Středa 6. března 1929

Zpravodaj posl. Malík: Nikoliv.

Zpravodaj posl. Roudnický: Nejsou.

Místopředseda Horák: Není tomu tak.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Jest nám ještě rozhodnouti o resolučních návrzích.

Jest to nejprve resoluce obou výborů, otištěná ve zprávě (tisk 2000).

Zpravodaj posl. Malík: Vyslovuji se pro.

Zpravodaj posl. Roudnický: Vyslovuji se rovněž pro.

Místopředseda Horák (zvoní): Kdo souhlasí s resolucí navrženou oběma výbory, otištěnou ve výborové zprávě a doporučenou pány zpravodaji, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce tato jest přijata.

Dále jest to resoluční návrh posl. Simma a druhů o uzavření mezinárodních úmluv pro reciproční poskytování starobních podpor.

Zpravodaj posl. Malík: Vyslovuji se proti.

Zpravodaj posl. Roudnický: Nedoporučuji.

Místopředseda Horák (zvoní): Kdo souhlasí s tímto návrhem posl. Simma a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh jest zamítnut.

Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž jest:

5. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o vládním návrhu (tisk 2039) zákona, kterým se prodlužuje účinnost zákona ze dne 28. března 1928, č. 44 Sb. z. a n., o ochraně nájemníků (tisk 2091).

Podle usnesení předsednictva, vyhovujícího projeveným přáním, navrhuji, aby se sloučilo jednání a rozprava o odstavci tomto a o dalších dvou odstavcích pořadu, jimiž jsou:

6. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o vládním návrhu (tisk 2040) zákona, kterým se doplňuje zákon ze dne 28. března 1928, č. 43 Sb. z. a n., o stavebním ruchu (tisk 2092).

7. Zpráva výboru soc.-politického o vládním návrhu (tisk 2044) zákona, kterým se prodlužuje účinnost zákona ze dne 28. března 1928, č. 45 Sb. z. a n., o odkladu exekučního vyklizení místností (tisk 2090).

Důvodem pro navrhované sloučení jest, že tyto tři osnovy zabývají se bytovou péčí. tvoříce tak jakýsi celek.

Jsou snad nějaké námitky proti sloučenému projednávání těchto tří osnov? (Nebyly.)

Námitek není.

Projednávání a rozprava o těchto třech odstavcích pořadu budou tedy podle návrhu sloučeny.

Zpravodaji o prvé z těchto osnov jsou: za výbor. soc.-politický p. posl. Al. Petr, za výbor rozpočtový p. posl. Roudnický. Zpravodaji o druhé osnově jsou: za výbor soc.politický p. posl. Dubický, za výbor rozpočtový p. posl. Pekárek.

Zpravodajem při třetí osnově jest za výbor soc.-politický p. posl. Myslivec.

Ke společnému projednávání uděluji slovo panu zpravodaji posl. Al. Petrovi k podání zprávy o osnově tisk 2091.

Zpravodaj posl. Al. Petr: Slavná sněmovno! Vládní návrh zákona, o němž referuji, jest provisorium, kterým prodlužuje se ochrana nájemníků do 31. října letošního roku. Jsem si vědom, že toto řešení najde odpůrce v obou zúčastněných stranách - jak u majitelů domů, tak u nájemníků - z nichž prvá přeje si odstranění ochrany vůbec, kdežto druhá ráda by viděla ochranu zabezpečenu na delší čas a obě strany mají pro svoje požadavky velmi podstatné důvody.

Jsem však přesvědčen, že problém tak veliké sociální a hospodářské důležitosti, jako je ochrana nájemníků, nedá se řešiti s hlediska jedné nebo druhé strany, nýbrž že zákonodárce musí při řešení tohoto problému míti na zřeteli prospěch obecný.

Ochrana nájemníků zavedena byla fakticky zákonem z r. 1920 a od té doby je postupně uvolňována: jednak vylučováním určitých bytů z ochrany, zvyšováním činží, výpovědí z bytu, za určitých okolností i pod ochranu nájemníků spadajících. Poslední zákon z loňského roku vyloučil z ochrany nájemníků všechna místa do 2000 obyvatel. Zákon určuje ovšem, že na zrušení musí se usnésti příslušné obecní zastupitelstvo. Do dnešního dne z celkového počtu 14.000 takovýchto obcí použily tohoto ustanovení v Čechách 73 obce, na Moravě 74 obce, v zemi Slovenské a Podkarpatoruské žádná, celkem tedy v celé republice 147 obcí Loňským zákonem vyloučeny byly z ochrany také všechny nové nájmy po 31. březnu loňského roku, vedle toho byla připuštěna volná úprava nájemného na neurčitou řadu let, takže je zřejmo, že zákony posledních let, týkající se ochrany nájemníků, postupně ji uvolňují a odstraňují.

Avšak tato opatření byla se strany majitelů domů a odpůrců ochrany nájemníků vůbec považována za nedostatečná a tito zájemníci žádají zrušení ochrany nájemníků vůbec a zvýšení nájemného na šestinásobek nájemného z r. 1914. Poukazují důvodně na to, že zdražení nájemného ve starých domech je daleko nižší než zdražení ostatních životních potřeb a že nerentuje cenu domu. Mají pravdu, tvrdíce, že ochrana nájemníků znemožňuje majiteli volné nakládání majetkem. Poukazují na případy, že majitel domu nemá často ve svém domě bytu ani pro sebe a příslušníky své rodiny. Ostatně všecky tyto námitky jsou známé a nemusím všechny zde uváděti. Neváhám také prohlásiti, že mnohé z těchto stížností a námitek jsou plně oprávněny a že splnění mnohého z uvedených požadavků bylo by jen spravedlivé.

Bohužel, problém ochrany nájemníků je tak obtížný, že nelze přikročiti ke splnění všech, třebas spravedlivých požadavků těchto interesentů, hlavně z toho důvodu, že nedostatek bytů je stále neobyčejně veliký a že ještě celé desetitisíce rodin a domácností jsou bez bytů vůbec. Podle úředního zjištění je na příklad v Praze posud 30.000 rodin bez bytu, v Plzni 2400 rodin, v Liberci 1382, v Pardubicích 890, v Hradci Králové 400, v Mostě 519, ve Varnsdorfě 560, v Mor. Ostravě 1500, v Prostějově 950, v Bratislavě 5000, v Petržalce 930, v Košicích 800, v Užhorodě 1071 atd. Vybral jsem jen namátkou z té obsáhlé statistiky případy nejkřiklavější, ale i v každém jiném větším městě je citelný nedostatek bytů, takže počet rodin a domácností bez bytů jsoucích je stále veliký, dostupující stovek a v celku v celé republice jsou stále ještě desetitisíce rodin a domácností potřebujících bytů, rodin to sociálně slabých, které by se ve většině případů spokojily alespoň jednou místností, jen kdyby vůbec jim mohla býti opatřena. Tedy to jest jedna překážka, proč nelze těm přáním majitelů domů a celé fronty odpůrců ochrany nájemníků vyhověti, i když musíme přiznati, že je to skutečný zásah do volného nakládání se soukromým majetkem.

Druhým, stejně těžkým problémem je požadované zvýšení činží o 600%, tedy na šestinásobek proti předválečnému nájemnému. Vím, že nesporná většina starých domů se nerentuje, ale račte si, slavná sněmovno, představiti, jak veliké finanční zatížení znamenalo i by splnění tohoto jinak oprávněného požadavku, zvýšení nájemného na šestinásobek, u vrstev odkázaných na pevný měsíční plat a tím více pak u dělnictva, odkázaného na denní mzdu. Vedle soukromého zaměstnanectva a dělnictva přichází hodně v úvahu, zvláště ve větších městech, také živnostnictvo, poněvadž je existencí, provozem svých živností odkázáno na nájem. Dovoluji si tedy tvrditi, že toto zatížení zvýšením nájemného, jak dnes je požadováno o 600% proti nájemnému z r. 1914, by zmíněné vrstvy občanské, soukromé zaměstnanectvo, zvláště dělnictvo, a tvrdím i živnostnictvo, odkázané svou výrobou na nájem, nesnesly a že bychom se neobešli bez úpravy mezd a platů. Tato úprava mezd a platů byla by přirozeně příčinou velikých sociálně-hospodářských sporů a bojů. U zaměstnanců státních a veřejných snad mohla by býti otázka vyřešena určitým zvýšením platů, ale dovolte mi říci, že já pro svoji osobu nedal bych souhlasu k tomu zvýšení dříve, pokud bych neměl závazného prohlášení ministra financí, že potřebné peníze k úhradě tohoto zatížení pro státní zaměstnance má a z čeho, poněvadž všeobecný slib: "upravíme to!" bychom nemohli přirozeně vzíti jako uspokojující závazek. A prosím, i kdyby u této kategorie nájemníků, poškozených zvýšením, vyřešilo se to tímto způsobem, jak uhradíte to nesnesitelné zvýšení u soukromého zaměstnanectva, u dělníků, zřízenců a všech těch, které jsem jmenoval? Jsem přesvědčen, že zvláště u dělnictva, jehož životní úroveň dnes jest již beztak příliš nízká, vyvolali bychom neodvratně nepřiměřeným zvýšením veliké hospodářské a sociální zápasy. Zvýšení platů a mezd má za následek zvýšení výrobních nákladů. Toto mělo by ihned odezvu ve zvýšení cen výrobků a životních potřeb a my bychom byli v bludném kruhu, ze kterého pak velmi těžko by bylo možno vyjíti.

Bytový problém celý a otázky s ním souvisící, to je stále ještě neblahé dědictví války a poměrů poválečných. Jak by bylo bývalo dobře, kdyby hned v poválečných poměrech byl býval udělán veliký rámcový zákon na řadu let, který by byl vyřešil tento důležitý problém! Po převratu se tak nestalo, a proto my každoročně musíme se tímto problémem zabývati a provisorně jej řešiti a každoročně znepokojujeme široké vrstvy interesentů v této otázce na obou stranách. Připravuje se veliký rámcový zákon. Vzhledem však k důležitosti a velkému rozsahu tohoto problému, o který jde, nelze jednati ukvapeně. Každý krok v otázce ochraně nájemníků a všech otázkách, které s tím souvisí, musí býti velmi dobře zvážen a velmi dobře promyšlen, než se udělá, aby, když jej učiníme, znamenal skutečně definitivní vyřešení a úpravu. Je potřebí času na úpravu celého toho materiálu a proto, poněvadž platnost zákona o ochraně nájemníků končí posledním březnem, podává vláda slavné sněmovně návrh zákona, kterým se dosavadní zákon prodlužuje, a myslím, že mohu slavné sněmovně doporučiti, aby tento vládní návrh tak, jak byl projednán a beze změny přijat výborem soc.-politickým, za který referuji, také beze změny přijala a schválila. (Souhlas.)

Místopředseda Horák (zvoní): Uděluji slovo dalšímu zpravodaji k osnově tisk 2091, panu posl. Roudnickému.

Zpravodaj posl. Roudnický: Slavná sněmovno! Rozpočtový výbor v dnešní své schůzi projednával vládní návrh tisk 2039 o ochraně nájemníků. Ochrana nájemníků není jen předmětem péče osob stojících v popředí některých komun nebo snad korporací na ní zúčastněných, nýbrž zaměstnává státníky všech evropských států a nejsou před tímto problémem uchráněny ani státy zámořské.

Ochrana nájemníků byla po světové válce přímo nutností. Po 4 roky světové války se nestavělo, ano již 3 roky před válkou byla stavební stagnace a proto bylo samozřejmé, že po válce, když byly zakládány nové rodiny, volaly po samostatných bytech. Těch nebylo. A Praha tuto tíži pocítila ještě více, když musila zařizovati naše centrální úřady. Bytová péče byla starostí lidí sociálně cítících a nepřestane jí býti ani nadále, ale tato otázka nesmí se ztotožňovati s dnešním stavem vázaného bytového hospodářství.

Bytová péče zůstane i nadále starostí ministerstva soc. péče i tehdy, až vázané hospodářství bytové pomine, neboť je to otázka zdraví, otázka mravnosti a otázka sociální pomoci lidem hospodářsky slabým, aby si pořídili vlastní přístřeší v rodinných domcích.

Dnes jedná se o zákonu vázaného hospodářství státního, jenž vyšel z nutnosti ochrany nájemníků, aby v bytové nouzi nebyli vysazeni na ulici a nebyli lichvou vykořisťováni.

Zákon tento je oprávněn do té doby, dokud nebude postaráno o dostatek bytů volných. V tom směru nesla se snaha všech na věci zúčastněných činitelů. Poskytovány byly proto státní subvence, státní garancie, stavěny domy z prostředků veřejných, ať již státních nebo obecních, a na konec dány byly úlevy daňové a přirážkové do té míry, že domy s malými byty byly osvobozeny na 35 let od daní a přirážek. Ukázalo se, že i podpora obcí i státu nebyla by mohla úspěšně bytové nouzi čeliti, kdyby nebyli bývali zainteresováni i jednotlivci poskytnutou úlevou daňovou a přirážkovou.

Můžeme říci, že jsme vyšli nyní z nejhoršího. Budou-li poskytnuty úlevy daňové až do konce r. 1930, můžeme čekati, že již r. 1931, vyjímaje největší města, nebude nedostatek bytů, a že majitelé domů budou rádi, budou-li míti byty obsazeny. Od r. 1919 do r. 1927 bylo postaveno celkem 96.399 bytů, zbořeno 2806, tedy zbývá přírůstek za tuto dobu 93.593. V Praze postaveno bylo 33.612 bytů, zbořeno 1312, zbývá tedy 32.297.

Na bytové otázce byly, jak jsem již řekl, zúčastněny všechny státy. V cizině byla již dříve úplně zrušena ochrana nájemníků pouze v Bulharsku, od 1. srpna 1926 ve Finsku, od 19. června 1927 v Holandsku, od 1. ledna 1924 v Lucembursku, od 1. ledna 1925 v Portugalsku, od 1. listopadu 1925 ve Švýcarsku, kde však bylo spolkovou radou kantonům doporučeno, aby věnovaly této otázce zvláštní péči a v těch případech, kde by majitelé domů nedostávali plnou rentabilitu, zjednati v této věci nápravu.

V Italii zrušen byl zákon na ochranu nájemníků 30. června 1926, ale již 14. června 1927 byla ochrana nájemníků znovu zavedena, a to v té míře, v jaké byla až do r. 1926. 3. června 1928 byla ochrana nájemníků prodloužena až do 30. června 1930.

Není pravda, že co se týče ochrany nájemníků, jsou nejpozdější snad jen 2 státy, Rusko a Československá republika. Je pravda, že i jiné státy mají dosud ochranu nájemníků, třebaže šly v uvolňování ochrany nájemníků dále. Značně omezenou ochranu nájemníků mají: Anglie, Belgie, Dánsko - Dánsko jen pro Kodaň a okolí - Francie, Jugoslavie, Estonsko - jen pro hlavní město Tallin - Lotyšsko, Maďarsko, Německo, Norvéžsko, Polsko, Rumunsko - jen pro byty státních a veřejných zaměstnanců - Španělsko a Švédsko.

Poněvadž u nás nedostatek bytů ve velkých městech dosud trvá, není možno pomýšleti na okamžité zrušení ochrany nájemníků, ale na druhé straně je i v zákoně na ochranu nájemníků tolik nesrovnalostí, že je třeba jej v mnohých směrech pozměniti. Tak na př. denní listy přinášejí tento týden zprávu o soudním sporu majitele domu Borskýho v Říčanech. Tento dal svému nájemníku Karglovi výpověď. Kargl si postavil dům a od svého nájemníka vybíral ročně činži 9000 Kč, sám pak bydlel v domě Borskýho a platil 800 Kč. Okresní soud v Říčanech potvrdil výpověď, ale zemský soud ji zrušil. A tak tento majitel domu, vybírající činži ze svého bytu ve svém domě 9000 Kč, sám zůstává v domě cizím a platí tam 800 Kč. On je chráněn ochranou nájemníků. To jistě není a nemůže býti intencí zákonodárcovou.

Podobně jsou i jiné křiklavé případy. Dělník, jenž přichází do Prahy a najímá si byt v novostavbě ve IV. patře, je rád, když dostane pokoj a kuchyň za 4000 Kč, a naproti tomu nájemník v I. patře o 3 až 4 pokojích, majitel automobilu, platící ročně kolem 2000 Kč, je chráněn ochranou nájemníků.

Tyto a podobné křiklavé případy nebude chtíti jistě nikdo hájiti, a bude třeba pozměniti zákon v tomto smyslu. Ministerstvo soc. péče vykonalo potřebná šetření ve všech směrech. Připravilo zprávu o poměrech bytových v jiných evropských státech, zpracovalo seznam bytů volných a požadovaných v jednotlivých větších městech. Ministerstvo soc. péče si vyžádalo dobrozdání všech kruhů na otázce nájemnické zúčastněných a výsledek této veliké práce je nyní k disposici.

Nyní k projednávání tohoto elaborátu je potřebí lhůty, aby bylo rozhodnuto, zda je možno přistoupiti k definitivnímu řešení, anebo opět k prodloužení provisoria do té doby, dokud bude třeba ochrany nájemníků. Připomínám však, že tuto otázku nelze řešiti překotně, nýbrž že je dlužno počítati s třídou méně zámožnou, s gážisty, pensisty a dělníky.

Rozpočtový výbor projednal vládní návrh č. 2039, přijal jej ve znění vládního návrhu a doporučuje slavné sněmovně, aby jej přijala tak, jak byl v rozpočtovém výboru schválen. (Souhlas.)

Místopředseda Horák (zvoní): Uděluji slovo zpravodaji za výbor soc. politický k osnově tisk 2092, jímž jest pan posl. Dubický.

Zpravodaj posl. Dubický: Slavná sněmovno! Zatím co celá veřejnost očekávala předložení velkorysého a stavebního bytového zákona, který by řešil důležité problémy bydlení a stavebního podnikání podle vzorů ostatních států, kde zákon poptávky a nabídky reguluje ceny materiálu, pozemků, staveb a práce a v důsledku toho i ceny bytů, předkládá se sněmovně opětně jen provisorium, které prodlužuje na 7 měsíců dosavadní neurovnaný stav.

Na místo určitého plánu, který by programově řešil bytové a stavební problémy, přichází slib, že v nejkratší době bude předložen velkorysý návrh bytového zákona, v jehož rámci má býti na několik let upravena také další podpora stavebního ruchu. Chtěl bych, slavná sněmovno, jako zpravodaj zdůrazniti, že je nejvyšší čas, aby slib tento byl splněn, aby nová osnova předložena byla urychleně, nemá-li chaos ve věcech bytových vyvrcholiti v katastrofu, která postihuje nejen majetek domovní, nýbrž uvádí v nejistotu i stavebníka i nájemníka.

Prodlužování dosavadního stavu bylo by projevem slabosti a nedostatkem smyslu pro politické, sociální i hospodářské úkoly našeho státu. V těchto důležitých otázkách nelze uhýbati před odpovědností, nelze hověti agitačním přáním, ať přicházejí odkudkoli, nýbrž je nutno, aby všichni, kterým leží blaho státu a klidný vývoj na srdci, spojili se k činu, který by nás vyvedl z bludiště, zabezpečil spravedlnost a zvýšil důvěru v právní řád.

Vázané bytové hospodářství, problém bytový a soukromý stavební ruch, který jedině může opatřiti dostatek bytů, jsou u nás v úzké souvislosti. Bez definitivní úpravy bytové nemůže býti zdravého stavebního podnikání ani právní jistoty domovního majetku.

Dnes není možna pevná kalkulace stavby, kalkulace stavebníka ani finančního ústavu, ježto krátkodobé prodlužování zákonů nedává podklad pro reelní propočty a resultáty. Polovina obyvatelů platí dnes činži vyšší a polovina nižší bez ohledu na to, že konkurence nutí bydlícího ve starém domě i bydlícího v novém domě držeti stejné ceny v obchodě, v živnosti, platiti stejné ceny za živobytí a bráti stejné mzdy. Tento stav je neudržitelný a proto definitivní vyřešení obou zákonů je kategorickým příkazem v zájmu státním.

Za nynější situace nemohla arciť vláda nechati projíti období od 31. března do konce října t. r. bez opatření, které by dalo pevný základ stavebnímu ruchu v nastávající sezoně.

Proto prodlužuje vládní návrh účinnost nařízení o vyvlastnění stavebních pozemků podle loňského zákona do konce října t. r., aby byl zachován nerušený vývoj dosavadní praxe při opatřování stavebních míst. Vládní návrh prodlužuje rovněž o 7 měsíců lhůtu, do které musí býti začaty stavby se státní zárukou podle loňského zákona. Ustanovení toto má velký význam jednak pro stavby, na které již byla státní záruka udělena, u nichž však vzhledem k mimořádným poměrům letošní zimy nemůže býti splněna podmínka zahájení stavby do konce března, jednak pro stavby další, pro které již žádosti o státní záruku byly nebo teprve budou podány, aby u nich mohla býti včas splněna podmínka zahájení stavby bez škodlivého chvatu.

Toto ustanovení zdá se mně ve vládním návrhu nejdůležitějším. Poněvadž vyřízenými a podanými žádostmi o státní záruku je vyčerpána částka 150 mil. Kč, do které může stát podle loňského zákona přijímati záruku, navrhuje se rozšíření této částky o dalších 50 mil. Kč, aby jednak mohly býti vyřízeny podané žádosti, jednak aby mohly přijíti v úvahu pro podporu ještě další stavby z letošní stavební sezony.

Vládní návrh, slavná sněmovno, ponechává v platnosti v plném rozsahu daňové a poplatkové výhody podle loňského zákona i pro stavby, které budou dokončeny do konce r. 1930. Toto důležité ustanovení je základnou pro vývoj stavebního podnikání v nastávající sezoně a je s to, aby zabránilo překotnému. chvatu v provádění staveb jen proto, aby byly zajištěny větší daňové úlevy.

Pro posouzení, v jakém rozsahu používají jednotlivé skupiny stavebníků podpory ve způsobě pouhé záruky, uvádím data o udělených podporách podle zákona z r. 1927. Státní záruka podle tohoto zákona byla udělena v celém státě:

1. družstvům na 150 nájemních domů s 2658 byty a na 432 rodinných domků s 540 byty o celkovém nákladu okrouhle 218,401.000 Kč;

2. obcím na 26 nájemních domů s 348 byty a na 12 rodinných domků s 12 byty o celkovém nákladu okrouhle 10,986.000 Kč;

3. soukromníkům na 1327 rodinných domků s 1695 byty o celkovém nákladu okrouhle 115,768.000 Kč.

Úhrnem byla tedy udělena státní záruka na 176 nájemních domů a na 1771 rodinných domků, celkem s 5258 byty o stavebním nákladu okrouhle 345,155.000 Kč, z něhož činí zaručené zápůjčky úhrnem 118,470.000 Kč. Nepatrný zbytek do 120 mil. Kč je reservován na případné zvýšení státní záruky při konečném vyměření podpory podle výsledků kolaudací. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Podle zákona z r. 1928 může býti převzata státní záruka za zápůjčky do úhrnné částky 150 mil. Kč. Poněvadž podle statistických záznamů činí stavební náklad u žádostí podaných do konce loňského roku okrouhle 400 mil. Kč, kterémužto nákladu odpovídá 40%ní záruka 160 mil. Kč, a poněvadž docházejí postupně další žádosti, je zvýšení této částky o dalších 50 mil. Kč podle vládní osnovy plně odůvodněno.

Ve výboru soc.-politickém byla věnována zvláštní pozornost stavbě levných domků pro zemědělské dělnictvo. Venkov poměrně nejméně byl účasten výhod stavebního ruchu z různých důvodů, v neposlední řadě i vinou vlastní, a je proto potřeba, aby novým účelným zásahem byla stavba domků na venkově a hlavně stavba bytů pro zemědělské dělníky podporována. V tom směru přijal soc.-politický výbor resoluci, která snahy tyto účelně podporuje. Rozvoji stavebního ruchu a hlavně stavbě malých bytů je na závadu vysoká cena stavebních pozemků. Nejvíce jeví se to ve Velké Praze. Uvnitř města Prahy žádá se za jeden čtv. sáh až 70.000 Kč! Tato spekulace je úžasná a měla by býti odstraněna nejen v zájmu sociálním, nýbrž i v zájmu národohospodářském, celostátním.

Další překážka zdravého stavebního ruchu jeví se v uměle zvýšených cenách stavebních hmot. Nový index stavební nemůže býti podle mého názoru trvalý, ale právě proto není také důvěra ve stálost finančních hodnot nově postavených objektů. Tím přichází do nemilé situace i stát, když poskytuje záruku věřiteli za jeho výpůjčku, a v tomto směru je nutno provésti žádoucí nápravy.

Mám za to. že jsem ve shodě se slavnou sněmovnou, když s tohoto místa ještě jednou reklamuji nutnost předložení velkého rámcového zákona stavebního a bytového a když zároveň poprosím. aby vládnímu návrhu zákona, na kterém se usnesl soc.-politický výbor, dostalo se ústavního schválení. (Souhlas.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP