Není, prosím, udržitelný stav, aby některá
města, která mají podíl na návštěvě
škol, nenesla také to, co tyto školy potřebují,
příslušnou část nákladu,
a tím umožnila rozvoj a stabilitu těchto škol.
Stejně žádáme, aby živnostenské
školy pokračovací, které nemají
zákonného podkladu, byly konečně postaveny
na tento zákonný podklad, aby tak byly splněny
také naše požadavky v tomto směru.
A nyní, slavná sněmovno, budiž mi dovoleno,
abych několika slovy zmínil se o kategorii, která
je mi nejbližší, totiž o železničních
zaměstnancích. Kol. Brodecký měl
zde včera, nevím, jak bych to nazval, velmi populární
řeč, kde jaksi s velmi širokým gestem
řekl milou výzvu k celému parlamentu, že
všichni ti, kteří těmto věcem
nerozumějí, mají, jak on řekl, ideálně,
držet hubu. Já náhodou těmto věcem
poněkud rozumím, tedy myslím, že snad
nemusím uposlechnouti této milé a lákavé
výzvy kol. Brodeckého a že mohu o této
věci promluviti několik slov.
Pan kol. Brodecký odvolával se zde na známé
jednání s min. předsedou Švehlou
a říkal, že min. předseda Švehla
stál na stanovisku, že pro železničáře
nemají býti žádné přídavky,
nýbrž že to má býti přímo
vtěleno do platů. O tom není sporu, že
tomu tak je, ale konstatuji, že tyto věci všechny
byly v návrhu ministerstva železnic. Tenkráte
odborové organisace odmítaly a posuzovaly velmi
nepříznivě návrh ministerstva železnic,
a že byly by i s námi velmi šťastny, kdyby
skutečně dnes došlo k tomu, co návrh
ministerstva železnic tenkráte chtěl. Ten stál
také na stanovisku, že nemá býti tato
věc řešena přídavky, které
je možno jednou dáti a zase vzíti, nýbrž
že všechny tyto věci mají býti
řešeny v celé úpravě pro železniční
zaměstnance, jak to také chtěl p. min. předseda
Švehla. Slavná sněmovno! Nejen my zde
ve sněmovně, nýbrž i celá široká
veřejnost oceňuje těžkou a namáhavou
službu železničních úředníků
a zaměstnanců v Československé republice.
(Tak jest!) Jsme jim velmi vděčni, že
takovým způsobem konají službu v této
hrozné živelní katastrofě. Ale právě
proto, že jsme jim vděčni za to, nemůžeme
schvalovati onu demagogii, jakou zde včera prováděl
kol. Brodecký. Mluvil tak, že to vypadalo,
jakoby železnice měly míti tolik personálu,
aby, když napadá sníh, mohl býti rychle
odstraněn. Nedovedu si takový podnik vůbec
představiti. Vždyť takový sníh
přijde jednou, jak noviny vypočítávají,
za 80, 100 nebo 150 let a kdybychom měli míti stále
připravenu armádu po 100 nebo 150 let pro takový
sníh, bylo by to snad hezké, ale byl bych skutečně
zvědav, kdo by to platil a zdali bychom byli pak spokojeni,
kdyby podle toho byly také upraveny tarify.
Pan kol. Brodecký mluvil zde velmi ostře
o tom, jak jsou upraveny mzdy výpomocných dělníků.
Souhlasím, že otázka dělníků
na výpomoc měla by býti řešena
daleko jiným způsobem než se řeší.
(Předsednictví převzal místopředseda
Horák.) Vím, že je to velmi nešťastná
věc, že se nejdříve nabralo velmi mnoho
sil a pak se přenesla práce v některých
oborech na tyto dělníky na výpomoc. Vím,
že tito dělníci na výpomoc žijí
zvláště v územích národnostně
smíšených a že nemohou se dočkati,
aby se dostali do definitivního poměru a tak vyvázli
z nešťastného stavu, ve kterém jsou. Kol.
Brodecký mluvil zároveň o platech
těchto výpomocných dělníků.
Konstatuji, že jejich plat je sjednáván s ústředním
výborem důvěrníků, kde právě
organisace p. kol. Brodeckého má velmi čelné
zastoupení a kde na př. my jsme zastoupeni poměrně
velmi málo.
Ale nejvíce si kol. Brodecký ulehčuje
celou práci tím, že veškeré kalamity,
veškeré nesnáze na železnicích
a jinde svaluje prostě na úředníky.
Nikdo není vinen, jen ten nešťastný úředník,
který koná svou službu. A čím
je takový úředník na centrálnějším
místě a čím je vyšší,
tím je to s ním ovšem horší, jen
ten je vinen. Když jsem minule mluvil o těchto věcech
při rozpočtu, řekl jsem ve své řeči,
že by si pánové měli zvláště
rozmysleti stálé nadávání na
sekční šéfy a pod. Dnešní
sekční šéfové, kteří
jsou v ministerstvu železnic, byli tam přece dosazeni
za režimu, který nebyl náš, za režimu
socialistického. Neříkám, že
takových je převážná většina,
jsou to lidé velmi schopní, kteří
skutečně velmi řádně vykonávají
svůj úřad. Ale napřed se to tak udělá
a nyní tito lidé dělají se odpovědnými
a vinnými za všechno.
Pan kol. Brodecký mluvil též velmi ironicky
o požadavku, který se nyní vyskytá velmi
často ve veřejnosti, totiž o tak zvaném
odpolitisování železnic, abych to řekl
jasněji, o vymanění železnic z vlivu
velkých i malých odborových organisací.
Železnice jako podnik jistě musí počítati
s personálem. Mají pro to ústřední
sbor důvěrníků, musí celou
řadu věcí s tímto ústředním
sborem důvěrníků projednávati,
ale není možno, aby docházelo přímo,
řekl bych, k nátlaku jednotlivých organisací
ve věcech personálních na ministerstvo železnic
a na jednotlivé železniční úřady.
Pan kol. Brodecký řekl, že prý
já vedu to odpolitisování, a dokonce řekl,
že to vedu k vůli fašismu. Zdá se mi,
že tato informace kol. Brodeckého je velmi
chatrná a mylná. Ale jestliže kol. Brodecký
chtěl tím říci to, co řekl
posledně, že my snad děláme nějaký
teror, musím říci, že právě
strana pana kol. Brodeckého počíná
si vůči našim zaměstnancům s
takovým terorem, že je to skutečně neslýchané.
(Výborně!)
Na př. v Rokycanech v městských železárnách
byl přijat dílovedoucí nár. demokrat,
člen národního sdružení. Ihned
byla vyhlášena pro to stávka v městských
železárnách, dotčený dílovedoucí
musil dostati dovolenou a dokonce socialističtí
dílovedoucí sami se obrátili proti tomuto
teroru, který v Rokycanech provádějí
socialisté proti našim dílovedoucím...
(Posl. Špatný: Náš člověk
se tam do práce nedostane!) Pane kol. Špatný,
že se tam právě váš člověk
dostane, je viděti z toho, že tam mají většinu
a že udělali stávku. Myslím, že
to vypadá trochu jinak s tím terorem a že ten
teror byl jinde než u nás.
Nebo na př. v Plzni ze zaměstnanců obecních
při ošacovací akci dostali ošacovné
jen ti, kteří jsou političtí straníci
socialistických stran. To jistě musí každého
překvapiti u těch stran, které zdůrazňují
demokracii, které zdůrazňují, že
dělají politiku umírněnou, jak zde
bylo řečeno, za dnešní vlády
a které dokonce vytýkají jiným teror
proti sobě samým. Musíme všichni pracovati
k tomu, abychom vyřešili problém železniční.
Ten je u nás velmi těžký, poněvadž
na jedné straně stoupla neobyčejně
konjunktura, stoupl náš hospodářský
život, stoupla doprava, a na druhé straně úměrně
nestouplo technické vyzbrojení našich železnic.
Nechci nikoho obviňovati, nechci snad říci,
že mnohdy to také nebyly jen finanční
věci, které bránily tomuto technickému
vyzbrojení, ale rozhodně velikou chybou bylo to,
co se stanoviska finanční správy dělalo
se proti železnicím. V dobách normálních
bylo by jistě velmi správné, kdyby se dělala
ta politika, která se vůči železnicím
se strany finanční správy dělala,
ale nyní, kdy máme železnice, které
svou technickou výzbrojí cizím železnicím
konkurovati nemohou, které nejsou na výši,
které nemají všech moderních vymožeností,
jež racionalisují provoz, umožňují
a zrychlují jej a podobně, tedy za těchto
okolností musí přirozeně také
stát, ať již ve formě železniční
půjčky nebo ve formě většího
příspěvku z dopravní daně nebo
eventuelně zrušením této daně
dopravní přispěti k tomu, aby železnice
byly technicky vybaveny.
Ovšem s tím souvisí také otázka,
kterou velmi krásně nadhodil pan dr Kramář
v "Národních Listech", totiž
otázka organisace našich železnic. Byla konstatována
věc, že všichni a všechny strany voláme
po zřízení dopravního ministerstva
a velké výhody, které by z toho vzešly
pro celou železniční politiku, kdyby provoz
železniční řídilo na př.
generální železniční ředitelství.
Tato organisační vada, tato nedostatečná
koncentrace je také jistě vážnou příčinou
nynějších nedostatků.
A konečně to je úprava platů státních
zaměstnanců, která by opětně
vnesla spokojenost do jejich řad. S tím ovšem
souvisí také vyřešení otázky
bytové. Mluvil jsem o bytovém a nájemním
problému, ale myslím, že jménem celého
našeho klubu mohu velmi vážně žádati,
aby právě otázka bytů státních
zaměstnanců byla vládou řešena
skutečně způsobem daleko radikálnějším
nežli nyní. Poměry na českém
severu na př. jsou hrozné. Já jsem zde již
mnohokráte opakoval, kolik vlaků musí vypravovati
ředitelství Praha-sever, které jsou vlastně
zcela zvláštními vlaky pro železniční
zaměstnance a úředníky, kteří
dojíždějí do svého působiště.
A kdybyste to dali dohromady, dojdete k neuvěřitelným
číslicím. Myslím, že by mělo
býti přikročeno k opakování
losové půjčky, která by jistě
měla stejný úspěch jako první
losová půjčka.
Bohužel veřejnost je dosti zneklidňována
a drážděna tím, že se mluví
o stavbě parlamentu dokonce v takových rozměrech
a s takovým komfortem, že to širší
veřejnost skutečně zaráží,
kdežto na druhé straně tyto věci, řekl
bych přímo životní pro státní
zaměstnance a tím také pro stát, nechávají
se stále a stále v klidu.
S těmito všemi otázkami souvisí ještě
jedna otázka, kterou také náš klub několikráte
zdůraznil. Je to otázka právní jistoty
úřednictva. Slavná sněmovno! Svého
času byl odhlasován restrikční zákon.
Tento restrikční zákon dávno již
vykonal, co se od něho požadovalo, ještě
lépe bych snad řekl, on vykonal bohužel něco
jiného, než se od něho požadovalo, ale
prostě v zásadě skončil svoji práci,
takže by tento zákon zcela klidně mohl odejíti
na zasloužený trvalý odpočinek. Vyskytnou-li
se případy, že některý úředník
nekoná svých povinností, tedy služební
řád vždycky dává možnost,
aby dotčený úředník byl propuštěn,
není k tomu třeba zvláštního
restrikčního zákona, který stanovil
tak širokou basi pro propouštění, že
pak při restrikci rozhodovaly komise, které bohužel
byly hodně stranické - a já bych nerad, abych
musil o tom mluviti, poněvadž jsem také měl
čest zasedati nějakou dobu v komisi restrikční
v ministerstvu železnic a jednaly naprosto proti tomu duchu,
který vedl k vydání restrikčního
zákona.
Musím ještě zdůrazniti, co je také
řečeno v prohlášení ministerského
předsedy slovy "kteří nesli celou tíhu
administrace", to jest, kde se péče státní
vztahuje také na pensisty.
Slavná sněmovno! Otázka staropensistů,
kdekoli se dnes o ní mluví, vzbuzuje skutečně
jen útrpný úsměv. My jsme sice dosáhli
v otázce staropensistické velkého úspěchu
tím, že jsme zvýšili stanovení
minima pro staropensisty, avšak tato věc ještě
nestačí, a jest jistě plně oprávněn
požadavek strany národně demokratické,
aby všichni pensisté byli skutečně zrovnoprávněni.
Ovšem že to, co bylo řečeno o obtížných
poměrech, platí i na některé druhy
úředníků soukromých, pro které
snažíme se zajistiti zákonné předpoklady
existence. Na jedné straně jsme prosadili zvláštní
pensijní pojištění, a já doufám,
že nyní práce o pensijním pojištění
půjdou rychleji kupředu, že zákon ten
bude odhlasován co nejdříve i v senátě.
Žádáme, a také myslím, že
to dojde nejrychlejšího splnění, aby
bylo provedeno zlepšené nemocenské pojištění
soukromých zaměstnanců, a konečně
aby bylo přistoupeno k řešení právního
postavení soukromých úředníků
vůbec. Jsou to tedy velké úkoly, které
čekají starou vládu s novým ministerským
předsedou v čele.
Strana národně demokratická bude přirozeně
ze všech sil usilovati, aby velký program, který
zde byl v širokých rysech vytčen, byl uskutečněn,
konkretisován co nejdříve ku blahu státu,
národa a všech vrstev obyvatelstva. (Výborně!
Potlesk poslanců čsl. strany nár. demokratické.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. Bergmann.
Dávám mu slovo.
Posl. Bergmann: Slavná sněmovno! Na pořadu
sněmovního jednání jsou dvě
důležité věci: v prvé řadě
státní závěrečný účet
za r. 1927. v druhé řadě prohlášení
nového premiera vlády. Nežli plenum sněmovny
počalo jednání o státním závěrečném
účtu, byl tento účet projednáván
v rozpočtovém výboru. V rozpočtovém
výboru tak jako zde jsme nuceni pozastaviti se nad jednou,
myslím, ústavně závažnou záležitostí,
t. j. nad notorickou absencí pánů ministrů
při projednávání jak státního
závěrečného účtu, tak
také při debatě o vládním prohlášení.
Má-li parlament ústavní právo povolovati
rozpočet, daně a úhradu na tento rozpočet,
má také ústavní právo kontrolovati,
jak jednotliví resortní páni ministři
s tímto rozpočtem hospodařili. A jestliže
při projednávání státního
rozpočtu, zejména ve výboru rozpočtovém,
jsou přítomni vždy resortní páni
ministři s celým štábem svých
úředníků, aby byli po ruce, aby hájili
své požadavky rozpočtové, myslím,
že mají stejnou povinnost, aby byli přítomni,
když parlament provádí kontrolu jejich hospodářství,
to jest, když parlament projednává státní
závěrečný účet. Přítomnost
jednotlivých resortních ministrů byla by
jistě nejen na místě, nýbrž jistě
že ti, kteří s parlamentarismem poctivě
smýšlí, kteří chtějí
také ozdravění poměrů parlamentarismu
v Československé republice, musí vyžadovati,
aby ministři hájili nejen své rozpočty,
nýbrž aby také byli potahováni k odpovědnosti,
když parlament projednává závěrečný
účet, t. j. když kritisuje jejich hospodářství.
Státní závěrečný účet
je po několika stránkách velmi zajímavý.
Hospodářství za r. 1927 končí
přebytkem na rozpočet, tedy na povolená,
preliminovaná vydání, na preliminovaném
hospodářství, obnosem 576,453.480 Kč,
při hospodářství mimo rozpočet
obnosem 66,031.000 Kč. Přebytek státního
hospodářství za r. 1927 činí
tedy 642,485.063 Kč. Podíváme-li se do státního
závěrečného účtu minulého,
shledáváme, že po většině
hospodářství státní skončilo
přebytkem. Toliko dva roky činí výjimku,
rok 1924 a 1925, kdy se objevil ve státním hospodářství
schodek. A sečteme-li tyto přebytky a odečteme-li
schodky za tyto dva roky, přijdeme k výsledku, že
v celku končí státní hospodářství
přebytkem 840 mil. Kč. Stejně také
jeví se zrcadlo státního hospodářství
z minulých let ve výkazech částek,
které byly příznivější
nad rozpočet, a kdybychom zase za tato minulá léta
tyto částky sečetli a odečetli od
nich ročníky, kdy skončilo státní
hospodářství nepříznivěji,
než se v rozpočtu předvídalo, viděli
bychom, že toto státní hospodářství
se příznivě pohybovalo ve výši
11 miliard. Listu národní demokracie tento vykázaný
přebytek státního hospodářství
za rok 1927 nedal pokoje, některému z pánů
redaktorů, nenávistně zapálených
proti socialistům, takže octla se v "Národě"
z 9. února zpráva nadepsaná "Za socialistického
režimu miliardové ztráty, za občanské
vlády stamilionové přebytky". V této
zprávě se obviňují vlády, v
nichž se účastnili socialisté, obviňuje
se zejména rudozelená koalice, jako by za její
vlády byly se objevily ve státním hospodářství
miliardové ztráty. Divím se skutečně
pánům redaktorům tohoto listu, že se
nenašel ani jediný seriosní redaktor, který
před uveřejněním této zprávy
by se byl přesvědčil, je-li pravdou, co se
v této zprávě tvrdí čili nic.
A považuji za svou povinnost, abych před plenem sněmovny
konstatoval, že právě státní
hospodářství první vlády Tusarovy
skončilo přebytkem 922,221.611 Kč, tedy o
maličkost 300 mil. korun více, než vykazuje
občanská koalice, s jejímž hospodářstvím
se zde chce národu pochlubiti a chce obviniti socialistické
vlády, že ony prohospodařily za jejich režimu
miliardy. Také v roce 1921 vykazuje státní
hospodářství přebytek 720 mil. korun.
V poznámkách doplňujících státní
závěrečný účet uvádí
se také počet virementů, přesunů,
oproti preliminovaným položkám rozpočtovým.
R. 1927 vzrostl počet přesunů rozpočtových
oproti r. 1926 o 37, i když v celku přesunuté
obnosy jsou menší než r. 1926. Jestliže
uvážíme počet rozpočtových
přesunů a to, co jsem zde uváděl o
přebytcích a příznivějších
výsledcích státního hospodaření,
přijdeme k závěru, že státní
hospodářství v celku jeví se příznivým,
ale že dosud nemáme stability rozpočtu, že
příjmy a vydání preliminují
se dosud příliš od oka a nikoliv podle skutečné
potřeby a že vždy ministr financí snaží
se v rozpočtu nadmouti vydání a úhradu,
t. j. příjem odhadnouti co nejníže,
aby docílil co největších přebytků
a reserv. Tím se také ztěžuje kontrola
parlamentu. V poznámkách se dále praví,
poněvadž loni při projednávání
státního závěrečného
účtu za r. 1926 žádali jsme, aby nám
byl v něm vykázán zvýšený
náklad na provedení platových zákonů
čís. 103 a 104, že to z technických
důvodů není možno a uvádí
se jen, že zvýšený náklad na provedení
těchto zákonů platových činil
r. 1927 336,049.095.81 Kč, v čemž již
také jsou zahrnuty učitelské platy. A tu
opět musíme vysloviti požadavek, který
jsme již častěji kladli jak ve výborech,
tak i v plenu sněmovny, aby se parlament, československá
veřejnost a zejména českoslovenští
státní zaměstnanci dověděli
a dostali vyúčtování, zda skutečně
provedení platových zákonů vyžádalo
si zvýšeného nákladu 700 mil. čili
nic. Na tuto otázku přes to, že jsme ji již
tolikráte opakovali, nedostali jsme dosud konkrétní
odpovědi, která by nás mohla přesvědčiti,
že skutečně státní zaměstnanci
dostali, co jim chtěl parlament platovými zákony
dáti. A tu je zajímavé, že pozorujeme-li
osobní náklad na státní administrativu
podle státních závěrečných
účtů, zejména z r. 1925, a srovnáme-li
osobní náklad na státní administrativu
s osobním nákladem vykázaným ve státním
závěrečném účtě
za r. 1927, shledáme, že tento osobní náklad
na státní administraci se nezvýšil,
nýbrž se snížil, ačkoliv by se
logicky, jestliže se tvrdí, že platovými
zákony dostalo se státním zaměstnancům
více o 700 mil. Kč, musil tento zvýšený
náklad objeviti ve srovnání osobních
nákladů státní administrace r. 1925,
1926, eventuelně 1927.
To srovnání jsem si nyní učinil a
řeknu vážené sněmovně
jenom výsledky. Srovnáme-li r. 1926 s r. 1925, přijdeme
k výsledku, že se osobní náklad na administraci
mimo podniky snížil o 179 mil. Kč, místo
aby stoupl o povolených 700 mil. Kč, resp. polovinu
z toho, máme-li počítati jen se státní
administrací a nikoliv s podniky.
Uvážíme-li, že se ve státním
závěrečném účtu uvádí,
že zvýšený náklad s provedením
platového zákona činil v tomto roce 448 mil.
Kč, pak bychom pro státní administraci musili
vzíti z tohoto obnosu polovinu a přišli bychom
k výsledku, že se vlastně snížil
osobní náklad pro státní administraci
v důsledku provádění uvedeného
platového zákona r. 1926 o 404 mil. Kč. (Slyšte!)
A vypočítáme-li také srovnání
z r. 1927, vidíme, že fakticky se osobní vydání
v r. 1927 opět snížilo o 168 mil. Kč,
a vezmeme-li polovinu, kterou uvádějí poznámky
kontrolního úřadu, že stálo v
r. 1927 zvýšené vydání na platový
zákon 336 mil. Kč, přijdeme k tomu, že
se vlastně uspořilo 412 mil. na státní
administraci v r. 1927.
A srovnáme-li stav personálu ve státní
administraci a státních podnicích - jest
to asi přibližně polovina, poněvadž
poměry jsou stejné ve státní administrativě
i v podnicích, neboť spočívají
na stejných zásadách - přijdeme k
logickému závěru, že státním
zaměstnancům nedostalo se v důsledku platového
zákona č. 103 a 104 zvýšených
příjmů o 700 mil. Kč, nýbrž
že se jím uspořilo 700 mil. Kč.
Já bych byl rád, kdyby někdo tyto moje výpočty
vyvrátil.
Divím se vůbec, proč zůstává
tento výčet v tajnosti, proč nemá
parlament věděti, jak se použilo těch
700 mil. Kč, proč nemá parlament věděti,
zdali se jich použilo či ne, proč nemá
parlament věděti, zdali dostali státní
zaměstnanci skutečně o těch 700 mil.
Kč více nebo nedostali, když všichni tvrdí,
že po většině dostávají
vyrovnávací přídavky, které
měly zabrániti tomu, aby po převodu do nových
platů nedostali méně.
Nerad bych, abychom musili stále a stále tuto otázku
opakovati. Prohlášení vlády je, pokud
se týče státních a veřejných
zaměstnanců, velice skoupým, a domnívám
se, že tímto prohlášením vlády
nejen nebudou státní zaměstnanci uklidněni,
nýbrž obávám se, že právě
tímto skoupým prohlášením vlády,
které neobsahuje ani jednoho konkrétního
slova, budou tím více zklamáni, poněvadž
uvidí, že se s nimi nadále hraje nedůstojná
a neupřímná hra. (Předsednictví
převzal místopředseda inž. Dostálek.)
Slavná sněmovno! Jestliže vládní
majorita nenalezla ve vládním prohlášení
alespoň jednu větu, kterou by byla ocenila mimořádné
výkony státního personálu, ať
železničního, poštovního, finančního
nebo policejní stráže, četnictva atd.
a obtížnost nynější služby,
zvýšenou těmito dlouhotrvajícími
abnormálními, třeskutými mrazy, měla
aspoň oceniti zvýšenou výkonnost a obětovnost,
spojenou s nasazením života téměř
ve všech odvětvích státní služby,
tím, že by ve vládním prohlášení
byla konkrétně řekla: To a to chci pro státní
zaměstnance dělati. Ale jestliže tato otázka
se odbude akademickým prohlášením, které
nemá po mém názoru žádné
ceny a za které nedá žid ani zlámané
grešle a za které se také státní
zaměstnanci ani nevyživí, ani neošatí,
ani neohřejí, jestliže se říká,
že "vládní majorita resp. vláda
bude usilovně pečovati o bezvadnou administrativu
ve všech oborech státní správy",
ptám se: co znamená toto "bude pečovati"?
Má to snad býti projevem nedůvěry
k těm, kteří administrativu obstarávají,
že potřebuje vláda "pečovati o
bezvadnou administrativu"? Či snad nemáme bezvadnou
státní administrativu? A nemáme-li ji, nechť
se také řekne, proč ji nemáme. A jestliže
vláda dále řekne: "Žádáme,
aby úřednictvo všech kategorií, všichni
zaměstnanci státu, byli vždy především
přísní sami k sobě, tak, aby mohli
býti spravedliví k jiným," pak myslím,
že ani za tohle si ničeho státní zaměstnanci
nekoupí. Mají býti přísní
sami k sobě a nemají a nesmějí býti
přísní k těm, kteří
zpolitisovali a zdemoralisovali státní správu.
Oni mají býti přísní jen k
sobě, ale nemají býti přísní
k těm, kteří je donucují, aby šlapali
zákony a nařízení a kteří
je dokonce demoralisují tak, že sami ministři
šlapou nařízení, která sami podepsali.
Nevím, má-li to býti zase nějakou
výtkou, že mají býti státní
zaměstnanci vůči sobě přísní
a nemají býti přísní vůči
těm, kteří je nabádají, aby
posuzovali všechno brýlemi politickými a nikoli
podle zákonných ustanovení. "Aby mohli
býti spravedliví k jiným." Snad si mají
tedy státní zaměstnanci ty opasky ještě
více utáhnouti, aby byli přísní
sami k sobě. A vláda říká dále:
"Stát nesmí ovšem nikdy přestati
pečovati o ty, kteří nesli a nesou celou
tíhu administrace." Lépe by se vyjímalo
ve vládním prohlášení, kdyby
byla vláda řekla: "Do 14 dnů ustavím
komisi pro definitivní systemisaci služebních
míst. Do tří měsíců
předložím sněmovně novelisaci
platového zákona, těch nejtvrdších
jeho ustanovení. Do šesti měsíců
předložím novou osnovu, kterou se vyrovnají
rozdíly mezi staropensisty a novopensisty. Tak bychom si
představovali vládní prohlášení,
aby tam bylo něco konkrétního, a ne že
vláda nebo stát má pečovati nebo nesmí
přestati pečovati. Myslím, že stát
není životnou osobou, tedy nemůže pečovati,
ale pečovati musí vláda. Tedy i zde se vláda
vymyká povinnosti pečovati o ty, kteří
nesli a nesou celou tíhu státní administrativy.
Slavná sněmovno! Soudcové volají záchranným
znamením potápějící se lodi.
Pan ministr spravedlnosti žádá na ministerské
radě, aby mu systemisovala nových 283 čekatelských
míst soudcovských. Pan ministr spravedlnosti se
dokonce obrátí oficielními novinářskými
zprávami na celou československou veřejnost,
kde dokazuje, že nemůže spravedlnost prováděti
bez těchto 283 nových čekatelských
míst. Jde s těmito svými návrhy do
ministerské rady a ministerská rada mu povolí
milostivě ne čekatelská místa soudcovská,
nýbrž 360 nových míst kancelářských
pomocníků. (Slyšte!) To nejlépe
dokazuje, jak vážně chce řešiti
nynější vládní majorita krisi
státní administrativy, jak vážně
chce řešiti otázku státních zaměstnanců,
když ani ty nemožné, do nebe volající,
celou československou veřejnost rozrušující
poměry v našem soudnictví, nejsou s dostatek
silnými, aby pohnuly ministerskou radu, aby vyhověla
návrhu pana ministra spravedlnosti a povolila mu 283 soudcovských
čekatelských míst. Pravděpodobně
dočkáme se té mezinárodní ostudy,
že v Československu jménem republiky nebudou
vynášeti rozsudky soudcové, nýbrž
kancelářští pomocníci. (Souhlas.)
Bylo by bývalo jistě správnější,
kdyby vláda ve vládním prohlášení
byla také konkrétně řekla, jak míní
řešiti krisi v našem soudnictví, v našich
soudních poměrech.
Bylo zde mluveno mnoho o poměrech na našich železnicích,
že bych považoval naprosto za ztrátu času,
kdybych se také těchto otázek na železnicích
dotýkal; byly zde velmi zevrubně třemi řečníky
probrány. Železničáři, kteří
mrznou při výkonu své služby, kteří
obětují životy, kteří za těchto
třeskutých mrazů jsou dokonce ohroženi
ve svém výkonu služby, kteří
se vzácnou obětavostí starají se o
to, aby nenastala zásobovací krise v Československu
v důsledku nynějších abnormálních
povětrnostních poměrů, volají,
aby jim ministerstvo železnic nebo vláda umožnila,
když se vrátí z té těžké
namáhavé služby, na polovic zmrzlí a
ztuhlí, aby se mohli ohřáti u svého
krbu. A jako odpovědi dostává se jim tohoto
vládního prohlášení. Z našich
hranic zaznívá zoufalé volání
pohraniční stráže, že nebylo vydáno
vládní nařízení, upravující
poměry pohraniční finanční
stráže, ačkoliv již uplynuly tři
roky od vydání platového zákona a
tato stráž se toho již několikráte
domáhala; já sám jsem zakročil u ministra
Engliše, který slíbil, že to bude co nejdříve.
Zaznívá jejich zoufalé volání,
že za těchto třeskutých mrazů
nemohou neprodyšně uzavříti hranice
a chrániti tím zájmy státu proti pašování.
Zaznívá jejich zoufalé volání,
aby jim vláda umožnila bydleti, aby jim vláda
umožnila po výkonu služby se také trochu
ohřáti, ale krb jejich je vyhaslý.
Z poštovního podniku zaznívá zoufalé
volání, zejména smluvních sil, honorovaných
obnosy, které by si netroufal nabídnouti tomu poslednímu
dělníku a nádeníku ani nejžidovštější
zaměstnavatel.
Zejména bych apeloval velmi vřele na pana předsedu
vlády i na příslušníky strany
agrární, aby se rozpomenuli právě
na tyto síly, které i za nynějších
třeskutých mrazů starají se o to,
aby i na vesnicích a samotách mohli si obyvatelé
denně přečísti noviny a aby dostali
zprávy z celého světa. Prosím, aby
si vzpomenuli, že tento výkon vyžaduje poštovní
správa na takovém zaměstnanci za pouhých
180, nejvýš 540 Kč měsíčně,
říkajíc, že je to neplně zaměstnaný
posel. A když dokazují, že to, co stojí
psáno v kmenovém listě, není pravda,
nýbrž že oni konají více hodin
služby týdně, že dokonce konají
denně přes 8 hodin služby, když přijdou
a tlumočí to panu ministrovi pošt, pokrčí
rameny a řekne: já vím, že to děláte,
ale stát by to finančně nesnesl, kdybychom
měli platit to, co skutečně děláte.
Trpěla by vláda, trpěl by stát, aby
takto mohl dříti své zaměstnance soukromý
podnikatel, aby vyžadoval od nich službu více
než 8 hodin denně, ale platil je jen za 3 nebo 4 hodiny
denně? Stát by toho neztrpěl, poněvadž
jsou na to zákony.
Ale jsou zde i druzí zaměstnanci smluvní,
tak zvaní poštovní pomocníci, kteří
za stejný honorář mají dělati
úřednickou službu. Svěřují
se jim denně tisíce ba statisíce peněz,
svěřuje se jim za statisíce majetku - a platí
se jim mizerných 180 až nejvýše - v Praze
- 740 Kč měsíčně. A jestliže
z neznalosti předpisů, poněvadž se jim
neposkytne možnost, ani teoretické průpravy,
ani praktické výchovy, dopustí se někdo
nějaké chyby, jest propuštěn a na čelo
se mu vpálí Kainovo znamení, že byl
propuštěn pro ztrátu důvěry,
aby do své smrti nemohl dostati žádného
jiného zaměstnání. To je přímo
vražedný systém, který vraždí
tyto lidi morálně, ale jak poslední události
v Podmoklech u poštovního zřízence Martince
dokazují - vraždí také lidi de facto,
fysicky. Tento zaměstnanec pro to, že v jeho pláštíku
byl nalezen dopis, o němž se nemohlo zjistit, kdo
mu ho tam strčil, byl propuštěn a skočil
pod vlak.