Úterý 11. června 1929

Tedy, prosím, podstatný obsah uveden byl v zákoně, takže jest jistě dána záruka, aby nemohly snad býti obavy, že by mohly do odvolacího nebo kárného, případně odvolacího kárného výboru povolány býti osoby předpojaté nebo po případě zaujaté.

V 18. odstavci §u 7 dána je záruka, aby nebyl ustanoven zpravodajem ten, kdo nemůže býti členem kárného výboru. Důvod, který k tomu vedl, jest zřejmý.

V §u 13 byly spojeny a vhodně upraveny odstavce 6. a 7., při čemž doba 15denní, z týchž důvodů, že zvláštnost a obtížnost četnické služby by mohla znemožniti při krátké době příslušnou obranu, prodloužena na 30 dní.

Největší změna však provedena v §u 36, který jako nový vsunut byl do vládního návrhu na základě usnesení soc.-politického výboru. Důvody tohoto usnesení jsou stručně asi tyto: Byli jsme si dobře vědomi, že § 36 logicky nesouvisí se zákonem o četnickém kázeňském a kárném právu, ale na druhé straně znajíce poměry, obávali jsme se, že dlouho nebude možno o četnických záležitostech hovořit a proto tuto nejožehavější.věc snažili jsme se do zákona vsunouti, což se nám podařilo. Četnická služba je služba nesmírně odpovědná, velmi těžká, prováděná za velmi nepříznivých a nebezpečných okolností, a tu se velmi často stává, že četníci, kteří stojí teprve na prahu své služební činnosti, stanou se již služby neschopnými, stanou se invalidními, jednak následkem utrpěného úrazu, jednak také i těžkostí služby, přes velmi pečlivé lékařské prohlídky, které se konají před nastoupením služby. Stává se tudíž velmi často, že četničtí gážisté jsou často předčasně pensionováni a poněvadž mají kratší služební dobu, stává se zpravidla, že jejich služební požitky bývají velmi nízké. K četnické službě výkonné jsou neschopni, ale na druhé straně svou kvalifikací, svým vzděláním, zkušeností a odpovědností, mohli by býti velmi dobře v jiné veřejné službě upotřebeni. Z toho důvodu analogicky podle zákona o délesloužících poddůstojnících podařilo se soc.-politickému výboru za souhlasu ústavně-právního výboru dosáhnouti, že byl vložen do předlohy § 36, který zajišťuje předčasně superarbitrovaným četnickým gážistům umístění ve veřejných službách. Nejde zde o obnovu certifikatistů. Certifikatisté jsou ti, kteří za to, že slouží určitou dobu let, jsou odměňováni tím způsobem, že se jim poskytovala určitá přednost ve veřejných službách. Zde o to nejde, nýbrž o to, aby četnickým gážistům, kteří jsou k výkonné službě neschopni a jichž k jiné službě nemůže býti při četnické organisaci užito, poněvadž podobných míst je velmi málo, mohlo býti poskytnuto přiměřené místo. Pokud se týče omezení ročního požitku na 12.000 Kč, stalo se to proto, poněvadž je to důsledek §u 17, odst. 3 zákona ze dne 22. prosince 1924, čís. 286 Sb. z. a n. Jsou tedy podle tohoto zákona četničtí gážisté postaveni na roveň délesloužícím poddůstojníkům. Je to dosti málo, co mohl soc.politický výbor ve své kompetenci učiniti. Ale aby i dále projevil uznání zvláště těžké službě četnictva - vždyť musíme si býti vědomi jen toho, že za loňský rok i při restrikci četnického sboru provedeno bylo 727.358 předvedení, mimo to však též všichni velmi dobře víte, že vedle bezpečnostní služby spočívá na četnictvu aspoň začátek, podklad veškeré služby správní, jejíž statistika sice vydána nebyla, ale která jistě rozsahem svým převyšuje několikráte službu bezpečnostní - usnesl se soc.-politický výbor na příslušných resolucích.

V první z nich se žádá jednak zdokonalení bezpečnostní služby sloučením obou bezpečnostních sborů a institucí v bezpečnostním úřadě za vedení parlamentem voleného státního tajemníka služeb bezpečnostních.

Třetí resoluce žádá, aby vláda ve smyslu §§ 146, 147 platového zákona upravila vedlejší požitky četnictva se zřetelem na zvláštnosti a nebezpečí četnické služby.

Ve čtvrté resoluci se žádá, aby státní správa pečovala o další zdokonalení a zintensivnění bezpečnostní, hlavně pátrací služby četnické, zejména též spolupůsobením četnických důstojníků správních ve věcech bezpečnostních, a aby aspoň jednoho člena odvolacího kárného výboru jmenovala z řad konceptních úředníků politické správy.

V resoluci druhé se žádá, aby četníkům, kteří ve službě utrpěli úhonu na zdraví, umožněno bylo ve zvláštních ústavech rekonvalescentních vyléčení poruchy zdraví, pokud tato porucha se stala. příčinou jejich invalidity.

Ke konci bych měl malou poznámku. Dlužno litovati toho, že nebyla vyřešena také otázka asi 15 četnických gážistů, kteří byli odsouzeni podmínečně, ale na základě moci četnického velitele byli propuštěni cestou administrativní. Snad by se dala tato věc cestou administrativní upraviti.

Předkládaje slavné sněmovně zprávu k vládnímu návrhu tisk 1865, prosím ji, aby návrh obou výborů schválila. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo zpravodaji - za výbor ústavně-právní - p. posl. dr Králíkovi.

Zpravodaj posl. dr Králík: Slavná sněmovno! Ústavně právní výbor při projednávání předlohy o četnickém kázeňském a kárném právu, odnětí četnické hodnosti, přeložení do výslužby v řízení správním a o umisťování superarbitrovaných četnických gážistů mimo služební třídy souhlasil v zásadě se změnami, které soc.-politický výbor k původnímu vládnímu návrhu přičinil, avšak učinil ještě dvě změny proti usnesení soc.-politického výboru, a to v §§ 18 a 22. V §u 18 byl ústavně-právní výbor veden ke změně tím, aby jasněji byla vyjádřena vůle zákonodárcova, podle které zpravodaj může býti sice při projednávání kárného výboru přítomen, může dávati vysvětlení, avšak nemůže býti členem sboru, který obviněného soudí a případně jej odsuzuje. V §u 22 byl změněn odst. 4. proto, aby byly odstraněny pochybnosti,které přednesli někteří členové ústavně-právního výboru, že snad ustanovení o tajnosti závěrečného projednávání před četnickým kárným nebo kázeňským výborem by byla příliš ostrá. Jinak souhlasil výbor ústavně právní se změnami, které byly provedeny soc. politickým výborem, a doporučuje vám tuto předlohu k přijetí ve znění obsaženém ve zprávě obou výborů tisk 2189. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci. Zahájím proto rozpravu.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby řečnická lhůta byla stanovena 40 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není, navržená lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni na straně "proti" pp. posl. dr Gáti, Kaufmann, Brodecký, Neurath, Horpynka a Zápotocký; na straně "pro" p. posl. Bergmann.

Dávám slovo prvnímu řečníku "proti", panu posl. dr Gátimu.

Posl. dr Gáti [maďarsky]: Prejednávame návrh zákona o četníctve, o jeho disciplinárnom a kárnom práve, o odňatí četníckych hodností, o penzionovaní a podobných iných reakčných ustnovizniach.

Čo je četníctvo vo smysle občianskom? Četníctvo je jednou z ozdôb civilného štátu. Četníctvo podľa občianskeho chápania nie je iným, než strážcom verejného poriadku, kľudu a verejnej bezpečnosti. Ako pátrací úrad mal by pomáhať pri vypátraní trestných činov a mimo toho samozrejme vystrojené je tiež politickým oborom pôsobnosti.

Už vopred prehlašujem, keď hovorím o četníctve, že v oči četníctvu nie som predpojatý a nehovorím proti četníkom, ale naopak, hovorím v záujme četníkov ako ľudí a proletárov. Nás komunistov nikdy nevedie slepá zášť, a práve preto keď hovorím o četníctve ako o triednej ustanovizni, v určitom ohľade beriem v ochranu tých neuvedomelých proletárov, ktorí dnes vydresírovaní sú na četníkov. Nedovediem sa v tejto relácii ináč vyjadriť.

Sám výraz "csendőr" v maďarčine povie o niečo viac, ako v reči iného národa, lebo "četník" alebo "Gendarm" nevyjadruje ten pojem, ktorý v maďarčine znamená strážca kľudu. Na aký kľud myslí si buržoázia? Na kľud triedny, aby bol kľud v dedine, aby vykorisťované massy nemohly sa hnúť proti vykorisťovateľom. Verejný poriadok buržoázie znamená to, aby v platnosti zostaly tie ustanovenia, ktoré umožnia zachovanie dnešných pomerov alebo zabraňujú zvrhnutiu dnešného stavu. A preto buržoázia tomuto najspoľahlivejšiemu orgánovi dáva bodák a preto dáva mu širšie právo strieľať do ľudu.

Četníctvo má dvojaký úkol: preventívny a represívny. Preventívne zabraňuje alebo predchádza trestným činom, represália znamená však stíhať prípadný triedny nápor, hnutie, prekročenie zákona, znamená použitie fyzického násilia.

Je bezpochybné, že s hľadiska politického, s hľadiska triedneho má četníctvo iný úkol. Četníctvo je ustanovizňou, ktorá slúži k ozbrojenému utlačeniu triedneho boja. Tak tomu bolo i v starej rakúsko-uhorskej monarchii. Prvé kapitoly administratívnej reformy politickým úradom dávajú plnú moc, a úrady tieto vykonávajú túto plnú moc prostredníctvom četníctva a policie. Ony nielen že stíhajú trestné činy, nielen že donucujú ku zachovávaniu zákonov, ale mimo toho každé porušenie poriadku zahatia každým možným a nemožným prostriedkom. A preto možno konštatovať, že úkolom četníctva je nielen stíhanie porušovania zákonov, ale tiež zabraňovanie škodám buržoázie prostriedkami zákonnými i nezákonnými, a aby četníctvo nebolo viazané zákonom, preto sú tu tiež tajné nariadenia.

Avšak i sám zákon niekde sa prezradzuje. V §e 2 a v paragrafoch nasledujúcich je reč o všeobecných predpisoch: "všeobecné předpisy a jiné všeobecné či zvláštní předpisy". O čo tu ide? O to, aby četníci a príslušní orgánovia obdržali určité inštrukcie, ktoré treba zachovať v tajnosti, ktoré neslobodno prezradiť a neslobodno ich prezradiť ani vtedy, keď četník ide do civilu alebo do penzie, lebo keby z hnevu, zo msty alebo nenávisti otvoril hubu, vystavil by sa nebezpečiu, že ztratí penziu.

Četníci nemajú pátrať len po trestných činoch, ale majú vystopovať i to, kto zúčastňuje sa na tak zvaných protištátnych hnutiach. Konečne v dedinách závisí od zprávy četníctva tiež politická spoľahlivosť. Jediným zdrojom politickej spoľahlivosti je zpráva od četníka. Najdôležitejšou úlohou četníka je, dozvedať sa, ktorí dôverníci majú slovo v robotníckych hnutiach a kto tieto hnutia vedie. Četníci vedú určitú evidenciu, na jednej jej stránke zapísaní sú tak zvaní živlovia štátu verní, na druhej jej strane však tak zvané protištátné elementy.

Iným právnym oborom četníkov je ochrana stávkokazov. Zmienim sa len o jednom príklade. Tu bola stávka viničných robotníkov v Berehove a zemerobotníkov na Slovensku. Čo sa stalo pri príležitosti stávky viničných robotníkov v Berehove? Četníci povedali, že zamestnávatelia vydali jeden plakát, ktorý treba zachovávať; je naprosto vedľajšie, že plakáty vydali sme i my. Četníci obsadili silnice a uzavreli celú frekvenciu. V okolí Vári a Bene četníci zatýkali na stá ľudí, aby ich zterorizovali. Tak i môj súdruh Fried pri tejto stávke dostal sa do žalára; obviňovaný je tým, že rozširoval zakázané letáky. Tento priestupok trestá sa v závažnejších prípadoch zavretím na 15 až 20 dní. Súdruh Fried však je už teraz piaty týždeň vo vyšetrovacej väzbe, a aby tam mohol zostať ešte ďalej, štátné zastupiteľstvo pridalo ešte niekoľko obvinení, aby vyšetrovacia väzba mohla dlhšie trvať.

Proletariát protestuje proti dnešnému fašistickému systému a proti žalárovaniu súdruha Frieda a funkcionárov našej strany, a v najbližších týždňoch vo spojitosti s protiválečnými demonštráciami protestovať bude proti režímu, ktorý pod titulom rozširovania letákov väzní robotníkov celé mesiace a pod pokrývkou stíhania robotníckeho hnutia olupuje pracovníkov o ich politické práva.

Četník nie je ani vojakom, ani civilom, správne je obojím. Četník je administratívnym orgánom, ktorý podlieha oboru pôsobnosti ministerstva vnútra, avšak pri tom podrobený je tiež vojenskej disciplíne. Ustanovizeň táto je uniformovanou, veľmi dôležitou a silne obrnenou inštitúciou buržoázie.

Aké sú tie preventívné opatrenia? Preventívnym opatrením je to, že trestným činom zabraňuje sa denunciáciou, alebo prostým jazykom rečeno, špiclovstvom. Sami četníci hanbia sa za to, často si sťažujú, avšak občianske spoločenstvo ich k tomu vychováva.

Čo sú to tie represálné opatrenia? Sú to prostriedky postihu a msty, bajonet a brutalita. Četníci vyslýchajú proletárov brutálnym bitím. Svedka na to ovšem nieto, a tak tedy trýznenie zapierajú. Stopy takéhoto mučivého vypočúvania už sám som videl. Nie je mi známe, že by niektorý četník bol nabil buržoovi, statkárovi alebo kňazovi, ktorý dostal sa mu do ruky; je naprosto isté, že buržoov nebijú, iba proletárov, hlavne komunistov.

Aký rozdiel je medzi dnešnou a starou četníckou inštitúciou? V starej četníckej inštitúcii prevládala tiež brutalita. Je bezpochybné, že i maďarský četník bol brutálny, avšak je bezpochybné i to, že četníkov bolo menej; stačili jedon, dva četníci na jeden okres, stačili kohútie kosierky a zbraň, a že sa ich ľud obával, to činila brutalita.

Po vojne, v dobe porevolučných demokratických ilúzií mal četník hlasovacie právo, s ľuďmi pekne zachádzal, lebo sa ich bál, avšak v dobe poslednej, v dnešnej tretej periode kapitalizmu odhlasovaný bol návrh zákona, podľa ktorého strieľacie právo četníka je mnohonásobnejšie, má právo častejšie strieľať. Čo to znamená? To znamená, že trestno-právné pátranie dostalo sa do pozadia a celý čas četníka vyplnený je triednou perzekúciou. Trestné činy ani nemôžu vypátrať. Vidíme to zo sporu cigánov v Košiciach, že legendu o ľudožrútstve četníci vymysleli si sami. Avšak četníci predsa len strieľajú pri demonštrácii a stávke.

Ale buržoázii je to ešte všetko málo. Buržoázia chce túto svoju bašťu ešte pevnejšie vybudovať, lebo počíta s dnešnými dobami. Pomery stále sa priostrujú, robotnícka trieda stáva sa stále radikálnejšou, je stále viac demonštrácií, stávok. a nebezpečie treba tedy zlomiť. Následkom toho treba je pevnej organizácie, ktorá po prvé musí byť vychovaná ku slepej poslušnosti, po druhé musí byť bezpodmienečne spoľahlivá, a organizácia táto podrobená je ministerstvu vnútra, aby zabudla na svoj pôvod, na svoju triedu. Četníctvo rekrutuje sa totiž z triedy proletárov a na to musí zabudnúť. A preto treba je drakonických ustanovení a vyhrážok pre ten prípad, keby četník nekonal svoju povinnosť. Je treba takých opatrení, následkom ktorých kedykoľvek môže svoje miesto ztratiť, ba ešte i po penzionovaní vydaný je nebezpečiu, že dostane sa pred disciplinárny alebo kárny výbor a môže ztratiť svoju penziu, na ktorú platil si celé roky v podobe srážok so svojho platu.

Buržoázia potrebuje toho, aby četník pri použití svojích zbraní nebol škrupulózny. Četníka je treba i preto, aby v prípade vojny bol tu vhodnou ozbrojenou silou pri príležitosti prvých válečných operácií. Kde bol četník vo svetovej vojne? Pod velením plukovníka Fischera bojoval proti Rusom, stál na stráži za frontou, aby zbehov polapal a zasa poslal ich na jatky. Tento úkol očakáva četníka i v budúcnosti.

Z uvedených dôvodov podanie tohoto návrhu zákona stalo sa aktuálnym, a aby som dokázal, že hovorím pravdu, budem citovať určité stati z návrhu zákona.

Celá štruktúra zákona zakladá sa na pomere nadriadenom a podriadenom. Bohom četníka je jeho priamo nasledujúci nadriadený predstavený. To samo už je systém. § 1 návrhu zákona hovorí: "Kázeňská pravomoc přísluší četnickým představeným proti podřízeným". Na čo sa to všetko vzťahuje? Na ten prípad, keby četník nekonal svoju povinnosť, ktorá mu je predpísaná v zákone, vo všeobecných alebo zvláštnych nariadeniach.

Koľkorakým spôsobom môže četník byť trestaný, keď po prípade nie je spoľahlivý alebo ešte nie je slepo disciplinovaný? Jestliže pán referent nezná zákon, o ktorom referuje, budem mu citovať: bod c), odst. 2 jasne hovorí o dobrom mene četníka, "dobré jméno četnictva" a vo spojitosti s tým môže človek za jeden čin na troch fórach trestaný byť disciplinárne, kárnym pokračovaním a súdne. Čo to znamená, "dobré jméno četnictva", ako vykladá zákon dobré meno četníctva? Snáď chce povedať to, že četník má dobré meno vtedy, keď prísne vystupuje proti proletárom? Teraz tiež hovoria o dobrom mene četníka, keď u príležitosti určitých stávkových prípadov obracia sa proti stávkujúcim a chráni stávkokazov. To znamená dobré meno četníka. Je bezpochybné, že na toto myslí buržoázia s hľadiska svojho triedneho záujmu a na to myslia tí, čo tento zákon predložili a čo tento zákon odhlasujú.

Četník, ktorý celý svoj život ztrávil v tejto železnej disciplíne a ide do penzie, usadí sa v niektorej obci a po prípade niektorou politickou stranou zvolený bude do obecného zastupiteľského sboru, tam potom podriekne sa a povie niečo, čo by ohrožovalo dobré meno četníctva, prezradí nejakú tajnosť, ktorá roztrpčila by verejnosť, a preto treba na neho rozšíriť disciplinárné právo; tedy ešte i tomu penzistovi treba priložiť zámok na ústa, aby po prípade snáď ani svojej žene nepovedal niečo takého, čo by mohlo poškodiť dobré meno četníkov.

Tresty sú dosť ostré. Na pr. "trest na svobodě", zavretie na 30 dní, po prípade v samoväzbe. Vo válečnej dobe možno ho odsúdiť až na 60 dní zavretia.

Prejdem na iné, dôležitejšie ustanovenia disciplinárneho práva. Jestliže na pr. četník odvolá sa proti trestu jemu vymeranému, podľa druhého bodu §u 8: "tím, že byla podána stížnost, neodkládá se výkon trestu". A tak tedy, jestli četník odvolá sa proti trestu, jestliže povie, že jeho predstavený ho trýznil, preto možno ho zavrieť i napriek odvolania.

Bod 7 §u 8 hovorí: "Na kázeňské rozhodnutí vydané podle tohoto zákona nelze si stěžovati k nejvyššímu správnímu soudu". Čo to znamená? Intencia toho je naprosto zrejmá, jestliže četník neuspokojí sa s rozsudkom, vtedy nemá právo obrátiť sa na najvyšší správny súd, aby u najvyššieho správneho súdu nevyšlo na javo niečo také, čo by mohlo škodiť dobrému menu četníctva. Preto pojaté je do zákona, že rozsudok nesmie dostať sa k najvyššiemu správnemu súdu.

Prechádzam na právo kárné. V kárnom práve sú penzisti tiež zainteresovaní. Pri kárnom práve zaujímavé je, že príslušnosť sverená je ministrovi. "Ministerstvo vnitra může k projednání určiti kárný výbor, jenž by jinak nebyl příslušný, když jest nebezpečí podjatosti kárného výboru nebo jsou-li pro to jiné důležité důvody". Čo to znamená? Buržoázia nemá dôveru v četníka, ani v jeho predstavených, a preto minister má právo kárné senáty sem-tam rozmiešať. Hovorí sa, že "podjatosť" a nehovorí sa, že z akých dôvodov. "Jiné důvody" znamená úplnú samovôľu. Nemám času obšírnejšie zabývať sa s týmito otázkami, avšak je zaujímavé, že vyšetrujúci sudca a zpravodaj je zároveň zpravodajom senátu. Tedy ten, kto viedol vy- šetrovanie, je zpravodajom v senáte.

Obhájca nesmie vyzradiť obsah spisov; jestliže kancelárskej slečne nadiktuje odvolanie vtedy už narazí na tento paragraf, lebo previní sa proti povinnosti zachovávať tajnosť. Pán referent hovorí, že tomu nie je tak. To však je len jeho osobný názor, práve tak, ako výklad ministerstva je vecou vedľajšou. Text zákona je dôležitý a nikomu nepomôže to, čo povedal referent.

Sú to ustanovenia dôležité a pripojím k nim ešte jedno. "Kárné řízení", tedy disciplinárné pokračovanie sa končí. Povedzme, že četníka odsúdili alebo oslobodili. Podľa §u 23 predstavený musí rozsudok schváliť, "aby se toto usnesení stalo pravoplatným, bude-li potvrzeno představeným". Tedy predstavený musí to schváliť a až potom bude rozsudok rozsudkom. Posledným fórumom, ktoré má rozsudok schváliť, je minister. Ani oslobodzujúci rozsudok nie je právoplatný, dokiaľ ho neschváli predstavený.

Aké sú tie rozsudky? Možno zkrátiť služobné pôžitky, odňať niečo z platu, možno preložiť s nižším platom, "odnětí četnické hodnosti s přiznáním menších odpočivných příjmů". Je však rozsudok ešte prísnejší: "Odnětí četnické hodnosti se ztrátou nároku na odpočivné příjmy". Tedy i penziu môže ztratiť.

Že k čomu je to všetko dobré, to povedal som už v úvode; k tomu, aby četníctvo bolo absolútne slepo poslušnou kastou, bolo veľkou pretoriánskou gardou, ktorú možno upotrebiť proti triede proletárov.

My samozrejme nepodáme žiadné pozmeňovacie návrhy; to by nemalo smyslu. Mohli by sme síce podať návrh v záujme toho, aby disciplinárné a kárné pokračovanie nevzťahovalo sa na penzistov, aby nemohlo byť trestom srážanie s platov a aby zavrhnuté bolo zachovávanie tajomstva, pojaté do návrhu zákona, avšak bolo by parlamentným kretinizmom ufať sa, že by takéto pozmeňovacie návrhy väčšina buržoáznych tried prijala.

Je prirodzené, že buržoázia vmetie nám do očí, že čo vraj chceme my komunisti, veď i v sovietskej unii je GPU a ČEKA, ktorá je tiež triednym četníctvom. I tam je milícia, triedné vojsko. Avšak tamojšie četníctvo chráni republiku sovietov a jej vymoženosti, chráni proletársku triedu, ktorá oslobodila proletárov sovietskej unie z útlaku carizmu a buržoázie; chráni sovietskú uniu proti vnútorným i zovnútorným nepriateľom, chráni výsledky revolúcie. Jestliže vytýkajú nám tamojší bezohľadný pátrací systém, na to odpoviem, že systém ten zavedený bol v záujme chudobných pracovníkov a bude trvať tak dlho, kým všetky štáty sveta nestanú sa sovietami, kým nezaniknú triedné rozdiele, kým bude vykorisťovateľ a pracovník. Je bezpochybné, že sovietská unia bola by prvou, ktorá by četníctvo zrušila, akonáhle by ho proletariát nepotreboval.

Končím svoju reč. Trieda proletárov potrebuje janičiarov. Preto hovorím o janičiaroch, lebo za starodávna Turci pochytali po cudzích dedinách malých chlapcov, dali ich do školy, kde vychovaní boli za výborných bojovníkov. Pomocou týchto Turek zaujal potom Balkán, lebo janičiari, neznajúc svojích rodičov a svojích pokrevencov, bojovali i proti týmto a i na týchto strieľali. A tak vychovávaní sú i teraz četníci.

Buržoázna trieda chce svojích četníkov, pochádzajúcich z triedy proletárskej, vychovať vo spoľahlivú pretoriánsku gardu pekným oblekom, menším vyznamenaním a postupom.

Čo môžeme povedať četníkom pôvodu proletárskeho? Vzkazujeme im, aby nezabúdali na to, z ktorej triedy vyšli a aby k vôli nejakej tej ozdobe nehanili a nezabíjali svojích rodičov a pokrevencov.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP