Tento ústav zřízen byl vládním,
nařízením čís. 291/1922 Sb.
z. a n. a jest umístěn zatímně v obecní
plynárně v Holešovicích. Účelem
ústavu jest v prvé řadě prozkoumání
uhelného bohatství republiky po stránce tepelné
a chemické a soustavné studium, jak možno uhlí
co nejvíce a nejhospodárněji využitkovati,
a to jak získáním vedlejších
produktů, tak i hospodárnějšími
spalovacími pochody, za kterýmžto účelem
studuje s intensivně otázka konstrukce topenišť.
Ústav má dvě oddělení: chemické,
kdež zkoumá se uhlí nízkotepelnou destilací
i rozpouštěním, a tepelné, kdež
studuje se hlavně spalovací pochody a otázka
topenišť.
Posléze bylo by se zmíniti ještě o fondu
pro sociální péči hornickou, ač
jde při tom o prostředky mimorozpočtové,
získané soukromou úmluvou s majiteli dolů.
Tento fond vznikl z hornického zásobovacího
fondu, do něhož plynuly příplatky k
ceně uhlí vzniklé v době válečné
za účelem, dotování t. zv. nákupen
hornických. Fondy takto vzniklé byly v r. 1924 zlikvidovány
a převedeny na stavební fond pro studování
hornických osad při ministerstvu veř. prací,
pro nějž se vybírá v revíru severočeském
od srpna 1923 jako dobrovolný příspěvek
majitelů dolů 5 haléřů z každého
q uhlí, kterážto částka nezvyšuje
ceny uhlí, ježto ji nesou majitelé dolů
ze svého. Činnost fondu soustředila se v
první řadě na otázky řešení
bytové nouze horníků, jež byla právě
nejpalčivější. Na tuto agendu zřízeno
bylo při ministerstvu veřejných prací
zvláštní oddělení pro sociální
péči hornickou, jež studovalo poměry
zahraniční a po nabytých zkušenostech
budovalo z prostředků fondu hornické kolonie,
vyhovující jak požadavkům esthetickým,
tak i hygienickým a kulturním.
Z prostředků Fondu pro sociální péči
hornickou byly doposud vystaveny a osídleny tylo hornické
osady:
| Záluží | |||
| Lom | |||
| Horní Litvínov | |||
| Duchcov | |||
| Přešťanov | |||
| Mstišov | |||
| Komořany | |||
| Ledvice | |||
| Kopisty | |||
| Most, obytné domy | |||
| Falknov | |||
| Nové Sedlo | |||
| Haberspirk | |||
| Chodov | |||
| Rybáře | |||
| Nová Ves-Hrdlovka |
Bylo tudíž v 16 osadách se 481 domky umístěno
dosud 910 nájemníků se 4299 osobami.
Ve stavbě jsou ještě tyto osady: Zbuch s 10
domky, Rtyně s 18 domky, Košťany s 24 domky,
Břežánky s 18 domky, Dolní Jiřetín
s 22 domky, Trnovany s 23 domky, Ervěnice s 30 domky. V
těchto osadách bude možno umístiti 343
nájemníků s asi 1400 osobami. Projektuje
se dále hornická osada v Bílině, pro
níž byl zakoupen stavební pozemek, a chystají
se další, osady v Souši, Oseku a v Chomutově.
Bytová nouze u horníků severočeském
revíru jest ovšem tak veliká, že vybudováním
těchto osad bylo odpomoženo této nouzi pouze
v případech nejkřiklavějších,
zejména byl vzat zřetel na uchazeče, kteří
bydleli doposud v podnájmu v jedné místnosti
s několika rodinami.
Vedle stavby hornických kolonií pečuje oddělení
pro sociální péči hornickou i o jiné
sociální a kulturní potřeby hornické,
zřídilo na př. na Plzeňsku ozdravovnu
nákladem 1,000.000 Kč, zakoupilo a upravila rašelinné
a vodoléčebné lázně v Bohdanči
nákladem 3,500.000 Kč, zřizuje feriální
kolonie pro děti, vystavělo hornický spolkový
dům v Mostě nákladem 13,000.000 Kč,
hornický spolkový dům s lázněmi
ve Falknově nákladem 11,000.000 Kč a chystá
další podobné akce, kterými vykonán
bude kus záslužné sociální práce
mezi vrstvami nejpotřebnějších.
| V rozpočtovém návrhu na rok 1927 preliminují se výdaje částkou | 662,3 mil. Kč, |
| kdežto na rok 1926 preliminovány byly částkou | 490,8 mil. Kč |
| preliminuje se tudíž na rok 1927 více o | 171,5 mil. Kč. |
| Protože pro rok 1927 byly náklady na potřeby investiční (administrativní) ze všech resortů vyjma ministerstvo Národní obrany, kteréž ministerstvo svou investiční potřebu pro rok 1927 uhradí z fondu pro věcné potřeby Národní obrany, zařazeného úhrnnou částkou 315,0 mil. Kč do kapitoly 22. "Všeobecná pokladní správa", přeneseny do rozpočtu ministerstva veřejných prací, dlužno k umožnění srovnání výdajových cifer rozpočtů za léta 1926 a 1927 oba tyto rozpočty postaviti na rovnocenný základ a tudíž z částky pro r. 1927 preliminované | 662,3 mil. Kč |
| vyloučiti náklad na stavby budov a koupě realit pro potřeby civilní státní správy, který v rozpočtu ministerstva veřejných prací pro r. 1926 nebyl obsažen, a který obnáší | 202,8 mil. Kč, |
| t. j. úhrn titulu 15. v částce | 257,8 mil. Kč |
| zmenšený o 54,5 mil. Kč, které připadají na záležitosti ústřední správy a ministerstvo veřejných prací samo, které i v rozpočtu ministerstva veřejných prací pro r. 1926 a sice částkou | 66,4 mil. Kč |
| byly obsaženy. |
| Zbude tudíž pro srovnání částka | 459,5 mil. Kč, |
| která proti rozpočtu na r. 1926 v částce | 490,8 mil. Kč |
| jest menší o | 31,3 mil. Kč. |
Zmenšená potřeba odůvodňuje se
hlavně tím, že ačkoliv některé
potřeby, zejména náklady na silnice a mosty
o 15,8 mil. Kč stouply, přece toto stoupnutí
bylo vyváženo značným snížením
potřeby na stavby budov a koupě realit, záležitosti
ústřední a společný úvěr
a výdaje ministerstva veřejných prací
o 11,5 mil. Kč, snížením výdajů
hlavně u technického zkušebnictva výzkumnictví
o 2,5 mil. Kč, u vzduchoplavby o 2,6 mil. Kč, u
elektrisace státu o 9,1 mil. Kč (stavby vodních
elektráren), vesměs z důvodů úsporných,
dále vykazují sníženou potřebu
státní služba stavební o 1,9 mil. Kč,
jelikož delimitační komise končí
svou činnost, mimořádné vodní
stavby o 13,8 mil. Kč, ředitelství vodních
cest při pracích stavebních o 3,1 mil. Kč,
plavebnictví o 1,2 mil. Kč hlavně při
výdajích na říční loďstvo
a správa státních budov o 1,7 mil. Kč
hlavně při mimořádných opravách,
a to vesměs opět z důvodů úsporných.
| Na rok 1927 preliminují se příjmy částkou | 48,3 mil. Kč. |
| Na rok 1926 byly preliminovány včetně přebytku státních báňských a hutnických závodů (29,6 mil. Kč) částkou | 72,8 mil. Kč, |
| tudíž se na rok 1927 preliminuje méně o | 24,5 mil. Kč. |
Vyloučí-li se přebytek státních
báňských a hutnických závodů
z rozpočtu pro rok 1926, zbude pro srovnání
příjem v částce 43,2 mil. Kč,
tak že se jeví příjem pro r. 1927 větší
o 5,1 mil. Kč, kteréžto zvýšení
odůvodňuje se hlavně větším
výnosem na cejchovném o 2,2 mil. Kč a na
nájemném z nově postavených, obytných
domů o 2,4 mil. Kč.
Zvláště dlužno u této kapitoly
pojednati o titulu 5. "Stavby budov a koupě realit
pro potřeby civilní státní správy",
do něhož byly pro rok 1927 přeneseny úvěry
všech resortů, které pro 1926 byly preliminovány
u jednotlivých resortních kapitol pod zvláštními
tituly jako náklady na investiční potřeby.
Rozdíly mezi prelimináři obou let v tomto
oboru státní správy jsou zřejmy z
následujícího výkazu:
| Záležitosti ústřední a úvěr společný | 59,3 mil. Kč | ||
| Ministerstvo veřejných prací | |||
| Kancelář presidenta republiky | 3,5 mil. Kč | ||
| Nejvyšší správní soud a Volební soud | 0,5 mil. Kč | ||
| 68,3 mil. Kč | 54,9 mil. Kč | 8,4 mil. Kč | |
| Ministerstvo zahraničních věcí | 10,0 mil. Kč | 9,0 mil. Kč | 1,0 mil. Kč |
| Ministerstvo vnitra | 22,0 mil. Kč | 20,1 mil. Kč | 1,9 mil. Kč |
| Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem | 20,7 mil. Kč | 14,7 mil. Kč | 6,0 mil. Kč |
| Ministerstvo školství a národní osvěty | 124,0 mil. Kč | 101,3 mil. Kč | 22,7 mil. Kč |
| Ministerstvo zemědělství | 10,8 mil. Kč | 10,0 mil. Kč | 0,8 mil. Kč |
| Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností | 4,0 mil. Kč | 2,4 mil. Kč | 1,6 mil. Kč |
| Ministerstvo sociální péče | 3,1 mil. Kč | 1,8 mil. Kč | 1,8 mil. Kč |
| Agenda ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy | 25,0 mil. Kč | 16,0 mil. Kč | 9,0 mil. Kč |
| Ministerstvo financí | 31,7 mil. Kč | 27,4 mil. Kč | 4,3 mil. Kč |
| 314,6 mil. Kč | 257,6 mil. Kč | 57,0 mil. Kč |
Pro Státní pozemkový úřad je
pro 1927 zařaděn úvěr 0,2 mil. Kč,
kdežto pro 1926 nebyl žádný požadavek,
jest tedy celkový úvěr pro 1927 menší
o 56,8 mil. Kč.
Náklady na investiční potřeby ministerstva
národní obrany pro rok 1926 částkou
60 mil. Kč preliminované se zde pro srovnání
nevykazují, protože pro rok 1927 nejsou do rozpočtu
zvláště zařaděny, nýbrž
mají býti uhrazeny z fondy pro věcné
potřeby Národní obrany, který jest
preliminován ve všeobecné pokladní správě.
Vykázaného tak značného snížení
o 56,8 mil. Kč bylo možno docíliti jen tím,
že preliminuje se pro 1927 potřeba pauze na stavby
již započaté, a jen na takové nové
stavby, jichž zahájení v zájmu celostátním
jest naprosto již neodkladné, jakož i tím,
že investiční náklady, spojené
s prováděním větších a
nákladnějších akcí stavebních
rozvrhují se na více správních období.
Postup tento jest z důvodů úsporných
v důsledku nynější situace státních
financí bezpodmínečně nutným.
Ministerstvo pošt a telegrafů obstarává
jednak agendu výsostní, jednak vykonává
správu československé pošty, o níž
bude ve skupině státních podniků podrobně
pojednáno.
| Výdaje se preliminují v rozpočtovém návrhu pro rok 1927 částkou | 15,2 mil. Kč, |
| tedy proti výdajům schváleného rozpočtu pro 1926 | 13,2 mil. Kč |
| částkou vyšší o | 2,0 mil. Kč. |
Toto zvýšení potřeby má důvod
zejména v preliminování o 1,6 mil. Kč
většího výdaje v důsledku úpravy
požitkového systému.
| Příjmy se preliminují pro rok 1927 stejně jako výdaje částkou | 5,2 mil. Kč |
| a doznávají tudíž proti příjmům, jež byly pro rok 1926 včetně přebytku čsl. pošty (158,7 mil. Kč) preliminovány úhrnnou částkou | 68,0 mil. Kč, |
| snížení o | 52,8 mil. Kč |
Toto snížení celkových příjmů
jest důsledkem nového seskupení státního
rozpočtu pro rok 1927, podle kterého přebytek
čsl. pošty za rok 1927 v částce 189,8
mil. Kč není zařazen do příjmů
rozpočtu ministerstva pošt a telegrafů, nýbrž
jest určen k úhradě investiční
potřeby čsl. pošty.
Na příjmech administrativních preliminuje
se proti roku 1926 více o 5,9 mil. Kč, ježto
celou potřebu ústřední správy
(ministerstva), pokud není kryta vlastními příjmy,
hradí čsl. pošta.
Ministerstvo železnic jest orgánem obstarávajícím
jednak státní správu železniční,
jednak správu státních drah.
Jako orgán státní správy železniční
řídí se stanoviska státní výsosti
veškeré železnice v Československé
republice a dozírá na tyto i řídí
veškeré státní železniční
stavby.
Jako orgán správy státních drah vykonává
vrchní vedení podniku čsl. státních
drah, o němž bude ve skupině státních
podniků podobně pojednáno.
| V rozpočtovém návrhu pro rok 1927 jsou výdaje preliminovány částkou | 25,9 mil. Kč |
| tudíž proti rozpočtené částce pro r. 1926 | 25,4 mil. Kč |
| částku vyšší jen o | 0,5 mil. Kč, |
| protože podstatné změny ve výdajích nenastaly. |
| Příjmy preliminují se na rok 1927 částkou | 5,9 mil. Kč. |
| Na rok 1926 byly příjmy preliminovány včetně přebytku čsl. státních drah (21,7 mil. Kč) úhrnnou částkou | 232,7 mil. Kč, |
| preliminuje se tudíž na rok 1927 méně o | 206,8 mil. Kč. |
Snížení příjmů nastalo
vzhledem k tomu, že provozní přebytek čsl.
státních druh za rok 1927 v částce
135,3 mil. Kč v důsledku nového seskupení
státního rozpočtu pro roli 1927 v rozpočtu
ministerstva železnic se neobjevuje, nýbrž slouží
k částečné úhradě investiční
potřeby čsl. státních drah.
Příjmy připadající na administrativu
v roce 1927 doznávají proti roku 1926 zvýšení
o 7,9 mil. Kč, ježto čsl. státní
dráhy uhradí celý, jinými příjmy
nekrytý náklad ústřední správy
(ministerstva).
Do oboru působnosti ministerstva sociální
péče spadaje dosud tyto agendy:
Sociální péče o mládež
a osoby tělesně neb duševně úchylné,
součinnost v péči chudinské, vystěhovalectví
a repatriace, péče bytová a stavební,
všeobecná sociální politika, péče
o nezaměstnané, zprostředkování
práce, živnostenská inspekce, sociální
pojištění, péče o válečné
poškozence a péče o výrobní a
pracovní družstva dělnická a invalidní.
K osvětlení činnosti ministerstva sociální
péče v období let 1924/1925 a k programu
pro dohlednou budoucnost bylo by uvésti toto:
V oboru sociální péče o mládež
došlo k jednotné a účelné organisaci
péče dobrovolné. Dosavadní
okresní komise pro péči o mládež
a sirotčí spolky v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku přeměnily se ve sdružení
"Okresní péče o mládež"
a staly se ústředími všech korporací
a zařízení sociální péče
o mládež v okresích. Okresní organisace
jsou sdruženy v ústředích zemských.
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusí byla zatím
dobrovolná péče o mládež soustředěna
při zemských divisích a místních
spolcích Čsl. Červeného Kříže.
Na Podkarpatské Rusi byl založen zemský poradní
sbor pro péči o mládež v Mukačevu,
který má za úkol sdružovati organisace
soukromé péče o mládež a činitele
veřejné, zvláště i státní
péči o mládež.
Z podnětu ministerstva sociální péče
došlo k založení některých ústředí
pro specielní obory sociální péče,
zejména ústředí prázdninové
péče a Čsl. ústředí
péče o slepé.
Na subvencích vydalo.ministerstvo sociální
péče v letech 1919-1924 53,730.282 Kč. Značnými
státními podporami bylo umožněno vybudování
nových ústavů, a to 13 domů sociální
péče, 46 dětských domovů, 16
ústavů pro mládež a osoby tělesně,
duševně, neb mravně vadné, 8 různých
ústavů a zařízení jiného
druhu a několika set poraden pro matky a kojence.
Na podkladě zákona č. 256/1921 Sb. z. a n.
bude v nejbližší době upraven nařízením
dozor na děti v cizí péči a děti
nemanželské, čímž bude umožněn
velmi účinný veřejný dohled
na tyto děti. Dozoru bude podléhati podle přibližného
odhadu asi 80.000 dětí.
Kromě toho dojde pravděpodobně v dohledné
době i k realisaci osnovy zákona o ochranné,
výchově, jímž má býti
umožněn veřejný zákrok bud výchovou
v ústavu neb ve vhodné rodině, po případě
i účinným dozorem nad mladistvými
ponechanými v dosavadním prostředí,
aby se zamezilo jejich hrozícímu zpustnutí,
po případě, aby se pracovalo k jejich nápravě.
V programu péče o mládež jsou i další
pronikavější zákonné sociální
reformy, jichž realisace souvisí však s aktivováním
župního zřízení v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku.
| Čsl. státní dětský domov v Rimavské Sobotě | |||
| Čsl. státní dětský domov v Košicích | |||
| Čsl. státní dětský domov v Mukačevu | |||
| Čsl. státní sirotčinec ve Slov. Lupči | |||
| Čsl. státní ústav pro hluchoněmé v Dubnici | |||
| Čsl. státní ústav pro, hluchoněmé v Kremnici | |||
| Čsl. státní ústav pro hluchoněmé v Komárně | |||
| Čsl. státní ústav pro hluchoněmé v Jelšavě | |||
| Čsl. státní ústav pro hluchoněmé v Užhorodě | |||
| Čsl. státní ústav pro slepé v Levoči | |||
Při provádění vystěhovaleckého
zákona (zákon č. 71/1922 Sb. z. a n.) a.
vládní nařízení č. 170/1922
Sb. z. a n. bylo nutno bráti zřetel na vystěhovalectví
do Spojených států severoamerických,
ježto tam má namířeno největší
proud našich vystěhovalců, organisace vystěhovalectví
do U. S. A. byla přizpůsobena novému immigračnímu
zákonu americkému, který vešel v
platnost 1. červencem 1924. Zvláštní
pozornost a péče, byla v poslední době
věnována vystěhovalectví do Argentiny
a Kanady, kam po omezení kvoty do U. S. A. se obrací
větší proud vystěhovalců.
O stavu vystěhovalectví z československé
republiky v letech 1924 a 1925 (prvé pololetí) svědčí
tato data:
| U. S. A. | 30.846 | 477 | Rakousko | 1.656 | 474 |
| Kanada | 3.059 | 974 | Německo | 1.085 | 1.751 |
| Argentina | 1.026 | 887 | Polsko | 225 | 140 |
| Brasilie | 126 | 26 | Maďarsko | 1.785 | 641 |
| Ostatní státy | 123 | 170 | Rumunsko | 318 | 118 |
| S. H. S. | 429 | 138 | |||
| Francie | 12.525 | 4.922 | |||
| S. S. S. R. | 451 | 490 | |||
| Ostatní Evropa | 583 | 225 | |||
| Celkem | 35.180 | 2.534 | Celkem | 19.057 | 8.899 |
| U. S. A. | 2.541 | 1.493 |
| Kanada | 2.832 | 1.237 |
| Argentina | 1.065 | 878 |
| Brasilie | 111 | 27 |
| Ostatní státy | 77 | 121 |
| Celkem | 6.626 | 3.756 |
Ministerstvo sociální péče navázalo
v zajmu vystěhovalců styky se sociálními
organisacemi domácími i zahraničními,
jež jsou činnými v oboru vystěhovalectví
(čsl. Červený Kříž, YWCA,
YMCA, Masarykova Akademie Práce, International Migraton
Service Londýn a Ženeva, American Institute for the
Care and Education of Immigrants, National Catholic Welfare Conference
Bureau of Immigration, Bureau International du Travail Ženeva.
Koncesi k dopravě vystěhovalců obdrželo
15 cizozemských lodních společností,
jež provádějí vystěhovalecké
obchody na podkladě volné konkurence a jsou povinny
složiti jistotu podnikatelovu a zmocněncovu jako záruku.
Pro příště bude hlavně nutno
dbáti o řádnou informaci československých
vystěhovalců, organisací a regulaci jich
odchodu, ochranu během dopravy a v přistěhovalecké
zemi a podporu při jich návratu a usídlení
ve vlasti.
Státní repatriace, t. j. umožnění
návratu do vlasti vystěhovalcům na účet
státu, byla již definitivně skončena.
Od 1. července 1924 nemůže býti žádný
československý příslušník
repatriován na účet státu. Jen v případech
zcela mimořádných může mu československý
zastupitelský úřad uděliti na účet
ministerstva sociální péče přiměřenou
nouzovou podporu k umožnění návratu
do vlasti.
Dokud hospodářské poměry se neustálily,
byla dávána přednost krátkodobé
úpravě bytových a stavebních poměrů.
Zákony o bytové péči, obmezené
co do své účinnosti pouze na dobu jednoho
roku, mohly se co nejúžeji přizpůsobiti
současným skutečným poměrům
měnícím se zvlášť ve stavebnictví
rok od roku. Ani krátkodobé zákonné
osnovy o bytové péči neztrácely však
s očí konečný cíl státní
bytové politiky, jímž jest přivoditi
na stavebním trhu takové poměry, aby bylo
umožněno soukromé podnikání bez
mimořádné finanční podpory
z veřejných prostředků a odstraniti
na bytovém trhu všechno ob,mezování
smluvní volností pronajímatelovy a nájemníkovy.
Tento cíl jest ovšem dosažitelný teprve
po ustálení měny, a to podle dlouhodobého
programatického plánu. Zákon č. 481925
Sb. z. a n. o ochraně nájemníků
byl již vydán s účinností tříletou
a obsahuje další, byt jen ponenáhlé
zúžování ochrany nájemníků.
O mimořádných opatřeních bytové
péče platí zákon, č. 325/1922
Sb. z. a n., ve znění novely č. 87/1923 Sb.
z. a n., posledně prodloužený do 31. prosince
1926 zákonem čís. 296/1924 Sb. z. a n. Obnovení
jeho na rok 1927 se připravuje.
Štěstí zákony o stavebním ruchu
vydanými v letech 1919-1924, byla vybudována státní
podpora staveb obytných domů v těchto letech
podniknutých. Podle těchto zákonů
poskytuje stát jednak záruku za hypotekární
zápůjčky, zajištěné na
podporovaných stavbách, z nichž sám
platí annuity, jednak příspěvek na
zúročení a úmor stavebního
nákladu po dobu 25 let. Výjimečně
byly poskytnuty také přímé zápůjčky
nebo podpory jednou pro vždy.
K vydání chystaného nového zákona
o stavebním ruchu nedošli, stavební
ruch omezoval se tudíž na dokončení
bytových staveb podporovaných podle zákona
č. 58/1924 Sb. z. a n.
Do konce září 1925 byla udělena podpora
celkem na 3356 nájemních domů a na 21.631
rodinných domků, úhrnem tudíž
na 24.987 domů. Všech 24.987 domů obsahuje
55.930 bytů, 1592 malých provozoven a 1.200 obchodních
a jiných místností. Z toho jest v nájemních
domech (3356) 31.490 bytů, 645 malých provozoven
a 986 obchodních a jiných místností,
v rodinných domcích (21.631) 24.440 bytů,
947 malých provozoven a 214 obchodních a jiných
místností. U 1242 rodinných domků
drobných zemědělců byla mimo to udělena
podpora na vystavění hospodářských
budov jako stodol, stájí a pod. Souhrn všech
místností v domech činí 164.476, z
čehož připadá na nájemní
domy 83.762 a na rodinné domky 80.714.
| Celkový stavební náklad všech podporovaných staveb obnášel | 4.131,782.167,- Kč |
| státem zaručené hypotekární zápůjčky | 2.686,999.285,- Kč |
| roční annuita | 172,330.555,10 Kč |
| Roční příspěvek na zúrokování a umoření platí se z částky | 515,169.366,- Kč |
| a to obnosem | 7,45338788,Kč. |
| Podpora ve způsobě přímé zápůjčky družstvům státních zaměstnanců činí | 85,630.000,- Kč |
| podpora ve způsobě příspěvku jednou pro vždy na provisorní stavby | 4,854.970,- Kč |
| podpora ve způsobě přímé zápůjčky na dokončení staveb z roku 1919 a 1920 | 13,126.800,- Kč. |
Ku podpoře stavebního ruchu jest mimo to určen
výnos státní losové výpůjčky,
povolené zákonem o stavebním ruchu č.
100/1921 Sb. z. a n.
Zákonem č. 98/1919 Sb. z. a n., byl zřízen
Státní bytový fond, který se dotuje
každoroční rozpočtovou položkou
2,000.000 Kč až dosáhne výše 25,000.000
Kč. Státní bytový fond nastoupil na
místo bývalého rakouského státního
bytového fondu pro péči o malé byty,
jehož práva a závazky převzal.
Státní bytový fond může poskytovati
záruky za druhořadé hypotekární
zápůjčky na stavby obecně prospěšných
stavebních sdružení, obcí a jiných
veřejnoprávních korporací.
Další vybudování státního
bytového fondu jest nejbližším úkolem
státní bytové péče, a to tím
naléhavějším, že od roku 1924 nebyl
již vydán další zákon o stavebním
ruchu. Jde o to, aby působnost fondu byla rozšířena
i na stavby soukromé, a mimo to, aby fond byl vydatně
dotován a tak zorganisován, aby jim byl zabezpečen
rozvoj stavebního ruchu v celém státě
v míře nutné ke zdolání bytové
krise.
Tento cíl sleduje vládní návrh zákona
o stavebním příspěvku, ochraně
nájemníků a stavebním ruchu (bytového
zákona).
Tato osnova upravuje státní podporu stavebního
ruchu v souvislosti s ochranou nájemníků
tak, že zavádí na přechodnou dobu stavební
příspěvek, vybíraný z bytů
ve starých domech ve prospěch státního
bytového fondu.
Po vyrovnání nájemného mezi domy starými
a novými mohla by se státní podpora staveb
omeziti na pouhou záruku za hypotekární zápůjčky
a na poskytnutí výhod daňových.
Hospodářské poměry československé republiky nedovolily do konce března 1925, aby bylo přikročeno k podpoře nezaměstnaných podle t. v. gentského systemu (zákon č 267/1921 Sb. z. a n.). Až do té doby řídila se péče o nezaměstnané zákonem č. 322/1921 Sb. z. a n., který byl naposledy prodloužen do konce března 1925 zákonem č. 139/1924 Sb. z. a n. Podle těchto zákonných předpisů bylo na podporách v nezaměstnanosti vyplaceno v roce 1924 143,227.367,48 Kč,
od 1. ledna do 31. března 1925 35,536.389,15 Kč.
Od 1. dubna 1925 jest v platnosti gentský systém,
podle něhož bylo vyplaceno v době od 1. dubna
do 31. prosince 1925 na státním příspěvku
z pokladny státní 3,814.015,64. Přibližně
stejná částka byla vyplacena odborovými
organisacemi z jich vlastních prostředků.
Počet osob, podporovaných prostřednictvím
odborových organisací (podle gentského systému)
činil v roce 1925 (stav posledního týdne
v měsíci):
| Duben | 2.372 | 1.005 | 3.377 | 794 | 215 | 1.009 |
| Květen | 2.470 | 1.668 | 4.138 | 293 | 52 | 345 |
| Červen | 3.409 | 2.189 | 5.598 | 393 | 95 | 488 |
| Červenec | 3.844 | 2.769 | 6.613 | 285 | 88 | 373 |
| Srpen | 4.061 | 2.877 | 6.938 | 229 | 143 | 372 |
| Září | 4.496 | 4.860 | 9.356 | 280 | 139 | 419 |
| Říjen | 5.009 | 5.509 | 10.518 | 309 | 143 | 452 |
| Listopad | 6.250 | 5.708 | 11.958 | 295 | 95 | 390 |
| Prosinec | 10.567 | 5.990 | 16.557 | 541 | 98 | 639 |
| Úhrnem | 42.478 | 32.575 | 75.053 | 3.419 | 1.068 | 4.487 |
Zprostředkování práce v Československé
republice nemá jednotného zákonného
podkladu. V Čechách jest upraveno Zemským
zákonem č. 57/1903 z. z. a spočívá
na autonomii okresní a zemské. Zprostředkování
práce na Moravě a ve Slezsku spočívá
na nařízení č. 509/1917 ř.
z. Střediskem činnosti zprostředkovací
jest pro Moravu Zemský úřad práce
v Brně, pro Slezsko v Opavě. Na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi jsou orgány zprostředkování práce
Zemský úřad práce pro Slovensko v
Bratislavě a státní zprostředkovatelna
práce v Užhorodě. Jim podléhají
zprostředkovatelny práce pro průmyslové
dělnictva, zřízené v nejdůležitějších
místech na podkladě zákonného článku
XVI. z r. 1916. Vedle zprostředkovatelen práce pro
dělnictvo, činné v průmyslu, obchodu
a hornictví, existují na Slovensku zvláštní
zprostředkovatelny pro sezonní dělnictvo
zemědělské, které každoročně
odchází ve velkém počtu na polní
práce nejen do tuzemska, nýbrž i do ciziny.
Zprostředkování práce do ciziny jest
svěřeno Zemskému ústřednímu
úřadu práce v Praze. Tento úřad
organisuje transporty dělníků do ciziny po
předchozím sjednání pracovních
smluv, schválených ministerstvem sociální
péče. Dělnictvo, které se přihlásilo
na práci do ciziny v roce 1925, náleželo hlavně
kovopracovníkům, horníkům, dělníkům
cukrovarnickým a zemědělským. Najímání
dělnictva do ciziny povoluje se toliko v těch případech,
kde nelze očekávati, že by odchodem dělnictva
byly poškozeny domácí národohospodářské
zájmy.
Dosavadní roztříštěnosti předpisů
upravujících zprostředkování
práce v jednotlivých územích Československé
republiky má býti čeleno v budoucnu zákonem.
K provádění zákona o domácké
práci (č. 29/1920 Sb. z. a n.) zřízeno
5 ústředních komisí pro tato výrobní
odvětví: oděvnictví, obuvnictví,
textilnictví a perleťářství,
24 obvodních komisí a to: 8 pro oděvnictví,
6 pro obuvnictví, 8 pro textilnictví, 1 pro perleťářství
a 1 pro košikářství.
Závodní výbory (zákon č.
330/1921 Sb. z. a n.) působí v každém
samostatném výdělečně činném
závodě (mimo podniky hornické), v němž
jest trvale (celoročně) zaměstnána
aspoň 30 zaměstnanců a jenž trvá
aspoň půl roku od zahájení výroby.
Počet závodních výborů (pokud
zjištěno) byl v roce 1925: v Čechách
1450, na Moravě 213, ve Slezsku 104, na Slovensku 54, v
Podkarpatské Rusí 2, celkem 1823. Ve skutečnosti
jest jich asi přes 2000.
V podnicích hornických slouží ochraně
zaměstnanců závodní a revírní
rady (zákon č. 144/1920 Sb. z. a n.), jež
náleží však do resortu ministerstva veřejných
prací.
O úřední činnosti živnostenských
inspektorů podává ministerstvo sociální
péče každoročně zvláštní
obsáhlou zprávu.
Živnostenská inspekce jist instituce státního
dozoru nad zachováváním zákonů
a příslušných předpisů
ve všech oborech ochrany živnostenského dělnictva
učebně práce dětské a domácké,
vedle této hlavní své činnosti vykonává
celou řadu úkonů souvisejících
se záležitostmi živnostenské a průmyslové
výroby a s řešením hospodářských
a sociálních otázek dělnických
Znalost jednak veškerých závodních a
výrobních poměrů, zejména též
po stránce technické, jednak hospodářských
poměrů ve výrobě zúčastněných
činitelů, zvláště sociálních
poměrů dělnických, legitimuje plně
orgány této instituce k řečeným
úkolům a určuje i pro budoucnost její
význam a další působnost.
V obor u hlavní své činnosti, t. j. technické
ochrany života a zdraví živnostenského
dělnictva, zůstává předním
programem instituce sledování všech nových
vymožeností na poli ochranné techniky a živnostenské
hygieny a příprava návrhů na vydávání
dalších nových ochranných předpisů,
resp. doplňování předpisů již:platných
s ohledem na nové i měnící se výrobní
methody a technický pokrok.

