Podle časopiseckých zpráv přešla
nedávno továrna na porculán v Ceše u
Lokte do japonských rukou. Tato zdánlivě
nevinná zpráva budí velmi veliký zájem,
poněvadž s touto změnou držby souvisí
nejen ztráta podniku specificky staročeského
průmyslového odvětví, nýbrž
poněvadž lze z něho poznati, že rozpínavost
japonského kapitálu dosahuje již z východní
Asie až do Československa a jest možno, že
ještě také jiné podniky dostanou se
do japonského majetku. Kdyby se takovéto záměry
uskutečnily, bylo by to nebezpečím pro naše
poměry v mnohém směru.
Především, kdyby se takovéto změny
držby staly všeobecnými, mohlo by to poškoditi
domácí dělnictvo, poněvadž nic
tomu nebrání, aby postupem času nebylo nahraženo
japonskými dělníky. Dále, zisky z
provozu neprospívají vlastnímu národnímu
hospodářství, nýbrž unikají
do daleko vzdálené ciziny, která ještě
k tomu jest v jiném dílu světa a obývána
cizím plemenem. Kdežto evropské státy,
mezi nimi také Československá republika,
mají neustále plnou hlavu starostí, jak náležitě
umístiti přebytek obyvatelstva, ukazuje se, že
se naše území má státi kolonii
japonského kapitálu, do něhož nejprve
přicházejí sice japonské peníze,
za nimiž však později mohou přijíti
Japanci a také příslušníci jiných
plemen. Aby tedy naše plemeno bylo chráněna,
jest třeba věnovati asijskému vpádu
největší pozornost. Zatím co se dva
národy bydlící na půdě Čech,
příslušníci bílého plemene,
nemohou z národních pohnutek bohužel dorozuměti,
snaží se zde usaditi nyní asijský národ
oběma těmto národům cizí.
K takovémuto počínání nelze
přihlížeti lhostejně a proto se tážeme:
1. Jest vláda ochotna oznámiti, které průmyslové
a jiné závody, podniky a nemovitosti přešly
od 28. října 1918 do vlastnictví cizích
státních občanů, kteří
nejsou příslušníky bílé
rasy?
2. Jest dále ochotna učiniti opatření,
aby pro převod vlastnictví nemovitostí na
cizí státní občany, kteří
nejsou příslušníky bílého
plemene, bylo třeba zvláštního schválení?
Zákonem ze dne 3. dubna 1925 č. 65 Sb. z. a n. byl
den 28. října postaven na roveň s nedělí,
kdy zajisté živnostenské a průmyslové
práce mají odpočívati. Jinak jest
tomu však v zemědělství, které,
když toho vyžadují poměry, také
v neděli musí vykonávati nutné práce
nejen doma a ve chlévech, nýbrž také
venku na polích a lukách. Prací v neděli
jest však zvláště tenkrát zapotřebí,
když v obdobích nutné práce pro nepříznivé
počasí, trvající po celé týdny,
všechny práce venku musily býti zastaveny a
když blížící se zima mimo to nabádá
ke spěchu při úpravě polí a
výsevu. Pak dlužno, když to jen trochu jde, využíti
každé minuty také v neděli, aby se dodělaly
opožděné polní práce. Také
nepříznivé počasí na sklonu
léta a na podzim minulého roku 1925 celé
týdny znemožňovalo rolníkům,
aby dodělali své práce a proto se musí
smířiti, aby také v neděli a ve svátek
dohonili opožděné práce. Při
tom musila se v mnohých krajinách pracovati také
28. října. Četná četnická
velitelství, n. p. v okrese chrastavském, považovala
to za snižování státního svátku
a pracující rolníci musili se z toho odpovídati.
Dosud sice nevíme, že by byli rolníci potrestáni,
avšak kromě zbytečného rozčilování
musili znovu zanedbati práci, jelikož byli vyslýcháni.
Jest to tím citelnější, poněvadž
tito rolníci jako drobní rolníci musí
sami konati všechny práce a nevyužité
pracovní hodiny byly pro ně bez náhrady ztraceny.
Aby rolnictvo bylo příště uchráněno
před takovým týráním, tážeme
se pana ministra vnitra, je-li ochoten vydati pokyny, aby se zemědělské
práce dne 28. října posuzovaly právě
tak, jak to dosud bylo zvykem u nedělních prací?
V §u 12 zákona ze dne 24. června 1920, č.
417 Sb. z. a n. o IV. státní půjčce
republiky Československé a o účasti
majitelů rakouských a uherských válečných
půjček na jejich upisování bylo ustanoveno,
že válečné půjčky osob,
jejichž jmění podle zákona z 8. dubna
1920, č. 309 5b. z. a n. činí nejvýše
25.000 Kč, mají býti upraveny zvlášť.
Ode dne vyhlášení tohoto zákona (9.
července 1920) uplynulo přes 4 roky, než zákonem
ze dne 30. září 1924, č. 276 Sb. z.
a n. byla vydána zvláštní ustanovení
o úpravě válečných půjček
osob se jměním do 25.000 Kč. V § 13
tohoto zákona bylo ustanoveno, že příslušným
vlastníkům válečných půjček
budou vydány 3%ní slosovatelné dluhopisy
a že zúročení těchto papírů
počíná dnem 1. července 1924. Podle
vládního nařízení ze dne 13.
prosince 1924, č. 276 Sb. z. a n. byly pak nároky
na výměnu válečných půjček
za 3%ní dluhopisy ohlášeny a nyní se
čeká na vydání výměnných
papírů a zahájení výplaty úroků.
Osoby oprávněné padle tohoto zákona,
které jistě pocházejí z nejchudších
a nejpotřebnějších vrstev obyvatelstva,
které již dříve neměly nijakého
prospěchu ze svých válečných
půjček a které od vzniku československého
státu marně doufaly ve spravedlivou úpravu
válečných půjček stále
ještě musí čekati na úroky, které
jim patří.
Tento stav jest nesnesitelný a proto se tážeme
pana ministra financí, je-li ochoten učiniti opatření,
aby čekatelé svrchu zmíněných
dluhopisů co nejdříve dostali do rukou papíry,
které jim přísluší, a z nich
plynoucí úroky.
Nedávno uveřejnily časopisy zprávu,
že se ministerská rada v jedné z posledních
schůzí usnesla na likvidaci družstva pro nákup
bavlny a že ztráta, která vznikla z obchodu
tohoto družstva, činí prý 30 milionů
Kč. Poněvadž na tomto podniku byl zúčastněn
také stát, tážeme se pánů
ministra obchodu a ministra financí:
1. Proč nebyla likvidace družstva pro nákup
bavlny provedena a ukončena již mnohem dříve?
2. Jak velký byl podíl státu na družstevní
jistině?
3. Čím byla způsobena ztráta 30 milionů
Kč?
4. Jakou část ztráty má uhraditi stát
a z jakých peněz ji uhradí?
Tím, že tisk obšírně vylíčil
případ okresního školního inspektora
profesora Františka Kempfa, dověděla se širší
veřejnost, že se jeho poměr k učitelstvu
ústeckého okresu stal přímo nesnesitelným.
Základ užitečné spolupráce inspektora
a učitelstva, vzájemná důvěra,
jest hluboce otřesena, tak že následky tohoto
stavu lze zřetelně pozorovati již i ve školním
vyučování. Učitelstvo si stěžuje
do nikoliv nestranného jednání svého
inspektora a může uvésti mnoho jeho úředních
činností, jimiž lze toto tvrzení prokázati.
Tak podle zpráv použil pan inspektor Kempf restrikčního
zákona č. 286/1924 Sb. z. a n. k tomu, aby k restrikci
navrhl především ony učitele, proti
nimž jest osobně zaujat. Tímto způsobem
neohlížeje se na směrnice pro restrikci dal
na listina osob, které měly býti propuštěny,
učitelku Vilemínu Tischerovou, která měla
vždy dobrou kvalifikaci, ačkoliv má teprve
12 služebních let, poněvadž na příkaz
ústecko-chabařovického učitelského
spolku podala dne 9. února 1925 předsedovi ústeckého
okresního školního výboru stížnost
proti inspektoru Kempfovi, která do dneška není
vyřízena. Stejně jest tomu s výpomocným
učitelem Josefem Hudlem, jenž se k této stížnosti
připojil. Tento má 11 služebních let,
velmi dobrou kvalifikaci, jest ženat a otcem jednoho dítěte.
V tomto případě inspektor Kempf přímo
užil svého vlivu a dosáhl, že byl vzat
na listinu propuštěných. Podobně jest
tomu s učitelem Karlem Baumgartlem ve Střekově
III, jemuž inspektor Kempf dal špatnou kvalifikaci,
ačkoliv za dřívějších
inspektorů měl bez výjimky kvalifikaci velmi
dobrou. To jest jen několik případů
z mnoha. Jest oslava, že pan inspektor Kempf bude ve své
úřední činnosti, při níž
se neřídí nestrannými úvahami,
nýbrž subjektivními city, pokračovati,
zvláště po provedení zákona 286/1924.
Považujeme za nezbytné, aby školská správa
důkladné vyšetřila interpelovanou věc
a tážeme se pana ministra:
1. Jest pan ministr ochoten vyšetřiti případ
inspektora Kempfa?
2. Jest ochoten naříditi, aby okresní školní
inspektor prof. František Kempf byl dán mimo službu,
než se vyšetřování skončí?
Aus den Kreisen des Handels- und Gewerbestandes
wurde wiederholt hingewiesen, daß in Deutschland sogenannte
Blanko-Erlagscheine, das sind Erlagscheine ohne Aufdruck des Konto-Inhabers
überall zu Kaufe aufliegen.
Bei Zahlungen an den Konto-Inhaber wird dessen
Namen durch den Zahler einfach eingesetzt, was eine nicht unbeträchtliche
Portoersparnis darstellt. Den Namen und die Nummer des Konto-Inhabers
erfährt er aus jeder Rechnung oder durch Einsicht in ein
Verzeichnis der Konto-Inhaber, welches bei jedem Postamt aufzulegen
Ware, wie das beispielsweise in Deutschland der Fall ist.
Diese Erlagscheine sind wertvoll, wenn die
Rechnung ohne Erlagschein überreicht wurde oder wenn der
beigelegte Erlagschein in Verlust geraten ist, was sehr oft vorkommt.
In diesem Falle ist der tschechoslowakische Zahler genötigt,
sich einer Postanweisung zu bedienen, was, wie bereits
bemerkt, mit nicht unbeträchtliche Portospesen verbunden
ist. Die Einführung eines derartigen Blanko-Erlagscheines
wird daher auch in der Čechoslovakischen Republik von allen
Interessentengruppen gefordert.
Nachdem alle kaufmännischen und gewerblichen
Verbände, sowohl die Handels- und Gewerbekammern wiederholt
bei dem Postministerium um Einführung derartiger Erlagscheine,
bezw. Förderung dieser Bestrebungen ersucht haben, stellen
die Gefertigten folgende Anfrage:
Ist der Herr Minister bereit, bei dem Entwurf
über die Reorganisation des Scheckverkehres jene Maßnahmen
zu treffen, um die Einführung der Blanko Erlagscheine zu
ermöglichen?
Wir mußten wiederholt darauf verweisen,
wie verschiedene private Vereine und Körperschaften besonders
Ortsgruppen der "Národní Jednoty" neben
den deutschen Orts-, Bezirks -und Landesschulräten amtieren
und Nebenregierungen dieser Behörden bilden.
Der Zufall spielte uns nachfolgende Eingabe
der Sektion Schildberg der "Národní Jednota"
in die Hände, die wegen ihres Inhaltes und wegen der Form
zeigt, mit welcher Anmaßung sich diese privaten Vereine
in Dinge hineinmengen, die sie gar nichts angehen:
Die Sektion Schildberg der "Národní Jednota" als Minderheitsorganisation, welche jegliches tschechische Element ohne Unterschied der politischen Überzeugung vereinigt, nahm mit Erbitterung die Errichtung einer deutschen gewerblichen Fortbildungsschule in Schildberg zur Kenntnis, welche mit Erlaß vom 29. September 1924 bewilligt wurde, und protestiert dagegen auf das schärfste. Die tschechische gewerbliche Fortbildungsschule wurde hier im Jahre 1922 errichtet. In sie schickten sämtliche tschechischen und deutschen Gewerbetreibenden ihre Lehrlinge und niemals hatten die deutschen Gewerbetreibenden die geringsten Einwendungen gegen die tschechische gewerbliche Fortbildungsschule. Erst jetzt wurde durch die Anstrengung der hiesigen Nationalen und besonders durch Don Einfluß der chauvinistischen Nichtgewerbetreibenden künstlich der Widerspruch gegen die hiesige gewerbliche Fortbildungsschule hervorgerufen, trotzdem in der Schule der deutschen Minderheit der Lehrstoff in deutscher Sprache erklärt wurde, obwohl alle deutschen Schüler die tschechische Sprache beherrschen. An die Spitze dieser Aktion trat der Lehrer der hiesigen deutschen Volksschule Keßler, ein durchaus unloyaler Mensch, und durch seine Anstrengungen, hauptsächlich durch eine falsche Lehrlingsstatistik, worin auch die Lehrlinge, welche die tschechische Schule bereits verlassen hatten, angeführt waren, wurde die Errichtung einer deutschen gewerblichen Fortbildungsschule erlangt. Der Schulausschuß der tschechischen gewerblichen Fortbildungsschule warnte in einen rekommandierten Brief vom 9. Juni d. J., Z. 49, die Sektion III des Schulministeriums vor der Bewilligung dieser überflüssigen deutschen Schule. Gleichzeitig protestierte auch die hiesige Sektion der Národní Jednota, doch auf die abgesandten Briefe kam keine Antwort. Sie wurden überhaupt nicht Gegenstand einer amtlichen Nachforschung und dito deutsche Schule war bereitwillig und sehr schnell bewilligt. Die Folgen dieser Handlung sind unabsehbar. Die deutschen Gewerbetreibende werden unter dem Terror der deutschen Nationalen wieder nur Lehrlinge deutscher Nationalität aufnehmen und werden sie aus der weiteren Umgebung herbeiholen, damit die Schule am Leben erhalten bleibe. Schildberg verliert eine große Menge tschechischer Lehrlinge, die tschechische Fortbildungsschule wird sich auflösen, jede Arbeit (gemeint ist natürlich Tschechisierungsarbeit D. Sch.) wird unmöglich gemacht, im Hinblick auf den Erfolg für den Staat, den die tschechische Minderheit seit dem Umsturz erreichte, und wir werden dorthin zu stehen kommen, wo wir vor dem 28. Oktober 1918 waren. Das alles war dem Schulministerium wohlbekannt aus den oben erwähnten Zuschriften. Da es hier an der nationalen Grenze schrecklich steht, so fordern wir im Interesse des Staates, im Interesse der hier in der Minderheit für den Staat geleisteten Arbeit, daß die deutsche gewerbliche Fortbildungsschule in Schildberg aufgelöst wird. Es darf unter keinen Umständen und keineswegs der Lehrer Kaßler in der Schule unterrichten oder sie leiten, denn wir sind überzeugt, daß die gewerbliche Jugend in einem dieser Gegend entsprechenden, staatsfeindlichen Sinne erzogen wird. Die tschechische gewerbliche Fortbildungsschule in Schildberg
darf auch bei verminderter Schülerzahl
nicht aufgelöst werden.
In der Zeit des allgemeinen Sparrens, des Schießens von Klassen und auch von ganzen Schulen (!) sind wir überrascht von der Nachricht, daß das Unterrichtsministerium die Errichtung einer deutschen gewerblichen Fortbildungsschule in Frankstadt bei Mähr. Schönberg bewilligte, welche vollkommen überflüssig ist, und zwar aus folgenden Gründen: Frankstadt liegt in unmittelbarer Nähe Schöneres im gesetzlichen Wirkungskreise der dortigen deutschen gewerblichen Fortbildungsschule, welche schon vollkommen eingerichtet und mit den notwendigen Hilfsmitteln ausgestattet ist. Es können also die Lehrlinge aus Frankstadt ganz gut entweder zu Fuß oder - es ist im Orte eine Eisenbahnstation - mit der Bahn in die gewerbliche Fortbildungsschule nach Schönere gelangen, wie dies eine ganze Reihe von Schulkindern tut, um die Bürgender Mittelschule zu besuchen, und auf welche Weise auch die tschechischen Lehrlinge in die tschechische gewerbliche Fortbildungsschule nach Schöneren gelangen. Wir fordern vom Ministerium, daß die erlassene Bewilligung widerrufen werde, damit das dadurch ersparte Geld den im Orte notwendigeren Zwecken zugeführt werde".
Wir fragen:
1. Was gedenkt der Herr Minister zu tun, daß
diesem geschilderten anmaßenden Treiben der "Národní
Jednota" in Schildberg ein Ende bereitet werde,
2. ist der Herr Minister bereit, das gegen
die errichtete deutsche Fortbildungsschule in Schildberg, Frankstadt
gerichtete Kesseltreiben der "Národní Jednota"
in Schildberg in die richtigen Schranken zu weisen,
3. ist der Herr Minister bereit, die ihm unterstehenden
Behörden anzuweisen, solche und ähnliche Eingaben privater
Körperschaften, die außer dem Wirkungskreise liegen,
unbeachtet zu lassen?
Das Eisenbahnministerium hat an die untergeordneten
Stellen einen Reservat-Erlab herausgegeben, welcher der Beamtenschaft
zu verlautbaren ist. In diesem Erlaß wird der Beamtenschaft
verböten, namentlich genannten deutschen Abgeordneten und
Senatoren im Amte Auskünfte zuerteilen oder überhaupt
mit ihnen im Amte zu verhandeln. Beamten, welche dieser Verfügung
zuwiderhandeln sollten, wird das Disziplinarverfahren und die
Entlassung aus dem Staatsdienste angedroht.
Die Unterzeichneten stellen an den Herrn Eisenbahnminister
die Anfrage:
1. Wie kann der Herr Eisenbahnminister diesen
durch nichts zu entschuldigenden, jedem Rechtsgefühl spottenden,
die Würde der gewählten Volksvertreter auf schwerste
verletzenden Erlaß begründen?
2. Ist der Herr Eisenbahnminister geneigt,
sofort den Widerruf dieses Erlasses zu veranlassen und den Verfasser
zur strengsten Verantwortung zu ziehen?