Úterý 25. června 1929

Zpravodaj posl. Náprstek: Slavná sněmovno! Předložená osnova zákona o prohlášení živnosti mlynářské za živnost řemeslnou vyhovuje přání příslušníků této živnosti vyslovovanému na schůzích odborných organisací a v odborovém tisku.

Požadavek průkazu způsobilosti hájila řada odborných společenstev a vyslovila se pro něj také porada zástupců všech organisací mlynářských, konaná 27. února 1929.

Vedle majitelů malomlýnů bylo to také kvalifikované dělnictvo mlynářské, jehož příslušníci v řadě projevů žádali o provedení zákonné úpravy otázky způsobilosti. Je přirozeno, věnuje-li se kdo několikaletému praktickému učení řemeslu mlynářskému, navštěvoval-li léta živnostenskou pokračovací školu, případně odbornou školu pro mlynáře v Bratislavě, že žádá, aby námaha jeho byla chráněna tím, že se zákonem zabrání přístup k této živnosti živlům nekvalifikovaným, živnost a její rozvoj poškozujícím.

Živnost mlynářská jest z národohospodářského stanoviska velice důležitá, neboť zpracovává hlavní produkty naší zemědělské výroby. Její zvelebení jak po stránce technické, tak i administrativní je proto nutné v zájmu ne pouze příslušníků živnosti mlynářské, nýbrž i celé veřejnosti.

Dnes starají se o vzdělání řádného mlynářského dorostu odborová společenstva, živnostenské školy pokračovací a odborná škola mlynářská. Je nutno starati se, aby každému mlynářskému učni dostalo se vedle praktického výcviku také možnosti tento praktický výcvik doplniti výcvikem teoretickým.

Technický vývoj projevuje se zvláště u živnosti mlynářské denně novými a novými vynálezy a jich využití vyžaduje řádně vyučených a vyškolených odborných sil.

Také se stanoviska zdravotního jest nutno postarati se o bezvadné zpracování našich obilin, aby vyhovovaly co nejlépe potřebě konsumenta. Toho se docílí tím, že zavedením průkazu způsobilosti zabezpečen bude přístup k této živnosti jen skutečně odborně vzdělaným příslušníkům živnosti mlynářské.

Také zkušenosti získané v době válečné a poválečné, kdy řada mlýnů zakoupena byla neodborníky za účelem mnohdy jenom spekulačním, nutí povolané kruhy pohlížeti na zřemeslnění živnosti mlynářské ne jako na úzkoprsý stavovský požadavek, nýbrž jako na požadavek, jemuž nutno vyhověti v zájmu rozvoje našeho hospodářského života.

Veřejnosti zajisté nemůže býti lhostejno, zhoršuje-li se neodborným zpracováním jakost naší hlavní potraviny, a bude na samotných příslušnících živnosti mlynářské, aby se starali o to, aby řádně byly prováděny zkoušky tovaryšské, a co je hlavní, aby dorost mlynářský byl dobře k této zkoušce připraven.

Ve věci samé podány byly dva návrhy zákona. Dne 8. února 1929 návrh posl. Mlčocha, Hýbnera, Macha a druhů na zavedení průkazu způsobilosti pro živnost mlynářskou tisk 2029 a vládní návrh v téže věci podaný 31. května 1929 tisk 2296. Cíl obou je shodný a liší se pouze stilisací jednotlivých odstavců.

Výbor pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností vzal za podklad svého jednání ve své schůzi 13. června vládní návrh a usnesl se doporučiti jej slavné sněmovně ku schválení.

§em 1 zmíněného návrhu zákona zařazuje se živnost mlynářská mezi živnosti řemeslné.

§em 2 zabezpečuje se osobám zaměstnaným v oboru mlynářském před účinností zákona nastoupení v živnost mlynářskou.

Zákonem nebude způsobena nikomu újma a také si nevyžádá se strany státu nijakého finančního nákladu.

Doporučuji proto jménem výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností, aby sněmovna schválila osnovu zákona podle zprávy výborové. (Souhlas.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci, zahájíme proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 30 minutami. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Navržená lhůta jest přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci na straně "pro" pp. posl. Stenzl a Kvasnička.

Dávám slovo panu posl. Stenzlovi.

Posl. Stenzl (německy): Slavná sněmovno! Všechny svobodné živnosti stále více a více volají, aby byly prohlášeny za řemeslné a tak také organisace mlynářů projevily svůj dlouholetý požadavek, dožadujíce se již na několika sjezdech prohlášení živnosti mlynářské za řemeslnou. Nejen mlynářský stav, nejen samotní mistři, nýbrž i pomocníci žádají již delší dobu, aby mlynářská živnost byla prohlášena za živnost řemeslnou. Dne 14. dubna 1928 usnesla se delegace skládající se ze zástupců všech 4 svazů v historických zemích, a to jak německých, tak také českých mlynářských organisací, že bude se vším důrazem žádati, aby mlynářství bylo prohlášeno za řemeslnou živnost. Vláda konečně tomuto tlaku vyhověla a podává sněmovně návrh, jímž se mlynářství prohlašuje za živnost řemeslnou. Ve smyslu svého loňského usnesení byli bychom rádi viděli, aby hranice mezi provozem továrním byla přesně vytyčena a ustanovena, bohužel z různých důvodů to nebylo možno, nemohli jsme toho dosáhnouti a ani anketa svolaná ministerstvem obchodu neměla bohužel příznivého výsledku. Byli bychom zde jistě mohli konec konců ustanoviti, kdy přestává výroba řemeslná a kde začíná provoz tovární. Kdysi jsme žádali, aby úplně automaticky zařízené mlýny, které během 16 hodin semelou dva vagony, byly prohlášeny za vyrábějící po továrnicku. Poněvadž tento návrh nebyl přijat, bude ovšem administrativa opět silně zatížena, neboť v každém jednotlivém případě vznikne spor, jde-li o výrobu tovární nebo řemeslnou a podléhá-li živnostenskému řádu. Teprve jednotlivé instance a snad častěji i ministerstvo bude musiti rozhodnouti. Návrhem, jak jsem naznačil, bylo by bývalo možno ulehčiti správnímu řízení a zároveň by tím byl učiněn pokus vytyčiti pro příští novelování živnostenského řádu skutečně jednou hranice, kdy přestává výroba řemeslná a začíná tovární. Musíme se diviti, že se ozvali jednotlivci, kteří mluvili proti průkazu způsobilosti v mlynářství. Velké mlýny, jichž jest velmi málo, nemají na tom zájmu, ale ozývají se bohužel hlasy z tak zvaného Ústředního spolku, který se zvláště prostřednictvím svého předsedy pana Dudy vyslovil proti průkazu způsobilosti v živnosti mlynářské. Jest jisto, že asi 98 až 99% drobných a středních mlýnů dožaduje se prohlášení za živnost řemeslnou a dlužno tedy nepřátelství pana předsedy Dudy proti průkazu způsobilosti rozuměti zajisté jen s jedné stránky, ze starosti: v té chvíli pozbudu mnoho svých lidí ve své organisaci, a v dohledné době nebudu snad již předsedou tohoto Ústředního spolku. Prohlášení mlynářství za živnost řemeslnou přináší i hospodářské a sociální výhody, jejichž účinek se projeví nejen pro mlynářství, nýbrž i pro veškeré spotřebitele. Sociální proto, poněvadž průkazem způsobilosti umožňujeme vyučenému mlynáři, který mohl po svém vyučení pracovati určitou dobu jako pomocník, aby se také sám jednou usadil jako mistr. (Posl. Dietl [německy]: Dáte-li mu na to peníze!) Upozorňuji vás, pane kolego, že dosud to nemohl vůbec učiniti, poněvadž mlýny kupovali jen finančníci, a to v době, kdy tato živnost právě kvetla. Aby se tomu zabránilo, jest právě třeba, aby se mladšímu dorostu podala pro budoucnost pomocná ruka. (Posl. Dietl [německy]: Vy zachráníte řemeslo! Podívejte se jen na Baťu! Zde máte hned příklad, že velkokapitál všecko ničí!) Pane kolego, nejsem zástupcem velkokapitalisty Bati, nejsem zástupcem kapitalistických velkých bank, nýbrž zastupuji zde německý stav obchodnický a živnostenský a v tomto smyslu budu se snažiti hájiti všechny zájmy těchto stavů. Dále vzhledem k tomu, že mlynářství jest vlastně živnost potravinářská, živnost zušlechťovací, jest velmi důležité, aby se jí lidé v praksi vyučili dobře a dokonale. Zvláště pokud jde o uschovávání a nakládání obilí, které častokráte musilo býti uskladněno několik měsíců v silech nebo jiným způsobem, jest třeba, aby se mlynář vyučil živnosti důkladně, poněvadž musí věděti, kdy jest obilí citlivé na vnější vlivy a lehce se kazí a kdy by také mlynářský výrobek mohl způsobiti spotřebitelům škodu. (Posl. Dietl [německy]: Ale to se týká většinou námezdních mlýnů a malých mlýnů!) To platí jak pro malé, tak také pro velké mlynáře. Také malý mlynář musí se starati, aby obilí odevzdané mu k semletí, vrátil jako zdravý mlynářský výrobek, což jest velmi důležité, jak pro spotřebitele, tak také pro mlynářskou živnost. Po stránce sociální znamená vlastně průkaz způsobilosti pro mlýny znehodnocení, poněvadž lidem, kteří dnes chtějí koupiti mlýny, se to ztěžuje tím, že nemohou podati průkaz způsobilosti. Stane-li se to přece, musí kupec míti vyučeného mlynáře s průkazem způsobilosti, který, poněvadž bude lépe placen, nedopustí oné nekalé soutěže, jak tomu dosud bylo u mnoha mlýnů. Veškerý mlynářský průmysl a živnost malých mlynářů prodělává nyní těžký boj za svou existenci. Připouštím, že snad před několika lety byly lepší časy, že leckomu se dařilo lépe. Ale že tato doba jest již dávno pryč, vidíme z toho, že dnes dochází opět k vyrovnáním, že dochází k nezaviněným konkursům a jest nezbytně třeba, aby zákonodárné sbory a také vláda se postaraly, aby se i této živnosti dostalo ochrany. Musíme se mimoděk dnes tázati, proč jest dnes tak těžký konkurenční boj v mlynářském průmyslu? Nezasvěcenec snad na to nepřijde. Příčina záleží v tom, že za války a po válce kapacita mlýnů, tedy výkonnost mlýnů, byla dvakráte, třikráte, ba dokonce čtyřikráte vyšší, poněvadž v té době, v tehdejším starém mocnářství, všechno pěstované obilí musilo zde býti zpracováno; a nevymílalo se tenkráte jako dnes na 60%, 65% a nejvýše 68%, nýbrž až na 80%. Vymílání trvalo tehdy mnohem déle, proto mlýny musily zvýšiti svou kapacitu. Nyní přišel převrat, s ním nastala změna veškerého hospodářského života a tím byla také zasazena těžká rána všem mlýnům, jak malým, tak také středním. Dále musím poukázati na to, že dnes malé mlýny, které si nemohou opatřiti moderní dopravní prostředek, nákladní automobil, jsou poškozovány velkou, nadměrnou kapacitou velkých mlýnů, neboť tyto velké mlýny samy dnes odvážejí obilí od zákazníků, kteří si dávali mlíti u menších mlýnů. Že tím hrozí velké nebezpečí, že tito lidé přijdou o svou existenci, jest nám všem jasné. Tímto zápolením o uhájení existence vzniká mimoděk nerealní soutěž, vzniká tak zvaná nekalá soutěž se snižováním cen, při níž se často stává, že drobní staří mlynáři, kteří dříve vlastně nikdy neuměli řádně počítati a čísti, vzpomínají i dnes ještě na staré časy a nepočítají, takže na konci roku musí jíti k nejbližší záložně a vypůjčiti si tam peníze. Že tento stav jest nezdravý nejen pro mlynářský stav, nýbrž i pro stát, jest zajisté pochopitelné.

V této souvislosti poukázal bych rád bez zlého úmyslu na zvláštní okolnost, která také ohrožuje existenci mlýnů, a to na zařizování hospodářských družstevních mlýnů. Musíme se tázati, přináší-li zřizování zemědělských družstevních mlýnů zvláštní národohospodářský prospěch, zda výhody, které přinášejí družstva podle zákona z roku 1873, přicházejí dnes ve prospěch celku, či zda skutečně mají jen ten účel, aby ještě více tísnily malé a střední mlýny přes těžký boj. Ve svém kraji přímo na jazykových hranicích byl jsem svědkem, že tam byl zřízen český družstevní mlýn a že se zařídil nejen jako mlýn, nýbrž že tam zřídil také velkopekařství, čímž nejen mlynářům, nýbrž i pekařům byla způsobena velká škoda. Mezi lidem se povídá, že tento družstevní mlýn dostává vysoké subvence, že mu dále byly dány zápůjčky na nízký úrok, při čemž se mu ještě musí přiznávati daňové úlevy ve větším rozsahu než jest to přípustné podle zákona. Musíme se tázati, co dostávají jednotliví živnostníci, zda se jim dostává takových daňových úlev, nebo zda dostávají jako soukromé podniky nějaké subvence. To všechno pro ně neplatí, a pátráme-li v tomto směru dále, musíme se již dnes tázati, jak se budou platiti daně, až bude všechno organisováno družstevnicky nebo až budou jen družstevní podniky, dožadují-li se všechny tyto podniky úlev a subvencí. Stojím na stanovisku - a nemá to být výtkou našim milým rolníkům - že musí vycházeti z té zásady, jak ji hájíme my a která zní: "Přej a bude ti přáno." Jak jsem se již zmínil, jest nezbytně třeba, aby se právě tak jako jiným průmyslům v tomto státě - poukazuji zde na cukrovarnický průmysl a na mnoho jiných průmyslových odvětví, která jsou a musí býti chráněny cly - také ohroženému průmyslu mlynářskému dostalo od vlády poněkud větší ochrany. Varuji, aby se dnes neříkalo, že toho není třeba, že se mlýnům jistě ještě nedaří tak špatně, jak se to líčí. Ale upozorňuji, na to, že by se dnes technicky vysoko vyvinutý průmysl mlynářský mohl octnouti v témž zmatku jako cukrovarnictví v tomto státě. Musíme hleděti, abychom mlynářské živnosti umožnili, aby obstála ve vnitřní konkurenci a musíme také dokázati, aby s úspěchem zahájila konkurenci s cizinou. Ovšem povinností podniků a mlynářstva jest, aby také sáhlo k svépomoci. Svépomoc u mlynářů záleží v tom, aby si nejen opatřili praktické vyučení, nýbrž v dnešní době jest nutno, aby také měli teoretické vzdělání, odpovídající jejich stavu. Již kdysi, a to roku 1911 zabývali jsme se myšlenkou zřízení mlynářské odborné školy a tenkráte se podařilo německému zemskému odbornému svazu německých mlynářských společenstev na Moravě zříditi německou mlynářskou odbornou školu v Úsově. Tato mlynářská odborná škola byla po několika letech přeložena do Břeclavě a bohužel jsme viděli, že německá škola, kterou jsme zřídili, byla po převratu zcela prostě přeměněna v českou odbornou mlynářskou školu. Naše žádosti a naše zákroky na příslušném místě, v ministerstvu školství, aby německému mlynářstvu byla povolena také taková odborná škola, byly až dosud stále marné. Odkazuje-li se k tomu, že není na to potřebných peněz, podle mého mínění nemůže to vždy býti důvodem. V tomto státě vydali jsme již zajisté velmi mnoho peněz a zvláště v oboru školství, jmenovitě odborného školství, stát musí se jistě vzchopiti k tomu, aby poskytl nezbytně potřebné peníze. Dnes pokládám odborné školy, porovnávám-li je s vysokými školami, za stejně významné, a to proto, že odborná škola jest pro živnostníka totéž, co vysoká pro akademika. Proto již po léta usilujeme, aby k mlynářské odborné škole v Břeclavě bylo připojeno aspoň jedno německé odborné oddělení, při čemž by bylo lze dosíci úspor tím, že by se používalo společně učebných pomůcek, které jsme kdysi opatřili. Doufám, že toto oprávněné přání dojde sluchu.

Mluvil-li jsem o existenčním boji mlynářů v dnešní době, musím se také dotknouti toho, že jak za války, tak také po válce, byli mlynáři vydáni velkému trýznění na základě státního hospodaření s obilím. Uznávám, že tehdy, kdy byla nouze o potraviny, musila tu býti rázná ruka, ale nesmí se státi, aby se této rázné ruky používalo ke trýznění. Nyní jsme se musili dožíti, že po skončení státního hospodaření v roce 1927 vydalo ministerstvo financí vyhlášku, jíž se ukládá mlynářům paušál daně obratové za mouku a mlynářské výrobky. Přál bych si, abyste jednou všichni pozorovali, když přijde finančník do nějakého malého mlýna, dnes, když přece již jest svobodné hospodaření, jak ubohého mlynáře nanejvýš týrá. Každého týdne dostaví se do takového mlýna finančník, všechno velmi přesně zkontroluje a běda drobnému mlynáři nebo zvláště starším mlynářům, kteří nikoliv úmyslně, nýbrž naprosto bez úmyslu zapomněli někde napsati nějaké číslo v seznamu. Tu ukládá přísný pán od finanční stráže ihned nejpřísnější tresty. Přiznávám, že žádost živnostníků a obchodníků, aby byla zrušena 2%ní daň obratová, dá se dnes sotva splniti, snažíme se tedy prozatím o to, abychom dosáhli co nejrozsáhlejšího paušalování. Dávám také na uváženou, zda by nebylo ještě lépe místo tolika revisních a kontrolních orgánů pomysliti na nějaké vyrovnání místo tak zvané paušalované daně z obratu. Vyměřovací daňové úřady po zkušenostech za tolik let vědí velmi dobře, jak závody prosperují a v takovýchto závodech, zvláště pokud jde o 2%ní paušál daně obratové, bylo by lze provésti každoroční vyrovnání. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.) Tím by se ušetřil celý úřednický aparát, jehož jest třeba ke kontrole a vrátila by se úplně ztracená důvěra k berním úřadům a tím také ke státu. Mluvíme zde stále o povznesení daňové morálky, musím však konstatovati, že na základě poslední daňové reformy a loňských daňových předpisů daňová morálka se vlastně nepovznesla, nýbrž znovu klesla. U těchto mlýnů s velkým trýzněním, jak jsem se již dříve zmínil, musí důvěra ještě více klesati a místo daňové morálky zavládne daňová nemorálnost.

Dalším zatížením mlýnů, lépe řečeno vodních děl všeobecně, jest daň z vodní síly. Daň z vodní síly, na které se sněmovna kdysi usnesla, byla vlastně myšlena jen jako daň přechodná, která měla působiti vyrovnání s daní uhelnou. Dnes vidíme, že daň z uhlí byla již téměř zrušena, ale prvotní sazby daně z vodní síly stále ještě trvají. Při zavádění této daně z vodních děl bylo ovšem úplně zapomenuto, že udržování vodních děl, udržování náhonů, jezů a také hnacího motoru vyžaduje velikých peněz, jejichž zúročení a umořování a které vodní dílo nebo mlýn velice zatěžuje. Poukazovalo se k tomu, že voda jest zadarmo. Dáme-li si však dnes předložiti rozvahu vodního díla při menších nebo prostředních mlýnech, budeme žasnouti, jak veliké částky musí býti vynakládány a jak velkých příjmů jest třeba, aby se zaplatilo zúročení a umořování. Ale již před válkou a za války byla daň z příjmu a výdělková pro vodní díla vzhledem k této věci vyměřována výše, poněvadž prý mají levnou hnací sílu. Na jedné straně jest tedy větší zatížení spojené s udržováním vodního díla, na druhé straně pak vyšší zdanění a přes to byla jim ještě uložena daň z vodní síly. Výtěžek této daně není jistě tak vysoký, jak se očekávalo a domnívám se, že ministerstvo musí se přece smířiti s myšlenkou, aby tato daň byla zrušena.

Ministerstvo financí zamýšlí nyní zříditi fond pro vodní hospodářství, jemuž by se odvádělo 50% příjmů daně z vodní síly. Tím má býti daň, myšlená pro dobu přechodnou, zavedena pro věčné časy. Tím se chce říci, že se zrušením daně z vodní síly musil by také padnouti zákon o tak zvaném fondu pro vodní hospodářství. K tomuto fondu pro vodní hospodářství mají dále přispívati zvláštní částkou ještě také vodní díla. Tu se musíme tázati, jakou cenu má vlastně míti pro mlýny tento fond pro vodní hospodářství. Tento fond má přece sloužiti všeobecným účelům národohospodářským, není však myšlen tak, aby se z tohoto fondu vyplácely nějaké příspěvky na udržování vodních děl nebo náhonů. Vedle daně z vodní síly mají však mlýny v pozdější době platiti ještě také jiné dávky, aniž z toho dostanou někdy něco nazpět. Proto stojíme na stanovisku a neustaneme neustále zakročovati na rozhodujících místech, aby daň z vodní síly byla určitě zrušena. Rád bych ještě poukázal také k tomu, že dnes ve vodních knihách jest v některých okresech takový nepořádek, že z toho mohou vzniknouti nejneuvěřitelnější spory, často k největší škodě sporných stran samých. Vláda povolila k tomuto účelu asi před třemi lety úvěr 240.000 Kč, aby bylo lze uvésti vodní knihy do pořádku, dnes činí tento úvěr, a to jen pro Čechy, Moravu a Slezsko již jen 45.000 Kč. A tu se musíme tázati, co lze vlastně počíti s touto nepatrnou částkou při tak strašlivém počtu vodních děl a vodních knih. Tážeme-li se dnes v jednotlivých mlýnech držitelů, mají-li doklady o svém vodním díle a zda úřady vedou správně vodní knihy, vyjde většinou najevo, že tomu tak není. Podobně je tomu také s vedením vodních knih u politických úřadů. Jest třeba, aby zde byl jednou zaveden pořádek a očekáváme od vlády, že učiní vhodná opatření, aby tento nešvar napravila.

Ke konci bych se jen rád zmínil, že jménem naší organisace vyslovuji všem těm, kdo dávají svůj souhlas k tomuto zákonu, dík a prosím, aby tomuto živnostenskému stavu věnovali opět onu pozornost, které dříve kdysi požíval. Chceme pracovati pro celý národ a lidstvo, poněvadž patříme mezi potravináře, kteří jsou povinni pracovati pro celek. Pro blaho svých spotřebitelů chceme činiti to nejlepší. Očekávám tedy, že přání a stížnosti, které jsem zde přednesl, naleznou pozornosti jak vlády, tak také příslušných úřadů. (Potlesk poslanců něm. strany živnostenské.)

Předseda (zvoní): Dále je ke slovu přihlášen p. posl. Kvasnička. Dávám mu slovo.

Posl. Kvasnička: Slavná sněmovno! Když v důsledku rozmachu liberalismu v letech šedesátých zrušeno bylo u nás cechovní zřízení, myslelo se tehdy, že se ve většině živností již nevrátíme k průkazu způsobilosti. Ale brzy se ukázaly stinné stránky tohoto opatření. Již r. 1883 obnovoval se při nově uzákoněném živnostenském řádu ve většině případů znovu průkaz způsobilosti. Jedině u mlynářské živnosti k tomu nedošlo a mlynáři to považovali za jakousi nezaslouženou degradaci. Soudili právem, že jejich řemeslo není o nic méně významné a složité než ostatní, a přece zařazeno bylo mezi živnosti svobodné, u nichž není třeba žádného průkazu způsobilosti, když naproti tomu v sousedním Německu, kde jinak průkaz způsobilosti v našem slova smyslu všeobecně zaveden nebyl, byl pro mlynáře zaveden aspoň malý průkaz způsobilosti, aby ten mlynář, který chce míti učně, byl aspoň vyučen. U nás naproti tomu jsme byli svědky toho, že řada lidí bůhvíjakých povolání stala se najednou živnostníky, mlynáři, byla oprávněna vydávati výuční list učni, ač sama výučného listu neměla.

Osnovou touto chce se tento anachronismus odstraniti. Používám této příležitosti, abych stručně promluvil o některých bolestech, které tíží naše mlynářství. U nás byla mlynářská živnost již před válkou ve velmi značné krisi, a to pod vlivem velmi ostré konkurence mouky uherské. Za války nastala jistě skvělá konjunktura, ale od té doby válečné zisky byly již dávno pryč placením daní a dávky z majetku, ale mimo to také již desetiletí trvající velkou krisí v tomto oboru výroby, že opravdu je těžko nalézti cestu, jak z této krise vyváznouti.

Uvedl bych několik dokladů toho. Jen v Čechách bylo od r. 1875 do r. 1924 uzavřeno definitivně 1792 mlýnů. Podle zpráv státního úřadu statistického z loňského roku tento počet uzavřených mlýnů neustále stoupá, takže r. 1924 bylo v celé Československé republice 10.221 mlýnů, r. 1925 již 9867 a r. 1926 9708. Při tom nutno ještě poznamenati, že někdy tyto mlýny nebyly v pravém slova smyslu ani dostatečně zaměstnány. Největší procento nezaměstnanosti u mlýnů obchodních - bylo to jen u jednoho mlýnu - bylo 47%, u mlýnů smíšených nejvýše 36%, u selských mlýnů, námezdních, 23%. Je to nejnepříznivější stav v jakémkoliv odvětví výrobním u nás v republice a v mlynářství v celé Evropě. Kdybychom si položili otázku, co je toho příčinou, došli bychom k zajímavým zjevům. První zjev je ten, že už těch mlýnů máme u nás daleko více, než odpovídá skutečné potřebě. Počítáme-li, že k domácímu konsumu u nás je třeba semlíti asi 28 mil. q obilí, vidíme, že naproti tomu naše mlýny representují výrobní kapacitu 60 mil. q. Tedy chtěly-li by tyto mlýny býti u nás plně zaměstnány, znamenalo by to alespoň ještě jednou tolik vyráběti pro export. Naproti tomu nejenom že je vyloučeno u nás pro export mlíti, my i pro svou vlastní potřebu meleme v cizině. A to je největší bolest, která při dobré vůli a při dobrém rozpoznávání vad dala by se odstraniti. Jsme v tom ohledu prvním státem v Evropě. Podle dat známého Mezinárodního ústavu pro zemědělství v Římě vykazuje malá Československá republika v absolutním dovozu mouky druhé místo, a jdeme hned po velké Anglii. Při tom Anglie je stát, který vlastně nemá polního a zejména ne obilního hospodářství v našem slova smyslu, je to stát čtyřikrát tak veliký na počet obyvatelstva a konečně, i když vezmeme zřetel k tomu dovozu, musíme si uvědomiti, že to nedováží z ciziny, nýbrž z vlastních dominií, kdežto my dovážíme z ciziny. Pokud se týče poměru v kilogramech mouky na jednu hlavu, jsme ještě před Anglií. U nás dovážíme na jednu hlavu ročně 14 kg mouky, Anglie ne celých 12 kg. Vzorem by nám mohlo býti průmyslové Německo, které je odkázáno daleko více než my na dovoz obilnin. Při dovozu 25.5 milionu q doveze jen 443.000 q mouky, my bezmála 2 miliony. Opakuji, jsme státem, který pro svou potřebu mele obilí v cizině, ač i kdybychom mleli všechno u nás, nemohly by mlýny býti zaměstnány více než na 50%. Snad je příčina v tom, že mouka má u nás odlišné postavení od ostatních předmětů průmyslové výroby. Všeobecné průmyslové výrobě záleží na tom, aby dovážela lacino suroviny a aby byl umožněn vývoz. Naproti tomu u mlýnů běží o snížení dovozu výrobku hotového, umožnění dovozu surovin, naproti tomu nejde o žádný vývoz. V Rakousku byly chráněny mlýny prohibitivním clem 15·60 Kč. Naše mlýny z toho mnoho neměly, poněvadž to bylo v rámci monarchie a trpěly pod konkurencí maďarskou. Od té doby nechali jsme u nás tyto věci běžeti a po krátké stagnaci, jejíž příčinu vyložím, dochází ke zhoršení. R. 1927 bylo k nám dovezeno mouky 183.384 tun, r. 1928 184.577 tun, otrub r. 1927 47.066 tun, r. 1928 56.971 tun. Tedy stoupáme opět v posledních letech. Naproti tomu vývoz zadní mouky klesá. R. 1927 činí dovoz 52.906 tun, r. 1928 47.399 tun, otrub 5948 tun, loňského roku 3556 tun. Zásadní vadou je, že clo u nás sdílí těsně osud svůj se clem na obilí, ačkoli měla by mouka spíše patřiti mezi výrobky průmyslu zemědělského, zrovna tak jako cukr, pivo, líh, snad by se pak jinak s ní jednalo.

Není jistě neodůvodněno, když se domáháme ochrany tohoto důležitého předmětu naší výroby. Až do roku 1925 nebylo vůbec nic učiněno na ochranu této důležité výroby. Teprve r. 1925 stala se určitá náprava vládním nařízením ze dne 4. června, č. 111, ale nepatrná. U nás máme na mouku absolutně vysoké clo 70 Kč. Clo toto jest jistě vysoké, ale nezáleží na absolutní výši cla, pro mlynáře má spíše význam poměr mezi clem na obilí a clem na mouku. U nás je clo na pšenici 30 Kč. Počítá-li se, že se mele průměrně na 40%, je třeba na 100 q mouky 250 q obilí. To tedy znamená, že z 250 q se zaplatí 80 Kč cla a naproti tomu z 1 q mouky 70 Kč cla. Jinými slovy: konkurent našeho mlynáře za hranicemi má od našeho vlastního státu desetikorunovou bonifikaci za to, aby k nám mohl volně dovážeti mouku. (Slyšte!)

Při tom ještě neberu zřetel ani na obtížné poměry výrobní, na velmi značné daňové a jiné zatížení proti státům, které k nám obilí dovážejí. Dobře jest si toho vědomo Rakousko, kde autonomní clo na pšenici je asi 28 Kč, naproti tomu na mouku 84 Kč. Vidíme tedy, jak jest zde nesprávně vzat zřetel k potřebnému poměru. V nové celní smlouvě, platné od 15. července, činí clo na obilí 14 Kč, na mouku 35 Kč. Ten poměr byl tedy úplně zachován.

Při tom si ještě Rakousko chrání své vlastní mlynáře zvláštní upravenou paušální daní obratovou. Počítá paušál pro domácí výrobce 4·8%, kdežto pro cizí 7%. V Jugoslavii a Francii je ochrana domácí výroby ještě větší. Clo u mouky se nikdy prakticky neuplatňovalo. Ukazuji na fakta zjištěná státním ústavem statistickým. R. 1921 činil index životních čísel na mouku u rodiny dělnické 936, r. 1925 714, r. 1926 717 a neustále se na tom niveau pohybuje. U úřednické rodiny činil index r. 1921 902, r. 1925 592 a r. 1926 586. Žitná mouka se k nám vůbec nedováží a pravděpodobně nebude nikdy dovážeti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP