Rozpočet MNO. měl v prvých letech trvání
republiky vzestupnou tendenci a dosáhl v roce 1922 částkou
3.108,846.222 Kč nejvyššího bodu. Od roku
1923 jeví se tendence sestupná, jejíž
kontinuita byla jedině v rozpočtu na rok 1926 přerušena
zvýšením o 120,000.000 Kč oproti roku
1925. Uskutečnění navržené redukce
rozpočtu ministerstva národní obrany na rok
1926 o 360 mil. Kč znamená však, že sestupná
tendence se i nadále zachovává.
Rozpočtovým návrhem na rok 1927 jest vyžádána
částka 1.370,000.000 Kč (včetně
fondu pro věcné potřeby národní
obrany zařazeného do všeobecné pokladní
správy částkou 315 mil. Kč, 1.685,000.000
Kč). Činí tudíž rozdíl
mezi nejvyšší rozpočtovou částkou
z r. 1922 a mezi částkou požadovanou na rok
1927 okrouhle 1.738,850.000 Kč, a přihlíží-li
se k fondu, 1.423,850.000 Kč.
Pokud jde o činnost vojenské správy v roce
1926, byly vypracovány následující
osnovy:
1. zákon, kterým se novelují některá
ustanovení zákona č. 154/1923 Sb. z. a n.
o vojenském kázeňském a kárném
právu,
2. zákon o délce presenční služby,
kterým má býti na přechodnou dobu
podržena 18měsíční povinná
činná služba vojenská, ježto předpoklady
pro zavedení 14měsíční presenční
služby dosud dány nejsou,
3. zákon o umístění déle sloužících
poddůstojníků, kterým má býti
postaráno o umístění vysloužilých
déle sloužících poddůstojníků
ve státní službě,
4. zákon o branné přípravě,
kterou má býti umožněno zavedení
krátkodobé presenční služby branným
zákonem předvídané,
5. nové branné předpisy, jimiž mají
býti nahrazeny dosavadní prozatímní
branné předpisy předpisy definitivními.
Vedle shora uvedených osnov spolupracováno bylo
zejména na osnově zákona o rozpočtu
vojenské správy, předložené ministerstvem
financí, jímž se zavádí instituce
shora zmíněného fondu pro věcné
potřeby národní obrany na opatření
dalšího nejnutnějšího vojenského
materiálu a na vybudování nevyhnutelně
nutných vojenských staveb, dále spolupracováno
na osnově zákona o volebním práva
příslušníků branné moci
a četnictva.
V dohledné budoucnosti bude účelno provésti
unifikací a reformaci zbývajících
norem v oboru vojenské správy, odchylně platících
pro Čechy, Moravu a Slezska se strany jedné a pro
Slovensko a Podkarpatskou Rus se strany druhé. Sem patří
zejména zákony o válečných
úkonech, zákony o ubytování vojska
a zákony o poskytování přípřeže
v míru. Pracuje se také na nové služební
pragmatice vojenských gážistů, avisované
§ 23. zákona č. 195/1920 Sb. z. a n., dále
na zvláštní částí vojenského
trestního zákona, nové instrukci a jednacích
řádech pro vojenské soudy a vojenské
úřady prokuratorské atd.
Pokud jde o jednotlivé složky armády, možno
jen stručně poukázati na některé
význačnější zjevy.
Co se týče pěchoty, byla vypracována
v poslední době organisace pěšího
vojska s ohledem na 18ti měsíční službu
a provedena detailní organisace některých
útvarů pěšího vojska.
Upraveno propůjčování vojenských
hudeb.
Upravena reorganisace jezdectva s ohledem na 18měsíční
presenční službu, založena instituce koní
v soukromém užívání a vydávání
koní na revers.
Ve zdravotnictví pracuje se na uskutečnění
stavby vojenské nemocnice v Praze, při níž
má býti zřízena též vojenská
škola lékařská a vědecké
ústavy vojenského zdravotního poradního
sboru pro odborné vzdělání vojenských
lékařů.
U ženijních, železničních, telegrafních,
automobilních a vozatajských útvarů
bylo nutno budovati po stránce organisační
i materielní od samého základu.
Od staveb úsporně zděných barákových
táborů přešlo se v roce 1923 ke stavbám
definitivních kasáren v místech, kde tam
buď ohledy zdravotní neb jiné místní
poměry (na př. přeplnění místností)
vyžadují. Velká péče byla též
věnována stavbě domů ku zmírnění
bytové tísně vojenských gážistů,
obzvláště na Slovensku a Podkarpatské
Rusi.
Co se týče vojenského letectva, sleduje vojenská
správa od prvopočátku tendenci, aby letecký
materiál nemusel býti objednáván z
ciziny a aby vojenské letectví bylo ve směru
technickém i výrobním úplně
soběstačné. Pokud jde o civilní dopravní
letectví, účastnila se vojenská správa
činně jeho vybudování a to jak personálem,
tak materiálem.
Pokud jde o dělostřelectvo a speciální
zbraně, činnost v době přítomné
a budoucí pokračuje v zajištění
výrobní schopnosti továren, řešení
otázky dusíkatých látek, opatrování
střeliva všeho druhu a zajišťování
jeho výroby a pod. Zároveň řeší
se otázka domácího chemického průmyslu,
studují se otázky útočené vazby,
obrněných automobilů, tanků, pancéřových
vlaků, otázka světlometná atd.
Veškerá pak činnost výzkumná
a zkušební v oboru technicko-zbrojním, jakož
i ve všech ostatních oborech technických soustřeďuje
se ve vojenském technickém ústavu, který
zřízen byl dne 1. října 1925.
Vojenská správa věnuje i nadále největší
péči účelnému upravení
stravy mužstva zdravotnímu stavu všech vojenských
osob a věnuje také značnou pozornost péčí
zaopatřovací, ať jde o osoby vojenské
a jich pozůstalé, neb o vojenské a válečné
poškozence spadající do pravomoci vojenské
právy.
Péče o legionáře samotné jest
soustředěna v Kanceláři čsl.
legií. Kancelář tato od roku 1919 podporuje
pravidelně také invalidy, vdovy, sirotky a polosirotky
a předky legionářů.
75.824 | ||||||
78.825 | ||||||
8.740 | ||||||
28.415 | ||||||
18.751 | ||||||
18.117 | ||||||
6.814 | ||||||
5.601 |
Jako dědictví války připadla vojenské
správě ještě péče o válečné
hroby (asi 150.000).
Pokud jde o rozpočet vojenské správy na rok
1927, preliminují se výdaje ministerstva národní
obrany částkou 1.370,0 mil. Kč,
V rozpočtu na rok 1926 byly preliminovány výdaje
ministerstva národní obrany v kapitole 11. částkou
1.935,4 mil. Kč.
Preliminuje se tedy v rozpočtu na rok 1927 méně
o 565,4 mil. Kč.
Nutno však tu míti na paměti, že základy,
podle kterých byl sestaven rozpočet vojenské
správy pro rok 1927, jsou v podstatě odchylné
od základů rozpočtu vojenské správy
na rok 1926.
Aby byl sjednán poněkud správný předpoklad
pro srovnávání výdajů vojenské
správy rozpočtu na rok 1926 s rozpočtem na
rok 1927, nutno k částce 1.370,0 mil. Kč
preliminované na rok 1927 v kapitole 5. připočísti
ještě částku 315,0 mil. Kč, která
zařazuje se v kapitole 22. "Všeobecná
pokladní správa" na "Fond pro věcné
potřeby národní obrany", takže
připadá celkem ze státního rozpočtu
pro rok 1927 na vojenské potřeby částka
1.685,0 mil. Kč, t. j. proti roku 1926 méně
o 250,4 mil. Kč.
Toto značné snížení rozpočtu
vojenské správy umožněna je hlavně
tím, že fondových částek bude
moci býti používáno bez časového
omezení, a že tudíž vojenská správa
bude moci ve vhodné době, důsledně
a bez překotu prováděti svůj výzbrojní
a výstrojní program, čímž zabrání
se obtížím a ztrátám, které
dosud vojenská správa měla při projednávání
dodávek válečného materiálu.
Podrobné a přesné srovnání
výše částek, potřebných
u vojenské správy padle vyznačení
jich v rozpočtu na rok 1926 a 1927, není již
z důvodů shora naznačených možné,
neboť běžné výdaje udržovací
a výdaje zařizovací nebyly dosud přesně
s hlediska shora naznačeného rozlišovány.
Dále třeba míti na zřeteli, že
rozpočet vojenské správy bylo nutno nově
rozčleniti a uspořádati, aby vyhovoval též
po stránce formální nynějšímu
stavu vojenské administrativy. Byla proto četná
pododdělení tohoto rozpočtu sloučena,
jiná nově rozčleněna a s hlediska
přehlednosti. a účelnosti upravena. Konečně
padá na váhu, že bylo třeba z důvodů
státně-finančních rozpočet
ministerstva návodní obrany na rok 1926 snížiti
a částku 360 mil. Kč. Z toho ze počítati
asi 255 mil. Kč na objednávky, které budou
realisovány až v roce 1927 na účet fondu
a asi 105 mil. Kč na omezení výzbrojního
programu armády.
Možno proto při srovnávání rozpočtu
vojenské správy na rok 1926 a 1927 poukázati
jen na závažnější rozdíly
vzešlé z nové úpravy poměrů
a ze změněných okolností. Při
věcných potřebách vojenské
správy jeví se téměř vesměs
menší potřeba v důsledku používání
lepšího válečného materiálu,
lepší organisace, zhospodárnění
správ, šetření a omezování
méně naléhavých potřeb.
Do rozpočtu vojenské správy na rok 1927 nutno
byla zařaditi nově částku 16 mil.
Kč na pojistné invalidního a starobního
pojištění presenčně sloužících
podle zák. č. 221/1924 Sb. z. a n. Toto pojištění
má podobnou sociální a národohospodářskou
funkci, jakou mají pensijní příspěvky
státních zaměstnanců, případně
nemocenské a jiné příspěvky
všech zaměstnanců a proto částka
tato zařazuje se do rozpočtu vojenské správy
a preliminuje se v položce "Požitky mužstva"
(tit. 2. § 2.).
Druhotní přídavek mužstva (tit. 2. §
2) preliminuje se ve výši odpovídající
zákonu č. 224/1922 Sb. z.a n. a vládnímu
nařízení č. 160/1926 Sb. z. a n.,
proti roku 1926 jeví se na této položce menší
potřeba o 11,6 mil. Kč.
Při tit. 2. § 5. "Naturálie" zařazuje
se na běžné výdaje udržovací
menší částka o 48 mil. Kč z toho
důvodu, že nebudou doplňovány nynější
zásoby, nýbrž tyto jen obměňovány.
V tit. 2. § 7. "Oděv, výstroj a lůžka"
zařazuje se na běžnou potřebu méně
o 46 mil. Kč, ježto se počítá
s tím, že bude lze výstroje a výzbroje,
k používání určeného již
v roce 1926, používati déle ještě
v roce 1927 vzhledem k tomu, že výzbroj a výstroj
je nyní z lepšího materiálu.
S menšími výdaji udržovacími počítá
se dále u následujících položek:
v tit. 2. § 9. "Nákup koní" s menším
výdajem o 5,8 mil. Kč vzhledem k omezení
nákupu remont,
v tit. 2. § 12. "Letectví" s menším
výdajem o 5,8 mil. Kč vzhledem k používání
lepšího a úspornějšího materiálu,
v tit. 2. § 17. "Vozatajstvo" s menším
výdajem o 5,7 mil. Kč, ježto odpadá
doplňování potřebného materiálu
a ježto náhradní částky berou
se ze skladišť,
v tit. 2. § 21. "Střelivo a výbušiny"
menším výdajem o 12 mil. Kč vzhledem
k omezení cvičení a větší
úspornosti a ježto monopolní dávka z
výbušin se již neplatí,
v tit. 2. § 30 "Výcvik záložníků
a cvičení vojsk" s menším výdajem
o 13 mil. Kč, ježto bude povoláno ke cvičení
méně záložníků,
v tit. 2. § 31 "Cestovní a dopravní výdaje"
s menším výdajem o 18 mil. Kč vhledem
k omezení cvičení, služebních
cest a menšímu nákupu válečného
materiálu,
v tit. 3. "Francouzská vojenská mise"
s menším výdajem o 1,5 mil. Kč vzhledem
k restrikci personálu.
Nutno míti konečně na zřeteli, že
vojenská správa počítá se stavem
99.126 vojínů i pro měsíc prosinec
1927 tudíž s delší presenční
službou než 14ti měsíční.
Příjmy na rok 1927 preliminují se částkou | 43,7. mil. Kč. |
Na r. 1926 preliminovány byly v kapitole 11. částkou | 35,5 mil. Kč, |
a odečtou-li se příjmy státních podniků, které se zařazují pro 1927 do všeobecné pokladní správy, částkou | 0,6 mil. Kč, |
zbývají pro srovnání příjmy | 34,9 mil. Kč, |
tudíž vyšší o | 8,8 mil. Kč |
a to vzhledem k výsledkům předchozích let. |
Zřízením státu Československého
uložena byla politické správě vážná
a naléhavá povinnost, aby vedle řádné
organisace úřadů vnitřní správy,
přizpůsobené novým poměrům,
splnila též veškeré úkoly, ke kterým
politická správa je povolána. Tyto úkoly
byly však proti době minulé rozmnoženy
měrou netušenou a jich provádění
vyžadovalo značného rozhledu i svrchované
píle a vytrvalosti.
Tak bylo zejména třeba spolupůsobiti vynikající
měrou při kladení základů nového
státu, při práci o nové ústavě
republiky Československé a vyvrcholením činnosti
ministerstva vnitra ve směru tom je ústavní
listina Československé republiky spolu s uvozovacím
zákonem ze dne 29. února 1920, č. 121 Sb.
z. a n., kolem níž kupí se celá skupina
zákonů s ní vniterně souvisejících.
Dále spolupracovalo ministerstvo vnitra na zákonech
z různých oborů sociální péče,
jakož i na zákonech z oboru policejního.
Pro dobu budoucí připravují se zejména
následující zákony: nový zákon
o sčítání lidu a zákon o trestním
stíhání presidenta republiky a členů
vlády, jakož i některé zákony
související s ústavou, tak hlavně
zákon o hlasování lidu a nový zákon
shromažďovací a spolkový a všeobecný
zákon o vyvlastnění.
K činnosti této družily se práce, spojené
s reformou volebního řádu do poslanecké
sněmovny a senátu, jež stala se skutkem zákopy
ze dne 15. října 1925, č. 205 a 206 Sb. z.
a n., načež věnována byla pozornost
dalším návrhům na zdokonalení
volebních řádů a sledováno
i zákonodárství cizí toho se týkající.
K ústavnímu projednání, předložena
byla osnova zákona o volebním právu příslušníků
vojska a četnictva.
Po stránce reorganisace úřadů, obstarávajících
vnitřní správu, vedla různost správního
zařízení na území býv.
uherského a rakouského státu nejprve k řadě
dočasných opatření organisačních
a uzákonění jednotné župní
organisace v republice Československé (zák.
č. 126/1920 Sb. z. a n.). Veškeré poměry
na Slovensku umožnily, aby dnem 1. ledna 1923 bylo tam uvedeno
v život nové župní řízení.
Ministerstvo vnitra vynakládá největší
péči na řádné vybudování
politické správy, aby tak bylo zejména postaráno
o plnou jeho bezpečnost i náležitou ochranu
všech zájmů veřejných s bedlivým
přihlížením ke zvláštním,
poměrům jednotlivých částí
státního území. Těmto požadavkům
nutno přizpůsobiti župní zřízení
dříve, než bude jednotně zavedená
v celé republice Československé. Velmi obtížnou
bylá úprava politické správy na Podkarpatské
Rusi, jíž ministerstvo vnitra hned od počátku
věnovalo zvýšenou pozornost. Hospodářské,
sociální, dopravní a kulturní poměry
vyžadovaly vybudování politických úřadů
od samých základů a pozvolného postupu.
Poměry se do té míry ustálily, že
ministerstvo vnitra mohlo v nedávné době
přikročiti k sloučení obvodů
žup užhorodské, mukačevské a velkosevljušské
v jedinou župu se sídlem v Mukačevě
bez obavy že tím utrpí zájmy veřejné,
nebo potřeby obyvatelstva. Tímto opatřením
bude nejen správa Podkarpatské Rusi zjednodušena
a zlevněna, ale také připravena pro novou
úpravu župní.
S připravovanou jednotnou organisací politických
úřadů úzce souvisí zavedení
jednot něho správního řízení.
Postup politických úřadů jest nejen
odchylný na územích bývalého
práva uherského a rakouského, ale nad to
řídí se v každém z těchto
území četou řadou rozmanitých
předpisů. Tím trpí značně
nejen zájem obyvatelstva, které postrádá
rychlého, účelného a jednotného
řízení úředního, nýbrž
i správa sama, neboť jí chybí pevný
a jednotný základ pro úřední
postup. Těmto závažným nedostatkům
má odpomoci připravovaný zákon o správním
řízení před úřady politickými
a policejními, příp. ministerstvy, s částečným
ponecháním a doplněním osvědčených
zásad nynějšího řízení
správního upravuje správní řízení
jednotně a tak, aby celý postup byl co nejjednodušší
a mohl se přizpůsobovati vývoji veřejného
života.
K témuž cíli směřuje i osnova
zákona o nejvyšším správním
soudě.
Byl vypracován organisační návrh ohledně
úpravy úřední mluvy (terminologie),
ustavena ústřední komise pro očistu
úřední mluvy. Připravuje se vydání
všeobecné, všem resortům společné
terminologie úřední a odborné, poštovní,
telegrafické a telefonní názvosloví.
V zájmu řádného výkonu bezpečnostní
služby věnována byla od převratu zvláštní
pozornost zřizování a vybavení policejních
úřadů potřebným zařízením,
opatřením veškerých potřeb služebních
a zmodernisování policejní služby vůbec.
Sestátněna byla policejní služba v četných
městech, kde toho vyžadoval zájem státní.
Také intensivně pracováno o povznesení
všeobecného vzdělání a o vyškolení
policejních orgánů.
Rovněž provedena nutná, poměrům
přizpůsobená organisace četnictva,
tak zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Další
činnost četnické správy směřovala
k tomu, aby bylo četnictvo pro své zodpovědné
úkoly náležitě vzděláno
a vycvičeno a aby bylo vybaveno vším, čeho
k řádnému výkonu služby jest
zapotřebí. Za tím účelem byly
četné předpisy rakouské nahrazeny
novými předpisy českými, vyhovujícími
potřebě i změněným poměrům,
a byly opatřeny i nové učební pomůcky,
zavedeny byly zvláštní kursy pro vzdělání
důstojníků výkonných a správních,
a konečně zvláštní kursy pro
výcvik četnictva v používání
služebních psů a v jízdě na lyžích.
Pro dobu příští chystá ministerstvo
vnitra úplnou reorganisaci četnického školství
a vydání zbývajících předpisů
a učebních pomůcek, z nichž valná
část jest již připravena.
Poválečné hospodářské
poměry nutily, a,by se státní správa
přiměřeně postarala o hmotné
zabezpečení svých zaměstnanců.
Ministerstvo vnitra zúčastnilo se v tomto směru
významnou měrou spoluprací na všech
právních předpisech, jimiž byly postupně
upravovány požitky a poměry veřejných
zaměstnanců. Postupná úprava, která,
počítajíc s přechodným stavem
hospodářského vývoje, prováděla
zajištění zaměstnanců rovněž
dočasnými prostředky, různými
přídavky a výhodami, vyvrcholila v konečném
jednotném platovém zákoně č.
103/1926 Sb. z. a n., zákoně učitelském
č. 104/1926 Sb, z. a n., rámcovém zákoně
o platových poměrech státních obecních
(městských) a obvodních lékařů
č. 105/1926 Sb. z. a n., pak v nařízení
č. 113 a 114/1926 Sb. z. a n., jímž byly upraveny
služební a platové poměry státních
zaměstnanců v pomocné službě
kancelářské a poměry výpomocných
zřízenců. K této úpravě
se druží zabezpečení státních
zaměstnanců pro případ nemoci (zák.
č. 221/1925 Sb. z. a n.), při níž také
se zúčastnilo ministerstvo vnitra významným
způsobem.
S úpravou těchto poměrů souvisí
převzetí zaměstnanců bývalé
uherské státní správy a úprava
všech poměrů těchto zaměstnanců,
na níž bylo spolupracováno. Také postupná
úprava odpočivných a zaopatřovacích
požitků státních zaměstnanců
a jejich pozůstalých úprava poměrů
četnictva a osob vojenských našla ministerstvu
vnitra potřebnou spolupráci.
K těmto pracím již provedeným druží
se obsáhlé přípravné práce
ministerstva vnitra k nové služební pragmatice
státních zaměstnanců a ku provedení
nové systemisace služebních míst státních
zaměstnanců, která zjedná teprve pravou
náplň struktuře, dané všeobecnou
platovou úpravou.
Změnou státoprávních poměrů
po převratu nastala nutnost, aby též organismy
autonomních vozků veřejné správy
přizpůsobeny byly novým poměrům.
V oboru správy obecní zjednána byla nejširším
vrstvám lidovým a v obcích národnostně
smíšených i českému živlu
spoluúčast na správě záležitostí
obecních, bedlivě pracuje se též na
přípravě jednotného obecního
zřízení.
V oboru správy autonomních okresů rozpuštěna
byla okresní zastupitelstva a silniční výbory
a uřízeny správní komise dle zásad
poměrného zastoupení. Pro okresní
správní komise vypracována byla podrobná
instrukce.
Poněvadž dříve platný právní
stav nedopouštěl, aby v územním rozsahu
obcí a okresů předsebrány byly závažnější
změny, vypracovány byly příslušné
osnovy zákona (zákon čís. 117/1921
Sb. z. a n., ve znění zákonů čís.
406/1922 Sb. z. a n., čís. 257/1923 a 298/1924 Sb.
z. a n.), na jichž podkladě provedeny byly ve velké
řadě obcí přesuny v jejich uzemním
rozsahu a také některé změny v hranicích
okresů, kde hospodářské a komunikační
zájmy obyvatelstva toho vyžadovaly.
Na základě zákona ze dne 4. června
1925, čís. 131 Sb. z. a n. provedeny byly v územích
pohraničních změny obvodů, pokud toho
bylo třeba v důsledku úpravy státních
hranic. Tak stalo se zejména na Vitorazsku vládní
vyhláškou ze dne 14. listopadu 1925, čís.
243, a na Valčicku vládní vyhláškou
z téhož dne čís. 242 Sb. z. a n.
Byl vypracován úřední místopis
republiky (seznam obcí, osad a částí
osad podle zákona z 14. dubna 1920, č. 266 Sb. z.
a n.), revidovaný po stránce historické,
jazykové a administrativní, o třech dílech:
I. díl Čechy 1923, II. díl Morava a Slezsko
1924, a III. díl Slovensko a Podkarpatská Rus (v
tisku).
Vydány pokyny ve příčině zřízení
finančních komisí obecních, dále
ohledně provádění zákona o
změně obecního statku v kmenové jmění
obecní.
Ministerstvo vnitra vykonává dále za spolupůsobení
ministerstva financí dozor nad hospodářstvím
samosprávných svazků územních.
V tomto směru zejména připravuje pro vládu
návrhy na povolení obecních dávek
a poplatků, pokud k němu dle zákona z 12.
srpna 1921, čís. 329 Sb. z. a n., vládního
usnesení jest zapotřebí. Při tom pečuje
nejen o zjednodušení povolovacího řízení,
ale i bedlivě zkouší potřebu jednotlivých
obcí, tak aby poplatky a dávkami nebylo občanstvo
zatěžováno nad potřebu. Ve věcech
hospodářství zemských fondů
a ústavů podává ministerstvo návrhy
a referáty vládě ku projednání
podle zákona ze dne 9. dubna 1920, čís. 280
Sb. z. a n., a zejména při projednávání
zemských rozpočtů podrobuje zemské
hospodářství náležitému
zkoušení v jednotlivostech i v celku. Co se týká,
hospodářství žup na Slovensku, snaží
se ministerstvo vnitra, přihlížejíc
k dosavadním výsledků m hospodaření,
o řádný a jednotný způsob rozpočtu
i účtů župních a přičiňuje
se, v mezích zákona o nutnou úspornost.
Státním převratem byly neobyčejně
zkomplikovány otázky státního občanství
obyvatelů dosavadního státu rakouského
a uherského zvláště v tom směru,
že množství osob, bydlících v Rakousku
a Uhersku a požívajících státního
občanství rakouského a uherského,
stalo se v nově utvořených státech
vzhledem ke své domovské příslušností
cizinci.
Tyto poměry byly zkomplikovány ještě
úpravou, nastalou mírovými smlouvami a na
základě jich vydaného zákona ze dne
9. dubna 1920, čís. 236 Sb. z. a n., jichž
ustanoveni odchylovala se podstatně od dosavadních
a také do 28. října 1918 platných
předpisů.
Státním úřadům politickým
připadla úloha v nesčetných případech
ať k žádosti stran, ať z povinnosti úřední
určovati nabytí státního občanství
ipso jure, rozhodovati o žádostech a odvoláních,
týkajících se přiznání
státního občanství a opcí,
k rozhodování o otázkách domovského
práva s tím souvisejících. K uvedenému
ústavnímu zákonu přibylo pak na Těšínsku
rozhodnutí konference velvyslanců, jehož provádění
vyžádalo si neobyčejné práce.
Shora zmíněnou změnou státoprávních
poměrů vzrostl, jak řečeno, počet
cizinců na území Československé
republiky a tím vzrostl také počet žadatelů,
domáhajících se udělení státního
občanství československého. Kdežto
v Rakousku a Uhersku bylo lze naturalisační žádost
považovati za zjev celkem ojedinělý, možno
uvésti, že u nás na př. v r. 1924 podáno
bylo 6863, v r. 1925 pak 5442 naturalisačních žádostí.
V poslední době vydán ústavní
zákon ze dne 1. července 1926, č. 152 Sb.
z. a n. o nároku na udělení státního
občanství některým bývalým
státním občanům uherským. Na
základě tohoto zákona bude v nejbližší
době velký počet žádostí,
jež bude třeba včasně vyříditi,
a lze počet těchto žádostí páčiti
až na 30.000.
Bedlivá pozornost věnuje se rovněž záležitostem
nadačním a fondovním (instanční
rozhodování o požitcích nadačních,
dozor nad správou nadačních jmění,
zvláště spolupůsobení při
správě nadačních statků, obstarávané
po státním převratu ressortem ministerstva
zemědělství) a s nimi souvisejícím
záležitostem, týkajícím se přeměny
jednotlivých nadací vzhledem k ustanovení
zákona čís. 61/1918 Sb. z. a n., o zrušení
šlechtictví, jakož i akcím, směřujícím
k odvrácení kritické situace, v níž
se nadace nacházejí v důsledku účasti
jich jmění na válečných půjčkách
a vzhledem k povinnosti placení dávky z majetku.
Úprava nadací, rozdělení fondů
a majetku kolektivu ve smyslu ustanovení mírových
smluv St. Germainské a Trianonské vedla k uzavření
úmluvy dne 7. prosince 1925 s republikou Rakouskou.
Jednání o téže věci vedená
svého času s delegáty maďarskými
- tou dobou přerušená - slibují, že
povedou pravděpodobně v dohledné době
k cílí.
Za spolupůsobení zúčastněných
kruhů provedená bylá jednání
s vládou republiky Rakouské v příčině
rozluky správních pomůcek bývalých
úřadů rakouských, jež vedla k
uzavření specielní úmluvy dne 18.
května 1920.
Jednání o rozluce správních pomůcek
Maďarskem jsou toho času v proudu.
S Rumunskem a Polskem rovněž byla již uzavřena
úmluva o tomto předmětu.
Legalisace listin čsl. stát. příslušníků,
zakročujících o desekvestraci za války
zabaveného majetku v státech dohodových,
vzhledem k národohospodářskému významu
věci, byla prováděna se vším
možným urychlením, stejně pak i provádění
zákona o státním znaku a vlajce, zákona
o zrušení šlechtictví, řádů
a titulů a změny jmen.
V záležitostech zásobovacích podporovány
byly snahy ministerstva pro zásobování lidu,
směřující k zlevnění
předmětů potřeby, a o jednak příkazy
a pokyny danými politickým úřadům
ve věcech zásobovacích, stíhání
hospodářských přestupků a lichvy,
a jednak prováděním předpisů
trestních v nejvyšší stolici.
Ministerstvo vnitra spolupracovalo na osnově zákona
o letectví ze dne 8. července 1925, čís.
172 Sb. z. a n., a spolupůsobí na chystané
osnově nového zákona automobilního.
Rovněž spolupůsobilo na smlouvě s Polskem
o otázkách právních a finančních,
podepsané ve Varšavě dne 23. dubna 1925, pokud
smlouva jedná o t. zv. plebiscitní amnestii, a vydalo
zejména pokyny v příčině provedení
článků 3.-10. této smlouvy.
S republikou rakouskou uzavřena dohoda o vzájemném
přejímání vypovězených
státních příslušníků
a navrženo uzavření podobné dohody i
s Rumunskem, královstvím SHS a republikou Polskou.
O ostatních činnostech ministerstva vnitra a úřadů
podřízených bud sděleno ještě
následující:
Po provedení vlastní organisace jakož i získání
evidence soukromých pojišťovacích podniků,
pod státním dozorem stojících, bylo
koncesováno po převratu a za součinnosti
ministerstva vnitra provedeno zařízení 21
pojišťoven akciových a 4 vzájemných,
vedle četných menších spolků.
Mimo běžné úkoly státního
dozoru (revise účtů, schvalování
stanov, aneb pojistného, podmínek pojišťovacích
atd.) byla ministerstvem vnitra učiněna zejména
tato opatření:
Za účelem přizpůsobení specielním
zákonným předpisům, týkajícím
se pojišťoven a státního dozoru, změněným
politickým a hospodářským poměrům
bylo vypracováno vládní nařízení
ze dne 10. června 1919, čís. 321 Sb. z. a
n., vyhláška o skládání kaucí
cizozemskými pojišťovnami, vládní
nařízení o převodech obchodů
cizích pojišťoven na doplácí (čís.
402/1920 Sb. z. a n.), vypracován rozsáhlý
plán a návrh koncesování cizích
pojišťoven. Při provádění
těch ustanovení mírových smluv, která
tytéž otázky rámcově řeší,
zúčastnilo se ministerstvo vnitra jednání
o téměř všech mezistátních
úmluvách (Maďarsko, Německo, Italie,
Francie, Rakousko, Jugoslavie, Polsko, Belgie). Za přímé
součinnosti ministerstva vnitra byla řada cizích
pojišťoven převedena na ústavy domácí,
při čemž bylo pro zdejší pojištěnce
zachráněno vyplácení nároků
v československé měně nezkráceně,
a to bez jakéhokoli honorování válečných
půjček. Peněžní situace cizozemských
pojišťoven, které v roce 1919 měly v našem
státě pouze dluhy, byla podstatně zlepšena
různými finančními jednáními,
takže tyto ústavy vykazují nyní značné
jmění, při čemž opět náš
stát ani v jediném případě
nebyl zatížen honorováním válečných
půjček.
V dohodě s ostatními ministerstvy vypracováno
vládní nařízení, jímž
se dovolilo pojišťovnám vybírati ke smluvně
stanoveným prémiím druhotní přirážky,
sloužící k částečnému
vyrovnání nepředvídaného zvýšení
právních výloh (čís. 524/1920
Sb. z. a n. jehož působnost pak v roce 1924 byla zrušena
vyhláškou), doplněk zastaralého pojišťovacího
regulativu vládními nařízením
čís. 505/1920 Sb. z. a n., čís. 238/1921
Sb. z. a n. připravována doplnění
zákona o smlouvě pojišťovací vládními
nařízeními čís. 102/1918 Sb.
z. a n. a čís. 652/1919 Sb. z. a n.
Jako první krok k unifikaci zákonodárství,
týkajícího se pojišťoven, vypracován
zákon ze dne 15. února 1922, čís.
65, a vládní nařízení ze dne
19. října 1922, čís. 307 Sb. z. a
n., unifikace soukromého práva pojistného
provedena vydáním zákona ze dne 7. srpna
1925, čís. 202 Sb. z. a n., kterým se mění
některá ustanovení uherského obchodního
zákona o pojištění proti škodám
a o životním pojištění. Zákonem
tímto zavedena byla zejména právní
jistota ohledně platnosti víceletých pojistných
smluv na Slovensku a v Podkarpatské Rusi a tím bylo
pro budoucnost zabráněno neustálým
převodům pojistných smluv od jedné
pojišťovny k druhé a nepříjemnostem
i útratám, které z toho pro pojištěnce
vznikaly.
Aby bylo zabezpečeno nejlepší a nejslušnější
nakládání všem stranám, zejména
tuzemským pojištěncům cizích
pojišťoven, bylo v r. 1925 v ministerstvu vnitra uzavřeno
a dne 29. května 1925 podepsáno mezistátní
ujednání o životních rakouských
pojišťovnách ve smyslu čl. 215 mírové
smlouvy St. Germainské, obdobná mezistátní
úmluva s královstvím Italským ohledně
životních pojišťoven italských sjednána
a podepsána byla v ministerstvu vnitra dne 4. května
1926. Ku provedení dříve uzavřené
a ratifikované úmluvy s královstvím
Maďarským (čís. 228/1924 Sb. z. a n.)
bylo po předchozí dohodě s maďarskými
úřady vydáno vládní nařízení
ze dne 25. června 1926, čís. 92 Sb. z. a
n.
Všecky tyto úmluvy zabezpečují československým
pojistníkům trvalou výplatu pojištěných
kapitálů nezkráceně v domácí
měně, a zatížení státu,
odůvodněné mírovými smlouvám,
jest při tom omezeno na míru co nejmenší.
Účelem státního dozoru, jejž
vykonává ministerstvo vnitra, jest zabezpečení
stálé splnitelnosti závazků pojišťovnami
převzatých a ochrana zájmů pojištěnců,
z toho, co bylo uvedeno, jest zřejmo, že přes
to, že léta poválečná postavila
státní dozor nad pojišťovnami před
úkoly nebývale svízelné, často
žádnými zákonnými předpisy
nepředvídané, plnilo ministerstvo vnitra
uvedený účel státního dozoru
se stejným výsledkem, jako v dobách normálních.
V přítomné době vykonává
ministerstvo vnitra 6ti úředníky dozor nad
93 pojišťovnami a asi 600 menšími pojišťovacími
spolky.
Rovněž nad spořitelnami vykonávalo ministerstvo
vnitra dozor, a to nejprve ve II. stolici dle spořitelního
regulativu ze dne 27. září 1844, od r. 1920
pak vykonává dozor ten v I. stolici podle zákona
ze dne 14. dubna 1920, čís. 302 Sb. z. a n. Za účelem
prohloubení dozoru nad spořitelnami uveden byl vládním
nařízením čís. 477/1920 Sb.
z. a n. v život Svaz československých spořitelen
se sídlem v Praze, jakožto obligatorní revisní
orgán. Shora uvedeným zákonem z r. 1920 bylo
spořitelnictví postaveno na základ, odpovídající
požadavkům doby, což vyžadovalo také
změnu dosavadních stanov. Za tím účelem
vypracovalo ministerstvo vnitra stanovy vzorcové, podle
nichž pak provedeno bylo schválení stanov jednotlivých
spořitelen. Zákon o příročí
u peněžních ústavů, čís.
240/1924 Sb. z. a n. stanoví, že příročí
pro spořitelny nařizuje ministr vnitra. V mezích
tuto vytčených vykonává ministerstvo
vnitra toho času dozor nad 375 spořitelnami, spravujícími
okrouhle 12 miliard Kč kladů. Zvláštní
zřetel věnuje ministerstvo vnitra konsolidaci spořitelen,
jež utrpěly ztráty držbou válečných
půjček a z nichž 27 toho času má
zavedeno příročí. Úprava poměrů
těchto spořitelen bude i v další činnosti
ministerstva vnitra tvořiti jeden z nejdůležitějších
úkolů. Dále hodlá ministerstvo vnitra
přikročiti k akci, kterou by celá řada
malých spořitelen sloučila se se spořitelnami
většími, a tak zajistila si svou životaschopnost,
neboť vzhledem k režii, vyvolané nynějšími
hospodářskými poměry, jen větší
ústavy mohou zdárně působiti. Aby
bezpečnost hospodářské správy
již předem byla u všech spořitelen zajištěna,
připravuje ministerstvo vnitra vydati pro jednotlivá
odvětví - pokud ještě se tak nestalo
- jednací řády.
Zvláštní pozornost věnovalo ministerstvo
vnitra zřizování spořitelen na Slovensku,
v kterémžto směru bude jeho úkolem i
v budoucnosti dále intensivně pracovati. Národohospodářské
poměry na Slovensku vyžadují četnějšího
zakládání samostatných, spořitelen.
Ač z počátku bylo dosti nesnadné vyvolati
příslušný zájem místních
činitelů pro tento druh lidového peněžnictví,
přece účelnou propagací, která
spočívala hlavně v zakládání
filiálek spořitelen ze zemí historických,
dosaženo bylo úspěchu do té míry,
že nyní na Slovensku působí již
7 samostatných spořitelen, jedna spořitelna
připravuje se k zahájení své činnosti.
Ministerstvo vnitra činně zúčastnilo
se při vydání zákona nostrifikačního,
dále vládního nařízení
o zřizování společností s r.
o. a společností akciových (komanditních
na akcie) a o zakládání pobočných
ústavů, dále zákona, jímž
se rozšiřuje platnost zákona o společnostech
s r. o. i na Slovensko a Podkarpatskou Rus a konečně
zákona o společenstevním družstevnictví
na Slovensku.
V dohodě se zúčastněnými ministerstvy
povolilo ministerstvo vnitra dosud zřízená
678 nových akciových společností,
dále bylo provedeno 1034 změn akciových společností
připuštěno 82 cizozemských akciových
společností k provozování obchodů
v tuzemsku.
Vedle toho působí ministerstva vnitra značnou
měrou při zápisech společností
s r. o., dále při jednání o obchodních
smlouvách s cizími státy a při provádění
zákona nostrifikačního.
Značného rozsahu jest též činnost
ministerstva vnitra a podřízených úřadů
při vyšetřování škod, způsobených
živelními pohromami a při povolování
podpor nouzových a činnost ta doznala posléze
zákonné úpravy zákonem ze dne 15.
října 1925, č. 227 Sb. z. a n. a vlád.
nařízením ze dne 22. prosince 1925, č.
266 Sb. z. a n.
V návrhu rozpočtu na rok 1927 preliminují se výdaje ministerstva vnitra (kapitola 6. a 6.A.) částkou | 554,4 mil. Kč. |
V rozpočtu na rok 1926 byly preliminovány výdaje ministerstva vnitra (býv. kapitola 12. a 12.A.) částkou | 568,7 mil. Kč. |
Preliminuje se tedy v rozpočtu na rok 1927 méně o | 14,3 mil. Kč. |
Vzhledem k tomu, že -základy, podle nichž byl sestaven rozpočet pro rok 1927, jsou poněkud odchylny od základů rozpočtu na rok 1926, jest nutno, aby byl získán správný předpoklad pro srovnání výdajů ministerstva vnitra rozpočtu na rok 1927 s rozpočtem na rok 1926, z celkové sumy výdajů rozpočtu na rok 1926 preliminované částkou 568,7 mil. Kč,
vyloučiti titul 8. kapitoly 12, a 12.A. "Náklad na potřeby investiční" v částce 22,0 mil. Kč,
neboť náklad na investiční potřeby
byl pro rok 1927 přenesen do rozpočtu ministerstva
veřejných prací.
Výdaje na rok 1926 po vyloučení nákladu na potřeby investiční činí tudíž | 546,7 mil. Kč. |
Preliminují-li se tedy výdaje na rok 1927 částkou | 554,4 mil. Kč, |
jeví se výdaje rozpočtu na rok 1927 vyšší o | 7,7 mil. Kč, |
než výdaje v roce 1927. |
Proti rozpočtu na rok 1926 dlužno uvésti tato
větší zvýšení resp. snížení
rozpočtových položek:
Vzhledem k předpisu §u 30 zákona ze dne 15.
října 1925, č. j. 221 Sb. z. a n., zařaďuje
se nová potřeba na nemocenské pojištění
státních zaměstnanců v částce
41 mil. Kč. Nově se zařaďuje úvěr
v částce 38 mil. Kč na druhotní přídavky
na Slovensku u politických a policejních úřadů,
na něž v roce 1926 nebylo rozpočtově
pamatováno v předpokladu, že budou zrušeny,
což se však dosud nestalo. Na výměnu a
doplnění výzbroje uniformované stráže
bezpečnosti v Čechách, na Moravě a
na Podkarpatské Rusi preliminuje se nová potřeba
v částce 0,4 mil. Kč. U titulu 3. kapitoly
6. a 6.A. zařaďují se nové úvěry
pro četnictva, a to: na opatření přilb
v částce 0,8 mil. Kč vzhledem k tomu, že
v roce 1927 má býti uskutečněno vybavení
četnictva služební pokrývkou hlavy,
jež úplné výzbroji dosud scházela,
na opatření služebních svítilen
v částce 0,1 mil. Kč pro usnadnění
bezpečnostní služby za noci a na opatření
služebních pistolí v částce 1,2
mil. Kč, ježto bezpečnostní poměry
a osobní bezpečnost četnictva vyžadují,
aby vyzbrojení pistolemi bylo provedeno ve větším
měřítku než je tomu dosud.
Dosavadní úvěry zvyšují se v
roce 1927 zejména u položek "Úřední
a kancelářské potřeby" ústřední
správy a politických úřadů
o částku 0,4 mil. Kč vzhledem ku prokázané
skutečné potřebě, "Provedení
voleb do obcí" kapitoly 6. titul. 2., § 1 a kapitoly
6.A. titul 2. § 1 a částka 1,3 mil. Kč,
ježto v roce 1927 budou se konati ve značné
většině obcí obecní volby, "Ubytovací
výlohy četnictva" kapitoly 6. a 6.A. titul
3. o částku 1,2 mil. Kč, ježto vzhledem
ke změněným poměrům bylo nutno
zvýšiti v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku příspěvky zemím za poskytnuté
trvalé ubytování četnictva ze 14 haléřů
na 30 haléřů pro hlavu a den a ze 252 Kč
na 504 Kč ročně za každou kancelářskou
místnost, na Slovensku pak zvýšiti úměrně
ubytovací paušály a mimo to zvýšiti
ještě náklad, potřebný k doplnění
ložních potřeb na Slovensku, "Výlohy
na první vystrojení četníků
na zkoušku nově presentovaných" o částku
1,0 mil. Kč, čímž se pamatuje na náklad
spojený s opatřením prvého výstroje
četníků na zkoušku, jichž přijetí
z důvodů bezpečnostních jeví
se nutným vzhledem k tomu, že značný
počet školených četníků
normálním způsobem ubyl a průběhem
soku ještě ubude, a ježto bude zapotřebí
nahradí i předepsanými součástkami
prozatímní předměty výstroje
a výzbroje, které byly četníkům
v době popřevratové vydávány,
jež se staly během doby nepotřebitelnými,
"Výzbroj - a střelectví" o částku
0,4 mil. Kč, v čemž jsou zahrnuty výdaje,
jež vzejdou četnické správě doplňováním
služebních svítilen suchými bateriemi
elektrickými, "Jinaké věcné výlohy"
a částku 0,3 mil. Kč, což se odůvodňuje
nutným doplněním kancelářského
zařízení některých četnických
útvarů a "Rekonstrukce zbraní"
o částku 0,6 mil. Kč, ježto osobní
bezpečnost četníkova vyžaduje, aby byl
vyzbrojen také sečnou zbraní, místo
níž užívá dosud jen bodáku.
Naproti tomu byly sníženy o značnější
částky úvěry zvláště
u položek: "Volby do Národního shromáždění"
o částku 9,3 mil. Kč vzhledem k tomu, že
volby tyto byly provedeny již v r. 1925, "Zřízení
státních policejních úřadů"
o částku 3,8 mil. Kč, ježto služba
bezpečnostní nebude sestátňována
v té míře, jako v předešlých
letech, "Tisk pro agendu jiných ministerstev"
kapitoly 6. titul 2., § 1 o částku 02 mil.
Kč, "Cestovné a diety" kapitoly 6. titul
2., § 1 mimořádné výdaje o částku
0,2 mil. Kč, "Služební výdaje"
u policejních úřadů kapitoly 6. titul
2. § 2 o částku 0,5 mil. Kč, "Oděvné"
u četnictva kapitoly 6. titul 3. o částku
0,4 mil. Kč a "Péče o válečné
uprchlíky" kapitoly 6. titul 6. o 1,0 mil. Kč,
kterážto poslední snížení
byla provedena vzhledem ke skutečné potřebě
a k výsledkům předešlých let.