Čtvrtek 13. června 1929

Posl. Bergmann: Slavná sněmovno! Konečně v jedenáctém roce republiky Československé dostává se do parlamentu předloha o četnickém kárném a kázeňském právu, která má odstraniti dosavadní nemožný stav. Zákonem o četnictvu z r. 1920, čís. 299, byla zrušena příslušnost četnictva k bývalé zeměbraně a četnictvo bylo podřízeno trestům a soudům vojenským a vojenskému služebnímu řádu. V §u 12 bylo předepsáno, že disciplinární předpis vydá ministerstvo vnitra, tedy úřad civilní. V §u 2 pak byla vymezena pravomoc generálního velitele četnictva. Výslovně se zde praví, že zřizuje se generální velitel četnictva k udržení vojenského pořádku a kázně, že je tedy přidělen ministerstvu vnitra, a zároveň byla zrušena ustanovení starého zákona z 24. prosince 1894, čís. 1 z r. 1895, podle jehož §u 10 podrobeny jsou osoby četnické trestům zákonů vojenských a disciplinárním přestupkům touž měrou, jako příslušníci aktivní zeměbrany. Disciplinární předpisy přesto ministerstvo vnitra nevydalo, takže zde vlastně měli jsme co činiti se stavem ex lex. Teprve výnosem z 11. listopadu 1920, čís. 57.181/13 stanovilo ministerstvo vnitra pro výkon práva, aby byly vyloučeny ze sboru četnického ony osoby, které podle §u 22, odst. 6 spáchaly takový čin, pro který sice nebylo soudním rozsudkem uznáno propuštění, ale pro který vzhledem k dobrému jménu četnictva ve sboru trpěny býti neměly. Tyto komise byly volenými komisemi, ovšem většinu v nich měli správní důstojníci a vedle toho bylo přiznáno i generálnímu veliteli četnictva právo propustiti každého, koho uznal za nehodna dobrého jména četnictva. Četnictvo bylo tedy naprosto podřízeno velitelské moci.

Slavná sněmovno! Jaké z toho vyplynuly případy, se kterými jsme se setkali ve sboru četnictva? Mám po ruce originál denního rozkazu zemského četnického velitelství v Praze ze dne 14. března 1923, čís. 3566, v němž jest obsažen výkaz propuštěných četnických gážistů ve druhém pololetí r. 1922. Ministerstvo vnitra propustilo na usnesení disciplinární komise 10 gážistů, naproti tomu generální četnický velitel propustil čtyři četnické gážisty, kteří byli vojenským soudem v Užhorodě podmínečně odsouzeni k docela malým trestům, a propustil je před uplynutím podmínečné lhůty. Byli to strážmistři Josef Jurček pro zpronevěru 8 Kč, Josef Fučík pro zpronevěru 1 Kč 50 hal., Josef Kaniš pro zpronevěru 3 Kč a Jos. Petra pro zpronevěru 6 Kč. Této zpronevěry se dopustili tito četničtí strážmistři tím, že si započítali stravné za hodiny odpočinku, který však ztrávili doma, nemohouce je ztráviti u rolníků chatrně zařízených a vrátili se dříve ze služby. Tedy pro tyto nepatrné částky, které si započítali na stravném, byli přes to, že je vojenský soud v Užhorodě odsoudil podmínečně, generálním velitelem četnictva propuštěni. (Slyšte!) Ministerstvo vnitra na konec uznalo nicotnost těchto přestupků a přijalo je znovu do služby.

R. 1924 za prvých devět měsíců propustil generální velitel četnictva 10 podmínečně odsouzených četníků pro podobné malicherné přečiny. Propouštěl i nepodmínečně odsouzené, u nichž vojenský soud výslovně v rozsudku uvedl, že neuznává pro tyto přestupky propuštění. (Slyšte!) Opravoval tedy gen. velitel četnictva pravoplatné rozsudky vojenského soudu. Je svědky prokázáno, že velitel četnictva gen. Jirka r. 1923 a gen. Putna r. 1925 osobně intervenovali u divisního soudu v Užhorodě, aby byli odsuzováni četníci, které správní důstojníci oznámí, ať pro cokoli. (Slyšte!) Nad tím se pozastavili i vojenští soudcové. Čteme, že byl odsouzen strážmistr pro přečin proti veřejné mravopočestnosti, spáchaný uzavřením sňatku bez povolení (Skandál!) podle §u 780 vojenského trest. zákona. Nemohl se totiž dočkati povolení, oženil se s těhotnou svou nevěstou - a proto byl propuštěn. Naproti tomu byl potrestán strážmistr pro porušení subordinace, že napsal vrch. strážmistru, který mu svedl ženu: "Netřeba mně více se rozepisovati o výsledku vašeho podlého jednání, jímž jste rozvrátil nejen náš život, nýbrž i rodinu mé manželky." Za to, že tuto pravdu dovolil si tento strážmistr napsati v soukromém dopise vrchnímu strážmistru, byl odsouzen pro porušení subordinace. (Skandál! - Výkřiky posl. Sladkého.) Tedy na jedné straně byl odsouzen a propuštěn strážmistr pro přečin proti veřejné mravopočestnosti, poněvadž nečekal, až mu pánové dovolí se oženiti s jeho těhotnou nevěstou, na druhé straně byl potrestán strážmistr, který si dovolil kritisovati jistě velmi nekvalifikovaný čin svého velitele, který mu svedl ženu. (Výkřiky poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Dále byl potrestán vrchní strážmistr, že se stal bez povolení členem okrašlovacího spolku "Kozí Hrádek", který chce okrášliti místo, kde kázával Mistr Jan Hus, poněvadž jej farář udal. (Výkřiky posl. Zeminové.)

Kapitán Jeschke přeložil vrch. strážmistra Karla Fořta z Rožmitálu do Záhoří a nepovolil mu odklad ke stěhování, když o to žádal a dokládal lékařským vysvědčením dr Růžičky, že žena po porodu utrpěla duševní poruchu a že ji má dáti do ústavu pro choromyslné. Musil odjeti do Záhoří a doma nechati nemocnou ženu s děckem. Když pak ji v neděli navštívil, maje právo na 18 hodin se vzdáliti do 30 km ze svého působiště, potrestal ho Jeschke 14 dny domácího vězení, poněvadž Záhoří je vzdáleno 35 km drahou a 3 km pěšky. (Výkřiky: To je skandál!) Jak pan kapitán tuto vzdálenost počítá, nevím.

Jeschke totiž podezříval strážmistra Fořta, že prozradil vřelé přátelské vztahy jeho k lesnímu Rothovi, který umožnil býv. poslanci Baeranovi po vržení smrduté pumy v parlamentě útěk do Kašperských Hor, odkud ho převezli pod slamou do Bavor, a proto se Fořtovi pomstil.

Jestliže takovýmto způsobem bylo používáno velitelského práva, není pak divu, že od převratu ve stavu četnických gážistů počítáme již 87 sebevražd. (Slyšte! Slyšte!) Za Rakouska byl to velmi řídký zjev - snad jedna sebevražda za 10 let. U vojska připadá podle statistiky jedna sebevražda na 875 hlav, u četnictva již na 758 hlav. (Slyšte!) Je to důkaz, že, jak lidově říkáme, u četnictva je vojna jako řemen.

Podíváme-li se, k jakým kategoriím přináleželi tito četničtí sebevrahové, vidíme, že to bylo 6 vrchních strážmistrů, ale žádný správní důstojník, 11 četnických aspirantů - tedy ti se brzy nasytili té dobré četničiny - 70 četnických strážmistrů, lidí starších, usedlých, životem ostřílených, z nichž mnozí prodělali světovou válku.

Pro zdravotní stav zastřelilo se 5 četníků, pro bídné hospodářské poměry 9, ze strachu před trestem 13, pro pronásledování však 24 (Slyšte!). Pohnutky v ostatních případech nejsou známy.

K charakteristice četnické správy bych si ještě dovolil uvésti případ, který jistě velmi dobře charakterisuje poměry, v nichž naši četníci jsou nuceni vykonávati svoji odpovědnou službu. Velitel četnického oddělení nadporučík, nyní kapitán, Jirásek zavedl hlášení gážistů, kteří ať soukromě nebo služebně přicházeli do Humenného - docela protiprávně zavedl toto hlášení - a když se k němu přišli hlásiti, tedy je vítal různými nepřístojnými poznámkami. Když jsem interpeloval, vyšetřoval tuto věc p. podplukovník Müller z Košic. Pan ministr vnitra odpověděl na mou interpelaci, že sice byl zrušen rozkaz p. velitele četnického oddělení Jiráska, že však nenalézá příčiny, proč by proti tomuto veliteli zakročil. Na základě této odpovědi jsem se domníval, že skutečně p. ministr vnitra nemá příčiny, aby v Humenném zakročoval. Na základě vyšetřování vedeného podplukovníkem Müllerem byli všichni četničtí gážisté, až snad na jednoho, z Humenného přeloženi (Slyšte!), a to pro podezření, že prý udržují styky s členy zákonodárných sborů. (Slyšte!) Strážmistr Papež byl přeložen do Abovce na maďarské hranici, strážmistr Dřinek do Rabčic na polské hranici. Tento dokonce měl domek v Humenném a musil jej pod cenou prodati. Strážmistr Indruch byl přeložen do Beš na maďarské hranici, strážmistr Hrbek do Nových Zámků, strážmistr Kvarda do Nižního Blhu a vrch. strážmistr Herold do Bánovce a na konec byl pan velitel Jirásek přeložen do Rožnavy.

Nedovedu si vysvětliti odpověď p. ministra vnitra, že neměl příčinu zakročiti, a přece rozházel celou četnickou stanici v Humenném, ovšem ne za tím účelem, aby byl potrestán p. kapitán Jirásek, nýbrž aby byli potrestáni všichni četničtí gážisté, přidělení tomuto oddělení.

Strážmistr Wolf - legionář - se r. 1924 zastřelil na stanici Slovenská Volová v přítomnosti podplukovníka Müllera při nahodilé přehlídce. Případ se vyšetřoval, ale poněvadž byly úřední doklady na rozkaz velitele okresu spáleny, nic se nevyšetřilo. Wolfovi dal prý dokonce velitel stanice facku, a poněvadž si to Wolf nedal líbiti, byl obžalován pro zločin porušení subordinace, oznámení však, když došlo k vyšetřování, bylo zničeno.

Není divu, že parlament za těchto poměrů projevil již několikráte vůli, aby bylo kázeňské a kárné právo četnictva zákonem upraveno. Projevil tuto vůli resolucemi, přijatými celou sněmovnou k zákonům č. 232 z r. 1922, č. 153 z r. 1923, č. 394 z r. 1923 a č. 28 z r. 1928. V těchto resolucích vyzývá se ministerstvo vnitra, resp. vláda, aby předložila v době nejkratší osnovu, kterou se upravují kvalifikační a disciplinární předpisy podle zákona z 25. ledna 1914, č. 15 ř. z., služební pragmatiky pro státní zaměstnance. Vedle toho také náš klub r. 1926 podal iniciativní návrh tisk č. 89, který vyšel z řad odborníků, ale vůle parlamentu, tímto způsobem projevená, byla velmi málo respektována, ba můžeme říci, že nebyla respektována vůbec, poněvadž osnova, kterou projednáváme, je v celku přece jenom zhoršeným vydáním vojenského kárného a kázeňského práva. (Slyšte! Slyšte!)

Četnická správa stále a stále chce udělati z četnického sboru sbor vojenský, ale naproti tomu jsou zde momenty, které mluví pro to, že četnictvo je sborem civilním a nikoliv vojenským. Dokazuje to již ta okolnost, že četnictvo je členem léčebného fondu pro civilní státní zaměstnance, že četničtí gážisté nemají práva léčiti se ve vojenských nemocnicích a ve vojenských léčebných ústavech, že ministerstvo vnitra výnosy z 11. května 1926, čís. 42.339, a z 2. března 1928, č. 46.652, rozhodlo, že nabývají domovského práva desetiletým pobytem, a odůvodnilo toto své rozhodnutí, že podle zákona č. 218/20 a č. 299/20 jsou sice vojensky organisovaným sborem strážným, který podléhá vojenskému trestnímu zákonu a služebnímu řádu, ale tvoří skupinu civilního zaměstnanectva.

Výslovně se uvádí: "Sbor četnictva jakožto orgán politických správních úřadů má povahu státního zřízení civilního, nikoliv vojenského." A přes to osnova, jak říkám, jest pouhým opisem vojenského kárného a kázeňského práva.

Už ta okolnost, že osnova tato dostala se nevíme, z jakých důvodů - také do branného výboru a že branný výbor odmítl jednomyslně dne 25. dubna t. r. jednati o této osnově, ježto nikdy nejednal o osnovách četnických a nebyl také nikdy dotazován při řešení výzbroje, oděvu atd. a ježto uznal, že osnova do branného výboru nepatří, poněvadž branný výbor považuje četníky za zaměstnance civilní, ukazuje, že tuto partii se sněmovnou četnická správa částečně prohrála.

Jaký ohlas má zmilitarisování čsl. četnictva za hranicemi, dokazuje toto: Československé četnictvo pokusilo se o vybudování Mezinárodní kulturně-odborové jednoty. Navázalo především jednání s četnictvem rakouským a říšsko-německým, které již tvoří společný svaz, a na mimořádné valné hromadě Gendarmerieverbandu ve Vídni 18. října 1928 uvedl zástupce Reichsbundu der Gendarmeriebeamten in Deutschland, proč nelze spolupracovati s čsl. četnictvem.

Uvedl: Zástupcové říšsko-německého četnictva jsou toho názoru, že s kolegy z Československa už z toho důvodu není možná spolupráce, ježto čsl. četnictvo je úplně zmilitarisováno a nemá žádných politických a organisačních práv a mohlo by říšsko-německé četnictvo poškoditi v jeho obraně proti snaze po jeho zmilitarisování, když by dobrovolně chtělo tvořiti jednotu s některým četnictvem čistě vojensky organisovaným.

Tento názor sdílí i četnictvo rakouské. Je jistě charakteristické, jestliže my někdy úkosem pohlížíme na demokracii v nynějším Rakousku a v nynějším Německu, když zde nám dávají jak rakouští, tak říšskoněmečtí četníci takovou hořkou pilulku, vytýkajíce československé četnické správě, že úplně zmilitarisovala četnictvo a že tedy nemohou s nimi tvořiti žádné, ani kulturní jednoty.

Je zajímavo, že naše četnictvo již delší dobu z důvodů čistě služebních a věcných domáhá se, aby v zájmu bezpečnostní služby mohlo také vykonávati službu v civilním oděvu. Tomu se však četnická správa dosud vehementně brání. Podívejme se však, jak věc vypadá v sousedních státech. Na př. Maďarsko zavádí právě nyní velmi četný četnický oddíl, který bude konati službu v úboru civilním. Tito maďarští četníci budou konati službu hlavně v pásmu pohraničním, aby mohli nenápadně navštěvovati i území sousedních států. Tedy Maďarsko v tomto civilním četnictvu organisuje novou špionážní službu na našich hranicích, ale naše četnická správa brání se tomu, aby četnictvo naše mohlo v určitých případech také vykonávati službu v civilním oděvu, aby nebylo tak nápadné, jako je svou nemožnou nynější výstrojí. My proti těmto takřka neviditelným četníkům maďarským stavíme četníky na několik kilometrů znatelné nápadnou výzbrojí, těžkou 9 kg, a k této výstroji zamýšlí nyní četnická správa přidati ještě četnické torny.

Z toho je viděti, že nejpomaleji se odrakoušťuje československá četnická správa. Nebude na škodu, jestliže k výstižné charakteristice zmíním se zde ještě o episodě, která se udála ve Vídni. Jistý Čech, který navštívil Vídeň po prvé od převratu, vypravoval si se svým kamarádem Němcem o poměrech v Československu a v Rakousku. A tu Čech řekl Vídeňákovi: Líbilo by se mi u vás, kdyby u vás nebylo tolik šlechticů. A Vídeňák mu na to klidně odpověděl: Mně by se zase líbilo u vás, kdyby tam nebylo tolik Rakušáků. (To je správně!) Je to sice vtip, vystihuje však velmi dobře snahu určitých odvětví státní správy, abychom se co nejblíže přizpůsobili a přiblížili aspoň tomu zevnímu, co jsme po převratě tak rádi odstranili. A to je konečně i snaha celého nynějšího vládního systému, který nám chce nyní ještě také zavésti řády a tituly, abychom se tomu bývalému Rakousku už co nejvíc přiblížili. A když při té episodě, kterou jsem vypravoval, řekl na to Čech: "To je velmi špatný vtip", odpověděl mu Vídeňan: "Není, neboť všichni Rakušáci přestěhovali se k vám."

Z vylíčeného je viděti, že parlament považuje četnické gážisty za zaměstnance civilní, ale četnická správa stále za zaměstnance vojenské a proto také osnova je úplně vybudována na vojenském kázeňském a kárném právu.

Je přece veliký rozdíl mezi úkolem, posláním a službou četnického gažisty a úkolem, posláním a službou vojáka. Četník slouží dobrovolně, hledá v četnické službě existenci, služba je mu povoláním, naproti tomu vojín slouží z povinnosti, vojenská služba mu není existencí ani povoláním. Četník má za úkol chrániti bezpečnost proti nepříteli vnitřního pořádku, vojín proti nepříteli vnějšímu. Četník je stále v boji proti rušitelům pořádku, vojín jenom když vypukne válka. Četník je orgánem politických a soudních úřadů, tedy orgánem právním a správním, jim podřízeným, tedy podřízeným civilním úřadům, tudíž také civilním orgánem. Četník přísahá, že bude poslušen jen zákonů a nařízení - těch je hezká snůška a musí je míti v hlavě - a je osobně odpověden za své samostatné jednání, naproti tomu voják přísahá, že bude poslušen rozkazů svých nadřízených, tedy osobně neodpovídá za své činy a skutky, nýbrž jeho velitel. Nelze proto podřizovati četníka jen vojenské kázni velitelů, kteří z vlastní prakse službu neznají.

Proto měla býti osnova úplně přepracována, aby odpovídala názoru parlamentu, projevenému nejednou branným výborem a resolucemi, o nichž jsem mluvil, a nebylo by jistě také žádných překážek, aby konečně byla také četnictvu povolena stavovská organisace. (Souhlas poslanců čsl. nár. socialistické strany.)

Nutno zde podotknouti, že podle připravených osnov chystaného čsl. trestního zákona mají platiti zásadně obecné trestní zákony i pro osoby vojenské. Tímto ustanovením má tedy býti odklizeno kastovnické soudnictví vojenské. Bude-li toto moderní a pokrokové ustanovení připravených osnov nového čsl. trestního zákona uzákoněno, jak potom bude moci četnická správa odůvodniti podrobení četnictva vojenským disciplinárním předpisům, nevím.

Změny, které byly na osnově provedeny ve výborech soc.-politickém a ústavně-právním, neodpovídají názoru parlamentu a také mu plně nevyhovují. Zákon zůstává přesto kopií vojenského kárného a kázeňského řádu. O tom zejména svědčí § 4 o druzích kázeňských trestů. Ukládá se trest pořádkový, záležející v omezení vycházky z kasáren, dovolené přes večerku, dovolené na zotavenou nebo v uložení služeb mimo pořad. Trest v omezení vycházek z kasáren je skutečně pro dospělé muže, otce rodin, titěrný a nedůstojný. Trest odepření dovolené na zotavenou je trestem přímo brutálním. Trest uložení služeb mimo pořad je trestem nemorálním, nevýchovným, poněvadž služba nemůže býti přece trestem, ta je povinností. (Souhlas.) A jestliže se zde zavádějí také tresty na svobodě a říká se, že trest na svobodě nesmí se odpykávat v soudní věznici nebo trestnici a že nesmí trvati déle než 30 dnů a v samovazbě déle než 21 dnů, myslím, že jsou to příliš kruté tresty, nikoliv tresty pouze kárné.

Navrhujeme ve svých pozměňovacích návrzích, aby na místo trestů pořádkových, jak jsem je zde citoval, byly zavedeny tresty peněžité, a tresty na svobodě jen při soustředění a to nejvýše ve výměře 8 dnů.

Touto osnovou podrobují se dokonce také pensisté kázeňské pravomoci a kárnému právu, dopustí-li se "jednání a opominutí, která se příčí četnickým služebním předpisům nebo jiným všeobecným či zvláštním nařízením, pokud jich stíhání nenáleží podle zákonných předpisů soudům". A teď nastanou v praxi velmi zajímavé případy. Četnický pensista pojede na motorce protipředpisovou rychlostí nebo pes mu uteče při krmení v době kontumace. On nebude trestán politickým úřadem, nýbrž bude ho trestati za tento přečin četnický velitel jeho bydliště. Nebo pensista dopustí se přestupku proti lichvě, přestupku živnostenského nebo lesního pychu atd. Ve všech těchto případech bude četnického pensistu trestati četnický velitel jeho bydliště, nikoli politický úřad. Je to přímo paradoxní, jakým způsobem se zde vykonstruuje nemožný právní stav.

Dále podléhá četnický pensista kázeňské pravomoci "pro nešetření předpisů o úschově, odevzdání a utajení četnických, vojenských nebo jiných úředních důvěrných pomůcek, které služebně převzal jako četnická osoba nebo kterých i jinak nabyl". Myslím, že toto ustanovení je v praxi téměř zbytečné, poněvadž o důvěrných věcech se doví každý od okresního úřadu více, než by se dověděl od četnického gážisty. U okresního úřadu stačí, aby byl zaměstnanec tamní jen služební pragmatikou zavázán k zajištění úředního tajemství, ale zde musí býti toto tajemství příslušného gážisty zabezpečeno zvláštním kárným trestem. Každý oficiant okresního úřadu doví se více a přece nepodléhá vojenským trestním zákonům, ale naproti tomu četnický pensista jim v těchto případech podléhá. A kdyby se dověděl na př. některé takové důvěrnosti z novin a rozšiřoval je, bude četnický pensista trestán, ale nebude pro to trestána žádná jiná civilní osoba.

Také kárnému právu podřizují se četničtí pensisté a to pro porušení úředních a služebních povinností, pokud se tento poklesek netrestá kázeňsky, a dále pro porušení povinností stavovských, pokud jím bylo poškozeno nebo ohroženo dobré jméno četnictva, čítajíc v to i jednání a opominutí podrobená kázeňské pravomoci, i jednání a opominutí, jichž stíhání podle zákonných předpisů přísluší soudu.

Pojem povinností stavovských v této zákonné osnově nebyl nijak formulován. Rovněž nebyl formulován pojem dobrého jména, pouze recipuje se ustanovení zákona vojenského, č. 154 z r. 1923, ačkoli jsou u vojska docela jiné poměry stavovské. Snad by byla stačila formule pro pojem povinností stavovských a dobrého jména, že četnický gážista má poctivostí a čestností, veškerým svým chováním dbáti cti a důstojnosti svého stavu a podle své přísahy vykonávati vše podle zákonů a nařízení. Jestliže však byl zde recipován vojenský zákon, tedy u vojenských gážistů je pojem povinnosti stavovské a pojem dobrého jména vyjasněn usnesením svazu čsl. důstojnictva a čsl. rotmistrů, kteří tyto pojmy vyhranili. Vyhranili pojem stavovské cti a také stavovských povinností. Četnictvo však nemá žádné takové instituce, poněvadž marně už od převratu volá o povolení své odborové stavovské organisace. Tyto pojmy povinností stavovských a dobrého jména bude precisovati 147 četnických správních důstojníků, kteří však nemají právnického vzdělání.

Jsou zde zahrnuty i delikty, jež stíhají politické, policejní nebo obecní úřady. Jde se konečně dále než služební pragmatika z r. 1914 v §u 153 ustanovuje. Tento paragraf 153 zná jednak specificky disciplinární delikty výslužníků, jednak připouští disciplinární delikty v činné službě spáchané. K specifickým deliktům náleží hrubé porušení některých speciálních povinností uložených služební pragmatikou. Stejně takovým specifickým deliktem je, jestliže výslužník dosáhl lstí přeložení na odpočinek nebo přiznání vyšších než normálních odpočivných požitků.

Co praví konečně o odnětí pense nejen vysloužilci, nýbrž eventuelně i jeho rodině president nejvyššího správního soudu Hácha v 7. sešitu Slovníku veřejného práva na str. 403, mělo býti přečteno také četnickou správou, aby nenavrhovala pro četnické pensisty takováto drakonická ustanovení disciplinární, kárná a kázeňská. President Hácha říká, že po rozvázání poměru, který je základem moci disciplinární, ztrácí disciplinární moc půdu, a jen výslovný předpis positivní může disciplinární moc prodloužiti přes časové hranice základního poměru, a to jen na disciplinární delikty spáchané za trvání tohoto poměru. Nejcitelnější pak tresty, jako na př. propuštění ze služby, ztráta pense, odnětí autorisace k výkonu povolání a pod. nemohou býti vůbec ukládány. I kdyby však pensionování, nejenom dočasné, nýbrž i trvalé, nerovnalo se sice úplnému rozvázání poměru, na němž moc disciplinární spočívá, přece přeměňuje se tu bývalý služební poměr v poměr zcela jiné povahy. Tento názor presidenta nejvyššího správního soudu měla četnická správa respektovati, když navrhovala tuto osnovu, když navrhovala rozšíření kárného a kázeňského práva také na četnické pensisty.

Omezili jsme se ve svých návrzích pro plenum jen na nejdůležitější věci, na ty, které jsem zde předloze vytkl, na změny navrhované k §§ 3, 13 a 26, poněvadž neočekáváme, že koaliční mašina by nám vůbec i jinaké návrhy schválila. Ku konci jsem ještě povinen, poněvadž soc.-politický výbor přijal resoluci, aby vláda předložila návrh zákona, jímž by se zjednodušily poměry ve službě bezpečnostní sloučením obou bezpečnostních sborů v instituci, v bezpečnostním úřadě atd., podotknouti, že nejsou ani u státní policie lepší disciplinární předpisy, ba možno říci, že jsou tam předpisy ještě daleko ostřejší nežli předpisy, které zde navrhuje pro četnictvo naše četnická správa resp. vláda. U policie jsou zřízeny sice disciplinární komise 5členné ze členů jmenovaných, z nichž jsou 2 příslušníci gážistů a 3 příslušníci úředníků. Tato komise nemá práva odsuzovacího, nemá práva výroku, je-li obviněný vinen či nevinen, nýbrž má pouze právo navrhovací. Rozhodovací právo má policejní ředitel a při odvolání zemský president. To jsou přímo předpotopní, nemožné disciplinární předpisy, které by bylo také nutno zmodernisovati a změniti.

I když jsem se přihlásil ke slovu jako řečník "pro", nemohu skončiti jinak, než že předloha našim představám a názorům o četnictvu nevyhovuje a proto také nemůžeme pro ni hlasovati. (Výborně! - Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. Brodecký. Dávám mu slovo.

Posl. Brodecký: Slavná sněmovno! Vláda konečně předložila návrh zákona o četnickém disciplinárním právu. Jinak nelze to dílo nazvat přes jeho dlouhý titul. Vláda byla k předložení takového návrhu vyzvána sněmovnou i senátem po třikráte, po prvé v prosinci 1922. Vláda měla předložiti návrh četnického disciplinárního zákona podle zásad služební pragmatiky. Jestliže vláda tak opožděně předložila tento návrh, a my právem si do toho despektu můžeme stěžovati, nelze se uzavírati tomu přesvědčení, že ani po stránce věcné nevyhověla návrhem, který dnes máme odhlasovati, vůli zákonodárných sborů. Projednávaný návrh zákona o četnickém kázeňském a kárném právu není budován na zásadách služební pragmatiky, nýbrž výlučně jen na zásadách podobného vojenského zákona č. 154 z r. 1924 a na novele k tomuto zákonu č. 55 z r. 1927.

Ale ani tu nedržela se vláda zásad v těchto vojenských zákonech daných. V četnickém kárném zákoně je celkem ve 28 paragrafech velmi podstatné zhoršení i proti platným vojenským zákonům. Tu pak ovšem nám schází smysl pro tak uměle vytvořený zákon, kterým krok za krokem se zhoršuje dosavadní zaměstnanecké právo. Zpravidla začínává takové zhoršování u četníků, aby později bylo zavedeno u ostatních veřejných zaměstnanců. Tak se stalo v případě kumulace požitků v zákoně č. 153 z r. 1923, což pak v zákoně č. 286 z r. 1924 bylo opakováno pro všechny ostatní zaměstnance. Jsou to prostě určité manýry naší byrokracie, v jejímž čele jde hlavně ministerstvo vnitra, a hlavně byrokracie četnická. Takové macešské vyřešení věcí, jaké vidíme u četnictva, nenalezli bychom snad nikde jinde. Všady si četnictva váží jako orgánu bezpečnostního a kriminalistického, budují pro ně sic také dosti podstatná zpřísnění v disciplinárních právech, ale nikde v západních státech nevidíme tolik vojáčkování a starosti o zmilitarisování četnictva jako u nás. Je v tom podstatná chyba. Potřebujeme četnictvo pro civilní občanstvo a ne pro těch několik desítek vojáků. Ostatně si vojáci dovedou své lidi hlídat jistě také, třeba jsme to neviděli právě nyní při aféře špiona Falouta.

Řekl jsem už, že chybujeme, když se držíme tak úzkoprse vojenského disciplinárního práva nebo když pro četníky je dokonce zhoršujeme. Četnictvo má přec docela jiné úkoly, odlišné od úkolů vojenských. Četnictvo je prostě obranou proti vnitřnímu nepříteli státu a je proto ve stálém boji s tímto nepřítelem. Vojsko je však přípravou obrany proti vnějšímu nepříteli, je tedy školou. Četník však není "ve škole", ten je stále v boji o veřejný pořádek a proto také musí býti proň jiné základny. Rozdíly lépe vysvitnou z podstaty přísah, které skládá vojenský gážista nebo voják a kterou skládá při svém vstupu k četnictvu četník. Vojenská přísaha je upravena zákonem č. 169 z r. 1919. Četnická přísaha je upravena výnosem ministerstva vnitra č. 29001 z r. 1920. Přihlédnu-li k podstatě těchto přísah, vidím toto: Voják přísahá, že bude poslušen presidenta republiky a všech svých představených. Mimo to pak, že bude pěstovati družnost a kamarádskost. V této přísaze je dán podklad pro velitelské právo fysických jedinců, to jest představených a vyšších důstojníků. Četník však přísahá, že bude republice a vládě věren a oddán, že bude jejich zákonů a nařízení nadřízených úřadů a jeho představených ochotně poslušen, že bude zachovávati úřední tajemství a že při všem svém konání bude míti jen zájem služby a prospěch republiky a zřeteli. Kde v tom je "velitelské právo" fysických osob? Není ho skoro. Velitelským právem pro četníka je zákon a nařízení, tedy cos ideového a ne hrubě fysického. Četník je ve službě samostatným, jen od zákonů odvislým orgánem. Jemu nesmí ani jeho správní důstojník nic pro výkon konkrétní služby naříditi. Četník prostě za všechno, co koná, odpovídá sám podle přísného vojenského zákona a je tedy dost a dost zatížen odpovědností. Vychází-li nový zákon četnicko-kárný z předpokladů "velitelského práva" fysických osob, je na podstatném omylu, tvoří cos nerozumného a přivodí chaos zase takový, jaký jsme viděli v dobách rakouských. Nic se nezmění!

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP