Úterý 26. února 1929

Pro největší část bývalých smluvních položek byl sjednán status quo. Jak důvodová zpráva uvádí, nebylo pro některé zboží, jako u tvrdých kůží a některých našich speciálních strojů, dosaženo výše bývalého smluvního cla. Je nutno v těchto případech vyčkati, jak se bude vyvíjeti obchod při zvýšeném cle a podle takto získané zkušenosti zaříditi další postup. Ukáže-li budoucnost nemožnost exportu, bude nutno přikročiti k novým jednáním a sjednati pro postižené kruhy nápravu. Toto zhoršení bylo však do jisté míry kompensováno tím, že pro jednotlivé, také důležité obory, byl dřívější předvalorisační stav zlepšen. Platí to o vinných hroznech, plzeňském pivu, aluminiových tancích pro pivovary, papírové lepence, pergamenovém papíru, polohedvábných látkách na deštníky a slunečníky, vlněných kobercích a j.

Kromě toho prosazen byl status quo ante, t. j. zrušení valorisační přirážky u řady našich vývozních artiklů, které v dřívějších našich smlouvách s Polskem nebyly upraveny.

Hlavní úspěch dlužno spatřovati ve stabilisaci poměrů docílené tím, že Polsko opustilo konečně systém percentuelních slev, při němž základní clo bylo labilní, a přiznalo nám cla po dobu trvání smlouvy nezměnitelná.

Současně jsme si ve zvláštní administrativní smlouvě zabezpečili přiměřené dovozní možnosti.

Obě tyto skutečnosti, obapolná fixace cel na jedné straně a smluvně zajištěná možnost dovozu na druhé straně, opravňují k naději, že naše hospodářské styky s Polskem půjdou dále cestou klidného rozvoje, jak si obě strany ze srdce přejí.

Zkušenost z r. 1928, v němž nová ustanovení již byla od 1. srpna v platnosti, potvrzuje, že naděje tato je úplně odůvodněna. Československý vývoz do Polska vzrostl v tomto roce z 661 mil. Kč na 851 mil. Kč, t. j. stoupl tedy o 190 mil. Kč, čili skoro o 30%. Tento vzrůst byl zvláště značný v posledních 5 měsících, kdy nová ustanovení byla již v platnosti, a stále pokračoval, takže v měsíci prosinci 1928 byl náš vývoz již o 20 mil. Kč větší nežli v červenci. S druhé strany vzrostl i polský dovoz do Československa a to s 1.023 mil. Kč na 1.263 mil. Kč čili o 240 mil. Kč, což znamená vzrůst o 24%.

Zahraniční výbor pojednav o těchto obou návrzích vládních ve schůzi konané dne 13. září 1928 usnesl se doporučiti posl. sněmovně k schválení dvě schvalovací usnesení.

První zní:

Národní shromáždění republiky Československé schvaluje III. dodatkový protokol k obchodní úmluvě mezi republikou Československou a republikou Polskou ze dne 23. dubna 1925, podepsaný v Praze dne 9. února 1928.

A druhé schvalovací usnesení:

Národní shromáždění republiky Československé schvaluje IV. Dodatkový protokol k obchodní úmluvě mezi republikou Československou a republikou Polskou ze dne 23. dubna 1925, sjednaný dne 26. června 1928 ve Varšavě a uvedený v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 13. července 1928, čís. 123 Sb. z. a n. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji - za výbor živnostenský - p. posl. dr Zadinovi.

Zpravodaj posl. dr Zadina: Slavná sněmovno! Předmětem jednání jsou dva dodatkové protokoly k obchodní smlouvě s Polskem a to protokol III, který byl sjednán a podepsán 9. února loňského roku a dodatkový protokol IV, který byl podepsán ve Varšavě dne 26. června 1928.

Dodatkový protokol III obsahuje stručné ujednání týkající se umělého hedvábí. Polská vláda dala souhlas, aby přestala naše vázanost v celní sazbě, která činila 7 Kč za 1 kg na hedvábí jednoduché a 9 Kč za 1 kg na hedvábí skané. Na základě tohoto uvolnění v polské smlouvě nastoupila platnost celních sazeb, jak byla ujednána ve smlouvě s Italií, kteréžto sazby jsou vyšší, a to v prvním případě, pokud jde o hedvábí jednoduché 10.50 Kč a v druhém případě, pokud jde o hedvábí skané, 14 Kč.

Tato úprava odpovídá dohodě zdejších domácích interesentů a jest v zájmu domácí produkce. Na základě toho se tato dohoda doporučuje ke schválení poslanecké sněmovně.

Dodatkový protokol IV ujednaný s Polskem jest doplňkem obchodní smlouvy s Polskem a má již daleko širší základnu. Loňského roku přistoupilo Polsko k valorisaci cel, t. j. ke zvýšení dosavadních cel o 30 resp. o 72%. Tento nový stav celní v Polsku vedl naši vládu, že zahájila jednání k obhájení našich exportních zájmů v Polsku, a podařilo se nám docíliti s Polskem novou Dodatkovou úmluvu, která jest předmětem jednání.

V této Dodatkové úmluvě, jak to již charakterisoval p. referent zahraničního výboru dr Uhlíř, podařilo se v mnohých směrech docíliti podstatné zlepšení a dokonce zavésti status quo ante, tedy před valorisací, dokonce u některých položek se získalo další slevy oproti stavu předcházejícímu, takže ve velkém průměru tato dodatková úmluva přináší nám velice cenné výhody, od nichž si slibujeme další intensivní rozvoj našeho zahraničního obchodu s Polskem, zejména našeho exportu.

Další velice cenná výhoda spočívá v tom, že Polsko přistoupilo také na stabilisování svých smluvních sazeb, čemuž dříve nebylo. Polsko dříve poskytovalo pouze percentuelní slevy ze svých cel, které mohlo zvyšovati, když to uznalo za potřebné. Nyní u největší skupiny položek Polsko smluvní cla stabilisuje, takže je nemůže jednostranně měniti. Velkou výhodu spatřuji v tom, že obě smluvní strany se zavázaly nezaváděti žádných nových zákazů dovozu, kteréžto opatření směřuje k uvolnění celého zahraničního obchodu. Toliko Polsko si vyhradilo možnost tuto ohledně obilí a mouky.

Náš dosavadní obchod s Polskem posoudil velice podrobně referent dr Uhlíř. Vyzvedám jen okolnost, že náš zahraniční obchod s Polskem je stále pasivní, a to dosti velkou položkou. Dovoz z Polska k nám činí přes jednu miliardu, náš dovoz do Polska asi 850 mil. Kč. Jeví se v tom tedy dosti značná diference v náš neprospěch.

Živnostenský výbor pojednal o obou těchto dodatkových protokolech na schůzi 24. října 1928 a uznal jejich hospodářskou důležitost pro náš stát, pro další rozvoj našeho zahraničního obchodu a pro další naši domácí výrobu. Na základě toho se usnesl na tom, doporučiti posl. sněmovně, aby dala souhlas oběma dodatkovým protokolům s Polskem uzavřeným. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Zpravodajem výboru zahraničního o odst. 3 a 4 pořadu schůze je pan posl. inž. Nečas. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. inž. Nečas: Slavná sněmovno! Projednávaný vládní návrh tisk 1820 týká se smlouvy mezi republikou Československou a republikou Polskou, jež byla uzavřena 18. února 1928 a jež upravuje řeku Olši a potok Petrůvku na hranicích mezi oběma státy.

Státní hranice mezi naší republikou a Polskem na Těšínsku shoduje se téměř všude s katastrálními hranicemi obcí. Pokud však probíhá státní hranice řečištěm řeky Olše, mění se neustále, ježto se říční koryto regulací nezajištěné rovněž stále mění. Tyto změny jsou značné, ježto Olše je řeka horského charakteru, rozdíly mezi malou a velkou vodou jsou velké, v dolní své trati pak je Olše vůbec velmi zanedbána.

Nutnost stálé pevné hranice, jakož i potřeba ochrany pozemků u Olše ležících, vyžaduje proto naléhavě řádné regulace. Je tu však třeba, ježto jde o řeku hraniční, vzájemné dohody mezi naší republikou a Polskem. Ve 13 článcích a v závěrečném protokolu smlouvy, kterou již zahraniční výbor posl. sněmovny projednal 20. prosince 1928 a k níž dal souhlas, stanoveny jsou všechny podmínky dohody. Smlouvou tou dán je pro budoucnost pevný technický, finanční i právní základ k provádění všech regulačních prací, ochranných i udržovacích, na řece Olši samé i na Petrůvce, pokud tvoří státní hranici.

Ve výboru zahraničním byla smlouva i se závěrečným protokolem probrána a schválena. Ježto se žádné strany vůbec nebylo námitek a ježto projednávaná smlouva je v zájmu obou republik, Polské i Československé, doporučuji jako zpravodaj zahraničního výboru schválení zprávy tohoto výboru.

Pokud pak jde o vládní návrh tisk 1840, jednal zahraniční výbor ve schůzi konané 20. prosince 1928 rovněž o smlouvě mezi naší republikou a Německem, jež byla sjednána v Praze 22. března 1928 a jež se týká hraniční řeky Odry. Smlouva tato obsahuje 15 článků se Závěrečným protokolem a zjednává pevný právní, technický i vodohospodářský podklad pro řádné udržování hraniční Odry.

Ježto projednávaná smlouva přináší prospěch oběma státům, Německu i naší republice, doporučuji, aby slavná sněmovna schválila jednomyslné usnesení zahraničního výboru z 20. prosince m. r. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Přikročíme nyní ke společné rozpravě.

Podle usnesení předsednictva navrhuji pro sloučenou rozpravu řečnickou lhůtu 45 minut. (Námitky nebylo.)

Námitek není. Navržená lhůta jest přijata.

Přihlášeni jsou tito řečníci na straně "proti": pp. posl. Schweichhart, Śliwka a Slavíček.

Dávám slovo panu posl. Schweichhartovi.

Posl. Schweichhart [německy]: Slavná sněmovno! Mezi jiným projednávají se dva dodatkové protokoly k obchodní smlouvě s Polskem. Jeden dodatkový protokol týká se zvýšení cel na hedvábí, přiznaného Polskem, jehož se dožadoval domácí průmysl. Smlouva byla uzavřena již v únoru 1928 a nabyla provisorně již dávno platnosti. Druhý, daleko důležitější dodatkový protokol, znamená přibližně znovuzřízení statu quo, který byl citelně rušen Polskem zavedeným zhodnocením cla o 30 až 72%. Předloha připouští, že u několika důležitých položek, jako na př. u kůží a strojů, nedosáhlo se ovšem přiměřeného úspěchu. To znamená, že naše obchodně-politická situace nezdá se býti zvláště silná. Tento druhý dodatkový protokol byl podepsán 13. června 1928 ve Varšavě a vstoupil 13. července 1928 prozatímně v platnost. Dojista je velmi příznačné, že parlament je s to teprvé po celém roce, případně po více než půl roce, aby se mohl těmito dodatkovými protokoly dodatečně zabývati. Poněvadž nyní nemůžeme ovšem na tom ničeho měniti, není dojista zvláštní příčiny, abychom se podrobněji zabývali odbytými věcmi.

Mnohem nutnější a významnější jsou dnes jiné otázky, jež se dotýkají kořene národního hospodářství Československa, především otázka dovozu vepřů. Proti polskému vepři, avšak také proti maďarskému a srbskému ženou dnes agrárníci právě tak útokem, jako kdysi proti dovozu srbských vepřů do Rakouska. Agrárníci, němečtí právě tak jako čeští, by nejraději požadovali naprostou uzávěru hranic proti dovozu vepřů z ciziny, respektive snaží se velmi silným zvýšením cel dosáhnouti téhož cíle. Ministerstvo zemědělství vychází přáním agrárníků jako obyčejně vstříc a uzavírá na př. pro mnohé polské okresy úplně dovoz, prý pro nebezpečí nákaz. Známe tyto methody z doby vepřové války mezi Srbskem a Rakouskem bohužel příliš dobře. Agresivní celní politika agrárníků ztěžuje samozřejmě obchodně-politickou situaci Československa nadmíru. S politicky spřátelenou Jugoslavií nedošlo proto ještě stále k žádné smlouvě. Poukazuji při této příležitosti na výroky "Pravdy" v Bělehradě, která praví, že taková politika znamenala by celní válku a zavedení maximálních cel vůči Československu. Zda nynější vyjednávání Malé Dohody v Bukurešti budou míti pro nás přiměřený úspěch, nutno ovšem vyčkati.

Jaká je situace na poli dovozu vepřů? Možno jej skutečně překaziti, nebo z největší části omeziti? Rád bych nejprvé nechal mluviti několik odborníků, kteří nejsou z našeho tábora. Pan dr Schilling z německého odboru české zemědělské rady v Praze jest ve své knize, vyšlé r. 1926 "Praktische Vorschläge für die Wahrung der land- und forstwirtschaftlichen Interessen bei der definitiven Neuregelung des čechoslovakischen Zollwesens" přivržencem agrární politiky ochranných cel. Připouští však ve své knize otevřeně, že za dnešního stavu dobytčí produkce nelze se dojista zříci úplně dovozu z ciziny. Ještě daleko zřetelněji vyslovuje se pan zemský hospodářský rada Teiner v Brně, a to ve slavnostním čísle "Verlautbarungen der deutschen Sektion des mährischen Landeskulturrates" při příležitosti loňské hospodářské výstavy v Šumperku. Píše mezi jiným: "Nesmí se zapomínati, že Československo bude stále odkázáno na dovoz vepřů a vepřového masa, ba bude k tomu nuceno. Spočívá to v jiném oboru, vyvoláno jsouc geografickou polohou republiky, jejími závazky a jejím ohledem na obchodně-politickém poli vůči státům sousedním." Pan Teiner zjišťuje výslovně, že náš chov vepřů pro nás nestačí. Podle jeho výkladů přichází v Německu na 100 obyvatel okrouhle 31.3 kusů vepřů, v Československu pouze 16.19 kusů. V Německu jest nyní následkem toho již po nouzi o vepře, kterou máme u nás. V prvých devíti měsících minulého roku bylo v Německu poraženo více o 1,620.000 kusů vepřů, o 19.50%. Při tom stoupla cena o 10, případně o 12 marek. Dojista pro Německo příznivé znamení. V Dánsku, jež zemědělsky stojí na vysokém stupni vývoje, jehož struktura je složena z malých hospodářství, jehož rolníci jsou družstevně skvěle organisováni, jsou po stránce duševní skvěle školení, přichází na 100 obyvatel přes 121 vepřů. Proto mohlo také Dánsko r. 1926 vyvézti okrouhle 18.000 živých vepřů a 1,900.000 q vepřového masa, kdežto Československo v témže roce dovezlo 433.870 živých vepřů a asi 406.000 q vepřového masa, což činilo přes 800 milionů Kč. R. 1927 bylo dovezeno 670.794 kusů vepřů do Československa, r. 1928 dokonce 850.000 kusů. To jest ovšem povážlivé znamení pro domácí produkci vepřů a důkaz, že nepostačuje ukojiti velikou potřebu stále se jevící, což zde dlužno výslovně konstatovati, a to přes zvýšení cla na vepře z 12 na 72 Kč za vepře ve váze 50 až 80 kg. Proč dochází k tomuto zvláštnímu, politováníhodnému, národní hospodářství poškozujícímu zjevu? Pan zemský hospodářský rada Teiner v Brně poukazuje právem na to, že v produkci vepřů vládne pravý Kocourkov, že se hospodaří vesele bez cíle a bez plánu. Na rozdíl od toho pracuje se v Dánsku soustavně, jsou tam pouze dvě plemena vepřů: dánský zušlechtěný domácí vepř a ušlechtilý vepř Yorkshirský. Celkem existuje v Dánsku 208 ústavů pro šlechtění, tam pracují šlechtitelé a krmitelé dohromady, tam jest nejlépe prováděna technika krmení a kontrola výkonu, a jak je to u nás?

Vedle řešení otázky plemene a všeho, co s tím souvisí, doporučuje se u nás zřizování družstevních krmíren, snad ve spojení s družstevními mlékárnami, za účelem produkce vepřů na maso a na šunky, kdežto jednotlivý krmitel má pěstovati vepře na sádlo. Soustavná rationální produkce za pomoci družstev doporučuje se stále nutněji všemi obezřelými odborníky také zemědělství. Jmenovaný již pan zemský hospodářský rada Teiner v Brně píše takto: "Musí proniknouti poznání, že jedině upraveným, soustavným chovem, přirozenou péčí a krmením, dále používáním chovného materiálu, jakož i semknutím pěstitelů a chovatelů dá se v dohledné době dosíci zlepšení."

Na letošním slavnostním shromáždění německé moravské rolnické organisace, která slučuje hospodářsky 27.000 rolníků, zdůraznil pan svazový ředitel Hilmer v Brně: Zavedení určitého soustavného hospodaření ve výrobě, aby se předešly krise, ochrana domácí produkce, dosažení pravidelných cen, kryjících náklady výroby a konsumentu dosažitelných buďtež cíli zemědělství. Tato slova jsou v podstatě to, co my sociální demokraté jsme odjakživa označovali jako směrodatné, třebaže v praksi možno míti o jednotlivých bodech různé mínění. Volná hra sil ve smyslu kapitalistickém učinila zemědělství hříčkou spekulace, zavedla proměnlivé ceny se všemi svými následky - nevýnosností a nejistou existencí.

Veliké výkyvy cen na poli produkce vepřů závisí v Německu často na vytváření cen zemáků. V letech dobré úrody zemáků zvyšují rolníci chov vepřů, aby zemáky zkrmili. Asi za 11/2 roku nastane na trhu vepřů vyšší nabídka a tím i pro rolníky katastrofální pokles cen. Nastanou-li současně nízké ceny vepřů a vysoké ceny zemáků, omezí se chov vepřů; o několik měsíců později nastane zdražení vepřového masa. Tyto periodické krise olupují rolníky o mzdu jejich práce. Aby se dosáhlo stabilisace cen a zabránilo ztrátám, jest zapotřebí dodávky přiměřeně levných a vyhovujících krmiv. U zemáků dá se toho dosíci sušením. Jest to úlohou obecného hospodářství, aby se soustavně provozovala politika zásob a aby vzalo do rukou "socialisaci zemáků", jak se vyslovuje dr Baade.

S tím přicházíme k jádru otázky: k opatřování levných a vyhovujících krmiv. Jmenovaný již pan dr Schilling z německého odboru zemědělské rady v Praze píše ve své knize, o níž jsem se rovněž zmínil: "Pro příznivý a stabilní vývoj chovu dobytka má největší význam snadné a levné zaopatřování krmiv." To jest velmi důležité. Sám označuje dovozní clo na melasu za clo prohibitivní. Cena zboží byla 1926 45 Kč za q. Dovozní clo činilo však 105 Kč. Dr Schilling plaiduje pro další bezcelný dovoz slámy a sena, jest však ku podivu pro celní sazbu na krmnou mouku, a to v zájmu mlynářského průmyslu. Jak známo, musilo býti sníženo clo na kukuřici ze 6 Kč na 50 h pro nedostatek krmiva loňského roku, avšak daň z obratu zůstala. Snížení dopravních sazeb na drahách pro dopravu krmiv bohužel nemáme.

Jak však dostaneme levná krmiva? Nesmírně zde rozhodují vysoké československé celní sazby na obilí a obilní výrobky. Činí 21.6 a 29.7% dovozní ceny. Převážná většina zemědělců jsou pěstitelé dobytka, jsou malorolníci. Německé okrajové oblasti jsou hornaté a přicházejí tudíž převážně v úvahu pro produkci krmiva a dobytka. Jaké účinky mají nyní při tomto německém zemědělství r. 1926 zvýšená cla na obilí? Dovolte mně několik zjištění. Malorolník z Hiršperk u Želnavy v jižních Čechách se 7 ha pozemkového majetku, větší rodinou a 8 kusy dobytka počítá, že při roční potřebě 350 kg pšeničné mouky, 600 kg chlebové mouky, 700 kg krmné mouky a 250 kg kukuřice má následkem agrárních cel vyšší vydání nejméně 1500 Kč ročně. Tato škoda nemohla by mu býti nahrazena, ani kdyby na ony 2 kusy hovězího dobytka, které ročně přivádí na trh, přišel 100%ní celní zisk. V severních Čechách jest tomu nejinak. Vzorný rolník P. v Bělé u Podmokel se 4 ha půdy průměrné bonity, dává své knihovní záznamy, vedené podle úředních předpisů k disposici, z nichž vychází na jevo, že od zavedení zvýšených cel na krmiva, mouku a obilí, vydání v jeho hospodářství podstatně stoupla. Odprodej obilí činil r. 1925 747 Kč, nákup krmiv naproti tomu 2372 Kč, r. 1926 činil odprodej obilí 939 Kč, nákup krmiv 2251 a r. 1927 odprodej obilí 630 Kč, nákup krmiv 3381 Kč. Není tedy s to tato zvýšená vydání odčiniti zvýšeným odprodejem obilí. Zde se ukazuje zřetelně, že stoupnutí cen obilí pro malorolnické hospodářství nepadá vůbec na váhu již vzhledem k nepatrným a kolísavým přebytkům, za to však náklady na krmiva tvoří značnou a stále rostoucí výdajovou položku. Ceny obilí a krmiv jsou ve vzájemné shodě a souvislosti. Nízké ceny obilí působí nízké ceny krmiv; a tím - a to připouští i pan ing. Ott, který vydal cenou poctěnou knihu o zemědělských výrobních nákladech - snižují se výrobní náklady zvířecích výrobků. Snížení cel na obilí a mouku, jež požadují i čeští kovopracovníci, může určitě vésti k zlevnění produkce dobytka a tím ke snížení cen masa. Známý říšskoněmecký agrární vědátor prof. dr Aeroboe jest proti clům na obilí, poněvadž dobytkářství a pěstování okopanin jsou prý výnosnější než pěstování obilí. To platí právě pro německé oblasti ve zcela vynikající míře. Ještě bych rád uvedl jednoho agrárního odborníka na důkaz toho, že taková celní politika jest neúčinná: pana Karla Haase v Praze. Tento zjistil v brožuře o vývoji chovu hovězího dobytka v Čechách za dobu 1920 až 1925, vyšlé 1927, že produkce skotu v celém státě všeobecně stoupla o 7.2%, v Čechách o 14.4%, kdežto přírůstek v německé oblasti činil průměrně jen 9.1%. V německé oblasti byl tedy přírůstek dobytčí produkce daleko nepatrnější, než v průměru celé země; to jest dojista na pováženou.

Jako prostředek pro povznesení zvířecí výroby navrhuje jmenovaný zastavení dovozu hovězího dobytka. Domácí produkce prý je na výši situace a není jí dovozu hovězího dobytka již zapotřebí. Tomu odporují obchodníci a prakse jim dává, jak se zdá, částečně za pravdu. Skotu dojista může býti dostatek. Jak však to dopadá s jakostí. Rád bych zde uvedl jeden příklad: V 38 obcích děčínského okresu bylo koncem srpna 1928 za nedostatku krmiva u tamnějších rolníků již po týdny na prodej mnoho set kusů skotu, ale nikdo nepřišel, ani řezník, ani obchodník. Tito prohlásili, že potřebují kvalitní zboží. To se prý na venkově obyčejně nenajde. Skutečnost je, že se na podmokelských jatkách poráží pouze třetina méněcenného dobytka a že co do kvalitního dobytka přichází tam v úvahu především dobytek z ciziny. Sám pan Haas doznává, že následkem pozemkové reformy klesl velice výkrm. Plaiduje pro stoupnutí produkce masa a tuku. Výslovně mluví o nedostatku masa a tuku. Jmenovaný navrhuje dobytí domácího trhu upraveným odbytem dobytka, potlačením meziobchodu, vybudováním dopravy chovného a užitkového dobytka a dopravních cest. Problém odbytu náleží k nejdůležitějším otázkám zemědělství. Nemůže býti rozřešen zvýšením cel, jak nám zde chtěl pan posl. Böhm r. 1926 namluviti, zajisté však přímým stykem s konsumenty. Potěšujícím způsobem se tato myšlenka námi vždy zastávaná probíjí stále více i v zemědělství. Buď přijde při řešení této otázky v úvahu dodávání hospodářských družstev do konsumních spolků, nebo zužitkování dobytka organisovanými rolníky samými. Ženevská konference pro světové hospodářství r. 1927 doporučovala naléhavě spojení družstev výrobních a spotřebitelských, avšak německá hospodářská družstva v Čechách uplatňovala proti tomu za vedení svého zástupce dr Wedena v Praze politické námitky. Hospodářská družstva prý jsou konservativní, organisace konsumentů však jsou založeny marxisticky. Jak krátkozraké! S legitimním obchodem chce však pan dr Weden žíti co možná v dobré shodě. Při řešení celé otázky hraje však velkou úlohu jedna okolnost: zdanění. Často velebená daňová reforma nepřinesla menšímu zemědělci nijaké úlevy, tíha nepřímých daní stoupla a přímé se pro něho nezmenšily. Paušalovaná daň z obratu stoupá, domovní daň byla zcela enormně pro malozemědělce zvýšena, dík daňové politice jeho dobrých přátel ze Svazu zemědělců a německých křesťanských sociálů. Vyměřování čistého výnosu z hektaru bylo dosavad ohromnou ostudou. Nátlaku organisovaných malozemědělců se konečně podařilo dosíci zde jakési změny k veliké žalosti velkorolníků organisovaných ve Svazu. Nyní platí, že se má výpočet výnosu z hektaru prováděti jednotně. Jak se ukáže stejnoměrný výpočet výnosu v praksi, zda páni velkosedláci chtí pro sebe dosáhnouti či dosáhnou zvláštních úlev počítáním zvýšené režie, dlužno vyčkati. Zaujmeme proti tomu ovšem stanovisko, aby tímto způsobem podloudně mělo opět nastati nestejnoměrné propočítání na úkor malozemědělců. Pozemková daň jest nespravedlivě rozdělena a 460.000 malozemědělců s majetkem 2 až 5 hektarů půdy, kteří dosud platí 21 milionů Kč pozemkové daně, platili by při zavedení daně výdělkové toliko 5 milionů. Ještě něco bych rád při tom výslovně zdůraznil: Ve hlavách mnohých agrárně založených zemědělců a jejich časopisech pomalu svítá, že trpí právě tak jako dělníci, zaměstnanci a živnostníci moderním otroctvím mezinárodního velkokapitálu a musí odváděti výtěžek své práce v podobě vysokých cen a úroků bankám a akciovým společnostem. Poznávají, že nepřítel, jenž jich využívá a je vykořisťuje, nestojí vlevo, nýbrž vpravo; jest to velkokapitál, který utlačuje také je. Avšak toto poznání netrvá dlouho. Tak píše na př. budějovický "Dorfbote" mezi jiným zcela pěkně v tomto smyslu, avšak to mu nevadí, aby jako dříve nedělal ze zlých sociálních demokratů největší nepřátele zemědělství. 17. února 1929 píše toto: "Podle pojetí sociálních demokratů a ostatních socialistických stran jest zde zemědělství pouze k tomu, aby dodávalo levné potraviny pro průmyslové dělnictvo. Že by zemědělci měli nárok na přiměřenou odměnu za svou práci, těmto přátelům lidstva ani nenapadá."

Kolik slov, tolik nesrovnalostí a nepravd. Kdo zná sociálně demokratický agrární program, kdo sleduje přesně naše praktické působení, ví, jak velice se zasazují sociální demokrati o prospěch zemědělství, jak povznášejí jeho produkci a jak chtějí, aby se též zlepšila situace zemědělců. Naše vlastní návrhy v této sněmovně to zcela jasně prokazují každému, kdo to chce věděti. Rád bych výslovně zdůraznil, že mezi našimi návrhy byl též návrh, který požaduje, aby se provedlo snížení oněch průmyslových cel, která zatěžují zemědělství neprospěšně. Říkám to na důkaz, že neprovozujeme jednostrannou celní politiku, nýbrž chceme poctivě a rozšafně, co zemědělství jde k duhu a prospívá. Poukazuji dále v tomto směru na návrh tisk 1940, který jsme podali kolega Leibl a já, k odstranění nouze o krmivo a zvýšení odbytu domácího dobytka. V devíti konkretních návrzích jsme vyjádřili svůj poctivý úmysl, aby se stísněným producentům dobytka dostalo účinné pomoci. Návrh pochází ze 7. listopadu 1928, dodnes nebyl ještě v zemědělském výboru projednáván, jakož se vůbec naše návrhy v tomto parlamentě skandálním způsobem sabotují. Označujeme-li celní politiku za prostředek neschopný povznésti zemědělství a proto jsme našimi politickými odpůrci označováni za nepřátele zemědělství, pak se lehce utěšíme, poněvadž jsme tu ve velmi dobré společnosti. Můžeme se opravdu ukázati. Zcela vynikající agrární politikové, vědátoři, praktikové, jako na př. profesoři dr Sehring, Aereboe, Beckmann, von Dietze v Německu a prof. Hainisch v Rakousku a mnozí jiní, poněvadž jsou nepřáteli takové celní politiky, jsou rovněž "zapřísáhlými nepřáteli" zemědělství, jako se básní o nás. Právě jmenovaný prof. Aereboe označuje celní politiku zcela správně jako produkci nepodporující, právem však jako velké zlo, jako silné nebezpečí, ba praví výslovně: "Celní politika jest největším kazimírem. Celní břemena jsou těžká a pro veškeré pracující obyvatelstvo je zvýšení cen masa následkem návrhů agrárníků, jak jsou již předloženy, vyloučeno." V Německu platí pětičlenná rodina ročně celní tribut v částce 1440 Kč, přirozeně jest to tam vyšší než u nás, ale i u nás jsou celní břemena zcela mimořádně vysoká. Při tom přichází v úvahu, že vydání za potraviny jsou procentuálně velmi vysoká. V Německu činí tato vydání 45% a já nevím, jsou-li u nás menší. Nyní si představte, že dělníci, kteří často přinášejí domů týdenní mzdu 100, 120 a v nejlepším případě 150 Kč nebo dělnice 60, 70 nebo 80 Kč týdně, nyní mají procentuálně míti ještě více výloh za maso, které se jim přec stalo dnes již pamlskem. Žádati takovou obět na dělnících jest přímo zločinem. Proti tomu se bráníme. Svědčí však také o nehorázné krátkozrakosti agrárníků, kteří se přímo vysmívají naprosto správné myšlence pana Schimany, který o ní vykládal v "Bohemii", že produkci dobytka jest možno pomoci zvýšením spotřeby masa.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP