I.
Sociální ochrana zaměstnanců na objektech
zabraných k účelům pozemkové
reformy, dána jest zákonem o zaopatření
zaměstnanců. Ustanovení tohoto zákona
sledují cíl, aby těm, kdož byli existenčně
odvislí na objektu, určeném k pozemkové
reformě, zajištěna byla existence. Ustanovení
toto provádí se až dosud různě.
Buď poskytnutím odbytného, vyměřeného
dle délky pracovního nebo služebního
poměru, pensí, přídělem půdy,
nebo ponecháním zaměstnání
na dosavadním objektu.
Praxe posledního způsobu zaopatření
vykazuje však značné nedostatky, které
existenci této kategorie zaměstnanců přímo
ohrožují.
Uvádíme konkrétní případ
manželů Luskových na dvoře Schwanzenberku,
který po provedení pozemkové reformy převzal
stát. Jmenovaní manželé ztrávili
na tomto dvoře v poctivé práci celá
desetiletí. Při převzetí objektu státem
přejati byli i oni od dalšího zaměstnání.
Nyní ale stali se oba k práci neschopní,
invalidní, byli propuštěni bez jakékoliv
náhrady a jsou beze všech prostředků
existenčních, zatím co zaměstnanci
na jiných objektech dostali buď odbytné, pensi,
nebo příděl půdy.
Suchá litera zákona znemožňuje státnímu
pozemkovému úřadu, aby dodatečně
jinou formou provedeno bylo nejvýš nutné zaopatření
těchto ubožáků.
Podobných smutných případů,
vyplývajících z neúplnosti náhradového
zákona, jest více a budou se jistě do budoucna
množiti. Zejména, měla by pokračovati
praxe, jaká zavládla na statcích na nichž
hospodaří stát, kde jak se nám sděluje,
soustavně propouštěni jsou ze zaměstnání
lidé, kteří pracovali zde celá desetiletí
a státní správou byli převzati.
II.
Na některých velkostatkářských
objektech, na nichž byla provedena pozemková reforma,
byla před provedením zákona přídělového
řada starých k práci již neschopných
a invalidních zaměstnanců, kterým
majitelé velkostatků /Schwarzenbek, Bukvoy atd.)
vypláceli určité roční milodary
100-300 Kč ročně, nebo jim zdarma poskytovali
určité naturalie.
Provedením pozemkové reformy nebylo dostatečně
postaráno, aby těmto osobám se zajistilo,
co dostávaly a co považovaly za kus vydženého,
dlouholetým zaměstnáním morálně
získaného práva. V mnoha případech
již po 2-3 roky marně se uchází tito
ubozí lidé o to, co dříve samozřejmě
dostávali. Bývalí majitelé odmítají
výplatu těchto, podpor, pensí a darů
z milosti, s poukazem, že jejich majetek byl ztenčen
a povinnost podpor že zde přechází na
stát, poměvadž on převzal objekty, na
nichž žadatelé dříve pracovali.
Ředítelství státních lesů
a statků, kde záležitost podpor a dařů
z milosti byla mnohokráte urgována, projevilo původně
ochotu vypláceti dosavadním uživatelům
tyto dary, a sice ve formě zálohových výplat
na účet přejímací ceny, jak
to naznačuje § 74 náhradového zákona.
Dlužno poznamenati, že v podstatě běží
o poměrně malý počet osob, které
pro své stáří nemají naději,
že by dlouho tyto milodary mohly požívati.
Státní pozemkový úřad byl proto
požádán ředitelstvím státních
lesů a statků, aby provedl urychleně šetření,
kterým osobám tyto milodary mají býti
poskytovány. Žel, že tento úřad
řeší věc velice jednoduše a pohodlně
a doporučil prostě dřívějším
majitelům, aby oni tyto milodary i nadále vypláceli
na svůj účet. O rozhodnutí v každém
jednotlivém případě vyžádal
si Státní pozemkový úřad zvláštní
zprávu. Není pochyby, že odpověď
bývalých majitelů bude zamítavá,
také se tak již stalo a tak zbytečně
protahované úřední vyřízení
celé záležitosti má prakticky ten výsledek,
že několik málo set nejchudších
lidí, kterým tyto milodary byly namnoze jediným
ročním příjmem, zmírá
hladem a marně se domáhá svého lidského
práva.
Takovéto "sociální zaopatření"
bývalých zaměstnanců zabraných
objektů, které dnes spravuje stát, vyvolává
nejen mezi interesenty, ale u všeho občanstva oprávněné
pobouření a podepsaní se proto táží:
1. Co hodlá pan ministčr učiniti, aby v uvedeném
případě manželů Luskových
dostalo se jim co nejrychlejší hmotné pomoci?
Hodlá pan ministr zemědělství působiti
k tomu, aby vláda podala návrh novely k zákonu
o zaopatření zaměstnanců na zabraném
majetku pozemkovém, kterým by osobám, jež
na těchto objektech sestárly nebo se staly invalidní,
byla zajištěna hmotná podpora dle těch
zásad, které platí pro zaměstnance
při provádění pozemkové reformy?
2. Co hodlá pan ministr učiniti, aby v nejkraší
době byly milodary všem bývalým uživatelům
vypláceny, o nichž se mluví v II. odstavci
této interpelace?
Učiní pan ministr opatření, aby zadržené
částky od provedení pozemkové reformy
až do dne vyřízení této záležitosti
byly vyplaceny dodatečně a co nejdříve?
Velvyslanecká konference rozhodla dne 28. července
1920 v Paříži o území Těšínska,
Oravy a Spiše, určila státní hranice
mezi republikou Československou a Polskou, v souvislosti
s tím upravila také státoprávní
a finanční otázky vyplývající
z tohoto rozdělení a upravila tedy také státní
příslušnost obyvatelstva na Těšínsku,
Oravě a Spiši, přičemž bylo obyvatelům
tohoto území za určitých předpokladů
přiřčeno právo opce se všemi
právními následky a účinky.
Svrchu uvedené rozhodnutí velvyslanecké konference
ze dne 28. července 1920 uveřejnila však vláda,
což jest příznaqčné, teprve 11.
února 1925, v částce 11, č. 20 Sb.
z. a n., kterýžto postup vyžaduje nezbytně
vysvětlení. Následkem tohoto pozdního
vyhlášení počala jednoletá lhůta
k odevzdání opčního prohlášení
podle odst. 2, čl. III tohoto rozhodnutí velvyslanecké
konference běžeti teprve 11. února 1925. Toto
stanovisko zaujal také nejvyšší správní
soud již dvakráte v této věci a to v
rozhodnutích 1298/26 ze dne 27. ledna 1926 a č.
188, běžné číslo 4232 ze dne
15. prosince 1924. Proti tomuto jasnému a nedvojsmyslnému
stanovisku ministerstvo vnitra zamítlo jak opožděně
podaná nesčetná prohlášení,
která byla podána pře 11. únorem 1926
u příslušných okresních pollitických
správ, konsulátů resp. vyslanectví,
nezkoumajíc jejich materielní předpoklady
a tím připravilo velké množství
osob o státní občanství, čímž
byly těmto osobám způsobeny také těžké
hmotné újmy. Tento postup ministerstva jednak způsobi,
že bude podána celá spousta nových stížností
ke správnímu soudu a zatíží tedy
správní soud bez toho prací přetížený,
na druhé straně pak působí nezákonitý
postup ministerstva nenahraditelnou škodu oněm osobám,
které nemohou platiti útraty stížností.
Tážeme se tedy vlády, je-li ochotna odvolati
všechna tato protiprávní rozhodnutí
o opcích na Těšínsku a naříditi
ministerstvu vnitra, aby meritorně vyřídilo
všechna opční prohlášení,
podaná do 11. února 1926?
V Javorníku se Češi pokoušejí zříditi
českou menšinovou školu v této čistě
německé obci.
Před velikonočními svátky docházel
četnický strážmistr Jan Futura - ponejvíce
ve služebním šatě - do bytů německých
rodičů a vybízel je, aby dali zapsati své
školou povinné dítky ve stáří
od 6 do 8 let do školy s českým vyučovacím
jazykem, která se má zříditi v Javorníku.
Při tom si dal oznámiti data narození dětí
a zapsal je do seznamu. Uváděje, že docházka
do školy jest úplně bezplatná, že
děti budou podporovány a obdarovány, že
schopné děti budou moci zadarmo dále studovati,
že se ve třech letech úplně naučí
češtině, která jest nezbytně
potřebná k jejich dalšímu živobytí
a že čeština, které se učí
v německých školách, není správná,
pokoušel se získati rodiče, aby dali zapsati
své děti do menšinové školy. Ačřkoliv
rodiče nedali písemně svého souhlasu
a také nejsou ochotni dovoiti svým dětem
docházeti do české školy, považoval
strážmist tyto údaje o datech dětí
za závazné. Pravdivost toho, bude-li zapotřebí,
mohou potvrditi svědkové.
Podle posledního soupisu lidu patří v Javorníku
99,8 % obyvatelů k německé národnosti,
tedy nejvýše 0,2 % k české národnosti.
Mezi těmito jsou 2 děti školou povinné.
Pro tyto 2 děti musí se zřizovati zvláštní
škola, dnes, kdy se všeobecně provádějí
"státní úspory". Aby však
bylo zachováno aspoň zdání oprávněnosti,
získávají se takto německé
děti.
Jest nasnadě podezření, že těchto
několik obyvatelů české národnosti
prostřednictvím jmenovaného četnického
strážmistra podalo již ministerstvu žádost
o zřízení české menšinové
školy v Javorníku a připojilo k ní svrchu
zmíněný seznam skorem veskrze německých
dětí. Podle dosavadních zkušeností
v této věci stačí podati ministerstvu
jakoukoliv listinu, zcela lhostejno, je-li pravdivá či
nikoliv, a budou-li děti později do školy skutečně
docházeti či nikoliv. U německých
menšinových škol jako v Prapořiští,
vedou se celá léta podrobná šetření
o národnosti přihlášených dětí,
německé školy, jako škola v Karlově,
ruší se odůvodněním, že
děti nejsou německé národnosti. U
českých škol však tato omezení
neplatí.
Poukazujíce na nepravdivý a zcela libovolně
sepsaný seznam dětí, které by chodily
do této školy, staví se podepsaní rozhodně
proti zřízení této školy a táží
se pana mistra, ví-li něco o úmyslu zříditi
tuto školu a patří-li podle jeho mínění
k úkolům četnictva provozovati agitaci pro
zřízení českých menšinových
škol a je-li ochoten škrtnout ze seznamu německé
děti a teprve se zřetelem ke zbývajícím
čistě českým dětem rozhodnout,
je-li nutno zříditi českou menšinovou
školu v Javorníku.
Státní zastupitelství zabavilo pražský
časopis "Die Wirtschaft" ze dne 29. května
1926, č. 22, poněvadž pod nadpisem " Bankovní
bilance" a s podtitulem "Československá
Agrární banka", obsahoval pojednání
o bilanci zmíněného finančního
ústavu.
Konfiskace hospodářských pojednání
množí se poslední dobou nesmírně
povážlivě, jmenovitě tam, kde se mluví
o otázce dotýkající se veřejnosti
šíře, totiž o rozdělení
Fondu ke zmírnění poválečných
ztrát. Tento fond, jak známo, z části
doplňuje se z veřejných peněz a se
stanoviska kontroly státní správy jest jen
vítati, aby veřejnost poučenaq byla o zásadách,
podle nichž se děje rozdělování
peněz. Německá veřejnost má
zcela zvláštní zájem na této
otázce, poněvadž se všeobecně říká,
že se s českými peněžními
ústavy nakládá nepoměrně příznivěji.
Zvláště však jest velmi nápadné,
že ve článku časopisu "Die Wirtschaft"
byly zabaveny nejen kritické poznámky pisatelovy,
nýbrž i všechny číselné
údaje, které byly z části doslova
přvzaty z výroční zprávy, z
čehož jasně vysvítá, že
úřad nedbaje škody, která tím
časopisu vznikne, prostě jej slepě zabavil.
Pozoruhodné jest, že již loňského
roku státní zástupce zabavil pojednání
o bilanci československé Agrární banky.
Zabavený článek zní takto:
Bankovní bilance.
Československá Agrární banka.
Výroční zpráva československá
Agrární banky jest zajímavá v mnohém
směru. Především proto, že - což
dlužno upřímně uznati - otevřeně
připouští, že banka musila použíti
sanačního fondu, který byl zřízen
říjnovými zákony z roku 1924. O cxeně
tohoto sanačního fondu, jak po stránce materielní,
tak také zvláště mravní, bylo
již mnoho ml psáno. Než jednou již je tu,
dlužno se s ním chtěj nechctěj zabývati.
Hlavní jeho chybou zůstává, že
má své populární jméno "sanační
fond" neprávem. Banky potřebující
pomoci nesanuje. Jestliže je totiž pravda - co se z
různých stran tvrdí - že se bankám
potřebujícím sanace dovoluje, aby na příklad
své moučné půjčky bilancovaly
se 100 v době, kdy tato půjčka jest znamenána
s disažiem kolem 20%, jestliže se na příklad
dovoluje, aby dlužní úpisy, které vydal
fond, rovněž zařadily do bilance s 100, ačkoliv
nynější jejich likvidní cena přesahuje
sotva 50, jest jasné, že bilance takto oficielně
sanovaného ústavu nemá nejmenšího
nároku na věrohodnost, ačkoliv se více
blíží pravdě než v době
před pokusem o sanaci.
Jak jest veřejnost klamána bilancemi, lze zřetelně
prokázati na případu Československé
Agrární banky. Banka neustále vyplácela
dividendy, banka vykazuje 60 milionů akciového kapitálu
a kolem 27 mil. reserv, ačkoliv podle výkazů,
které odevzdala banka sanačnímiu fondu, jak
akciový kapitál, tak také reservy byly ztraceny.
Banka ohlásila u sanačního fondu téměř
přesně dvojnásobnou částku
svého akciového kapitálu a svých reserv
jako ztráty, které mají býti sanovány
a bylo jí přiděleno asi 60 % jejich pohledávek
a kolem 116 % vykázaného akciového kapitálu
i s reservami. Podle nynějšího stavu věcí
kapitál a serervy již opět zde jsou, ovšem
předpokládáme, že ztráty doznané
nad přidělenou částku jsou hrazeny
jinak. Ze všeho toho vysvítá, že námitky,
které jsme v předešlých létech
na tomto místě vznesli proti bilanci, byly až
příliš oprávněné a že
ani jejich zabavení, které se stalo na zakročení
banky, vlastně jejího náměstka předsedy
dra Švehly, nemohlo zadržeti osudu bank. Státním
zástupcem se banka nesanuje.
V této bilanci byly odstraněny některé
nedostatky, které jsme loni vytýkali. Tak na příklad
sklad zboží, který loni nebyl z bilance vůbec
patrný, avšak do výpočtu likvidity byl
přece pojat, nebyl již zařazen do výpočtu
za uplynulý rok, ačkoliv z části tu
ještě jest. Dále bylo opět upuštěno
od pokusu učiněného loni vyhnouti se předepsanému
bilančnímu schematu.
O důvodech, které vedly ke změnám
vedení, provedeným loňského roku,
se ovšem mlčí.
Bilanční likvidita jest následkem vylíčených
poměrů ještě menší než
loni. Proti asi 61 mil. likvidních peněz loňského
roku jest nyní jen ještě asi 46 mil. Kč.
Jak již svrchu zmíněno, pojala banka loni do
svého výpočtu likvidity nejen všechny
cenné papíry, nýbrž pokládala
také za ihned splatný v bilanční hodnotě
sklad zboží. Tentokráte se to sice neděje,
za to však stává se 95,1 mil. Kč ze
54,9 mil. Kč, vykázaných v bilanci ve vlastních
cenných papírech a kuponech ve výroční
zprávě, poněvadž do této číslice
byli veskamotováni společníci, kteří
však mají jiný charakter likvidity než
ostatní cenné papíry. Takovýchto prostředků
dlužno se ovšem při zdělávání
výroční zprávy vystříhati.
Hotovost 6%ních státních pokladničních
bonů se proti loňsku ještě zvýšila.
Činí na poměry Agrární banky
velmi značnou částku asi 113 mil. Kč.
Hotovost cenných papírů jest opět
rozdělena. Poněvadž loni tomu tak nebylo, chybí
základ pro srovnání. Jest jen patrno, že
z 36,1 mil. Kč bilanční hodnoty loňského
roku stoupla ve výroční zprávě
asi na 54,9 mil. Kč.
V ocenění společníků nastala
jen nepatrná změna. Ve výroční
zprávě zamlčuje se jeich jméno a
druh: ví se však, že ani "Dobrý"
kc. spol., ani "Agroferra", ani "Silika",
ani bratislavská továrna na kosy nejsou skvělá
účastenství. Zda na tomto účtu
jest 40 mil. Kč oceněno správně nebo
příliš vysoko, nelze zjistiti bez znalosti
přesných podrobností. Na každý
způsob jest však nesprávné, staví-li
se stupeň likvidity společníků na
roveň stupni likvidity státních hodnot.
Položka "dlužníci" byla silně
snížena - což dlužno vítati. Poklesla
z 666,6 milionů Kč loňského roku na
556,4 milionů ve výroční zprávě.
Dlužníci s pohledávkami zaručenými
cennými papíry zůstávají přibližně
na stejné výši. O
Ocenění nemovitostí souplo z 29,3 mil. Kč
na 34 mil. Kč. Jak známo, banka obchoduje také
realitami, při čemž si vytýčila
také jisté politické úkoly. V její
výroční zprávě se každoročně
opakuje, že se snaží převésti nemovisti
do českých rukou. Tak tomu jest opět také
v poslední výroční zprávě.
V inventáři přihlíží se
také k držbě dvou uhelných dolů
(důl Jan v Mostě a důl Oskar v Ústínad
Labem).
Oddělení hospodářských strojů
bylo zlikvidováno a jeho činnost převedena
na nově zavedenou společnost s r. o. "SAB".
Poměrně dobrou oporu obtížných
poměrů jest bance její cukerní oddělení,
které asi mohlo vydělati porolničením
cukerního průmyslu. Obrat tohoto oddělení
soupl z 1036 milionů Kč v roce 1924 na 2413 milionů
Kč v roce 1925. Banka financuje kampaň 20 cukrovarů
a rafinerií, za něž obstarává
také komisionářský obchod. Nově
přibyl cukrovar v Rosicích u Brna a Dašicích
u Pardubic. Přípravné práce k porolničení
surováren Hostačov a Rosice u Chrasti a rafinérie
ve Žlebích byly skončeny.
Jak dlužno posuzovati bilanci pokud jde o pasiva, bylo již
zdůrazněno s počátku. Vklady stouply
ze 127 mil. Kč na 136 mil. Kč, ostatní věřitelé
však citelně poklesli ze 746 mil. Kč na 624
mil. Kč, takže cizí peníze, které
má banka k disposici, činí asi 760 mil. Kč
oproti 873 mil. Kč loňského roku.
Jak při značném snížení
cizích prostředků mohly vykázané
pasivní úroky 53 mil. Kč stoupnouti přes
58 mil. Kč, jst nevyzpytatelné. Úroková
míra neprodělala loni změny, které
by odůvodňovaly takovéto soupnutí
a nelze ani míti za to, že by cizí prostředky
stouply přechodně přímo skokem. V
této položce bylo by třeba pracovati o objasnění.
Režie byla podstatně snížena. Klesla z
13,6 mil. Kč na 11,2 mil. Kč. Daně stouply
o částku přes 200.000 Kč. Odpisy jsou
menší. Ztráty, k nimž se přihlíží
již v účtu ztráty a zisku, čřiní
666.000 Kč proti asi 4 mil. loňského roku.
Bilančřní ztráty v posledních
čtyřech letech.
V posledních čtyřech letech přiznávají
se bilančníě, ať již na účtu
ztráty a zisku nebo úbytkem čistého
zisku, tyto ztráty:
Za takovýchto okolností jest ovšem zbytečné
zabývati se podrobněji vykzanými zisky. Jsou
právě tak libovolně sestaveny jako ostatní
číslice.
Banka rozděluje také letos opět 4% dividendy,
ačkoliv za daných poměrů bylo by bývalo
moudřejší poslechnouti oprávněného
požadavku ministra financí dra Engliše, aby výplata
dividend byla zastavena, a přikázati potřebných
na dividendu 2,4 mil. Kč reservnímu fondu. Prestiž
zvítězila nad rozumem. Tantiému - s pochvalou
budiž o tom učiněna zmínka - nebyly
již vypláceny po 3 léta.
Z rozkazu ministerstva provádí nyní banka
likvidaci Pivovarské banky, z jejíž bilance
se ukázalo, že tato banka jest nyní neodvratně
ztracena.
Obsah článku svědčí o tom,
že zde jde jen o čistě věcnou kritiku
událostí v bankovním životě a
že v článku nelze nikde nalézti trestného
činu.
Podepsaní se tedy táží pana ministra:
1 Může pan ministr schvalovati zabavení uvedeného
článku?
2 Jest pan ministr ochoten postarati se, aby se již neopakovala
takováto nehorázná omezování
tiskové svobody?
3. Jest pan ministr ochoten postarati se z úřadní
povinnosti, aby zabavení jmenovaného článku
bylo opět zrušeno?
Podľa §-u 4. zákona zo dňa 29. februára
1920, podľa §-u 129 ústavnej listiny, ktorým
sa ustanovujú zásady jazykového práva
v republike Československej na Slovenksu zpravidla užívať
sa má, ako reč štátna, jazyk slovenksý.
Naproti tomuto Vedecká zkúšobná komisia
pre učiteľstvo na stredných školách
v Bratislave vydáva vysvedčenia v reči českej,
čo sa protiví citovanému rečovému
zákonu, avšak i rčovým právom
národa slovenksého.
Vysvedčenia tieto vydávajú sa na tlačených
blanketách a sice s roka na rok, vo veľkom počte,
ide tu teda nie o prípad ojedinelý, ale o pravidelné
užívanie češtiny miesto pravidelného,
v uvedenom paragrafe predpísaného užívania
slovenčiny.
Podpísaní opytujú sa zdvorile p. ministra:
Má-li vedomie, že Vedecká zkúšobná
komisia pre učiteľstvo na stredných školách
v Bratislave vydáva vysvedčenia v reči českej,
a či hodlá zakročiť, aby svedectvá
tieto vydávané boly v reči slovenskej?
Válečným poškozencům bylo poskytnuto
podle přídělového zákona při
přídělu půdy přednostní
právo. Podepsaní uvádějí dále
několik příkladů, jak se ukřivdilo
válečným poškozencům z obce Velké
Hoštice.
1. Zedníklu a domkáři Josefu Harasimovi,
který jest z 25% nezpůsobilý k výdělku
a otec 6 nedospělých dětí, bylo při
přídělu odňato 2,5 jitra zpachotvaných
polí a nebylo mu přiděleno nic.
2. Domkáři Ludvíku Kurovi, nezpůsobilému
k výdělku ze 70%, jemuž byla odňata
levá ruka, otci dvou dětí do 4 let, nejen
nebylo nic přiděleno, nýbrž bylo mu
také ještě vytýkáno, že
němečtí váleční poškozenci
mají Svaz. Opavský přídělový
komisař odbyl tohoto válečného poškozence
na jeho stížnost výsměšnou poznámkou:"Do
Berlína k Vilémovi!"
3. Domkáři a zedníkovi Benediktu Willaschkovi,
otci 4 nedospělých dětí do 10 let,
a nezpůsobilému k výdělku z 33 %,
bylo odňato jedno jitro pachtovnaného pole a nebylo
mu přiděleno nic.
4. Zedník a domkář Josef Kostilni se 3 dětmi
do 6 let, nezpůsobilý k výdělku z
20%, nedostal nic. Půl jitra pachtovného polo bylo
mu odňato a vytýkáno mu, že je komunista.
5. Vdova a domkářka Terezie Rohovskáý,
velmi potřebná, která musí živiti
dvě nedospělé děti a svou starou matku,
byla při přídělu poškozena.
Podepsaní se táží:
1. Ví pan ministr, jak se přidělovala půda
v obci Velké Hoštice?
2. Jak zamýšlí pan ministr uchrániti
oprávněné nároky jmenovaných
poškozených občanů proti neporozumění
nebo svévoli?
3. Jest pan ministr ochoten ve zvláštním výnosu
poukázati, že jest nutno, aby se především
pamatovalo na válečné poškozence, kteří
žijí v hospodářské tísni?
Olomoucká radnice byla dne 25. a 26. května večer
slavnostně osvětlena na počest Palackého.
Vysoko na věži zářilo ohnivými
obrovskými písmeny heslo: "Svoji k svému".
Naproti tomu musíme konstatovati toto:
Vůči německému obyvatelstvu staví
se státní zastupitelství pravidelně
na stanovisko, že každé vyzvání
k hospodářskému bojkotu, jímž
má býti výdělek, příjem
atd. českého obyvatelstva nebo byť i jen jediného
Čecha poškozen, jest popuzování k nepřátelským
činům a trestné. Soudy také každého
obžalovaného Němce, jemuž lze takovéto
popuzování prokázati, odsuzují. Tak
n. p. nynější poslankyně paní
Josefa Weberová byla odsouzena ke třem měsícům
žaláře a přávě nedávno
opět německý živnostník v Moravském
Berouně ke 14 dnům vězení, poněvadž
na voličské schůzi vystoupil proti české
továrně. A několik německých
občanů ze Starého Města bylo odsouzeno,
poněvadž na pozvánku k věnečku
připojili dodatek: "Jen pro rodem Němce."
Podobně se to stalo v Horním Benešova, v Opavě,
a dalo by se vypočísti ještě mnoho dalších
příkladů.
Že heslo, "Svoji k svému", zářící
na olomoucké radnici při Palackého slavnosti,
neznamená nic jiného, než bojkot německých
obchodníků a směřovalo demostčrativně
proti německému obchodnímu světu a
že nebylo je možno posuzovati snad jako duševní
obranu nebo podobně, vysvítá také
z těchto skutečností:
1. Od 13.-20. června konala se v zahradě olomouckého
Sokola výstava reklam, kterou uspořádal klub
samostaných obchodníků a živnostníků
v Olomouci pod heslem "Svoji k svému", při
níž se podle zásady štvaní k bojkotu
měla dělati nálada proti německému
obchodnímu světu.
2. Což nepsal "Československý Deník"
několik dní po osvětlení olomoucké
radnice do slova: Téhož dne, kdy na olomoucké
radnici zářilo heslo Palackého "Svoji
k svému" byl nový skleník v městském
parku zadán říšskoněmecké
firmě. Není to ostuda?
3. Nebyl Olomouc po dobu Palackého slavnosti zaplaven nápisy
vyzývajícími k bojkotu Němců?
Podepsaní táží se tedy pana ministra:
1. Proč byl mlčky trpěn tento přímý
projev proti Němcům v Olomouci a a na severní
Moravě?
2. Jest pan ministr ochoten učiniti oznámení
na odpovědné pořadatele tohoto bojkotu, provedného
přímo americkým reklamním slohem,
aby bylo zavedeno trestní vyšetřování?
3. Zamýšlí pan ministr vnitra chrániti
příště hospodářskou existenci
Němců z Olomouce a ze Severní Moravy proti
takovýmto útokům?