Středa 20. března 1929

Proto je nutno zde zdůrazniti několik základních požadavků. Je nutno, aby Národní divadlo dnes zestátněné bylo úplně vybaveno a vypraveno, jak to odpovídá moderní době, moderním potřebám a požadavkům, aby mohlo kráčeti s duchem doby po boku velikých světových divadel.

Je nutno, jak již několik řečníků zdůraznilo, upraviti také náležitě platy umělců. Srovnáte-li platy prvotřídních umělců-solistů našeho Národního divadla s tím, kolik se platí umělcům filmovým, vidíte, jak zde hluboké umění je hmotně znehodnocováno proti umění filmovému.

Upozorňuji zároveň na důležitost našeho orchestru Národního divadla, který snese jistě měřítko evropské úrovně a který se skládá ze samých konservatoristů; bude nutno, aby i platová úprava tohoto orchestru byla náležitě přizpůsobena novým poměrům.

Také upozorňuji na služební, právní a hmotné poměry uměleckého, technického a pomocného personálu, na důležitou otázku pensijní, aby pensionovaní umělci Národního divadla nemusili vyhledávati ve svém stáří ještě vedlejší příjem, jako to vidíme v biografu na Slovanech. Je také nutno, aby co nejdříve vláda přikročila aspoň k přípravným pracím pro vybudování nové druhé moderní scény v Praze. Máme jakousi náhražku druhé scény ve Stavovském divadle, ale divadlo, které vyrostlo v dobách Mozartových na konci 18. století, svým vnitřním zařízením přes nákladné adaptace, podniknuté zemským výborem, nevyhovuje. Proto umístění druhé scény Národního divadla ve Stavovském divadle jest jen pouze prozatímní, dočasné, a je jisto, že toto provisorium nedá se dlouho udržeti.

A konečně jako třetí požadavek bych zdůraznil, že je nutno věnovati všemožnou péči vnitřnímu prohloubení, aby na jevišti Národního divadla se dávaly věci opravdu hodnotné a kulturně cenné. Zejména vřele bych doporučoval, aby věnována byla náležitá pozornost moderní tvorbě domácí. Zdá se mi, že upadá celý náš národní ruch literární do velké chyby. Prohlížíme-li výkladní skříně jednotlivých knihkupectví, vidíme ohromnou záplavu cizích překladů; ovšem pokud se obnosu týká, knihy ty nejsou nijak lacinější než knihy domácí tvorby. Zdá se mi, že příliš mnoho holdujeme kultu ciziny a že mnoho méněcenného přichází do naší literatury. Tato chyba jest i v našem divadelnictví: dáváme příliš přednost kusům cizím, z cizích divadel přeloženým, a věnujeme málo pozornosti otázce, jak povznésti domácí tvorbu a zejména posíliti naše domácí mladé autory. Tolik o Národním divadle!

A nyní dovolte, abych ještě několika slovy se zmínil o poměrech v divadelnictví v Československé republice vůbec. Divadlo je kulturní podnik a jako kulturní podnik tvoří hodnoty ideální, duševní a duchovní, nehmotné. Má-li udržeti kulturní úroveň, musí počítati s určitými deficity. A chce-li se těmto deficitům vyhnouti, musí hodně a hodně slevovati s umělecké výše a provozovati t. zv. kasovní kusy, které umělecky jsou mělké, ale které znamenají naplnění pokladny.

Všechna naše divadla jsou pasivní a je nutna pro ně podpora veřejnosti. Je pravda, že mnoho vykonaly ve prospěch našeho divadelnictví po této finanční stránce naše obce. Ale bylo již zde správně poukázáno, že nešťastný zákon č. 77 z r. 1927 o úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy omezuje značně příjmy obcí a tím i subvence. Tak Mor. Ostrava byla nucena škrtnouti subvenci pro Moravsko-ostravské divadlo, kterou pravidelně poskytovala ve výši 1 1/2 mil. Kč ročně, poněvadž jí to bylo nařízeno zemským výborem z Brna. Tak je tomu také v ostatních divadlech! Tím se ocitají naše divadla v krisi záležející v tom, že stojí jako Herkules na rozcestí. Mají na vybranou: buď provozovati šlágry a počítati s finančními efekty, anebo dávati věci hodnotné, vyhovující kulturnímu a uměleckému svědomí, a státi před poloprázdnými nebo prázdnými pokladnami. Je zde také velká konkurence biografů, kabaretů, je zde konkurence radia a proto je nutno, aby zde zasáhl stát jako ochránce nejdůležitějších statků v republice: to jsou duševní statky, ideální statky, naše kultura.

Vážená sněmovno! V letošním rozpočtu, tit. 11 § 2, je věnováno na divadelnictví v řádných i mimořádných výdajích 5,960.000 Kč, tedy necelých 6 mil. Kč. Je pravda, je to o něco vyšší obnos proti loňskému roku, loni to bylo o 330.000 Kč méně, ale přes to je pochopitelno, že obnos tento ani zdaleka nestačí, aby kryl veškeré schodky nebo aby alespoň částečně odstranil finanční krisi, ve které se ocítají všecka divadla, pokud sledují umělecké cíle.

Ukázali na to moji předřečníci: kol. Pik na plzeňském divadle, kol. Langr na divadle brněnském. Kol. Pik mluvil také o divadle v Čes. Budějovicích, kol. Sivák ze slovenské strany ľudové ukázal na tísnivé poměry slovenského divadla. Dnes v novinách můžete čísti na příklad o krisi Východoslovenského divadla v Košicích. Já jako zástupce župy XIV. dovoluji si, dámy a pánové, ukázati také na jedno z velice důležitých divadel Československé republiky. Je to divadlo moravskoslezské v Mor. Ostravě, v kraji, který nedávno na jedné straně podléhal germanisaci, na druhé straně podléhal popolštění, v kraji, z něhož zalétal do národního svědomí zoufalý výkřik našeho Petra Bezruče "Stotisíc nás poněmčili, stotisíc nás popolštili. Smíme žíti?" Je to kraj, kde mluví Bezruč o sedmdesáti tisících hrobech vykopaných před Těšínem! Je to kraj, který podléhal cizímu kapitálu a tím i soustavné germanisaci. Chápete, jak ohromné obrodné dílo národní a státní myšlenky koná naše divadlo moravsko-slezské? Ono stojí jako pilíř na pomezí tří států: Československé republiky, Německa a Polska. Přiléhá k němu na jedné straně Hlučínsko, které bude potřebovati desetiletí, než probudí se v popruštělých Moravcích hlas krve a české příslušnosti. Na druhé straně je to Těšínsko, které ponenáhlu se vrací z dočasného popolštění k svému původu, k československému národu. A je pochopitelno, že naše divadlo v Mor. Ostravě, pracující v těchto poměrech, má nejen veliký význam kulturní jako jiná divadla, nýbrž v kraji tak eminentně důležitém má také své velké poslání národně obrodné a zároveň poslání, upevňovati státní myšlenku v krajích, které jsou nárazníkové a jichž obyvatelstvo bude tvořiti jednou naše moderní Chody na kresách. Toto divadlo naše bohužel nemůže se rozvíjeti tak, jak by potřebovalo. Je umístěno v bývalé budově německého městského divadla. Do převratu byla Mor. Ostrava v rukou Němců. Němci postavili si své divadlo a poněvadž jich tolik nebylo, není toto divadlo příliš veliké; má 760 míst, a nemůže se tedy naplniti ohromným zástupem návštěvníků. Lístky jsou často vyprodány při malých rozměrech divadla již několik dní předem a jest skoro zázrak, na lepší kus obdržeti místo. Poněvadž žijeme v kraji sociálně chudém, ujařmeném, není zase možno z ohledu na lidové vrstvy určovati vysoké vstupné. Je nutno počítati se vstupným lidovým! A toto divadlo, které vedle toho koná kulturně a národně cenné zájezdy do Opavy a na Těšínsko, nemůže vystačiti se svým pravidelným příjmem. Proto má-li konati své poslání národní, státní a umělecké v kraji tak důležitém, musí dostati podporu se strany státu, poněvadž zákon č. 77 z r. 1927 znemožňuje městu Ostravě, které vždy podporovalo rozvoj tohoto divadla, dávati finanční podporu v té výši, jako v letech minulých.

Při této příležitosti dovoluji si tedy, jako moji kolegové předřečníci to učinili o divadlech ve svých volebních okresích, upozorniti na tísnivou finanční situaci našeho Národního divadla moravsko-slezského. Po převratu se sešly v nadšení dosti slušné sbírky, aby vybudováno bylo nové české divadlo, abychom si mohli za své peníze postaviti moderní divadelní budovu na březích Ostravice. Bohužel deficity způsobily, že peníze, určené pro budoucí stavbu divadla, byly dávány na úhradu schodků, a ještě po těch obětech, které spolek zvaný "Národní divadlo moravsko-slezské" přinesl, je tu nekrytý deficit vyšší než 3,300.000 Kč. Jestliže se tedy nedostane včas finanční podpory našemu divadlu moravskoslezskému, bude se musiti po případě vzdáti opery a věnovati se pouze lehkému umění divadelnímu, což ovšem bude míti nedozírné následky nejen kulturní, nýbrž i národní u nás v našem

ostravsko-karvínském revíru.

Slavná sněmovno! Končím prosbou, aby ministerstvo školství a národní osvěty nezapomínalo na ten kraj, ze kterého vyšel Petr Bezruč, na kraj, který tolik pro upevnění státní myšlenky na hranicích tří států dosud vykonal a jistě i nadále vykoná. "Osvětou k svobodě", bylo velkým heslem našich buditelů! Stali jsme se svobodným proto, že jsme dovedli kulturně a duševně vyspěti a vyrovnati se národům šťastnějším, svobodnějším a větším, než jsme byli my. Ne zbraněmi násilnými, nýbrž zbraněmi ducha podle Palackého "Kdykoliv jsme vítězili, těmito zbraněmi jsme zvítězili". Kultura je základ a míza našeho národního života! Jsme národem malým. Nemusíme proto věšeti hlavu, neboť jsou národy ještě daleko menší v Evropě. Proto ne počtem jednotlivců, nýbrž kvalitou a kulturní vyspělostí uhájíme to místo na slunci, které jsme si před 10 lety vydobyli. Divadlo pak jest důležitou kulturní zbraní, jest prostředkem ke zvýšení kulturní úrovně našeho československého národa, jest pochodní osvěty!

Z toho přesvědčení bude poslanecký klub strany čsl. národních socialistů hlasovati pro vládní návrh o zestátnění Národního divadla. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Jaša. Uděluji mu slovo.

Posl. Jaša: Slavná sněmovno! Projednáváním předložené osnovy dochází konečně k postátnění první naší divadelní scény. Převzetí Národního divadla do státní správy je čin, jímž se organicky dovršuje dlouholeté dílo výstavby, na němž byl velmi živě interesován celý národ.

Jde o representační scénu našeho dramatického a hudebního umění, jež stále více nabývá významu nejen celonárodního, nýbrž i celostátního. Doufejme, že zestátnění Národního divadla je dovršením jeho organisace, jeho definitivním kulturním i hmotným zabezpečením. Vždyť s jeho dalším vývojem je nerozlučně spojena budoucnost československého umění dramatického, operního, hereckého a vůbec divadelního a tím i budoucnost jedné velevýznamné složky našeho kulturního života.

Pokud jsem informován, volal už po převratu Jaroslav Kvapil po zestátnění Národního divadla. Z organisací byla to naše kulturní ústředna, Dělnická akademie, která učinila první návrh na zestátnění. R. 1925 podala v té věci propracovaný pamětní spis. Bylo to v době, kdy se měla uskutečniti župní správa, kdy mělo dojíti ke zrušení zřízení zemského a kdy bylo nutno otázku tu řešiti.

Vyřešení otázky postátnění stalo se naléhavou potřebou právě nyní, kdy vstoupilo nové zemské zřízení v život, neboť při nedostatku hmotných prostředků země byl další vývoj divadla ohrožen.

Jestliže Národní divadlo bylo od r. 1868 scénou národní, stalo se od r. 1918 prakticky scénou státní. Je od té doby representantem našeho dramatického i operního umění před světem. Vždyť kdykoliv jde o vážné oslavy státní, o události celostátního významu, je to vždycky scéna Národního divadla, která je tu státu k disposici.

Přebírá-li stát dnes Národní divadlo do své správy, je to jistě poctivý čin, jehož radostnou ozvěnu a náladu v kruzích našich bude kaliti jen vědomí, že Národní divadlo, jehož základní kámen byl položen za obrovského vzrušení celého národa dne 16. května 1868 a které bylo buditelem nejlepších národních ctností a sloupem našeho života, přebíráno je v době, naplněné tolikerou nenávistí k malému a chudému českému člověku, tolikerým sobectvím panujících tříd, takovou neslýchanou bezohledností v úřadech, školách, a v celém státním životě proti chudému lidu.

Proto také projde celá ta velká věc bez pozornosti národa, v němž během nadvlády dnešního režimu byly ubity kulturní zájmy, neboť tato většina měla na starosti všechno jiné, než mravní a uměleckou kulturu národa.

Je zajisté správné, aby rozvoj tohoto kulturního ústavu byl zabezpečen zvláště finančně. Zemský správný výbor jako majitel a vydržovatel Národního divadla od r. 1920 jen těžce stačil na úkol, který je uložen první státní scéně. Proto také cizina

- pokud se týče technické výpravy - je daleko před námi. Scénické umění musí se dnes opírati o moderní techniku, bez použití technických vymožeností dá se pracovati velmi těžce. Na mezinárodní divadelní výstavě v Magdeburku vystavovali němečtí architekti přijatý plán Národního divadla v bulharské Sofii. Naše Národní je v tom ohledu proti němu hotovou Popelkou.

Technický stav naší scény je zastaralý, ubohý. Řada německých divadel má posunovací jevištní mašinaci, propadlová zřízení v Drážďanech, Berlíně a j. nedají se s našimi poměry prostě srovnati. Jsme ubozí. A to máme jedinou státní scénu! V propadlišti Národního divadla je na př. ještě naprosto nepotřebná a zastaralá, přesto velmi kompaktní propadlištní konstrukce, která není docela k ničemu.

Jde nyní ovšem o věc správy. Bude jeden ředitel administrativní a dva umělečtí. Bude nutno dbáti přísně toho, aby umělečtí ředitelé nebyli handicapováni podřízeností vůči řediteli administrativnímu, aby stránka umělecká nebyla nezdravě podřizována stránce finanční. Bude nutno, aby tu byla naprostá možnost rozvoje a plná umělecká svoboda obou ředitelů uměleckých.

Nelze pochybovati zajisté o tom, že nikde snad jako v divadle není prospěch odvislý tolik od kolektivního ducha a práce, jako právě u divadla. To poví každý herec, každý ochotník. Divadlo potřebuje velké umělce-individualisty, ale každá individualita ztrácí na ceně, není-li divadlo kolektivem harmonicky vyrovnaným. Je proto nutno, aby celý soubor Národního divadla měl možnost skutečně demokraticky spolupůsobiti při správě divadla, ať už se to děje poradním sborem, či něčím podobným, jako jsou závodní výbory v jiných podnicích.

Doufáme, že postátnění bude dobrodiním především pro umělce ve svazku Národního divadla a také pro jeho pensisty. Jest jistě zarmucujícím faktem, že vdova po největším českém dramatickém umělci Vojanovi má pouze asi 1000 Kč měsíčně pense. I takoví umělci, kteří celý svůj život věnovali divadlu, mají rovněž pensi neodpovídající významu jejich tvoření a práce. Ani soukromé pojištění nedávno v život uvedené neznamená pro tyto umělce-pensisty nic více nežli nepatrnou pomoc ve velké bídě jejich neutěšených poměrů.

Tyto věci budou snad upraveny, a zajisté také otázka, jak získati a udržeti vynikající umělecké síly, s nimiž hodlá ředitelství a ministerstvo školství uzavírati smlouvu. Bude nutno dáti správě divadla tolik pravomoci, aby státní scéně opatřila umělce prvého řádu a světového jména tak, jak to činí všechna význačná světová divadla. Dnes stala se Praha beze sporu politickým i kulturním střediskem státu. To však nesmí Prahu plniti jen marnou pýchou a přezíráním kulturních potřeb venkova, nýbrž naopak plniti ji vědomím odpovědnosti a povinností k venkovu, který dodává jí nové síly a mízu života.

Praha ve svém rozmachu najde zajisté vždy pro své divadlo dosti obecenstva, avšak naše divadelnictví na venkově prožívá už od převratu ostrou a latentní krisi. Tato krise divadla je zjevem značně složitým. Změnil se vkus i záliby občanstva, svoji úlohu hraje tu také konkurence filmu, hlavně svou lácí. Do života lidu vstoupili noví činitelé, jako rozhlas, film, sport a časopisy, které zatlačují uměleckou potřebu přímého styku s divadlem do pozadí. Nároky obecenstva se také v době rozhlasu stále zvyšují. Krise postupuje z menších měst a zachvacuje i kulturní střediska. Vždyť i v Brně, v druhém největším městě republiky, návštěva divadla stále klesá. Tento úpadek divadelnictví, nebude-li mu čeleno pomocí i výchovou, může ohroziti naši uměleckou, dramatickou i operní tvorbu. Nelze říci, že by zájem o divadlo a uměleckou produkci poklesl vůbec. Vždyť na př. posluchači rozhlasu přejí si stále více vysílání divadelních her a oper. Také různá ochotnická divadla těší se pozornosti. Přes pokleslý zájem o divadlo ještě mnoho lidí divadlo miluje a chtějí jeho umění viděti a slyšeti. O tom svědčí živý zájem posluchačů radia o vysílání oper a dramat. Rozhlas za zvýšené pozornosti vedoucích činitelů k této zálibě mohl by rozmnožiti význam divadla a zájem o ně. Vysílané cenné hry poslouchají rády desetitisíce majitelů stanic. Žádají si přenosů z divadla více, než jim Radiojournal poskytuje. Ale počet her vysílaných přímo z divadla byl stlačen u nás, zejména v Brně, na minimum a to z důvodů úsporných. Dokonce byli jsme svědky dlouhých a nepříjemných tahanic Radiojournalu se správou divadla i umělci o honorář. V tom směru cizí stanice, zejména Vídeň daleko vyšla svému obecenstvu i divadlu vstříc a vysílá z divadelní tvorby mnohem více. S tím ovšem také souvisí zdokonalování rozhlasové techniky vysílačů, neboť naše stanice slyšíme čím dále tím hůře, některé obvody jsou přímo odkázány na cizinu. Tak slabší přijímače na jižní Moravě ovládá stále Vídeň, celé Slovensko Pešť. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Právě takový význam buditelský, jako mělo Národní divadlo v Praze, mělo před válkou národní divadlo v Brně. Vždyť pro nás na Moravě bylo naše chudičké národné divadlo ve Veveří ulici v Brně skoro jediným uměleckým ohniskem pro českou většinu, udržovanou násilně v minoritním postavení německými radnicemi. Vždyť tam rodili se a rostli naši největší umělci, tam za pultem zahájil svoji uměleckou dráhu nezapomenutelný zvěčnělý Kovařovič, Komarov a j. I tento umělecký a výchovný podnik, který drží se na vysoké umělecké úrovni, vyžaduje větší péči a pozornost centrální státní správy.

Naléhavou je také úprava divadelního zákona, který má zavésti řád do této sféry našeho života. Celá těžká a veliká otázka finanční úpravy herectva našich profesionálních divadel, divadelních společností, zřízení státní divadelní rady, která by zdvihla výběrovou úroveň divadla, volá po uskutečnění. Jeví se potřeba odstraniti z censury policajty a uložiti tento úkol umělcům, kterým náleží, aby se neopakovaly případy, jako se hrou Haise-Týneckého "Pan biskup". Policejní censura zakázala hráti tuto hru divadlu Akropolis, ale na venkovských divadlech hrála se bez závady. Na konec zákaz ukázal se nesmyslným, takže policie oznámila divadlu, že censuru ruší.

Konečně nutno řešiti právní poměr herců k společnosti. Se souborem těchto věcí souvisí otázka divadla ochotnického. Žádáme proto ministerstvo školství, aby těmito problémy divadla profesionálního a ochotnického bylo hnuto a věc řešena. Má-li býti postátnění Národního divadla prvním krokem k řešení otázek našeho divadelnictví, je to šťastný krok a je potřebí, aby v tomto díle bylo pokračováno.

Ale není to jen divadlo, které volá po vyřešení bolavých problémů kulturních. Je to také naše Česká Filharmonie, která v oboru hudby koná stejně státní poslání, jaké v dramatickém umění plní Národní divadlo.

Česká Filharmonie je profesionálním tělesem, které representuje summum našeho reprodukčního hudebního umění symfonického. Proto jsou na ni kladeny požadavky nejvyšší, které ona také plní. Orchestr skládá se bezvýhradně z absolventů konservatoře, tedy z hudebníků, jichž erudice má spolehlivý základ v mnohaletém školení na našem nejvyšším hudebním učilišti. V orchestru nabývají dalšího výcviku a uměleckého vzrůstu, takže z řad členů povoláváni jsou učitelé přímo na konservatoř - Holas na pražskou, Horák na brněnskou. Vysokou úroveň uměleckou uznávají často i dirigenti cizí, ve Filharmonii hostující - Kraus, Kleiber, Bruno Walter, Malko. Umělecky za orchestr odpovídá šéf - Václav Talich - a dirigent - František Stupka.

Členem orchestru může býti jen umělec technicky a umělecky nejvyspělejší, vysoké mravní úrovně. Neboť jest postaven před dilema: Hráti v uměleckém orchestru Filharmonie za nepatrný peníz nebo za tučnou odměnu v kavárně nebo baru. Základní plat členů jest 1400 Kč, který se vždy po 3 letech zvyšuje o 600 Kč ročně, čili o 50 Kč měsíčně, nejvýše do 24.000 Kč. U České Filharmonie jsou členové placeni hůře nežli v jiných orchestrech. Tak u Národního divadla v Praze je základní plat vyšší o 450 Kč měsíčně. Jinak systém platový je totožný s oním u České Filharmonie. Jen někteří členové mají zvláštní přídavky, a to ti, kteří jsou na exponovaných místech, a to tak zv. "první" po 300 Kč, a tak zv. "druzí první" po 100 Kč měsíčně. Jen 3 koncertní mistři mají vyšší zvláštní přídavek 600 Kč měsíčně.

O starobní a invalidní zabezpečení členů postaráno jest podle všeobecných předpisů, které doposud zabezpečovaly nejvyšší roční důchod starobní 7200 Kč. Jistě velmi hubená existence vzhledem ke kvalifikaci členů a k většímu nebezpečí invalidity než u obyčejného normálního pojištěnce. Vždyť výkonný umělec stává se často invalidním i při plné jinak kondici tělesné a duševní u normálního člověka, na př. ztráta jediného zubu může přivoditi invaliditu každého z tak zv. dechařů. Stejně krajní požadavky musí býti kladeny na duševní (nervové) disposice filharmoniků. K tomu, aby v plné sezoně absolvováno bylo také až 5 koncertů za týden, jest potřebí nejen pevného tělesného zdraví, ale i neochabujících nervů, tím více, že nutno bráti zřetel ještě na dobu zkoušek, a pak zejména na to, že při koncertním výstupu nesmí ani jeden z členů selhati, aby nebylo pokaženo dílo celé. Nervové vypětí dosahuje tu nejvyšších mezí.

Rozpočet České Filharmonie činí okrouhle 3 mil. Kč ročně. Z toho musí uhraditi vlastní činností 2/3, neboť jen zbytek uhrazován jest z fondů veřejných - 600.000 Kč přispívá stát, 200.000 Kč země Česká a 250.000 Kč obec pražská. Při panujícím odklonu od vážné hudby, zaviňujícímu poloprázdné a prázdné koncertní síně, musí častěji, nežli umění a umělecké prestiži České Filharmonie jest zdrávo, býti uplatňována zásada finanční rovnováhy na úkor úrovně umělecké.

Z týchž důvodů nemůže Česká Filharmonie plniti také své poslání lidovýchovné. Omezuje se na úzké území pražské, nemohouc šířiti své umění v ostatním území státním, kdež by zejména pro hudební výchovu, tak důležitou pro mravní obrození člověka, mohla vykonati dílo hodnot nedomyslitelných.

Shledáváme se ještě s jiným nepříznivým zjevem, zaviněným finanční chudobou České Filharmonie. Česká Filharmonie jest jediným sborovým tělesem hudebním u nás, které nemůže šířiti slávu českého umění a státní prestiže za hranicemi. A bylo by toho v cizině jistě velmi potřebí, neboť tato zná z naší symfonické hudby velmi, velmi málo.

Že umělecká úroveň filharmonie udržuje se na takové dokonalé výši, toho příčinou je zejména okolnost, že orchestr, to je jeho členové, jsou poměrně ještě mladí a téměř vesměs na výši uměleckého tvoření. Lze si snadno představiti, jak dopadne budoucnost, nebude-li možno jednak orchestr finančním a sociálním zabezpečením konservovati, jednak umožniti zestárlým členům odchod na zasloužený odpočinek a umožniti vedení filharmonie získati mladé plnohodnotné náhrady.

Rámcový zákon o zestátnění Národního divadla je malou, hubenou oasou v sedmileté poušti našeho kulturního života. Koalice kromě zeměměřičského studia, upraveného polovičatě, kromě nedokončeného pokusu o vysokou obchodní školu, kromě dnešní předložené osnovy o Národním divadle neudělala nic. Osnova o pomocných školách jest ukázkou, jak zákon vypadati nemá. Není to jenom proto, že není ochoty k finančním nákladům a že ministr financí osekává kulturní možnosti. Není to jen proto, že koalice ve své podstatě chová takové rozpory vnitřní a politické, že nemá odvahy řešiti věci ani reakčně, ani pokrokově, jde tu ještě o jedno: není smyslu pro kulturní věci. Absolutní indolence ve věcech kultury je průvodním zjevem tohoto systému, tohoto režimu dnešní občanské koalice.

Čím více volal dr Hodža: "Politické ruce pryč od národní školy", tím více se v kultuře a škole politika uplatňovala, a tím méně se nového tvořilo. Nelze pochybovati, že období ministrování dr Hodži bylo obdobím absolutní kulturní nemohoucnosti i z toho důvodu, že dr Hodža přijal ministerstvo školství jen jaksi z nouze. Nikdy mu nešlo o ty věci a přesto, že byl muž neobyčejně pracovitý, neobyčejné píle, o školství se nestaral. Jeho politické ambice nesly se mimo školský resort, který svěřil svým sekčním šéfům, kteří zajisté mají mnoho příčin litovati jeho odchodu. Školství mu bylo předmětem politické směny a neměl na něm zájmu. Skvělým přímo dokladem o povaze tohoto koaličního kulturně-školského období jest událost zaznamenaná orgánem moravského učitelstva z 26. února t. r. V Brně byla jubilejní výstava soudobé kultury. Tedy také výstava školství. Školství všeho druhu dalo této výstavě hlavní náplň. Nemůže býti sporu o tom, že základním školským problémem je národní škola. Národní školství mělo v Brně skvělou exposici, jíž se věnovalo úžasné množství práce a péče všeho učitelstva a také žactva. Ministr navštívil výstavu několikráte. Zajímal se o její výstavbu technickou, prošel mnoho pavilonů, ale národního školství nenavštívil. Teprve těsně před ukončením výstavy si vzpomenul na toto odvětví školské, ale byl už večer, školský pavilon byl už zavřen. Přece však se otevřel, ministr procházel pavilonem za tmy a jeho průvodci mu svítili na diagramy a vystavované práce - sirkou. Budiž řečeno k jeho cti, že výstavbu pochválil, uznal její velikou práci a poslal na ní své úředníky z ministerstva školství, z nichž mnozí, nebýti tohoto pokynu, by výstavu snad ani nebyli viděli. Ta sirka, kterou se na brněnské školské výstavě svítilo na naši kulturu, je symbol našeho kulturně školského usilování. Všechno je v šeru, kontury v tom šeru zdají se ohromně veliké jako noční stíny, ale ve skutečnosti - velké nic. Je čas, abychom konečně jednou rozsvítili na školu a kulturu pořádný reflektor, abychom se z toho šera a tmy dostali konečně na světlo.

Proti jednání školské správy podali jsme několik interpelací, a to nejprve ve věci obsazení Čelákovic a Pátku. Dostalo se nám odpovědi, která odpovídá na něco, nač jsme se netázali. Podali jsme interpelaci v lednu 1928 - dodnes se nám nedostalo odpovědi na ni a nedostalo se odpovědi také jiným stranám.

Také naše administrativa prokazuje případy, které mají skandální charakter. Tak případ ředitele Šebesty, výtečného učitele a ředitele školy, jemuž se dostalo pochvalného uznání zemské školní rady a který jako starý člověk byl přímo vyhnán ze svého místa, je tu případ učitele Hrdého, případ řídícího učitele.Převrátila, udaného agrárním poslancem, případ učitele Picky ze Sušice, proti jehož persekuci inspektorem Blabolilem a radou Wegerem ve službách agární strany musí postaviti strana své politické veto.

Sociálně demokratičtí učitelé za tohoto režimu proti všemu právu a spravedlnosti jsou pronásledováni na rozkazy politických sekretariátů agrární a nár. demokratické strany z důvodů politické msty. Bude nutno změniti heslo pana ministra dr Hodži: "Ruce pryč od politiky ve školách" na "Ruce pryč od politiky ve státních školských úřadech", kde se zahnízdila politická nenávist a režim nízké msty politické.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP