Úterý 11. června 1929

Předseda (zvoní): Pane řečníku, upozorňuji vás, že jste překročil řečnickou lhůtu.

Posl. dr Gáti (pokračuje): Už končím.

Nehovorím proti četníkom ako ľuďom, ale bojujem proti četníckej inštitúcii, a viem, že napriek ustanoveniam zákona proletár, až nadíde toho doba, zúčtuje s buržoáziou a so všetkým jej služobníctvom. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Heeger. Dávám mu slovo.

Posl. Heeger (německy): Slavná sněmovno! Tento návrh zákona jedná o kázeňském a kárném řádu četnickém. Beze všeho uznáváme, že tento zákon proti dřívějším starým ustanovením jest poněkud zlepšen, beze všeho přiznáváme, že byl učiněn slabý pokus sprovoditi se světa několik neudržitelných ustanovení. Ale přes tato nepatrná zlepšení musíme zaujmouti zásadně zamítavé stanovisko proti tomuto zákonu, poněvadž podle našeho mínění četníci byli odmilitarisováni, neměli by tedy podléhati těmto kázeňským a kárným ustanovením upraveným tímto zákonem, nýbrž podle našeho mínění měli by podléhati disciplinárním předpisům pro státní zaměstnance.

Než se budu poněkud podrobněji zabývati ustanoveními zákona, pokládám přece za nutné pronésti s tohoto mís ta také několik slov o četnické soustavě všeobecně a o účin cích této soustavy v životě politickém a hospodářském. Rád bych konstatoval, že právě tato kapitola dává nám dosti podnětu ke zdůraznění, že nežijeme naprosto v nějakém demokratickém státě, nýbrž že tento stát celým svým vzezřením, pokud jde o militarismus a ostatní ozbrojené formace, může býti dobře nazván státem vojenským a policejním. Veškeré obyvatelstvo jest pod vojenským nebo policejním dozorem. Musí býti vydržována obrovská armáda vojenských osob a jiných ozbrojených osob, a to vše přes tolik přátelství, přes mírové smlouvy, přes mluvení o odzbrojení. Neboť právě v posledních dnech jsme zažili, že přesto, že vojenský rozpočet jest omezen, že jeho výše po několik let nesmí býti překročena, činí se již pokus dáti najevo, že ministr nár. obrany bude potřebovati asi 80 milionů na další vojenské výdaje, aniž této zprávě, ať již německé nebo české většinové strany věnovaly nějaké, třebas i sebe menší pozornosti a ji vyvrátily, přes to, že se tyto strany samy usnesly o zákoně: vojenský rozpočet nesmí býti po určitou dobu překročen. Máme tedy nejen tento lačný a hltavý militarismus, jeho podporovače a přívržence, nýbrž mimo toto vojsko máme ještě stálou armádu četníků. Touto dobou máme v československém státě neméně než 13.634 četníků, k tomu 651 představených a potřebný počet generálů, kteří musí býti i u četnického sboru. Než nedosti na tom. Mimo tyto ozbrojené formace máme ještě tisíce státních policistů, tisíce viditelných i neviditelných tajných detektivů, jimž především přísluší za úkol krok za krokem dohlížeti na obyvatelstvo, na občany státu. (Posl. Pohl [německy]: Tahle registratura klape!) Zcela správně! Tahle registratura klape. A přes tento ohromný dohlédací aparát, přes to, že mimo tyto osoby ještě k tomu na hranicích, zvláště v Jeseníkách na pruských hranicích působí sta lidí jako detektivové, aby dozírali na vyzvědačství s Německem, přes to jsme se dožili toho, že přes tyto ohromné náklady a výdaje, které se vynakládají za tuto tajnou službu, právě u nás jedna ostuda stíhá druhou, jedna jde za druhou a vzbuzuje velmi velký a snad oprávněný rozruch. Již můj kolega Kaufmann při jednání o úplně bezvýznamném prohlášení předsedy vlády zaujal k tomu stanovisko a prokázal, že z Československa mizejí do ciziny nejen tajné spisy, nýbrž i úplně nové modely strojních pušek a že přes špehování a dozor kvete tento systém u vysokého generálního štábu mnohem více, než jest tomu jinde.

Poukázal bych nyní na to, že tento velký počet tajných detektivů a placených špionů snaží se lidem, s nimiž přijde do styku, způsobiti největší nepříjemnosti, že činí jedno oznámení za druhým a že častokráte úplně nevinní lidé dostanou se takovýmito udáními do největších nepříjemností. My ve Slezsku dovedli bychom o tom mnoho vypravovati. Víte, že tato země ztratila svou politickou a hospodářskou svobodu a také svou samostatnost po stránce správní. Páni z německé vládní většiny to ovšem popírají a prohlašují, že Slezsko nezmizelo, nýbrž že historický pojem země zůstal zachován, že sice nemáme již zemského presidenta, že nemáme již vlastního četnického velitele, že nám však zůstal zachován znak a pečeť a že se k veškerým přáním a požadavkům Slezanů bude přihlížeti právě tak jako dříve. Dnes již vidíme výsledky tohoto systému po stránce správně-technické a politické a dnes již Slezané vědí, že ztratili samostatnost. Nyní není právě na místě mluviti o této věci, ale uvedl bych věc, která se přihodila právě včera. Ve Slezsku máme sanatorium pro plicní choroby v Žárech. Dosud do tohoto sanatoria vysílaly své nemocné země, obce všechny své chudé a nemocenská pojišťovna. Před několika dny zaslal však byrokrat z moravského zemského výboru dopis, v němž se praví, že země odmítá jakékoliv výhody a jakýkoliv příspěvek, budou-li slezští nemocní posíláni do Žáru i nadále; musí prý býti posíláni do českých lázní, předepsaných zemským výborem.

Ztratili jsme tedy vše. Ale jako náhradu za svou samostatnost jsme přece něco získali. Se Slezskem se dosud. pokud šlo o dozorčí orgány, podle mínění občanských stran, nakládalo pravděpodobně poněkud macešsky. Poněvadž správní svoboda jest ztracena, dostalo se Slezanům náhrady, byl rozmnožen počet četnických a policejních stanic a země obklopena policejním a četnickým kordonem. V nejodlehlejších vesnicích, v horských vesnicích, kde by starému Rakousku bylo ani ve snu nenapadlo zřizovati četnické stanice, byly zřízeny, a nemajíce ovšem lepšího zaměstnání, pomáhají pěstovati a vychovávati špiclovství a tajnou policii. V oné malé zemi máme neméně než 176 takových četnických stanic, ohromný aparát, který se musí nějak zaměstnávati, aby mohl prokázati své oprávnění k životu. Následky toho jsou ovšem zcela zvláštní. Aby měly nějaké zaměstnání, jsou udávány nejnepatrnější události. Podklad skýtá zde onen proslavený zákon na ochranu republiky. Tento zákon umožňuje každému, aby učinil opatření, aby se řádný státní občan dostal do srážky s ustanoveními tohoto zákona. Vychází najevo, že v německých krajinách většina obžalob jest podávána podle zákona na ochranu republiky četnickými stanicemi tam umístěnými. Z nedostatku lepšího zaměstnání, domnívajíce se, že musí prokázati své oprávnění k životu, podávají nejnesmyslnější obžaloby, které často neobstojí ani před soudem. U slezských soudů jsme viděli, že právě četnické stanice podávají spousty žalob podle zákona na ochranu republiky a většina těchto často nesmyslně podaných žalob končí osvobozením. Tyto poměry a následky této soustavy obyvatelstvo ovšem roztrpčují a pohoršují, neboť dříve takovýmito věcmi souženo nikdy nebylo a překáží to, což musí býti rozhodující, vzájemnému dorozumění těchto úředních činitelů s usedlým obyvatelstvem a tím vzniká nebezpečné ovzduší, které není v zájmu státu a pořádku, k jejichž hájení přece četnictvo by mělo býti.

Ale i všeobecně zde pozorujeme, nejen ve Slezsku, nýbrž na celém státním území, jednu zajímavou zvláštnost. Četníci, s nimiž se na jedné straně nakládá jako s vojenskými osobami, jsou na druhé straně opět protežovanou třídou lidí, jejichž údajům přikládá se bezpodmínečná víra přede všemi úřady a soudy i v nejvyšších stolicích. Tato bezpodmínečná věrohodnost jest téměř vždy rozhodující při vynesení rozsudku, jak pro nižší, tak také pro vyšší soudy. Dožili jsme se, zvláště u opavského krajského soudu, že proti takovýmto četníkům byla vedena řada jiných svědků, kteří vypovídali pod přísahou a že bylo prokázáno, že tito četníci vůbec jazyk neovládají, ze nejsou s to, aby věc tak sledovali, aby mohli vystupovati jako věrohodní svědkové, ale že výpovědím těchto svědků nebylo dáno víry, kdežto výpovědím četníků přikládá se úplná věrohodnost a na základě těchto výpovědí byli lidé odsouzeni. Tyto neudržitelné právní poměry jistě také přispívají a musí přispěti k tomu, že právní vědomí veškerého obyvatelstva bude otřeseno.

Neboť, i když plně uznáváme a oceňujeme úkoly a služební úkony požadované od četnictva, jde-li o úkoly, k nimž jest povoláno, přece musíme říci, že ani četníci nejsou 100%ní ušlechtilí lidé, že právě tak jako jiní lidé podléhají omylům a chybám a že takovéto protežování a přikládání naprosté věrohodnosti musí jistě těžce otřásti právním vědomím.

Proti čemu se musíme i při projednávání tohoto zákona co nejostřeji vysloviti, jest, že zde, v Československém státě, četníci jsou pokládáni za ochranné vojsko podnikatelů ještě více než v zaostalém Rakousku, bojují-li dělníci o zlepšení své existence. Nejen že četníci jsou voláni na ochranu lidí, kteří chtějí pracovati, jak se říká na ochranu podniku, pomáhají také, jde-li o to, aby dělníci, kteří bydlí v závodních bytech, nečiní-li dobrovolně a bezpodmínečně, co chce podnikatel, byli z bytů vystěhováni, jak se to stalo v Kunově. Zde. vidíme, že zásada, že se se státními občany má nakládati stejně, se nezachovává a že se četníci chovají zvláště vůči podnikatelům jinak než vůči stávkujícímu nebo bojujícímu dělnictvu.

Než na tom není dosti. Ve starém Rakousku byli by se jistě styděli podrobovati politickou shromažďovací činnost takové kontrole, jak jest tomu zde, v demokratickém státě. Až do nejodlehlejších horských vesnic jsou posíláni četníci, dohlíží se na nejbezvýznamnější schůze, ba i na dělnické slavnosti hledí se vysílati četnické orgány. Zkrátka systém, který vybízí k nejostřejší kritice a proti němuž musíme při projednávání tohoto zákona co nejostřeji protestovati. Náš boj - to bych zcela zvláště zdůraznil - platí především tomuto systému a jeho následkům, není však namířen proti jednotlivým lidem, kteří musí sloužiti tomuto systému, kde snad část z nich jen s hnusem dává se zneužívati k těmto úkolům, k čemuž jest nucena nynějšími mocenskými poměry. Žádáme tedy také, aby tyto osoby, které jsou podřízeny četnickým oddílům a které snad proti svému přesvědčení musí pomáhati při systému, proti němuž se vzpírají, byly odmilitarisovány a nepodléhaly kárným a kázeňským předpisům tohoto zákona, který jest pro ně ponižující, nýbrž aby byly podrobeny kárným ustanovením platným pro všechny státní zaměstnance. Ačkoliv velice potíráme systém a jeho následky, snažíme se také učiniti vše, abychom lidem, kteří slouží tomuto systému, dali to, nač mohou si právem činiti nárok a žádati toho. Tu musíme konstatovati, že jest sice vydáváno kárné a kázeňské řízení, že jest pro lidi, jichž se týká, ponižující, že se však četníkům dodnes ještě upírá právo spolčovací, že byli oloupeni o volební právo, že četníkům byla zakázána stavovská organisace a že se vůbec s nimi jedná jako se státními zaměstnanci druhé třídy. Jejich platy dodnes ještě nebyly upraveny a stanoveny zákonem, nýbrž zvláštními předpisy ministerstva, nemají tedy ještě daleko tak jistých nároků jako státní zaměstnanci. Proto žádáme, aby také těmto lidem, i když slouží systému, který potíráme, bylo zajištěno právo, na něž mají nárok. Bojujeme proti tomuto neslýchanému nakládání, jehož se dostává četníkům a jež se i jinak projevuje v tomto zákoně. Tento zákon jest vůbec zajímavý. Služební poměry četníků mají přece býti upraveny něčím jiným než vojenskými předpisy. Poukázal jsem již na to, že podle našeho mínění nepatří pod vojenské kárné předpisy, nýbrž že četnictvo patří pod předpisy o státních zaměstnancích (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.), že se jejich služební poměr zakládá na veřejno-právní smlouvě a že tedy požadavek, aby tyto osoby byly odmilitarisovány, musí býti samozřejmým. Tento zákon vskutku není prodchnut demokratickým duchem; v §u 2 se ustanovuje, co věše spadá pod kázeňskou pravomoc, o která jednání a opominutí při tom jde. Ale rozhodující jest, že nikoliv představený, některá hodnost rozhodne, má-li se kázeňská pravomoc vykonávati či nikoliv, nýbrž že podle služebního předpisu, který vydá ministr, bude ustanoveno, kdo má kázeňskou moc. Jest tedy ponecháno úplně náladě a libovůli některého ministerského úředníka, aby pověřil kázeňskou mocí člověka, který požívá důvěry těchto vysokých byrokratů a při tom se tedy naskýtá možnost svévolně používati kázeňské pravomoci proti těmto lidem. I když se v §u 6 tohoto zákona praví, že trest, ať již kázeňský nebo kárný, ukládá se jen po náležité rozvaze a že nesmí býti projevem osobního nepřátelství nebo chvilkové nálady, víme přece, co si můžeme mysliti o takovém ustanovení, podle něhož neukládá trest sbor, nýbrž jednotlivec. Rovněž tak vidíme, že potrestaný může si sice stěžovati, ale že musí podati stížnost do 8 dnů, že ji musí podati a odůvodniti sám a odevzdati ji představenému, který trest uložil. To se často již ze strachu nestane. Nejzajímavější jest, že tento představený, který uložil trest, může pak vysloviti odklad trestu, domnívá-li se, že by stížnosti potrestaného mohlo býti vyhověno. Proč tedy ten člověk nejprve trest uložil, domnívá-li se, že vyšší instance nebo vyšší představený může dojíti k poznání, že trest byl uložen neprávem? A tak v tomto návrhu jest zde řada ustanovení, a i když se děje pokus, jejich smysl zmírniti jednotlivými slovy, přec jest bezvýznamný a jest tolik nejasností a tolik možností výkladů pro jednotlivé představené, může se použíti tolik různých trestů proti příslušným osobám, že se nemohou brániti a tak zvané zmírňovací pokusy jsou tedy úplně ilusorní. Disciplinární výbory a zvláště v prvé instanci skládají se ze 4 členů nebo jejich náměstků. Nejsme jediný stát, který pro vojenské formace, i když tyto četníky nepokládám za státní zaměstnance, zřídil takovéto kárné výbory, ale v jiných státech se takovýmto lidem umožňuje, aby si tyto kárné výbory buďto sami zvolili nebo do nich vysílali své důvěrníky. Zde však jsou členové komisí prostě jmenováni, a to ministerstvem vnitra, zemským četnickým velitelstvím, aniž lidé, jichž se to týká a pro něž takové vyšetřování znamená rozhodnouti o jejich osudu, směli k tomu něco říci. Zde schází úplně myšlenka demokracie, zde musilo by se oněm lidem dáti právo, aby při těchto osudových otázkách, pro ně rozhodujících, byli zastoupeni svými důvěrníky a aby jejich záležitosti rozsuzovali lidé volení jejich důvěrou, nikoliv jmenovaní byrokraty. To má veliký význam, poněvadž v zákoně jest obsaženo zastrčené ustanovení: byl-li někdo potrestán, i když jen podle předpisů kárného nebo kázeňského práva, trest se mu zapíše. Znamená to černou skvrnu, ale jest i možnost odčinění, a jestliže po určitou dobu nedostane žádný trest, trest se vymaže a onen člověk může opět býti uveden ve stará práva. Právě proto musila by býti kontrola, byl-li trest spravedlivý či nespravedlivý, a nesměl by rozhodovati byrokrat, ustanovený ministerstvem nebo zemským četnickým velitelstvím, nýbrž důvěrníci zvolení lidmi, pro něž ono rozhodnutí znamená životní otázku. Tak máme celou spoustu jiných ustanovení, která vyzývají k nejostřejšímu protestu především v řízení před výborem, především, že řízení před výborem, které jest velmi obšírné, zůstává úplně tajné, že veřejnost z toho nic nezví a byrokrati mohou úplně sami a pro sebe rozhodovati.

Po všem tom jest zajisté jasné, že naše strana se musí vysloviti proti tomuto zákonu. Podali jsme velké množství pozměňovacích návrhů. I kdyby byly přijaty, nevznikne z nich stále ještě takový zákon, s nímž bychom mohli souhlasiti. Mohou jen zmírniti velkou část nejasností a pro ony lidi nesnesitelných ustanovení a udělají z tohoto zákona zákon aspoň poněkud demokratičtější, než jest tento. Naše stanovisko k tomuto zákonu jeví se v tom, že co nejostřeji protestujeme proti účinkům této soustavy, která se zde v tomto státě projevuje zvláště na vyšší příkaz, že budeme proti tomuto systému co nejostřeji bojovati, což nám však nepřekáží hájiti práv těchto lidí, kteří musí snad proti své vůli sloužiti tomuto systému. Proto budeme hlasovati proti tomuto zákonu. (Souhlas a potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Neurath. Dávám mu slovo.

Posl. Neurath [německy]: Pánové! O projednávaném předmětu musíme promluviti v jiné souvislosti, než jakou vyžaduje denní pořad. V Odrech vypukl před několika dny velký sociální spor. Firma Optimit, zahraniční akciová společnost, vykořisťuje tam více než 600 dělníků. Tato firma dosahuje každoročně mimořádně vysokých zisků. Páni akcionáři nejsou spokojeni s dosaženým ziskem, počítají s vyšším, a proto se firma pokouší racionalisací vydříti z dělníků více, než bylo dosud možno. Kromě racionalisace práce hodlá firma neprodleně snížiti mzdy dělníků o značný peníz. Požadavků firmy nezastupuje již ředitelství jako dosud, nýbrž aby se těmto požadavkům dodalo přiměřeného důrazu, schovává se firma za Svaz průmyslníků, ke kterému se připojila, a tento ihned nařídil, aby smlouva s dělnictvem byla vypověděna, a dělníkům nebo jejich důvěrníkům podal četné úžasné, lépe řečeno nestydaté požadavky. Požadavky, které svaz podnikatelů předložil dělnickým důvěrníkům, vypadají takto: Přímé snížení mzdy o 30 až 50%, snížení sazeb mzdy za hodiny přes čas o 25%, za hodiny přes čas v neděli o 50%, ze 7 placených svátků má se škrtnouti pět. Dále dovolená, která byla nyní u většiny dělníků ustanovena nad zákonitou míru, snižuje. se na výměru podle zákonných ustanovení. Dále firma žádá, aby se zavedl pracovní řád. Ačkoliv zde uvedené požadavky jsou neobyčejně příkré, nelze říci, že by byly hlavní věcí ve mzdovém konfliktu. Firmě jde o něco jiného, o něco důležitějšího. V závodech Optimitu jsou dělníci po léta velmi dobře organisováni. Dosud nebyla a není otřesena pevnost této organisace, a to jest nesnesitelný stav pro Svaz podnikatelů. Svazu podnikatelů nejde pouze a tak dalece o snížení mezd jako spíše o to, aby se nalezly prostředky, s jejichž pomocí mohla by firma vypěstovati žlutou závodní organisaci. Proto hlavní útok Svazu průmyslníků směřuje proti vymoženosti oderských dělníků, která se projevuje v tom, že důvěrníci dosud vykonávali rozhodující vliv na prostředkování práce. To, čeho žádá firma nebo vlastně Svaz průmyslníků, není nic více a nic méně než vzdáti se této vymoženosti. Firma žádá, aby se učinilo přítrž stavu, podle něhož důvěrníci dělníků, zaměstnaných v závodech Optimitu, mají právo vykonávati rozhodující vliv při přijímání dělníků. Při vyjednávání, které se konalo dne 26. a 29. května, schovali se ředitelé firmy za zástupce Svazu průmyslníků. Jako řečník Svazu průmyslníků vystupoval jistý pan inž. Klatovský. Byl nemálo překvapen, když mohl pozorovati, že se důvěrníci dělnictva nechtěli dáti nachytati na neslýchané provokace Svazu průmyslníků. Naopak dělníci prohlásili, že jsou ochotni přistoupiti na jisté požadavky ředitelství. Prohlásili, že jsou ochotni dáti si snížiti mzdy o 3 až 15 %, v otázce snížení mezd za obyčejné hodiny přes čas vůbec uznali podmínky Svazu podnikatelů, pokud jde o hodiny přes čas do 8 hodin. Dále byli ochotni ze 7 svátků, které byly dosud placeny, vzdáti se tří a konečně shodli se i na tom, aby dovolené byly omezeny na míru zákonných ustanovení, vyjma u oněch dělníků, kteří jsou v podniku zaměstnáni přes 10 let. Důvěrníci dělnictva prohlásili, že v zásadě souhlasí i s tím, aby byl zaveden pracovní rád. Ale jest samo zřejmé, že se důvěrníci rozhodně bránili přijmouti diktát Svazu průmyslníků, pokud se týká otázky zprostředkování práce, ačkoliv nelze říci, že i zde důvěrníci zaujali příliš příkré stanovisko. Důvěrníci naopak prohlásili, že jsou ochotni učiniti v této věci ústupek v tom smyslu, že se spokojí tím, že při přijímání dělníků navrhnou dvojnásobný počet potřebných dělníků a ponechají ředitelství, aby si vybralo přiměřené dělníky z navržených. Když zástupce Svazu podnikatelů poznal, že jeho provokace nevede ke kýženému výsledku, pokračoval v ní, neboť ihned zostřil požadavky, ohlásil nové snížení mezd a předložil nové požadavky. Když zástupci dělnictva rozhodně odmítli tuto druhou provokaci, Svaz podnikatelů ihned přerušil vyjednávání. A nyní ředitelství pod vedením Svazu průmyslníků učinilo, abychom tak řekli, krátký proces. Všichni dělníci, přes 600 osob, byli ihned vyhozeni na dlažbu. Byla jim dána okamžitá výpověď, která se dovolávala pracovního řádu, jehož od r. 1905 vůbec již není. Mimo to firma ukázala, že si jako každý jiný kapitalistický podnik může dovoliti kašlati na všechna zákonná ustanovení, i. na zákonné ustanovení, které chrání členy závodní rady, rovněž na zákonná ustanovení, která se vztahují na výpovědní doložku, které dlužno užíti u dělníků zaměstnaných v podniku déle než tři roky. Firma nejen že propustila všechny tyto dělníky s okamžitou účinností, nýbrž neprodleně vyhodila i závodní radu.

Na to obrátili se důvěrníci oderského dělnictva nejprve na živnostenský inspektorát a upozornili tento úřad na křiklavé porušení zákonných ustanovení. Na odpověď tohoto úřadu čekají důvěrníci ještě dosud. Samo sebou se rozumí, že se ani v ministerstvu sociální péče dosud neukazuje ochota podniknouti byť i to nejmenší, aby se dohlédlo k tomu, aby Svaz podnikatelů a ředitelství závodů Optimitu zachovávaly aspoň zdánlivě zákonná ustanovení. Jestliže se nedal pohnouti k činu živnostenský inspektorát, a ovšem ani ministerstvo sociální péče, rozhýbala se zato jiná instance, totiž ministerstvo vnitra.

Sotvaže firma vyhodila dělníky na ulici, sotvaže proti ustanovením zákona vyhodila i závodní radu, již úřady nařídily nástup ozbrojené moci. Do Oder přišlo oddělení 70 četníků, polovice z nich obsadila podnik a druhá část má, jak zní ta proslavená věta, pečovati o udržení klidu a pořádku. To jest nová provokace, které se dopustil nejen podnikatel, nýbrž i úřady, které chtěly ukázati veřejnosti, že se státní moc v tomto sociálním sporu, jako v každém sociálním sporu, staví za kapitalisty, za podnikatele.

Nuže, výslovně dlužno zde říci, že všechny provokace, pokud je nařídili podnikatelé, i s provokacemi, organisovanými nyní ještě úřady, nedovedly vyrušiti dělnictvo z jeho klidu. Dělnictvo jest jednotné a svorné, boj jest organisován a vede se jednotně a svorně. Spoléhání firmy a úřadů a spoléhání jakýchkoliv jiných činitelů na nejednotnost oderského dělnictva selže. Ale není odůvodněno nejen spoléhání, pokud jde o dělnictvo v Odrech, nýbrž i spoléhání, která vycházejí z úvahy, že lze využíti rozporů v komunistické straně Československa, aby se otřáslo jednotou dělnictva v boji. Není nejmenší pochybnosti, že přes všechny provokace se udrží jednota dělnictva, které v Odrech zahájilo boj. V Odrech není jiných dělníků kromě těch, kteří jsou organisováni v MVS, všichni dělníci jsou v semknuté frontě, kromě komunistických dělníků a jiní dělníci. Nikdo nepomýšlí na to, že by se dal nějak vyprovokovati, aby porušil jednotu v tomto boji.

Výslovně zde prohlašujeme, že oderské dělnictvo kráčí do tohoto boje odhodlaně nejen proto, poněvadž jest jednotné v samých Odrech, nýbrž také proto, poněvadž za ním přichází k platnosti odhodlanost a síla třídně uvědomělého proletariátu v Československé republice a odhodlanost všech komunistů Československé republiky, státi tak dlouho v tomto boji, vytrvati po boku dělnictva a je podporovati, až ředitelství závodů Optimit, spojené se Svazem průmyslníků, uzná, že marně doufá, že se otřese jednota bojujícího oderského dělnictva. Dokud potrvá tento boj, bude za oderským dělnictvem státi veškeren třídně uvědomělý proletariát Československé republiky. (Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Přerušuji projednávání tohoto odstavce pořadu.

Nebude-li námitek. vyřídíme ještě záležitosti imunitní. (Námitek nebylo.) Námitek není.

Přistoupíme tudíž k projednávání odstavce 4, jímž jest:

4. Zpráva výboru imunitního o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Košicích v trest. věci posl. Kurťaka (tisk 2070).

Zpravodajem jest p. posl. Tůma. Dávám mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP