Do působnosti ministerstva spravedlnosti náleží:
Příprava osnov zákonů a nařízení
z oboru hmotného práva soukromého a trestního,
z oboru řízení ve věcech občanských
a trestních, dále zákonných předpisů
týkajících se úpravy soudů,
justičních úřadů a ústavů,
jakož i advokacie a notářství. Správa
soudů, justičních úřadů
a ústavů. Ve všech záležitostech
justiční správy rozhoduje ministerstvo spravedlnosti
jalo poslední instance.
Mimo personální agendy soudců a úředníků
justičních, notářů a soudců
laiků u soudů obchodních, obchodních
senátů a senátů horních, přísluší
mu dohled na činnost soudů, podřízených
úřadů a ústavů, advokátů
a notářů, vězeňská administrativa
a navrhování udělení milosti presidentu
republiky.
V oboru příprav legislativních prací
bylo by zvláště uvésti, že připravena
byla řada osnov zákonů a předložena
Národnímu shromáždění.
Jsou to zejména:
Osnova zákona o právu původském k
literárním, hudebním, uměleckým
a fotografickým dílům.
Osnova zákona o osvojení, jež má uvésti
ve shodu zvykové právo uherské ustanovením
občanského zákona.
Osnova zákona o pracovních soudech, který
má nahraditi zákon č. 218/1896 ř.
z. a sjednotiti zákonodárství v tomto oboru
rozšířením na Slovensko a Podkarpatskou
Rus.
Ministerstvo spravedlnosti připravilo i další
Národnímu shromáždění
dosud nepředložené osnovy, zejména těchto
zákonů:
Osnovu společného exekučního řádu.
Návrh jednotného notářského
řádu, slučující rakouské
zákony o notářích, zejména
notářský řád č. 75/181
ř. z. s uherským zák. čl. XXXV/1874
a zák. čl. VII/1886.
Osnova jednotného advokátního řádu.
Osnova konkursního, vyrovnávacího a odpůrčího
zákona, jež bude opět unifikačním
dílem a jímž bude na Slovensku a Podkarpatské
Rusi zaveden také odpůrčí řád.
Osnova obchodního zákona, který by nahradil
oba platné zákony, totiž ze dne 17. prosince
1862, č. 1 ř. z. z r. 1863 a zák. čl.
XXVII/1875.
Osnova o služebních poměrech zaměstnanců
(zákon o zaměstnání ve vyšších
službách soukromých), který by nahradil
zákon o obchodních pomocnících č.
20/1910 ř. z.
Revisi občanského zákona; elaboráty
pěti subkomitétů byly již vydány
tiskem a vyčkává se nyní dojití
posudků od zúčastněné a právnické
veřejnosti.
Osnova knihovního zákona.
Připraveny jsou konečně ještě
tyto osnovy:
O výpovědích a stěhovacích
řádech pro Slovensko a Podkarpatskou Rus, o stíhání
pokoutnictví, o zmocnění zemských
úvěrních ústavů ku přijímání
soudních deposit, o sirotčí jistotě
cenných papírů, o řízení
nesporném, o přeměně pravovárečných
měšťanstev v akciové společnosti
o obchodních jednatelích a o titulech soudců
a státních zástupců. Dále pracuje
se na osnově nového civilního řádu
soudního.
V oboru trestního zákonodárství byly
v roce 1925 skončeny přípravné práce
hro jednotný trestní řád. Návrh
je připraven k tisku. Zároveň bylo přikročeno
k unifikačním pracem na trestním řádě.
Z větších reformních prací byly
připraveny zejména osnovy zákona o trestním
soudnictví nad mládeží, jednotného
zákona o zahlazení odsouzení a zákona,
jímž se zřizují soudní lékařské
rady.
V oboru styků mezinárodních mělo ministerstvo
spravedlnosti význačnou účast na přípravě
a sjednání konsulárních smluv, z nichž
dojednána v roce 1925 zejména smlouva s Italií.
Stejně mělo ministerstvo spravedlnosti podíl
na sjednávání všech obchodních
smluv i smluv celostátního rázu a zejména
též při vtělování ustanovení
těchto smluv do vnitrostátního právního
řádu.
Dále třeba uvésti účast na
konané V. haagské konferenci pro mezinárodní
právo soukromé, které je význačným
pokusem o kodifikaci hraničních norem v oboru práva
rodinného, dědického a konkursního.
V oboru mezinárodních právních styků
bude snahou ministerstva docíliti v zájmu průmyslových
a obchodních kruhů vykonatelnosti exekučních
titulů v cizích státech, dále upraviti
právní styky s těmi státy, s nimiž
dosud smlouvy o právní pomoci a vydávání
zločinců nebyly uzavřeny. V oboru správním
bude činnost ministerstva obrácena zejména
ku dalšímu zrychlení soudního zřízení
a zjednodušení justiční správy.
Řada nových zákonů, které přikazovaly
soudům na mnoze i novou agendu a které dotýkaly
se též jejich organisace, vyvolala přečetná
administrativní opatření. Došlo k velikým
přesunům osobním, zřízeny nové
krajské soudy v Klatovech, Mor. Ostravě, sedrie
v Hustu a Užhorodě, obvody mnohých soudů
změněny. Ve větším měřítku
stalo se tak zejména na Slovensku vládním
nařízením č. 55/1926 Sb. z. a n.,
v hlavním městě Praze. upraveno bude soudnictví
podle zákona č. 213/1925 Sb. z. a n. Vládním
nařízením č. 119/1926 Sb. z. a n.
zřízen byl již okresní soud civilní
pro vnitřní Prahu (I., II., V., VI.) a v nejbližší
době dojde ke zřízení jediného
soudu exekučního a k soustředění
pozemkových knih od dosavadních okresních
soudů v Praze u zemského civilního soudu.
Při zřízení okresního soudu
pro vnitřní Prahu zrušeny byly okresní
soudy pro Staré Město, pro Horní Nové
Město a pro Dolní Nové Město. Při
dalších úpravách, zrušeny budou
ještě okresní soudy pro Malou Stranu, v Karlíně,
Vršovicích a Nuslích.
Po výstavbě nové budovy pro zemský
trestní soud na Pankráci bude konečně
umožněno, aby též většina
státních soudů pražských byla
soustředěná na Karlově náměstí.
S tím souvislé zrušení trestnice, pro
muže v Praze a její přeměna na věznici
zemského trestního soudu bylo již provedeno.
Poručenská agenda na Slovensku a Podkarpatské
Rusi bude i v roce 1927 obstarávána samostatnými
správními úřady (poručenskými),
podřízenými ministru spravedlnosti. Tím
je odůvodněna samostatná položka rozpočtu
pro toto odvětví správní činnosti
státu. Likvidaci bývalých sirotských
stolic nebylo možno ještě dokončiti, ze
však očekávati, že se tak stane v r. 1927.
Je úmysl, aby potom byla poručenská agenda
pojata do soudní agendy a stala se její součástí.
Tato nová úprava způsobí, že
zmizí zvláštní úvěrová
položka v rozpočtu.
Sirotčí pokladny:
V obvodu vrchního zemského soudu v Praze činilo
celkové jmění sirotčích pokladen
koncem roku 1923 (přesná data za rok 1924 nebyla
ještě zpracována) 248,1 mil. Kč. Z toho
bylo uložena na hypotekách 42 %, na cenných
papírech 39 %, u spořitelen 3 %. Z cenných
papírů činily československé
státní půjčky 64,5 mil. Kč.
Předválečné renty rakouské
činily 13,4 mil. Kč a válečné
půjčky rakouské 15,8 mil. K. Pasiva činila
celkem 231,6 mil. Kč. Přebytek 16,5 mil. Kč
nestačil k vyrovnání kursovního rozdílu
cenných papírů v částce 27,3
mil. Kč. Tak vznikl celkový úbytek 10,8 mil.
Kč.
V obvodu vrchního zemského soudu v Brně činilo
jmění sirotčích pokladen koncem roku
1924 celkem 144,7 mil. Kč. Z toho bylo uloženo na
hypotekách 55 %, ceniných papírech 30 % a
u spořitelen 6 %. Z cenných papírů
činily československé státní
půjčky 29,2 mil. Kč, předválečné
renty rakouské 9,0 mil. K a rakouské válečné
půjčky 5,0 mil. K. Pasiva činila 123,7 mil.
Kč. Přebytek v částce 20,9 mil. Kč
snižuje se kursovním rozdílem na skutečný
přebytek 1,1 mil. Kč.
Projektuje se zřízení ústřední
sirotčí pokladny a jednání o tom s
příslušnými ministerstvy bylo zahájeno.
Konečné rozřešení bylo odsunuto
do vyřízení otázky zřízení
poštovní spořitelny.
Deposita:
V obvodu vrchního zemského soudu v Praze klesl počet
depositních podstat ze 37.894 v roce 1923 na 23.501 v roce
1925. Je to účinek provádění
zákona č. 88/1924 Sb. z. a n. úhrn civilních
soudních deposit u 215 depositních pokladen v Čechách
činil koncem roku 1925 - 125,0 mil. Kč. Z toho připadalo
na hotovosti 20,3 mil. Kč, na cenné papíry
29,0 mil. Kč, na vkladní knížky 74,2
mil. Kč a na skvosty 1,4 mil. Kč. U depositního
úřadu civilních soudů v Praze klesl
počet depositních podstat 8.651 v roce 1923 na 3.415
v roce 1925. Celkem činila deposita zde 63,8 mil. Kč,
z toho činily v hotovosti 16,4 mil. Kč, vkladní
knížky 25,1 mil. Kč a cenné papíry
21,7 mil. Kč. Pokles deposit vysvětluje se hlavně
realisací a výplatou přejímacích
cen složených dlouholetými pachtýři.
V obvodu vrchního zemského soudu v Brně bylo
koncem roku 1925 celkem 7.352 depositní hmoty proti 9.352
v roce 1923. Úhrn deposit činil zde 37,1 mil. Kč,
z toho činily hotovosti 1,7 mil. Kč, cenné
papíry 14,7 mil. Kč, vkladní knížky
19,9 mil. Kč a skvosty 0,7 mil Kč. U depositního
úřadu civilních soudů v Brně
bylo koncem roku 1925 celkem 2422 depositní hmoty se stavem
20,1 mil. Kč.
U Zemské banky v Praze bylo v r. 1925 úhrnem 149,6
mil. Kč soudních deposit a sice 14 deposit z obvodu
pražského v hodnotě 0,1 mil. Kč v úschově,
4303 depositních hmot z obvodu pražského v
hodnotě 149,2 mil. Kč v úschově a
správě, 14 deposit v hodnotě 0,3 mil. Kč
z obvodu brněnského v úschově a správě
a 3 deposita v hodnotě 0,094 mil. Kč z obvodu košického
v úschově a správě. U poštovního
úřadu šekového byla deposita soudů
a poručenských úřadů z obvodu
celé republiky, a to z obvodu vrchního zemského
soudu v Praze 5790 deposit v úhrnné hodnotě
87,9 mil. Kč, z obvodu vrchního zemského
soudu v Brně 3437 deposit v hodnotě 45,1 mil. Kč,
z obvodu soudní tabule a poručenského úřadu
III. stolice v Bratislavě 189 deposit v hodnotě
14,7 mil. Kč, ze slovenského obvodu soudní
tabule a poručenského úřadu III. stolce
v Košicích 189 deposit v hodnotě 1,9 mil. Kč
a z podkarpatského obvodu soudní tabule a poručenského
úřadu III. stolice v Košicích 79 deposit
v hodnotě 0,5 mil. Kč.
V roce 1925 bylo vydáno vládní nařízení
č. 49/1925 Sb. z. a n. o ukládání
soudních deposit a deposit poručenských (sirotčích)
úřadů u zemské banky (dříve
Zemské banky království Českého)
v Praze a její filiálky v Bratislavě. Poplatky
za úschovu soudních deposit byly stanoveny §em
12. zákona č. 53/1925 Sb. z. a n. ve výši
sazeb platných pro poštovní šekový
úřad.
Na Slovensku a Podkarpatské Rusi jsou sirotčí
pokladny ve stadiu likvidace podle vládního nařízení
č. 261/1925 Sb. z. a n. Likvidace velkých sirotčích,
pokladen se značnými hypotekárními
pohledávkami byla odsunuta v naději na brzké
uzákonění osnovy zákona o ústřední
sirotčí pokladně, který má
platiti i pro Slovensko a Podkarpatskou Rus.
Kolik deposit je ve spořitelnách podle zákona
č. 302/1920 Sb. z. a n., statisticky zachyceno není.
Připravena jest osnova zákona o depositní
službě a o zrušení zvláštních
schovacích úřadů civilní služby
v Praze a v Brně, pro spojitost s osnovou zákona
o ústřední sirotčí pokladně
vyčkává se konečného řešení
zároveň s touto osnovou.
Konečně v oboru vězeňském bude
v rámci účelné a úsporné
reformy vězeňství o stránce hospodářské
přihlíženo k tomu, aby trestnice i polepšovací
ústavy vlastními hospodářstvími
kryly podle možnosti veškerou svou potřebu a
aby trestanci svou prací přispívali co nejvíce
k úhradě nákladů, s nimiž je
spojeno jejich věznění, v tom směru
se poukazuje na připojené výkazy o počtu
vězňů a nákladů na trestance.
Po stránce všeobecně finanční
dlužno poznamenati, že konání spravedlnosti
není spojeno pro stát jen s výdaji, nýbrž
je také zdrojem příjmů (některé
pokuty, příjmy z práce vězňů
a trestanců) a zejména, že velké částky
plynou do státní pokladny ze soudních poplatků.
Praha | 420 | 5,302.405 | 12.624,77 | 34,58 | 1797,35 | 4,92 | 402,25 | 1,10 | 2,436.078 | 5800,18 | 15,89 |
Kartouzy | 441 | 4,201.127 | 9.526,34 | 24,09 | 1521,85 | 4,16 | 319,79 | 0,87 | 2,899.384 | 6574,56 | 18,01 |
Plzeň | 477 | 4,711.886 | 9.878,16 | 27,08 | 1695,77 | 4,64 | 351,45 | 0,96 | 3,157.073 | 6618,60 | 18,13 |
Mírov | 502 | 3,983.20 | 7.934,70 | 21,73 | 1532,56 | 419 | 260,86 | 0,71 | 2,612.230 | 5203,64 | 14,25 |
Ilava | 340 | 2,820.786 | 8.296,42 | 22,72 | 1376,32 | 3,77 | 257,30 | 0,70 | 1,668.793 | 4908,21 | 13,44 |
Leopoldov | 360 | 3,299.965 | 9.166,56 | 25,11 | 1738,58 | 4,76 | 410,58 | 1,12 | 2,619.980 | 7277,7 | 19,93 |
Řepy | 226 | 878.146 | 3.885,60 | 10,64 | 869.614 | 3847,84 | 10,54 | ||||
Úhrnem | 25,197.535 | 16,263.152 |
Praha | 777.433 | 1.075,31 | 2,94 | 269,11 | -,73 | 29,50 | -,08 | 800,27 | 2,19 |
Kartouzy | 594.337 | 1.104,71 | 3,02 | 230,25 | -,63 | 41,82 | -,11 | 778,89 | 2,13 |
Plzeň | 637.505 | 879,31 | 2,40 | 243,04 | -,66 | 28,83 | -,07 | 673,24 | 1,84 |
Řepy | 74.345 | 424,82 | 1,16 | 424,71 | 1,16 | ||||
Úhrnem | 2,083.640 | ||||||||
Průměr | 1.019,77 | 2,79 |
I. Koncem července 1926 bylo ve věznících sborových soudů obvodů:
1. Vrchního zemského soudu v Praze | 1498 vězňů (počítaje v to vyšetřovance); |
2. Vrchního zemského soudu v Brně | 1615 vězňů (počítaje v to vyšetřovance); |
3, soudní tabule v Bratislavě | 687 vězňů (počítaje v to vyšetřovance); |
4. soudní tabule v Košicích | 813 vězňů (počítaje v to vyšetřovance) |
II. V mužských trestincích bylo téhož dne | 2282 vězňů, |
v ženské trestnici v Řepích | 213 vězňů, |
v Komenského ústavu v Košicích | 313 chovanců. |
V návrhu rozpočtu na rok 1927 preliminují se výdaje částkou | 286,8 mil. Kč, |
tedy proti částce na rok 1926 preliminované v kapitole 19. a 19.A. | 302,9 mil. Kč. |
Preliminuje se tedy v rozpočtu na rok 1927 méně o | 16,1 mil. Kč. |
Vzhledem k tomu, že základy, podle nichž byl sestaven rozpočet pro rok 1927, jsou poněkud odchylny od základů rozpočtu pro rok 1926, jest nutno, aby byl získán správný předpoklad pro srovnání výdajů ministerstva spravedlnosti s Nejvyšším soudem rozpočtu na rok 1927 s rozpočtem na rok 1926, z celkové sumy výdajů rozpočtu na rok 1926 preliminované částkou | 302,9 mil. Kč |
vyloučiti titul 6."Náklad na potřeby investiční" v částce | 20,6 mil. Kč, |
neboť náklad na investiční potřeby byl pro rok 1927 přenesen do rozpočtu ministerstva veřejných prací. |
Výdaje na rok 1926 po vyloučení nákladu na potřeby investiční činí tudíž | 282,3 mil. Kč. |
Preliminují-li se tedy výdaje na rok 1927 částkou | 286,8 mil. Kč, |
jeví se výdaje rozpočtu na rok 1927 vyšší o | 4,5 mil. Kč |
než výdaje v roce 1927. |
Tento vyšší požadavek se odůvodňuje
zejména zvýšením následujících
položek:
Zařaděním nové potřeby na nemocenské pojištění státních zaměstnanců | 1,9 mil. Kč. |
Vzhledem k nutnosti vyvolané prováděcím
předpisem k jazykovému záhonu, jest rozmnožiti
dosavadní personál soudní, zejména
kancelářský, ke zdolání značně
zvýšené a ztížené agendy,
což vyžaduje většího nákladu
v částce 30 mil. Kč u osobních požitků
zaměstnanců soudních. Na vyrovnaní
srážek, jež se konají z platů pensistům-funkcionářům
státního zastupitelství, jest nutno preliminovati
vyšší náklad o 0,1 mil. Kč. Preliminování
nové potřeby v celkové částce
0,7 mil. Kč na pojišťovací soudy, odůvodněno
jest ustanovením zákona ze dne 9. října
1924, čís. 221 Sb. z. a n. Jelikož agendu zakládání
pozemkových knih bude nutno s urychlením prováděti,
aby byla postupováno zároveň s novým
zaměřováním pozemkového katastru,
zvyšuje se úvěr položky "Zakládání
pozemkových knih" o částku 0,2 mil.
Kč. Vybavení nově zřízených
soudů kancelářským zařízením,
dále doplnění zařízení
soudů, které bude nutno přestěhovati
do novostaveb, vyžaduje si vyššího nákladu
o 0,8 mil. Kč.
Naproti tomu se snižuje potřeba na platy zaměstnanců
Nejvyššího soudu 0,4 mil. Kč vzhledem
k preliminování této potřeby dle skutečného
stavu dnem 1. ledna 1926.
Z důvodů úsporných, jakož i proto,
že snížilo se vyplácení diet z
důvodu vedení dvojí domácnosti, preliminuje
se potřeba na cestovné a diety u justiční
správy v zemích menší částkou
o 2,4 mil. Kč. Tamtéž se zařazuje podle
skutečné potřeby náklad na výlohy
spojené s prací trestanců nižší
o 0,2 mil. Kč.
Také náklad na požitky zaměstnanců
v polepšovacích a trestních ústavech
pro mladistvé provinilce je menší 0,1 mil.
Kč, protože potřeba se preliminuje podle skutečného
stavu dne 1. ledna 1926.
K zřízení unifikačního ministerstva
došlo v roce 1919. Mělo býti ve věcech
unifikačních a v otázkách právního
řádu uherského orgánem poradními,
mělo však býti na poli unifikačních
prací také orgánem iniciativním. Takto
alespoň nastíněny byly úkoly unifikačního
ministerstva v 66. schůzi Národního shromáždění
československého, odbývaného dne 22.
července 1919, řečníky, kteří
o zřízení jeho usilovali. Unifikační
ministerstvo po svém zřízení stalo
se orgánem jak poradním, tak iniciativním.
Praxe položila během let větší
váhu však na poradní jeho funkci. Spolupráce
ministerstva unifikačního byla ostatními
ministerstvy vždy vděčně přijímána
a vyžadována konečně nejen v oboru prací
zákonodárných, nýbrž i při
běžných věcech správních.
Iniciativu v zákonodárství osobí si
však ministerstva resortní, připouštějící
na tomto poli unifikační ministerstvo hlavně
jen k spolupráci a k sprostředkování
znalosti právního řádu uherského
i tam, kde ono samo v zájmu věci snažilo se
podávati samostatně osnovy právních
úprav, unifikační cíle sledujících.
Činnost unifikačního ministerstva za tohoto
stavu věci zůstává širší
veřejnosti ovšem skrytou a zůstane málo
známou při sebe větším rozsahu
agendy. Pokud kompetence unifikačního ministerstva
upravena byla předpisy, lze zde uvésti jednak zákon
ze dne 22. července 1919, č. 431 Sb. z. a n. jednak
vládní nařízení ze dne 29.
prosince 1921, č. 501 Sb. z. a n., a konečně
pracovní pořad, který vládou schválen
byl v červenci 1924.
Činnost unifikačního ministerstva naznačena
jest již nástinem jeho kompetence. V oboru zákonodárném
pracuje iniciativně ony zákonné osnovy, jichž
přípravou bylo pověřeno zmíněným
pracovním pořadem (státní občanství,
domovské právo, užívání
a změna jména, hlášení obyvatelstva,
pobyt a hlášení cizozemců, policejní
dozor, postrk, kompetence ministerstev, daň ze zbroje a
lovu, z výher, lihu, cukru, minerálních olejů,
zákon o sladidlech, civilní soudní řád,
zahlazení odsouzení) neb pozdějším
ujednáním (zákony o umořování
listin, směnečný, šekový, uvozovací
k zák. obč., atd.) a spolupracuje jinak na všech
počinech resortů druhých, dostávajíc
k posouzení osnovy všech československých
zákonův a nařízení a pečujíc
a jich srovnalost s právním systémem uherským.
(Spolupráci v letech minulých podrobněji
zde líčiti nelze, pro budoucno poukazuje se zvlášť
jen na účast v přípravě nových
úprav řízení správního,
živnostenských, finančních, řádů
trestního, exekučního, konkursního,
vyrovnávacího, notářského,
jednacího soudního, zákonů občanského,
trestního, knihovního, obchodního atd.).
Mimo obor prací zákonodárných podává
ve správní agendě v otázkách
právního řádu uherského dobrozdání
dle dožádání. Zvláštní
agenda vyplývá z poměru unifikačního
ministerstva ke Slovensku. Ten ukládá tomuto ministerstvu,
aby věnovalo pozornost různým otázkám
Slovenska, třeba by tyto nespadaly v okruh vlastních
věcí unifikačních. Tiskem vydávané
publikace unifikačního ministerstva sledují
trojí účel: opatřiti ve státním
jazyku texty platného práva, které dosud
bylo přístupno jen v jazyku maďarském,
opatřiti pro Slovenské kraje platné zákonné
texty pouhou citací tam recipovaných zákonů
rakouských, a opatřiti konečně příručky
pečující o ujasnění a snažší
orientaci v oborech, upravených neprůhlednými
a spletitými právními předpisy. V
mezích po ruce jsoucích prostředků
může unifikační ministerstvo na ten
který problém a možný způsob
jeho řešení svými publikacemi jen upozorňovati.
Publikace nákladnější přenechávají
se do tisku podnikům soukromým. Unifikační
ministerstvo opatřuje také informace o unifikaci
v zahraničí a seznamuje tiskem s nimi i širší
veřejnost. Informační články
unifikačního ministerstva otiskovány jsou
ve zvláštní stálé příloze
časopisu "Právny Obzor", orgánu
Právnické jednoty na Slovensku. S odbornou veřejností
jest unifikační ministerstvo při zákonodárných
pracech v stálém kontaktu. Dle vládního
nařízení č. 501 1921 zřídilo
na Slovensku odborné komise pro otázky práva
občanského, státního a správního,
finančního, sociálně-politické,
pro civilní soudní řád a pro otázky
práva trestního. Pro obor civilního soudního
řádu má odbornou komisi také v Praze.
Při užší spolupráci s odbornými
ministerstvy usnadňují rychlý styk společné
komise, tak společná komise ministerstev unifikačního
a financí pro unifikaci předpisů o dani z
lihu, cukru, minerálních olejů a umělých
sladidel, společná komise ministerstev financí,
spravedlnosti a unifikace pro reformu trestního finančního
práva, společná komise ministerstev financí
a unifikace pro unifikaci poplatkového práva atd.
Zákonodárství prvního období
republiky převzalo rakouský systém správního
soudnictví v instituci nejvyššího správního
soudu, který byl zřízen zákonem ze
dne 2. listopadu 1918, č. 3 Sb. z. a n.
Kompetence jeho rozšířena byla též
na trestní věci policejní a věcí
disciplinární dále pak vzneseny na nejvyšší
správní soud i kompetence bývalého
soudu říšského, pokud jde o judikování
o porušení práv politických ústavou
zaručených, rozhodování kompetenčních
konfliktů mezi správními úřady
státními a samosprávnými, a posléze
rozhodování a nárocích proti státu
a zemím, pokud o nich bylo již rozhodnuto v pořadí
instančním úřady správními.
Podle zákona ze dne 27. května 1919, č. 305
Sb. z. a n. přičleněn byl k nejvyššímu
správnímu soudu soud patentní a zákonem
ze dne 29. února 1920, č. 125 Sb. z. a n. spojen
byl s nejvyšším správním soudem
úzce soud volební.
Tendence nového zákonodárství, jež
stále nové a nové obory občanského
života podrobuje ingerenci veřejné správy,
otvírá i nejvyššímu správnímu
soudu stále nová pole působnosti, staví
jej před nové, nesnadné otázky právní
a způsobuje i značný kvantitativní
vzrůst jeho agendy. Tak vzrostla agenda nejvyššího
správního soudu v roce 1925 proti roku 1919 téměř
trojnásobně. U srovnání s poměry
u býv. správního soudu rakouského
v posledních letech předválečných,
jest agendu československého nejvyššího
správního soudu již nyní - nehledě
ani k agendě soudu volebního - okrouhle o 75 % větší,
nežli byla agenda vídeňského správního
soudu z celého Předlitavska.
Celkové výdaje pro rok 1927 preliminují se částkou | 4,9 mil. Kč, |
proti částce pro rok 1926 preliminované | 5,2 mil. Kč |
méně o | 0,3 mil. Kč. |
Aby bylo možno správné porovnání výdajů rozpočtu pro rok 1927 s výdaji rozpočtu pro rok 1926, jest zapotřebí z celkové sumy výdajů rozpočtu na rok 1926 preliminované částkou | 5,2 mil. Kč |
vyloučiti titul 3. "Náklad na potřeby investiční" v částce | 0,5 mil. Kč, |
poněvadž náklad na potřeby investiční pro rok 1927 přenesen byl do rozpočtu ministerstva veřejných prací. |
Po vyloučení nákladu na investiční potřeby činí výdaje pro rok 1926 | 4,7 mil. Kč |
a jsou tudíž výdaje preliminované pro rok 1927 částkou | 4,9 mil. Kč |
větší o | 0,2 mil. Kč. |
Tato zvýšená potřeba nastala hlavně
zařaděním nákladu 0,1 mil. Kč
na tři translátory, jež vzhledem ke vzrůstu
agendy nejvyššího správního soudu
bude nutno ustanoviti pro pořizování překladů
německých a maďarských, dále
zvýšením nákladu o 0,1 mil. Kč
na úřední a kancelářské
potřeby z důvodu vzrůst agendy a nutností
zaříditi čtvrtou jednací síň
a úřední místnosti nové přidělené.
Státní příjmy preliminují se pro rok 1927 částkou 64.000 Kč,
stejnou jako v roce 1926.
Kapitola 10. a 10.A. Ministerstvo školství a národní
osvěty. Když Československá republika
dosáhla v roce 1918 své samostatnosti, bylo první
snahou školské správy, aby vyučování
na všech školách bylo udrženo v nerušeném
chodu, aby co nejdříve byly odstraněny zhoubné
následky let válečných a aby klidně
a beze vší překotnosti byly provedeny různé
úpravy vyvolané novými potřebami.
V oboru školství národního dlužno
nejprve poukázati k tomu, že potřeby tohoto
školství přicházejí ve státním
rozpočtu najevo jeví z části. Podle
platných zákonů je stát, pokud se
týče zemí českých, zavázán
uhrazovati jen náklad na svůj dozor ke školám
a pak základ na školy tak zvané menšinové.
Ostatní školy národní (veřejné)
v zemích českých vydržují se
podle zákona jednak školními obcemi, jednak
školními okresy a zeměmi. Za tohoto zákonného
stavu omezuje se finanční působnost státu
při národním školství v zemích
českých jen na činnost podpůrnou,
nelze arciť mlčením pominouti skutečnost,
že stát, ač právně nebyl vázán,
nevyhnul se tomu, aby značnou měrou poskytoval zemím
zálohy na úhradu učitelských platů.
V ministerstvu školství a národní osvěty
projednává,se obsáhlá osnova unifikačního
zákona o zřizovaní, vydržování
a navštěvování národních
škol, kde se má i otázka úhrady školního
nákladu rozřešiti. V oboru dozoru na školách
připravuje se vládní nařízení
o reorganisaci zemských školních rad a obnově
okresních školních výborů.
V roce 1926 byla svolána též několikráte
administrativní komise, v níž se připravovaly
revise řádu školního a vyučovacího,
Počátkem roku 1927 bude revise skončena.
Přímým.důsledkem platového
zákona jeví se nová zákonná
úprava nestátních škol na Slovensku
a Podkarpatské Rusi.
Na Slovensku stará se školní správa
o zřizování a budování lidových
škol pro dětí nezaškolené, podobná
činnost bude vyvíjena i na Podkarpatské Rusi.
Školní správa věnuje zvláštní
pozornost tomu, aby bylo zabezpečeno a stabilisováno
vyučování dětí v území
národnostně smíšeném ve školách
menšinových. V rámci každoročního
úvěru odstraňuje se nedostatečné
umístění menšinových škol
novostavbami nebo koupí objektů.
Vážná, péče věnuje se
i věcem pedagogickým, vypracovány byly normální
osnovy pro školy obecné, zahájeno jednání
o nových osnovách pro školy mateřské,
připraví se učebné osnov pro, třídy
závěrečné, učebné osnovy
pro školy hluchoněmých a slepých, výchovné
a vyučovací směrnice pro školy pomocné.
V oboru školství středního dlužno
podotknouti, že síť středních škol
lze pokládati nyní za úplně vybudovanou,
proto nepřikročuje se již ke zřizování
nových škol tohoto druhu a provádí se
jen úprava jejich organisace všude tam, kde bylo toho
třeba. Převádění nestátních
škol středních do správy státní
byla i v roce 1926 věnována plná pozornost
a tato velká akce postátňovací, která
od roku 1919 důsledně byla prováděna,
blíží se svému ukončení.
Úspěchem byla provázena i péče
o opatření nových budov pro ústavy
po státním převratě nově zřízené
a pro ony ústavy, jichž umístění
bylo nedostatečné. Další péče
byla věnována doplnění vnitřního
zařízení středních škol
a opatření jich učebnými pomůckami.
I rozvoje nestátních středních škol
bylo dbáno tím, že jejich vydržovatelům
udělovány byly podpory na vydržování
ústavu.
Vyučování žactva na středních
školách děje se nyní pravidelně
v nerušeném tempu a z inspekčních zpráv
je patrno, že vědné výsledky všude
se lepší, takže neblahé doby poválečné
možno pokládati za zažehnány a je opět
možno přistoupiti ke kladení předepsaných
požadavků bez jakýchkoliv úlev.
Po stránce organisační bude v roce 1927 pracováno
na vhodnějším přemístění
některých škol, jež se dá docíliti
sloučením ústavů méně
frekventovaných. Budou sjednoceny všechny dosud učiněné
změny v učebných osnovách v jednotný
celek. Bude pracováno na vydání nového
školního řádu pro žactvo.
Odborné školství, pokud spadá do působnosti
ministerstva školství a národní osvěty,
zahrnuje v sobě školy obchodní a odborné
v užším slova smyslu, t. j. průmyslové
a řemeslnické, školy pro povolání
ženská (školy rodinné) a školy živnostenské
pokračovací (pro učně).
Školství obchodní bylo až do převratu
převážnou měrou nestátní.
Velká většina škol ocitla se vlivem poválečných
poměrů ve finančních nesnázích
které by nezbytně byly vedly k jich zániku.
Byla tedy ve velkém měřítku zahájena
akce postátňovací, která je téměř
ukončena. Síť škol byla přiměřeně
doplněna, takže nynější počet
obchodních škol potřebě zcela dostačuje.
Osnovy učebné všech typů veřejných
škol obchodních byly přizpůsobeny změněným
poměrům a ministerstvo školství a národní
osvěty přikročuje nyní k definitivní
úpravě učebných osnov obchodních
akademií.
Školství průmyslové a odborné
bylo již za bývalého Rakouska na značně
vysokém stupni, avšak válka způsobila
v něm mnoho škod nedostatkem styku se světem,
nutného pro sledování pokroků technických,
nedostatkem peněz na doplňování a
zdokonalování zařízení školního
a jednostranností výroby válečné.
Bylo tudíž třeba napraviti tyto nedostatky
a co nejrychleji a nejintensivněji přizpůsobiti
školy změněným poměrům
výrobním a odbytovým, a to zřízením
nových škol a oddělení, vybavením
dílen a laboratoří škol novým
zařízením a doplněním učitelských
sborů. V přítomné době provádí
se revise osnov některých druhů škol,
při čemž vedoucí myšlenkou je největší
přiblížení se k praxi příslušného
oboru. Třeba zdůrazniti též potřebu
obnoviti večerní a nedělní běhy
na těchto školách pro zaměstnané
a běhy kočovné v místech, kde soustředěn
je určitý průmysl.
Péče o školství rodinné je velmi
zatěžována neutěšenými finančními
poměry těchto ústavů. Bylo, je a bude
proto hlavní snahou ministerstva školství a
národní osvěty provésti postátnění
učitelských sil, které jedině může
zjednati nápravu. V roce 1926 byl postupně zaveden
nový organisační statut a učebná
osnova.
V živnostenském školství pokračovacím
je nejdůležitější otázkou
postupné zodborňování těchto
škol, kterému věnuje ministerstvo školství
a národní osvěty stálou péči.
Zodbornění škol pokračovacích
je krokem na cestě, kterou se vývoj tohoto školství
nezbytně musí bráti. Ježto tyto pokračovací
školy jsou povinny pro učně, avšak vydržovány
z dobrovolných příspěvků, usiluje
se o vydání zákona, jenž by tato školství
položil na pevný základ organisační
i finanční. Osnova zákona byla v ministerstvu
školství a národní osvěty již
vypracována.
V oboru školství vysokého byla působnost
ministerstva školství a národní osvěty
určována jednak založením potřebných
nových škol vysokých i nových vědeckých
ústavu, jednak péčí o staré
vysoké školy, péčí o studium,
v což spadají četné nutné reformy
a organisační práce, péčí
o vědecké bodání a činnost
publikační, konečně péčí
o hmotné i právní poměry personálu.
U starých vysokých škol bylo v první
řadě nutno odstraniti jejich zanedbanost z dob rakouských,
zvláště z posledních let válečných,
kde se na kulturních potřebách značně
šetřilo. Dálo se tak jednak systematickým
doplňováním vědecké výzbroje
a vnitřního zařízení, jednak
opatřováním nových ubikací.
Po stránce ideové byly provedeny četné
reformy a jiné organisační změny.
Sem spadá úprava poměrů pražských
universit, rozdělení filosofických fakult
těchto universit, pozměnění studia,
státních zkoušek a rigorosních řádů
na fakultě právnické, reorganisace českého
vysokého učení technického v Praze
a jiné. Při vysokých školách
technických zřízeny výzkumné
ústavy a laboratoře. Vědecké bádání
podporováno bylo udílení stipendií.
Činnost ministerstva školství a národní
osvěty po stránce hmotného vybavení
vysokých škol není skončena a bude třeba
v budoucnosti provésti četné vysokoškolské
novostavby a upraviti řádné dotace ústavů
a stolic přiměřeně dnešním
poměrům.
V oboru sociální péče o studentstvo
byly udělovány státní studijní
podpory nemajetným žákům škol středních
a odborných, při čemž bylo hleděno
k tomu, aby se využilo v oboru individuelní sociální
péče podpůrných institucí pečujících
o studentstvo, které se opírají značnou
měrou i o dobrovolnou podporu veřejnosti.
Ve zprávě internátů bylo hleděno
k tomu, aby tyto instituce staly se po stránce hospodářské
soběstačnými jednotka mi a po stránce
výchovné, aby měly na zřeteli vysoké
cíle ve výchově státní i občanské.
V ubytovacích poměrech studentstva vysokoškolského
nastane zlepšení tím, že v dohledné
době dokončena bude síť vysokoškolských
kolejí, z nichž již nyní 15 je podporováno
ministerstvem. Vedle toho udělují se podpory i jiným
korporacím určeným pro sociální
péči o studentstvo vysokoškolské.
V oboru ochrany památek bylo pečováno v nejširším
smyslu o evidenci památek a organisaci ochrany zřízením
úřadů a ústavů specielních
a rozsáhlou sítí konservátorů,
jako důvěrníků úřadů
stát provozuje intensivní ochranu památek
i přírody, již chrání zřizováním
reservací a subvencuje musea, jež za to jsou povinna
k řádnému vedení ústavu. Svého
vyřešení čeká též
novostavba státní galerie.
V oboru uměleckém vybudováno starobní
pojištění umělců všeho druhu
a jich pozůstalých. Umožněny velké
podniky umělecké v republice, organisována
činnost v lidovém průmyslu a reguluje se
práce umělecká nákupy a objednávkami
u umělců. Propagace hudby, literatury a dramatu
děje se podporou veřejných divadel, uměleckých
korporací a jiných institucí.
Ministerstvo školství a národní osvěty
vydá definitivní statut státních cen
a definitivní statut pro udílení životních
příspěvků.
Úprava státní péče o výchovu
lidu provedena jednak zákony, jednak normativními
výnosy a instrukcemi. Působením těchto
norem vzrostla dodnes mohutná organisace dobrovolných
občanských institucí pečujících
o širokou občanskou výchovu. Zvláštní
pozornost musí býti ještě věnována
rozšíření sítě obecních
knihoven na Slovensku.
Hned od převratu pečováno bylo o kulturní
a školské styky s cizinou, tak založena vzájemná
stipendia ke studiu československých příslušníků
v cizině a cizích u nás, zřízeny
československé lektoráty při universitách
a založeny různé školské instituce.
Tyto kulturní styky s cizinou jsou stále zdokonalovány.
Ministerstvo umožňuje účast domácích
odborníků na všech významných
sjezdech mezinárodních, stará se o členství
v mezinárodních společnostech sdruženích
a spolcích, a to soustavně.
V oboru kultovém vpravilo ministerstvo školství
a národní osvěty ingerenci státní
správy kultovně do nových poměrů
československých a sleduje úpravu hranic
diecesních ve shodě s hranicemi státními,
jakož i osamostatňování tuzemských
řádů a klášterů od zahraniční
pravomoci řádové. Pro úpravu poměrů
státu k církvím byla zřízena
zvláštní komise. Reorganisace církví
evangelických byla z valné míry skončena,
částečně se ještě dokončuje.
Schváleno bylo zřízení církve
československé a české náboženské
obce pravoslavné v Praze. Též v Podkarpatské
Rusi došlo již k státnímu schválení
několika náboženských obcí pravoslavných.
V role 1927 bude vyžadovati značné práce
provedení zákona č. 122/1926 (zákona
kongruového).
V návrhu rozpočtu na rok 1927 preliminují se výdaje ministerstva školství a národní osvěty částkou | 782,3 mil. Kč |
V rozpočtu na rok 1926 byly preliminovány výdaje ministerstva školství a národní osvěty částkou | 890,8 mil. Kč |
preliminuje se tedy v rozpočtu 1927 méně o | 108,5 mil. Kč. |
Vzhledem k tomu, že základy, dle nichž byl sestaven rozpočet na rok 1927, jsou poněkud odchylny od základů rozpočtu na rok 1926, je nutno, aby byl získán správný předpoklad pro srovnání výdajů rozpočtu ministerstva školství a národní osvěty na rok 1927 s rozpočtem na rok 1926 z celkové šumy výdajů rozpočtu na rok 1926 preliminované částkou | 890,8 mil. Kč |
vyloučiti titul 14. "Náklad na potřeby investiční", a to | |
v kap. 13. | 120,9 mil. Kč |
v kap. 13.A. | 3,1 mil. Kč |
v celkové sumě | 124,0 mil. Kč, |
neboť náklad na potřeby investiční
byl pro rok 1927 přenesen do rozpočtu ministerstva
veřejných, prací.
Výdaje pro rok 1926 po vyloučení nákladu na investiční potřeby činí tudíž | 766,8 mil. Kč. |
Preliminují-li se tedy výdaje na rok 1927 částkou | 782,3 mil. Kč |
jeví se výdaje rozpočtu na rok 1927 vyšší o | 15,5 mil. Kč. |
K odůvodnění této vyšší
potřeby dlužno uvést, že bylo nutno zvýšiti
náklad na substituce za školní inspektory o
0,35 mil. Kč, v rozpočtu vysokých škol
zařaditi náklad 3,2 mil. Kč na nemocenské
pojištění státních zaměstnanců,
na normální postup zaměstnanců do
vyšších požitků a obsazení
nutných profesur a konečně na vnitřní
a vědecké zařízení ústavů
v novostavbách.
V oboru školství středního jest větší
náklad 2,6 mil. Kč způsoben zařazením
potřeby na nemocenské pojištění
dle zákona č. 221/25 a dále normálním
postupem profesorů do vyšších platů.
Náklad na školství národní vzrostl
o 7,35 mil. Kč, a jest odůvodněn rozvojem
národních škol na Slovensku, preliminováním
nákladu na nemocenské pojištění
veřejných učitelů a dále zřizováním
škol menšinových v Čechách, na
Moravě a ve Slezsku, konečně preliminováním
pensí učitelů na nestátních
školách dle skutečné potřeby.
Dlužno však podotknouti, že vyšší
náklad na učitelské platy (asi 11 mil. Kč),
jehož vyžaduje zřizování škol
národních na Slovensku pro děti nezaškolené
a obsazování míst učitelských
již delší dobu uprázdněných,
byl vyvážen redukcí úvěrů
u položek jiných.
Prohloubení kulturních styků s cizinou vyžádalo
si zvýšení o 0,5 mil. Kč na zřízení
lektorátů ve slovanských státech,
na dotování stolice na královské koleji
anglické a na vědecké sjezdy, dále
byl zvýšen úvěr na nákup uměleckých
sbírek a na zachování historických
nejcennějších uměleckých památek
o 12 mil. Kč.
Rozpočet pro Podkarpatskou Rus vykazuje zvýšení
1,1 mil. Kč, jež je způsobeno hlavně
preliminováním požitků profesorů
na středních školách dle skutečné
potřeby (zvýšení o 0,3 mil. Kč),
dále vyšším nákladem 0,7 mil. Kč
na školství národní, ježto i zde
jeví se potřeba zřizovati školy pro
děti nezaškolené, zbytek 0,1 mil. Kč
připadá na drobnější zvýšení
úvěrů na umění a zachování
památek.
Naproti tomu náklad na školství odborné
snížen o 0,7 mil. Kč, což se odůvodňuje
hlavně restrikcí provedenou podle zákona
č. 286/24 a potřeba na umění o 0,1
mil. Kč v důsledku omezení podpor.
Příjmy preliminují se na rok 1927 částkou | 21,1 mil. Kč. |
V rozpočtu na rok 1926 byly preliminovány příjmy ministerstva školství a národní osvěty částkou | 17,4 mil. Kč |
preliminuje se tedy v rozpočtu roku 1927 víc o | 3,7 mil. Kč. |
Vzhledem k změněným základům, dle nichž byl sestaven rozpočet na rok 1927 proti roku předchozímu, je nutno z celkové sumy příjmů rozpočtu na rok 1926 preliminované částkou 17,4 mil. Kč vyloučiti titul 15. kapitoly 13. "Provoz státních podniků" 0,2 mil. Kč,
neboť příjem tento byl pro rok 1927 přenesen
do rozpočtu všeobecné pokladní správy.
Příjmy pro rok 1926 po vyloučení příjmů z provozu státních podniků činí tudíž | 17,2 mil. Kč, |
a jsou tedy příjmy na rok 1927 preliminované částkou | 21,1 mil. Kč, |
vyšší o | 3,9 mil. Kč. |
Zvýšení příjmů nastalo
v rozpočtu vysokých škol o 0,16 mil. Kč
vyšším výnosem laboratorních tax,
v rozpočtu škol středních o 0,5 mil.
Kč vyšším výnosem školného,
v rozpočtu škol národních o 0,15 mil.
Kč vyšším příjmem na pensijních
příspěvcích a konečně
vyšším příjmem v rozpočtu
kultovém o 3,1 mil. Kč v důsledku sanace
náboženského fondu a preliminováním
čistého výnosu z velkostatku náboženské
matice v Nýdku. Tento výnos byl v roce 1926 zahrnut
v celkovém přebytku státních lesů
a statků (kapitola 18.).