Finanční správa vedle své běžné
agendy spolupůsobila především se
všemi resorty při provádění
rozpočtu a jich legislativě. Z největších
prací tohoto směru byl platový systém
státních zaměstnanců a učitelů
a provádění restrikčního
zákona.
Ve vlastním oboru byl přepracován běžný
rozpočet na rok 1926 a připraven rozpočet
na rok 1927. V jakém směru byl přepracován
rozpočet běžný, bylo už shora vyloženo
ve všeobecné části při výkladu
o aktivitě rozpočtu na rok příští.
Stejně bylo ve všeobecné části
vyloženo, z jakých důvodů a v jakých
směrech byla změněna rozpočtová
konstrukce do budoucna. V souvislosti třeba uvésti,
že finanční správa za spolupráce
Nejvyššího účetního kontrolního
úřadu a v dohodě s ním připravuje
řád finančního hospodářství,
který by obecně a na trvalo upravil sestavení
rozpočtu, jeho formu, jeho provádění
a kontrolu.
V oboru peněžnictví a úvěrnictví
dlužno zaznamenati, že byly vykonány všechny
přípravy pro zahájení činnosti
cedulové banky, což se stalo 1. dubnem 1929. Finanční
správa sledovala pečlivě vývoj na
peněžním trhu a na burse, napomáhala
ke snížení úrokové míry,
stabilisovala kurs státních papírů.
Ke konsolidaci peněžnictví přispěla
sanace peněžnictví a úvěrnictví,
jež byla letošního roku provedena ve smyslu zákona
ze dne 9. října 1924, čís. 237 Sb.
z. a n.
Peněžnímu trhu se podstatně ulevilo
tím, že finanční správa nepožadovala
z peněžního trhu žádných
nových úvěrů. Pokladniční
poukázky letos splatné 1. března, 15.
května, 1. července, 15. srpna a 1. října
v úhrnné částce 2133 mil. Kč
byly jednak proplaceny jednak prolongovány,
ale vesměs na splatnosti nejméně pětileté,
takže jednoroční poukázky státní
z oběhu vůbec zmizely. Proplacení pokladničních
poukázek se stalo za pomoci t. zv. konsolidační
půjčky, při níž byly převzaty
na naši republiku připadající předválečné
železniční priority. Konsolidační
půjčka.skončila s nejskvělejším
úspěchem nejen co do úhrnné cifry
(1900 milionů), nýbrž i proto, že nás
zbavila jednoročních pokladničních
poukázek a že opatřila poměrně,
jak se nyní na burse ukazuje, levně potřebné
priority, jež musíme honorovati ústřední
pokladně v Paříži. Z kreditních
operací dlužno uvésti konečně
t. zv. "Revolving credit", který uzavřela
do sumy 20 milionů dolarů finanční
správa, s National City Bank v New Yorku pro Národní
banku Československou. Běží o otevřený
účet až do této částky,
kterým může Národní banka disponovati
v případě potřeby, takže se o
tuto částku posiluje reserva Národní
banky za oběť zcela nepatrnou. Výsledky této
práce pociťují se už zvolna na kursu
státních papírů, které
se povlovně zpevňují, což bylo
účelem věci. Dá se čekati,
že zřízením poštovní
spořitelny budou získávány nové
prostředky ku odčerpávání státních
papírů z peněžního trhu tak,
aby se státní papír stal dokonale likvidní
při kursu, který bude odpovídati mírnější
úrokové míře než doposud.
V oboru daní přímých byla práce
nejvíce stěžována neobyčejně
velikým stavem nedoměrků a nevyřízených
aktů, jakož i nedoplatků na daních předepsaných.
To se arci dotýká nejen daní přímých,
nýbrž i dávky z majetku, poplatků a
daně z obratu. Počátkem roku bylo neméně
než miliony nevyřízených aktů
arci v celé oblasti republiky u finančních
úřadů. Tento stav znemožňoval
intensitu a přesný pořádek finanční
administrace a byl těžce nesen samými poplatníky.
Proto zahájena byla letos ve velkém rozsahu depurační
akce směřující ku vyřízení
všech nedoměrků a nevyřízených
aktů. Při vyměřování
nedoměrků daňových za více
let bylo nutno použiti zákona č. 235 z r. 1924,
aby zmírněna byla tíživost daní
najednou předepsaných zvláště
z doby dobré konjunktury a nízké měny
v době konjunktury horší a měny zhodnocené.
Práce tato zdárně pokračuje a lze
s oprávněnou nadějí říci,
že by nebyly do konce roku všechny akty vyřízeny
100 %ty, tedy že přestane býti otázka
nedoměrků překážkou řádné
finanční administrace. Lze si jen přáti,
aby konečně byly vyřízeny všechny
případy mimořádných individuálních
daňových úlev, které působí
psychologicky nepříznivě, zvláště
u poplatníků, kteří zavčas
a plně učinili zadost své daňové
povinnosti. V oboru přímých daní přepracovány
byly osnovy zákonů o berní reformě
a doplněny novou osnovou o stabilisačních
bilancích. Změny odpovídají odlišně
pojaté konstrukci, ale hlavně též faktu,
že byla u nás právně stabilisována
měna a že tedy nelze při sazbách daňových
počítati s další deflační
politikou.
Osnovy tvořící berní reformu jsou
připraveny k parlamentnímu projednání.
V oboru daní nepřímých
byla zrušena uhelná dávka z uhlí
vyváženého z republiky a snížena
dávka z koksu pro výrobu železa, tak, aby
umožněn byl vývoz železných výrobků.
Zároveň byla snížena přirážka
k dani z vodní síly a poskytnuta úleva
pro nová vodní díla. V souvislosti s úpravou
platů stát. zaměstnanců byla upravena
a zvýšena daň z cukru a daň z lihu.
Nebude už nadále příjem z cukru vázán
na dohodu mezi státem a výrobci cukru, poněvadž
je daň ustálena. Pro lihové hospodářství
byla sdělána osnova zákona, která
je předmětem jednání odborných
kruhů. V červenci byla nově upravena dávka
z přírůstku hodnoty půdy, jak
to odpovídá stabilisované měně.
Do konce roku tohoto musí býti prodloužena
daň z obratu, poněvadž nelze jí
ještě postrádati pro udržení rovnováhy
ve veřejných financích státních
i autonomních. Při prodloužení příslušného
zákona budou provedeny opět některé
změny poměrům odpovídající.
Finanční správa zamýšlí
předložiti Národnímu shromáždění
úpravu nápojové dávky.
Správa celní vypracovala obsáhlou
kodifikaci všech norem o celním řízeni
v t. zv. celním řadu, který jest už
předložen senátu N. S. Správa celní
spolupůsobila při změně zákona
a vydávání příslušných
nařízení o změnách celního
sazebníku.
Správa státních poplatků
provádí současně s depurací
přímých daní též vyřízení
svých nedoměrků poplatkových,
aby zvýšila intensitu své administrace. Při
ministerstvu financí zřízena byla komise
pro kodifikaci poplatkového práva, při
čemž by byly poplatky zjednodušeny, normalisovány
a uvedeny v soustavu. I jinak připravuje se v oboru práva
finančního kodifikace, tak zvláště
kodifikace důchodkového trestního práva
a j. v.
| V návrhu rozpočtu na rok 1927 preliminují se výdaje ministerstva financí (kapitola 21. a 21. A.) částkou | 483,7 mil. Kč. |
| V rozpočtu na rok 1926 byly preliminovány výdaje ministerstva financí částkou | 510,7 mil. Kč |
| Preliminuje se tedy v rozpočtu 1927 méně o | 27,0 mil. Kč. |
Vzhledem k tomu, že základy, dle nichž byl sestaven rozpočet pro rok 1927, jsou poněkud odchylny od základů rozpočtu pro rok 1926, jest nutno, aby byl získán správný předpoklad pro srovnání výdajů ministerstva financí v rozpočtu na rok 1927 s rozpočtem na rok 1926, z celkové sumy výdajů rozpočtu na rok 1926 preliminované částkou 510,7 mil. Kč,
vyloučiti titul 5. "Náklad na potřeby investiční", a to:
| v kapitole 14. | 30,1 mil. Kč, |
| v kapitole 14. A. | 1,5 mil. Kč, |
| v celkové sumě | 31,6 mil. Kč, |
neboť náklad na investiční potřeby
byl pro rok 1927 přenesen do rozpočtu ministerstva
veřejných prací.
| Výdaje na rok 1926 po vyloučení nákladu na investiční potřeby činí tudíž | 479,1 mil. Kč. |
| Preliminují-li se tedy výdaje na rok 1927 částkou | 433,7 mil. Kč, |
| jeví se výdaje rozpočtu na rok 1927 vyšší o | 4,6 mil. Kč |
| než výdaje v roce 1926. |
K odůvodnění této vyšší
potřeby dlužno uvésti, že revisní
odbor ministerstva financí vyžaduje zvýšené
potřeby skoro o 4 mil. Kč pro revisní personál
rozmnožený o 150 osob, že do výdajů
ministerstva financí byla navě zařazena potřeba
na nemocenské pojištění státních
zaměstnanců finančního resortu podle
zákona č. 221, z r. 1925 a že osobní
náklady u vyměřovacích úřadů
zvýšily se z důvodu rozmnožení
personálu pro depuraci nevyřízené
agendy.
Odpočtou-li se tyto zvýšené výdaje,
které z valné většiny jsou produktivního
rázu, protože umožní mnohonásobné
zvýšení výnosu daňového,
lze klidně tvrditi, že bylo fakticky docíleno
dalších úspor oproti předchozímu
roku, a to hlavně u tit. 3. § 1. Přímé
daně pol. 2. a tit. 3., § 5. Poplatky.
Po formální stránce se podotýká,
že pro úvěry tiskárny zemského
finančního ředitelství v Praze otevřen
byl u tit. 2. nový § 13.
| Příjmy ministerstva financí preliminují se v rozpočtu na rok 1927 částkou | 7.074,9 mil. Kč, |
| kdežto na rok 1926 bylo preliminováno | 8.544,8 mil. Kč, |
| preliminuje se tedy v rozpočtu na rok 1927 méně o | 89,9 mil. Kč. |
Též zde dlužno vzíti zřetel k změněné
struktuře rozpočtu pro rok 1927 a aby byl získán
správný základ pro srovnání
příjmů ministerstva financí pro rok
1926 a 1927, nutno z příjmů rozpočtu
na rok 1926 vyloučiti ony částky, které
do rozpočtu na rok 1927 byly zařazeny jiným
způsobem než pro rok 1926. Jsou to především
přebytky státních podniků, patřících
do finanční správy, totiž tabáková
režie, státní loterie a státní
mincovna v Kremnici, které se pro rok 1927 nevykazují
jako příjem resortu finančního, nýbrž
se přenášejí do státní
pokladní správy, dále ony částky
státních daní a poplatků, které
připadají samosprávným svazkům
a které v rozpočtu na rok 1926 byly zařazeny
jednak v příjmech v hrubém výnosu
daní a poplatků, jednak ve výdajích
jako příděl samosprávným svazkům,
takže tvořily v rozpočtu vlastně průběžnou
položku.
Z příjmu pro rok 1926 dlužno konečně
ještě vyloučiti přebytek bankovního
úřadu ministerstva financí, kterýžto
úřad během roku 1926 zanikl a proto pro srovnání
nepřichází více v úvahu.
| Dle toho bylo by z částky preliminované pro rok 1926 sumou | 8.544,8 mil. Kč |
| vyloučiti: | |
| 1. úhrnné saldo státních podniků | 1.115,8 mil. Kč, |
| 2. a úhrnnou sumu přídělů samosprávným svazkům preliminovanou na r. 1926 sumou | 798,5 mil. Kč, |
| dohromady tedy | 1.914,3 mil. Kč, |
| takže zbývá pro srovnání příjem pro rok 1926 částkou | 6.630,5 mil. Kč. |
| Preliminují-li se tedy příjmy v rozpočtu na rok 1927 částkou | 7.674,9 mil. Kč, |
| jsou příjmy v rozpočtu na rok 1927 vyšší o | 1.044,4 mil. Kč. |
K vysvětlení tohoto zvýšení příjmů
budiž v následujícím poukázáno
k některým důležitějším
položkám, jež proti roku 1926 doznaly značnější
změny.
Zvýšené příjmy se očekávají
u daní přímých v tit. 3. § 1.
na pol. 9. "Daň z příjmu" o 132,7
mil. Kč vzhledem k docíleným výsledkům
za rok 1925 a prvé pololetí 1926 a značným
nedoplatkům, jichž realisaci po provedení depurace
nevyřízených spisů vyměřovacích
a rekursních možno s určitostí očekávati.
U tit. 3. § 2. "Daň z obratu a daň přepychová"
preliminuje se vzhledem k dosaženým příznivým
výsledkům za rok 1925 a v prvém pololetí
1926 částkou o 134,9 mil. Kč vyšší,
při čemž se podotýká, že
tato částka jest čistý příjem
státní bez podílu samosprávných
svazků na výnosu této daně. Na úrocích
z prodlení a pokutách při této dani
se preliminuje vzhledem k nedoplatkům o 11,7 mil. Kč
více.
Také u tit. 3. § 3. "Cla" vykazuje se vyšší
příjem, a to o 235,2 mil. Kč vzhledem k dosavadním
účinům a k očekávanému
zvýšenému výnosu podle zákona
ze dne 22. června 1926, č. 109 Sb. z. a n.
Dále se očekává zvýšený
příjem při § 4 na pol. 1 a. "Dávka
z lihu" o 70,9 mil. Kč, také zde se vykazuje
pouze zvýšení čistého příjmu
státního bez podílu samosprávných
svazků na výnosu této daně. Na pol.
2. "Daň z cukru" se počítá
se zvýšením 417,6 mil. Kč vzhledem k
nové úpravě zákonné. Skutečný
efekt nové úpravy cukerní daně jest
však pro rozpočet na rok 1927 mnohem menší,
poněvadž odpadne částka 220 mil. Kč,
která byla v rozpočtu na rok 1926 preliminována
jako smluvní příplatek rafinerií z
cukru zdaněného pro tuzemskou spotřebu ve
všeob. pokladní správě a která
v rozpočtu pro r. 1927 do výnosu daně z cukru
jest již zahrnuta.
Zvýšení očekává se i na
pol. 3. "Daň z minerálních olejů"
o 2,6 mil. Kč, na pol. 4. "Daň ze zapalovadel"
o 5,0 mil. Kč, poněvadž dle stávajících
úmluv bude napříště vybírán
i státní podíl na zisku, na pol. 6. "Všeobecná
daň nápojová." o 9,6 mil. Kč,
na pol. 10. "Daň z vodní síly"
o 5,0 mil. Kč vzhledem k příznivým
výsledkům za rok 1925.
Značně zvýšený výnos jeví
se u § 5. "Poplatky" na pol. 1. "Kolky"
o 17,2 mil. Kč vzhledem k značným nedoplatkům
a na pol. 4. "Dopravní daně železniční"
o 12,9 mil. Kč se zřetelem k skutečně
dosaženým příznivým výsledkům
za rok 1925 a k zvýšení jízdného
na drahách. Totéž platí o pol. 5. "Dávka
z jízdného za osobní dopravu na drahách",
kde se počítá se zvýšením
o 40,1 mil. Kč.
Naproti tomu počítá se s nižším
výnosem zejména u některých přímých
daní, a sice u pol. 5. "Všeobecná daň
výdělková" o 30,8 mil. Kč vzhledem
k dosaženému výnosu této daně
v roce 1925, u pol. 13. "Válečná daň"
o 12,6 mil. Kč, poněvadž tu se jedná
již jen o nedoplatky, a u pol. 17. "Úroky z prodlení
atd." o 10,0 mil. Kč, protože souvisle s depurační
akcí u přímých daní se očekává
pokles tohoto druhu příjmu.
Ačkoliv u tit. 3. § 4. "Spotřební
daně" se počítá v celku se zvýšeným
výnosem, jest u některých položek přece
zařazen menší výnos než v roce
předchozím, u pol. 7. "Daň z masa"
se očekává o 5,7 mil. Kč méně
dle skutečného výsledku za rok 1925, u pol.
9. "Daň z uhlí" se zařazuje o 70
mil. Kč méně, protože se béře
zřetel k poklesu výnosu v důsledku zákona
ze dne 1. července 1926, čís. 110 Sb. z.
a n.
U § 5, pol. 7. "Dávka za úřední
úkony ve věcech správních" počítá
se s menším výtěžkem o 44 mil.
Kč, protože skutečný výnos v
uplynulé době zůstává daleko
za částkou pro rok 1926 preliminovanou.
Pokles příjmů u monopolů o 7,0 mil.
Kč odůvodňuje se vyloučením
oné částky, jež byla průběžnou
položkou, jsouc preliminována až dosud také
ve výdajích jako průběžný
úvěr v rozpočtu ministerstva národní
obrany.
| V návrhu rozpočtu na rok 1927 preliminují se výdaje částkou | 3.424,3 mil. Kč, |
| kdežto v rozpočtu na rok 1926 byly preliminovány pouze částkou | 292,9 mil. Kč, |
| jest tedy rozpočet na rok 1927 u této kapitoly větší o | 3.131,4 mil. Kč. |
Protože struktura rozpočtu pro rok 1927 se podstatně liší od způsobu sestavení rozpočtu pro rok 1926, jest nutno, aby byl získán správný předpoklad pro srovnání výdajů všeobecné pokladní správy rozpočtu na rok 1927 s rozpočtem na rok 1926, z celkové sumy výdajů rozpočtu na rok 1927 vyloučiti následující částky:
| 1. Příspěvek státní správy na úhradu potřeby státního dluhu | 2.143,7 mil. Kč. |
| 2. Náklad na likvidaci repatriačních nákladů čs. příslušníků, který pro 1926 byl preliminován v samostatné kapitole, ale pro 1927 se zařazuje do všeobecné pokladní správy ve výši | 50,0 mil. Kč. |
| Po vyloučení úhrnu těchto dvou položek v částce | 2.193,7 mil. Kč |
| sníží se potřeba pro rok 1927 preliminovaná částkou | 3.424,3 mil. Kč |
| na částku | 1.230,6 mil. Kč, |
| která jest u porovnaní s částkou preliminovanou pro 1926 | 292,9 mil. Kč |
| vyšší o | 937,7 mil. Kč. |
Toto zvýšení odůvodňuje se v
prvé řadě tím, že do všeobecné
pokladní správy byly zařazeny tyto nové
potřeby:
| 1. Příspěvek 20 % dopravních daní jako příspěvek státním drahám na investice | 136,0 mil. Kč |
| 2. Fond pro věcné potřeby národní obrany | 315,0 mil. Kč |
| 3. Úvěr potřebný na úhradu "Nových platových zákonů" | 450,0 mil. Kč |
| Úhrnem | 901,0 mil. Kč. |
Mimo to zařazen zvýšený úvěr
v tit. 6. § 1. "Náhrada ztrát vzniklých
převzetím státní garancie za dovoz
minerálních olejů podle vládního
nařízení ze dne 27. ledna 1921, č.
38 Sb. z. a n.", a to o 20,0 mil. Kč, čímž
bude největší část tohoto tíživého
závazku vyrovnána, v témž titulu u §
2 zařazen zvýšený úvěr
o 2,0 mil. Kč na "Závazky z převzatých
záruk". Také "Úroky a výlohy
z přechodných úvěrů" u
tit. 9. § 2, vykazují zvýšenou potřebu
o 16,0 mil. Kč, poněvadž očekává
se vyúčtování se státním
pozemkovým úřadem.
Naproti tomu snížení doznaly hlavně
v tit. 3. § 1. "Mincovní ztráta"
o 3,0 mil. Kč, v tit. 9. § 7. "Náklad
na různé potřeby při reorganisaci
státní správy" o 2,0 mil. Kč,
a v témž titulu § 8. "Náklad na vybírání
dávky z majetku" o 1,4 mil. Kč.
| Příjmy všeobecné pokladní správy v rozpočtu na r. 1927 preliminují se částkou | 1.623,9 mil. Kč |
| kdežto v rozpočtu na rok 1926 byly preliminovány pouze částkou | 641,0 mil. Kč, |
| takže rozpočet na rok 1927 jest vyšší o | 982,9 mil. Kč. |
| Také u příjmů všeobecné pokladní správy jest vzhledem k odlišné struktuře rozpočtu pro 1927 od základů sestavení rozpočtu pro 1926 třeba, aby se srovnávání obou let dělo na rovnocenném podkladu, a proto je nutno z příjmu preliminovaného na rok 1927 částkou | 1.623,9 mil. Kč, |
| vyloučiti aktivní salda státních podniků v částce | 1.151,4 mil. Kč, |
| čímž se sníží příjmy rozpočtu na rok 1927 na částku | 472,5 mil. Kč, |
| která je vzhledem k částce pro 1926 preliminované | 641,0 mil. Kč |
| menší o | 168,5 mil. Kč. |
Tento rozdíl v celkových příjmech
odůvodňuje se v prvé řadě tím,
že odpadl příjem ze smluvního příplatku
rafinerií z cukru zdaněného pro tuzemskou
potřebu, jenž je nyní zahrnut do daně
z cukru v kap. 21. Tento příjem byl preliminován
v rozpočtu na rok 1926 částkou 220 mil. Kč.
Naproti tomu jako nový příjem se zařazuje
příjem státu z národní banky
čs. částkou 8,1 mil. Kč a dále
očekává se nový příjem
u tit. 1. § 2. na splátce státních bání
a hutí na kupní cenu dolu Poruba 6,3 mil. Kč,
u tit. 3. § 1. při správě státního
movitého majetku o 19 mil. Kč zejména na
úrocích z cenných papírů, jichž
zásoba vzrostla, a u tit. 4. § 1. z výnosu
poplatků z dovozních povoleni minerálních
olejů o 22 mil. Kč vzhledem k příznivým
výsledkům na této položce.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad zřízen byl zákonem ze
dne 20. března 1919, čís. 175 Sb. z. a n.
jako úřad samostatný, ministerstvům
rovnocenný a na nich nezávislý. K dozoru
na státní hospodářství, státní
jmění a státní dluh, koumá
účty státních úřadů
a závodů, účty nadací a fondů,
ústavů a společností dotovaných
státními penězi nebo spravovaných
státními orgány. Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
posuzuje správní akty finančně relevantní
nejen po stránce formální t. j. účetní
a ústavní, nýbrž i po stránce
materielní, t. j. zkoumá oprávněnost
a hospodárnost finančních účinů.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad vykonává také kontrolu
státního dluhu, kterou v Rakousku vykonávala
kontrolní komise státního dluhu při
říšské radě. Kontrasignace předsedova
jest podmínkou platnosti státních dluhopisů
a úřad dozírá jsou-li při úvěrových
operacích zachovávány zákonné
předpisy a zkouší, jsou-li závazky státu
knihovány a plní-li vláda povinnosti vůči
věřitelům. Úřad vede přesný
záznam o stavu státního dluhu a hodlá
v brzku započíti s vykazováním čtvrtletním,
v §u 9. zákona čís. 175/1919 Sb. z.
a n. předepsaným, kterému posud vadily technické
příčiny hlavně, pokud dluhy nebyly
úplně vyúčtovány, o stavu oběhu
drobných mincí publikují se již od roku
1922 čtvrtletní výkazy.
Preventivní kontrolu vykonává nejvyšší
účetní kontrolní úřad
zejména při používání
úvěrů povolených finančním
zákonem v případech, kdy povolený
úvěr nestačí na úhradu potřeby,
anebo, kdy se objevila nutná potřeba v rozpočtu
úvěrem neopatřená a byla možnost
úhrady přesunem (virementem) z úvěru
určeného k jinému účelu. Takových
přesunů projednal nejvyšší účetní
kontrolní úřad v roce 1921 671, v roce 1922
235, v roce 1923 504, v roce 1924 660, v roce 1925 636 a v I.
pololetí 1926 63, nejvyšší účetní
kontrolní úřad hodlá podávati
zákonodárným sborům periodické
výkazy o provedených virementech.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad vyjadřuje se v t. zv. meziministerském
řízení o osnovách zákonů
a nařízení a o různých návrzích
správních resortů, jež mají se
státi předmětem usnesení vlády
a mají finanční dosah.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad sestavuje závěrečné
účty všech státních příjmů
a výdajů, jež jest povinen nejpozději
do 13 měsíců ad uplynutí dotčeného
správního roku předložiti Národnímu
shromážděni, aby je zkoumala a schválilo
mimořádné poměry poválečné
a nesnáze administrativních úřadů
po stránce personální i věcné
byly příčinou, že správní
úřady nezasílaly nejvyššímu
účetnímu kontrolnímu úřada
dílčí účetní závěrku,
potřebné pro sestavení státních
účtů, včas a v takovém zpracování,
aby jich bez dalšího šetření a
doplňování mohl použíti. Snahy
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu po urychlení účetních
prací poukazujících úřadů
a včasné opatření pomůcek pro
sestavení státních závěrečných
účtů nebyly bez výsledku, takže
státní závěrečný účet
za rok 1924 byl Národnímu shromáždění
předložen již v zákonné lhůtě
a není neodůvodněna naděje, že
příště bude možno státní
závěrečné účty Národnímu
shromáždění předkládati
již koncem roku následujícího po dotčeném
roku správním, takže výsledky hospodaření
uplynulého roku budou moci sloužiti již v následujícím
roce za pomůcku při ústavním jednání
a rozpočtu pro rok další. Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
podal Národnímu shromáždění
závěrečné účty za rok
1918 a 1919 dne 15. října 1922, za rok 1920 dne
25. října 1923, za rok 1921 dne 15. srpna 1924,
za rok 1922 dne 15. března 1925, za rok 1923 dne 31. srpna
1925 a za rok 1924 dne 15. dubna 1926. Pro jednání
o rozpočtu na rok 1927 bude moci nejvyšší
účetní kontrolní úřad
Národnímu shromáždění
podati přehled státních etátních
příjmů a výdajů za rok 1925
sestavený již na podkladě dílčích
závěrečných účtů
poukazovacích úřadů, dále vykázati
i peněžní obrat a sděliti také
zjištěné výsledky hospodaření
státních podniků, které po prvé
za rok 1925 podaly závěrečné účty
podle zásad obchodních. Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
provádí též systematické zkoumáni
dokladů, vyžaduje si souhrn poukazů k jednotlivým
položkám dílčích závěrek.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad sestavoval a podával Národnímu
shromáždění v posledních letech,
vždy na podzim kdy se začal projednávati rozpočet,
pokladniční výkazy o etátních
příjmech a výdajích za celý
předcházející rok a za pololetí
roku, ve kterém rozpočtové jednání
začalo. Výkazy ty sestavoval na základě
měsíčních výkazů zasílaných
mu poukazovacími úřady. Od 1. ledna 1926
zavedl novou úpravu měsíčních
výkazů, jež obsahují pokladní
výsledky nejen etátní, nýbrž
i kontokorentní a mimo rozpočet, a zjednodušil
jich sestavování tak, že poukazovací
úřady je předkládají již
během měsíce následujícího
po měsíci, jehož výkaz se týká,
takže nejvyšší účetní
kontrolní úřad může úhrnný
výsledek sestaviti a Národnímu shromáždění
podati již v prvé třetině dalšího
měsíce. Výkazy takové podává
nyní pravidelně měsíčně
Národnímu shromáždění.
Za prvé pololetí roku 1926 podá nejvyšší
účetní kontrolní úřad
Národnímu shromáždění
také výkaz náležitostí t. j.
o výdajích v té době předepsaných
k tíži úvěrů povolených
státním rozpočtem pro rok 1926 a o státních
příjmech dosažených v tomtéž
období.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad koná dohlídky u úřadů,
ústavů a podniků státních,
fondů, ústavů a společností,
jejichž účty podléhají jeho kontrole.
V prvních letech svého působení nemohl
nejvyšší účetní kontrolní
úřad pro nedostatečný počet
sil prováděti dohlídkovou činnost
ve větším rozsahu, takže od noku 1919
do konce roku 1922 vykonal 90 dohlídek. Teprve, když
stav personálu se postupně zvyšoval a agenda
byla účelně soustředěna, mohl
se tento obor činnosti prospěšněji vyvíjeti,
takže již v roce 1923 byla vykonáno 52 dohlídek,
v roce 1924 116 dohlídek, v roce 1925 122 dohlídek
a do konce srpna 1926 02 dohlídek. Významnější
jednotky hospodářství státního
podrobuje nejvyšší účetní
kontrolní úřad dohlídce pravidelně
během dvou až tří let. Parlamentu budou
sdělovány periodické výkazy o vykonaných
dohlídkách.
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad spolupůsobí při vydávání
nových nařízení týkajících
se účetnictví a kontroly i při všech
změnách těchto nařízení
jež bez jeho souhlasu nesmějí býti vydávány.
Pečuje také o to, aby státní účetnictví
bylo co nejjednodušší a nejvýhodnější
a zařízeno tak, aby umožnilo snadnou a úplnou
kontrolu. Zejména působil hned z počátku
k tomu, aby státní účetnictví
na Slovensku a Podkarpatské Rusi byla přizpůsobeno
účetnictví zavedenému v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku. V dozorčí funkci
na oddělené účetní a pokladní
spravování dávky z majetku ve smyslu §u
1. zákona čís. 309/1920 Sb. z. a n., přispěl
nejvyšší účetní kontrolní
úřad ku sjednocení účetních
předpisů, platných pro správu výnost.
majetkové dávky, o výnosu majetkové
dávky podává pololetně zprávy
kontrolní komisi Národního shromáždění
pro dávku z majetku. Ku provedení zákona
o úpravě hospodaření ve státních
podnicích čís. 404/1922 Sb. z. a n., upravil
nejvyšší účetní kontrolní
úřad způsob sestavováni závěrečných
účtů státních podniků
a způsob vykazování hospodářských
výsledků jejich mezi účiny hospodaření
na rozpočet. Spolupůsobí také při
vypracování nových pokladních a účetních
instrukcí státních podniků. Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
připravuje doplnění závěrečných
účtů státních soupisem všeho
státního majetku a změnu etátních
závěrek v tom směru, aby vykazování
výsledků hlavních knih bylo poukazovacím
úřadům usnadněno. Dal také
podnět k tomu, aby s ohledem na zákon o úsporných
opatřeních ve státní správě,
čís. 286/1924 Sb. z. a n., byla možnost administrativních
virementů obmezena a aby byly stanoveny přesné
zásady kontokorentního účtování
účinů průběžných
a zásady ty podrobně formuloval.
Ve smyslu §u 12. zákona, čís. 175/1919
Sb. z. a n., vypracoval nejvyšší účetní
kontrolní úřad jednací řád
a sdělil jej r. 1925 vládě, aby dohodnuv
se s ní předložil jej Národnímu
shromáždění.
| Na rok 1927 preliminují se výdaje částkou | 4,371 mil. Kč, |
| v rozpočtu na rok 1926 byly preliminovány částkou | 4,275 mil. Kč, |
| preliminuje se tedy v rozpočtu na rok 1927 více o | 0,096 mil. Kč. |
Vyšší potřeba odůvodňuje
se hlavně postupem zaměstnanců do vyšších
platových stupňů a preliminováním
nemocenského pojištění zaměstnanců
v důsledků zákona ze dne 15. října
1925 č. 221 Sb. z. a n. částečné
zvýšení položky na "Cestovné
a diety" odůvodněna jest intensivnější
činností dohlídkovou a zvýšení
položky na nájemné skutečnou potřebou.
Prvou dobu po převratu bylo třeba překonati
značné potíže organisační,
neboť tabákové továrny byly nedostatečně
vybaveny strojově i materiálem, ve skladištích
nebylo sdostatek zásob a výroba byla omezena.
Společnou snahou úřednictva i dělnictva
tyto nedostatky byly znenáhla odstraněny, takže
lze říci, že reorganisace tabákové
režie jest skorem provedena.
Československá tabáková režie
má své ústředí v Praze pod
označením "ústřední ředitelství
tabákové režie", tomuto ústředí
podléhá nyní sedm továren v Čechách,
šest továren na Moravě, pět továren
na Slovensku, jedna továrna v Podkarpatské Rusi
(celkem devatenáct továren), pět úřadů
nákupu tabáku a nákupní komise v Čopu
a pět úřad prodeje tabáku.
V továrnách zpracuje se nejen tabák získaný
nákupem v zahraničí, nýbrž i
z tabákových plantáží na Slovensku
a Podkarpatské Rusi. Až dosud pěstuje se tabák
v Československé republice na 5349 ha půdy.
Snahou správy bude pěstování tabáku
v tuzemsku rozšířiti.
V úřadech i továrnách tabákové
režie zaměstnána bylo v roce 1925 po provedení
restrikci 342 úředníků, 28 lékařů,
41 kancelářská síla, 282 podúředníků
a zřízenců, dva smluvní úředníci,
13.644 stálého a 123 dočasného dělnictva.
Prodejem tabákových výrobků zabývá
se 42.241 trafik, 377 hlavních skladů a 59 skladů
tabáku.
V přítomné době soustřeďuje
se úsilí správy na zlepšení výroby,
zintensivnění práce a zavedení ekonomisace
ve všech oborech. že snaha o konsolidaci a ekonomisací
v tabákové režii setkává se s
finančním výsledkem, plyne z těchto
dat:
V roce 1921 při úhrnném příjmu
za prodané tovary 1.923 mil. Kč bylo odvedeno ústřední
pokladně státní 600 mil. Kč, v roce
1922 při úhrnném příjmu 1864
mil. Kč byl odvedeno 800 mil. Kč, v roce 1923 při
úhrnném příjmu 1670 mil. Kč
bylo odvedeno 90 mil. Kč, v roce 1924 při úhrnném
příjmu 1.723 mil. Kč bylo odvedeno 1.200
mil. Kč ca v roce 192 při úhrnném
příjmu 1.763 mil. Kč bylo odvedeno 1.098
mil. Kč. Při tom dlužno konstatovati, že
prodej cigaret stoupá, kdežto prodej doutníků
značně poklesl.
Budoucí období tabákové režie
bude obdobím zmodernisování podniku na podkladě
vládního nařízení z roku 1924,
č. 200 Sb. z. a n., jako obchodního podniku, rozšíření
jeho oboru působnosti a osamostatnění.
| Pro hospodaření v roce 1927 jsou celkové provozní náklady tabákové režie preliminovány částkou | 1.008,1 mil. Kč, |
| tedy proti roku 1926 | 831,6 mil. Kč |
| částkou vyšší o | 176,5 mil. Kč. |
Zvýšení výdajů odůvodněno
jest zejména tím, že do výdajů
rozpočtu na rok 1927 byla pojata vedle nestálé
provise trafikantů nově jako průběžná
položka k docílení jasného obrazu hospodaření
a účetní správnosti též
10 %ní trafikantská provise, jež preliminuje
se částkou 184 mil. Kč, a která v
rozpočtu na rok 1926 uvedena nebyla. Dle toho preliminované
výdaje jsou proti r. 1926 jen ciferně vyšší,
fakticky bylo dosaženo úspor, hlavně v důsledku
restrikce personálu.
| Ovšem také provozní příjmy jsou úměrně zvýšeny o sumu 10 %ní provise trafikanti a jsou preliminovány celkovou částkou | 2.103,6 mil. Kč |
| proti roku 1926 | 1.849,4 mil. Kč |
| tedy výše o | 254,2 mil. Kč |
| Dle toho na rok 1927 preliminovaný provozní přebytek v částce (2.103,6 mil. Kč - 1.008,1 mil. Kč) = | 1.095,5 mil. Kč |
| jest proti přebytku preliminovanému v roce 1926 částkou (1.849,4 mil. Kč - 831,6 mil. Kč) = | 1.017,8 mil. Kč |
| vyšší o | 77,7 mil. Kč. |
| Uváží-li se, že investiční náklady zařazují se v rozpočtu na rok 1927 plnou kapitálovou hodnotou, která jest obsažena v uvedeném provozním přebytku částkou 289 mil. Kč, jeví se v roce 1927 přebytek, jejž jest z částky 1.095,5 mil. Kč (provozní přebytek) po odečtení investiční potřeby per 28,9 mil. Kč odvésti státní pokladně | 1.066,6 mil. Kč |
| po srovnání s přebytkem v roce 1926 | 1.016,6 mil. Kč |
| vyšší o | 50,0 mil. Kč. |
Zvýšený výnos, jevící
se převážně na položce "Prodej
tabáku v tuzemsku", je důsledkem přesnějšího
preliminování potřeb na jednotlivých
položkách, jakož i výsledkem úsilí
po ekonomisaci a zavedení strojní výroby.

