Středa 20. března 1929

Posl. Stašek: Slavná sněmovno! Dnešního dne přistupujeme k důležitému zákonodárnému aktu, jímž má se státi Národní divadlo, tato od lidu zvaná Zlatá kaplička českého národa, majetkem celého Československého státu. Pokládám událost tuto za velmi důležitou a významnou pro kulturní vývoj československého národa vzhledem k významu, jaký Národní divadlo vždy pro kulturní život a duchovní vývoj našeho národa mělo. Kdo by v té chvíli nevzpomínal na celou řadu velikých, kulturních událostí, z nichž spiaty jsou dějiny Národního divadla a jež vlastně ve své podstatě znamenají cestu českého lidu od jeho národního probuzení až k jeho národnímu i státnímu osvobození. Jak mocně na příklad působila k probuzení národního i politického sebevědomí v dobách nejhoršího útisku německých vlád vídeňských taková slavnost položení základního kamene ke stavbě Národního divadla, kdy ze sedmi nejpamátnějších míst v Čechách a na Moravě za ohromného nadšení českého lidu, jakému snad se vyrovnaly jen chvíle 28. října 1918, vezeny byly balvany do základů Národního divadla. A jakého ohromného národního enthusiasmu bylo třeba, aby chudý český národ ze svých vlastních prostředků a beze vší podpory nepřátelských vlád rakouských dvakráte si postavil tak výstavnou budovu divadelní, že ještě dnes je ozdobou a pýchou naší Prahy, takže právem v čelo její bylo možno umístiti hrdý ale i výmluvný a poučný nápis: "Národ sobě!" A z ostatních, mnohdy národně velmi významných událostí z dějin Národního divadla, ještě vzpomínám na rok 1892, kdy Národní divadlo pořádalo první svůj zájezd do Vídně a rázem získalo toto nám nepřátelské město nejen pro nesmrtelnou hudbu Smetanovu, ale též pro lepší ocenění českého národa jako národa vzdělaného a kulturně vyspělého.

A potom za války Národní divadlo bylo snad jediným místem, na němž posilováno bylo národní uvědomění českého lidu, místem, v němž živena byla jeho víra v lepší budoucnost českého národa. Kdo by tu opět nevzpomněl na velkolepé květnové slavnosti divadelní r. 1918 u příležitosti 50letého jubilea Národního divadla! Tyto slavnosti byly nejen příležitostí k posílení odporu potlačovaných slovanských národů v Rakousku proti Vídni, ale při nich již jasně a otevřeně se mluvilo o rozbití Rakouska, osvobození československého národa a zřízení samostatného československého státu.

Komu z nás, jenž prožil tyto slavnosti a chvíle strhujícího nadšení, by ještě dnes nebušilo rychleji srdce při vzpomínce na tyto divadelní slavnosti, při nichž český lid poprvé elementárním a masivním způsobem ukázal, že žádná moc na světě není tak silná, aby mohla zničiti jeho lásku k národu a touhu po svobodě.

Dámy a pánové, uvažujeme-li tímto způsobem o významu Národního divadla nejen pro kulturní, nýbrž i národní a politický život českého národa, potom zdá se mně, že zestátněním Národního divadla splácíme vlastně dluh, ke kterému jsme byli zavázáni hned od prvních dnů své státní samostatnosti. Tehdy vzhledem k osvobozeneckým zásluhám Národního divadla byl osvobozený národ přímo povinován povýšiti tuto instituci za nejpřednější svůj kulturní ústav státní a postaviti ji v čelo všech podobných ústavů, v nichž dramatické musy vzdělávají v českém lidu umělecký cit a posilují národní a státní jeho uvědomění.

Ovšem vůči tomu slyšíme skeptické hlasy, jež v zestátnění Národního divadla nevidí nic dobrého pro tuto naši nejpřednější scénu národní. Uvádí se zvláště, že ani zestátnění velkých divadel v cizině, jako jsou na př. Velká opera pařížská nebo rakouská spolková divadla nebo pruská státní divadla, se neosvědčilo. Zestátněným divadlům se vytýká, že jsou repertoirově sterilní, byrokraticky těžkopádná, pro nesnáze finanční nemohou si udržovati prvotřídní umělce atd. To všechno prý hrozí i našemu Národnímu divadlu.

Přiznávám upřímně, že přes všechny sympatie, jež k zestátnění Národního divadla mám, nemohu se přece jen ubrániti obavám, aby se nestalo se zestátněným Národním divadlem to, co se stává se všemi podniky a institucemi, jež přicházejí do státní správy. Stávají se nevýnosnými, těžkopádnými, neprůbojnými, zpolitisovanými a vůbec sterilními. A po této stránce bude povinností parlamentu nejen odhlasovati zákon o zestátnění Národního divadla, ale také pilně k tomu přihlížeti, zda státní správa, resp. ministerstvo školství tuto naší jedinou státní scénu vede tak, aby byla skutečným representantem naší národní kultury a odleskem bohatého duševního života našeho československého národa.

Bude třeba pilně toho dbáti, aby při zpolitisovaném našem životě Národní divadlo nebylo ovládáno neb ovlivňováno určitými politickými směry a aby nestalo se majitelem jedné politické strany, nýbrž tak, jak je to obsaženo v jeho názvu, národa celého, bez rozdílu politického, sociálního a náboženského.

Slavná sněmovno! Při změně majitele Národního divadla bude třeba v prvé řadě zvláště jemné ruky, aby se vyřešila ona otázka, jež jest otázkou života i smrti všech velikých divadel, zajistiti totiž soulad mezi požadavky uměleckými a hospodářskými. Mezi těmito dvěma činiteli odehrává se v každém divadle, jež chce státi na kulturní výši, stálý souboj a bude se určitě odehrávati i v zestátněném Národním divadle, a záleží pouze na vedení divadla a jeho taktu, aby v souboji tomto nepodlehla jedna nebo druhá strana vždy na škodu a zkázu divadla samého. Nemyslím, že by se nedalo docíliti určité rovnováhy mezi stránkou uměleckou a hospodářskou, ale k tomu cíli je třeba, aby zvláště umělecké vedení přestalo experimentovati s různými hyperpokrokovými hrami, jež již předem jsou odsouzeny k neúspěchu, a dávalo kusy již vyzkoušené, pevné ceny umělecké, ať již z produkce klasické nebo umírněné produkce moderní.

Tato povinnost je tím naléhavější, poněvadž na státní scéně, podobně jako na velikých státních scénách v jiných státech, nebude možno pěstovati pokusnictví, jak dosud zvláště v opeře Národního divadla se hojně stávalo a jak obecenstvo i herci si na tuto okolnost tolik stěžují. Kolik tu bývá jen vyplýtvané duševní a fysické energie členstva divadelního. A výsledek? Taková "Skleněná panna", kus to, jenž by se po morální anebo spíše nemorální stránce sotva hodil i pro některé předměstské revuální divadlo, musel býti vzat po první reprise z repertoiru. Podobně skončil i v činohře "Jura ďábel" a jiné ještě hry, jež nechci zde jmenovati. Takové nezdařené experimenty jsou těžkým poškozením nejen pokladny divadelní, ale také proviněním na hercích samých, že zbytečně se dřeli s věcí, o jejímž propadnutí již při studování nebylo pochybností. Zdá se však, že při sestavování repertoiru rozhodují více než věcné úvahy, různé umělecké sklony a choutky, jimž se musí učiniti zadost, bez ohledu na těžké finanční poškození ústavu, bez ohledu na těžkou a vysilující námahu divadelního členstva i na přání obecenstva.

To ostatně nejlépe ukazují cifry z posledního roku Národního divadla před

provedením reformy politické správy, které prokazují, že právě z moderních her nepodařilo se ani za největších obětí finančních udržeti na repertoiru ani jedinou, kdežto klasická díla i nové moderní práce, na kterých ovšem určitý směr naší divadelní kritiky nemůže nic krásného najíti, mohla býti nepřetržitě po delší dobu provozována bez značnějšího schodku, ba po případě i se značným ziskem. Tak na př. "Ataman Rinov" hrál se pouze devětkrát se schodkem 19.293 Kč, "Sadko" 14krát se ziskem 13.944 Kč, "Velký Bůh Brown" 4krát se schodkem 2.181 Kč, "Věc Makropulos" 6krát se schodkem 22.427 Kč, "Jura ďábel" jednou se schodkem 4.078 Kč, "Lišák Stavinoha" dvacetkráte se schodkem 69.753 Kč, "Skleněná panna" dvakráte se schodkem 18.659 Kč, "Jan Žižka" čtyřikráte se schodkem 18.809 Kč, "Olla Patrida" sedmkráte se schodkem 21.102 Kč, "Bratři Karamazovi" čtyřikráte se schodkem 10.646 Kč, "Plukovník Švec" patnáctkrát se ziskem 68.013 Kč, atd.

Slavná sněmovno! Tato čísla nechť jsou varovným znamením, aby se na dosavadní falešné cestě repertoirní po zestátnění Národního divadla nepokračovalo, po případě nezacházelo ještě dále, nýbrž aby se hledala náprava v tom, co až dosud nebylo v pořádku. Nazývá-li se naše první scéna národní, potom bychom si přáli, aby i v kusech na ní dávaných byl zřejmý duch národní a nikoliv mezinárodní duch bolševický, jejž již nejednou v Národním divadle samo obecenstvo musilo odmítnouti. Obecenstvo i umělecká kritika, pokud zůstala ušetřena určitých vlivů a směrů, přeje si, aby Národní divadlo pěstovalo moderní tvorbu dramatickou, ale při tom též žádá, aby bylo přihlíženo k některým národním hrám našich starších dramatiků jako Tyla, Stroupežnického, Bozděcha, Jeřábka, Šuberta, Šamberka, Klicpery, Štolby a j. Totéž platí i v operním repertoiru. Zde zvláště je pozorovati nechuť k některým našim českým skladatelům a jejich dílům. Po celý čas se na př. nedává Kovařovičova opera Na Starém Bělidle, jen málokdy Psohlavci, Weissův Polský Žid, Lešetínský kovář a řada jiných oper od našich vynikajících národních skladatelů.

Stížnosti pronáší divadelní obecenstvo i po té stránce, že v Národním divadle nedávají se opery cizích věhlasných operních skladatelů, kteří jsou na všech světových divadlech, jako na př. Královna ze Sáby, Hugenotti, Vilém Tell, Parcifal, Nížina, a řada jiných velikých a oblíbených oper, které by plnily divadlo a prospěly by jeho financím, jež podle důvodové zprávy budou na rok 1929 pasivní částkou 10,692.000 Kč.

Zvláštní kapitola v mé řeči mohla by býti věnována pohostinskému vystupování cizích umělců. Často takový hostující umělec ani zdaleka se nevyrovná domácí umělecké síle. Nechci uváděti toho příklady, z nichž některé jsou opravdu křiklavé, a omezím se pouze na žádost, aby hosté byli připouštěni na jeviště Národního divadla pouze tehdy, mají-li opravdu světovou úroveň. Rozhodně však obecenstvo očekává, že po zestátnění Národního divadla bude v něm uplatněn duch národní, duch zdravé národní kultury, a přestanou v něm působiti vlivy, jež jsou s národním cítěním v diametrálním rozporu. (Výborně!) Nejlepším výrazem ducha, jaký v Národním divadle dnes panuje, je bohužel fakt, že při slavnostním jubileu Smetanově mluvil v Národním divadle o tomto našem nejnárodnějším skladateli komunista dr Nejedlý, nebo že dnes při této debatě komunista Haken tak vřele se ujímal šéfa opery Ostrčila. A mám se zmíniti též v této souvislosti o nezdařeném pokusu odstraniti Hynaisovu oponu? Tehdy zachvělo to celým národem. K uskutečnění tohoto zločinu nedošlo, ale nezáleží jen na oponě, nýbrž též na tom, co se za tou oponou děje. Ten častý kult kýčů, ta mnohdy cirkusová režie, ta zvláštní výprava, o níž se naše výtvarné kruhy často tak odmítavě vyslovují, ten celý směr není náš, je k nám z ciziny importován a my máme při této příležitosti přímo povinnost žádati, aby v Národním divadle opět zavládl duch náš, duch národní, duch československý. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany lidově.)

Slavná sněmovno! Mluvím-li o národním duchu, který má naplňovati síně naší zlaté kapličky na Vltavě, potom musím se zmíniti ještě o jednom požadavku, který by měl býti při uměleckém řízem Národního divadla uplatňován a nikoliv, jak se tak často děje, ještě hrubě poškozován. Je to živel mravní a náboženský v umění Národního divadla. Když byl kladen základní kámen k Národnímu divadlu, první poklep na tento kámen učinil "Otec národa" František Palacký. Udeřil na kámen se slovy: "Ve jménu národa v Čechách a na Moravě jednotného! Požehnej Pán Bůh dílu svatyni této, ve které národu českému zjevovati a před oči stavěti se má všeliká mravní pravda a krása."

Takový účel a program Otec národa Palacký vytknul Národnímu divadlu za jásotu kolem shromážděných ohromných zástupů. A tu jsme u bolavého bodu nynějšího divadla vůbec a Národního zvláště. Před časem chtěla správa Národního divadla násilím obecenstvu vnutiti Soumangeovu blasfemickou hru "Příští Mesiáš". Jen pro krajní odpor obecenstva a úřadů správa divadla byla nucena tento kus dáti z denního repertoiru. Ale kolik je jiných kusů, v nichž se činí zjevné i zastřené posměšky z pravd křesťanských, stav duchovní zlehčuje a zesměšňuje, úkony náboženské karikují, ale zvláště tendenčně se zkreslují české dějiny, v nichž snižováni jsou katolíci, ale oslavováni husité, protestanté a jiní z odpůrců církve katolické. A ještě horší je to s morálkou. Skorem se zdá, jakoby moderní divadlo a ovšem i Národní divadlo chtělo se postaviti mimo dekalog. A jsou to zvláště přikázání šesté a deváté, jež jakoby pro divadlo neexistovaly. Není to pravý opak onoho účelu a programu, jejž vložil do vínku Národnímu divadlu patriarcha našeho národa Palacký: Zjevovati a před oči stavěti všelikou mravní pravdu a krásu?

A což je nejhorší, že podobná představení dávána jsou i pro školní mládež. Bůh ví, co děje se v srdci takového dítěte nebo mladého studenta, když představují se mu na jevišti sugestivním způsobem scény, jež zlehčují náboženskou víru, církev nebo obsahují různé frivolnosti. Nedávno stěžoval si mi jeden otec, jenž byl se svým synkem na studentském představení, jak trapno mu bylo vedle svého dítěte dívati se na ty smyslnosti, jimiž kus byl nabit. Žádáme divadelní správu, aby zvlášť úzkostlivě vybírala kusy pro školní představení a zvláště aby vymýtila z nich všechno, co by mohlo rušivě se dotknouti náboženského myšlení dítěte nebo jeho mravního cítění a vychování. Voláme při té příležitosti na stráž i školní úřady, aby tu zvláště bděly nad divadelními představeními pro studenty, a otevřeně pravíme, že bychom museli energicky vystoupiti proti tomu, aby se na př. opakoval případ vinohradského divadla, kde dokonce noviny psaly, že za podpory zednářské lože dává se pro studenty Dvořákův kus "Kalich". Pokud se týče Národního divadla, myslím, že by nebylo ani důstojné prvé státní scény, aby se na ní dávaly kusy tendenčně proticírkevní. Státní scéna musí respektovati smýšlení všech občanů tohoto státu.

Vůbec Národní divadlo, a to chci zvláště zdůrazniti, po svém zestátnění musí hledati pevný umělecký směr, přestati experimentovati a snažiti se, aby se stalo oficielní naší scénou nejen po stránce representativní, nýbrž i umělecké, aby se stalo

skutečným a vážným representantem naší národní kultury a naší umělecké výše.

Z té příčiny doporučujeme, aby jmenována byla při ministerstvu školství zvláštní umělecká komise, skládající se z odborníků divadelních i uměleckých, která by měla na zřeteli uměleckou stránku Národního divadla, schvalovala by umělecký program tohoto divadla a vůbec dbala o to, aby Národní divadlo sloužilo skutečně účelům uměleckým, aby neuplatňovaly se v něm jednostranné směry umělecké nebo politické a aby nově zestátněné divadlo umělecky tak vyspělo, aby se stalo chloubou našeho národa před celou cizinou.

Slavná sněmovno! Mluvím-li o umělecké stránce Národního divadla, chci ještě zdůrazniti, že jedním z nejpodstatnějších činitelů k dosažení umělecké úrovně této naší první státní scény jest spokojené, řádně placené a na umělecké výši stojící členstvo divadla. A v této příčině myslím, že prvním úkolem nové správy divadelní musí býti neupravené poměry gážistické, ale zvláště pensijní, nově upraviti tak, aby jednak členstvo se nemuselo se starostí dívati do budoucnosti, nýbrž aby také neopouštělo - zvláště ti vynikající herci - z finančních důvodů naše státní divadlo.

Zvláště bude třeba, aby platy členstva odpovídaly platům na scénách cizích, stejné úrovně, jako na příklad ve Vídni, Varšavě atd. V prvé řadě musí býti pamatováno na operní sbor Národního divadla, jenž opravdu pracuje až do úpadu. Považte, že máme nejen Národní divadlo, nýbrž i Stavovské divadlo, tedy vlastně divadla dvě - a pro tato dvě divadla pouze jediný divadelní operní sbor. Tak se stává, že operní sbor má do měsíce až 44 představení. K tomu přimyslete si, že má denně 1 1/2 hodiny trvající sborovou zkoušku, potom na jevišti třeba tři hodiny trvající cvičení, při zkouškách musí zpívati plným hlasem, což se jinde neděje. Jak dlouho tuto námahu mohou členové operního sboru vydržeti a zda není ohroženo jejich zdraví a často jediný majetek, který mají, totiž hlas? Žádáme, aby gáže opernímu sboru, respektive propočítám služebních let bylo upraveno tak, jako se stalo při orchestru, a to již z toho důvodu, že na příklad členové operního sboru za války zpívali po dlouhou dobu za pouhé 2 Kč denně. (Slyšte!) Rovněž tak i technickému personálu je třeba upraviti platy. Upravily-li se jakž takž gáže orchestru - neříkám, že dostatečným způsobem - potom prostá spravedlnost káže, aby se stejně měřilo i ostatním tělesům. Jinak vyvolává se v personálu řevnivost, nespokojenost a všechno to, co podlamuje nejen divadelní disciplinu, nýbrž i chuť k práci a k uměleckému tvoření a snažení.

Zvláště však jest svrchovaně potřebné, aby zaměstnanectvu Národního divadla byly řádně upraveny pense. Po této stránce jsou v Národním divadle tak neupravené a rozhárané poměry, že pokládám za nutné, aby správa státní nejdříve obírala se touto otázkou. V prvé řadě rád bych upozornil na přeubohé poměry staropensistů Národního divadla. (Posl. Myslivec: 200 Kč měsíčně!) Srdce se člověku opravdu svírá, slyší-li, kterak tito staropensisté, kteří po desetiletí působili v Národním divadle a z nichž mnozí byli miláčky obecenstva, dnes v opuštěnosti a zapomenutí přímo strádají v nouzi. Jsou odkázáni pouze na svůj pensijní fond dr Ladislavem Riegrem založený, do něhož po celou dobu své činnosti z gáže platili a do něhož přispívala správa divadla jen poplatky z mimořádných představení a pohostinských her. Tento fond v době předválečné měl svůj význam, neboť nejvyšší kvota po 25leté služební době činila 3600 K ročně. Jest však neuvěřitelné, že tentýž peníz ještě dnes v desátém výročí naší samostatnosti za úplně změněných hospodářských poměrů dostávají stále. A k tomu ještě těch, kteří požívají této nejvyšší kvoty, 3600 Kč ročně, jest pouze několik. Pense ostatních pohybují se mezi 150 až 200 Kč měsíčně. (Hlasy: Skandál!) A jsou to herci ve vysokém stáří, jako na příklad Edmund Chvalovský, 94letý, Adéla Wolfová, 82letá, Antonín Vávra, 83letý, Adolf Krössing, 82letý, Paršová-Zikešová, 78letá, atd. Pense jiných, na př. pí. Maturové, 200 Kč, profesorky Laudové 300 Kč, Weisové 200 Kč, Matějovské 300 Kč měsíčně. K těmto pensím přispíval zemský výbor tak, že nejvýše dosažitelná částka je 12.000 Kč ročně. Hrozné však přímo jsou poměry vdov po solistech Národního divadla. U nich je nejvyšší kvota 1200 Kč ročně, ale tu dostává pouze několik vdov. Jiné mají 600 Kč ročně, některé pouze dar z milosti. Slavná sněmovno, myslím, že jest opravdu povinností vlády, aby nyní za nových poměrů upravila těmto staropensistům, jichž ostatně není mnoho, platy, a to tak, aby jim aspoň byl přiznán 50% přídavek k pensi již dostávají, jak jim ostatně bylo slíbeno již r. 1918. Jsme povinni, abychom aspoň poněkud zpříjemnili stáří těmto zapomenutým a zašlým hvězdám našeho, svým významem opravdu "národního" divadla.

Slavná sněmovno, stejnou povinnost jako ke staropensistům máme ovšem i k ostatnímu členstvu Národního divadla, pokud se týče pensijního zaopatření. Dnes, kdy upravili jsme pevnými normami zákonnými starobní pojištění dělnictva a soukromých zaměstnanců, nemůžeme se lhostejně dívati na ustanovení nynějšího pensijního divadelního řádu, jenž ve svých některých normách jest opravdu nemožný. Pensijní poměry solistů vypadají tak, že jen po ohromných prosbách, často i u presidenta republiky, se pense upraví na nějakých 2000 Kč měsíčně. Ustanovení pensijní jsou taková, že na př. členové, kteří jdou do pense s 10 služebními lety, mají

1200 Kč měsíční pense, a umělce, který pracoval u Národního divadla 20 let, jen 1350 Kč měsíční pense. Zdá se to býti neuvěřitelnou věcí, ale je tomu skutečně tak. Je nutno, aby pense byly vyměřovány podle jednotné normy, percentuelně podle gáže a podle služební doby. Maximální hranice, od které by se mohlo propočítávati, budiž do 72.000 Kč, poněvadž u tenorů při gáži až 100.000 Kč byla by abnormální. Pokud se týče doby služební, která by opravňovala k plným pensijním požitkům, budiž snížena na 25 roků, jak tomu bývalo i dříve. Jest ovšem nutno vzhledem k tomu, že k Národnímu divadlu přijde umělec, jenž byl zaměstnán u jiných scén, aby mu byla započítána služební léta u jiných podniků před přijetím do svazků Národního divadla. Totéž by platilo i pro operní sbor a ostatní tělesa. Tímto způsobem bylo by možno plně zabezpečiti stáří členů Národního divadla, takže by bez obavy před budoucností mohli se věnovati svému uměleckému poslání a práci.

Mluvím-li již o těchto věcech, nemohu, abych se ještě o jedné věci nezmínil. Nenáleží právě k příjemnostem života, přijíti k poznání, že síly duševní i fysické jsou pro mé povolání vyčerpány a že je potřebí udělati místo silám jiným, mladším. Bolí-li každého jednotlivce odchod z činného života a služby do výměnku, bolí tím více divadelního umělce, jehož celý život byl spjat s divadlem a s celým tím jeho zvláštním životem. Je proto nutno s největším taktem a šetrností připravovati umělce k tomuto bolestnému proň odhodlání. Nemůžeme tudíž souhlasiti se správou Národního divadla, jež vždy při pensionování umělců nedbala toho taktu, ba někdy ani primitivních zásad vděčnosti a slušnosti. Posledně se tak stalo na př. s paní Horvátovou, jistě velmi zasloužilým členem Národního divadla, jež zůstane v některých operách dlouho nenahraditelnou, nebo Rýdlovou-Kvapilovou a jinými herci.

Souhlasíme s členstvem Národního divadla, jež žádá, aby před propuštěním do výslužby členové byli nejdříve prohlédnuti lékařem-odborníkem a aby o jejich pensionování rozhodla komise, jejímiž členy by byli též důvěrníci všech těles Národního divadla. Jen tak se zamezí onomu stranickému a často velmi neodůvodněnému honění umělců do předčasné pense a nejistotě, jaká po této stránce u Národního divadla dnes jest.

Ostatně je čas, aby ve správě Národního divadla zrušen byl nynější protekční systém, jejž Národní Listy nedávno správně nazvaly systémem spojitých nádob. Obecenstvo s nelibostí sleduje, kterak přední umělci jsou odstrkováni a úmyslně přezíráni, a naopak síly, jež svou uměleckou potencí těmto nijak se vyrovnati nemohou, jsou protežovány. Mohl bych po této stránce uvésti řadu jmen, naší veřejnosti velmi dobře známých, a mohl bych o tomto protekčním systému pověděti leccos zajímavého, ale pro dnešek od toho upouštím v tom předpokladu, že i zde při změně opery Národního divadla se stane rozhodná náprava. Taktéž v divadle musí vládnouti spravedlnost, aby herci zbytečným rozrušováním, šikanováním a tvořením určitých klik a směrů neztráceli chuti k práci a umělecké činnosti. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Slavná sněmovno! Těchto několik myšlenek jsem pokládal za nutné sděliti vzhledem k chystanému přijetí osnovy zákona o zestátnění Národního divadla. Strana naše bude hlasovati pro tento zákon v předpokladu, že po zestátnění bude Národnímu divadlu možno ještě více pracovati pro ty veliké účele a ideály, pro které bylo zbudováno, a jež tak krásně vystihl Karel Sladkovský ve své slavnostní řeči při položení základního kamene Národního divadla, když pravil: "Ze země i vody studánky, z jejíhož pramene slovanský apoštol Cyril praotce naše zasvěcoval učení Kristovu, z posvátné vody a země této vypálenou kameninu zasílá sem sesterská naše Morava, aby tak jako slovanští apoštolové Cyril a Methoděj ctěni a slaveni jsou po veškerém světě slovanském, i chrám našeho umění proslavil se v Slovanstvu veškerém, aby se stal mocným pilířem duševní i národní jednoty slovanské." (Potlesk poslanců čsl. strany lidově.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Sladký. Dávám mu slovo.

Posl. Sladký: Slavná sněmovno! Po poměrně dlouhé době 20 měsíců dána je dnes slavné sněmovně poslanecké příležitost, zabývati se zase jednou také osnovou rázu kulturního, osnovou o zestátnění Národního divadla v Praze. Je to zákon sice obsahem neveliký, má jen 7 paragrafů, ale svým významem neobyčejně důležitý už proto, že zde na poli kulturním, divadelním, konáme kus dokončení naší národní revoluce tím, že jeden z nejdůležitějších pomníků našeho národního probuzení a obrození dáváme do rukou státu. Je přece jisto, že v našem stoletém obrození bylo vytvoření našeho Národního divadla v Praze nejskvělejším činem a opravdu pomníkem velmi důležitým. Je zajímavo, že právě roku 1929, kdy vzpomínáme 100letého úmrtí prvního našeho buditele a obroditele Josefa Dobrovského, zakončujeme toto své kulturní obrození zestátněním Národního divadla.

Dobrovský první zahajuje velkou éru našeho národního obrození tím, že očišťuje naši českou minulost od různých pověr, od příměsků, které dobou na ni byly naneseny, a tím, že kritikou čistou, vědeckou a rozumovou počíná tvořiti základ naší moderní české kultury. Po něm přichází velká doba Jungmannova, Palackého, Šafaříkova, jíž národ obrodil svou minulost dějinnou, svou literaturu, svůj jazyk a ukázal své velké postavení a poslání ve světě slovanském.

R. 1848 doba Havlíčkova, Palackého, Riegrova klade základ k novodobé české politice: Obrozujeme se politicky a formulujeme r. 1848 po prvé svůj program politický a svůj poměr, poměr národa českého k Vídni, k monarchii habsburské; zároveň pak Havlíček vystupuje tu již jako typ prvního moderního, nedostižitelného českého žurnalisty.

A po této době buditelů přichází generace tvůrců, kteří tvoří základy svérázné moderní české kultury. Je to Jan Neruda v oboru literárním, dr Miroslav Tyrš obrozením ideálu staré Hellady na půdě české: i malý národ svou branností a tělesnou a duševní schopností může dosíci svého místa na slunci! V oboru výtvarném jsou to veliká jména Mánesa a Aleše, v oboru hudebním nedostižitelné jméno Bedřicha Smetany, zkrátka je to veliká generace tvůrců. Prvním kulturním činem a výmluvným důkazem toho, že se národ obrodil, že je schopen jíti svou samostatnou cestou, svobodně volenou, bylo právě postavení Národního divadla v Praze.

To je právě nejskvělejší čin našeho národního obrození! Jednak jím dokázal národ celému světu svou lásku, své uvědomění, své nadšení, jednak svou hospodářskou sílu, že ze svých vlastních prostředků dovedl si vybudovati svou "zlatou kapličku na Vltavě".

Ale byla to zároveň také naše kulturní legitimace vůči cizině, poněvadž právem mluvíme o t. zv. umělecké generaci Národního divadla. Nejskvělejší jména tehdejšího kulturního českého světa se:spojila, aby vtiskla ráz svého umění tomuto svatostánku, naší zlaté kapličce na Vltavě. Ať to byl architekt Zítek, Hynais, Aleš, Bedřich Schnirch, Myslbek, Ženíšek, ať to byl Smetana, nebo ona veliká generace herecká: zkrátka nadarmo nebylo zahájeno představení v Národním divadle Smetanovou Libuší, aby celému světu zazněla památná slova: "Můj drahý národ neskoná, on všechny hrůzy pekla slavně překoná!"

A jestliže dnes osvobozený národ ve svém obnoveném československém státě přikročuje k zestátnění Národního divadla, plní tím doslovně a důsledně jen to, co praví nadpis nad oponou Národního divadla "Národ sobě", protože národ československý a stát československý jest jedno a totéž. Dnes již to není jen Národní divadlo, dnes je to zároveň státní divadlo, divadlo Československé republiky!

Naše Národní divadlo tímto zákonem přejímá ovšem důležité úkoly. Zůstává i na dále věčně živým zdrojem naší národní umělecké, kulturní síly a vůči cizině stává se representantem státu a zároveň kulturním majákem a kulturní legitimací duchovní síly našeho národa.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP