Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy soustředilo v první době činnost
svou hlavně na organisaci vnitřní a na odstranění
nebezpečenství, ohrožujícího
zdraví obyvatelstva poválečným rozšířením
chorob nakažlivých, následky nedostatečné
výživy a poruchami poměrů sociálního
života.
Východní části republiky byly ohroženy
neštovicemi a skvrnitým tyfem. Zorganisovati ochranu
proti těmto zvláště zhoubným
chorobám a zameziti jich rozšíření
bylo prvním úkolem ministerstva zdravotnictví.
Proto do Podkarpatské Rusi vypraven zvláštní
epidemijní vlak, na Slovensku uvedena v činnost
epidemijní autokolona, zřízena revisní
stanice v Bohumíně pro lékařské
prohlídky osob vracejících se z Ruska a isolační
nemocnice v Orlové a Zábřehu n. O. pro umístění
nemocných z revisní stanice vycházejících.
Přenosné isolační baráky pořízeny
jako pohotovost na obranu proti choleře, která se
počala epidemicky objevovati při hranicích
Podkarpatské Rusi, a vybudována řada infekčních
nemocnic a infekčních oddělení při
nemocnicích, do nichž soustředěna i
doprava nemocných pomocí sanitních vozidel
všeho druhu. Stejně bylo nutno vybudovati řadu
desinfekčních ústavů při těchto
nemocnicích a vybaviti je řádně školeným
personálem. K účelům prevence vydán
zákon o povinném očkování proti
neštovicím (z 15. července 1919, č.
412 Sb. z. a n.) a provedeno v nejrozsáhlejší
míře očkování obyvatelstva
proti neštovicím.
Ze Slovenska a Podkarpatské Rusi bylo stále ohlašováno
značné množství případů
poranění osob vzteklými zvířaty.
Bylo proto nutno pomýšleti na zřízení
ústavu pro léčení vztekliny v Československé
republice. Zjednán zatím ústav provisorní
a přičleněn k nemocnici vinohradské.
Pro vystěhovalce zorganisovány jednak přehlídky
na nádražích, jednak dobudována r. 1921
revisní stanice ve Svatobořicích.
V oboru boje protituberkulosního bylo nutno postupovati
prevencí i léčbou. Preventivní činnost
vyžadovala usilovné zdravotnické lidovýchovy
brožurami, filmy, přednáškami a pak zřizování
dispensářů podle potřeby krajů.
Po strance léčebné bylo vydatnými
státními podporami dosaženo toho, že již
v prvních dobách činnosti ministerstva rozmnožen
počet lůžek pro tuberkulosní v lidových
léčebnách, rozšířeny ústavy
již existující, zvláště
dětské, získány isolační
místnosti také pro pokročilejší
a nevyléčitelné fthisiky, použito k
boji protituberkulosnímu nově zřízených
ústavů pro sociální péči
i studentských ústavů zdravotních.
Mimo to účinnými hmotnými podporami
zakládány za pomoci příslušných
korporací ozdravovny, preventoria, lesní školy,
feriální kolonie jakožto prostředky
v boji proti tuberkulose zvláště účinné.
Na prvém místě v této příčině
sluší jmenovati Masarykovu ligu proti tuberkulose,
která zřídila celkem 174 stanic protituberkulosních.
Značné práce vyžadovalo vypracování
podrobného sociálního přehledu tuberkulosy
po stránce statistické i organisační.
Stejně i v péči o pohlavně choré
bylo rozvinouti v době poválečné činnost
zvláště usilovnou a nesoucí se v stejném
rozsahu i způsobu. Na Podkarpatské Rusi založen
v Dolní Apši vzhledem k zvláštním
místním poměrům státní
dispensář pro luetiky a v jiných krajích
řada poraden k účelům preventivním.
Snahy tyta vedly k prohlášení zákona
o potírání pohlavních chorob ze dne
11. července 1922, č. 241 Sb. z. a n., jímž
zrušena posavadní reglementace prostituce, stanovena
povinnost dáti se léčiti a postaráno
o bezplatné léčení nemajetných,
což vyžadovalo řadu nových výdajů.
Statistickými soupisy zjištěna veškerá
data, souvisící s potíráním
pohlavních chorob.
Jiná z chronických chorob přenosných
byl trachom, který byl rozšířen hlavně
na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Obtíže spojené
s hubením této choroby jsou zvláště
veliké a nutily k rozsáhlým a nákladným
opatřením, předpokládajícím
v prvé řadě soustavné zdravotnické
uvědomování lidu.
Dále nabyl v době poválečné
ráz sociální choroby alkoholismus. Boj proti
jeho degeneračním účinkům veden
s počátku od případu k případu
podle zamoření krajů, až soustředěn
v ustanovení zákona ze dne 17. února 1922,
č. 86 Sb. z. a n. Zřízena byla léčebna
pijáků v Tuchlově a hmotné podpory
poskytovány řadě abstinentních organisací.
V zápase jak s akutními, tak chronickými
chorobami nakažlivými bylo nutno ovšem dbáti
i vymožeností hygieny bytové a průmyslové,
které uplatnilo ministerstvo zdravotnictví v zákoně,
jímž vydávají se předpisy k ochraně
osob zaměstnaných v živnostech natěračských,
lakýrnických a malířských,
dále při osnově zákona o inspekci
a zprostředkování práce a při
ratifikaci úmluv usnesených na III. mezinárodní
konferenci práce o volné chvíli dělníků.
Zabezpečení čistoty vzduchu, půdy
a pitné i užitkové vody, důležité
při otázce potírání nakažlivých
chorob traktu zažívacího (cholera, dysenterie,
střevní tyf, paratyfus, střevní katarrhy)
bylo úkolem asanační činnosti ministerstva
zdravotnictví.
Aby byl získán základ pro soustavnou asanační
činnost v československé republice, založen
ministerstvem katastr obcí se zřetelem na poměry
zásobování vodou, kanalisací, očistných
lázní a na něm vybudován asanační
plán. Zřizování vodovodů podporováno
bylo státem a zemí tak, že dostávalo
se obcím, event. družstvům vodním příspěvku
stavebního. Vodovodů skupinových i pro jednotlivé
obce zřízeno bylo od r. 1921 celkem 136. S budováním
vodovodů souměrně vytvářely
se i kanalisační sítě. Z četných
kanalisačních podniků (ve 23 obcích)
zvláště důležité bylo odvodnění
území botičského v obvodu Velké
Prahy, zaujímající oblast se 70.000 obyvateli.
V organisaci činnosti ochranné bylo nutno pojati
i dohled nad potravinami a rozmnožiti počet kontrolních
ústavů. Při zahájení činnosti
ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy byl k účelům zkoumání
potravin, ústav toliko jediný v Praze, který
ovšem nestačil, takže byly nově zřízeny
obdobný ústav v Brně a potravinářská
oddělení při výzkumných ústavech
zemědělských v Bratislavě a Košicích,
jichž působnost vztahuje se na Slovensku a Podkarpatskou
Rus. Za specielní státní výzkumnou
stanici pro kontrolu nad obchodem mlékem a jedlými
tuky byl prohlášen mlékařský
ústav v Praze se svými šesti výzkumnými
stanicemi venkovskými.
Léta válečná působila také
neblaze na stav ústavů léčebných.
Opotřebování inventáře, nedostatek
finančních prostředků vedly ministerstvo
veřejného zdravotnictví k zabezpečení
finanční základny pro tyto ústavy.
Jednak bylo nutno poskytovati rychle finanční podpory
podle potřeby, jednak získati zdroj příjmů,
jimiž by bylo možno povznésti nemocnice na úroveň
moderních ústavů léčebných
tak, aby při tom sloužiti mohly vrstvám co
nejširším. Proto založen fond pro podporu
veřejných nemocnic a ústavů léčebných
ze zvláštní zdravotní přirážky,
jež se vybírá podle zák. z 21. prosince
1926, č. 477 Sb. z. a n., a z 21. prosince 1923, č.
254 Sb. z. a n. Do r. 1926 vydáno na podporách 51,566.323
Kč. Nemocnici pražské odvádí
se ročně 2,400.000 Kč jakožto náhrada
zrušení specielní zdravotní přirážky
z doby dřívější.
Zásadní úprava právních poměrů
ústavů léčebných provedena
byla zákonem z 9. dubna 1920, č. 242 Sb. z. a n.,
který poskytl správě státní
legitimaci ku provádění dozoru po stránce
lékařské i správní ve všech
veřejných ústavech léčebných
i humanitních, a ku převzetí do státní
správy jednotlivých ústavu, pokad to bude
s hlediska státních zájmů žádoucno.
Podle ustanovení tohoto postátněna byla všeobecná
veřejná nemocnice na Král. Vinohradech, v
níž zřízeno též oddělení
radiotherapeutické. Na Ostravsku převzaty do státní
správy býv. obecní nemocnice v Zábřehu
n. G. a býv. obecní nemocnice ve Slezské
Ostravě, jež sloučeny ve státní
nemocnici na Ostravsku s oddělením porodnickým
a infekčním. V Lučenci převzata do
státní správy býv. městská
nemocnice, stejně i v Mukačevě, která
byla rozšířena o pavilon infekční.
V Hustu převzata od Čsl. Červeného
Kříže nemocnice infekční. Celkem
tedy i s nemocnicemi, které připadly státní
správě jako státní majetek uherský,
jest ve státní správě nemocníc
sedm: Vinohrady, Ostrava, Žilina, Lučenec, Bratislava,
Košice, Mukačevo.
Se zřetelem k jich celostátnímu významu
bylo nutno jmenované nemocnice vybudovati po stránce
stavební i administrativní tak, aby hověly
moderním požadavkům vědeckým
i zvláštním úkolům na ně
vloženým. Tak byla zejména vybudována
v Košicích nová státní moderní
nemocnice nákladem ca 50,000.000 Kč. Státní
nemocnice v Bratislavě, jež se stala nemocnicí
klinickou lékařské fakulty Komenského
university, byla rozšířena: zakoupeno býv.
Grand-Sanatorium a upraveno na orthopedickou kliniku o 120 lůžkách,
vybudována milionovým nákladem obytná
budova pro zaměstnance a býv. vila La Franconi přeměněna
v doplněk porodnického oddělení. Státní
nemocnice v Žilině rozšířena byla
o filiálku pro dětské nemoci v Bytčici.
U nemocnice vinohradské vystavěn nový infekční
pavilon. Nemocnice mukačevská zdokonalena přístavbou
infekčního oddělení, vybavením
laboratoře bakteriologicko-diagnostické. Při
nemocnici ostravské zakoupen pozemek ke stavbě dalších
pavilonů.
Pro léčení tuberkulosy dětské
zřízeno provisorium pod názvem léčebný
ústav Šrobárův.
Ve fondovní Všeobecné nemocnici pražské
provedeno rozšíření klinik, vybudována
nově klinika gynekologická, obytný dům
pro lékaře a ošetřovatelstvo, nová
kuchyně a prádelna. Aby bylo ulehčeno přeplnění
pražské nemocnice nemocnými, získán
jako filiální ústav nemocnice v Tuchoměřicích.
Značný vzrůst duševních onemocnění
po světové válce přiměly ministerstvo
zdravotnictví ujati se iniciativně organisace péče
o choromyslné budováním větších
oddělení při státních nemocnicích
na Slovensku a vydatný m subvencováním výstavby
takových oddělení při nestátních
veřejných nemocnicích. Léčebné
za nemajetné choromyslné hradí se na Slovensku
a Podkarpatské Rusi ze státní pokladny.
Jako jedna z hlavních pomůcek diagnostických
jak pro léčení v nemocnicích, tak
pro potírání chorob nakažlivých
zřizovány bakteriologicko-diagnostické stanice,
jichž počet vzrostl na 5 (po 1 v Mor. Ostravě,
Košicích, Mukačevě a 2 v Bratislavě,
vesměs při státních nemocnicích).
K úkolům souvisejícím, s vylíčenou
činností ministerstva veřejného zdravotnictví
bylo potřebí odborně cvičených
sil, takže bylo nutno organisovati výchovu a výcvik
desinfektorů, ošetřovatelek, sester sociální
péče.
K účelu výchovy ošetřovatelek
zřízeny: státní škola ošetřovatelská
s vyučovacím jazykem českým a německým
v Praze a řádová ošetřovatelská
škola v Chomutově. Sestry sociální péče
nabývají odborné výchovy na vyšší
škole sociální péče a působí
po dvouletém pobytu v ní v různých
institucích sociální a sociálně-zdravotní
péče, zvláště pak v lidových
ústavech pro sociální péči
zdravotní, jež byly zřízeny za vydatné
podpory státní v řadě měst.
Výchovný účel mají také
kursy pro lékaře z oboru sociální
hygieny a vysílání jich ke studiím
v cizině.
Otázka lékařské pohotovosti nejen
pro zvláštní úkoly ministerstva zdravotnictví,
nýbrž i pro obor celého veřejného
zdravotnictví vyžadovala si hned s počátku
nového řešení.
V oboru zdravotně-policejního dozoru na výkon
lékařské prakse postupováno podle
zákona ze dne 15. července 1919, č. 419 Sb.
z. a n. Rokem 1923 zdravotně-policejní služba
v obcích, dosud vykonávaná sbory autonomními,
převzata byla státem.
Od doby převzetí této služby státem
provedena nová úprava zdravotních obvodů
v tom smyslu, že malé, z důvodů místních
zřízené zdravotní obvody byly zrušeny
a naproti tomu velké obvody zase byly rozděleny
a zřízeny i některé nové. Celkem
však počet zdravotních obvodů byl značně
zmenšen, ač nelze upříti, že zřízení
některých nových zdravotních obvodů
bude zřejmou nutností.
Vypracován též návrh zákona o
lékařských komorách a návrh
novelisace zákona o lékařské praksi.
Zákonné stanovení zvláštního
odbornictví lékařského provedeno pouze
pro zubní lékaře a zubní techniky
zák. ze dne 14. dubna 1920, č. 303 Sb. z. a n.,
který uložil ministerstvu veřejného
zdravotnictví zřízení státního
ústavu pro zubní lékařství,
jehož provisorium přiděleno zubní klinice
university Karlovy. Vedle lékařství volalo
také lékárnictví po nutných
úpravách. Vyhotoveny návrhy zákonů
o lékárnách a lékárnických
komorách. Mimo to bylo nutno při ministerstvu veřejného
zdravotnictví a státní zdravotní radě
zříditi komisi lékopisnou ke sjednocení
lékopisu, který je posud jiný pro Čechy,
Moravu a Slezsko a jiný pro Slovensko a Podkarpatskou Rus.
Úprava obchodu s lékárnickými specialitami
zjednána vlád. nařízením z
r. 1926, č. 26 Sb. z. a n. Poněvadž pak Č.
S. R. má přírodní bohatství
léčivých rostlin, ustavena "Ústřední
komise pro sběr léčivých rostlin",
která má i svůj odborný časopis.
K organisaci prostředků léčebných
jest počítati i lázeňství.
Po stránce sociální poskytuje ministerstvo
zdravotnictví 50 % slevy nemajetným. Finanční
podpory uděluje ministerstvo zdravotnictví i lázeňským
podnikům soukromým. Zřídelní
inspektorát, který vybudovalo, vykonává
dohled nad léčivými prameny.
Při preventivní činnosti své bylo
ministerstvo veřejného zdravotnictví záhy
vedeno k názoru, že největší pozornost
v tomto směru nutno věnovati věku dětskému.
Bylo tedy příkazem, aby podporovalo všechny
instituce mající význam v oboru péče
o mládež. Tak byl podporován zejména
paedologický ústav pražský, jenž
o výzkum dítěte má hlavní zásluhy,
pak Společnost pro péči o dítě,
o jeho výzkum v Brně, Česká společnost
eugenická v Praze, spolek Československá
ochrana matek a dětí. Dále poskytovány
peněžité subvence četným lékařským
poradnám pro matky a kojence, jež jsou v husté
síti rozloženy po všech zemích čsl.
Na Slovensku péče o matky a kojence soustředěna
je ve státní lékařské poradně
a ošetřovně pro matky a kojence v Bratislavě.
Jinak je tu péče ta organisována hlavně
Čsl. Červeným Křížem,
jehož činnost umožněna jest podporou státní.
Stejně vede tuto akci čsl. Červený
Kříž na Podkarpatské Rusi. Důležitý
pokrok v profylaksi dětského zdraví byl učiněn
ministerstvem veřejného zdravotnictví tím,
že byly jím převzaty ve správu dětské
poradny "Našim dětem", jež byly v Č.
S. R. založeny r. 1921 Americkým Červeným
Křížem za vedení Dra. Eversolea.
Poradny ty rozloženy jsou v celém státě
a jejich účel je v prvé řadě
prevence. V evidenci těchto poraden jest od 1. července
1921 přes 100.000 dětí, v jichž domovech
vykonaly zdravotní sestry od r. 1921 přes půl
milionu návštěv. Mimo to bylo potřebí
udržovati státními podporami velmi významnou
činnost útulků pro rodičky, jeslí
pro malé děti a dětské ozdravovny,
dětská hříště a zdravotní
osady letní přímořské (Moravská
útulna ženská v Crikvenici, ozdravovna Jadranské
společnosti v Crikvenici, Sociální ochrana
státních zaměstnanců na Visu).
V péči o choré a defektní děti
bylo přihlíženo k příslušným
ústavům veřejným i soukromým.
Pokud se týče tělovýchovy, zabezpečuje
ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy její trvání i rozvoj tím,
že uděluje podpory na výchovu cvičitelstva
ve spolcích a školách, financuje podle potřeby
spolky tělovýchovné, přispívá
peněžitými obnosy na stavby tělocvičen,
hřišť a cvičišť, na propagaci
a na studium vědecké z oboru tělesné
výchovy. Tělovýchova došla v Československu
značného rozšíření a proto
subvencování její spojeno je se značným
nákladem. K po souzeni jest záhodno uvésti,
že podle statistiky z r. 1924 čítá
| Sokol 3135 spolků se | 572.000 členy, |
| dělnické těl. jednoty 920 spolků s | 96.606 členy, |
| orelské jednoty 1239 spolků s | 127.000 členy, |
| komun. těl. jednoty 1049 spolků s | 94.981 členy, |
| německé organisace v ČSR. 21 svazů s | 60.402 členy, |
| židovské tělocv. a sport. spolky | 44 klubů. |
Vedle toho jest 2000 spolků sportovních s 250.000
členy a 5700 sborů hasičských se 170.000
členy. Skauting sdružuje 30.000 mládeže.
K tomu činil souhrn podpor peněžitých
udělených k účelům tělovýchovy:
| 650.000 Kč | |
| 1,240.000 Kč | |
| 3,250.000 Kč | |
| 6,000.000 Kč | |
| 3,800.000 Kč | |
| 2,200.000 Kč. |
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy uplatňuje při akci tělovýchovné
vliv svůj tak, aby se dále na základech vědeckých.
té příčiny zřízen při
ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy 25členný poradní sbor pro
tělesnou výchovu na základě zák.
z 30. března 1920, 228 Sb. z. a n. Tento sbor řeší
všechny zásadní otázky, týkající
se tělesné výchovy.
Důležitým doplňkem činnosti nejvyššího
správního úřadu zdravotního
jest Státní zdravotní ústav. K vybudování
jeho zavázala se Rockefellerova nadace přispěti
částkou až do výše 26,960.600 Kč
s tou podmínkou, že ministerstvo samo zaopatří
k témuž účelu částku 23,471.700
Kč.
O zřízení působnosti a organisaci
Státního zdravotního ústavu schválen
zákon ze dne 12. října 1925, č. 218
Sb. z. a n. Do dnešní doby postoupilo vybudování
ústavu tak dalece, že stavebně dokončují
resp. vnitřně se zařizují všechny
budovy projektované mimo budovu hlavní a fungují
4 oddělení (oddělení pro výrobu
léčivých, sér, oddělení
pro výrobu očkovací látky proti neštovicím,
oddělení pro výrobu očkovací
látky proti vzteklině a oddělení pro
mikrobiální a serologickou diagnostiku). Veškerá
práce ústavu rozvržena jest na 11 oddělení,
takže zbývá dobudovati ještě 7.
Dále jest připomenouti, že bylo zahájeno
jednání za účelem revise poměru
klinik a oddělení ve Všeobecné fondovní
nemocnici pražské s hlediska úspornosti a účelné
jednotnosti v hospodářství nemocničního
fondu.
Otázka vybudování a určité
kooperace pražských nemocnic: všeobecné
a fondovní pražské jakož i vinohradské
vyžaduje brzkého řešení, na němž
se pracuje.
Jako poradní sbor odborný ministerstva veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy účinkuje
statní zdravotní rada složená
z vynikajících vědeckých osobností
vysokých škol.
Pokud jde o dobu příští, nutno pokračovati
dále v boji proti nakažlivým chorobám
akutním i chronickým, z nichž skvrnitý
tyfus a trachom jsou stále endemické na Podkarpatské
Rusi a Slovensku, nutno podporovati práce asanační,
opatřování krajů bezvadnou pitnou
vodou, zdokonalovati nemocnice, organisovati ochranu matek, dětí
i osob defektních, řešiti otázky služby
lékařské, upravovati obchod s léčivy,
poskytovati podporu snahám tělovýchovným.
Pokud se týče pak programu působnosti ministerstva
pro dohlednou budoucnost, je dán v hlavních rysech
naznačenými potřebami veřejného
zdravotnictví.
| V návrhu rozpočtu na rok 1927 preliminují se výdaje této kapitoly částkou | 126,7 mil. Kč |
| tedy proti částce na rok 1926 v kap. 23. a 23.A. preliminované | 146,3 mil. Kč |
| méně o | 19,6 mil. Kč. |
| Vyloučí-li se z výdajů rozpočtu na rok 1926 v částce | 146,3 mil. Kč |
| náklad na potřeby investiční, jež byly preliminovány v kapitole 23., tit. 3. částkou | 22,7 mil. Kč, |
| v kapitole 23.A., tit. 3. částkou | 2,3 mil. Kč, |
| tudíž celkem částkou | 25,0 mil. Kč |
| činí výdaje na rok 1926 | 121,3 mil. Kč. |
| Preliminují-li se tedy výdaje na rok 1927 částkou | 126,7 mil. Kč, |
| jsou vyšší o | 5,4 mil. Kč, |
| než výdaje kapitoly 23. a 23. A. v roce 1926. |
Proti rozpočtu kapitoly 23. a 23. A. na rok 1926 dlužno
uvésti tato význačnější
zvýšení, resp. snížení rozpočtových
položek, a to:
na kapitole 19.:
Úvěr na "Zařízení ministerstva"
zvýšen o 0,1 mil. Kč pro případ
přemístění do nové budovy.
Zvýšeny úvěry: "Státní
zdravotní ústav" o 0,8 mil. Kč vzhledem
k postupujícímu aktivování tohoto
ústavu, "Státní nemocnice" o 0,7
mil. Kč v důsledku postupného dobudování
jednotlivých ústavů, zejména státní
nemocnice v Bratislavě, "Jiné zdravotní
a léčebné ústavy" o 0,1 mil.
Kč zvláště v důsledku zvýšení
udržovacích nákladů ústavu Šrobárova
v Dolním Smokovci, "Boj proti lidovým a sociálním
chorobám" o 0,5 mil. Kč vzhledem ke zvýšené
potřebě podporovati zařízení
sem spadající a zařazení do úvěru
tohoto z největší části i podpory
Čsl. Červenému Kříži,
"Péče o mládež" o 0,3 mil.
Kč vzhledem k rozšíření akcí
institucí působících ve prospěch
mládeže, a "Různá zařízení"
o 0,5 mil. Kč zvláště vzhledem k tomu,
že sem pojata byla i potřeba na úhradu slev
pro chudé nemocné léčené ve
státních lázních, jež v důsledku
své podnikové povahy nemohou nepříště
potřebu tuto nésti. Sníženy byly úvěry
na "Podpory lázním a lázeňským
ústavům na zařízení balneologická
a zdravotně-sociální" o 0,1 mil, Kč
na "Podpory na výstavbu nemocnic" o 0,5 mil.
Kč, ježto nejnaléhavější
potřebě bylo již 0,3,hověno a lze proto
další vybudování lázní
a nemocnic prováděti povlovněji. Úvěr
na "Náhradu nedobytného léčebného
všeobecným léčebným ústavům
na Slovensku" zvýšen byl o 1,0 mil. Kč
a úvěr na "Náhradu nedobytného
léčebného všeobecným veřejným
léčebným ústavům mimoslovenským
za slovenské příslušníky"
o 0,4 mil. Kč podle skutečné očekávané
potřeby.
Potřeby pro "Zdravotní službu při
politických úřadech" a "Cestovné
a stravné" byly zvýšeny o 0,2 mil. Kč
zařazením nákladu na okresní zdravotní
rady, které budou postupně uváděny
v činnost.
Na kapitole 19. A. "Zvláštní výdaje
Podkarpatské Rusi byly zvýšeny úvěry:
"Potírání epidemií" o 0,2
mil. Kč vzhledem ke zvýšené potřebě
odůvodněné zvláštními
poměry na Podkarpatské Rusi, "Boj proti lidovým
a sociálním chorobám" o 0,3 Kč
vzhledem ke skutečné potřebě a nutností
prohloubiti zdravotnickou péči na Podkarpatské
Rusi, "Asanace" o 0,1 mil. Kč v důsledku
neutěšených hygienických poměrů
Podkarpatské Rusi a "Léčebné
výdaje" o 0,4 mil. Kč podle skutečně
zvýšené potřeby.
| Příjmy na rok 1927 preliminují se částkou | 25,6 mil. Kč, |
| tedy proti částce pro rok 1926 preliminované | 24,7 mil. Kč, |
| více o | 0,9 mil. Kč. |
| Vyloučí-li se z celkové sumy příjmů rozpočtu na rok 1926 | 24,7 mil. Kč |
| příjmy provozu státních podniků v částce | 1,0 mil. Kč, |
| zbude pro srovnání příjem na rok 1926 | 23,7 mil. Kč. |
| Preliminují-li se tedy příjmy na rok 1927 částkou | 25,6 mil. Kč, |
| jsou vyšší o | 1,9 mil. Kč. |
Zvýšení toto se odůvodňuje hlavně
zvýšením příjmů u "Státních
ústavů" o 0,7 mil. Kč vzhledem k rozmnožení
počtu lůžek, zejména státní
nemocnice v Bratislavě, jakož i v důsledku
postupného dobudování jednotlivých
státních nemocnic, a u "Příjmů
z léčebného" o 1,3 mil. Kč vzhledem
k očekávanému výsledku.
Po převratu byly pensijní a zaopatřovací
požitky postupně zvyšovány ve formě
úpravy drahotních přídavků
řadou zákonů a nařízení.
Poměry však vynutily si zvyšování
platů pensijních nejen ve formě zavádění
nových drahotních přídavků
a prodlužování jich, ale také ve formě
úprav pensí samotných. Při provádění
těchto zákonů bylo nutno vzíti zřetel
na odlišné poměry na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi, kde zachován byl v platnosti pensijní system
uherský, jehož přizpůsobení systemu
rakouskému a částečná unifikace
obou těchto systemů vyžadoval kromě
norem ve sbírce zákonů a nařízení
uveřejněných také větší
počet interních pokynů vydávaných
ve formě vynesení ministerstva financí.
Naposled upraveny byly pense civilní a vojenské
zákony ze dne 22. prosince 1924 č. 287 a 288 Sb.
z. a n. pro celou oblast republiky Československé,
ke krytí zvýšeného nákladu zavedeny
byly zvláštní dávky z jízdních
lístků a telefonních poplatků.
O rozsahu pensijních nákladů a jejich částečné
úhradě pensijními příspěvky
podávají přehled tato statistická
data:
Na civilní a vojenské pensijní a zaopatřovací
požitky vyplaceny byly dle státních závěrečných
účtů za léta 1919-1925 incl. tyto
částky:
K částečné úhradě těchto
výdajů sloužily pensijní příspěvky
placené státními zaměstnanci v činné
službě, které vynesly:
Pokles nastalý v roce 1925 jak ve výdajích,
tak i v příjmech vysvětluje se tím,
že od 1. ledna 1925 nejsou odpočivné a zaopatřovací
platy zaměstnanců státních podniků
více vypláceny na vrub všeobecné kapitoly
pensijní, nýbrž že každý státní
podnik si hradí od tohoto dne pensijní výdaje
z vlastních prostředků, ponechávaje
si ovšem i pensijní příspěvky.
| Na rok 1927 preliminují se výdaje této kapitoly částkou | 620,9 mil. Kč, |
| na rok 1926 byly preliminovány částkou | 583,6 mil. Kč, |
| preliminuje se tedy v rozpočtu na rok 1927 více o | 37,3 mil. Kč. |
Za základ výpočtu potřeby na rok 1927
se béře průměr výsledků
docílených v prvních měsících
roku 926, k němuž se připočítává
potřeba, jež vznikne pravděpodobným
přírůstkem poživatelů během
dalších měsíců roku 1926 a během
roku 1927.
Vyšší potřeba pensí pro rok 1927
o 37,3 mil. Kč odůvodněna jest zejména
očekávaným větším přírůstkem
poživatelů a to jak civilních tak i vojenských.
Rovněž provedení sociálního pojištění
a pojištění osob samostatně hospodařících,
kterážto zařízení ukládají
státu povinnost převáděti prémiové
reservy v případě vystoupení zaměstnance
ze státní služby, a konečně též
zákon č. 221 z roku 1925 o nemocenském pojištění
státních pensistů, vdov a sirotků,
budou míti za následek stoupnutí potřeby
pro tuto kapitolu.
Aby byl získán správný obraz o celkovém nákladu státu na pensijní a zaopatřovací požitky vůbec, dlužno k pensím administrativním (nepodnikovým), jež preliminují se v této kapitole 20. a 20. A. na rok 1927 a to:
| civilní částkou | 430,3 mil. Kč, |
| vojenské částkou | 190,6 mil. Kč, |
| celkem | 620,9 mil. Kč, |
| přičísti ještě pensijní a zaopatřovací požitky, jež platí percipientům státní podniky, a jež se na rok 127 preliminují dohromady částkou | 795,3 mil. Kč, |
| takže celkem jest ve státním rozpočtu na rok 1927 na pensijní a zaopatřovací požitky zařaděno | 1.416,2 mil. Kč. |
Podotknouti dlužno, že vyšší pensijní
náklady administrativních zaměstnanců,
plynoucí z nového platového zákona,
obsaženy jsou v paušální výdajové
položce "Nové platové zákony"
u všeobecné pokladní správy.
| Příjmy se na rok 1927 preliminují částkou | 86,1 mil. Kč, |
| v rozpočtu na rok 1926 bylo preliminováno | 76,5 mil. Kč, |
| preliminují se tedy příjmy pensijní na rok 1927 více o | 9,6 mil. Kč. |
Za základ výpočtu béře se skutečný
výsledek docílen v roce 1925, při čemž
béře se zřetel na průměrné
výsledky v prvních měsících
roku 1926.

