Pátek 3. května 1929

V §u 11 nechť odst. 3 zní:

"O platech učitelů na pomocných třídách (školách) platí táž ustanovení jako pro učitele na školách pro hluchoněmé."

21. Doplňovací návrh posl. Simma a druhů k §u 11:

"Učitelům ustanoveným na pomocných školách přísluší služební přídavek 2100 Kč, po desítileté službě na těchto školách 2700 Kč ročně. Tento přídavek se započítává učitelům definitivně na těchto školách ustanoveným pro výměru výslužného.

Mimořádně na pomocných školách (třídách) zaměstnaným učitelům náboženství, učitelkám ženských ručních prací atd. přísluší z titulu jejich činnosti na pomocné škole remunerace 40 Kč ročně za každou hodinu týdně, a jsou-li tyto učitelské síly zvlášť způsobilé pro pomocné školy, remunerace 60 Kč ročně za každou hodinu týdně."

22. Pozměňovací návrh posl. Hakena a soudr.:

§ 12 znějž:

"Státní veřejná škola (třída) pomocná bude zřízena v každé školní obci, v níž se zjistí podle dvouletého průměru 20 dětí povinných choditi do pomocné školy, o jejichž vzdělání a výchovu v takové škole není dosud postaráno."

23. Pozměňovací návrh posl. Simma a druhů:

Navrhuje se toto znění §u 12:

"Při zřizování pomocných škol (tříd) budiž při obdobném zachování nejvyššího počtu žáků ustanoveného v § 5 užito všech zákonitých ustanovení, platných pro zřizování všeobecných veřejných obecných škol."

Odst. 3 budiž škrtnut.

24. Pozměňovací návrh posl. Kirpalové, Schäfera a soudr.:

V §u 12 budiž odst. 3 škrtnut.

25. Pozměňovací návrh posl. Simma a druhů:

§ 13 budiž škrtnut.

26. Pozměňovací návrh posl. Hakena a soudr.:

§ 14 nechť zní:

"Ve školních obcích jazykově smíšených buďtež zřizovány státní pomocné školy (třídy) pro každou národnost, když jsou pro její zřízení předpoklady ustanovené §em 2 tohoto zákona."

27. Pozměňovací návrh posl. Hakena a soudr.:

V §u 15 budiž místo číslice 12 (žáků) dána číslice 8 (žáků).

Poslední věta budiž škrtnuta.

28. Pozměňovací návrh posl. Simma a druhů:

V §u 15 budiž první věta nahrazena zněním:

"Veřejná škola (třída) pomocná může býti zrušena zemskou školní radou, jestliže ve třech po sobě následujících letech klesne počet žáků na osm; vyňaty jsou školy (třídy) zřízené podle §u 12, odst. 2 a §u 14, odst. 2, o nichž v obdobných případech rozhoduje ministerstvo školství a národní osvěty."

29. Pozměňovací návrh posl. Hakena a soudr.:

§ 16 budiž škrtnut.

30. Pozměňovací návrh posl. Kirpalové, Schäfera a soudr.:

V §u 16 nechť odst. 1 zní:

"Náklad na vydržování veřejných pomocných škol (tříd) v Čechách, na Moravě a ve Slezsku hradí zcela stát."

31. Pozměňovací návrh posl. Hakena a soudr. k §u 17:

V odst. 1 budiž text od slov: "uvolí-li se okres" až po větu začínající slovem "taková" škrtnut.

V odst. 2 budiž škrtnuto: "odst. 2" a budiž vsunut nový odstavec:

"Při státních pomocných školách okresních a zemských budiž povinně zřízen internát, v němž se žákům dostane plného zaopatření (bytu, stravy, oděvu i všech pomůcek) na náklad státní."

V odst. 3 budiž škrtnuto "v dohodě s jejími vydržovateli".

Odst. 4 budiž škrtnut.

32. Pozměňovací návrh posl. Simma a druhů:

V §u 17 budiž odst. 2 škrtnut.

33. Pozměňovací návrh posl. Hakena a soudr.:

§ 18 budiž škrtnut.

34. Pozměňovací návrh posl. Kirpalové, Schäfera a soudr.:

V §u 18 budiž odst. 3 škrtnut.

35. Pozměňovací návrh posl. V. Beneše, Jaši a soudr.:

Budiž škrtnut odst. 3 §u 18.

36. Pozměňovací návrh posl. Moudrého, Sladkého, inž. Záhorského a druhů:

Odst. 3 §u 18 budiž škrtnut.

37. Pozměňovací návrh posl. Hakena a soudr.:

V §u 19 buďtež škrtnuta slova: "i soukromé".

38. Pozměňovací návrh posl. Hakena a soudr.:

§ 20 znějž:

"Pomocné školy a třídy, vydržované jinými institucemi než státem, budou postupně přeměněny ve státní. Přeměna budiž provedena do dvou let od vyhlášení tohoto zákona.

Při této změně buďtež řádně kvalifikovaní učitelé těchto škol zpravidla bez konkursu ustanoveni definitivními učiteli státních pomocných škol na místě, na němž dosud působí. Členové církevních řádů a duchovní převzati nebudou."

39. Doplňovací návrh posl. Simma a druhů:

§ 19 budiž doplněn takto:

"avšak v zemích, kde celkový počet pomocných škol a pomocných tříd dosáhl čísla 50, dlužno jmenovati zvláštní odborné inspektory ze stavu pomocných učitelů".

40. Pozměňovací návrh posl. Simma a druhů:

V §u 20 buďtež první a druhá věta nahrazeny zněním:

"Jsou-li dána všechna zákonná ustanovení, přemění se všechny pomocné školy (třídy) dosud vydržované zcela nebo z části obcemi na jejich žádost ve veřejné, za něž nyní náklad a vydržování převezmou ona místa, jimž přísluší náklad a vydržování všeobecných veřejných obecných škol."

41. Pozměňovací návrh posl. Hakena a soudr.:

V §u 22 budiž věta: "Ustanovení § 27" až do konce odstavce škrtnuta.

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu prvému zpravodaji, p. posl. Vičánkovi.

Zpravodaj posl. Vičánek: Slavná sněmovno! Z projevů všech řečníků, kteří se v debatě o předloženém vládním návrhu zákona vystřídali jak z řad vládní většiny, tak z řad oposice, je zřejmo, že i přes výtky, které měli k projednávané osnově v jednotlivostech, přece jen v celku uznávají zákon za významný pokrok v organisaci našeho národního školství, ježto se jím dostává pomocným školám po prvé pevného právního základu, zabezpečuje další existence škol již trvajících a umožňuje další, lepší rozvoj této významné větve školské.

K debatě - která ku podivu, jak zde často nebývá zvykem, byla více věcná, a když se nevztahovala přímo k zákonu právě projednávanému, přece alespoň vztahovala se k záležitostem školským - mám několik dodatků.

Pan posl. Haken tvrdí, že vládní návrh o školách pomocných ukládá obcím nová velmi těžká břemena - a ihned potom tvrdí, že tento zákon nevejde v platnost, o čemž prý vládní většina je plně přesvědčena. Dovolil bych si upozorniti, že návrh zákona o pomocných školách neukládá obcím nových břemen, nýbrž naopak snímá těžká břemena osobních nákladů na vydržování učitelů pomocných škol, kterýžto náklad doposud plně nese obec, která pomocnou školu nebo třídu zřídila. Na druhou námitku, že by vládní většina byla přesvědčena, že zákon nevejde v platnost a že jej bude nutno novelisovati, jest opravdu velmi těžko odpovídati. Pan posl. Haken dále žádá, aby školní potřeby veškerých žáků byly uhrazovány z nákladu státního. V té příčině nutno pouze poukázati na dosavadní zákonná opatření, pokud se týká kupování a vůbec uhrazování veškerých potřeb žákovských na školách veřejných. Zákon o pomocných školách praví výslovně, že potřeby žáků v pomocných školách a třídách budou uhrazovány týmž způsobem, jako je tomu u žáků na školách veřejných. Rodiče zámožnější musejí potřeby pro své děti opatřovati svým vlastním nákladem, rodiče méně zámožní nebo nezámožní nebudou k tomu nuceni, jako k tomu nejsou nuceni na školách obecných, nýbrž jsou tam už zákonná opatření, která ovšem v jednotlivých zemích se různí: buď nese náklad na školní potřeby školní obec, anebo opatřují se způsobem jiným.

Pan posl. Moudrý vyvozuje z toho, že kulturní výbor po dvě období nekonal žádných schůzí, velké kulturní nebezpečí pro celý národ. Domnívám se, že poslání kulturního výboru je poněkud jiné, než aby byl, abych tak řekl, barometrem kulturního ovzduší ve státě. Kulturní výbor má za povinnost, projednávati předlohy rázu kulturního a školského, pokud takové předlohy zde jsou, tedy jednak předlohy vládní, jednak návrhy iniciativní. Jestliže vláda z určitých důvodů nemohla předložiti anebo necítila potřeby předložiti vládní návrhy, kterými by se kulturní výbor obíral, a jestliže z řad parlamentních nevzešly žádné iniciativní návrhy, schopné projednávání, pak nemohl ovšem kulturní výbor se scházeti k bezúčelnému debatování; nesešel se, ale že by tím kulturní úroveň našeho národa za ten rok utrpěla veliké ztráty, že by byla snížena, o tom si dovoluji velmi pochybovati.

Pan kol. Moudrý nevyslovil se, jak se vlastně dívá na to, že zásada článku IV obsazovacího zákona je v tomto návrhu opuštěna. Viděl, že organisace učitelstva škol pomocných souhlasí s tím, že uznává opatření školské správy, že je zde nutno, aby čl. IV byl opuštěn, aby výběr učitelů na školy pomocné nebyl ztěžován anebo znemožněn.

Přišel bych k projevu pana posl. Vojty Beneše. Pan posl. V. Beneš velmi správně tvrdí, že čl. IV obsazovacího zákona zaručuje učitelstvu relativní spravedlnost nikoli absolutní, nýbrž pouze relativní, pokud to jde. Už z toho možno vycítiti, že pan kol. Beneš opravdu sám je přesvědčen, že čl. IV není a nemůže býti vždycky spravedlivý vůči každému učiteli, že i článkem IV se páchá velmi často bezpráví při obsazování míst na četných osobách učitelských. Proto ten výraz "relativní spravedlnost". Já jako učitel samozřejmě stojím také za požadavkem zachování čl. IV obsazovacího zákona, přes to, že jsem rovněž přesvědčen, že tak jako velké řadě učitelů slouží čl. IV jako ochrana proti bezpráví, právě tak zase velké řadě učitelů znemožňuje čl. IV dosáhnouti lepšího místa, dosáhnouti zlepšení své existenční úrovně, uspořádání svých rodinných záležitostí atd. Opravdu je to spravedlnost pouze relativní, která dnes vyhovuje tomu, zítra zase jinému.

Pokud se pan kol. V. Beneš obíral čl. IV zákona čís. 306, nemohu než konstatovati, jak jsem to již učinil jak ve své písemné zprávě z výboru kulturního, tak zde při zahájení projednávání této předlohy, že většina výboru projevila souhlas s tím, aby se jeho platnost nevztahovala na pomocné školy, jen v zájmu těchto škol, ze žádného jiného důvodu, uznávajíc, že zvláštní povaha služby na nich nezbytně žádá, aby při výběru učitelstva bylo dbáno v prvé řadě zvláštních osobních vlastností kandidátů pro tuto zvláště nesnadnou, odpovědnou, obětavou službu, a praktického osvědčení v ní. Nemohu tedy souhlasiti s názorem pana kol. V. Beneše, že by se ustanovením §u 11, odst. 2 osnovy podkopával článek IV vůbec, i pokud jde o jeho platnost při obsazování míst na ostatních národních školách vůbec.

Již jsem upozornil, že článek IV nemá platnosti již po řadu let, a to již z doby, kdy strany socialistické nejen byly ve vládě, nýbrž měly dokonce i ministerstvo školství v rukou, že platnost tohoto článku není zavedena na státních školách, na školách hlučínských, těšínských a slovenských. A to je velmi značná část našeho školství. Přihlížíme-li k tomu, že při projednávání tohoto zákona jde zatím asi o 180 nebo 190 učitelských osob, pro které nemá čl. IV obsazovacího zákona platiti, pak musí každý nezaujatý doznati, že to neznamená novou velkou trhlinu ve čl. IV, nýbrž že to znamená percentuelně jen docela nepatrné zvýšení těch případů, kde článek IV již neplatí.

Tím ovšem se nikterak nevyslovuji pro to, aby stav, který je na uvedených školách na Hlučínsku, Těšínsku a Slovensku, potrval do budoucnosti. Suspendování čl. IV na těchto školách bylo zařízeno jistě z velmi vážných důvodů. Školská správa jistě velmi důkladně uvažovala o tom, má-li k tomuto prostředku sáhnouti, nežli k němu sáhla. Bylo to ospravedlněno a nebylo vážných námitek proti tomu. Jakmile tyto důvody pro suspendování čl. IV přestanou, jsem přesvědčen, že bude i na všech těchto školách obnoveno nebo zavedeno obsazování, vyhovující zásadám čl. IV.

Pokud se pan kol. V. Beneš obíral otázkou služební pragmatiky učitelské v poměru ke čl. IV, pokládám za svou povinnost jako jeden z účastníků porad, které se konaly svého času v ministerstvu školství a nár. osvěty se zástupci učitelských organisací o aplikaci profesorské pragmatiky na učitelstvo nár. škol, konstatovati: Zmíněná porada obírala se důkladně otázkou, kam až sahá zmocnění dané vládě v §u 17 učitelského zákona, aby služební pragmatiku profesorskou přizpůsobila zvláštním potřebám služby na obecných školách. Téměř všichni účastníci ankety a zejména i zástupcové Svazu učitelstva, jehož předsedou je nyní pan kol. V. Beneš... (Posl. V. Beneš: To je nepravda! Ti protestovali proti tomu!) Byl to právě pan kol. Křivánek, právní poradce a nejvyšší jaksi právní instance Svazu učitelstva, který souhlasil s tím zavedením a který dokonce se bránil, aby se nějaké změny dělaly, v obavě, že by pak struktura profesorské pragmatiky, aplikované na učitelstvo, mohla se zhroutiti a že by mohla snad vyzníti proti učitelstvu. Tedy opakuji: Téměř všichni účastníci ankety uznali, že se toto zmocnění vlády musí vykládati restriktivně a že vláda nesmí vzhledem k první větě §u 17 zákona vůbec odchylovati se od materielních norem profesorské pragmatiky, které zákon sám výslovně uvedl přímo v platnost i pro učitelstvo, že se proto přizpůsobení může týkati jen věcí formálních, zejména předpisů kompetenčních vzhledem ke zvláštní organisaci školské správy a školního dozoru v jednotlivých zemích. Stupnice známek kvalifikačních náleží zajisté mezi normy materielně-právní a po názoru téměř všech účastníků porady nebylo uznáno s hlediska zvláštních potřeb služby na národních školách za odůvodněné, zaváděti pro učitelstvo stupnici jinou.

V tom směru vyzněla anketa, na které brali účast zástupcové všech organisací učitelských v celé republice, obou národností, tedy české, slovenské i německé.

Pan kol. V. Beneš rovněž dovozoval mylně, že teprve služební pragmatika vyloučila učitele kvalifikované 4. nebo 5. stupněm kvalifikačním z platového postupu. Takové ustanovení platí pro učitele již od r. 1922 podle §u 1 zákona č. 251/22 Sb. z. a n., a není tedy v pragmatice ničím novým. (Posl. V. Beneš: Není pravda, co říkáte, já jsem neříkal, že pragmatika profesorská vylučovala učitelstvo z postupu. Já jsem říkal, že v pragmatice profesorské teprve 4. stupeň vylučuje z postupu, a to je ten stupeň, kterým inspektor nekvalifikuje učitele právě proto, že vylučuje učitele z postupu, kdežto 3. stupeň ve staré kvalifikaci z postupu nevylučoval!) Já se k tomu ještě vrátím. Změna známek kvalifikačních týká se jen prvních tří stupňů, jichž název je: výtečně, velmi dobře a dobře, kdežto dříve měly tyto stůpně název: velmi dobře, dobře a uspokojivě.

Dovoluji si upozorniti na jednu věc, co tvrdil kol. V. Beneš, že totiž zavedení nové kvalifikace nebo nové stupnice kvalifikačních známek způsobilo zhoršení výběru vhodných učitelů při obsazování definitivních míst. Právě Věstník učitelstva moravského, pokrokového učitelstva moravského, tvrdí v posledních číslech něco docela jiného. V tomto Věstníku jsou ustavičné stížnosti na to, že při překvalifikování učitelstva do nových stupnic kvalifikačních dostala velká většina těch učitelů, kteří měli po celá dlouhá léta první stupeň kvalifikační, stupeň 2, poněvadž prý těch výtečníků, kteří by si zasloužili první stupeň, výtečně, je ve školských službách poměrně málo. (Posl. V. Beneš: To je možně, ale nejde o první stupeň, nýbrž o třetí a čtvrtý stupeň!) Tedy pravý opak obsahují tato tvrzení: Učitelé si stěžují na zhoršení kvalifikace zavedením nové kvalifikační stupnice a p. posl. V. Beneš tvrdí, že bude těch dobře kvalifikovaných daleko více a školským úřadům nebude možno vyvoliti vždy nejlepší k obsazování definitivních míst. Upozorňuji dále, že kvalifikace, předepsaná pro obsazování definitivních míst učitelských, je právě taková, jaká byla dříve. Stačí první, druhý a třetí stupeň. Při těchto 3 stupních se považuje kvalifikace podle obsazovacího zákona za úplně stejnou.

Myslím, že je to opravdová slabina obsazovacího zákona, aby ten, kdo je kvalifikován trojkou, ale je náhodou o jeden den starší, měl přednost před učitelem sice o den mladším, ale po dlouhá leta kvalifikovaným jednotkou. To je jistě velmi vážný nedostatek článku IV, který by jistě v zájmu práva a spravedlnosti měl býti nějakým způsobem odstraněn. (Posl. V. Beneš: Ten nedostatek vy ještě obhajujete. Je to pragmatika, která zhoršila ty podmínky!) Naprosto ne. Pro správce školy byla předepsána kvalifikace prvního nebo druhého stupně a zůstává to i dnes, ovšem s pouhou změnou, že toho prvního stupně bude pouze, řekněme, 10% dřívějšího počtu, kdežto velká většina je těch... (Posl. V. Beneš: Vládní zástupce sám ukázal, že nová kvalifikace úplně znemožnila čl. IV, poněvadž úplně znemožnila výběr!) Naprosto ne. (Posl. V. Beneš: Nějak to nemáte dobře sesumírováno!) Mám to dobře sesumírováno. Já právě z praxe vám to vysvětluji, poněvadž se mi zdá, že přes to, že jste zemským škol. inspektorem, nejste honěný v těchto věcech.

To by byly věci, které jsem považoval za nutno uvésti, a na konec nemohu nic jiného učiniti, než doporučiti slavné sněmovně, aby osnovu zákona schválila ve znění usneseném senátem. (Výborně! Potlesk. - Výkřiky posl. V. Beneše.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo dalšímu zpravodaji, p. posl. Dubickému.

Zpravodaj posl. Dubický: Slavná sněmovno! Celý průběh debaty prokázal, že projednávaný návrh zákona o pomocných školách je důležitým pokrokem ve výchově zaostalých dětí pro život praktický. Řada řečníků přednášela zde náměty, které uplatňovány byly v příslušných výborech.

Je samozřejmé, že návrh zákona není dílem ideálním, jak správně konstatoval včera pan kol. dr. Lukavský, ale znamená přece jen podstatný krok kupředu ve vývoji pomocných škol, jak ostatně kvitovali i někteří zástupci ze řad oposičních. Považuji za samozřejmé, že v díle na vybudování a pokroku pomocných škol musí býti pokračováno, aby tak splněny byly všechny předpoklady pro vybudování dokonalých ústavů.

Nejobsáhlejší kritiku vládní osnovy přednesl zde včera p. kol. Vojta Beneš. Řada věcí, které uvedl, jest zdůvodněna, a nelze pochybovati, že při dalším budování pomocného školství vezmou příslušní činitelé na jeho náměty zřetel. Ale mám za to, že pan kol. Vojta Beneš příliš stroze uplatňoval své oposiční stanovisko ku předloze a tím i k ministerstvu školství, aniž jako odborník náležitě zhodnotil dobré stránky předlohy a pokrok, který nesporně vládní návrh přináší v organisaci pomocného školství po stránce výchovné a sociální. (Posl. V. Beneš: Pane kolego, já to udělal na konci své řeči!) Vy jste mluvil, pane kolego, o právním podkladu k organisaci pomocného školství.

Pan kol. Vojta Beneš obíral se ve své řeči zvláště podrobně otázkou § 18 o soukromých školách pomocných a polemisoval zejména také s oním odstavcem zprávy výboru soc. politického, který se týkal §u 18, odst. 3. Ani po jeho vývodech, jimž nechci upírati v mnohém věcnost, nemohu než setrvati na názoru, který jsem úmyslně napsal do důvodové zprávy soc.-politického výboru a který je také velmi jasně formulován.

Soukromých pomocných škol týká se v osnově jen § 18, jak je patrno výslovně z jeho nadpisu. Jiná ustanovení osnovy mohou se týkati soukromých pomocných škol jen potud, pokud speciální § 18 na ně přímo nebo nepřímo odkazuje. Činí tak v odst. 1, kde pod písmenem a) vztahuje i na soukromé školy předpisy o zařízení a organisaci pomocných škol veřejných - to jsou zejména §§ 1, 3, 4, 5 - pak pod písmenem b), kde vztahuje na soukromé školy s určitými výjimkami předpisy o způsobilosti k učitelství na pomocných školách. Jiné předpisy zákona však na soukromé školy nevztahuje. Proto nelze zejména ustanovení §§ 6 až 9, §u 10, odst. 2 až 5, §§ 11 až 17, §§ 20 a 21 vůbec vztahovati beze všeho i na soukromé školy pomocné. Nelze tudíž ani z §u 8 vyvozovati důsledek, že by nepřímo normoval povinnost choditi do soukromé školy pomocné, jak včera ve svých vývodech velmi obšírně snažil se dokázati p. posl. V. Beneš. V životě praktickém uvidíme, jaké budou důsledky.

Po mém názoru není také rozporů mezi §em 12, odst. 2 a §em 18, odst. 3, jak je v nich včera viděl p. posl. Vojta Beneš, pokud jde o kompetenci ministerstva školství a nár. osvěty a zemské školní rady. O této věci referoval včera p. posl. Vojta Beneš velmi obšírně. Podle §u 12, odst. 2 smí ministerstvo uložiti zřízení veřejné pomocné školy jen tenkráte, když ve školní obci není dosud postaráno o výchovu více než 30 dětí, povinných choditi do pomocné školy. Konstatuje-li tedy zemská školní rada, že soukromá pomocná škola v obci již existující úplně vyhovuje potřebě výchovy a vzdělání všech příslušných dětí v obci, a uzná-li za vhodné, zprostiti obec eventuální povinnosti zříditi pomocnou školu, která by jí mohla býti uložena podle §u 12, odst. 2, nebude moci ministerstvo užíti práva, které mu jinak dává § 12, odst. 2. Užije-li ovšem ministerstvo tohoto práva dříve, než zemská školní rada rozhodne podle §u 18, odst. 3, nebude moci zemská školní rada již užíti svého práva podle tohoto odst. 3. (Výkřiky posl. V. Beneše.)

Rozumí se dále samo sebou, že i rozhodnutí zemské školní rady podle §u 18, odst. 3 podléhá normální revisi ministerstva, ať již v případě odvolání legitimovaných stran na věci zúčastněných, ať již z jeho úřední moci dozorčí, pokud všeobecné předpisy o správním řízení dopouštějí vůbec takový zásah z moci úřední. Nevidím proto, že by osnova obsahovala rozpory, které by vedly v praxi ke sporům domněle neřešitelným.

V každém případě je však nutno uvážiti ony věcné a odborné podněty, které k této otázce byly zde včera proneseny a vzíti na ně náležitý zřetel při dalším budování pomocného školství. (Posl. V. Beneš: Pane kolego, proč v §u 18, odst. 3 ruší zemská školní rada povinnost, která povinnosti není? Na to mně odpovězte!) Pane kolego, to jsou otázky příliš teoretické, na které dává nejlepší odpověď život praktický. (Výkřiky posl. V. Beneše.) Pan kol. Beneš mi přizná, že ve svém referátu jsem velmi správně ocenil jeho odborné náměty. (Výkřiky posl. V. Beneše.) Sám jsem apeloval na příslušné ministerstvo, aby k těmto odborným námětům vzalo příslušný zřetel. (Posl. V. Beneš: Ministerstvo neodhlasovává, nýbrž sněmovna!) V plenární schůzi posl. sněmovny nemůžeme se zabývati vašimi odbornými náměty, které patří do příslušných odborů, ať kulturního nebo soc.-politického. (Výkřiky posl. V. Beneše.)

K osnově bylo podáno celkem 41 pozměňovacích návrhů, o kterých se jednalo ve výborech kulturním i soc.-politickém, kde byly zamítnuty.

Nemohu proto než opět doporučiti, aby osnova tato byla slavnou sněmovnou schválena ve znění přijatém senátem Národního shromáždění. (Souhlas.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP