Sám pan dr Viškovský, mluvčí
strany agrární, včera zle si stěžoval
v soc. politickém výboru do lichvy se stavebními
pozemky a myslím, že měl v úmyslu činiti
nás za to odpovědnými, že prý
jsme tuto ožehavou otázku neřešili již
dávno v té době, kdy také strana československých
nár. socialistů a sociální demokracie
byly ve vládní většině a spolupracovaly
na bytových zákonech. Pan dr Viškovský
však zapomněl na jednu skutečnost, že
jsme to byli právě my, kteří jsme
poukazovali na nemožné a neudržitelné
poměry právě v tomto oboru, že jsme
žádali velmi naléhavě, aby zákonem
o stavebním ruchu znemožněna byla jakákoli
lichva se stavebními pozemky, že jsme žádali,
aby zákonem stanoveny byly směrné ceny, aby
tyto nezdravé, nepěkné, národnímu
hospodářství škodu působící
zjevy nebyly více možné. Byly to právě
ony strany, které nyní po několika letech
samy uznávají těžké poměry,
které zabránily nám uskutečnění
tohoto velice nutného opatření zákonného.
Slavná sněmovno! Není také naprosto
žádného důvodu, aby byly tak enormně
zdražovány některé veledůležité
stavební hmoty. Kdo zná poměry lesnického
dělnictva a dělnictva zaměstnaného
na pilách, přisvědčí mně,
že již od r. 1919 nezaznamenáváme toho
nejmenšího zvýšení mezd tohoto
dělnictva. Přes to za poslední 3 léta
zdraženo bylo stavební dříví
o celých 30 až 40%. Vážení pánové!
Nenalézáme pro to naprosto žádného
důvodu a také nedovedeme pochopiti, že k této
smutné skutečnosti máme tolik blahovolnosti
a že se nesnažíme najíti prostředky,
kterými bychom naučili nesvědomité
obchodníky dřívím slušnosti.
(Tak jest!)
Pokud se týče stavebních hmot jiných,
cementu, cihel a jiného stavebního materiálu.
myslím, že ani zde není příčiny,
aby tyto důležité stavební prostředky
musely býti zdražovány. Také stavebnímu
dělnictvu v cihelnách a cementárnách
nebyly v poslední době upraveny platy ani v nejmenším.
To znamená, že ani zde není důvodu pro
zvyšování cen, zejména nejsou-li zvýšeny
také výrobní náklady výrobců
stavebních hmot. (Hlasy: Při tom je výborná
konjunktura!) Ano, právě pro tuto výbornou
konjunkturu se domnívám, že páni zvykli
přeháněti ceny tak přemrštěným
způsobem.
Domnívám se, vážení pánové,
že také stavitelé mají na těchto
neblahých skutečnostech a zjevech lví podíl,
že se nesnaží spokojiti se normálním
ziskem předválečným a že také
oni nesvědomitým způsobem z velké
části přispívají ke zdražování
stavebních nákladů.
Slavná sněmovno! Také snižování
státní podpory přispělo lvím
podílem ke zdražení nájemného
v novostavbách. Zákony o stavebním ruchu
vyvíjelo se podporování staveb státem
tím způsobem, že v letech 1920, 1921 a 1922
stát podporoval družstva a obce. Poskytoval t. zv.
garancii až do 80% stavebního nákladu tím
způsobem, že garantovanou částku sám
úrokoval a splácel annuity, takže obec nebo
družstvo potřebovalo vlastních prostředků
pouze 20%. Jak později ukáži, měly tyto
poměry pronikavý vliv na výši nájemného
v těchto budovách, stavěných na základě
těchto zákonů.
R. 1923 snížila již vláda stavební
garancii na 70%, r. 1924 konečně na 45%. Od r. 1926
sice zaručuje stát peněžnímu
ústavu, který půjčuje stavebníku,
ať již je to obec, družstvo nebo soukromý
jednotlivec, výrobní náklady do 40%, ale
tato garancie není již toho druhu, jako byla v letech
minulých. Už i tuto částku musí
stavebník sám úrokovati a sám také
spláceti annuitami.
Důsledky toho jsou ty, že máme nyní
v budovách, které byly stavěny na základě
těchto stavebních zákonů, čtverý
druh nájemníků. Nájemníci,
kteří bydlí v budovách stavěných
v prvních čtyřech letech a kde na základě
toho čisté nájemné bylo upraveno pouze
z oné částky, kterou muselo družstvo
nebo obec platiti ze svého, bydlí nepoměrně
laciněji než nájemníci, kteří
bydlí v budovách později stavěných.
Jak vypadá nájemné v těchto budovách?
V budovách stavěných na základě
zákonů z let 1919 až 1923 pohybuje se nájemné
z jedné místnosti obytné - počítá
se v to samozřejmě také kuchyň - okrouhle
600 Kč. R. 1924, kdy už stát neposkytuje garancii
tak pronikavou jako v letech minulých, totiž pouhých
45%, zvýšeno už bylo nájemné na
jednu obytnou místnost na 928 Kč a potom v letech
pozdějších, 1925 až do roku loňského,
už rapidním způsobem zaznamenáváme
zvyšování nájemného, takže
nájemník, který bydlí v domě,
stavěném na základě zákona
o stavebním ruchu r. 1925, platí z jedné
obytné místnosti 1470 Kč (Slyšte!),
r. 1926 1928 Kč, r. 1927 už 2262 Kč a konečně
r. 1928 již 2382 Kč.
Vedle této horentní částky musí
složiti každý nájemník, který
se hlásí o podobný byt, tak zvanou záruku
na jednu obytnou místnost v částce 7800 Kč,
takže spočítáme-li úroky také
z tohoto vkladu, přijde takovému nájemníku
jedna obytná místnost na 2850 Kč. (Slyšte!)
Vážení pánové! To znamená,
že takový nebožák, který je nucen
ucházeti se o byt v těchto novostavbách,
platí měsíčně 712 Kč
z dvoupokojového bytu s kuchyní a příslušenstvím.
Vážení pánové a dámy!
Je-li toto přizpůsobeno výdělkovým
poměrům dělnictva, státního
a veřejného zaměstnanectva a také
malého živnostnictva a obchodnictva, o tom nechť
uvažuje každý sám a přijde k závěru,
že tyto poměry na bytovém trhu jsou prostě
neudržitelné.
Slavná sněmovno! Také daňové
úlevy, které poskytuje stát stavebníkům,
přispívají, řekl bych, k vytvoření
chaosu ve stavební a bytové otázce. Nedovedeme
dobře pochopiti, z jakých důvodů,
když jsme prodlužovali loňského roku zákon
o stavebním ruchu, byly sníženy daňové
úlevy o 10 roků. Z jakých důvodů?
(Tak jest!) Od té doby, kdy jsme se usnášeli
na posledním zákoně, kdy jsme obcím
a družstvům poskytovali 35 roků daňové
úlevy, nezměnilo se naprosto nic ku prospěchu
stavebníkovu, spíše naopak. Od té doby
byly zdraženy stavební hmoty a když ještě
stát potom upírá tomu stavebníku,
který staví za daleko těžších
podmínek, ony výhody, které poskytoval stavebníku,
který stavěl za podmínek snesitelnějších,
znovu zdražuje, napomáhá k enormnímu
zdražování činží v těchto
stavbách z toho důvodu, poněvadž ať
družstva nebo obec musí počítati s rychlejším
úmorem stavebního nákladu, poněvadž
jeho výhody daňové jsou daleko kratší
nežli těch družstev, která stavěla
podle zákona starého. (Výborně!)
Tedy tato okolnost velice přispěla k tomu, že
se ocitáme v těchto strašlivých poměrech.
Když uvážíme všechny tyto skutečnosti,
nemůžeme potom dobře pochopiti, jak je možno,
aby se volalo po vyrovnávání nájemného,
a to po vyrovnávání nájemného
směrem nahoru. (Tak jest!) Co to znamená
vyrovnávati nájemné směrem nahoru?
Znamená, aby nájemné v oněch budovách,
které se stavěly na základě zákona
o stavebním ruchu r. 1919 až r. 1925, bylo zvýšeno
tím, aby stát na základě regresního
práva vybíral od obcí, družstev a jednotlivců
určité obnosy, čímž by přinutil
obce, družstva nebo jednotlivce zvýšiti nájemné
na úroveň nájemného v budovách,
které se stavěly r. 1927 a 1928. Vyrovnati nájemné
znamená vyrovnati také nájemné ve
starých budovách přibližně na
tuto úroveň. Tedy, vážení pánové,
to by znamenalo, že bychom pracovali k tomu, aby u jedné
obytné místnosti bez rozdílu, zdali je to
v budově staré nebo nové, pohybovalo se nájemné
kolem 600 Kč měsíčně, tedy
způsob, který se naprosto do daných poměrů
nehodí.
Když mluvíme o těchto velice důležitých
otázkách, myslím, že bude na místě,
když si připomeneme, jakým způsobem
aneb jak účinkovala některá ustanovení
zákona o ochraně nájemníků
na poměry bytové a zejména na sociální
postavení nájemníků. Když jsme
projednávali zákon o ochraně nájemníků,
vždycky jsme upozorňovali na nemožné ustanovení
§u 14 tohoto zákona. Ovšem, některá
ustanovení §u 31 jsou ještě daleko horší.
O tom se později zmíním. § 14 zákona
o ochraně nájemníků dovoluje uzavírání
t. zv. dobrovolných smluv.
Vážení pánové! Dobrovolná
smlouva může býti uzavřena mezi dvěma
rovnocennými činiteli (Tak jest!), mezi dvěma
činiteli, kteří mají stejné
výhody a stejní nevýhody, uzavrou-li nebo
neuzavrou-li příslušnou smlouvu. (Výborně!)
Je-li nájemník těžkými bytovými
poměry donucen přijmouti ve smlouvě podmínky
sebe krutější, jen aby byt obdržel, pak
nemůžeme mluviti o žádné svobodné
smlouvě, tu jest vykonáván teror s jedné
strany, a to se strany silnějšího na stranu
slabšího. (Předsednictví převzal
místopředseda Slavíček.)
§ 14 nám zavedl do bytových poměrů
tyto zjevy: Tam, kde byli nájemníci, kteří
chtěli si udržeti na delší dobu byt nebo
provozovnu a kteří v důsledcích toho
přivolili k uzavření smlouvy, bylo vymáháno
nájemné až 3, 4, 5násobné jako
r. 1914. To je jistě zjev velmi nezdravý a vyvolal
velké roztrpčení a myslím, že
také vykonal určité poslání,
které vykonati měl, totiž přivésti
zákon o ochraně nájemníků ad
absurdum. (Tak jest!) Je prostě nemyslitelno, aby
v jednom a témže domě byly dva nebo tři
druhy nájemníků: nájemníci,
kteří bydlí v domě od počátku
existence tohoto zákona a platí nájemné
zvýšené pouze o tolik, kolik povoluje zákon
od §u 8 do §u 12, a nájemníci, kteří,
donuceni byvše uzavříti t. zv. svobodnou smlouvu,
platí troj nebo čtyřnásobek toho,
co platí nájemníci prví. To znamená
vyvolávání svárů jednak mezi
nájemníky a majitelem domu, jednak mezi nájemníky
samotnými, a to, myslím, bylo pravým účelem
tohoto čertova kopýtka, které bylo zařazeno
do §u 14 zákona o ochraně nájemníků.
Daleko horší ustanovení je v §u 31, kde
se praví pod č. 4, že zákon se nevztahuje
na byty skládající se mimo kuchyni a obytný
pokoj pro služku ze tří nebo více obytných
místností, které byly pronajaty po 1. květnu
1924 novému nájemníkovi, jde-li o byty a
místnosti, které se po vyhlášení
tohoto zákona pronajímají novému nájemníkovi
nebo podnájemníkovi. Co z toho vyplývá?
Že všechny uvolněné byty, obchodní
místnosti a provozovny, které se po této
lhůtě uprázdnily, jsou naprosto vyřaděny
ze zákona o ochraně nájemníků,
a důsledek toho je, že dnes nejenom nájemníci,
nýbrž v prvé řadě malí
živnostníci a obchodníci těžce
pociťují krutost tohoto ustanovení §u
31.
Slavná sněmovno! Když se projednával
tento návrh, velmi jsme varovali před důsledky
tohoto ustanovení §u 31 a divíme se, že
to byli právě zástupcové strany živnostenské,
kteří neměli tolik porozumění
pro potřeby malého živnostníka a obchodníka,
aby ho byli chránili proti tomuto strašnému
útoku, jakému je vydán tímto ustanovením
§u 31. Dnes je řada případů,
kdy uprázdněné místnosti obytné
nebo obchodní a provozovny nedostanou se poctivému
českému obchodníku a živnostníku,
poněvadž jeho hospodářské poměry
mu nedovolují, aby vyplnil nezřízené
podmínky, které mu diktuje majitel domu, a vidíme,
že zase nastávají poměry, kdy obchodu
zmocňují se bohatí lidé, kteří
často nejsou vyučenými živnostníky
a obchodníky a obchodují jedině proto, poněvadž
mají dostatek finančních prostředků.
Myslím si, že toto, pro co hlasovala tehdy strana
středostavovských živnostníků,
neznamenalo pro živnostnictvo žádný záslužný
čin, a živnostnictvo by mělo náležitým
způsobem upozorniti své pány zástupce
v této poslanecké sněmovně, že
nekonají náležitě své povinnosti,
poněvadž nehájí hospodářské
zájmy malého českého živnostníka
a obchodníka. (Výborně!)
Ve výboru soc.-politickém byli také pánové,
kteří si stěžovali na udržování
zastaralých zbytků vázaného hospodářství
poválečného a tvrdili, že by bylo nutno,
aby rychlým způsobem tento poslední zbytek
vázaného hospodářství byl likvidován.
Slavná sněmovno, nevím, jakým způsobem
pánové z vládní většiny
chtějí likvidovati tento zákon, zdali našli
již formu, jakou by se tento zákon dal likvidovati,
aniž by byly přivoděny chaotické poměry
do našeho národohospodářského
života, zdali ti pánové našli již
prostředek, jak umožniti chudákům, kteří
jsou odkázáni na svůj denní, týdenní
nebo měsíční plat, platiti tak horentní
nájemné, jaké by musilo bezpodmínečně
býti stanoveno v případě, kdyby tento
zákon byl likvidován. My ovšem hájíme
naprosto jiné zásady. Tvrdíme, že zákony
tyto mohou býti likvidovány pouze tehdy, až
jednak na bytovém trhu bude naprostý dostatek bytů,
provozoven a obchodních místností a až
hospodářské a sociální poměry
obyvatelstva tohoto státu tomu dovolí, aby mohlo
platiti nájemné, které si budou páni
majitelé domů diktovati. Dokud nebude dosaženo
těchto poměrů, tvrdím se vší
určitostí, že by bylo zločinem rušiti
zákon, na jehož existenci závisí obrovská
většina obyvatel tohoto státu.
Říká se, že prý je to něco
proti právnímu názoru o svobodě občanské,
když prý stát majiteli určitého
majetku překáží volně disponovati
s ním, že prý to nedovedou pochopiti, jak je
to možné v právním státě,
kde má býti naprostá volnost občanů.
Vážení pánové a dámy,
já bych si to dovolil srovnati s jednou věcí.
Kdybychom naprostou volnost občanů měli hájiti
do všech důsledků, pak bychom nedovedli dobře
pochopiti, proč stát nutí rodiče,
aby své děti posílali do školy, proč
stát nutí, když jinoch dospěl 20. roku,
aby konal vojenskou službu pro stát, proč policejní
orgány omezují volnost člověka na
ulici nebo ve veřejných místnostech, když
jednání jeho vypadá z rámce slušného
společenského chování. Má-li
zde a musí-li míti stát právo - proto
máme organisaci státní správy - aby
zde byl pořádek, pak také stát má
právo a nejen právo, nýbrž povinnost
omezovati šíření lichvy, a to nejen
lichvy s poživatinami, nýbrž také lichvy
bytové. Stát je povinen, aby zde vzal v ochranu
hospodářsky slabého proti hospodářsky
silnějšímu. Myslím, že tímto
zákonem právní stanovisko nikoho nemůže
býti dotčeno, a že stát má nejen
právo, nýbrž i povinnost tímto způsobem
otázku bytovou řešiti do té doby, pokud,
jak jsme již několikráte zdůraznili,
nebudou zde k tomu dány předpoklady, aby tyto zákony
byly likvidovány.
Z toho, co jsem zde uvedl, je patrno, že otázka bytová
nedá se tak lehkomyslně řešiti, jak
si to určitý směr přeje, nýbrž
že je naprosto nutno, aby bytový problém řešen
byl s hlediska existenčních zájmů
ohromné většiny obyvatel tohoto státu.
Nemůžeme proto také souhlasiti s tím,
aby vláda neustálými krátkodobými
provisorii zákona o stavebním ruchu pracovala do
rukou šílené lichvě se stavebními
pozemky a stavebními hmotami a tím zaviňovala
soustavně nedostupné zdražování
činží. (Výborně! Potlesk poslanců
čsl. strany nár. socialistické.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. Horpynka.
Dávám mu slovo.
Posl. Horpynka (německy): Dámy a pánové!
S velkým napětím očekávala
veřejnost definitivní rozřešení
bytové otázky v tomto státě a zákony,
jimiž se má velkoryse upraviti a vyřešiti
otázka ochrany nájemníků, podpory
stavebního ruchu, dlouhodobého stavebního
rozvrhu. Prosincové volby loňského roku přinesly
velké zklamání potud, že od voleb každému
pozorovateli bylo jasno, že parlament bude musiti před
31. březnem prodloužiti dosavadní prozatímní
zákony. A tak stojíme dnes skutečně
před otázkou, aby zákony č. 43, 44
a 45 o ochraně nájemníků, o podpoře
stavebního ruchu a o exekučním vyklizení
místností byly prodlouženy beze změny.
Poněvadž jsem již loni měl čest
zaujmouti věcné stanovisko k těmto zákonům,
není mi dnes ještě zapotřebí
říci několik věcných slov k
obsahu těchto zákonů. Přes to jsou
některá ustanovení předložených
návrhů zákonů tak pozoruhodná,
že se z nich dají vyvozovati úsudky nejen pokud
jde o nynější politickou situaci, nýbrž
i pokud jde o její vývoj v budoucnosti.
Nedá se popírati, že prosincové volby
loňského roku způsobily velký zmatek
ve vládní koalici. Přímo po volbách
vystoupili agrárníci s určitým požadavkem,
aby byly rozepsány nové volby, zahájili boj
proti ministru věcí zahraničních Benešovi,
vznesli požadavek, aby bylo ihned provedeno pojištění
proti krupobití, utrpěli tři porážky
od klerikální oposice; dnes padl jejich člen,
ministr Hodža a krise ve slovenské ľudové
straně působí jako brzda na celou politiku
vládní koalice. Při takové nejednotnosti
mezi vládními stranami jest samozřejmé,
že neměly času ani chuti zabývati se
konečným rozřešením bytové
otázky. Proto je dnes nutno prodloužiti nynější
prozatímní zákony. Nápadné
jest, že mají býti prodlouženy do 31.
října 1929. Míní-li to vládní
většina skutečně vážně
s vydáním definitivního dlouhodobého
bytového zákona, pak by bylo úplně
stačilo prodloužiti jej do 31. června t. r.
Ministerstvo soc. péče má tento zákon
úplně hotový a může jej každého
dne předložiti sněmovně. Víme
ze zkušenosti, že v letních měsících
se nikdy v parlamentě vydatně nepracuje, letošní
září má býti vyhrazeno svatováclavským
oslavám a říjen bude již ve znamení
rozpočtové debaty. Chce-li tedy vládní
koalice skutečně vydati definitivní bytový
zákon, pak musí býti hotov do konce června
letošního roku. Navržené prodloužení
do 31. října t. r. však dokazuje, že vládní
většině stále ještě hrozí
strašidlo nových voleb, že dnes vládní
většina vůbec neví, podaří-li
se sjednotiti jednotlivé strany, že dnes vládní
většina nemůže ještě říci,
budou-li se vládní strany moci dohodnouti na definitivním
bytovém zákoně. A počítají,
že kdyby podzim přece měl přinésti
nové volby, že by se před 31. říjnem
nedělalo nic jiného, než že by se nynější
prozatímní zákony znovu prodloužily.
A nedojde-li k novým volbám, pak se snad z nouze
vydá definitivní bytový zákon, poněvadž
vládní strany mohou doufati, že k nejbližším
volbám uplyne taková doba, která stačí,
aby se uklidnila nespokojenost jak domácích, tak
i nájemníků s takovým definitivním
bytovým zákonem a že se podaří
uchrániti vládní strany před výčitkami.
Ovšem všechno to nebude překážeti,
aby jisté strany přece při nejbližších
volbách nevnesly do voličské kampaně
otázku ochrany nájemníků jako heslo.
Tak můžeme dnes říci, že vývoj
otázky definitivního rozřešení
bytové otázky bude v tomto státě v
příštích měsících
tlakoměrem, jenž bude ukazovati, hrozí-li bouře
nových voleb či nikoliv. Ale i to, že tři
bytové zákony mají nyní býti
prodlouženy beze vší změny, dokazuje,
že vládní většina to naprosto poctivě
nemyslí s definitivním rozřešením
bytové otázky, že nemá vůbec
naspěch se touto otázkou zabývati. Lidé
jsou všeobecně přesvědčeni, že
ochrana nájemníků musí býti
zrušena, že se musíme vrátiti ke svobodnému
hospodářství na bytovém trhu, a kdyby
dnes mělo o otázce ochrany nájemníků
rozhodnouti hlasování lidu, byla by ochrana nájemníků
odstraněna za jednu noc, neboť statistika učí,
že 47% obyvatelstva jsou nájemníky, kdežto
53% má vlastní byty nebo vlastní domy. Bouřlivě
žádají zrušení ochrany nájemníků
domácí pánové, příslušníci
stavebních živností a nájemníci
staví proti tomu celkem přece jen velmi skromné
obranné požadavky. Žádají, aby
ochrana nájemníků byla zrušena teprve
v době, až nabídka a poptávka na bytovém
trhu budou v rovnováze. Žádají, aby
ochrana nájemníků, pokud jde o výši
nájemného, byla provedena tak, aby existence hospodářsky
slabších vrstev lidu nebyla otřesena, a žádají,
aby se zároveň s valorisací nájemného
ve starých domech provedla i úprava platů
osob se stálými požitky a mezd dělníků.
Poněvadž všeobecná tendence již po
léta tlačí na zrušení ochrany
nájemníků, v tomto parlamentě vždy,
když šlo o prozatímní bytové zákony,
vplétalo se do těchto zákonů pozvolné,
po kapkách prováděné rušení
ochrany nájemníků. Tak bylo nájemné
zvýšeno o 10 a 20% čtvrtletně, byly
rozmnoženy důvody k výpovědi atd. Nyní
najednou se na těchto provisoriích neprovádí
žádná změna, dosud zvolna prováděné
rušení ochrany nájemníků zastavuje
se plně na dobu jednoho roku. A přece bylo by bývalo
rozhodně potřebí na nynějších
prozatímních zákonech, které dnes
mají býti prodlouženy do 31. října
t. r., provésti několik změn, jak již
vyplývají ze zkušeností, které
jsme učinili loňského roku se zákonem
nyní platným. Tak bylo by bývalo na př.
nutno připojiti při důvodech k výpovědi
změnu, týkající se nutnosti opatřiti
náhradní byt. Zákon praví: "Potřebuje-li
pronajimatel bytu pro sebe, svého manžela, nebo pro
své příbuzné v linii vzestupné
a sestupné, jest povinen vypovězenému nájemníkovi
opatřiti náhradní byt". Kdyby zákonodárce
chtěl skutečně vyjíti vstříc
majetníkům domů, kdyby chtěl domácímu
pánu v případě, že potřebuje
bytu ve svém domě pro své příbuzné,
skutečně poskytnouti možnost dáti výpověď,
byl by musil vložiti do zákona toto ustanovení
o opatření náhradního bytu aspoň
s jistými omezeními, neboť při nynějším
znění tohoto ustanovení zákona jest
tento výpovědní důvod úplně
ilusorní a v praxi se ho nedá vůbec užíti,
neboť sám zákon ustanovuje, že takový
nájemník, který se vystěhuje z bytu,
ve kterém bydlil pod ochranou nájemníků,
a nastěhuje se do náhradního bytu, který
jinak ostatně není již pod ochranou nájemníků,
přece v tomto novém bytě může
dostati výpověď zase jen pod podmínkami,
které zákon uznává jako důvody
výpovědi. Proto se každý domácí
pán, který má poskytnouti takový náhradní
byt, chrání přijmouti nového nájemníka,
jenž sice není již pod ochranou nájemníků,
pokud jde o výši nájemného, ale pokud
jde o důvody k výpovědi, požívá
téže ochrany, jako v bytě postaveném
pod ochranou nájemníků. Bylo by bývalo
vůbec snadné, když se již do zákona
pojal tento pojem opatření náhradního
bytu, umožniti všeobecně výpověď
při opatření náhradního bytu.
Ale jsou ovšem i jiné změny, které by
na základě zkušeností měly býti
provedeny. Poukazuji jen na ustanovení §u 22, odst.
2, jenž ve svém nynějším znění
praví, že přeplatku za dobu minulou nelze žádati
zpět. Toto ustanovení zákona bylo by se mělo
doplniti tak, že by se bylo do tohoto paragrafu výslovně
pojalo, že ani přeplatky za dobu před 1. dubnem
1921 nemohou býti žádány zpět.
Zkušenost totiž učí, že dnes v nalézání
práva propukla přímo anarchie, poněvadž
jeden soud stojí na stanovisku, že takových
přeplatků nelze žádati zpět jen
za dobu po 1. dubnu 1928, kdy nynější prozatímní
zákon nabyl účinnosti, kdežto jiné
soudy rozšiřují toto ustanovení i pro
praeterito, na dobu před 1. dubnem 1928. Jeden soud rozhoduje
tedy tak, druhý jinak, povstávají z toho
jen odvolání a soudy se zbytečně zatěžují
agendou. Několika slovy mohlo by býti zjednáno
jasno a mohlo se to státi právě nyní
při prodlužování těchto provisorií.
Právě tak bylo by bývalo zapotřebí
změniti ještě mnohé ustanovení,
zvláště zásadu o náhradě
útrat při soudních sporech. Zde bylo by bývalo
nutno převzíti zásadu ze všeobecného
soudního řádu, že útraty má
hraditi prohrávající sporná strana.
Dnes vidíme, že mnozí nájemníci
zcela svévolně vedou s domácím pánem
spory, poněvadž jim advokát řekl, že
klidně mohou spor vésti, neboť nakonec musí
jej zaplatiti domácí pán, a to jest zjev,
jenž ani nepůsobí příznivě
na celé pojetí těchto zákonů,
jenž však musí míti také nanejvýš
nepříznivý vliv na vzájemný
poměr nájemníků a domácího
pána i pro příště. Nemohu pochopiti,
že ani nyní v 11. roce trvání tohoto
státu nejsme ještě ani tak daleko, abychom
nemohli převzíti do zákona svobodu v uzavírání
smluv mezi domácím pánem a nájemníkem.
Nemohu uznati obav, které zde projevil řečník
přede mnou, pak kol. Langr s tohoto místa
proti svobodě ve smlouvách, neboť konečně
nemá přece býti zákonem nucen některý
nájemník k nějaké smlouvě,
má mu býti ponecháno na vůli, aby
s domácím pánem uzavřel smlouvu, která
ho postaví mimo ochranu jednotlivých ustanovení
ochrany nájemníků anebo nikoliv. Jest samozřejmé,
že nájemník jen tehdy použije svobody
při smlouvách, když si z toho slibuje nějaký
prospěch, a jistě nelze očekávati,
že by domácí pánové možnosti
takové svobody při smlouvách mohli nějak
užíti k odvetě, zvláště
když nájemníkům jest vždy možno
již podle znění samého zákona
takovou smlouvu přímo odmítnouti a domácí
pán nemá zákonitých prostředků,
aby nájemníku proti jeho vůli nějakou
smlouvu vnutil. Toto stálé vylučování
svobody při smlouvách připadá mi jako
neoprávněné poručníkování
dospělých zákonem a mohlo býti vyloučeno.
Kromě těchto nutných změn prozatímních
zákonů očekávala veřejnost
ještě docela jiné změny. Veřejnost
smířila se dokonce i s myšlenkou, že 1.
července bude nájemné znovu zvýšeno
o 20%, veřejnost dokonce očekávala, že
v novém prozatímním zákoně
bude domácím pánům poskytnuta možnost
rozděliti nějak na nájemníky škody,
způsobené mimořádnými poměry
a škody způsobené mrazem, které se letošní
zimy na domech ukázaly. Nuže, nic z toho se nestalo.
Prozatímní zákony leží dnes před
námi a sněmovna je má bez jakékoliv
změny prodloužiti do 31. října. To jest
také důkazem, že se koalice stále ještě
obává nových voleb a že tedy považuje
za radno, nedotýkati se vůbec těchto zákonů,
protože kdyby na podzim mělo dojíti k volbám,
vládní strany mohly by demagogicky ukazovati na
to, že byly pro zachování ochrany nájemníků.
Nelze pochopiti, že ani na zákoně o podpoře
stavebního ruchu nebyly vůbec provedeny žádné
změny. Stavební katastrofy, které jsme zažili,
zřetelně ukázaly důvody, které
vedou k takovým katastrofám, ukázaly, která
zákonná ustanovení zavinila takové
katastrofy. A nyní zákonodárce nepovažuje
za hodno námahy předložiti sněmovně
návrh, jenž by odstranil takové příčiny
překotného stavění, takové
příčiny stavebních katastrof, jenž
by se pokusil znemožniti lichvu se stavebními pozemky
a hmotami. Pohlížíme-li tedy na tento návrh,
musíme dojíti ke smutnému výsledku,
že se v tomto státě bytová otázka
neupravuje s hlediska hospodářské nutnosti,
s hlediska sociálních zákonů a předpisů,
nýbrž jedině s hlediska taktických nutností
stranické demagogie vládních stran.
Německá strana národní žádá,
aby se nepořádku v hospodaření vládní
koalice nezneužívalo k tomu, aby se dále odkládaly
porady o bytovém zákonu, žádá,
aby ihned byl předložen definitivní zákon
a aby byl důkladně projednán ve výborech
a v plenu sněmovny do konce června t. r. s právní
účinností od 1. července 1929, žádá,
aby zároveň ve spojení s tím se konaly
porady o úpravě platů osob s pevným
platem, státních úředníků
a učitelů.
Poněvadž právě mám slovo, chci
použíti příležitosti, abych se
zmínil o případě, který se
stal právě před týdnem. Právě
téhož dne před týdnem, v téže
době stál jsem zde na tribuně této
sněmovny a činil jsem projev ke dni 4. března,
vzpomínaje na německé krvavé oběti
práva sebeurčení ze dne 4. března
1919. Byl jsem si úplně vědom toho, že
takový projev jest slavnostní, a učinil jsem
jej ve formě, kterou jsem naprosto neporušil důstojnost
této sněmovny, a mými vývody nemohly
býti nikterak dotčeny ani city českých
stran. Omezil jsem se čistě jen na fakta a přece
mi předsednictvo této sněmovny zabavilo mou
řeč na 13 místech. (Výkřiky
poslanců něm. strany národní.) [Další
věty byly usnesením předsednictva posl. sněmovny
ze dne 7. března 1929, podle §u 9, lit. m)
jedn. řádu vyloučeny z těsnopisecké
zprávy. Viz str. 36 této těsnopisecké
zprávy.] (Výkřiky poslanců něm.
strany národní.) Je-li již tento postup
přímo neslýchaný, pak tím neuvěřitelnější
jest, že v mé řeči byly zabaveny i věty,
které měly objasniti programový směr
mé strany. Každý ví, že jsme stranou
velkoněmeckou, všeněmeckou, a přece
nikdo ani na žádné veřejné schůzi
nebyl dotčen tím, když jsem mluvil o utvoření,
o vzkříšení všeobecné německé
vlasti. (Souhlas na levici.) I imunitní výbor,
kdyby byl některý státní zástupce
byl žádal, abych byl pro takový výraz
vydán, byl by to zamítl, poněvadž to
jsou samozřejmě jen věty vyňaté
z programu strany, které charakterisují směr
celé strany. Předsednictvo posl. sněmovny
považovalo za nutné zabaviti i takové programové
věty jedné strany, škrtnouti je z těsnopisecké
zprávy. Co nejrozhodněji protestuji proti takovému
postupu, poněvadž konečně takovým
chováním sněmovního předsednictva
se parlamentarismus vůbec stane fraškou, ztratí-li
tato tribuna i poslední zbytek svobody slova. (Potlesk
poslanců něm. strany národní.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
L. Wenzel. Uděluji mu slovo.