Zákon ze dne 8. dubna 1920, č. 256 ustanovil v §u
2, že se pravidelný soupis lidu má konati vždy
v období pětiletém. Poslední soupis
lidu konal se 15. února 1921, tedy před více
než 5 lety. Vláda se tedy nestará ani o zákony,
které sama žádala, nýbrž vládne
naprosto despoticky, jak se jí to hodí nedbajíc
ani práva a ni zákona.
Podepsaní táží se tedy pana ministra
vnitra:
1.) Jak odůvodníte, že se nedbá zákona?
2.) Kdy zamýšlíte provésti nejbližší
soupis lidu?
3.) Proč jste opomněl podati včas pozměňovací
návrh k zákonu o soupisu lidu?
V Praze dne 16. února 1926.
Důchodkový kontrolní úřad ve
Frýdlantu zaslal obecním úřadům
ve frýdlantském politickém okrese rozkaz
ze dne 20. dubna 1925 pod číslem 812, aby v hodinách,
kdy jsou poštovní úřady zavřeny,
přijímaly platy za daň z masa a aby je vyúčtovaly
s frýdlantským důchodkovým kontrolním
úřadem.
Toto nařízení důchodkového
kontrolního úřadu ve Frýdlantu jest
zákonně neodůvodněné a dokonce
přímo odporuje nařízením ministerstva
financí, které nařídilo, že obecní
úřady nesmějí vůbec přijímati
státní daně a přirážky
k státním daním podléhajícím
přirážkám. Všechny platy s tímto
související jest zaslati poštovní složenkou
přímo příslušným berním
úřadům.
Nařízení důchodkového kontrolního
úřadu frýdlantského jest však
i nesmyslné, neboť v hodinách, kdy jsou zavřeny
poštovní úřady, neúřadují
ani obecní úřady. Také obecní
úřady jsou v neděli úplně zavřeny,
o svátcích se úřaduje jen částečně
a ve všední dny shodují se úřední
hodiny úplně s úředními hodinami
u pošty.
Frýdlantský důchodkový kontrolní
úřad jednal úplně svévolně
a proto se tážeme:
Jest pan ministr financí ochoten naříditi,
aby se frýdlantskému důchodkovému
kontrolnímu úřadu dostalo poučení,
aby zvláště dbal platných zákonných
předpisů o dani z masa a všeobecné nařízení
vrchních úřadů o odvádění
daní?
V Praze dne 9. března 1926.
Mestský radca Mikita dal počiatkom júla vylepiť
na miesta sotva prístupné nečitateľným
písmom napísané drobné lístky,
na ktorých zval živnostníkov a obchodníkov
v Užhorode na schôdzu živnostenského spoločenstva.
A preto veľká časť živnostníctva
o tejto schôdzi ani nevedela. Vytýčeného
dňa jeden úradník vykládal v českom
jazyku malému počtu dostavivšiemu sa živnostníctvu
a obchodníctvu stanovy na miesto živnostenského
zákona. Vzhľadom na to, že živnostenské
obecenstvo Užhorodu je z 90 % maďarské, požadovali
prítomní domorodí živnostníci
a obchodníci, aby stanovy vykládané boly
aj v jazyku maďarskom. Nestalo sa tak, a preto dostavivší
sa domorodí živnostníci a obchodníci
sieň opustili, drieve však boľo im sľúbené,
že stanovy budú im niektorého pozdiejšieho
dňa vykládané i po maďarsky. Ako keby
sa bolo čakalo len na ich odchod, - neikoľko tam zostavších
českých živnostníkov a obchodníkov
na spôsob pučča odhlasovalo stanovy. Tieto
stanovy znamenajú úplné vynullovanie a naprosté
utlačenie domorodého živnostníctva.
Úhlavnou krivdou je, že prednosta živnostenského
spoločenstva, jeho námestník, ďalej
polovica členou výboru podľa prijatých
stanov musia byť národnosti slovanskej. Župan
tieti stanovy schválil.
Takéto utlačenie a nepovšimnutie odvekého
obecenstva je nielen protidemokratické, ale odporuje aj
ústavnej listine a duchu samého živnostenského
zákona. Živnostenské a obchodnícke obecenstvo
Užhorodu j z 90 % maďarského jazyka materinského
a preto náleží mu rozhodný vliv vo vedení
živnostenského spoločenstva. Stanovy vynesené
za ich neprítomnosti, ktoré ich hlboko urážajú,
nemôže prijať. Tým menej, lebo dotyčne
tejto veci nebolydotazované ani príslušné
orgány domorodého obyvatelstva, t. j. stará
živnostenská korporácia a obchodné gremium.
Na schôdzi svolanej k voľbe funkcionárov živnostenského
spoločenstva došlo len k voľbe prednostu; ihneď
celé odveké obyvateľstvo ako jeden celok požadalo
zmenenie krivdivých stanov. K tomu nedošlo, schôdza
bola rozpustená a vzdor stálej prosbe odvekého
obyvateľstva, aby svolané bolo nové shromaždenie
a zmenené boly stanovy, neučinily úrady nič.
Tážem sa pána ministra, či je ochotný
súrne zakročiť, aby stanovy živnostenského
spoločenstva v Užhorode, ktoré boly proti zákonu
odhlasované, boly zrušené, či je ochotný
spôsobiť, aby v záujme verejného kľudu
svolané bolo nové valné shromaždenie
zvaním nominálnym, v ktorom majú byť
stanovy dľa priania domorodého živnostenského
a obchodného obecenstva pozmenené a tým vyhovovaly
by duchu práva a demokracie?
V Prahe dňa 10. března 1926.
Dělnictvo pražských továren na prádlo
stojí ve mzdovém boji. Strašlivě nízké
dělnické mzdy, pohybující se od 15.-
do 60 Kč týdně za 48 hodin práce,
dostatečně dokazují, jakým způsobem
jest tato kategorie dělnictva vykořisťována,
i dostatečně odůvodňují, jak
spravedlivý jest jeho boj ze zlepšení existenčních
poměrů. Proto jest tím skandálnějším
zjevem postup pražské policie vůči stávkujícímu
a vyloučenému dělnictvu. Včerejšího
dne, když se stávkové hlídky, skládající
se téměř ze samých žen a dívek,
dostaly k továrnám na prádlo, shledaly, že
v továrnách a před nimi jest policie v plném
zbroji. Tak v továrně Erco v Praze VII. bylo asi
15 policistů, v továrně firmy Joss a Löwenstein
rovněž tolik, do továrny firmy Feigl ve Vršovicích
dostavil se oddíl policie v čele s inspektorem a
stejně tomu bylo u jiných továren. Tento
postup policie je tím křiklavější,
že dosud vůbec nedošlo k žádným
takovým činům, se strany vyloučeného
dělnictva, jež by v nejmenším poskytly
podnět k takovému zakročení policie.
Veškeré dělnictvo odsuzuje rozhořčeně
vysílání ozbrojené policie proti dělnictvu,
z něhož dobrých 90 % jsou ženy, které
jsouce si vědomy spravedlivého boje, zachovávají
naprostý klid.
Tážeme se proto pana ministra:
1.) ví pan ministr o tomto skandálním stranickém
postupu pražské policie ve prospěch továrníků
proti dělnictvu, jsoucímu ve mzdovém boji?
2.) Co hodlá pan ministr učiniti, aby podobné
případy se neopakovaly?
3.) Jest pan ministr ochoten okamžitě naříditi
odvolání policejních hlídek z továren
na prádlo?
V Praze dne 16. března 1926.
V brněnské československé zbrojovce
zavládl režim, kterému není rovno v
žádném jiném podniku. Správní
rada zbrojovky postupuje brutálně a stranicky proti
veliké většině brněnského
dělnictva. Jest známo, že veliká část
dělnictva ne Brněnsku hlásí se ke
komunistické straně a je odborově organizována
v Mezinárodním všeodborovém svazu. Do
Zbrojovky bylo v poslední době přijato 1.200
dělníků. Při přijímání
dělníků bylo však postupováno
krajně stranicky proti dělníkům komunistickým.
Dělníci, jejichž rodiny jsou v největší
tísni, byli odmítáni, ač svou kvalifikaci
prokázali, kdežto dělníci přijímáni
byli sociálně méně potřební
a méně odborně kvalifikovaní. Při
přijímání rozhodovala příslušnost
k politické straně a k odborovým organisacím.
Přijímáni byli výhradně stoupenci
českých socialistů a sociálních
demokratů. Při přijímání
byla dělníkům kladena otázka, v které
odborové organisaci jsou organisováni. Podle odpovědi
a průkazů členskými knížkami
odborových organisací českých socialistů
a sociálních demokratů byli dělníci
přijímáni. Při přijímání
dělníků nebyl brán zřetel ani
na existenční potřeby rodin ani na dlouhou
nezaměstnanost hlásících se dělníků,
ani nebyl brán zřetel na ty, kdož již
dříve ve zbrojovce pracovali, ani na dělníky,
kteří dříve ve zbrojovce pracovali
a vrátili se z vojny, ba při přijímání
ženských pomocných sil nebyl vzat zřetel
ani na válečné vdovy, nevykázaly-li
se legitimacemi či doporučením z organisací
sociálních demokratů a českých
socialistů.
O nelidském a stranickém postupu správy brněnské
zbrojovky svědčí případ dělnice
Pličkové z Juliánova, jejíž syn
byl zastřelen na manévrech v r. 1925. Nešťastná
žena byla přijata do zbrojovky do práce na
přímluvu divisionáře generála
Bílého. Bylo to jistě jen povinností
státu, aby alespoň takto se o matku zastřeleného
postaral. Leč asi v lednu t. r. byla Pličková
ze zbrojovky náhle bez uvedení důvodů
propuštěna. Závodní výbor celou
záležitost vyšetřoval, ale nedostal odpovědi.
Zcela určitě možno tvrditi, že také
zde se rozhodovalo stranicky. Intervenovali jsme proti těmto
skandálním poměrům v brněnské
zbrojovce u ministra národní obrany, ale náprava
nebyla zjednána.
Brněnská zbrojovka je podnikem akciovým,
v němž však stát má dvě
třetiny akcií, takže má v podniku hlavní
a rozhodující slovo. Stát je také
hlavním odběratelem výrobků zbrojovky.
V její správní radě rozhodují
výhradně zástupci ministerstva národní
obrany a ministerstva financí. Největší
slovo mají tam generálové.
Za všech okolností mají ve zbrojovce nároky
na zaměstnání dělníci bez rozdílu
politického přesvědčení, stejně
jako musí všichni platiti daně. Správa
brněnské zbrojovky nesmí si dovolovati existenčně
ničiti dělníky pro jejich politickou příslušnost
a prováděti tak bezpříkladný
dres.
Tážeme se proto pana ministra národní
obrany:
Proč trpí křiklavé stranictví
při přijímání dělníků
v brněnské zbrojovce?
Je pan ministr ochoten zjednati nápravu?
Dá pan ministr rozkaz zástupcům státu
ve zbrojovce, aby do zbrojovky přijímáni
byli dělníci bez ohledu na příslušnost
politickou a odborovou?
V Praze dne 16. března 1926.
Dle stanov schválených ministerstvem vnitra dne
8. května 1922 č. 35.651/22 provedly rakouské
firmy "Mundus" a "Jakub a Josef Kohn", jakož
i uherská "Mundus" nostrifikaci svých
podniků nalézajících se na území
čsl. státu tím způsobem, že prodaly
své továrny nové čsl. akc. spol. "Mundus
- Jakub s Josef Kohn" se zpětnou platností
od 1. 1. 1921.
Tento úřední dokument obrovské vývozní
společnosti mluví o následující
řadě továren na ohýbaný nábytek:
v Mimoni v Čechách, v Příboře,
Doholci a Hranicích na Moravě, v Šibicích
ve Slezsku, v Báňské Bystřici na Slovensku,
dále na Vsetíně, v ratiboři, v Hovězím,
Liptálu, Plačkově (Holešově),
Novém Hrozenkově, v Kelči a Bystřici
v okresu jablunkovském na Moravě, v Těšíně
- Brandýše a Těšíně - Kamenci
ve Slezsku s právem, vykořisťovat lesy v obci
Drahové na Slovensku, se vším příslušenstvím,
zvláště s továrnami, obytnými
a hospodářskými budovami, se stroji, parními
kotly, atd., jakož i s 21 speciálními železničními
vagony pro dopravu hotového nábytku a velkou vilou
v Šibicích.
Obrovské rozměry továren ve Vsetíně,
v Holešově a v Č. Těšíně
jsou všeobecně známy.
Nabývací hodnota celé této řady
továren s právem vykořisťovat lesy a
se vším zmíněným zařízením
uveden jest v citovaných stanovách z roku 1922 úžasně
nízkým obnosem Kč 5,254.626.89.-. Tedy až
na korunu a haléř, kdežto akciový kapitál
figuruje v tomto úředním dokumentu obnosem
Kč 24 mil.
Tato akciová společnost měla hned od začátku
tak divným způsobem nekryté passivum ve výši
Kč 18,745.373.11.- v podobě závodního
kapitálu. Zatím obnášel dle zahraničních
obchodních rejstříků akc. kap. rakouské
"Mundus" 8 milionů mírových korun
a uherské "Mundus" 4 miliony mírových
korun. Obrovské továrny daleko zařízenější
firmy Kohn representovaly nejméně tutéž
hodnotu jako továrny rakouské "Mundus".
Tedy celkem si 20 milionů mírových korun.
Tytéž zahraniční obchodní rejstříky
vykazují, že většina továren, mezi
nimi ta největší, nalézají se
na půdě čsl. státu a že tedy
představují kapitál nejméně
10 mil. mírových korun čili v den sloučení
Kč 100 mil. Tedy ne jen 24 mil. Kč, jak stojí
ve stanovách nové firmy. V říjnu min.
roku usvědčil i požár proponenty této
akc. spol. z nepoctivosti v tomto směru, neb učinil
jen v jedné továrně (v Holešově)
škodu ve výši 5 mil. Kč, zač oficielně
stály všechny továrny dohromady v době
daleko dražší.
Firma Kohn přešla již po válce do majetku
firmy "Mundus", aniž o tom co věděl
čsl. stát.
Před nostrifikací vyměnila firma "Mundus"
akcie svých podniků, tedy i firmy Kohn za tím
způsobem, že jimi založila firmu "Züricher
Handelsgesellschaft Mundus" a její hospodářské
vedení z Rakouska si ponechala. Nicméně přece
provedla rakouská Mundus i nostrifikaci svých podniků
v Č. S. R. opětným prodejem všech továren
na firmu Mundus - Jakub a Josef Kohn a ani po oficielním
přeložení sídla do Č. S. R. koncem
r. 1922 neprovedla výmaz svých starých firem
ze zahraničních obchodních rejstříků.
Tak existovala v Č. S. R. největší akc.
spol. pro export ohýbaného nábytku, jejíž
továrny měly současně více
oficielních majitelů a sice 2 v Rakousku, i v Uhrách,
1 ve Švýcarech a 1 v Č. S. R. I její
hospodářské vedení spočívalo
v rukách starých firem. V čsl. ústředně
seděl centrální ředitel, ten však
nebyl odborníkem, ani neměl jsou moc. Byl neustále
na cestách do Vídně a zpět. Čsl.
správní rada byla též představenstvem
společnosti, než celý rok nepřišel
ani jeden její člen úřadovat. Nutné
legalisace firmantů čsl. akc. spol. museli obstarávati
vídenští notáři. Čsl.
ústředna směla jen prodávat zboží
ve vnitrozemí, všechno ostatní obstarávaly
staré firmy za hranicemi, ačkoliv již dvakrát
prodaly své továrny.
Taj neviděl čsl. exportní podnik první
třídy celý rok ani jediný originál
objednávky z exportu, neřku-li aby věděl,
zač bylo zboží prodáno, kdo ho vlastně
objednal, kam putuje do světa, kam přichází
celá těžba z exportu, jak se s ní hospodaří
a vůbec jak si stojí podnik finančně.
Ovšem též neviděl ani haléře
přímo a musel proto neustále prosit své
zahraniční majitele, aby mu byly poukázány
mzdy, platy, daně, účty dodavatelů
atd. Účtárna musela účtovat
opisy jakýchsi účtů, jež denně
docházely z Vídně, čsl. kolky na exportní
účty byly tak zcela zbytečný, dokonce
i celá čsl. pošta pro korespondenci se zahraničními
zákazníky. Objednávky pro čsl. podnik
hrnuly se z celého světa do Vídně
a tržba za vyvezené čsl. zboží
zase do Curychu na t. zv. Handelgesellschaft. Čsl. průmyslník
byl ve svém vlastním státu jen továrníkem,
v Rakousku překupníkem svého vlastního
zboží, v ostatním světě jeho
importérem a v neutrálním státu -
bankéřem. A měl-li dříve továrny
i v jiných nástupnických státech,
byl dokonce i konkurentem sám sobě. Všude na
jiné jméno.
Taková organisace činí průmysl státem
ve státě. Jeho hlavní knihy se nalézají
mimo stát a vedlejší knihy mu dovolují
lecjakou operaci na úkor státu neb jeho zřízenectva.
Takový podnik může snížiti svou
nosnost kdy chce a jak chce, zaměstnávat továrny
jak chce, mzdy platit které chce, účtovat
v knihách valuty jaké chce a kolik chce a tak i
sám sobě předpisovat daně, které
chce.
Finanční správa byla již v roce 1923
upozorněna na tuto akciovou společnost. Též
obchodní rejstřík v Mor. Ostravě v
lednu 1924 byl o tom zpraven, že oficielní prokurista
této akc. čsl. exportní firmy Hugo Piffl
nikdy v Č. S. R. ani nebydlel, nýbrž že
jest ředitelem staré rakouské firmy Mundus
ve Vídni, kde podpisuje čsl. společnost s
tamními správními radami čsl. podniku.
Rakouská firma Thonet zřídila si před
nostrifikací podobnou "Handelgesellschaft" v
Amsterodamu.
Sloučení ve firmu Mundus - Jakub a Josef Kohn mělo
v zápětí úplné zastavení
továren v Příboře, v Šibicích
a v Drahově. Sloučení ve firmu Thonet - Mundus
bylo již katastrofální, neb při tom
byly dále zastaveny všechny továrny firem Mundus
v Mimoni, Hranicích, Báňské Bystřici
a značná část továren firmy
Thonet.
Též na tomto sloučení odpověděl
promptně Curych novou obchodní společností
Thonet - Mundus akc. kap. 35 mil. švýc. frc. Při
tom radostně hlásal do světa, že nyní
- po zničení tolika československých
továren - může tato firmy dodávat 80
% veškeré světové výroby ohýbaného
nábytku.
Již prodejem továren se zpětnou platností
jest unikum. Tím větším unikem jest
několikanásobný prodej téhož
majetku.
Ve vnitrozemí platila pro překup sleva nejvýše
20%ní. Za to zněly exportní účty
na slevu 40% i vyšší. Při kalkulovaném
hrubém zisku 44%, nemůže ovšem zůstati
čsl. podniku víc než 4% z celkového
a 20% z vnitrozemského obratu. A přece získal
tento oficielně sotva živořící
podnik v poslední době koncesi na vykořisťování
schönbornských lesů v Podk. Rusi, jejichž
hodnota se cení dle novin na 80 mil. Kč. Že
při vší bídě si firma Mundus
zakoupila resp. založila za hranicemi podniky Bothe &
Ehrmann, I. W. Müller, Baur & Rekonstruktionsgesellschaft
A. G., Korb & Weidenwarenfabrik A. G. vesměs ve Vídni,
dále Kahlmüller Stuhlindustrie A. G. v Münder
a. D. v Německu a též jinak se finančně
zúčastňuje na nejrůznějších
podnicích za hranicemi. To ovšem nemůže
věděti republika čsl. a dokazuje to pravý
opak bilančních výsledků této
společnosti.
Skutečně není oficielní hodnota továren
firmy Mundus Jakub a Josef Kohn ve výši Kč
5,254.626.89 nic jiného než onen čistý
zisk, ku kterému se firmy oficielně přiznává.
Není to nic jiného než 4 mil. Kč čili
4%ní zisk z celkového obratu 100 mil. Kč
plus 20% zisk z vnitrozemského obratu 6,273.134.45 v obnosu
Kč 1,254.626.89.
Též závodní kapitál Kč
18,745.373.11 není ničeho jiného než
20 mil. Kč, čili 20%ní zisk z celkového
100 mil. Kč, méně 20% z vnitrozemského
obratu Kč 6,273.134.45 v obnosu Kč 1,254.626.89,
čili 20%ní zisky exportního obratu Kč
93,726.565.55.-. Avšak tento zisk se uměle pohlcuje
20% vyšší překupnickou slevou na vývozní
zboží.
Tyto úřední číslice samy prozrazují,
že představují něco zcela jiného,
než jak oficielně jsou označeny, že tedy
tyto hlavní knihovní podklady jsou holá fikce,
že roční obrat činil v drahotní
době 1 : 10 skutečně 100 mil. Kč a
že pravý zisk podniku činí správně
nejméně 24%.
Nicméně uplatnila tato akc. spol. tyto knihy jako
hlavní pro výměr daní a pro regulaci
mezd a dosáhla v roce 1922 dokonce i zastavení všech
továren na dobu 41/2 měsíce.
Dle vývozní statistiky pokulhává též
skutečně hodnota vývozního zboží
daleko za poměry předválečnými
a též neobyčejná hospodářská
závislost čsl. státu na Rakousku jest jí
dokázána. Zlý úmysl leží
na bíledni.
Podepsaní se táží vlády:
1) Jak potrestala vláda proponenty za zamlčení
76 mil. akc. kapitálu?
2) Jak odškodněn byl stát za to, že po
celé 41/2 měsíce musel
asi 2500 dělníkům platiti podporu v nezaměstnanosti
v důsledku vylstěného souhlasu čsl.
úřadů k zastavení všech továren
v r. 1922?
3) Jaká pokuta byla uložena firmě za to, že
uměle zkracovala zisk ročně o 18,75% a hromadila
miliony čsl. bohatství za hranicemi?
4)Jak byl odškodněn stát za to, že firma
přiznala hodnotu továren místo nejméně
Kč 76 mil. jen 5,254.626.89 Kč?
Dále za ztrátu všech kolků z exportních
účtů a příjmů poštovního
eráru z nevyřízené obchodní
korespondence s exportem z R. Č. S.?
5) Z jakého důvodu nebylo dosud zakročeno
proti přestupcům též dle všeobecného
trestního práva?
6) Co zařídila vláda, aby do budoucna československé
podniky nevydržovaly též cizozemské firmy
na úkor domácí nezaměstnanosti, vnitřního
blaha a československé měny?
7) Jest vláda ochotna vyvlastniti všechny delší
čas zastavené továrny, pro účely
bytové, když jejich majitelé beztak tajně
fruktifikují způsobem státu nepřátelským?
8) Jaké důsledky vyvodila vláda proti čsl.
bankám, které tento podnik patronisovaly?
9) Jest vláda ochotna zakročiti na ochranu zájmů
státu v dohodě s ostatními nástupnickými
státy u kompetentních úřadů
rakouských a švýcarských, aby takové
pseudofirmy konečně byly učiněny neškodnými?
10) Jest vláda ochotna upozorniti i celý obchodní
svět na tyto pseudofirmy?
11) Jest vláda ochotna sděliti podepsaným,
co v této věci zařídila neb zaříditi
hodlá?
V Praze dne 15. března 1926.
1.) Výnosem ministerstva vnitra čís. 36464/13/1924
(Věstník četn. č. 13/1924) kasární
předpis § - 20 jest nařízeno držeti
pohotovostní službu na četnických stanicích
se stavem 5 a více četníků.
Z rozkazu zemského četnického velitelství
pro Slovensko v Bratislavě čís. 9324 ze dne
12. XI. 1924 bylo nařízeno, že pohotovostní
služba musí býti vykonávána na
všech stanicích bez ohledu na počet četníků,
zařazených na stanici a bez ohledu na ženaté
nebo svobodné.
Jelikož na Slovensku jsou toho času ponejvíce
četnické stanice jen s 2 - 4 četníky,
jsou tím příslušníci četnictva,
zejména ženatí, mající i rodinu,
velmi citelně postiženi, jelikož velmi častou
pohotovostní službou, která připadá
na každého četníka vždy druhý
a čtvrtý týden, může se takový
četník velice málo věnovati své
rodině a zvláště výchově
dětí, u kterých může býti
jen každý třetí den a to ještě
jen večer, jelikož jest nucen jíti každého
druhého dne do obchůzkové služby, aby
vykázal předepsaný počet služebních
hodin.
2.) Dle výnosu ministerstva vnitra ze dne 25. června
1925 čís. 44.457-13 usnesla se ministerská
rada ve schůzi, konané dne 18. června 1925,
aby stabilisační výhoda, stanovená
pro příslušníky četnictva na
Slovensku a Podkarpatské Rusi na základě
usnesení ministerské rady ze dne 2. června
1922, výnos min. vnitra z 21. VI. 1922, čís.
44.665-13, byla přiznána i těm četnickým
osobám, které byly na Slovensku a Podkarpatské
Rusi trvale ustanoveny, pokud se týče byly tam přemístěny
v době od 1. ledna 1923 do 30. září
1923. Podmínkou pro přiznání této
výhody jest, že do posléze uvedeného
dne ve zmíněných zemích byla služba
skutečně nastoupena.
V době od 25. září 1923 do 30. září 1923 bylo u zemského četnického velitelství pro
Slovensko v Bratislavě denním rozkazem téhož
velitelství čís. 108 z roku 1923 presentováno
28 četníků na zkoušku, kteří
stabilisační výhodu na základě
shora citovaného výnosu ministerstva vnitra dosáhli
dnem vyhlášení výnosu se zpětnou
platností ode dne svého přijetí.
Po 1. říjnu bylo presentováno u téhož
ředitelství denním rozkazem čís.
110 z roku 1923 dalších 23 četníků
a denním rozkazem č. 112 pak 9 četníků
na zkoušku, kteří tuto stabilisační
výhodu nedostali, přes to, že všichni
jmenovaní byli z jednoho společného kursu,
který započal u zem. četnického velitelství
pro Slovensko v Bratislavě dne 20. října
1923.
V důsledku zmíněného usnesení
ministerské rady a výnosem ministerstva vnitra jest
zkráceno všech posledních 32 četníků
proti oněm 28 četníkům, kteří
ačkoliv jsou služebně starší jen
o 17 dnů, výhodu stabilisační obdrželi,
a všem započítává se tato výhoda
i do pense, kdežto oněch 32 vyšlo na prázdno.
Proto táží se podepsaní pana ministra
vnitra:
1.) Ví o těchto poměrech pan ministr?
2.) Jest pan ministr ochoten upraviti pohotovostní službu
na Slovensku a zrušiti citovaný výnos zemského
četnického velitelství pro Slovensko č.
j. 9324/1924?
3.) Jest pan ministr ochoten přiznati v bodu 3. uvedeným
32 četníkům rovnoprávně slovenskou
výhodu jako oněm 28, o 17 dní dříve
nastoupivších?
4.) Jest pan ministr ochoten sděliti podepsaným,
co v těchto věcech zařídil nebo zaříditi
hodlá?
V Praze dne 15. března 1926.