, totiž tak zv. nadsystemisaci. My jsme si jednak představovali, že přeřazování bude vzhledem k dlouhému nepovyšování provedeno podle platů a ne podle tříd, a představovali jsme si, že právě pro přechodnou dobu bude provedena nadsystemisace. Konstatuji, že náš klub nezameškal jediné příležitosti, by toto stanovisko zdůraznil. Bylo nám také původně ministrem financí slíbeno, že dojde k takové nadsystemisaci, ale pak se to změnilo a místo slova "nadsystemisace" začalo se užívati slov "revise systemisace". Ale ujišťuji vás, slavná sněmovno, že je to úplně lhostejno, říkáme-li "revise systemisace" nebo "nadsystemisace", ať se to jmenuje tak nebo tak, nám jde o to, aby to, co se stalo, bylo napraveno tím způsobem, abychom úřednictvo a zaměstnanectvo v Československé republice měli skutečně zaměstnané a spokojené.

R. 1927 navrhli jsme v rozpočtovém výboru resoluci, která byla také jednomyslně přijata, kde jsme vyzývali vládu, aby tuto revisi podnikla. Tato resoluce byla jednomyslně i zde přijata, ale, bohužel, přesto přese všechno k systemisaci stále ještě nedochází. (Slyšte!) Věřím, že slova pana min. předsedy, kde praví, že stát musí pečovati o ty, kteří nesou a nesli tíhu odpovědnosti administrativy, jsou závazkem, že dnes, kdy dochází tříletá lhůta od vydání platového zákona a kdy máme již tu zkušební dobu, o které se mluvilo, za sebou, je nutno, aby se již přistoupilo k té toužebně očekávané a tolik žádané revisi systemisace. Bohužel, že není ještě známo, jak vlastně bude komise, která bude jednati o této revisi systemisace, vypadati, ale slibujeme si velmi od nastoupení min. předsedy Udržala, že snad dnes, když je konsolidace kabinetu hotova, přikročí se neprodleně k tomu, aby se tato komise ustavila a mohla také skutečně pracovati.

S velikým potěšením jsme slyšeli, že velké odborové, nepolitické organisace o věci jednaly, že již dokonce mají přímo některé návrhy ohledně osob, které by si přály míti v té komisi, a já bych skutečně jménem našeho klubu velmi se přimlouval za to, aby k revisi systemisace bylo co nejdříve přikročeno.

Ovšem kromě revise systemisace dlužno ještě o jedné věci vážně uvažovati. Je nesporno, že dochází lhůta a že chtěj nechtěj budeme musiti přistoupiti k rozřešení velice bolestivého problému nájemnického a bytového. Jsme si vědomi obtíží, které jsou s tím spojeny. Ale jest jisto, že je to poslední zbytek vázaného hospodářství, že je to poslední zbytek války a je velkou otázkou, zda je spravedlivo, když na př. v jedné kanceláři sedí dva kolegové, z nichž jeden má neštěstí a platí činži velkou, druhý, že platí činži nízkou. Je nespravedlivo, aby se podporovalo to, co je přímým důsledkem všech těch zákonů, že totiž si drží veliké nájemné byty lidi, kteří, kdyby tyto byty byly dražší, jistě by jich nedrželi. Jest jisto dále, že tím se neodstraní bytová nouze, poněvadž máme sice v Praze značný počet prázdných a volných bytů, ale jejich cena je taková, že byty tyto nelze vůbec obsaditi. Jest jisto, kdyby zde byla konkurence bytová, kdyby se tyto věci vyřešily, že by se dospělo také k jiným výsledkům, než jsou dnes. Ale zdůrazňuji, že věc nejde dělati překotně, jak se to snad šíří v široké veřejnosti. V těchto věcech, i když se vyřeší definitivně, musí býti volný postup, určité odstupňování se všemi zřeteli k obtížím, spojeným s tímto problémem. Uvážíme-li tento problém, o kterém jsem mluvil, a uvážíme-li, že čísla, která jsou v platovém zákonu, byla sdělávána podle tehdejších cen, kdy se čekala tendence sestupná, myslím, že je zcela správné, když se předkládá požadavek, aby také platy úředníků a státních zaměstnanců byly úměrně zvýšeny. Vřele bych se přimlouval, kdyby toto zvýšení týkalo se právě základních platů, poněvadž ty jsou započítávány do pense. Vedle toho, jestliže má býti v tom ekvivalent starého příbytečného, tedy je daleko oprávněnější, vnese-li se také do základního platu nežli do činovného, které je jenom jakýmsi označením aktivity a není tím starým příbytečným, kterým dříve bylo. Snad by se dalo také mluviti o drahotním přídavku pohyblivém podle hospodářských poměrů, ale to jsou věci diskuse a dojednání. Jen zdůrazňujeme, že je třeba tuto otázku řešiti rychle a rozmyslně.

Samozřejmě, že s touto otázkou také souvisí prakse při přeřazování jednotlivých míst do vyšších tříd činovného. Nechci se obírati jednotlivými místy, poněvadž myslím, všechny kluby stejně mají ode všech měst, která vůbec existují, žádosti o přeřazení. Jde o to, aby při tomto přeřazování jednotlivých míst, pokud se týče činovného, bylo přihlíženo skutečně ke drahotním poměrům, které v dotyčných místech panují. Podíváte-li se na český sever, kde poměry drahotní jsou takové jako nikde v Čechách, uznáte, že tento požadavek je skutečně požadavkem správným.

Myslím, že také je třeba při této příležitosti zdůrazniti postavení úřednictva a zaměstnanectva samosprávného a zemského, které nyní přichází do užšího poměru ke státu. Znám velmi dobře jako bývalý úředník soukromého podniku, co znamená přechod soukromého nebo samosprávného podniku do státní správy. Vím velmi dobře, jak se dívá obyčejně domácí zaměstnanec na takového úředníka, který přijde z cizího tělesa do tělesa nového, jaké jsou to trapné situace a často přechod nebývá umožňován, nýbrž spíše ztěžován. My bychom si velmi přáli, aby úředníkům samosprávy a zejména zemským, kteří byli skutečně velmi dobře kvalifikováni, kteří tolik pracovali pro zemi českou, moravskou a slezskou, bylo převzetí do služby státní umožněno, aby jim byl těžký přechod, který nyní prožívají, za jejich zásluhy co nejvíce usnadněn.

Stejně myslím, bude velmi důležito, aby jednou byla již vyřešena otázka učitelská. Slavná sněmovno, není sporu, že učitelé mají býti nositeli kultury v celém státě, zejména v malých místech, v územích, kam jiným způsobem kultura vůbec se nedostane. A tu je třeba jednou rozřešiti jejich postavení, jednak vlastní a jednak otázku úhrady, která stále a stále vrací se a vznáší nad parlamentem, ale definitivně pořád není vyřešena. S tím souvisí přirozeně požadavek kategorie, která vyšla úplně naprázdno při platovém zákonu, totiž školních inspektorů, kde žádá strana národně demokratická jejich zestátnění, ke kterému, doufáme, také jistě co nejdříve dojde.

Já bych odbočil při této příležitosti na dva školské požadavky, které těsně souvisí s tím, co jsem zde řekl o učitelích, o jejich významu celostátním. Totiž je to otázka újezdních škol, kterou jsme již také velmi často vnesli do této poslanecké sněmovny, jejíž vyřešení jsme již tolikráte žádali, a která, bohužel, stále ještě definitivně vyřešena není.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP