Kdybychom nepřihlédli ani k ostatním přímo
nesmyslně karabáčnickým ustanovením
tohoto četnického zákona, nemohli bychom
proň hlasovati už z tohoto důvodu, že
ve své podstatě staví opět civilní
občany pod komando vojenských kaprálů,
tvoří nesrozumitelné právní
normy zaměstnanecké a hlavně že vkládá
četníkům i do jejich poměru pensijního
povinnosti, které nejsou oprávněny. Upozorňuji
v tomto směru, pokud se týká pensistů,
na směrodatný názor pana presidenta nejvyššího
správního soudu dr Háchy. Ten opětně
odsoudil snahy, aby pensisté byli podřaděni
nějakému disciplinárnímu právu.
Nebyl-li respektován názor tak všeobecně
uznávané právnické kapacity, nemohu
se nadíti, že by moje názory mohly dnes přivoditi
změnu v podstatě předloženého
návrhu vlády. Ale nemohu na vrub tohoto závěru
se uzavříti přesvědčení,
že tento nový četnický zákon
je křiklavým zmetkem právní formy.
Všimněme si jen tohoto příkrého
ustanovení o dobrém jménu četnictva.
Pro porušení tohoto "dobrého jména"
četnictva může býti četník
vyhnán od četnictva bez pense, ač si dnes
na pensi platí. Je to tedy velmi tvrdé ustanovení.
Marně však byste hledali v tomto novém zákoně
vysvětlení, co je tohle "dobré jméno"
četnictva. Celý zákon je skoro výhradně
na tomto pojmu vybudován, ale nikde v něm není
vysvětlení tohoto pojmu. Bude si jej moci každý
vykládati, jak sám bude chtíti. A tu jsme
tam, kde snad bychom býti neměli. Může
na příklad býti v souladu s dobrým
jménem četnictva, když četník
poslechne dejme tomu pana Gajdu, ale nemusí býti
v souladu s týmž pojmem, když četník
při nějaké stávce neposlechne svého
představeného a nebude rozháněti t.
zv. stávkové hlídky. V posledním případě
sice se ten četník bude moci odvolati na zákony
a vojenský soud jej nebude moci trestati, ale četnický
velitel jej bude moci třeba i propustiti bez udání
důvodů, když bude předstírati,
že četník tím porušil dobré
jméno četnictva. Takovou možnost zákon
dovoliti nemá.
R. 1923, když jsme dělali vojenský kárný
zákon, musili nám pánové od vojska
aspoň v důvodové zprávě říci,
co oni pod tím pojmem "dobrého jména
vojska" rozumějí. V důvodové
zprávě k vojenskému kárnému
zákonu tisk 4135 z r. 1923 je k §u 12 toto vysvětlení:
"Dobré jméno vojska jest totožné
se stavovskými povinnostmi". Je to sice také
málo, ale je to aspoň něco. Četnický
kárný zákon nemá ani takového
vysvětlení, ten ponechává zvůli
volné pole.
Ale i kdybych chtěl připustiti, že dobré
jméno četnictva je také totožné
se stavovskými povinnostmi četnictva, pak jako laik
nemohu neviděti, že tu není nikoho u četnictva,
kdo by takové stavovské povinnosti směl vytyčiti.
Vojenští gážisté - vojáků
prostých se zákon o vojenském kárném
právu netýká - mají své svazy,
důstojnický a rotmistrovský. Ale četnictvu
nebyla povolena dodnes nijaká volná stavovská
nebo odborová organisace. Patrně se toho pánové
báli. Kdo však dnes má stanoviti onu míru
stavovské povinnosti? Snad ne představení?
To by byl nesmysl. Stav nejsou představení, ale
všichni příslušníci tohoto stavu.
Jdu-li však na této cestě dále, vidím
v předloženém vládním návrhu
i to, že takovému nedefinovanému a nedefinovatelnému
pojmu mají podléhati i četničtí
pensisté. I ti mohou býti zbaveni pense, když
spáchají nějaký čin, který
třeba není soudně trestný, který
však podle nějakého mudrce poškodí
dobré jméno četnictva. Tu už zůstává
rozum státi. Aktivní četníci snad
tedy mohou míti stavovské povinnosti jednotné.
Ale, prosím vás, jaké pak stavovské
povinnosti může míti kterýkoli pensista?
Ten přece se musí starati, aby s tou svojí
skrovnou pensí vyšel, a hledati práci - nestačí-li
mu pense - jakou dostane, a nemůže býti živ
ze starosti o nějaké dobré jméno četnictva.
Já sám znám na Vinohradech jednoho bývalého
četnického strážmistra, který
má 430 Kč měsíčně a
dělá dnes u zedníků nádeníka.
Jinou práci nedostal. Snad by potom, že jsem to na
něho prozradil, mohl někdo přijíti,
že tedy poškodil dobré jméno četnictva
a že se mu má vzíti i ta malá pense,
která mu pomáhá přes obtíže
dnešní drahoty.
A jděme dále. Co bude s takovým bývalým
bosensko-hercegovinským četníkem, který
včas neoptoval pro naši republiku a ponechal si pensi
srbskou? Dostává na pensi dnes - jeden takový
případ je v Mlázicích u Mělníka
- 48 Kč měsíčně. Co tento člověk
měl dělati od roku 1918, chtěl-li s rodinou
býti živ? On prostě dnes je vším
možným, jen aby svoji četnou rodinu uživil.
On na dobré jméno četnictva nikdy nesmí
mysliti. V tom jsou opravdové křiklavosti, které
by bylo třeba v zákoně překlenouti
jasným osvětlením pojmu "dobrého
jména". Tak, jak tento pojem dnes jest, mohla by býti
snad i zbavena pense vdova po četníkovi, když
dost správně se nepoklonila před tím
dobrým jménem četnictva, které jí
sic zabilo muže ve službě, ale které jí
zaručuje měsíčně pensijní
požitek kol 400, nejvýše 500 Kč měsíčně.
Omezím se jen na osvětlení této partie,
aby bylo zřejmo, že naše strana pro tento zákon
nemůže se nadchnouti, byť by i s uznáním
kvitovala, že je to prvý zákon, o němž
dnešní vládní většina dovolila
ve výboru jednati a připustila dokonce i několikero
změn, které jsme navrhovali. Bylo toho i tak příliš
málo a jen nepodstatné věci.
Podali jsme však řadu pozměňovacích
návrhů, jakož i resoluční návrhy,
kterými hledíme opraviti aspoň to, co by
se ještě opraviti nezbytně mělo. Proto
vás prosím, abyste se přiklonili k mým
návrhům a pozměnili navržený
zákon v jejich smyslu.
Nemohu však přejíti dnešní příležitost,
abych si nevšiml jiných skutečností
a poměrů, které jsou dnes u četnictva.
Velmi ožehavou otázkou jest otázka naší
služby bezpečnostní vůbec. Sama vládní
většina v resoluci připojené k tomuto
vládnímu návrhu vybízí vládu,
aby předložila návrh zákona, jímž
by se zjednodušily poměry ve službě bezpečnostní
sloučením obou bezpečnostních sborů
a institucí v bezpečnostním úřadě
za vedení parlamentem voleného státního
tajemníka služeb bezpečnostních.
Vítám tento návrh jako velmi rozumný.
Přijde ovšem na jeho provedení. Ale abych jej
opřel, musím poukázati na dnešní
poměry. Máme v republice více než 12.000
četníků, 9000 příslušníků
policie, vedle toho máme asi 18.000 komunálních
policistů. Dále okresní a zemské úřady
mají své strážce lesů, zahrad,
polí atd. Je tedy v civilních službách
armáda na 40.000 mužů, čili máme
na každých 31 občanů jednoho strážce,
při čemž nepřihlížím
ani k 6000 strážců pohraničních,
ani 12.000 strážců vězňů,
ani k tomu, že se navrhuje zase nějaká zvláštní
polní policie na útraty státu a také
nějaká policie silniční. (Předsednictví
převzal místopředseda Horák.)
Přes tento počet strážců nevěří
bezpečnostním poměrům ani ministerstvo
národní obrany, které si vydržuje své
strážce a bude jich v případě
války míti nějakých 10.000. Ale nejen
toto ministerstvo nedůvěřuje bezpečnostním
poměrům, nýbrž každý majetný
člověk si obstará buď vlastního
hlídače nebo jest účastníkem
nějaké hlídací společnosti.
Z vrcholné prosperity hlídacích společností
mohu nejen souditi, že je tohle řemeslo velmi výnosné,
nýbrž také to, že je mnoho občanů,
kteří dnešním bezpečnostním
poměrům docela právem nevěří.
Přihlédneme-li k dnešní organisaci služeb
bezpečnostních, vidíme, že každý
z těch jmenovaných oborů má vlastní
vedení, vlastní kanceláře a dosti
pyšné a hrdé představené, kteří
jiného nekonají, než vyvolávají
kompetenční konflikty a pěstují rivalitu.
Stát a občany luxus tento stojí hodně
peněz, něco kolem jedné miliardy každoročně.
A tu myslím, že jest svrchovaný čas
toto odčiniti zjednodušením poměrů,
odbouráním přebytečných a zbytečných
institucí, zjednodušením kancelářských
prací, aby prostě i ve službě bezpečnostní
nastalo vědecké prohloubení práce
a určitá systemisace, asi tak jako to vidíme
u jiných oborů státní správy
a také v jiných státech. Chápu, že
to nelze prováděti překotně, ale tak
pozvolné tempo, jaké ve věci chce zavésti
ministerstvo vnitra, bych také pochopiti nemohl.
Má-li postup býti trochu úměrnější,
pak především je nutno přihlédnouti
k tomu, že není tu možnosti, aby ve věci
poradili nejlepší praktikové. Četnictvo
nemá nijaké odborové organisace a proto už
nemá možnost, aby vyslalo ku poradám své
nejlepší lidi. Mstí se tu na nás a na
dnešní vládní většině
krátkozrakost četnických správních
důstojníků, kteří z obavy,
aby četníci nevypravovali o jejich činnosti
za Rakouska, raději r. 1919 potřeli už stávající
embryo četnické odborové organisace.
Tito pánové nejsou dnes už na svém místě
a je svrchovaný čas, aby se u četnictva konečně
vyčistilo. Jsou tam ostatně tak staří
pánové a tolik přesluhujících,
dobře situovaných vysokých důstojníků,
že měli už dávno býti v pensi.
Nestalo-li se tak, je nutno to dohoniti a na vůdčí
místa dáti lidi ne tak na tradici lpějící,
nýbrž lidi, kteří si uvědomili
vždy úkol bezpečnostní služby a
dovedli by ji lépe budovati. Nechci se tu pouštěti
do konkrétních návrhů. Mně
jde jen o to, aby konečně byli odstraněni
lidé, jimž po mluveném českém
slově páchlo z úst nebo kteří
se stali českými lidmi teprve po převratu,
stali-li se jimi vůbec. Ostatně nemám na
mysli jen ty pány nahoře, nýbrž i dole,
kde na okresech a na stanicích máme přestárlé
lidi - dědečky, jimž už ani ta četničina
nesluší a dávno měli býti v pensi.
Drží je jen to, že ani ti pánové
nahoře nechtějí jíti a proto dole
drží kde koho, aby se udrželi sami. Je to zřejmě
systém velmi podivný, který státu
neprospívá.
Takové lpění na místech přivodí
samo sebou despekt u podřízených. Tento despekt
se pak jeví i v denních úkazech. Jen jako
příklad uvedu, že kapitán Novák
v Jihlavě nařídil, aby svěrací
želízka byla mu při přehlídce
stanice předkládána na lůžko
četníkovo na bílém ubrousku nebo aspoň
položena na čistý kapesník. Kapitán
Benko v Báňské Bystřici si zase dal
letos v lednu předložiti koncepty všech sobě
podřízených strážmistrů
a pak všem Čechům a Moravanům uložil
psaní 4 až i 8 stránek krasopisných
úkolů do měsíce. Při tom jde
o strážmistry, kteří slouží
už 10 let u četnictva a ještě ani jeden
úřad nebo soud si nestěžoval, že
by jejich rukopis byl nečitelný. Charakteristickým
při tom je, že tento Slovák vyňal z
tohoto trestu skoro všechny strážmistry Slováky.
Je to tedy u tohoto pána osobní zášť
proti všemu českému. Doporučoval bych,
aby bylo zjištěno, zda je pravdou, že tento pan
Benko byl oním velitelem vojenského pancéřového
vlaku, který v prosinci 1918 nechal své Maďary
stříleti na české četníky.
Padli tehdy tři. O něm se také traduje, že
jako vojenský důstojník týral Slováky
tak, že ho po převratě z jeho bývalého
místa učitele vyhnali ne příliš
jemně. U takového pána pak je pochopitelno,
že se mstí a že čeští četníci
v jeho obvodu jsou trpiteli.
Jinde nejsou poměry o mnoho lepší. Představení
četničtí, hlavně někteří
správní důstojníci, trestají
četníky jak jen mohou. Kap. Bombera v Hodoníně
popírá právo četnických strážmistrů
na dovolenou z rodinných důvodů i tehdy,
když jí žádají při příležitosti
porodu své ženy. Stalo se tak jeho rozkazem ze 4.
května 1929, č. 180 - důvěrné.
Jsem-li u dovolených četnictva, nemohu neprojeviti
zájem o zkrácení nároku četníků
na dovolenou. "Předpis o dovolených četnictva",
vydaný výnosem ministerstva vnitra č. 49041
z r. 1928, praví hned v prvé větě:
"Na udělení dovolené není právního
nároku." Toto ustanovení neodpovídá
platovému zákonu. Soc.-politický výbor
výslovně poukázal k §u 23 v souhlase
s důvodovou zprávou k vládnímu návrhu
platového zákona na to, že zaměstnanci,
kteří budou převedeni podle tohoto zákona
do nových platů, podrží nárok
na minimální výměru dovolené,
a to v rozsahu, v jakém ji měli do 31. prosince
1925, byl-li tento rozsah větší než onen
stanovený platovým zákonem.
Ježto četníci měli před platovým
zákonem upravený nárok na dovolenou výnosem
ministerstva vnitra ze dne 4. srpna 1920, č. 26.417, musil
jim zůstati zachován. Opačný pokus
nového četnického "Předpisu o
dovolených" je tedy bezprávím a je třeba
jej opraviti souladně s úmysly vlády a zákona.
Není přece možno, aby jen četníci,
o kterých i vládní důvodová
zpráva pěje chvály na jejich obětavost
a namáhavou službu kdesi v místech, kde dávají
lišky dobrou noc, neměli nároku na dovolenou.
Mají jej všichni ostatní státní
zaměstnanci, musí jej míti také četníci.
Také provedení platového zákona u
četnictva neodpovídá intencím zákona
a úmyslům zákonodárce. Při
projednávání platového zákona
vláda opětně prohlásila, že nemíní
dělati úmyslné interkaláře.
V rozpočtu na r. 1929 však vidíme, že
u četnictva není uvedena percentuální
kvota interkalářů, nýbrž hned
obnos. Propočtu-li tento obnos, je to interkalář
8%. To není u žádného jiného
oboru. Také podle poloúředního kalendáře
četnictva bylo v říjnu 1928 jen 1960 vrchních
strážmistrů a jen 4 vrchní strážmistři
ve II. plat. stupnici podle §u 132 plat. zákona. Mělo
by jich býti podle systemisovaného stavu v I. plat.
stupnici 2500 a v II. plat. stupnici 404. To je úmyslné
snížení stavu lépe honorovaných
četníků o 900 hlav. Vláda uznala právo
na povýšení u všech těch, kdož
vyhovují podmínkám, jakmile jsou zařaděni
na odpovědném místě. U četnictva
tento nárok nebyl uznán a není prováděn.
Naopak. Ministerstvo vnitra výnosem čís.
27.002/27 zavedlo zákonem neuznanou hodnost praporčíků
a tyto pak povyšuje teprve, když mají 10 let
služby u četnictva a hodnostní školu absolvovánu,
tedy až tehdy, když už vyhovují všem
podmínkám pro povýšení na vrch.
strážmistra v I. platové stupnici. Tím
se porušuje tak jako u jiných stavů platový
zákon systematicky, jenže jinde je to zastřenější.
U četnictva je dovoleno všechno a proto je i to možno,
že z toho zákonu neznámého "praporčíka"
smí četník býti povýšen
na vrch. strážmistra teprve po dalším
jednom roce, tedy teprve - v nejlepším případě
po 11 letech u četnictva.
Takové provedení platového zákona
četnictvo neuspokojuje. Ale přímo pobuřuje
četnictvo, že mu dosud nebyl splněn slib býv.
pana předsedy vlády dr Švehly ze dne
6. dubna 1926. Tehdy slíbil dr Švehla, že
četnický přídavek bude všem četníkům
zvýšen na jednotnou částku 4000 Kč
ročně. Nestalo se tak dodnes. A četníci
proto právem poukazují na to, že je otázkou
cti dnešní koalice, aby tento závazek splnila.
Poukazují na to, že v rámci §u 148 platového
zákona byly už upraveny podobné přídavky
u jiných kategorií, jen na četnictvo se zase
zapomnělo. To samozřejmě lásky četnictvu
nepřidá.
Zadlužení četnictva dosahuje dnes katastrofální
výše. Jen četnická záložna
půjčila četníkům na 5 mil.
Kč. Prostě, nestane-li se včas nutné
opatření, jsou nuceni četníci k tomu,
aby si pomáhali sami. Jak? Ale pak můžeme se
rozloučiti s naším právním řádem.
Četníci poukazují právem také,
že jim není přiznána odměna za
práci přes čas, že jim není honorována
služba pohotovostní, ba že na ni doplácejí
každý měsíc na 50 Kč. Jinaké
osobní i věcné paušály byly upraveny
r. 1920. Neodpovídají dnešní drahotě
a četníci už zase přemýšlejí
o tom, že jim r. 1920 pomohla pohrůžka pasivní
resistencí. Mám za to, že by bylo osudné,
kdyby dnešní koalice neprojevila větší
zájem o tyto docela zvláštní poměry
u četnictva a nechala četníky zase dále
trpěti. Výkonné četnictvo vytyčilo
již požadavek po přeřadění
všech strážmistrů, pokud slouží
u četnictva 7 let, do platů úřednických
a po umožnění aspoň takových
postupových možností, jaké skýtá
platový zákon jiným zaměstnancům,
tedy aspoň na dvojí povýšení
pro zdatné. U četnictva ani genius dnes nemůže
býti povýšen. To je křiklavé
vyřešení četnických věcí
požitkových.
Výkonné četnictvo vidí v tomto vyřešení
důsledky zkrácení četnictva o právo
volební, které jistě dostatečně
charakterisuje dnešní systém vlády.
Četníci smějí býti sice vládními
popohaněči, ale nesmějí spolurozhodovati
o tom, kdo jim má vládnouti. V tom jsou na tom hůře
než trestanci, neboť těm smí býti
upíráno volební právo jen po několik
let, četníkům však po celou jejich služební
dobu.
Výkonné četnictvo však vidí také,
že dodnes mu nebyla povolena žádná nepolitická
odborová organisace, že jeho návrhy na zavedení
poradních sborů nebo komory výkonných
orgánů služby bezpečnostní byly
prostě hozeny do koše. Ono však také vidí,
že zločinnost v republice rok od roku vzrůstá.
Jen v roce 1928 zatklo neb soudům udalo samotné
četnictvo 719.000 osob. To jest jistě vysoká
číslice. Ale což, když i ti četníci
si řeknou, že i pro ně platí zásada:
za málo peněz málo muziky, a ohlédnou
se na dělnictvo, které dnes je k boji připraveno?
Dosud četníci poslouchali. My jako zástupcové
dělnictva nejsme nijak nadšeni těmi sekaturami
dělníků četníky. Hlavně
ve stávkách se jeví ta stará taktika
četnictva tak, jak tomu bylo před 30 lety. I dnes
jsou stávkové hlídky, klidně stojící
na ulici, rozháněny. Kolportáž je znemožňována
kde kterému dělníku, nota bene kolportáž
deníku "Práva lidu" a jiných listů,
u nichž přece nelze mluviti o podvratných úmyslech.
Jsme dnes na tom hůře než komunisté.
Takový postup četníků samozřejmě
odsuzujeme. Nemáme také pochopení pro udavačství
pro spolkové věci za tím účelem,
aby prostí dělníci byli odstrašeni od
spolkové činnosti, jako se to děje na Slovensku
a jinde. Ale právě proto si všímáme
poměrů u četnictva intensivněji, abychom
zjistili vady a hledali jejich odčinění.
Bohužel, tímto zákonem odčinění
dosaženo býti nemůže. Naopak! Jím
budou poměry ještě zostřeny a dočkáme
se toho, že u četnictva bude oplakáván
stý případ sebevraždy. Dnes už
si zoufalo od převratu 89 četníků.
Je to velmi odstrašující číslo,
a prosté srovnání v tomto směru s
poměry u četnictva rakouského nebo říšsko-německého
mi dává za pravdu, že tak křiklavé
poměry jsou jen u nás. Jinde je těch sebevražd
jen několik málo procent, ač četníků
je tam daleko více.
Dává-li dnešní koalice četnictvu
ještě i tak karabáčnický disciplinární
zákon, jako je tento, pak dává nejen četnictvu,
nýbrž i občanům danajský dar.
Tento zákon v praxi se přenese do výkonné
služby četnické a my zase budeme míti
za dozorce nad civilními občany vojenské
kaprály, kteří musejí poslechnouti
rozkazů, nechtějí-li býti trestáni
a existenčně zničeni.
I z těchto důvodů - jak jsem již řekl
- naše strana nemůže hlasovati pro tak karabáčnický
zákon. Bude se starati, aby byl ve vhodné době
odčiněn a vybudován tak, aby odpovídal
dnešním poměrům a té potřebě,
aby i služba bezpečnostní byla kontrolována
občany aspoň nepřímo, aby tak nebyl
ztracen soulad mezi obránci a chráněnými.
Slavná sněmovno! Zvláště dnešní
koalici musí záležeti na tom, aby otázka
četnictva byla konečně vyřešena.
Jedna z nejdůležitějších věcí,
otázka četnické zájmové odborové
organisace a jejího povolení, naléhá
na své vyřízení. Sledujete-li personální
zákonodárství a zvláště
zákonodárství četnické - při
tom mám na mysli i nařízení, jež
jsou v těch směrech vydávána - pak
vidíte, že u nás se neúprosně
šineme zpět do nejčernějších
dob rakouské reakce. Jestli Rakousko nebylo s to, svou
existenci uplatniti, pak z velké části má
co děkovati tomu, že nedovedlo své četnictvo
organisovati tak, aby se četnictvo stalo složkou ve
státě, trpěnou jako nutné zlo, hlavně
však, že toto četnictvo jsouc tak organisováno,
vyvolalo proti sobě nenávist všech vrstev obyvatelstva.
Na to nynější vedoucí politikové
z koalice velmi často žehrali a naříkali,
na velikých táborech za svobodu byly fráze
o četnickém duchu Rakouska nejsilnějšími
frázemi, ale dnes jsme v četnické nesamostatnosti
a v oddálení četníků ode všech
vrstev národa dále než jsme byli v Rakousku.
My jako strana stojící v oposici, mohli bychom býti
s věcí, jak je, spokojeni, mohli bychom říci,
že nám tu jen rostou důvody k tomu, abychom
vládu v příslušný čas
porazili tak důkladně, aby se z této porážky
ne mohla vzpamatovati do nové černo-zelené
koalice. (Posl. dr Zadina: Snad černo-červené!)
Bude-li to černo-červená koalice, nemůže
býti horší, než je černo-zelená.
Zpátečnictví, které jsme vždy
vytýkali klerikálům, bylo převzato
vedoucími lidmi v republikánské straně
a je daleko horší, než jaké jsme mohli
kdy očekávati od našich klerikálů.
To jsou konečně věci budoucna. My bychom
mohli býti úplně spokojeni s tím,
když vedoucí strana v této koalici způsobuje
takové poměry, že se vlastně uvádí
ve všech vrstvách národa v nenávist
a opovržení. My však jsme si také vědomi
úkolů, které máme k tomuto státu.
Nechceme pohlížeti na věci jen s tohoto hlediska,
se kterého dnes vedoucí lidé černo-zelené
koalice pohlížejí na svou moc ve státě,
jenom z ohledu na své osobní a třídní
zisky. Víme, že za budoucnost tohoto státu
neseme také odpovědnost, i když jsme v oposici.
Podali jsme právě v této velmi ožehavé
věci četníků řadu resolučních
návrhů. Jsme přesvědčeni, že
jejich přijetí a provedení bude znamenati
velmi značné odlehčení v celé
otázce.
Žádáme proto, abyste je přijali a tak
aspoň z části napravili škody, které
bezesporně pro stát, pro celek musejí vznikati
z toho, když četníky vážete do
podobných kázeňských a kárných
zákonů. (Potlesk poslanců čsl.
soc. dem. strany dělnické.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dále je přihlášen ke slovu pan posl.
inž. Jung. Dávám mu slovo.
Posl. inž. Jung (německy): Dámy
a pánové! K věcnému obsahu samotného
návrhu mluvilo již několik řečníků,
takže po této stránce mohu býti stručný.
My národní socialisté nemáme ovšem
pro četníky příliš mnoho lásky.
Neboť jistě není druhé strany nebo hnutí,
která by musila tolik trpěti pod systémem
ztělesněným policií a četnictvem,
jako právě my. Každý týden, ba
téměř každý den jsou toho příkladem.
Zde bych uvedl pouze dva příklady, které
to, co jsem řekl, odůvodňují více
než dokonale. Právě dnes podáváme,
kol. Geyer a já, interpelaci panu ministrovi vnitra
o neoprávněném potrestání mladistvých
občanů okresním úřadem ašským,
tedy úřadem představeným četníkům,
kteří nejednají z vlastního popudu,
a to jest tak příznačné pro celý
systém policejní svévole a nátlaku.
V okrese ašském - není to jediný případ
- šlo několik mladých lidí, příslušníků
německé národně-socialistické
mládeže, v hnědých turistických
košilích, někteří také
v halenách. V tom již spatřuje ašský
okresní úřad zakázaný oděv
a odsuzuje trestním nálezem ze dne 16. května
t. r. pod čís. 12.472 šest mladíků
pro nošení nedovoleného spolkového oděvu
k pokutě 50 Kč. (Posl. Geyer [německy]:
Ale je příznačně, že ti lidé
šli šesti jinými politickými okresy bez
závady!) Promluvím pak hned ještě
o podobném případu právě z
opačné strany Čech. Postižení
bráníce se dovolávali se rozhodnutí
nejvyššího správního soudu, které
bylo uveřejněno v novinách, podle něhož
ministerské nařízení ze dne 26. února
1927, čís. 79, které bylo podkladem trestního
nálezu ašského okresního úřadu,
jest neplatné, avšak okresní úřad
prohlásil, že o tomto rozhodnutí nic neví
a nemůže tedy k němu přihlížeti
jako k omluvě. To jest opět příkladem
pro praksi, která zde u nás vládne, na rozdíl
proti starému Rakousku, a v této věci jsme
se skutečně velmi odrakouštili. Kdežto
ve starém Rakousku nález říšského
soudu nebo správního soudu byl všeobecně
oznámen všem úřadům nebo soudům,
aby se podle něho řídily, zde musí
se v každém jednotlivém případě
podávati stížnost k samému správnímu
soudu. Poukazuji na výnos o hostincích, který
přes příslušné rozhodnutí
správního soudu jest stále ještě
v platnosti, dále na praksi ministerstva veřejných
prací, pokud jde o jazykové zkoušky civilních
inženýrů a civilních geometrů,
kde rovněž jde o nařízení, které
správní soud prohlásil za neplatné
a zkušební řád přes to přese
všechno stále ještě nebyl změněn,
pročež jsem nedávno rovněž podal
interpelaci ministrovi veřejných prací. Druhý
příklad, jak se chovají okresní úřady
a jim podřízené četnictvo, nanejvýš
příznačný příklad, přihodil
se v malém městečku Doksách. V úmrtní
den našeho kol. Patzla navštívila větší
deputace mládeže, vedena kol. Wenzlem, Doksy
a hrob Patzlův, hodlajíc tam již jako
loňského roku vzdáti poctu mrtvému.
Kdežto v česko-lipském okrese mohli jíti
bez závady ve svém oděvu, který není
žádným stejnokrojem, nýbrž jen
jakýmsi cestovním oděvem, a s praporem, byli
zastaveni, jakmile překročili hranice okresního
úřadu dubského. (Posl. Krebs [německy]:
Ale kdež, byli přepadeni!) Pravda. Není
tedy Československé republiky, nýbrž
mohli bychom říci, že jest to svaz různých
republik, souvisících většinou inferioritou
okresních hejtmanů a celým tím systémem.
Kolega Wenzel se proti tomu ohradil, že mladistvým
členům, kteří si vyšli, 20 četníků
brání, aby si vzali prapory a že bylo zakázáno
zpívati písně atd. Věc skončila
tím, že prapory musili svinouti, nesměli je
vzíti na hřbitov ani svinuté, musily zůstati
venku, poněvadž by tím prestiž dubského
pana okresního hejtmana, který po stránce
duševní bude ještě asi níže
než ostatní okresní hejtmani, byla utrpěla,
kdyby tento jeho zákaz byl býval snad zrušen
na zakročení kol. Wenzla.
Přes tento stav věcí nesouhlasíme
s některými ustanoveními tohoto návrhu
a především s oním ustanovením,
jehož se dnes již dotkl kol. Horpynka a jež
zde vytkl. V projednávaném vládním
návrhu se praví, že kárnému právu,
tedy kárné moci podléhají také
četníci ve výslužbě, a pan kol.
Horpynka nám také uvedl velmi příznačný
příklad toho, k jakým nesnázím
to vede, což jistě není příklad
jediný, poněvadž se bude jednati podle něho,
ale jest to příklad, který nám musí
býti vzpruhou, abychom se již předem co nejostřeji
postavili proti takovémuto zpátečnickému
ustanovení. V §u 5 se sice ještě dále
praví, že jest zakázáno vykonávati
nátlak na obviněného nebo jinou osobu, aby
se vynutilo nějaké přiznání
nebo jiná výpověď, ale víme,
jak se to v těchto věcech již dělá
a že se při takovýchto příležitostech
vykonává nátlak všemi možnými
prostředky a hledí se dosíci přiznání.
Jest to podobný nátlak na svědomí,
jaký se vykonává také na německé
státní zaměstnance, aby posílali děti
do české školy a pod. (Posl. Geyer [německy]:
Jak se to stalo ve Stráži se železničním
radou Doschnerem!) Zajisté! Takovéto případy
mohl bych také uvésti z Bohumína. Praví
se tam sice: "Trest se ukládá jen po náležité
rozvaze a nesmí býti projevem osobního nepřátelství
nebo chvilkové nálady." Ale konec konců
jsou to ustanovení, která vypadají na papíře
velmi krásně, v praksi však jsou podstatně
jiná, neboť čemu možno ještě
v tomto státě přikládati vůbec
význam a na čem budovati, můžeme-li
poukázati na celou spoustu nesplněných slibů
státníků a zrušených ministerských
prohlášení? Pak jest též samozřejmé,
že se takovýmto ustanovením nepřikládá
zde významu.
Mluvím-li zde o porušených slibech, abych nebyl
chytán, že snad tvrdím nesprávné
věci, připomněl bych rád proslavený,
úřední slavný slib bývalého
ministra školství Hodži o zavedení
školní samosprávy a, prosím, i známé
heslo z vládního prohlášení Švehlova,
že se má jednati o problémech přítomnosti
jako rovní s rovnými. (Výkřiky
posl. Geyera a Krebse.) Co se týče policejního
ducha, na nějž jsem zde poukázal, mohu uvésti
sebe za příklad; budiž mi dovoleno, abych se
zde nazval odborníkem. Parlament a stát, v němž
poslanec může býti prostě disciplinován,
musí si přece býti vědom, že
se jeho usnesením a slibům nepřikládá
již významu. Proto budeme hlasovati proti návrhu
zákona.
Poněvadž jsem zde však mluvil o nesplněných
slibech, budiž mi dovoleno, abych po této stránce
uvedl pro své tvrzení velmi příznačný
příklad. Včera došel nám poštou
tištěný pamětní spis, myslím,
že jej dostali všichni kolegové, pamětní
spis spolku osob poškozených přípravami
pro plebiscit na Těšínsku, spolku, který
má své sídlo v Českém Těšíně.
Obsah tohoto pamětního spisu stojí za to,
aby byl zapsán do těsnopiseckých zpráv
posl. sněmovny, aby se mohli vzíti za nos ti páni,
kteří tenkráte v době plebiscitu slibovali
na všechny strany, jen aby při očekávaném
hlasování, ke kterému na konec nedošlo,
celé Těšínsko připadlo Československu.
(Posl. Geyer [německy]: Lepší by bylo, kdyby
byl vylepen vedle povolání k odvodu!) To by
bylo velmi krásné, ale najisto by to nebylo dovoleno.
Přečtu tento pamětní spis doslova,
zní takto: "V Českém Těšíně
byl před dvěma léty založen spolek "Spolek
poškozených přípravami pro plebiscit",
jehož účelem jest konečně vymoci
náhradu za škody, které utrpěli jeho
členové přípravami pro plebiscit,
poněvadž individuální úsilí
jednotlivých poškozených zůstalo bez
výsledku a československá vláda se
dodnes ještě po více než osmi letech nedostala
k vyřízení této věci.