Kapitola 11. a 11.A. Ministerstvo zemědělství.

Do působnosti ministerstva zemědělství patří vedle ústřední správy obor zemědělského vyučování a výzkumnictví, péče o přímé zvelebování hospodářství polního a lesního udílením podpor na produkci rostlinnou i živočišnou, na podporu a rozvoj veřejnoprávních institucí zemědělských rad, na zvelebování zemědělského družstevnictví a výstavnictví, v oboru lesní politiky na zalesňování a ochranu celkového lesního hospodářství. Dále svěřena jest tomuto ministerstvu péče o vodohospodářské práce úpravní a zabezpečovací proti pohromám živelním, péče o regulace řek a meliorace půdy, o chov koní a o zvěrolékařství.

K souboru těchto obsáhlých a národohospodářsky velmi důležitých úkolů poznamenává se k jednotlivým odvětvím této činnosti obzvláště následující:

V souboru zemědělského vyučování jest nyní vyšších zemědělských škol v ČSR. dostatek a nepomýšlí se zatím na zakládání nových škol této kategorie. Vzhledem však k jejich dostatečné návštěvě není třeba žádnou rušiti. V nejbližší budoucnosti bude věnována zvýšená pozornost doplňování sítě nižších škol zemědělských určených pro praktickou výchovu samostatných zemědělců. Budovány budou především nižší školy hospodyňské jednoroční se dvěma samostatnými běhy, aby bylo umožněno odborné vzdělání i nejdrobnějším vrstvám zemědělským. Všech zemědělských škol bylo po převratu 161, ve školním roce 1925-1926 vzrostl jich počet na 257, z nichž pouze hospodyňských jest 48 škol.

Spojováním více škol v jedné budově a pod jednou správou dociluje se úspornosti a lepšího využití školního zařízení. Počet školních budov jest tedy menší než počet škol. Nové budovy školní pro státní zemědělské školy staví se toliko v Opavě a Uherské Skalici. Pro Podkarpatskou Rus se chystá novostavba hospodářských škol v Mukačevě.

Pečuje se o důkladnější vybavení školeních závodů (statků) organisovaných tak, aby byly příkladem svému okolí.

O výrobu učebných pomůcek jest postaráno zřízením státního ústavu pro opatřování učebních pomůcek zemědělským školám v Táboře.

V oboru zemědělského výzkumnictví byly v roce 1926 vybaveny dosavadní ústavy a stanice potřebnými přístroji, zařízeními a jinými pomůckami a zřízeny další stanice v Liblicích, v Jičíně a Deštnici.

Výzkumné ústavy a stanice jsou pomocnými orgány ministerstva zemědělství při provádění zvelebovacích akcí a dozorčími orgány na plnění zákonitých předpisů na ochranu a zvelebení výroby zemědělské. Dosavadní ústavy a stanice bude třeba dobudovati a zaříditi jakož i doplniti stanicemi specielními zvláště pícninářsko-pastvinářskými, zelinářskými, révovými a matečními školkami, pokusnými vinicemi a ovocnými arborety.

Úvěrů pro přímé zvelebování hospodářství polního a lesního, používá ministerstvo zemědělství na zvelebovací akce ku zvýšení kvality i kvantity zemědělské výroby rostlinné v první řadě pro soběstačnost ve výživě obyvatelstva a při vývozních produktech pro zvětšení odbytu vývozních produktů. Mimo to jsou uhrazovány z těchto úvěrů výlohy spojené s vydržováním státních pokusných vinic, státních révových a ovocných školek, demonstračních zahrad a stanic na zužitkování ovoce a zeleniny.

Na propagační používání zušlechtěného osiva ku zvýšení produkce pšenice byly poskytnuty v roce 1925 a 1926 prostředky na zlevněný nákup skoro 10.000 q zušlechtěného osiva, takže každoročně přes 2.000 zemědělců může si opatřiti osvědčené odrůdy pšenice pro výměru skoro 6.000 ha, a pokud se týče zlepšení vývozu našich vývozních produktů podporuje se zjednodušení sortimentu, aby docíleno bylo nejen lepší kvality, nýbrž i většího množství jednotného zboží.

V bramborářství věnuje ministerstvo zemědělství zvýšenou pozornost rakovině bramborů, jejíž rozšíření může ohroziti produkci bramborů a tím podvázati nejen výživu lidu, nýbrž i rozvětvený bramborářský průmysl. Stará se tudíž o to, aby byly pěstovány vzdorné odrůdy všude tam, kam byla již rakovina ze zahraničí zavlečena a kde jest nebezpečí, že by zavlečena býti mohla.

Ve vinařství věnuje se péče v prvé řadě zajištění amerických révových podložek révokazu vzdorujících, nutných k výrobě štěpovaných amerických révových sazenic, jakožto základu pro rekonstrukce vinic révokazem zkažených a pro obnovy přestálých vinic. K postupnému zamezení dovozu amerických révových podložek založeny byly státní matečné vinice, které již nyní zajišťují sklizeň 3,000.000 kusů amerických podložkových rév. Kromě toho organisuje se, státní odborná vinařská služba, která zabezpečuje provádění veškerých akcí v zájmu vinařství.

V ostatních odvětvích zemědělské výroby rostlinné pracuje se na zlepšení produkce pícnin, aby zabezpečena byla výroba živočišná, jakož i na zlepšení výroby průmyslových plodin, aby zabezpečena byla našim průmyslovým závodům surovina.

V produkci živočišné jest snahou ministerstva zemědělství docíliti soběstačnosti. Dosud značný dovoz masa a tuků způsobuje veliké pasivum, ač stav dobytka dosáhl již předválečné výše. Postupně pracuje, se na organisaci zásobování velkých měst mlékem a na zřizování vyrovnávacích mlékáren. Náklad spojený s chlévní užitkovou kontrolou přenášeti se bude postupně na chovatele. Úpravou pastvin získají se značné rozlohy užitečné plochy, které ležely ladem, nebo skýtaly jen nepatrný užitek. V oboru zpeněžování dobytka přistupuje se ku prohlubování družstevních organisací pro zpeněžování hospodářského zvířectva a výrobků živočišných:

Ministerstvo zemědělství má zákonnou povinnost vydržovati veřejnoprávní instituce zemědělské t. j. zemědělskou radu na Slovensku a ve Slezsku a podporovati ostatní zemědělské rady.

V oboru péče o zemědělské družstevnictví byla v roce 1925 a začátkem roku 1926 provedena, resp. dokončena t. zv. akce sanační pro zemědělská družstva dle zákona ze dne 9. října 1924 č. 237 Sb. z. a n. Provedením sanace jest dána naděje, že bude u těchto družstev docíleno hospodářské rovnováhy, úmyslem ministerstva zemědělství jest pečovati dále o rozvoj, prohloubení a zvelebení družstevní organisace, ježto původní program byl následkem nepředvídaného vývoje hospodářských poměrů přerušen. Stav hospodářských lihovarů při provádění pozemkové reformy sdružstevněných jest tak neutěšený, že jest třeba téměř u všech provésti pronikavé rekonstrukce stavební a strojní, jichž značný náklad nemohl by býti družstvy bez vydatné podpory státní uhražen.

V sociální politice zemědělské třeba zmíniti se o osnově zákona o zveřejnění krupobitního a dobytčího pojištění, jež má býti dobrovolné a bez monopolu. Dějí se přípravy, aby nová úprava úrazového pojištění dělnictva zemědělského vyhovovala zvláštní povaze zemědělského podnikání a aby jeho administrativa byla co nejlacinější. V oboru zprostředkování práce zemědělské úřady práce na Slovensku úspěšně potírají krisi vzniklou nadbytkem zemědělských pracovních sil na Slovensku a v Podkarpatské Rusi umístěním jich nejen v zemích historických, nýbrž i v cizině.

Slibně vyvíjí se zemědělské výstavnictví, jehož úroveň se stále zvyšuje a výstavy ukazují nejen vyspělost výroby zemědělské, nýbrž i pomáhají navazovati důležité styky s cizinou. V nejbližší době bude nutno vyřešiti otázku rozšíření pražského výstaviště a vybudování výstaviště brněnského. Bude třeba též povzbuditi výstavní činnost na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.

V roce 1925 postiženy byly jednotlivé kraje povodňovými pohromami, které způsobily mnohamilionové škody. Tím prokázána nutnost uskutečnění nejdůležitějších prací vodohospodářských. Na základě zákona ze dne 15. října 1925 čís. 227 Sb. z. a n. mohly býti pojaty do programu ministerstva zemědělství za účelem odčinění povodňových škod jen nejdůležitější práce úpravní a zabezpečovací o maximálním nákladu 12,000.000 Kč. Z rozsáhlejších vodních úprav prováděných za podpory ministerstva zemědělství dlužno uvésti regulaci Malé Lužnice o stavebním nákladu 11,700.000 Kč, Blanice o stavebním nákladu 20,000.000 Kč, dále regulaci Cidliny, Klenice, Tiché Orlice, Malše, jakož i regulaci Bečvy na Moravě, kteréžto práce společně s pracemi zahrazovacími jsou největším podnikem v oboru melioračních regulací v celé republice:

Nejintensivnější činnost na poli vodohospodářských staveb jeví se v oboru plošných meliorací. Od převratu do konce roku 1925 provedeny byly meliorace na ploše 50.428 ha. V témž období byly ustaveny vodovody pro 15 obcí. Největším prováděným vodovodním podnikem jest vodovod skupiny kokořínské určený pro zásobování vodou 43 obcí. Ze státních prostředků na podporách pro uvedené práce vyplaceno bylo po převratu do konce roku 1925 přes 156 mil. Kč.

Snahy po intensivnějším postupu v elektrisaci zemědělství byly uskutečněny vydáním zákona ze dne 1. července 1926 č. 139 Sb. z. a n. o finanční podpoře elektrisace venkova. Zákon jest východiskem ku soustavné elektrisaci všech krajů republiky, kterou venkovské obce se povznesou, zdokonalí a usnadní se zemědělská práce a přivodí se decentralisace průmyslového a živnostenského podnikání i domácká práce v širokých vrstvách lidových, Ministerstvo zemědělství bude věnovati pozornost využití vodních sil k účelům elektrisačním s plným zřetelem k potřebám zemědělských meliorací a veřejným potřebám obcí.

V oboru lesní politiky věnuje se obzvláštní péče zalesňování. Lesní školky počtem 62 dodávají dobrý a levný zalesňovací materiál pro opětné zalesnění vykácených lesních ploch, pro obnovu porostů zničených mniškou a jinými živelními kalamitami a pro zalesňování pustých a ladem ležících pozemků. Státem podporované zalesňovací přece ve Vysokých Tatrách byly v letošním roce dokončeny. Pilně pracuje se na zalesňování okolí Velké Prahy a na zalesňování v povodí Horní Vsetínské Bečvy, na vysočině Českomoravské a v Pošumaví.

Lesy v republice, které zaujímají plochu 4,662.790 ha t. j. okrouhle jednu třetinu celkové výměry státu, produkují ročně přibližně 15,000.000 m3 dříví v ceně asi 1 1/2 miliardy Kč. Vývoz dříví z našeho státu byl v letech 1920 až 1925 aktivní částkou asi 8 miliard Kč.

Ministerstvo zemědělství má v úmyslu zrušiti dosavadní omezení volného vývozu dřeva povolovacím řízením a dáti průběh volné konkurenci.

Různorodost lesního zákonodárství v jednotlivých zemích republiky stěžuje jednotné provádění státního dohledu nad lesy a proto připravuje se unifikace všech právních norem lesního zákonodárství. Tak vypracován byl návrh zákona o prozatímní ochraně lesů a předložen zákonodárným sborům k projednání.

V péči o chov koní vyzvednouti sluší práci ve státních ústavech pro chov koná, kde byla provedena úsporná reorganisace těchto ústavů. Centrální státní hřebčinec v Tlumačově pro Moravu a Slezsko spěje koncem roku k úplnému dobudování. Do Tlumačova bude převeden dosavadní státní hřebčinec z Hejčína, čímž bude dokončena úplná centralisace. Státní hřebčín Topolčánky byl rozšířen novými objekty pro umístění plemeniva a administrativní budovou a doplněn plemenným materiálem v kmeni Nonius pro Slovensko důležitém.

V oboru zvěrolékařství svěřena jest ministerstvu zemědělství vrchní správa a dozor na provádění veterinární policie.

Na rok 1927 preliminují se celkové výdaje částkou 204,6 mil. Kč.

V rozpočtu na rok 1926 byly preliminovány výdaje včetně nákladů na administrativní investice částkou 226,7 mil. Kč.

Protože v rozpočtu pro rok 1927 byl náklad na potřeby investiční přenesen do rozpočtu veřejných prací dlužno, aby byl sjednán, rovnocenný základ pro srovnání výdajů, v roce 1927 s výdaji v rozpočtu na rok 1926 od celkové sumy výdajů v roce 1926 v částce 226,7 mil. Kč,
odečísti náklad preliminovaný v roce 1926 na potřeby investiční částkou 10,8 mil. Kč,
takže zbude pro srovnání částka 215,9 mil. Kč
čímž se jeví potřena pro rok 1927 zařazená ve shora uvedené částce 204,6 mil. Kč
proti roku 1926 nižší o 11,3 mil. Kč.

Diference této docíleno bylo snížením osobních i věcných výdajů u většiny titulů této kapitoly zejména u věcných položek zemědělského vyučování a výzkumnictví přes to, že dle zákona ze dne 1. července 1926, č. 139 Sb. z. á n., o finanční podpoře elektrisace venkova bylo nutno pro rok 1927 do rozpočtu ministerstva zemědělství nově zařaditi potřebnou částku 10 mil. Kč a přes to, že dle zákona ze dne 15. října 1925 č. 227 Sb. z. a n. o státní pomoci při živelních pohromách 1925 bylo třeba zvýšiti položku v tit. 3. § 3. "Odvodňování a zavodňování" z 8 mil. Kč na 11 mil. Kč.

Příjmy preliminují se v návrhu rozpočtu na r. 1927 částkou 29,2 mil. Kč
kdežto na rok 1926 byly preliminovány částkou 116,0 mil. Kč,
takže jeví se příjmy na rok 1927 menší o 86,8 mil. Kč.

Protože však pro rok 1926 byl v tomto rozpočtu též vykazován přebytek "Státních lesů a statků", který pro rok 1927 se přenáší do "Všeobecné pokladní správy" jest nutno, aby získán byl správný základ pro srovnání příjmů obou let, od příjmu preliminovaného v roce 1926 částkou 116,0 mil. Kč
odečísti přebytek podniku "Státní lesy a statky" částkou 87,7 mil. Kč
takže zbývá příjem 28,3 mil. Kč
tudíž proti prelimináři příjmu na rok 1927 v částce 29,2 mil. Kč
pro rok 1927 vyšší příjem o 0,9 mil. Kč.

Zvýšení tohoto docíleno bylo hlavně u příjmových položek v tit. 2. "Zemědělské výučování a výzkumnictví" a v tit. 5. "Zvěrolékařství".

Kapitola 12. a 12.A. Státní pozemkový úřad.

Přídělová akce na zemědělské půdě zabrané překročila již svůj vrcholný bod a blíží se ke svému závěrečnému období. Dosavadní výsledky přídělu definitivního na zemědělské půdě podle jednotlivých let jeví se takto:

v roce
1921
bylo
přiděleno
9.960 ha
zeměď.
půdy
"
1922
"
"
69.354 ha
"
"
"
1923
"
"
91,050 ha
"
"
"
1924
"
"
160.771 ha
"
"
"
1925
"
"
126.062 ha
"
"
"
1926
bude dle dosavadních disposic přiděleno 120.000 ha
"
"

Jestliže výměrů, která dle dosavadní praxe §§ 3 a a 11 zákona záborového a §u 20 zákona přídělového byla a ještě bude propuštěna vlastníkům, zabrané půdy ze záboru, odhadneme nejméně na 316.000 ha půdy zemědělské (nehledě na půdu těsní a j.), pak koncem roku 1926 zbude ještě ze zabrané zemědělské půdy k zpracování asi 160.000 ha.

V rozpočtovém roce 1927 jest programem úřadu přiděliti a zpracovati a této výměry asi 122.000 ha, při čemž asi 40.000 ha z této výměry budou činiti pastviny na Slovensku a Podk. Rusi, které sice podle zákona záborového vedeny jsou v půdě nezemědělské, avšak fakticky jsou přidělovány a obhospodařovány jako půda zemědělská. Při přídělu zemědělské půdy, vedle běžného doplňování drobných zemědělských podniků na výměru soběstačnosti aneb aspoň jí blízkou, provede Státní pozemkový úřad, jako v letech předešlých na přiměřené výměře také kolonisaci, to jest tvoření nových usedlostí zemědělských. V Čechách, na Moravě a ve Slezsku bude pracováno na dokončení a konsolidaci dosavadních započatých kolonisačních staveb, na Slovensku a v Podkarp. Rusi projektuje se vedle zakončení započatých prací založení a výstavba dalších asi 720 usedlostí na ploše asi 11.000 ha. Při provádění drobného přídělu v těchto zemích, kde značně pociťován jest nedostatek pohotového a levného úvěru držeb postního, použije úřad ve větším rozsahu než dosud rentového pachtu, předpokládaje, že příslušná osnova zákona o úvěrových opatřeních pro tuto akci bude uzákoněna.

Pokud jde o zabranou půdu nezemědělskou, zbude koncem roku 1926 ještě dle odhadu 2,139.000 ha této půdy v záboru, nebol provádění reformy lesní bylo dosud podniknuto v rozsahu menším, a to jen ve formě akce postátňovací. V roce 1926 byly provedeny přípravné práce pro reformu lesní v plném jejím rozsahu, také se zřetelem na ostatní uchazeče, v zákoně přídělovém kvalifikované. V roce 1927 má Státní pozemkový úřad úmysl převzíti a přiděliti 120.000 ha půdy nezemědělské (lesní, rybniční a j.). Celkem tedy bude v roce 1927 převzato a přiděleno 242.000 ha zabrané půdy.

Zvýšená činnost bude věnována knihovnímu provedení přídělu, který jest nutným zakončením pozemkové reformy a stabilisací nové struktury vlastnické. K udržování melioračních podniků na přidělené půdě bude v roce 1927 zřízeno na 200 vodních družstev za evidence a dozoru Státního pozemkového úřadu.

Celkové výdaje této kapitoly na rok 1927 se preliminují částkou 26,6 mil. Kč
tedy proti výdajům na rok 1926 preliminovaným částkou 28,2 mil. Kč
méně o1,6 mil. Kč.

Toto nížení výdajů nastalo dalším prováděním úsporných opatření.

Celkové příjmy na rok 1927 se preliminují částkou 27,1 mil. Kč
tedy proti příjmům na roli 1926 preliminovaným 28,2 mil. Kč
méně o1,1 mil. Kč.

Snížení příjmů odpovídá snížené režii úřadu, kterouž tento zcela státní pokladně uhrazuje.

Kapitola 13. a 13.A. Ministerstvo průmyslu obchodu a živností.

Poslední doba, zvláště také svými událostmi na poli obchodně-politickém (stupňované ochranářské tendence v řadě evropských států, pokles latinských valut a j.), zasáhla i do utváření našich hospodářských, obchodních a finančních poměrů. Jejich reflex na soukromé podnikání vyžadoval si proto intensivní práce a zvýšené bdělosti zvláště v ministerstvu obchodu, které proto stálo v nejživějším kontaktu s praktickými podnikatelskými kruhy, sledovalo bedlivě poměry všech jednotlivých oborů výrobních a zkoumala přednesená přání i výtky, snažíc se v každém jednotlivém případě dojíti k řešení, jež by odpovídalo obecným zájmům hospodářským. Stálou péči věnovalo ministerstvo obchodu jmenovitě technickému výzbroji našeho průmyslu, při čemž zvláštní zřetel jest brán k poměrům na Slovensku i k podpoře domáckého průmyslu. S pozorností sledovány proto otázky vědeckého řízení práce a normalisace průmyslových podniků. Podpory, které ministerstvo na tyto účely věnuje, nejsou udělovány přímo, nýbrž umožňuje jimi ministerstvo předně zřizování institucí, které se mají zabývati zvelebováním průmyslu za účelem zvýšení kvality výrobků a zvýšení jich odbytu v cizině. Vedle toho podporuje veškeré akce, které mají za účel osamostatniti náš průmysl, pokud se týká odběru různých surovin tak, aby při výrobo nemusil býti odkázán na dovoz. V roce 1926 došlo z iniciativy ministerstva obchodu lze zřízení "Pracovního výboru pro povznesení průmyslu hračkářského". Důležitou byla organisační činnost ministerstva v oboru průmyslu jabloneckého, akce k zajištění domácího písku pro průmysl sklářský, snahy a soběstačnost našeho průmyslu chemického a j. o praktickém provádění nostrifikace průmyslových podniků možno konstatovati, že akce chýlí se ohledně rakouských podniků ke konci. Poradní sbor pro otázky hospodářské přičleněný k ministerstvu obchodu, zúčastnil se vydatnou měrou řešení všech vyskytnuvších se problémů.

Pokud jde o legislativní činnost, uvádí se jen nejvýš obtížný problém potírání výstřelků nekalé soutěže, kde po tříleté téměř přípravě vypracována byla nová osnova zákona, jež v červnu 1926 byla předložena poslanecké sněmovně k projednání. Významnou měrou zúčastnilo se legislativní,oddělení na sdělávání obchodních smluv a ujednání o právní pomoci s cizími státy, zasahujíc i jinak do všech osnov zákonů a nařízená jiných ministerstev, pokud šlo o to hájiti zájmy výroby. Toho času připravuje ministerstvo obchodu osnovu zákona, o výrobě a obchodu s lacinými specialitami mimo lékárny.

Rozsáhlá a zvláště zodpovědná činnost ministerstva byla v sboru obchodně-politickém, jak ukazuje již tato stručná registrace. Koncem roku 1925 uzavřena byla obchodní smlouva s Bulharskem a celně-tarifní smlouva s Belgií, v roce 1926 smlouva s Albanií, s Rakouskem dvě dodatkové smlouvy celně-tarifní, dále smloua s Velkou Britanií a Irskem o vyclívání reklamních tiskopisů. Obchodní smlouva s Rakouskem ze dne 4. května 1921 doplněna byla třetí doplňkovou smlouvou celně-tarifní ze dne 23. července 1926. Dále byla vedena jednání s Maďarskem za čelem uzavření smlouvy celně-tarifní a uzavřena provisorní dohoda ze dnes 6. srpna 1926. Sjednány byly obchodní smlouvy s doložkou o nejvyšších výhodách s Japonskem a s Tureckem. Celně-tarifní smlouva s Polskem z r. 1925 doplněna byla v důsledku poklesu polské měny druhým, dodatkovým protokolem ze dne 21. dubna 1926 a smlouvou o úpravě dovozního a vývozního řízení. Pokračována byla v jednání o celně-tarifní smlouvu s Německem a o revisi smlouvy s Francií a jedná se o uzavření smlouvy na základě nejvyšších výhod s Kanadou a Finskem.

V oboru autonomní úpravy cla bylo pracováno na změně celního sazebníku a upraveny vysvětlivky k němu, jakož i na provedení zákona ze dne 22. června 1926, č. 109 Sb. z. a n., jímž se mění zákon o celním sazebníku (zemědělská cla), vydána ustanovení o úpravě obchodních styků s cizinou, provedeno snížení celní sazby na síran amonný, vydáno vládní nařízení o vyclívání automobilů podle ceny, a dovozních listech na obilí vedle řady jiných spatření tohoto oboru. Další autonomní úpravy bude vyžadovati přizpůsobení celního sazebníku obchodním smlouvám, zvláště smluvním sazbám celním.

Z úvěru pro podporování vývozu podporovány byly instituce a akce, sloužící k rozvoj i čsl. vývozu, jako zahraniční obchodní komory, vývozní korporace, účast na význačných mezinárodních veletrzích a výstavách (Lipsko, Lyon, Milán, - Barcelona, Záhřeb, Filadelfia) a j.

Československá celní rada spolupůsobila v solní administrativě a při zušlechťovacím řízení, jakož i při provádění důležitého zákona ze dne 17. března 1925, č. 58 Sb. z. a n., jímž na základě celních úlev pro stroje u nás nevyráběné a z ciziny dovážené umožňuj se tuzemské výrobě zmodernisování výrobních zařízení. Je snaha ministerstva obchodu, aby tento významný zákon, terminovaný do konce roku 1926, byl prodloužen.

Činnost ministerstva v oboru opravy dovozu a vývozu v roce 1926 je charakterisována přechodným stavem mezi dřívější výhradně autonomní úpravou zahraničního obchodu a mezi postupně prováděnou jeho úpravou smluvní. Zasahuje se tedy jenom tam, kde hospodářský styk s cizinou není dosud smluvně upraven, resp. kde nám mluvní závazky přímo nebo nepřímo určitou kontrolu ukládají. Dovoz a vývoz byl autonomně uvolněn (nehledě k úpravám,smluvními) nejvyšší možné míře, takže úplně uspokojuje hospodářské požadavky. V dovozu je autonomně volných 88 % položek celního tarifu (v tom. 7 % částečně), ve vývozu dokonce 96 % položek (v tom 6 % částečná). Nyní je autonomně uvolňovací tendence obmezena, projednávanými nebo připravovanými obchodními smlouvami. Kromě několika akutních případů bez smluvního podkladu byl zvolňován dovoz jen v důsledku smluv, pak namnoze i autonomně, poněvadž již samotná smluvní volnost při dnes široce uplatňované zásadě nejvyšších výhod neliší se příliš od volnosti autonomní. I do budoucna lze předpokládati, že nezmění-li se předpoklady obchodně politické, bude postupováno stejným způsobem, jak tomu bylo v roce minulém.

Není třeba zvláště uváděti, že i v minulém období byla ministerstvem obchodu věnována mimořádná péče jedné z nejdůležitějších našich hospodářských složek, t. j. živnostmi a živnostenskému podnikání. V oboru legislativním pracuje se o dovršení unifikace živnostenského práva, ke které byl dán základ vydáním živnostenského řádu pro území Slovenska a Podkarpatskou Rus a zákonem, kterým se upravuje territoriální rozsah nabytých živnostenských oprávnění. Za tím účelem byla, připravena osnova zákona, který má zpraviti otázku platnosti, resp. průkaznosti vysvědčení z odborných škol při nastupování živnosti, pokud tato vysvědčení nahrazují průkaz způsobilosti v živnostech řemeslných. Mimo to připravovalo ministerstvo osnovu zákona, kterým má býti docílena jednotné úpravy v živnosti hostinské a výčepnické na území Slovenska a Podkarpatské Rusi, a pokračuje, ve sbírání materiálu pro revisi živnostenského řádu pro území celého státu. Vypracována byla dále osnova zákona o stavebních živnostech, která se projednává s korporacemi zájemníků. Předmětem meziministerského jednání jest osnova zákona o stavbách, požívajících výhod a osnova zákona, kterým se kompetence k udělování stavebního povolení živnostenských provozoven přenáší na úřady živnostenské. Pokud jde o další pracovní program, připravuje ministerstvo reformu řízení při schvalování živnostenských provozoven, ke kterémužto účelu studuje se legislativní materiál cizích států. Pomýšlí se též na novou úpravu právních poměrů elektráren, jež nebyly prohlášeny za všeužitečné, a o úpravu jejich právního vztahu k elektrárnám všeužitečným.

V oboru státní služby zvelebovací uvádí se jen, že staví, se nová budova pro státní ústav pro zvelebování živností v Turč. Sv. Martině, jejíž hlavní trakt má býti dokončen v prvé polovici r. 1927. Při tom péče ministerstva obchodu obrací se k tomu, aby též ústavy autonomní byly řádně vybudovány a aby umožněno bylo malému a střednímu výrobci, jak jest hlavním úkolem služby živnostensko-zvelebovací, aby se stal schopným soutěže s velkovýrobou. S potěšením lze konstatovati, že o akci tuto (kursy, přednášky, výstavy učňovských prací, poskytování odborných porad, podpora při mechanisaci dílen, péče o živnostenský úvěr, podpora družstevnictví a organisačních snah živnostenských, výstavnictví a j.) jeví se u živnostnictva stále rostoucí zájem, čímž se vysvětluje pravidelný vzrůst agendy, s touto akcí spojené. Úspěšnou činnost věnovalo ministerstvo obchodu též zdokonalení družstevního úvěrnictví jak po strance organisační tak hospodářské a jmenovitě na Slovensku podařilo se mu v té příčině vyvolati zájem. Společenstevní instruktorát, zřízený při ministerstvu obchodu, účelně doplňuje systematickou péči ministerstva obchodu o rozvoj našeho živnostenského podnikání.

Od převratu vedeno jest také ministerstvo obchodu snahou zabezpečiti příznivé podmínky rozvoje cizineckého ruchu a turistiky. Podporuje proto každou akci, mající na účel propagandu Československé republiky v cizině. V roce 1926 byl také učiněn prvý průlom, do dosavadních předpisů pasových a celních, omezujících svobodu cestování, konvencí turistickou, uzavřenou mezi republikou Československou a Polskou.

Pokud jde o činnost v oboru patentním, charakterisuje ji, jakož i její rozsah, těchto několik dat: V roce 1925 bylo podáno 6325 patentových přihlášek, z toho z Československé republiky 2558, z ostatní Evropy 3380 a z jiných dílů světa 387. Koncem roku 1925 bylo 9980 platných patentů. Do 1. ledna do 31. srpna 1926 bylo podáno 4322 patentových přihlášek. Z toho z Československé republiky 1737, z ostatní Evropy 2339 a z jiných dílů světa 246. Dne 31. srpna 1926 bylo v platností 10.165 patentů. Ochranných známek bylo v době 8 měsíců 1926 přihlášeno 2512 a ochranných vzorků 3230.

Pro rok 1927 preliminují se výdaje částkou 34,1 mil. Kč,
tedy proti částce pro 1926 preliminované 37,2 mil. Kč
méně o3,1 mil. Kč.

Vzhledem k tomu, že základy, podle nichž byl sestaven rozpočet pro rok 1927 jsou poněkud odchylný od základů rozpočtu pro rok 1926, jest nutno, aby byl získán správný předpoklad pro srovnání výdajů rozpočtů na rok 1927 a 1926, z celkové sumy výdajů rozpočtu na rok 1926 preliminované částkou 37,2 mil. Kč,
vyloučiti titul 5. "Náklad na potřeby investiční" částkou 4,0 mil. Kč,
neboť náklad na investiční potřeby byl pro rok 1927 přenesen do rozpočtu ministerstva veřejných prací.  

Po vyloučení tohoto nákladu činí výdaje pro rok 1926 33,2 mil. Kč,
jsou tedy výdaje na rok 1927 preliminované částkou 34,1 mil. Kč,
vyšší o0,9 mil. Kč.

K odůvodnění této vyšší potřeby, nepřihlíží-li se k menšímu snížení některých položek, dlužno zvláště uvésti:

Potřeba na "Odborné poradní sbory" byla zvýšena o 0,1 mil. Kč následkem vzestupu agendy jednotlivých poradních sborů a pokud jde o státní radu živnostenskou, též její novou organisací stanovenou vládním nařízením č. 192/1925 Sb. z. a n. a 33/1926 Sb. z. a n.

Úvěr na "Zvelebování průmyslu" zvyšuje se o 0,3 mil. Kč vzhledem k nutnosti speciálních akcí na podporu určitých výrobních odvětví, resp. krajů hospodářsky méně vyvinutých.

Snaha o udržení aktivity naší obchodní bilance vyžaduje intensivnější podpory všech zařízení na posílení vývozu a proto nutno bylo zvýšiti potřebu na "Zvelebování vývozu" o částku 0,2 mil. Kč.

Mimořádné věcné výdaje na "Státní ústav pro zvelebování živností v Turč. Sv. Martině" byly zvýšeny o částku 0,4 mil. Kč, protože hlavní trakt budovy pro tento ústav bude dohotoven k nastěhování začátkem roku 1927 a proto nutno počítati s potřebou na všeobecné zařízení ústavu a na zařízení laboratoří a dílen.

Dále je nutno zvýšiti úvěr na podporu úvěrně-hospodářských a nákupních organisací živnostenských a organisačních snah živnostenských společenstev i snah odborových o částku 0,1 mil. Kč.

Potřeba na "Cizinecký, turistický a lázeňský ruch" byla zvýšena o 0,3 mil. Kč vzhledem k tomu, že snaha udržení aktivity našeho vývozu vyžaduje též intensivnější podpory zvláště ruchu cizineckého a lázeňského.

Příjmy preliminují se na rok 1927 částkou 11,9 mil. Kč,
tedy proti částce na rok 1926 preliminované 38,3 mil. Kč
méně o26,4 mil. Kč.

Tento menší příjem odůvodňuje se snížením očekávaného výnosu poplatků za udělení a vystavení dovozních a vývozních povolení a za potvrzení dovozních a vývozních ohlášek následkem likvidace povolovacího řízení o částku 24,0 mil. Kč, snížením příjmu "Nájemné z přístavišť a skladišť a z jejich zařízení" o částku 1,7 mil. Kč, vzhledem k sjednanému provisoriu v otázce přístaviště v Hamburku a snížením příjmu ze splátek a úroků ze státních zápůjček plavebním podnikům o částku 0,4 mil. Kč vzhledem k skutečné potřebě.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP