Tak jako je objasněn ve všeobecné části
této důvodové zprávy celkový
stav státního rozpočtu pro rok 1927 navrženého
k ústavnímu schválení, jeho význam
národohospodářské a vztah ku rozpočtu
pro rok předchozí, dlužno také jednotlivé
složky celkového rozpočtu blíže
osvětliti, aby tak byl sjednán úhrnným
cifrám rozpočtového sumáře
slovní doprovod, z kterého by jasně vystupoval
obraz hospodaření každého jednotlivého
odvětví státní správy, totiž
obor jeho působnosti, činnost v tomto odvětví
rozvinutá a prostředky, které k rozvíjení
této činnosti mají sloužiti a jejich
poměr ku prostředkům k témuž
účelu povoleným v roce předchozím.
Vzhledem k značně komplikovanému stavu novodobého
veřejného hospodářství a tím
podmíněné velké rozčleněnosti
organisace státní správy je nutno ciferní
část státního rozpočtu doplniti
tak, aby byla kritika státního rozpočtu co
nejvíce umožněna a aby si povolaní činitelé
na základě tohoto povšechného výkladu
mohli utvořiti bezpečný úsudek o činnosti
jednotlivých odvětví státní
správy, jakož i o přiměřenosti
prostředků, které jí k provádění
této činnosti mají býti povoleny státním
rozpočtem.
To je účelem této zvláštní
části důvodové zprávy.
K jednotlivým skupinám státního rozpočtu
připojeného k návrhu finančního
zákona pro rok 1927 budou tudíž v následujícím
a to jak k jednotlivým kapitolám vlastní
státní správy, tak také k jednotlivým
státním podnikům a konečně
ke skupině "Podílu samosprávných
svazků na státních daních a poplatcích"
a "Správy státního dluhu" podány
vysvětlivky o úkolech a oboru působnosti
jednotlivých odvětví státní
správy, a činnosti v těchto odvětvích
rozvíjené, o prostředcích, které
k dosažení těchto úkolů mají
se povoliti a o jejich poměru k prostředkům
pro tento účel povoleným v roce předchozím.
Kancelář presidenta republiky zřízena
byla zákonem ze dne 5. prosince 1919, č. 64 Sb.
z. a n. k obstarávání věcí,
jež spadají do oboru působnosti presidenta
republiky. Skládá se z oddělení civilního
a vojenského.
Kancelář presidenta republiky obstarává
úkoly spočívající bezprostředně
na ústavních právech presidentových,
záležitosti domu presidenta republiky, spravuje pražsky
hrad s příslušenstvím, hradní
archiv, zámek v Lánech, státní Matek
Lány a oboru Hvězdu. K těmto účelům
jsou jí jako pomocné úřady podřízeny
správa domu presidenta republiky, hospodářská
a stavební správa hradu, správa zámku
v Lánech a hospodářská a lesní
správa v Lánech.
Nařízením vlády ze dne 7. prosince
1922, č. 362 Sb. z. a n. byla dále pověřená
správou věcí československého
řádu Bílého lva a československé
medaile Bílého lva.
Dále jest jí svěřena správa
Národního fondu Masarykova.
Oddělení vojenské zabývá se
věcmi; souvisejícími s vrchním velitelstvím
veškeré branné moci, jež jest presidentu
republiky přiznáno ústavou.
Agenda kanceláře presidenta republiky stále
stoupá, což se vysvětluje tím, že
během let přirostly agendy nové, jako přikázání
správy zámku v Lánech a statku Lán,
záležitosti řádu a medaile Bílého
lva, Národního fondu Masarykova atd.
Zvláštní péči věnuje kancelář
pracím, spojeným s restaurací pražského
hradu, aby odevzdala tento klenot budoucím generacím
v novém lesku a ve stavu důstojném republiky.
Celkové výdaje této kapitoly na rok 1927 preliminují se částkou | 16,4 mil. Kč. |
V rozpočtu pro rok 1926 tvořila kapitola tato kapitoly dvě a bylo preliminováno:
v kap. 1. President republiky | 3,0 mil. Kč |
v kap. 2. Kancelář presidenta republiky | 16,1 mil. Kč |
celkem | 19,1 mil. Kč. |
Preliminuje se tedy v rozpočtu pro rok 1927 na výdajích méně o | 2,7 mil. Kč. |
Pro správné porovnání výdajů,
preliminovaných v roce 1927, s výdaji preliminovanými
v roce 1926, jest nutno z celkové sumy výdajů
rozpočtu pro rok 1926 preliminované částkou
19,1 mil. Kč vyloučiti tit. 7. "Náklad
na potřeby investiční" v částce
3,5 mil. Kč, poněvadž náklad na investiční
potřeby pro rop 1927 přenesen byl do rozpočtu
ministerstva veřejných prací.
Po vyloučení tohoto nákladu činí
výdaje na rok 1926 jen 15,6 mil. Kč a jsou tudíž
výdaje, preliminované pro rok 1927 částkou
16,4 mil. Kč větší o 0,8 mil. Kč.
Tato zvýšená potřeba odůvodňuje
se hlavně vyšším nákladem 0,1 mil.
Kč na udržování hradních budov
a zahrad se zřetelem na nově upravenou zahradu Rajskou
a na Valech a na nově zakoupené a správou
hradu převzaté "Lumbeovy zahrady" a na
Vnitřní zařízení pražského
hradu vzhledem k nutnosti zakoupiti zařízení
do společenských místností, dále
zařaděním potřeby 0,l mil. Kč
na výměnu služebního automobilu, vyšším
nákladem o 0,2 mil. Kč na udržování
zámku, zahrad a parku v Lánech vzhledem k nutnosti
provedení různých oprav jak v zámku,
tak v příslušných budovách, nutností
provésti úpravu kolem rybníka v zámecké
zahradě v Lánech a obložiti budovy vodárenské
eternitem a naplniti filtry vodárenské čerstvým
říčním pískem, vyšším
nákladem o 0,1 mil. Kč na udržování
budov, cest, inventáře a potahů u lesní
správy v Lánech a nákupem násady kaprů
a pstruhů a nákupem krmiva pro vysokou zvěř,
zbytek pak připadá na nemocenské pojištění
státních zaměstnanců podle zákona
č. 221/25 Sb. z. a n. a na menší zvýšení
u různých rozpočtových položek.
Státní příjmy pro rok 1927 preliminují
se částkou 2,6 mil. Kč skoro jako v roce
1926.
Zvýšení obnáší jen 43.447
Kč.
Pro rok 1927 preliminují se výdaje částkou | 39,6 mil. Kč, |
tedy proti částce pro rok 1926 preliminované | 38,9 mil. Kč |
více o | 0,7 mil. Kč. |
Zvýšení odůvodňuje se hlavně
tím, že v náhradách výloh členů
Národního shromáždění
počítá se více o 0,3 mil. Kč
vzhledem k úplnému obsazení mandátů
poslaneckých a senátorských s případnou
změnou na předsednických místech obou
sněmoven a s případným rozšířením
míst místopředsednických, dále
zvýšením o 0,1 mil. Kč na opatření
nového služebního automobilu pro předsednictvo
poslanecké sněmovny a o 0,1 mil. Kč na tisky
sněmovní v senátě se zřetelem
na očekávanou větší činnost
senátu, a pak zvýšením režijních
výloh senátu vzhledem k vyššímu
nájemnému z místností propůjčených
zemským správním výborem a rozšíření
místností a telefonní sítě
v senátě.
Státní příjmy pro rok 1927 preliminují
se částkou 0,2 mil. Kč, skoro jako v roce
1926.
Zmenšení činí jen 1.000 Kč.
Úkol a působnost presidia ministerské rady
jest dvojí: jednak jakožto orgánu vládního
kolegia, jednak jako orgánu předsedy vlády.
Hlavní zdroj jeho činnosti spočívá
v prvé jeho funkci. Budiž zde na prvním místě
uvedena obsáhlá činnost normotvorná,
jež vesměs jest vyhrazena ústavní listinou
vládnímu kolegiu. Z toho ústavního
předpisu vyplývá pro presidium ministerské
rady značná agenda: jest to konečná
redakce všech předloh normotvorných, jíž
v četných případech předchází
detailní připomínkové řízení
buď písemné nebo anketární, mající
za účel odstraniti námitky a srovnati mnohdy
odchylná stanoviska jednotlivých resortů.
Jaký rozsah tato agenda nabývá dosvědčuje
"Sbírka zákonů a nařízení",
ač obsahuje jen konečný výsledek činnosti
legislativní, kdežto detailní materiál
jednání zůstává uchován
ve spisech, jichž množství svědčí
o rozsahu této agendy.
Koncentrováním záležitostí, týkajících
se jmenování státních zaměstnanců
u ministerské rady vzešla presidiu ministerské
rady povinnost přezkoumávati všechny návrhy
jmenovací, zda odpovídají zákonným
ustanovením a usnesením ministerské rady,
jimiž má býti zajištěna jednotnost
postupu v záležitostech jmenovacích. V otázkách
personálních neomezuje se však presidium ministerské
rady na pouhé přezkoumání jednotlivých
konkrétních případů, nýbrž
zasahuje iniciativně do otázek všeobecné
úpravy, osobních poměrů státních
zaměstnanců. V té příčině
lze poukázati k význačné účasti
úřadu na poslední úpravě platového
systému.
Konečně sluší uvésti všechny
záležitosti politické povahy, o nichž
mínisterské radě výlučně
přísluší rozhodovatiy a z nichž
mnohé závažnější, hlavně
rázu finančně-hospódářského,
projednávány jsou před rozhodováním
v kolegiu vlády ve zvláštních,°k
tomu účelu zřízených komitétech
ministrů, případně v meziministerských
komisích za součinnosti, případně
vedení presidia mínisterské:rady:
Ve všech uvedených případech neomezuje
se presidium ministerské rady na úkol pouhého
prostředníka, nýbrž podává
podle intenci ministerské rady svůj vlastní
úsudek, zvláště v případech,
kde ministerská rada má rozhodovati o odchylném
mínění dvou nebo více resortů.
Vylíčeným způsobem stává
se presidium ministerské rady spolupracovníkem na
všech legislativních a význačnějších
administrativních pracích všech resortů.
Působnost presidia ministerské rady jako pomocného
orgánu předsedy vlády, jeví se v jeho
spoluúčasti na chodu veškerého parlamentního
života.
Předsednictvo ministerské rady dodává.sněmovnám
vládní osnovy zákonů k projednávání,
má účast na režii parlamentárních
jednání jak v plenech tak ve výborech sněmoven,
vede v evidenci veškerou vnitřní politiku a
spolupůsobí aspoň při stránce
technické k odstraňování politických
sporů a k uvolnění chodu parlamentárních
prací, provádí kontrolní moc parlamentu
nad výkonnou mocí tím, že dohlíží
nad prováděním resolučních
a petičních návrhů, registruje za
parlamentárních debat pronesená přání
a stížnosti, jež dle materiálu a jejich
povahy roztřiďuje na příslušné
resorty, obstarává odpovědi na interpelace
a dotazy ve sněmovnách podané atd.
Pokud se týká programu pro dohlednou budoucnost,
pokládá presidium ministerské rady za jeden
z hlavních úkolů uvedení v život
zvláštní odborné komise, která
by se dle §u 3, odst. 2. zákona č. 286/24 zabývala
reformními otázkami veřejné správy.
K provádění přípravných
prací, nutných k aktivování této
komise byl již z usnesení vlády zřízen
u presidia ministerské rady přípravný
komitét, jehož organisační činnost
pokročila již tak daleka že dojde během
správního roku 1926 ke konstituování
zmíněné komise.
Předsedovi vlády podléhá též
tiskový odbor a státní úřad
statistický.
Tiskový odbor předsednictva ministerské
rady obstarává správu státní
služby tiskové. Jeho agenda rozvrhuje se na činnost
redakční a správní. Do činnosti
redakční spadá vydávání
pravidelných korespondencí a hotovení každodenních
přehledů všech denních i periodických
listů, vycházejících v Československé
republice, jakož i statí listů zahraničních,
pokud týkají se věcí státu.
Pro diplomatické mise, dopisovatele cizích listů
a významné osobnosti vydává tiskový
odbor denně francouzský bulletin o událostech
politických, hospodářských a kulturních.
Kromě toho vysílá denně radiové
depeše o aktuálních událostech a sprostředkuje
styky vlády s domácí žurnalistikou i
s korespondenty listů zahraničních.
Státní úřad statistický
provedl nejdříve za účelem udržení
kontinuity statistických dat dodatečně všechny
práce, které válkou byly znemožněny.
Z nových úkolu provedl sčítání
lidu a vybudoval od základu zejména, statistiku
vystěhovaleckou, cenovou, statistiku odborových
organisaci zaměstnaneckých a zaměstnavatelských,
statistiku státních zaměstnanců, statistiku
dávky z majetku a statistiku přepravy na železnicích.
Reorganisována úplně statistika zahraničního
obchodu na pokladě odhadové methody deklarační,
statistika přirozené měny, statistika soudní
a trestní, statistika stávek a výluk, kolektivních
smluv, voleb a statistika zemědělská. Vedle
pravidelných obsáhlých informací pro
jednotlivé resorty i soukromé interesenty vydána
statistická příručka. Výsledky
jednotlivých statistických šetření
uveřejňuje Státní úřad
statistický ve znění českém,
německém a francouzském ve svých publikacích
zvláště: Zprávách, Cenových
zprávách, Měsíčních
přehledech zahraničního obchodu republiky
Československé, Statistické příručce,
Statistickém Lexikonu obcí a zvláště
v pramenném díle "československá
statistika" kterého vyšlo již 28. svazků.
St. Ú. St. bude jako v letech minulých v roce 1927
sledovati přirozenou měnu obyvatelstva, prováděti
místopisné práce statistické a statistiku
zdravotnickou, statistiku výroby rostlinné, zvláště
osevu a sklizně a výroby živočišné,
statistiku lesů, hospodářského průmyslu,
a některých zvláštních odvětví
zemědělských, statistiku hornictví
a hutnictví, statistiku dopravy zboží po vodě
i po železnicích, statistiku zahraničního
obchodu na základě methody deklarační,
statistiku cenovou a spotřební, statistiku sociální,
zvláště stávek a výluk, trhu
práce, nezaměstnanosti, kolektivních smluv
a statistiku mzdovou, dále statistiku politickou a správní,
statistiku soudní a trestní, statistiku školskou
a statistiku veřejných financí, zvláště
statistiku dávky z majetku, statistiku hospodářskou,
zvláště peněžnictví, pojišťoven,
akciových společností a družstev, konečně
sestavuje zahraniční platební bilanci.
Z nejdůležitějších úkolů
Státního úřadu statistického
v budoucnosti jest, sčítání lidu a
sčítání živnostenských
a zemědělských závodů v roce
1930 a zatím alespoň representativní a sčítání
zemědělských závodů ve 20 vybraných
okresích, jakož i šetření o výměncích.
Dalším úkolem jest dobudování
statistiky zdravotní, statistiky sociální
a finanční, jakož i zdokonalení statistiky
cenové a spotřební.
Kromě toho bude pokračováno ve všech
běžných šetřeních až
dosud již prováděných.
Na rok 1927 preliminují se celkové výdaje této kapitoly částkou | 32,9 mil. Kč, |
tedy proti částce pro 1926 preliminované | 58,4 mil. Kč |
méně o | 25,5 mil. Kč. |
Aby bylo možno porovnati výdajové cifry rozpočtu předsednictva ministerské rady pro rok 1926 a 1927 nutno v důsledku nového rozčlenění státního rozpočtu z preliminované částky na rok 1926 58,4 mil. Kč vyloučiti výdaje titulu 4. "Státní pozemkový úřad" a to v kapitole 9. | 27,0 mil. Kč |
v kapitole 9.A. | 1,2 mil. Kč |
a titulu 7. "Provoz státních podniků" | 1,2 mil. Kč |
v celkové sumě | 29,5 mil. Kč. |
Po vyloučení těchto částek činí výdaje na rok 1926 | 28,9 mil. Kč, |
jsou tedy výdaje na rok 1927 preliminované částkou | 32,9 mil. Kč |
vyšší a | 4,0 mil. Kč. |
Zvýšení výdajů nastalo u titulu 1. "Předsednictvo ministerské rády" zařazením očekávaného nákladu 0,4 mil. Kč, spojeného s dalším prováděním zákona ze dne. 22. prosince 1924, č. 286 Sb. z. a n. o úsporných opatřeních ve veřejné správě a u titulu 3. "Státní úřad statistický" hlavně zvýšením nákladu na statistické publikace a nákladu na nové stroje o | 3,6 mil. Kč. |
Celkové příjmy preliminují se na rok 1927 částkou | 18,5 mil. Kč. |
Na rok 1926 preliminována | 50,4 mil. Kč, |
tudíž na rok 1927 méně o | 31,9 mil. Kč. |
Aby byla možno porovnati příjmové cifry rozpočtu této kapitoly pro rok 1928 a 1927 nutno též zde v důsledku nového rozčlenění státního rozpočtu vyloučiti z preliminované částky na rok 1926 | 50,4 mil. Kč |
příjmy titulu 4. "Státní pozemkový úřad" a to v kapitole 9. | 27,1 mil. Kč |
kapitole 9. A. | 1,2 mil. Kč |
a titulu 7. "Provoz státních podniků" | 3,4 mil. Kč |
v celkové sumě | 31,7 mil. Kč. |
Po vyloučení těchto částek činí příjmy na rok 1926 | 18,7 mil. Kč, |
jsou tedy příjmy na rok 1927 preliminované částkou | 18,5 mil. Kč, |
menší o | 0,2 mil. Kč. |
Snížení to jest odůvodněno očekávaným
menším odbytem statistických cenin u státního
statistického úřadu.
Předním úkolem naší zahraniční
politiky jest zabezpečiti stát na venek, zajistiti
mu mír i přátelské sousedské
styky se státy okolními a tím připraviti
podmínky pokojného, pravidelného rozvoje
politického, kulturního a hospodářského
života uvnitř republiky na základech demokracie
a sociálního pokroku.
Plníc tento úkol, súčastnila se naše
zahraniční politika na díle pacifikace a
konsolidace střední Evropy na basu vytvořené
mírovými smlouvami a snažila se vždy o
navázání dobrých vztahů politické
i hospodářské spolupráce s nejbližšími
sousedy i s ostatním světem. Dokladem toho jest
řada obranných smluv, úmluv a dohod rázu
politického zaručujících pokojné
vyřizování případných
sporů mezistátních arbitráží,
i veliký počet úmluv povahy hospodářské,
které sledují všechny jeden cíl: vklíniti
naše vyspělé národní hospodářství
do hospodářství světového,
udržeti našemu exportu odbytiště dosavadní
a získati nová, a zabezpečiti tak nerušený
chod naší výroby.
K tomu se organicky druží péče o řádnou
informaci vnějšího světa o nás
i soustavné naše informování o politických
událostech, kulturním, hospodářském
a sociálním životě cizích států,
navazování s nimi styků kulturních,
pilné sledování všeho, co se děje
na mezinárodním foru, a v mezích možnosti
přímá spoluúčast na všech
podnicích a projevech mezinárodního rázu.
Vydatná spolupráce Č. S. R. ve Společnosti
Národů, Mezinárodním úřadu
práce, na všech mezinárodních konferencích
ať povahy politické ať hospodářské,
nebo kulturní a sociální, které směřují
k obnově a lepší budoucnosti poválečné
Evropy, získala našemu státu dobré jméno
a uznání světové veřejnosti.
Vedle toho ministerstvo zahraničních věcí
mělo na zřeteli i naše krajany usedlé
v zahraničí, podporujíc jejich podniky společenské
i osvětové, a skýtajíc ochranu čsl.
příslušníkům dočasně
v cizině zaměstnaným. Stejnou pozornost věnuje
s druhými súčastněnými ministerstvy
otázce vystěhovalecké, která v dozírné
době dozná účinného řešení.
V této souvislosti dlužno uvésti rozsáhlou
podpůrnou akci ve prospěch ruské a ukrajinské
emigrace, akce ta dospěla ku provedení podstatné
části stanoveného programu, a je dnes již
ve stadiu postupné likvidace.
Sestavování rozpočtu ministerstva zahraničních
věcí bylo zejména v prvních letech
československé republiky a jest i nyní úkolem
mnohem obtížnějším, než jest
tomu v jiných resortech státní správy.
Kolísající kurs československé
koruny i valutový rozvrat v některých sousedních
státech způsobil, že první rozpočty
ministerstva zahraničních věcí byly
poměrně vysoké a při tom jevily velikou
labilnost, ježto všechny předpoklady pro předběžný
odhad vydání a tím pro správné
jich preliminování v rozpočtu vinou neurovnaných
poměrů valutních doma i v jiných státech
zcela selhávaly. Tak na př. značný
pokles čs. koruny v roce 1921 způsobil, že
bylo nutno předložiti rozpočet dodatečný.
Největší pýše dosáhl rozpočet ministerstva zahraničních věcí v roce 1922, kdy činil přes 300 mil. Kč. V následujících letech lze pozorovati stálé jeho snižování, protože ustálením kursu čs. koruny byla získána pevná základna, z níž bylo možno při preliminování vycházeti, a také v jiných směrech poměry u nás i jinde postupně spěly ke konsolidaci a stabilisaci. Tím způsobem rozpočet této kapitoly činil
v roce 1923 | 215,1 mil. Kč, |
v roce 1924 | 173,2 mil. Kč, |
v roce 1925 | 141,1 mil. Kč, |
a v roce 1926 (bez potřeb investičních) | 141,3 mil. Kč, |
Preliminář na rok 1927 činí | 136,0 mil. Kč. |
Službu zahraniční obstarává 25
diplomatických misí a 56 konsulárních
úřadů. Zřizujíc nové
zastupitelské úřady ministerstvo zahraničních
věcí nerozmnožuje stav svých zaměstnanců,
nýbrž obsazuje tyto úřady dosavadními
silami konceptními i kancelářskými.
Síť našich zastupitelských úřadů
doplňována jest vydatným zřizováním
konsulátů honorárních, které
nezatěžují státní pokladnu, počet
jejich byl v tomto roce rozmnožen o 20, takže celkem
jich máme již na 70. Při tom nutno konstatovati,
že činnost honorárních konsulátů
jest zcela uspokojující a jejich vztahy k ústřední
správě i k efektivním úřadům
zahraničním jsou podle nabytých zkušeností
upraveny tak, že dnes je možno pokládati za cenný
doplněk naší zahraniční služby.
Na rok 1927 preliminují se výdaje částkou | 136,0 mil. Kč. |
V rozpočtu na r. 1926 byly preliminovány výdaje včetně nákladů na administrativní investice částkou | 151,3 mil. Kč. |
Preliminují se tedy v rozpočtu na 1927 méně o | 15,3 mil. Kč. |
Aby byl získán správný předpoklad pro srovnání výdajů v roce 1927 s výdaji v rozpočtu na r. 1926 v částce | 151,3 mil. Kč, |
dlužno odečísti náklad preliminovaný v roce 1926 na administrativní investice v částce 10,0 mil. Kč, | |
takže celkové výdaje bez nákladu na administrativní investice pro r. 1926 činí 141,3 mil. Kč | |
a po srovnání s preliminářem výdajů (bez nákladu na administrativní investice pro 1927, které preliminovány jsou částkou | 90 mil. Kč |
v ministerstvu veřejných prací) v částce shora uvedené | 136,0 mil. Kč |
jsou výdaje této kapitoly na r. 1927 nižší o | 5,3 mil. Kč. |
Vzhledem k neustáleným dosud poměrům
valutovým v jednotlivých státech (Francie,
Belgie, Italie, Polsko, Rusko atd.) jest budgetování
pro ministerstvo zahraničních věcí
obtížnější než pro jiná
státní odvětví a dodržení
preliminovaného úvěru jest podmíněno
jednak stálostí kursu Kč a jednak předpokladem,
že nenastane náhlý vzestup některých
cizích valut jimž by se značně zvýšily
náklady na dotyčné zastupitelské úřady,
jichž potřeba byla odhadnuta a preliminována
pevným kursem určitého dne.
I v tomto rozpočtovém návrhu jsou jako v
letech minulých potřeby vykázány v
československé měně a bylo použito
přepočítacího kursu z 31. března
1926.
Položky na náklady osobní zvýšeny
jsou jednak o přídavky státním zaměstnancům,
které dosud vykazovány byly jako výdaje mimořádné,
jednak snížením interkaláře u
osobních požitků incl. drahotních přídavků
u vyslanectev a konsulátů z dosavadních 15
% na 10 %, což je odůvodněno tím, že
bude nutno mnohá dosud neobsazená místa v
zahraniční službě ještě
během roku 1926 obsaditi.
Jinak nastalo u osobních požitků zvýšení
jen na základě časového postupu státních
zaměstnanců, osobní požitky preliminovány
jsou dle skutečného stavu státních
zaměstnanců k 1. lednu 1926.
Nově zařaděna jest položka na nemocenské
pojištění státních zaměstnanců
na základě zákona z 15. října
1925, č. 221 Sb. z. a n.
Vzrůst agendy ministerstva zahraničních věcí
má za následek zvýšení pokožek
na potřeby kancelářské a poplatků
poštovních, telegrafních a telefonních
a zavedení nové kurýrní trati Praha-Paříž-Praha
má za následek také zvýšení
položek na cestovné a stravné.
Náklad na účast Československé
republiky při mezinárodních výstavách
snížen byl v předpokladu, že účast
státu na nějaké významnější
zahraniční výstavě nebude nezbytnou,
rovněž sníženy položky na cestovní
stipendia a to jak pro úřednictvo tak pro novináře,
a značně snížen byl náklad na
sjednávání a provádění
mírových smluv. Za to byla nově zařaděna
položka na koupi automobilu, poněvadž generální
oprava značně opotřebovaného vozu
vyžadovala by nákladu, za nějž možno
starý vůz vyměniti.
Zahraniční přídavky byly u vyslanectev
částečně zvýšeny a to
zejména v oněch zemích, kde stoupl index
cenový (zejména v Německu a Jugoslavii),
u konsulátů byly přídavky ty sníženy
tím, že vyloučenu ze zahraničních
přídavků byly úředníci
smluvní, což mělo ovsem za následek
zvýšení jejich smluvních platů.
U denních platů a mezd nastal přesun z vyslanectev
na konsuláty tím, že část personálu
byla od vyslanectev přidělena konsulátům.
Částečně sníženy byly
položky na pensijní pojištění,
odměny a výpomoci, honoráře překladatelské,
diplomatické i konsulární služební
výlohy a cestovní výlohy diplomatického
i konsulárního personálu a to vzhledem ke
skutečné potřebě.
Z důvodů úsporných sníženy
i položky na propagační náklad služby
tiskové a zpravodajské a příspěvek
na kulturní účely. Za o bylo nutno zvýšiti
položku na výlohy stěhovací a to jak
u vyslanectev tak u konsulátů, ježto bude ministerstvo
zahraničních věcí prováděti
v roce 1927 ve značnější míře
překládání úředníků
z ústředí do služby zahraniční
a naopak.
Dále bylo nutno zvýšiti položku na instalaci,
ježto doplnění nedostatečného
zařízení některých diplomatických
misí, jest již velmi naléhavé za to
byl značně snížen úvěr
na instalaci konsulátů.
Příjmy pro rok 1927 zvyšují se proti
roku 1926 o 1,5 mil. Kč v předpokladu, že zákon
z 15. října 1925, č. 225 Sb. z. a n. o poplatcích
za úřední výkony diplomatických
misí a konsulárních úřadů
bude míti po stránce finanční účinek
příznivější, než poplatkové
normy před tím platné.