Nemocenské pojištění prováděly
do 30. června 1926 nemocenské pokladny okresní,
zemědělské, společenstevní,
gremiální, spolkové, zapsané pomocné
a závodní, úhrnem bylo všech druhů
pokladen v celé republice ke konci roku 1925 asi 500. Všechny
tyto pokladny jsou sdruženy ve svazy, jichž bylo ke
konci roku 1925 5, při čemž Zemská úřadovna
pro dělnické pojištění v Bratislavě
funguje jakožto svaz nemocenských pokladen na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi. Dnem 1. července 1926 nabyl
účinnosti zákon č. 221/ 1924 Sb. z.
a n. o pojištění zaměstnanců
pro případ nemoci, invalidity a staří.
Pojištění nemocenské provádějí
nemocenské pojišťovny: okresní, zemědělské,
závodní, společenstevní (gremiální),
spolkové a zapsané pomocné; pojištění
invalidní a starobní provádí Ústřední
sociální pojišťovna.
Ministerstvo sociální péče provádí
dozor nad Ústřední sociální
pojišťovnou, která opět vede dozor nad
nemocenskými pojišťovnami, jeví se tedy
dozor ministerstva sociální péče na
pojištění nemocenské pouze způsobem
nepřímým. V ohledu finančním
není ministerstva sociální péče
vůbec na otázce pojištění tohoto
súčastněno, právě z té
příčiny, že přímý
dozor a tedy i event. revise nemocenského pojištění
provádí Ústřední sociální
pojišťovna.
Zákon č.221/1925 Sb. z. a n. o nemocenském
pojištění veřejných zaměstnanců
nabyl účinností dnem 1. května 1926
v části organisační, dnem 1. srpna
1926 v částí dávkové, tím
vznikl nový obor působnosti ministerstva sociální
péče v ohledu dozoru nad tímto pojišťováním.
Pokud jde a administrativu ve věcech nemocenského
pojištění, byla sice odňata přímá
dozorčí i organisační působnost
ministerstvu sociální péče, přeneseny
byvše na Ústřední sociální
pojišťovnu. Než ve věcech rozhodování
ponechána i nadále působnost státní
správě, takže správní judikatura
ve věcech nemocenského pojištění
nedojde zmenšení, ba naopak lze souditi, že za
praxe nového zákona dojde ještě značného
zvýšení.
Zákon č. 148/1925 Sb. z.a n. o pojištění
osob samostatně hospodařících pro
případ invalidity a stáří
nenabyl dosud účinnosti.
Úrazové pojištění provádějí
Úrazové pojišťovny dělnické
pro Čechy v Praze a pro Moravu a Slezsko v Brně,
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi Zemská úřadovna
pro dělnické pojišťování
v Bratislavě. Ministerstvo sociální péče
na ně dozírá po stránce organisační,
správní i hospodářské, rozhoduje
v poslední instanci ve sporech o pojistnou povinnost a
zařazení podniků, jakož i ve sporech
příspěvkových.
Po stránce hospodářské snaží
se podle možnosti v zájmu zlevnění výroby
snižovati správní náklady úrazového
pojištění a podporou i propagací zábrany
úrazové obmeziti nebezpečí podnikových
úrazů.
V dohodě se zúčastněnými ministerstvy
dozírá též na úrazové
zaopatření zaměstnanců podniků,
které byly podle § 4. úrazového zákona
pojistné povinnosti sproštěny.
Hledí též zlepšiti osud starých
důchodců, jejichž důchody bylý
vyměřeny na základě nízké
předválečné mzdy zatím aspoň
zavedením drahotních příplatků
a dbá, aby našim příslušníkům
dostalo se potřebné ochrany proti cizozemským
nositelům pojištění, pokud odpírají
výplatu důchodů.
V zájmu zjednodušení celé agendy úrazového
pojištění připravuje se jednotná
jeho úprava pro celé území republiky
za současné jeho reformy, aby vyhovovalo moderním
požadavkům. Zejména zamýšlí
se nově upraviti rozsah pojištění, účast
podniků na nákladech pojištění
a některá dávková ustanovení.
Pensijní pojištění provádí
Všeobecný pensijní ústav se 6 zemskými
úřadovnami a 42 náhradími ústavy.
Stát zasahuje ze svých prostředků
jen pokud změnou státoprávních poměrů
jsou ohroženy nároky pojištěnců,
resp. důchodců, tím, že platí
zálohou důchody pojištěnců, za
něž dosud nebyla z náhradního ústavu
za dobu před převratem převedena premiová
reserva na Všeobecný pensijní ústav,
takže tam nenabyli ještě potřebné
doby čekací (§ 2. pol. 3.). Dále přispívá
stát na Hlučínsku na pojištění
převzaté z říšskoněmeckého
dělnického pojištění (§
2. pol. 4.).
Pensijní pojištění soukromých
zaměstnanců stojí právě před
důkladnou reformou od základu, neboť zvláštní
odbornou komisí jest již vypracována novelisace
pensijního zákona s tendencí, aby pensijní
základna byla podstatně zvýšena, a dále
má býti vybudováno také zvláštní
pojištění těchto soukromých zaměstnanců
proti nemoci, čímž by soukromí zaměstnanci
byli svým samostatným sociálním pojištěním
(t. j. nemocenským, invalidním a starobním
pojištěním) postaveni na roveň ostatním
zaměstnancům, podléhajícím
pojištění podle zákona č. 221/1924
Sb. z. a n.
Rámcovým zákonem č. 199/1919 Sb. z.
a n. byl dán podklad péči o válečné
poškozence. Směrnice k provádění
péče o válečné poškozence
dal zákon č. 142/1920 Sb. z. a n., novelovaný
zákonem č. 39/1922 Sb. z. a n.
Váleční invalidé mají
nárok na léčení, pokud jde
o léčení chorob neb zranění,
přivoděných ve službě vojenské.
K léčení patří i poskytování
prothés válečným invalidům.
Vedle zákonné péče provádí
ministerstvo sociální péče prostřednictvím
úřadů pro péči o válečné
poškozence péčí charitativní.
S péčí o válečné poškozence
souvisí podpora invalidního družstevnictví
(zákon č. 87/1922 Sb. z. a n. a vládní
nařízení č. 150/1922 Sb. z. a n.).
V letech 1919-1924 bylo poskytnuto invalidním družstvům
půjček ve výši 5,512.682 Kč.
Ke kanci roku 1924 bylo 131 družstev invalidních (82
v Čechách, 37 na Moravě a ve Slezsku a 12
na Slovensku).
|
| ||||||||
| Česká zemská komise pro péči o mládež v Praze | 3,595.983,85 | 3,161.413,60 | |||||||
| Česká zemská komise péče o mládež v Brně | 1,180.132,84 | 1,462.629,78 | |||||||
| Česká zemská ústředna pro péči o mládež v Opavě | 119.620,43 | 135.804 23 | |||||||
| Deutsche Landeskommission für Kinderschutz u. Jugendfürsorge v Liberci | 3,378.417,06 | 3,376.332,13 | |||||||
| Deutsche Landeskommission für Kinderschutz u. Jugendfürsorge v Brně | 663.902,96 | 780.361,40 | |||||||
| Deutsche Landeskommission für Kinderschutz u. Jugendfürsorge v Opavě | 410.101,67 | 478.605,41 | |||||||
| Celkem | 9,348.158,81 | 9,395.146,55 | |||||||
| Okresní péče o mládež | |||||||||||||
| Odbory Ochrany matek a dětí (kojenců) | |||||||||||||
| Poradny pro matky a kojence | |||||||||||||
| Jesle | |||||||||||||
| Útulky pro rodičky a kojence | |||||||||||||
| Opatrovny a mateřské školy | |||||||||||||
| Denní útulky | |||||||||||||
| Dětské domovy, sirotčince a pod. | |||||||||||||
| Státní dětské domovy a sirotčince | |||||||||||||
| Učňovské besídky | |||||||||||||
| Učňovské útulky | |||||||||||||
| Ústavy pro zanedbanou mládež | |||||||||||||
| Ústavy pro slepé | |||||||||||||
| Ústavy pro hluchoněmé | |||||||||||||
| Ústavy pro zmrzačelé | |||||||||||||
| Ústavy pro epileptické | |||||||||||||
| Ústavy pro slabomyslné | |||||||||||||
| Celkem | |||||||||||||
| v Čechách | 923 | 13.039 | 8.151 | 9.143 | 1.875,845.985,- |
| na Moravě a ve Slezsku | 194, | 1.962 | 3.095 | 3.542 | 449,607.559,- |
| na Slovensku | 152 | 2.062 | 1.521 | 1.594 | 321,541.400,- |
| Úhrnem | 1.269 | 17.068 | 12.767 | 14.279 | 2.646,794.944,- |
| v Čechách | 970 | 8.231 | 325 | 381 | 576,773.663,- |
| na Moravě a ve Slezsku | 331 | 3.052 | 246 | 250 | 255,527.991,- |
| na Slovensku | 80 | 794 | 47 | 47 | 41,148.248,- |
| Úhrnem | 1.381 | 12.077 | 618 | 678 | 873,449.902,- |
| v Čechách | 749 | 5.713 | 5.907 | 6.653 | 775,196.945,- |
| na Moravě a ve Slezsku | 348 | 2.283 | 3.758 | 4.302 | 349,978.000,- |
| na Slovensku | 62 | 411 | 753 | 830 | 48,988.600,- |
| Úhrnem | 1.159 | 8.407 | 10.418 | 11.785 | 1.174,163.545,- |
| družstev | 923 | 13.039 | 8.151 | 9.143 | 1.875,645.986,- |
| obcí | 970 | 8.231 | 325 | 381 | 576,773.663,- |
| soukromníků | 749 | 5.713 | 5.907 | 6.653 | 775,196 945,- |
| Úhrnem | 2.642 | 26.983 | 14.383 | 16.177 | 3.227,616.593,- |
| družstev | 194 | 1.962 | 3.095 | 3.542 | 449,607.559,- |
| obcí | 381 | 3,052 | 246 | 250 | 255,527.991,- |
| soukromníků | 348 | 2.283 | 3.758 | 4.302 | 349,978.000,- |
| Úhrnem | 873 | 7.297 | 7.099 | 8.094 | 1.055,118.550,- |
| družstev | 152 | 2.062 | 1.521 | 1.594 | 321,541.400,- |
| obcí | 80 | 794 | 47 | 47 | 41,148.248,- |
| soukromníků | 62 | 411 | 753 | 830 | 48,988.600,- |
| Úhrnem | 294 | 3.267 | 2.321 | 2.471 | 411,678.248,- |
| družstev | 1.269 | 17.063 | 12.767 | 14.279 | 2.646,794.944,- |
| obcí | 1.381 | 12.077 | 618 | 678 | 873,449.902,- |
| soukromníků | 1.159 | 8.407 | 10.418 | 11.785 | 1.174,163.545,- |
| Dohromady | 3.809 | 37.547 | 23.803 | 26.742 | 4.694,408.391,- |
| Čechy | 206.410,59 | 442.698,34 | 326.806,95 | 351.237,41 | 1,031.625,36 | 1,396.618,59 | 3,715.297,24 |
| Morava | |||||||
| Slezsko | |||||||
| Slovensko | |||||||
| Úhrn | 206.410,59 | 402.698,34 | 326.806,95 | 351.237,41 | 1,031.625,36 | 1,896.518,59 | 3.715.297,24 |
| Podkarpatská Rus | 5.074,20 | 325,- | 9.102,- | 13.719,- | 7.064,97 | 10.046,83 | 45.332,- |
| Čechy | 651.638,35 | 646.331,13 | 1,105.249,57 | 906.665,02 | 1,286.315,89 | 2,146.799,28 | 6,692.999,24 |
| Morava | |||||||
| Slezsko | |||||||
| Slovensko | |||||||
| Úhrn | 651.638,35 | 646.331,13 | 1,105.249,57 | 906.665,02 | 1,236.315,89 | 2,146.799,28 | 6.692.999,24 |
| Podkarpatská Rus | 2.852,20 | 13.100,10 | 13.190,10 | 15.108,97 | 7.831,- | 2.208,- | 54.290,37 |
| Úhrnem | 1,595.765 | 769.295 | 478.715 | |
| Úhrnem | 2,356.198 | 760.388 | 532.370 | |
| Úhrnem | 3,699.478 | 983.698 | 754.495 | |
| Úhrnem | 2,227.276 | 1,084.547 | 777.857 | |
| Leden | 140.277 | 66.620 | 48.421 | |
| Únor | 135.610 | 69.560 | 47.764 | |
| Březen | 134.119 | 77.403 | 52.033 | |
| Duben | 136.280 | 88.429 | 61.607 | |
| Květen | 114.314 | 81.859 | 54.842 | |
| Červen | 99.637 | 74.449 | 45.751 | |
| Červenec | 98.159 | 68.209 | 40.576 | |
| Srpen | 101.764 | 70.381 | 38.807 | |
| Září | 149.610 | 104.872 | 71.607 | |
| Říjen | 130.568 | 124.146 | 92.668 | |
| Listopad | 94.161 | 58.756 | 37.059 | |
| Prosinec | 89.493 | 42.800 | 25.320 | |
| Úhrnem | 1,423.992 | 927.484 | 616.455 | |
| Leden | 110.253 | 48.183 | 30.238 | |
| Únor | 118.056 | 54.991 | 38.656 | |
| Březen | 132.042 | 65.499 | 41.518 | |
| Duben | 142.392 | 73.544 | 50.352 | |
| Květen | 139.527 | 67.757 | 44.412 | |
| Červen | 131.544 | 68.589 | 46.291 | |
| Úhrnem | 773.814 | 378.563 | 246.367 |
| Leden *) | 4.789 | 5.978 | 10.767 | 47.613 | 14.263 | 61.876 | 994,2 | 238,6 | 574,6 | 20,9 | 13,1 | 13,4 |
| Únor *) | 6.237 | 6.745 | 12.982 | 47.572 | 11.507 | 62.079 | 762,4 | 215,1 | 478,2 | 20,9 | 13,3 | 18,7 |
| Březen *) | 7.250 | 7.474 | 14.724 | 46.950 | 17.138 | 64.088 | 647,6 | 229,3 | 435,3 | 21,1 | 15,7 | 19,0 |
| Duben *) | 6.735 | 8.914 | 13.649 | 45.961 | 20.137 | 66.098 | 682,4 | 291,2 | 484,3 | 20,2 | 18,4 | 19,6 |
| Květen *) | 4.187 | 6,643 | 12.830 | 45.538 | 23.453 | 68.991 | 736,0 | 353,0 | 537,7 | 20,0 | 21,5 | 20,5 |
| Červen *) | 6.804 | 6.441 | 13.245 | 45.224 | 24.148 | 69.372 | 665,0 | 376,5 | 523,8 | 19,9 | 22,1 | 20,6 |
*) V datech zahrnuti i učňové.
1) Přihlášení u všech zprostředkovatelen.
2) Úředníci, dělníci,
nádeníci, bez příslušníků
vojska, státní a veřejné služby
a domácího služebnictva.
| Čechy | 17.741 | 24.620 | 8.848 | 7.239 | 2.400 | 2.488 | 3.229 | 2.171 | 69.736 |
| Morava a Slezsko | 9.100 | 8.249 | 2.751 | 2.524 | 961 | 1.053 | 1.165 | 832 | 26.635 |
| Slovensko | 5.401 | 9.025 | 3.475 | 3.016 | 1.034 | 1.150 | 1.450 | 750 | 25.301 |
| Dohromady | 32.242 | 41.894 | 15.074 | 12.779 | 4.395 | 4.691 | 5.844 | 3.753 | 121.672 |
| Podkarpatská Rus | 1.629 | 1.448 | 456 | 356 | 158 | 199 | 255 | 144 | 4.645 |
| Dohromady | 33.871 | 43.342 | 15.530 | 13.135 | 4.553 | 4.890 | 6.099 | 3.897 | 126.317 |
| 1. Zákonité požitky válečných invalidů | 452,191.749 | 194,261.537 | 143,002.562 | 789,455.848 | 29,146.915 | 818,602.763 |
| 2. Zákonité požitky pozůstalých po válečných poškozencích a padlých vojínech | 663,757.009 | 290,845.002 | 283,482.212 | 1.238,084.223 | 62,976.674 | 1.301,060.897 |
| 3. Léčení válečných poškozenců | 18,231.134 | 6,065.888 | 5,014.787 | 19,311.809 | 292.676 | 19,604.485 |
| 4. Péče o amputované válečné poškozence | 35,421.052 | 11,278.381 | 10,255.632 | 56,956.065 | 571.322 | 17,526.387 |
| 5: Náklad na poradní sbor | 44.072 | 17.356 | 1.700 | 63.128 | 63.128 | |
| 6. Zákonité požitky válečných invalidů, (50 %) drahotní přirážka | 177,870.513 | 81,982.030 | 90,694.428 | 350,501.971 | 14,765.481 | 365,267.452 |
| 7. Zákonité požitky pozůstalých po válečných poškozencích a padlých vojínech, (50 %) drahotní přirážka | 302,19.466 | 138,389.673 | 155,368.883 | 595,950.022 | 31,545.202 | 627,495.224 |
| 8. Léčení válečných poškozenců (mimořádné výdaje) | 3,834.546 | 6,059.409 | 647.467 | 10,541.422 | 77.642 | 10,619.064 |
| 9. Péče o amputované válečné poškozence | 11,099.958 | 1,384.293 | 350.710 | 12,834.961 | 51.962 | 12,886.923 |
| 10. Sociální péče o válečné poškozence a pozůstalé po vojínech | 41,590.166 | 17,036.836 | 11,796.456 | 70,423.458 | 1,794.557 | 72,218.015 |
| Celkem | 1.706,237.565 | 747,320,406 | 700,564.837 | 3.154,122.808 | 191,222.431 | 295,345.239 |
| Administrativa | 55,647.238 | 26,904.405 | 28,467.917 | 111,019.560 | 3,481.499 | 114,501.059 |
| Sociálně lékařské prohlídky | 6,683.728 | 5,022.420 | 3,407.002 | 15,113.150 | 700.111 | 15,813.261 |
| Celá péče o válečné poškozence | 1.768,568.531 | 779,247.231 | 732,439.756 | 3.280,255.518 | 145,404.041 | 425,659.559 |
| Kap. 21., tit. 4. | ||||||
| za rok 1919 | 5,948.015 | 1,706.356 | 7,654.371 | 7,664.371 | ||
| " " 1920 | 32,221.618 | 47,997.579 | 10,366.929 | 90,586.126 | 192.184 | 90,778.310 |
| " " 1921 | 82,168.931 | 99,250.121 | 60,679.675 | 242,098.727 | 2,967.022 | 245,065.741 |
| " " 1922 | 240,672.660 | 151,946.188 | 135,655.904 | 528,276.752 | 7,018.963 | 536,295.711 |
| " " 1923 | 310,704.055 | 109,949.908 | 154,993.586 | 635,647.549 | 32,528.235 | 668,175.784 |
| " " 1924 | 504,278.543 | 175,914.682 | 174,372.967 | 854,566.192 | 56,861.358 | 911.427.550 |
| " " 1925 | 377,107.180 | 134,709.732 | 134,312.631 | 646,129.543 | 32,546.230 | 678,675.773 |
| " " 1926 do 30./6. | 155,467.529 | 57,770.665 | 62,058.064 | 275,296.258 | 13,290.049 | 288,586.307 |
| Celkem | 1.768,568.531 | 779,247.231 | 732,439.756 | 3.280,255.518 | 145,404,041 | 425,669.559 |
| 1. Počet válečných invalidů, přihlášených o důchod vůbec a vedených v patrnosti | 152.625 | 66.290 | 68.831 | 6.500 | 294.246 |
| 2. Počet válečných invalidů, jimž důchod byl přiznán | 76.600 | 29.200 | 27.800 | 5.000 | 138.600 |
| 3. Počet válečných invalidů, jimž důchod se vyplácí | 69.736 | 26.635 | 25.301 | 4.645 | 126.317 |
| 1. Počet válečných vdov, přihlášených o důchod | 82.503 | 31.760 | 41.623 | 5.900 | 161.786 |
| 2. Počet válečných vdov, jimž důchod byl přiznán | 58:800 | 20.100 | 26,400 | 4.500 | 109.800 |
| 3. Počet válečných vdov, jimž důchod se vyplácí | 53.587 | 18.368 | 24.068 | 4.110 | 100.133 |
| 1. Počet válečných sirotků, přihlášených o důchod | 158.355 | 70.459 | 83.514 | 14.400 | 326.728 |
| 2. Počet válečných sirotků, jimž důchod byl přiznán | 126.300 | 51.000 | 56.900 | 11.200 | 245.400 |
| 3. Počet válečných sirotků, jimž důchod se vyplácí | 105.838 | 46.484 | 51.879 | 10.713 | 214.914 |
| 1. Počet válečných předků, přihlášených o důchod | 66.981 | 33.874 | 26.420 | 7.500 | 134.775 |
| 2. Počet válečných předků, jimž důchod byl přiznán | 41.900 | 22.800 | 16.500 | 5.100 | 86.300 |
| 3. Počet válečných předků, jimž důchod se vyplácí | 38.185 | 20.876 | 15.081 | 4.774 | 78.916 |
| 1. Počet všech válečných poškozenců, přihlášených o důchod vůbec a vedených v patrnosti | 460.464 | 202.383 | 220.388 | 34.300 | 917.535 |
| 2. Počet všech válečných poškozenců, jimž důchod byl přiznán | 303.600 | 123.100 | 127.600 | 25.800 | 580.100 |
| 3. Počet všech válečných poškozenců, jimž důchod se vyplácí | 267.346 | 112.363 | 116.329 | 24.242 | 520.280 |
| 1. Počet válečných slepců úplných | 220 | 81 | 68 | 20 | 389 |
| 2. Počet válečných slepců praktických (t. j. takových, u nichž schopnost vidění nebyla sice úplně zničena, avšak přece snížena tak, že nevidí, rozeznávajíce pouze tmu a světlo, pohyb ruky v malé vzdálenosti před, očima a pod. | 119 | 40 | 39 | 10 | 208 |
| 3. Počet válečných invalidů, bezmocných, potřebujících stálé pomoci osoby druhé | 250 | 220 | 90 | 5 | 565 |
| 1. Počet válečných invalidů, jichž výdělečná schopnost byla snížena o | |||||
| a) 20 - 100 % | 89.927 | 31.566 | 28.500 | 5.300 | 155.293 |
| b) 0 - 19 % | 27.404 | 10.623 | 8.000 | 950 | 46.977 |
V návrhu rozpočtu na rok 1927 preliminují
se výdaje této kapitoly částkou
838,2 mil. Kč.
V rozpočtu na rok 1926 byly preliminovány výdaje ministerstva sociální péče (kap. 21. a 21.A.) částkou 853,5 mil. Kč,
preliminuje se tedy pro rok 1927 méně o 15,3 mil.
Kč.
| Vyloučí-li se z celkové sumy výdajů rozpočtu na rok 1926 | 853,5 mil. Kč |
| náklady na potřeby investiční, jež preliminovány byly v r. 1926 kapitole 21., tit. 6. částkou | 1,6 mil. Kč, |
| v kapitole 21.A., tit. 6. částkou | 1,5 mil. Kč, |
| tudíž celkem částkou | 3,1 mil. Kč, |
| činí výdaje na rok 1926 preliminované | 850,4 mil. Kč. |
| Jsou tedy výdaje preliminované na rok 1927 částkou | 838,2 mil. Kč, |
| nižší o | 12,2 mil. Kč |
| než výdaje kapitoly 21. a 21.A. v roce 1926. |
Proti rozpočtu kapitoly 21. a 21.A. na rok 1926 dlužno
uvésti tato význačnější
zvýšení, resp. snížení rozpočtových
položek:
"Náklad na zařízení ministerstva"
zvýšen o 0,1 mil. Kč vzhledem k tomu, že
v roce 1927 přesídlí celé ministerstvo
do nové úřední budovy.
Úvěr na "Přípravné práce
k vybudování sociálního pojištění"
snížen o 0,2 mil. Kč vzhledem k tomu, že
hlavní práce spojené s uzákoněním
sociálního pojištění jsou již
provedeny. Potřeba na "Placení zálohou
důchodův úrazových, pensijních
a j." zvýšena o 0,3 mil. Kč vzhledem ke
skutečné potřebě.
Úvěr na "Zabírání bytů
v bytových obvodech (úhrada závazků)"
snížen o 0,1 mil, Kč v důsledku postupné
likvidace této akce, naproti tomu úvěr na
"Podporu staveb obytných domů z roku 1919 až
1924" zvýšen o 15,0 mil. Kč, ježto
postupem vyúčtování staveb již
povolených stoupne i náklad na placení anuit
a státních příspěvků.
Při péčí o mládež byl
osobní i věcný náklad státních
ústavů na Slovensku zvýšen celkem o
0,8 mil. Kč vzhledem ke stále vzrůstajícímu
počtu chovanců dětských domovů.
Také úvěr na "Podpory na sociální
zařízení pro péči o mládež
a na ochranu matek a kojenců" zvýšen byl
o 1,4 mil. Kč v důsledku toho, že do položky
této zařazena byla i podpora na Čsl. Červený
Kříž pro rok 1927.
Další snížení vykazuje potřeba
na "úřady pro péči o válečné
poškozence" a sice na výdajích osobních
o 19 mil. Kč a u tiskopisů o 0,3 mil. Kč
hlavně v důsledku dokončení prací
spojených s prvním vyměřením,
důchodů.
Položky: "Všeobecné výdaje"
a "Zákonité požitky válečných
invalidů" sníženy byly úhrnem a
60 mil. Kč, naproti tomu však položky 2. a 7.
"Zákonité požitky pozůstalých
po válečných poškozencích a padlých
vojínech" byly zvýšeny úhrnem o
6,0 mil. Kč vzhledem k tomu, že v důsledku
provedeného vyměření důchodů
lze nyní potřeby tyto preliminovati přesněji
než v letech dřívějších.
Úvěr na "Léčení válečných
poškozenců" byl snížen o 0,1 mil.
Kč vzhledem ke klesající potřebě.
Z téhož důvodu sníženy byly i úvěry
na "Péči o amputované válečné
poškozence" o 0,4 mil. Kč a na "Sociální
péči o válečné poškozence
a pozůstalé po vojínech" o 0,6 mil.
Kč.
Vzhledem k očekávané skutečné
potřebě byly sníženy úvěry
na "Péči o družstva konsumní a
výrobní dělnická" o 0,3 mil.
Kč a na "Péči o přistěhovalce
a vystěhovalce" o 0,4 mil. Kč.
Úvěr na "Péči o nezaměstnané"
snížen byl o 17,1 mil. Kč v důsledku
dosavadních zkušeností se systémem Gentským.
| Příjmy na rok 1927 preliminují se částkou | 14,7 mil. Kč, |
| tedy proti částce pro rok 1926 preliminované | 11,3 mil. Kč, |
| více o | 3,4 mil. Kč. |
Proti rozpočtu kapitoly 21. a 21.A. na rok 1926 je úhrada
zvýšena při následujících
položkách:
"Náhrady vlastníkům domů a úroky
z prodlení" o 3,4 mil. Kč v důsledku
pokročivšího vyúčtováni
staveb; "Náhrady ošetřovného od
obcí a osob zákonem povinných" při
péči o mládež o 0,1 mil. Kč,
kteréžto zvýšení, odpovídá
preliminované vyšší potřebě
a očekávanému výsledku intensivnějšího
vymáhání náhrady na domovských
obcích; při péči o válečné
poškozence "Splátky na poskytnuté zápůjčky"
o 0,5 mil. Kč vzhledem k očekávanému
nižšímu výsledku splátek a "Výtěžek
z biografů" o 0,3 mil. Kč podle očekávaného
skutečného výsledku.
Rozsah činnosti ministerstva pro zásobování
lidu, vyvolaného mimořádnými válečnými
a poválečnými poměry, přizpůsoboval
se postupně vývoji hospodářských
poměrů a s jejich ustálením omezuje
se na sledování úkolů povahy normální.
Postupem času dostaly se jednotlivé akce z obsáhlé
dříve agendy ministerstva pro zásobování
lidu do stadia likvidace, jako zejména poválečné
a přechodné hospodaření, moučná
dávka, akce středostavovská a zásobovací
základny na Slovensku. Likvidace přechodného
hospodaření byla úplně skončena
a ústředny zlikvidovány. Nevyřízené
případy zrušených ústředen
jsou pak dosud předmětem soudních sporů,
jež ministerstvo provádí.
Pokud pak jde o dobu příští, bude státní
správě pokud možno i nadále pečovati
o to, aby hladina cenová přizpůsobila se
hladině důchodové.
| V návrhu rozpočtu na rok 1927 preliminují se výdaje této kapitoly částkou | 10,9 mil. Kč, |
| tedy proti částce na rok 1926 preliminované u kapitoly 22. a 22.A. | 13,4 mil. Kč |
| méně o | 2,5 mil. Kč. |
Jako význačnější snížení
proti roku 1926 dlužno uvésti:
Potřeba na "Ústřední správu"
snížena na osobních výdajích
celkem o 0,2 mil. Kč v důsledku spojení agendy
sem spadající s ministerstvem sociální
péče, na věcných výdajích
byly sníženy úvěry na "Akci zlevňovací"
a "Likvidaci vázaného hospodářství"
celkem o 2,0 mil. Kč podle očekávané
potřeby.
Potřeba pro "Úřady pro potírání
lichvy" snížena byla o 0,2 mil. Kč vzhledem
k očekávanému úbytku agendy.
| Příjmy na rok 1927 preliminují se částkou | 0,5 mil. Kč, |
| tudíž stejně, jako v roce 1926. |

