Z obsáhlé a nejen velmi různorodé,
ale v národohospodářském směru
velmi důležité činnosti tohoto ministerstva
bylo by v jednotlivostech poukázati zejména na následující
odvětví:
Činnost ministerstva veřejných prací
v tomto oboru byla a jest velmi bohatá a rozmanitá.
Zvláštní pozornost věnována bylá
umístění úřadů ústředních,
v kterémžto směru provedeny byly stavební
akce úhrnným nákladem 38,000.000,- Kč.
Staví se ústřední budovy pro ministerstva
sociální péče a veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy, zahájeny
byly práce pro budovu ministerstva obchodu a patentního
úřadu a připravují se stavby budov
pro ministerstvo financí, spravedlnosti a Nejvyšší
správní soud. Započato bude také s
adaptací Černínského paláce
pro ministerstvo zahraničních věcí.
Ministerstvo železnic z vlastních prostředků
zahájí v příštím roce
stavbu své ústřední budovy.
Z dalších pozemních staveb bylo by výslovně
uvésti zejména stavby vysokých škol
v Praze, Brně a Bratislavě, jež vyžádaly
si do konce roku 1925 nákladu celkem 170,000.000,- Kč.
Zvláště dlužno dotknouti se velmi nákladných
staveb pro universitu Karlovu v Praze, skončeny jsou také
přípravné práce pro vybudování
vysokého učení technického v Praze
a pro postavení budovy právnické fakulty
Masarykovy university v Brně.
Zvláště dlužno zmíniti se o budovách
pro školy menšinové, kterémuž účelu
odevzdáno bylo celkem 180 školních budov s
nákladem 149,000.000,- Kč, rozestavěno jest
54 budov s nákladem 40,000.000,- Kč a připravuje
se stavba dalších 200 budov.
Příslušné úvěry investiční,
jež v minulém roce - kromě t. zv. úvěrů
ústředních - rozvrženy byly do resortních
kapitol těch resortů, jichž účelům
budovy mají sloužiti, pojaty jsou v rozpočtu
na rok 1927 opět do resortní kapitoly ministerstva
veřejných prací jakožto titul 15. "Stavby
budov a koupi realit pro potřeby civilní státní
správy." V tomto titulu shrnuty jsou výdaje
pro stavby budov a koupě realit pro účely
všech administrativních odvětví státní
správy vyjímajíc správu vojenskou
a státní podniky.
Mimo novostavby státních budov úředních věnovalo ministerstvo veřejných hrací zvýšenou, péči otázce řešení bytové nouze státních zaměstnanců, takže poměrně značná část nákladů zařaděných do rozpočtu na investice týká se novostaveb a dostaveb obytných domů pro státní zaměstnance, jež byly zahájeny již v létech minulých a jež se provádějí a dokončují v různých místech postižených bytovou tísní. Dosavadní výsledek těchto akcí jevících se v rozpočtu jest tento:
I. dosud bylo dohotoveno 413 domů a 9 bloků za | 291,000.000,- Kč |
II. ve tavbě se nacházejí 3 bloky o celkovém nákladu | 12,000.000,- Kč |
III. podle usnesení vlády ze 14. listopadu 1925 věnována bylo na stavbu obytných domů v místech ohrožených bytovou nouzí | 29,500.000,- Kč |
a byly z těchto staveb zahájeny stavby určené k provádění v roce 1926. |
Vedle těchto akcí rozvinulo ministerstva veřejných
prací t. zv. akci losovou, spočívající
v rozprodeji státní losové výpůjčky
a ve stavbě obytných budov pro státní
a jiné veřejné zaměstnance z výnosu
této výpůjčky. Zákonem ze dne
7. března 1924, č. 58 Sb. z. a n. o stavebním
ruchu byla zmocněna vláda, aby z výnosu zmíněné
výpůjčky přikázala částku
do 600,000.000,- Kč na vystavění obytných
budov pro státní a jiné veřejné
zaměstnance. V rámci zmíněné
akce, jež měla neočekávaný a
pozoruhodný úspěch, prodáno bylo státních
stavebních losů za částku více
než 36,000.000,- Kč, z čehož města
a družstva, zakoupila losy za 286,000.000,- Kč a státní
zaměstnanci za 60,000.000,- Kč, částek
těchto bylo plně využito ku stavbě obytných
domů, jichž vystavěno neb nachází
se ve stavbě celkem 398.
Mimo výstavbu státních domů vyvinulo
ministerstvo veřejných prací též
rozsáhlou činnost při přezkoušení
projektů soukromých, státem subvencovaných
staveb po stránce technické. V tomto směru
se podotýká, že ministerstvo veřejných
prací projednalo v období od 1. června 1921
do 31. srpna 1926 projekty a rozpočty na stavby 26.228
domů o 56.474 bytech s rozpočteným nákladem
4.461,857.197 Kč.
Vodohospodářské podnikání ministerstva
veřejných prací, třeba namnoze roztříštěné
na různé úseky, neztrácelo se zřetele
celkový soustavný plán spočívající
v podstatě ve vybudování splavných
vodních cest s příslušnými přístavy,
ve využití vodních sil a v úpravě
řek z důvodů veřejných, zejména
za účelem zajištění před
vodními škodami:
V oboru vodních cest upraveno bylo na Vltavě nábřeží
smíchovské a navrženo jest veliké zdymadlo
u Vraného. Připravuje se kanalisování
Vltavy nad Štěchovicemi až ke Kamýku s
třemi vyššími přehradami a to jak
v zájmu plavby, tak i v zájmu využití
vodních sil a v zájmu zemědělském.
Vedle toho provádí se úprava vltavského
toku na Maninách. Na Labi mezi Mělníkem a
státní hranicí zřizuje se Masarykovo
zdymadlo u Střekova a pokračuje se ve splavňování
středního Labe mezi Mělníkem a Jaroměří.
Z celkové délky středního Labe mezi
Mělníkem a Jaroměří (180 km)
splavněno bylo celkem 80 km a ve stavbě jsou trati
v délce 19 km. Mimo to postaveno v řečené
trati 6 nových pohyblivých jezů a 4 plavební
komory. Na Dunaji provádějí se práce
bagrovací, úpravy hrází a upraven
byl brod u Děvína.
Pokud jde o přístavy, staví se moderní
přístav na Labi u Mělníka, bohatě
byl vybudován dunajský přístav bratislavský
zřízením skladišť, jeřábové
dráhy, jeřábů i příslušných
komunikací a jiných zařízení
a vystrojen byl také přístav komárenský,
v jehož dalším vybudování se pokračuje.
Pokud se týká otázky využití
vodních sil, vystavěny a dány do provozu
hydrocentrály na Labi v Lese Království,
v Poděbradech a Nymburce, na Orlici v Albrechticích,
na řece Moravě v Kroměříži,
na Starohorském potoce na Slovensku v Jelenci a na potoce
Jasenné (tamtéž) v Jasenném. Ve stavbě
jsou hydrocentrály na Labi v Přelouči a Kolíně,
na Vltavě v Miřejovicích a na Starohorském
potoce ve Starých Horách. Projektují se další
hydroelektrárny na Labi u Střekova a u Krausových
Bud, na Vltavě u Vraného a nad Štěchovicemi,
na Dyji u Vranova, na Moravici u Kružberku a na Váhu
u Dolních Kočkovců. Započata byla
stavba elektrárny na řece Uži v Užhorodě.
Pokud se posléze týká úpravy řek,
vyvinula v Čechách svoji činnost zemská
komice pro úpravu řek, pro jejíž účely
vydal stát a země po převratu do konce roku
1925 90,000.000,- Kč. Na Moravě vydáno bylo
v téže době státem a zemí na
úpravu Moravy a Dyje 53,000.000,- Kč, ve Slezsku
24,000.000,- Kč, na Slovensku vydáno bylo na úpravní
práce na různých řekách do
konce roku 1925 celkem 24,000.000,- Kč a v Podkarpatské
Rusi 12,600.000,- Kč.
Úkolem ministerstva veřejných prací
v oboru plavebnictví bylo budovati veškeré
podmínky pro čsl. plavbu, a to nejen na vnitrozemských
řekách, nýbrž i na zmezinárodnělých
řekách Labi, Dunaji a Odře, kdež poskytly
mírové smlouvy Československou svobodu plavby,
možnost získati loďstvo a i přístup
k moři s právem založení svobodných
přístavních pásem v Hamburku a Štětíně.
Využitkujíc ustanovení mírových
smluv působila Čsl. republika svým zástupcem
v Mezinárodních komisích říčních
při sjednávání základních
plavebních smluv a statutů, přihlásila
se dále o svůj podíl při rozdělovaní
říčního loďstva a získala
rozhodnutím amerického arbitra na Labi, Dunaji a
Odře velký počet lodí. Veškeré
loďstvo a plavební zařízení bylo
během času odevzdáno nově utvořeným
čsl. akciovým plavebním společnostem
labské, dunajské a oderské, na nichž
jest stát účasten 72 % a soukromý
kapitál 28 %. Plavební zařízení
převzatá rozhodnutím arbitra na Dunaji byla
pak ještě podstatně rozmnožena a přístavy
Bratislava a Komárno celkovým nákladem as
70,000.000,- Kč vybudovány a uvedeny v pravidelný
provoz. V bratislavském přístavě bylo
před válkou ročně složeno i vyloženo
nejvýše 35.000 tun, nyní překlad v obou
přístavech jest více než desateronásobný
(v r. 1925 v Bratislavě 447.000 tun a v Komárně
173.000 tun). Bratislavský přístav nabývá
významu zvláště pro obchod s obilím,
Komárno zase jako přístav pro transitní
dopravu - uhlí z Horního Slezska na jih. I na Labi
a Vltavě zvelebila se vnitrozemská plavba zejména
lepším vybudováním přístavu
v Holešovicích, na Mělníku buduje se
nový obchodní přístav.
Státní správu plavební vedou súčastněná
ministerstva veřejných prací a obchodu prostřednictvím
čsl. plavebního úřadu v Praze zřízeného
zákonem č. 315/1920 Sb. z. a n. s poříčními
plavebními úřady jemu podřízenými
a to pro oblast Dunaje v Bratislavě a pro oblast labsko-vltavskou
v Praze.
Pokud se týká otázky čsl. přístavních
pásem v Hamburku a ve Štětíně,
pokračují v té věci jednání
s Německem a dojde asi v příštím
roce k realisaci říčního pásma
v Hamburku, nezbytně potřebného pro činnost
labské plavební společnosti. Ministerstvo
veřejných prací sleduje možnost založení
vlastní námořní společnosti,
jež by mohla spolupracovati s větším cizozemským
plavebním podnikem.
Plavební správa pečuje ovšem i o všecky
další otázky souvislé s plavebnictvím,
sleduje bedlivě technické pokroky plavby i vedlejších
zařízení s plavbou souvisejících
a snaží se i o zapracování personálu
do specielních úkonů plavební správy,
za kterýmžto účelem podporuje plavební
kursy. Aby všem těmto úkolům mohlo dostáti,
jest třeba ovšem i plavební úřady
řádně a urychleně dobudovati.
Snahou ministerstva veřejných prací v oboru
staveb silničních bylo jednak odčiniti škody
povstalé na státních silnicích za
války a po válce a přizpůsobit silnice
motorické dopravě na silnicích a potřebám
obyvatelstva ve městech a osadách, jednak pak vhodně
doplniti síť státních silnic, zejména
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi a účinně
podporovati stavby silnic nestátních poskytováním
státních příspěvků.
Pokud se týká silničních úprav,
věnována byla pozornost hlavně válcování
a dlažbám průtahů státních
silnic ve městech a rekonstrukcím nejzanedbanějších
a při tom důležitých silničních
spojů. Tak byla provedena v létech 1923-1925 nákladem
13,500.000,-korun úprava silnic spojujících
Prahu se západočeskými lázeňskými
místy, dále pak zahájena byla soustavná
úprava silnic v okolí pražském, jež
bude vyžadovati nákladu asi 30,000.000,- Kč.
Za účelem vyzkoušení pokroků
technických, směřujících k
zřízení bezprašných a trvanlivých
vozovek, zřízena byla pokusná trať na
poděbradské státní silnici u Mochova,
letos pak zřizuje se pokusná trať na státní
silnici mezi Chuchlí, a Zbraslaví. Stavba nových
státních silnic na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi vedena jest hlavně tím zřetelem, aby
zřízeny byly silniční spoje, vedoucí
od západu k východu. V tomto směru vypracován
byl rozsáhlý program, jehož byla dosud realisována
jen malá část a to celkovým nákladem
24,000.000,- Kč na Slovensku a 8,000.000,- Kč v
Podkarpatské Rusi. Na stavby silnic nestátních
bylo od převratu až dosud povoleno státních
příspěvků celkem 112,425.000,- Kč,
při čemž bylo přihlíženo
hlavně k otázce nezaměstnanosti v tom kterém
kraji, podporováno bylo 1020 staveb o celkové délce
2.207 km s rozpočteným nákladem 318,797.000,-
Kč.
V oboru staveb mostních věnována byla pozornost
hlavně výstavbě nových státních
silničních mostů, jichž bylo navě
postaveno 155 nákladem přes 40,000.000,- Kč
a rozestavěno jest 30 státních mostů
nákladem 7,000.000,- Kč. Vedle toho podporovány
byly také stavby nestátních mostů,
v kterémžto směru vydáno bylá
celkem asi 12,000.000,- korun na 70 mostních objektů.
Ministerstvo veřejných prací zamýšlí
nahraditi postupně všechny dřevěné
mosty na státních silnicích objekty trvalými,
zejména betonovými, železobetonovými
neb objekty se železnými nosnými konstrukcemi.
Činnost ministerstva veřejných prací
v oboru silnic a mostů jeví se ovšem také
přípravou nových prací zákonodárných,
v kterémžto směru projednává
se zejména osnova jednotného silničního
zákona, a osnova zákona a řádu silniční
policie.
Předním a nejdůležitějším
úkolem jest arci zabrániti dalšímu hrozivému
úpadku státních silnic, způsobenému
jednak nedostatečnými příděly
krycích hmat v posledních 12 letech, jednak rychle
se vzmáhající dopravou automobilní
na silnicích a opatřiti nejdůležitější
z těchto silnic takovými vozovkami, které
by vzdorovaly dopravě motorických vozidel a, odpovídaly
i požadavkům hygienickým. K tomu ovšem
jest v první řadě zapotřebí
zvýšení rozpočtových prostředků.
Ježto pak jest obava, že by nebylo možno tyto prostředky
zabezpečiti v rámci pravidelných rozpočtů,
hodlá ministerstvo veřejných prací
předložiti osnovu zákona o zřízení
silničního fondu, clo kterého by plynuly
v podstatě ony veřejné dávky, které
souvisejí a držením motorových vozidel,
jakož i výnos další daně z motorových
vozidel, která by byla nově zavedena.
Ministerstvo veřejných prací věnovala
svou péči tomu, aby svedlo na území
republiky a zejména do Prahy co největší
počet významných mezistátních
linií leteckých a vedle toho aby vytvořilo
i letecké linie vnitrostátní. V prvním
směru účastní se náš stát
kapitálově i subvencováním mezinárodní
vzduchoplavecké společnosti (CIDNA), jež provozuje
linie Paříž-Praha, Praha-Varšava a Praha-Vídeň
s prodloužením na Budapešť, Bělehrad
a Cařihrad. Dále jedná se o linii do Londýna,
do Berlína a o linii do Záhřebu a Terstu.
V druhém směru založeny byly v roce 1923 Čsl.
státní aerolinie, jež udržují provoz
na linii Praha-Bratislava a Bratislava-Košice-Užhorod,
další vnitrozemskou linií jest Praha-Mariánské
Lázně, jež jest státem subvencována.
Dalším důležitým úkosem
ministerstva veřejných prací v tomto oboru
jest vybudování letišť. Vybudována
byla letiště v Praze, Brně a Bratislavě,
z nichž zejména civilní letiště
pražské pokládati možno za jedno z nejlepších
letišť ve střední Evropě, buduje
se letiště v Košicích a v nejbližší
době přikročeno bude k výstavbě
letišť v Moravské Ostravě a v Užhorodě.
Ministerstva veřejných prací věnuje
svou pozornost ovšem také rozvoji leteckého
průmyslu a nákupu letadel pro účely
Čsl. státních aerolinií a podporuje
všecky snahy a akce soukromé, týkající
se rozvoje letectví.
Zákonem ze dne 30. června 1921, č. 245 Sb.
z. a n., přenesena byla veškerá agenda, týkající
se stanovení nových a revise dosavadních
státních hranic, do ministerstva veřejných
prací. Tyto práce, prováděné
za vedení zplnomocněného českoslov.
komisaře, spočívaly jednak v jednáních
v příslušných delimitačních
komisích mezinárodních, jimž příslušelo
stanovení podrobných hranic v terénu, jednak
v opatřeních výlučně technického
rázu, t. j. vytýčení a vymezníkování
hranic, zaměření hraničního
tahu a revise stávajícího etapového
materiálu. Konečným cílem těchto
prací bylo vyhotovení řádného
měřického operátu vyhovujícího
všem technickým požadavkům doby.
Až dosud provedeny byly práce v těchto nových
hranicích:
na hranici československo-rakouské v délce | |
na hranici československo-polské na Těšínsku a Oravě v délce | |
na hranici československo-německé na Hlučínsku v délce | |
na hranici československo-maďarské v délce | |
na ostatní hranici československo-polské v délce | |
na hranici československo-rumunské v délce | |
Celkem |
V stadiu dokončení jsou práce na hranici
československo-polské ve východní
Haliči, 300 km dlouhé.
Dalším úkolem v tomto oboru jest revise, řádné
zaměření a měřické zajištění
hranic československo-německých, jež
již dříve byly státními hranicemi
Německa a bývalého Rakouska.
Účelem cejchovní služby jest zaváděti
a udržovati správné míry váhy
ve veřejném obchodě, za kterýmž
účelem zkouší a ověřují
se míry, závaží, váhy a jiné
měřicí přístroje a opatřují
se státními cejchovními značkami,
načež se vybírají poplatky, kterými
náklady tohoto odvětví jsou plně kryty.
Službu cejchovní obstarávají cejchovní
úřady (celkem 151 úřad s 31 expositurou),
na něž dozírají 3 cejchovní inspektoráty,
jež jsou podřízeny čsl. ústřednímu
inspektorátu pro službu cejchovní v Praze,
který byl vybudován místo dosavadních
centrál ve Vídni a Budapešti.
Výkonná tužba cejchovní jest velice
intensivní a bohatá a stále vrůstá,
což vidno jest na př. z toho, že v r. 1925 cejchováno
bylo celkem 3,595.414 kusů, o 302.770 kusů více
než v roce 1924 a o 1,686.396 kusů více než
v r. 1919.
Věnuje se plná pozornost různým moderním
vahám a měřidlům, zejména vydány
byly nové předpisy o cejchování elektroměrů
a připravují se předpisy k úřednímu
zkoušení taxametrů, manometrů a lékařských
teploměrů.
I tato odvětví jest plně kryto svými
vlastními příjmy. Ministerstvo veřejných
prací reorganisovalo puncovní agendu a vypracovalo
osnovu nového puncovního zákona.
Na podkladě zákona ze dne 22. července 1919,
č. 438 Sb. z. a n. a zákonů jej doplňujících
věnována byla v letech 1919 až včetně
do r. 1925 na účast státu ve všeužitečných
elektrických podnicích celková částka
66,804.400,- Kč, která v jednotlivých společnostech
jest takto rozdělena:
Ústřední elektrárny, a. s. v Praze | 16,000.000,- | 30,000.000,- | ||
Elektrárenský svaz středočeských okresů, s. s r. o. v Praze | 4,000.000,- | 33,066.786,71 | ||
Elektrárenský svaz středolabkých okresů, s. s r. o. v Kolíně | 1,800.000- | 12,900.000,- | ||
Východočeská elektrárna, a. s. v Hradci Králové | 3,100.000,- | 27,000.000,- | ||
Východočeský elektrár. svaz s. s r. o. v Pardubicích | 1,500.000,- | 3,406.500,- | ||
Elektr. svaz Severo-pošumavských okresů, s. s r. o. v Tachově | 300.000,- | 4,560.500,- | ||
Západočeské elektrárny, a. s. v Plzni | 2,500.000,- | 16,701.000,- | ||
Jihočeské elektrárny, a. s. v Budějovicích | 9,000.000,- | 60,000.000,- | ||
Západomoravské elektrárny, a. s. v Brně | 5,000.000,- | 30,000.000,- | ||
Středomoravské elektrárny, a. s. v Přerově | 5,000.000,- | 20,000.000,- | ||
Severomoravské elektrárny, a. s. v Mohelnici | 2,500.000,- | 10,000.000,- | ||
Moravsko-Slezské elektrárny, a. s. v Mor. Ostravě | 5,274.400,- | 22,500.000,- | ||
Západoslovenské elektrárny, a. s. v Bratislavě | 4,000.000,- | 8,000.000,- | ||
Středoslovenské elektrárny, a. s. v Báňské Bystřici | 5,000.000,- | 14,500.000,- | ||
Spojené elektrárny severozápadního Slovenska, a. s. v Žilině | 1,330.000,- | 3,600.000,- | ||
Jihoslovenské elektrárny, a. s. v Komárně | ||||
"Iskra", a. s. v Haliči | 500.000,- | 2,000.000,- | ||
Úhrn | 7,600.000,- | 59,204.400,- | 298,234.786,71 |
Úhrnné investice všeužitečných
elektrárenských společností koncem
roku 1925 přesahovaly jednu miliardu Kč.
Stav bilancí těchto podniků jest příznivý
a dividendu vyplácejí prozatím tyto společnosti:
Středolabský elektrárenský svaz v
Kolíně, Západomoravské elektrárny
v Brně, Středomoravské elektrárny
v Přerově, Moravsko-Slezské elektrárny
v Moravské Ostravě a Středoslovenské
elektrárny v Báňské Bystřici.
Zvláště dlužno vyzvednouti zřízení
veliké tepelné elektrárny v Ervěnicích
(ústřední elektrárny v Praze), určené
hlavně k zásobování Prahy elektrickou
energií, tento podnik uveden byl v roce 1926 do provazu.
Stát sám zbudoval tepelnou elektrárnu v Komárně
nákladem 6,000.000,- Kč a sám neb s jinými
činiteli řadu vodních elektráren,
jež byly zmíněny shora při stavbách
vodohospodářských.
Na Podkarpatské Rusi nebylo dosud přikročeno
k soustavnému provádění elektrisace,
ježto místní činitelé nedisponovali
dostatečnými prostředky. Ježto se poměry
nyní zlepšily, projektuje se zřízení
všeužitečné elektrárenské
společnosti, jejíž hlavním úkolem
bude využití vodní síly na řece
Uhu.
Dalším rozvojem elektrisace, zejména vybudováním
větších vodních sil v republice, umožněno
bude nejen zvládnutí stále stoupajícího
konsumu elektrické energie, nýbrž i další
rozšiřování použití elektřiny,
na př. připravované elektrisování
některých tratí železničních
a pod.
Z oboru báňské administrativy, kterou obstarává
ministerstvo veřejných prací prostřednictvím
báňských hejtmanství a báňských
revírních úřadů, bylo by zejména
vyzvednouti hornopolicejní dohled k dolům (báňská
inspekce) a sociálně-politickou činnost,
jež jeví se plavné v politice mzdové
a v činnosti hornických rozhodčích
soudů a vrchního hornického rozhodčího
soudu, jakož i v úpravě otázek pojištění
horníků pro případ nemoci, invalidity
a stáří.
Hornické rozhodčí soudy zřízeny
byly zákonem ze dne 25. února 1920, č. 145
Sb. z. a n., resp. zákonem ze dne 3. července 1924,
č. 170 Sb. z. a n. K provádění těchto
zákonů bylo vydáno vládní nařízení
č. 18/1925 Sb. z. a n.
Činnost hornických rozhodčích soudů,
tak i vrchního hornického rozhodčího
soudu byla velmi intensivní a je patrna za rok 1925 z těchto
tabulek:
Převzaty, nevyřízeny z r. předešlého | 1 | 4 | 10 | 42 | 48 | 168 | 118 | 390 | |||
Nově přibyly | 2 | 83 | 40 | 302 | 738 | 43 | 778 | 67 | 120 | 2171 | |
Vyřízeny | 3 | 85 | 48 | 335 | 674 | 41 | 712 | 183 | 85 | 2163 | |
Nevyřízeny | 4 | 2 | 2 | 9 | 112 | 2 | 234 | 2 | 35 | 398 | |
Způsob vyřízení: | |||||||||||
Smírem | 5 | 4 | 6 | 180 | 90 | 22 | 71 | 128 | 501 | ||
Konečným rozhodnutím | 6 | 49 | 31 | 136 | 455 | 8 | 396 | - | 60 | 1135 | |
Jiným způsobem | 7 | 32 | 11 | 19 | 129 | 11 | 245 | 55 | 25 | 527 | |
Věci sběrného rejstříku | 8 | 6 | 34 | 163 | 55 | 12 | 13 | 17 | 43 | 343 |
I. Odvolání | Převzaty, nevyřízeny z roku předešlého | |||
Nově přibyly | 217 | |||
Vyřízeny | 211 | |||
Nevyřízeny zůstaly | 6 | |||
Způsob vyřízení | Potvrzením | 95 | ||
Změnou | 28 | |||
Zrušením | 65 | |||
Jiným způsobem | 44 | |||
Počet ústních odvolacích líčení | ||||
II. Věci sběrného rejstříku | 71 |
Pojištění horníků pro případ
nemoci, invalidity a stáří je upraveno zákonem
o báňských bratrských pokladnách
ze dne 11. července 1922, č. 242 Sb. z a n., jehož
provedení pokročilo již do té míry,
že zbývá ještě jen provedení
voleb do Ústřední bratrské pokladny.
Pojištění hornictva totiž obstarává
8 revírních bratrských pokladen, které
působí jednak jako nemocenské pokladny, jednak
jako úřadovny ústřední bratrské
pokladny v Praze, jejíž úkolem jest pojištění
zaopatřovací. V měsíci květnu
1926 vyplatila ústřední bratrská pokladna
na důchodech 13,164.550,76 K, možno tedy odhadnouti
celkové výplaty v roce 1926 přibližně
na 157 milionů. Pojištěnců na konci
května, 1926 bylo 136.492, invalidů 42.816, vdov
29.425 a sirotků 15.171, tedy všech důchodců
87.412.
Ježto vešel v účinnost zákon ze
dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n., o
pojištění zaměstnanců, pro případ
nemoci, invalidity a stáří, připravuje
se novelisace zákona o báňských bratrských
pokladnách, aby vyrovnány byly poněkud rozdíly
v obojím pojištění.
Ministerstvo veřejných prací jako nejvyšší
úřad báňské administrativy
zabývá se také evidencí uhelného
hospodářství, zejména kontrolou
vývozu uhlí. Statní hospodářství
uhelné, jevící se ve vrchním řízení
uhelné distribuce, jest ovšem již několik
let uvolněno, přes to však stát stále
má zájem na tom, aby hospodaření uhlím
sledoval a podle potřeby regulativně zasahoval.
Hlavní data uhelného hospodářství
v letech 1919 až 1925 jsou zřejmo z této tabulky:
14,271.408 | 62.550 | 22,017.096 | 35.051 | |||
10,805.897 | 66.186 | 0,595 | 17,389.381 | 44.343 | 1.447 | |
11130.846 | 74.779 | 0,557 | 19,695.504 | 51.672 | 1.356 | |
11,648.399 | 75.893 | 0,583 | 21,050.713 | 51.440 | 1.470 | |
9,906.261 | 72.101 | 0,627 | 18,942.020 | 46.669 | 1.628 | |
11,324.748 | 68.895 | 0,741 | 16,202.495 | 41.381 | 1.792 | |
14,359.400 | 59.955 | 0,763 | 20,507.177 | 40.998 | 1,869 | |
12,754.456 | 62.145 | 0,819 | 18,789.098 | 39.236 | 1.893 | |
6,128.221 | 57.134 | 0,891 | 8,939.546 | 37.351 | 1.870 |
Konjunktura uhelná měnila se v uplynulém
pětiletí několikráte a vývoj
situace trhu uhlí kamenného a uhlí hnědého
nebyl vždy paralelní. Bylo to důsledkem jednak
poválečné nouze uhelné, jednak poměrů
vývozních a dovozních. V roce 1925 výroba
uhlí kamenného a hnědého poklesla,
vývoz se zmenšil, za to dovoz stoupl.
512 | 1,936.374 | ||||
28.563 | 2,368.102 | 43.294 | |||
70.745 | 2,744.907 | 70.617 | |||
96.392 | 2,051.604 | 31.816 | |||
816.492 | 1,343.430 | 85.644 | 104.652 | ||
1,738.670 | 2,856.549 | 486.244 | 132.954 | ||
1,429.679 | 2,679.797 | 421.72 | 150.551 | ||
647.993 | 1,061.861 | 222.363 | 56.279 |
819.186 | 125.307 | |||
977.863 | 125.290 | |||
511.288 | 21.783 | 84.093 | 965 | |
832.236 | 21.119 | 36.363 | 219 | |
951.788 | 9.346 | 135.199 | 5.072 | |
1,521.565 | 33.290 | 185.271 | 15.405 | |
antracit 7.119 | ||||
661.360 | 13.67 | 69.058 | 11.163 | |
antracit 2.750 |
Hlavním úkolem státního geologického
ústavu jest soustavný geologický výzkum
území republiky a vydávání
geologických map v měřítku 1:75.000
a vědeckých publikací, jakož i řešení
otázek praktické geologie podáváním
posudků při projektech a pracích vyžadujících
součinnosti geologů.
Dosud vydán tiskem 1 list specielní mapy (Beroun-Hořovice),
list Praha jest v tisku a další 2 listy budou dokončeny
v nejbližší době. Výsledky bohatých
vědeckých výzkumů jsou uveřejňovány
ve Sborníku státního geologického
ústavu (dosud 6 svazků), Věstníku
státního geologického ústavu (dosud
2 ročníky) a v knihovně státního
geologického ústavu (dosud 9 svazků). Přes
malý počet odborných sil koná ústav
velikou a záslužnou práci.
Tento ústav sleduje jednak úkol vědecký
tím, že pracuje theoreticky a experimentálně
ve všech otázkách radiologie i oborů
s ní souvisejících, jednak praktický,
jsa zkušební stanicí, v níž se
konají jemná měření zejména
pro doly jáchymovské a pro četné interesenty
z kruhů lékařských, průmyslových
i zemědělských. Ústav vedle měření
radiových preparátů v Jáchymově
vyrobených.provedl detailní výzkumy radioaktivity
minerálních pramenů jáchymovských,
bohdanečských, báňsko-šťávnických
a stěžerských, jakož i vědecký
výzkum radioaktivity vzduchu a s ní související
atmosférické elektřiny, zejména v
Jáchymově. Ústav disponuje poměrně
dokonalými laboratořemi fysikálními
a chemickými a bude pokračovati jednak v systematickém
výzkumu republiky, pokud se týká radioaktivity
půdy, vody a vzduchu, jednak pak také v pracích
týkajících se lékařského
využití radioaktivních prvků, jakož
i užití radiologie v biochemii a ve fysiologii rostlinné.
Úkolem tohoto ústavu jest theoreticko-vědecký
výzkum vodstva a jeho praktické použití
po stránce prakticko-hospodářské.
Tento úkol provádí se měřením
vzdušných srážek, výzkumem vod
povrchových i podzemních a hydrologicko-hydraulickým
pokusnictvím.
Měření vzdušných srážek
koná se denně rozsáhlou sítí
hydrologických stanic srážko-měrných.
Výzkum povrchových vod.provádí se
stanicemi vodočetnými, z nichž mnohé
mají samočinně zapisující limnigrafy,
a zaměřovacími pracemi na vodních
tocích, studium podzemních vod koná se pak
rovněž prostřednictvím příslušných
stanic, pokud posléze se týká hydrologicko-hydraulického
pokusnictví, zařizuje ministerstvo veřejných.prací
právě pokusnou vodní laboratoř v Podbabě
jejíž účelem jest zkoušeti v modelech
bezpečnost, hospodárnost a účelnost
projektovaných vodních staveb, jakož i výkonnost
hydrometrických přístrojů a studovati
všeobecné zákony o pohybu vody. Celkový
stavební náklad této pokusné vodní
laboratoře rozpočten jest na 3,500.000 Kč
a bude moci býti tento pokusný ústav příštího
roku dán do provozu. Dlužno zmíniti se také
o službě povodňové, kterou řídí
hydrologický ústav a jež jest důležita
zejména pro zájmy průmyslové a zemědělské.
Výsledky výzkumů a měření
hydrologického ústavu jsou kriticky zpracovávány
a uveřejňovány v měsíčních
zprávách hydrologických a dále ve
zprávách výročních. Ježto
vydávání výročních zpráv
za léta válečná byla přerušeno,
bylo nutno vydati dodatečně výroční
zprávy za minulá léta, čímž
opozdilo se ovšem vydání těchto zpráv
za léta poválečná. Vedle toho vydává
hydrologický ústav četné publikace
neperiodické a provádí posudky pro účely
jiných státních úřadů.