Vládním nařízením ze dne 28.
února 1919, č. 109 Sb. z. a n., bylo zřízeno
pro veškerou správu loterie třídní
a důchodku loterního jako ústřední
úřad státní loterní ředitelství,
které podřízeno jsouc přímo
ministerstvu financí, 1. března 1919 započalo
svou činnost. Tímtéž vládním
nařízením byla číselná
loterie na našem území provozovaná zrušena
a loterní úřady v Praze a v Brně ukončily
svou činnost v červnu 1919.
Veškeré přípravné práce
musely býti vykonány v době poměrně
velice krátké, než přes všechny
překážky podařilo se provésti
první tah 1. československé třídní
loterie již dne 22. července 1919.
Ovšem bylo třeba omeziti se na vydání
co nejmenšího počtu losů, aby obsáhlá
materie mohla býti zpracována včas a bezpečně
bez každé materielní ztráty pro státní
důchodek.
Československá třídní loterie
musela sledovati dvojí cíl, jednak ochrániti
stát před tím, aby se hrálo v cizině
a peníze za losy plynuly do ciziny, jednak, aby poskytovala
státu určitý zdroj příjmů,
kterého by jinak proti všem zákazníkům
byla docilovala cizina.
Cena losu byla stanovena na 200 Kč a na výhry určeno
bylo 75 % herního kapitálu. Rozvoj podniku od počátku
loterie lze sledovati z následujících dat:
Pro 1. československou třídní loterii
(odbývanou v II. pololetí 1919) vydáno bylo
pouze 60.000 losů v ceně po 200 Kč.
čistý zisk pro státní pokladnu činil
1,904.340,35 Kč.
Rozprodej obstarávalo 249 nově zřízených
prodejen. Následkem ustálení se poměrů
a vnitřního uspořádání
v úřadě bylo možno ve 2. loterii (I.
pololetí 1920) vydati již 100.000 losů, čistý
zisk činil 3,359.725,84 Kč.
Při 3. loterii (II. pololetí 1920) vydáno
bylo 120.000 losů a čistý zisk činil
4,597.852,- Kč.
Při 4. loterii (I. pololetí 1921) vydáno
130.000 losů a čistý zisk činil 5,033.698,05
Kč.
V 5. loterii byl počet losů zvýšen na
150.000. Čistý výtěžek této
5. loterie činil 5,844.495,- Kč.
Tento počet losů nestačil však ani v
následujících loteriích, neboť
při 6. loterii muselo býti vydáno následkem
stálé poptávky po losech 170.000 losů.
Čistý zisk této loterie činil 6,841.652,-
Kč.
Teprve při 7. loterii mohlo se přikročiti
aspoň k částečnému zvýšení
ceny losu na 260 Kč.
Vydáno bylo pro tuto loterii 190.000 losů čistý
zisk dostoupil výše 10,728.858,- Kč.
Při 8. loterii zvýšen počet losů
na 200.000 a týž ponechán byl i při
9. loterii.
Čistý zisk při 8. loterii činil 11,482.447,- Kč
a při 9. loterii 11,617.256,- Kč.
Dosažením tohoto počtu losů mělo
býti docíleno maxima, avšak v důsledku
stálé poptávky a značné přihlášky
prodejen, jimž se nedostávalo losů, přikročeno
při 10. loterii k dalšímu zvýšení
počtu losů.
V 10. loterii vydáno bylo 210.000 losů a čistý
zisk činil 12,223.639,- Kč.
V 11. loterii vydáno bylo 220.000 losů a docílen
čistý zisk 12,828.491,- Kč.
Ve 12. loterii vydáno bylo 230.000 losů a čistý
zisk činil 13,106.860,- Kč.
Ve 13. loterii bylo vydáno 250.000 losů a docílen
čistý zisk 13,983.220,- Kč.
Všechny loterie německé, jakož i loterie
polská po zhroucení měny zvýšily
značně cenu losu. Se zřetelem k tomu zvýšena
i u nás cena losů při 14. loterii na 370
Kč (a 30 Kč zápisné pro prodejny),
čímž jsme se poněkud přiblížili
ceně předválečné. Současně
však byl snížen počet losů pro
14. loterii z 250.000 na 240.000.
Cena našeho losu i po tomto zvýšení zůstala
daleko za cenou losu cizozemských loterií, které
se již značně přizpůsobily ceně
předválečné. (Prusko 120 ř.
M., t. j. 960 Kč, Sasko 150 ř. M, t. j. přes
1200 Kč, Hamburk 120 ř. M., t. j. přes 960
Kč, Rakousko 160 Sch., skoro 800 Kč, Uhersko 1,000.000
Ku., t. j. skoro 500 Kč, Polsko 200 pol. zl., což
při původním kursu zlotého rovnalo
se skoro 1100 Kč. Jedině Jihoslovansko zůstalo
při ceně 400 din.)
Z tohoto zvýšení o 160 Kč za los pro
celou loterii připadlo po odrážce zvýšeného
vkladného 10 Kč pro prodejnu, 70 % zpět hráčům
ve formě zvýšení výher a 30 %
státnímu podniku a prodejnám, jichž
požitky vzhledem k risiku musely býti zvýšeny.
Pro 14. loterii docílí státní podnik
při 240.000 losech čistý zisk přes
21,000.000 Kč.
Počet prodejen stoupl proti 1. loterii z 249 na 407.
Pro 15. třídní loterii vydáno bylo
rovněž 240.000 losů a docíleno bude
zisku přibližně také asi 21,000.000
Kč.
Pro rok 1927 zamýšlí se vydati 230.000 losů
pro každou z obou loterií.
Úspěch podniku státních loterií
jest přirozeně závislý od všeobecné
hospodářské a průmyslové činnosti.
Každá i sebemenší hospodářská
a průmyslová krise působí na odbyt
losů a proposice nutno tedy činiti s tou největší
opatrností, aby státní podnik přes
jistoty prodejnami složené ku ztrátě
nepřišel.
Zavedení správního sboru, tedy kolegiátního
rozhodovaní, odejmutí velké pravomoci, ale
i zodpovědnosti jednotlivci, přispěje ovšem
k tomu, že rozhodováno bude ve vážných
otázkách s největší opatrností.
Jedno bude ovšem naprosto nutné sledovati, t. j. zvýšení
ceny losu i u nás, neboť dnešní cena losu
nedosahuje ani 1/3 ceny předválečné.
V tom případě bude ovšem naprosto nutné
počet losů značně restringovati. Každým
zvýšením ceny losu docílí se
i značně výhodnějšího
herního plánu pro hráče (70 % herního
kapitálu použije se na výhry).
Vedle agendy čsl. třídní loterie pověřena
jest "Státní loterie" též
pořádáním státní loterie
dobročinné (v každém roce jedna loterie).
Loterie tato vznikla v roce 1853 (rozhodnutí ze dne 28.
dubna 1853, A. F. 6913/F. M.).
V republice Československé pořádány
byly až dosud:
| 580.38030 | ||||||||
| 523.80045 | ||||||||
| 432.088,- | ||||||||
| 627.796,67 | ||||||||
| 583.317,78 | ||||||||
| 684.377,- | ||||||||
| 830.552,45 |
Loterie 8. pořádána bude 5. října
1926. Loterie 1. - 6. vykazují každá 250.000
losů po 5 Kč, loterie 7. byla pořádána
o 300.000 losech po 5 Kč.
Čistý zisk těchto loterií rozděluje
každoročně ministerstvo financí v dohodě
s ministerstvem sociální péče a ministerstvem
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy dobročinným institucím.
Mimo to působí státní loterie (loterní
ředitelství) při pořádání
věcných loterií soukromých (v letech
1922-25 absolvováno bylo, mimo t. zv. menší
věcné loterie s herním kapitálem do
10.000 Kč, více než 100 těchto velkých
soukromých věcných loterií s herním
kapitálem asi 53,000.000 Kč). Pořádání
těchto loterií upraveno jest nařízením
býv. ministerstva, financí a ministerstva vnitra
ze 14. července 1921, ad Z. 30.426/X, č. 124 věstníku
ministerstva financí ex 1911.
Konečně dlužno se zmíniti o účasti
loterního ředitelství na řešení
různých jiných otázek souvisejících
s loterním důchodkem, jmenovitě vydávání
posudků při povolování různých
herních přístrojů (automatů),
reklamních nebo příležitostných
slosování, nedovolené hry v cizí loterie
a pod., jakož i spolučinnost loterního ředitelství
při důchodkovém trestním řízení.
| Pro hospodaření v roce 1927 jsou u podniku státní loterie celkové provozní výdaje preliminovány částkou | 122,9 mil. Kč, |
| tedy proti roku 1926 | 80,4 mil. Kč |
| částkou vyšší o | 42,5 mil. Kč. |
Zvýšení výdajů odůvodňuje
se zvýšením potřeby na položce
"Výhry 16. a 17. třídní loterie"
a na položce "Odměna prodejnám",
neboť v důsledku zvýšení ceny losů
zvýšeny byly i výhry a odměna prodejen.
| Vzestup výdajů jeví se ovšem i v preliminovaných příjmech pro r. 1927 | 165,2 mil. Kč |
| proti roku 1926 | 106,6 mil. Kč |
| částkou vyšší o | 58,6 mil. Kč. |
| Dle toho na rok 1927 preliminovaný přebytek v částce (165,2 mil. Kč - 122,9 mil. Kč) = | 42,3 mil. Kč |
| jest proti přebytku preliminovanému v roce 1926 částkou (106,6 mil. Kč - 80,5 mil. Kč) = | 26,1 mil. Kč |
| vyšší o | 16,2 mil. Kč. |
Očekávaný zvýšený přebytek
odůvodňuje se zvýšenou cenou losů.
Státní mincovna v Kremnici má sama velmi
nepatrný vliv na výnosnost podniku, poněvadž
ve vlastní své činnosti - ražbě
mincí - jest úplně závislá
od státu, jenž určuje druh i množství
mincí.
Snaha získati ražby pro státy cizí nesetkala
se pro silnou zahraniční soutěž se zdarem,
a nelze s nimi ani pro nejbližší budoucnost počítati.
V roce 1919 a 1920 byla mincovna zařizována, teprve
od roku 1921 byla zaměstnána plně ražbou
mincí, dále výrobou medailí i loučením
drahých kovů. V roce 1923 přistoupila k tomu
ještě zvláště ražba československých
dukátů na účet státu, od roku
1924 pak na účet soukromý.
Medailérství vzrůstá, ač jeho
úplnému rozvoji brání vzdálenost
mincovny od středisk kulturních a uměleckých.
Loučení drahých kovů však ubývá
vlivem zmenšené jejich produkce.
Poněvadž ražební rozvrh jest již
v hrubých rysech skončen, omezuje se mincovna na
doplňování obživa podle potřeby
hospodářského života a na ražbu
dukátů, což bude také jejím úkolem
ještě nejbližších několik
let.
| Pro hospodaření v roce 1927 jsou celkové provozní náklady státní mincovny v Kremnici preliminovány částkou | 6,3 mil. Kč, |
| tedy proti roku 1920 | 6,6 mil. Kč |
| méně o | 0,3 mil. Kč. |
Snížení výdaj z odůvodňuje
se tím, že mincovna omezuje se nyní na doplňování
oběživa podle potřeby hospodářského
života a s omezením výroby klesá i nákladová
potřeba.
| Pokles výdaji přirozeně jeví se i v preliminovaných příjmech pro rok 1927 | 7,4 mil. Kč |
| proti roku 1926 | 7,7 mil. Kč |
| částkou nižší o | 0,3 mil, Kč. |
| Podle toho na rok 1927 preliminovaný přebytek v částce (7,4 mil. Kč - 6,4 mil. Kč) = | 1,0 mil. Kč |
| jest proti přebytku preliminovanému v roce 1926 částkou (7,7 mil. Kč - 6,6 mil. Kč) = | 1,1 mil. Kč |
| menší o | 0,1 mil. Kč |
vzhledem k očekávané menší výrobě.
Podnik "Československá pošta" vykonává
výhradní právo státu zřizovati
a provozovati pošty, telegrafy a telefony podle rakouského
poštovního zákona z 5. listopadu 1837, č.
47/1838 Sb. zák. pol., uherského poštovního
zákona ze 26. prosince 1850, č. 4 ř. z. z
r. 1851 a podle zákona telegrafního z 23. března
1923, č. 60 Sb. z. a n., jímž byl nahrazen
kabinetní list císařův ze dne 16.
ledna 1847.
Správní monopol pošty (v užším
slova smyslu) omezuje se na poštu listovní (zprostředkování
dopravy písemních zpráv určitému
příjemci), nicméně pošta převzala
v zájmu veřejném také dopravu drobného
zboží a peněz, službu poukázkovou,
dobírkovou a příkazní, službu
šekovou a poštovní dopravu automobilní,
zařídivší tato odvětví
služby hlavně proto, že by jinak k účelné
jich organisaci vůbec nedošlo nebo jen za podmínek
nepříznivějších, než za
kterých je pošta obstarává.
Správu poštovního podniku vykonává
ministerstvo pošt a telegrafů za účasti
správního sboru, jehož 5 členů
jmenuje ministr pošt a telegrafů ze zaměstnanců
svého resortu a jednoho člena ministr financí
z úředníků svého oboru.
Ministerstvu pošt a telegrafů jsou podřízena:
jednak šest ředitelství pošt a telegrafů
(pro provoz poštovní, telegrafní a telefonní),
a to v Praze, v Pardubicích, v Brně, v Opavě,
v Bratislavě a v Košicích, jednak ředitelství
poštovních úřadů šekových
v Praze a v Brně a ředitelství poštovního
provozu automobilního v Praze.
Výkonnou službu poštovní, telegrafní
a telefonní obstarává (podle stavu ke dni
31. prosince 1925) 3712 poštovních úřadů
- z nichž jest 2490 úřadů zároveň
úřady telegrafními - a 831 poštoven,
úhrnem tedy 4543 poštovních a telegrafních
služeben. Na jeden poštovní úřad
nebo poštovnu připadá průměrně
30,89 km2 a 3121 obyvatel.
Poštovní doprava jest obstarávána:
1. Ve vlacích 743 vlakovými poštami,
z nichž 307 jest obsazeno poštovními úředníky
i zřízenci, 436 jen zřízenci, dále
496 úhrnnými poštovními dopravami, z
nichž 490 provázeno jest poštovními a
6 železničními zřízenci, a posléze
754 dopravami listovní pošty, obstarávanými
zřízenci železničními. K dopravě
pošty na železnicích se používá
denně 1993 železničních vlaků,
délka poštovních kursů na železnicích
činí 110.084,5 provozních km.
2. Na silnicích obstarává poštovní
dopravu 567 automobilových jízd, konaných
309 poštovními automobily státními,
dále 6364 koňských jízd, opatřovaných
1123 smluvními podnikateli poštovních jízd
(kteří používají silničních
vozidel státních 2811 a soukromých 1446)
a posléze koná se poštovní doprava na
silnicích 12.423 pěšími pochůzkami,
obstarávanými poštovními zřízenci
a posly. Délka všech 19.354 poštovních
kursů činí 54.651,5 km.
3. Ve vzduchu dopravují poštu letadla, a to
jednak na dvou tuzemských tratích leteckých:
Praha-Marianské Lázně (podnikatelem jest
firma, Aero ve Vysočanech) a Praha-Brno-Bratislava-Košice
(podnikatel Čsl. státní aerolinie v Praze),
jednak na 10 mezinárodních leteckých tratích:
Praha-Vratislav-Varšava, Praha-Norimberk-Strasburk-Paříž,
Praha-Vídeň-Budapest-Bělehrad-Bukarest-Cařihrad,
Toulouse-Casablanca, Toulouse-Oran, Toulouse-Dakar, Drážďany-Kodaň-Malmö,
Královec-Smolensk-Moskva, Kahýra-Bagdád a
New York-San Francisko. Zásilky pro cizozemské letecké
trati se dopravují rychlíky případně
poštovními rychloparníky do místa odletu
a odtud teprve letadlem.
Leteckou poštou se dopravují obyčejná
a doporučená psaní a dopisnice, obchodní
papíry, ukázky zboží, tiskoviny a zásilky
smíšené, na tuzemských leteckých
tratích též poštovní příkazní
psaní i příkazky na poštovní
balíky.
Uvedená statistická data, jež byla zjištěna
ke dni 31. prosince 1925, samozřejmě se mění
ustavičně podle aktuelních potřeb
poštovní dopravy, neboť poštovní
správa bedlivě přihlíží
k tomu, aby organisace poštovní dopravy byla tak elastickou,
aby vždy mohla vyhověti úkolům v tom
kterém období na ni kladeným, t. j. dosáhnouti
nejvyšší intensity, zvýší-li
se obchodní ruch, a omeziti se v případě
opačném.
Obtížným úkolem čsl. poštovní
správy bylo po státním převratu přizpůsobiti
síť poštovních kursů dopravním
potřebám nového státu, zejména
znovu zorganisovati službu vlakových pošt zavedením
nových pošt vlakových ve směru z Prahy
na východ, doplniti nevylovující park vazů
vlakových pošt a postupně dosáhnouti
přímých spojení s cizími státy.
Park vozů vlakových pošt po výstavbě
posledních 70 vozů, pořízených
v letech 1925 až 1927, bude v hrubých rysech celkem
vyhovovati potřebám provozu.
Poštovní správa stará se pečlivě,
aby také pro místa vzdálená od železničních
tratí byla doprava poštovních zásilek
vykonávána o nejrychleji, a bude také v budoucnosti
usilována, aby vhodnou úpravou a rozmnožením
poštovních kursů byl co nejvíce umožněn
rychlý styl obyvatelstva v místech, o která
v dřívějších letech v tomto směru
nebylo dostatečně postaráno.
Poštovní kursy byly v posledních letech zdokonaleny
zejména postupným rozšiřováním
poštovního provozu automobilního. V
oboru tom docílila čsl. poštovní správa
hned v prvých letech přes obtížné
poměry poválečné pozoruhodných
výsledků. Před světovou válkou
bylo v českých zemích pauze 20 státních
poštovních tratí automobilních v celkové
délce 470,06 km, kdežto koncem roku 1925 byla pravidelná
automobilní doprava obstarávána již
na 122 tratích v celkové délce 2.673,4 km,
což činí témě již 1/4, délky
všech tratí čsl. státních drah.
V provozu jest té doby 362 vozů pro dopravu pošty,
osob a nákladů. V r. 1919 bylo ujeto celkem km 101.824,
v r. 1925 již km 4,802.677, počet dopravených
osob vzrostl z 87.384 v r. .919 na 3,724.233 v r. 1925, v r. 1919
bylo dopraveno nákladů v tunách 459,2, v
r. 1925 již 340.823. Projednává se zřízení
celé řady tratí nových, zejména
na Slovensku. Jsou to trati Karlovy Vary-Jáchymov, Kežmarok-Spišská
Belá-Spišská Stará Ves, Dolní
Vestenice-Valašská Belá, Levoča-Spišské
Podhradie, Lučenec-Modrý Kámen a Košice-Rožnava.
V r. 1920 bylo objednáno u domácích firem
10 nových autobusů nejmodernější
konstrukce o nízkém rámu a na pneumatikách,
kterýžto počet vozů podstatně
umožní další rozšíření
provozu. Projektuje se zavedení nového typu malého
autobusu pro trati s menší frekvencí a pro
trati v obtížném terénu.
Uváží-li se, že čsl. poštovní
správa zřídila automobilové trati
z důvodů obecného prospěchu také
v takových hospodářsky slabých krajích,
zejména horských, které při výstavbě
železničních trati byly opomenuty a kde soukromí
podnikatelé, řídící se zásadami
čistě výdělečnými, pro
malou neb žádnou pravděpodobnost zisku takové
spojení zříditi se neodvážili,
nemůže překvapiti, že poštovní
provoz automobilní byl v letech 1919-1922 pasivní.
V letech 1923-1925 však jeví tento provoz již
malé stoupající přebytky.
Poštovní provaz byl zlepšen a zdokonaleni také
po stránce bezpečnosti zásilek poště
k dopravě svěřených a stejně
i ve směru jistoty a přesnosti při jich vydávání
a doručování. Případy ztrát
klesly již na míru předválečnou,
celkem nepatrnou, uváží-li se, že v r.
1925 ztratilo se ze 27,008.01 podaných balíků
jen 6235 balíků a vyplatilo se na náhradách
stranám toliko 506.840 Kč, kdežto ještě
v r. 1921 ztratilo se z 22,621.188 podaných balíků
39.088 balíků a vyplatilo se 10,542.186 Kč
na náhradách.
V r. 1925 jevil se všeobecný vzrůst poštovního
rozvozu, jak patrno z tohoto přehledu:
| dopravených listovních zásilek | 797,5 mil. Kč | 707,3 mil. Kč |
| novinových zásilek | 263,3 " " | 205,9 " " |
| cenných psaní | 1,2 " " | 1,0 " " |
| balíků bez udané ceny | 26,1 " " | 23,2 " " |
| balíků s udanou cenou | 3,2 " " | 3,1 " " |
| podaných pošt. poukázek | 11,9 " " | 11,2 " " |
V přítomné době připravuje
se vydání nového poštovního
zákona, nového poštovního řádu
a nových provozních předpisů, směřujících
k modernisaci a k zjednodušení československého
poštovnictví, dále řešena jest
otázka osvobození od poštovného, související
s praktickými důsledky zákona z 18. prosince
1922, č. 404 Sb. z. a n., pokud se týče vládního
nařízení z 25. září
1924, č. 206 Sb. z. a n., jímž prohlášena
československá pošta za podnik, spravovaný
podle zásad obchodního hospodaření.
Pro nejbližší budoucnost připravuje se
nová úprava předpisů o přiznání
výhody novinových známek a o novinové
službě vůbec.
Pokud jde o styky s cizinou, byly tyto jednak navázány
ve směrech, kde dosud neexistovaly, jednak prohloubeny,
kde již stávaly, způsobem, který má
dalekosáhlý význam pro mezinárodní
hospodářský styk. Není zapomínáno
na získání dalších výhod
pro československou poštovní dopravu v ohledu
mezinárodním. Stačí jeti poukázati
na to, že Československo je již v přímém
listovním styku se všemi cizími zeměmi
evropskými, z asijských pak s Adenem, Ceylonem,
Čínou, Cyprem, Indií Britskou a Nizozemskou,
Japonskem, Mezopotamií, Palestinou, Persií, Singapurem,
Syrií, Libanonem, a státem Alauitů a Smyrnou,
dále vyměňuje přímé
listovní závěry s Egyptem, Argentinou, Brasilií,
Kanadou, Kubou, Mexikem, Spojenými Státy Americkými,
Uruguayí a Australií. Závěry jsou
vypravovány všemi rychlíkovými příležitostmi
- a to i několikráte denně - pokud jde o
styk se zeměmi evropskými, do zámoří
pak dva až třikráte týdně tak,
aby stihly v některém z evropských přístavů
nejrychlejší poštovní parník.
V oboru emise poštovních známek vymanila
se čsl. poštovní správa rychle z dřívější
odvislosti na Vídni a Budapešti a dokumentovala vůči
cizině samostatnost našeho státu vlastními
známkami již v prosinci r. 1918. výroba známek
samotná byla v poslední době zdokonalena
získáním specielních amerických
strojů pro rotační ocelotisk z hloubky, čímž
docíleno možnosti rychlé a poměrně
levné výroby, jakož i možnosti vydávati
známky s rytinovým vyobrazením krajin, stavitelských
památek a pod., jež budou celostátně
důležitou propagací krás republiky v
cizině, svědčí o tom již dnes
silný zájem ciziny o naše známky, projevený
poslední dobou, po vydání prvních
ukázek našich nových známek s obrazem
Karlova Týna, v tisku zahraničním. Nová
americká výroba zaručuje nám však
také poměrně nejbezpečnější
ochranu proti padělání známek, kterýžto
moment jest svrchovaně důležitým, uváží-li
se, že prodejem či spotřebou poštovních
známek inkasuje poštovní správa příjmy,
dosahující dnes již částku půl
miliardy Kč ročně.
Značné zbytky starých poštovních
známek, jež se opětovnými změnami
poštovních sazeb a nutností vzetí starých
známek z oběhu staly neupotřebitelnými,
byly postupně zužitkovány vhodným přetiskem
jako zatímní známky doplatní a novinové.
V další snaze po docílení úspor
v tomto oboru agendy zavede poštovní správa
- byt i zatím jen na zkoušku - výplatní
stroje pro vyplácení obyčejných listovních
zásilek strojovými otisky na místo lepení
známek. Vlastní zásobovací službu
poštovními ceninami upraví poštovní
správa nově v době co nejbližší,
majíc na zřeteli možnost dalších
úspor, naskytujících se při příležitosti
restrikce počtu hospodářských úřadů
poštovních.
Práce, jež v naznačených směrech
byly nebo ještě budou provedeny, značí
milionové úspory v příslušných
položkách výdajových, docilované
přes to, že na druhé straně příjem
z hospodářství (prodeje) poštovních
cenin v posledních letech stoupá, jak vidno z těchto
údajů: v r. 1923 Kč 409 mil., v r. 1924 Kč
41 mil. a v r. 1925 Kč 475 mil.
Nejdůležitějším úkolem čsl.
telegrafní správy po převratu bylo celou
síť, která směřovala k Vídni
a Budapešti, přeorganisovati, aby východní
část naší republiky byla spojena telegraficky
co nejvýhodněji s částí západní,
hlavně s Prahou. K tomu účelu byly vystavěny
značným nákladem přímé
telegrafní linky z Prahy do Brna, Přerova, Opavy,
Mor. Ostravy, Žiliny, Bratislavy, Košic, Užhorodu
atd. Kromě toho byla vystavěna i četná
kratší vedení, aby byla doplněna telegrafní
síť uvnitř jednotlivých zemí.
Druhým důležitým úkolem bylo
vytvořiti telegrafní spojení s cizinou,
která by odpovídala hospodářské
a politické orientaci našeho státu. Před
válkou měly země nynějšího
Československa velmi málo mezinárodních
telegrafních linek a ještě téměř
výlučně jen telegrafní vedená
do Německa. Dnes máme již celou řadu
přímých telegrafních vedení
do ciziny. Tak jest spojena Praha telegrafním vedením
s Londýnem, Paříží, Curychem,
Terstem, Bělehradem, Záhřebem, Bukureští,
Varšavou, Krakovem, Vídní, Lincem, Budapeští,
Berlínem, Hamburkem, Vratislaví, Drážďany,
Lipskem, Mnichovem a Norimberkem, dále jest spojeno Brno
přímým telegrafním vedením
s Budapeští, Berlínem a Vídní,
Bratislava s Vídní, Budapeští
a Záhřebem, Košice s Bukureští,
Oradea-Mare, Kluží a se Lvovem, Plzeň
s Lipskem a Vídní, Užhorod s Budapeští,
atd.
Kromě toho zařídila poštovní
správa velice výkonná radiotelegrafní
spojení Praha-Londýn, Praha-Paříž,
Praha-Bělehrad a Praha-Milán se strojovým
vysíláním a přijímáním.
Čsl. poštovní správa zmodernisovala
dále celou telegrafní síť a dala jí
větší kapacitu a dopravní rychlost tím,
že postupně vyměnila málo výkonná
telegrafní zařízení za přístroje
výkonnější. Tak bylo v letech 1919-1925
zřízeno nových 25 Hughesových stanic,
7 stanic Baudotových (před 28. říjnem
1918 nebylo na území naší republiky
ani jediného Baudotova přístroje) a 1 stanice
Siemensova, která jest rovněž úplnou
novinkou na našem území.
Koncem r. 1925 bylo v Československu 20.506 km telegrafních
tratí s 127.134 km telegrafních vedení (drátů).
V majetku poštovní správy bylo 71.333 km vedení,
z čehož zakabelováno 2488 km, zbytek jest majetkem
železnic (5.737 km) a soukromých podniků (64
km). Telegrafních přístrojů jest v
provozu Morseových 2086, klapáků 414, Hughesových
přístrojů 189, Baudotových přístrojů
13 a Siemense-Halskeho přístrojů 2. Kromě
toho jest v Praze instalováno 63 přístrojů
dálnotiskových. Státních telegrafních
úřadů jest, jak shora již uvedeno, 2490,
železničních telegrafních stanic, otevřených
soukromé korespondenci, 1186. U 707 státních
telegrafních úřadů užívá
se k dopravě telegramů telefonu. Telegramů
bylo dopraveno v r. 1925 15,735.004 kusů.
Potrubní pošta zařízena jest
v Praze a v Karlových Varech. Celková délka
potrubí jest 8770 m, z čehož připadá
na Prahu 7643 m.
Významná činnost byla vyvinuta na poli telegrafního
zákonodárství a telegrafních předpisů.
Dne 27. ledna 1922 byl vydán zákon č. 33
Sb. z. a n. o užití dopravních cest a nemovitostí
pro telegrafy a telefony. Dne 23. března 1923 byl pod č.
60 Sb. z. a n. vydán zákon o telegrafech, který
upravuje státní monopol telegrafu a telefonu drátového
a bezdrátového, stanoví podmínky,
za kterých soukromé osoby mohou těchto státních
zařízení užívati, a podmínky,
za nichž mohou obdržeti od státu koncesi na zřízení
vlastního telegrafu a telefonu. Konečně byl
vydán zákon z 20. prosince 1923, č. 9/1924
Sb. z. a n., kterým se upravuje výroba, prodej a
přechovávání radiotelegrafních
a radiotelefonních zařízení, jakož
i dovoz jejich z ciziny. K 1. listopadu 1926 připraveno
jest vydání nových telegrafních předpisů
tuzemských i mezinárodních (telegrafní
řád, telegrafní dopravní předpisy,
telegrafní tarif a reglement mezinárodní
telegrafní služby).
Nejdůležitějším z budoucích
úkolů telegrafní správy jest provedení
kabelisace telegrafních vedení, které
bude uskutečněno zároveň s postupným
vybudováním sítě dálkových
kabelů telefonních. Kromě toho bude třeba
řešiti kabelisaci slaboproudých vedení
podél železnic v důsledku elektrisace drah,
rozšířiti síť potrubí pošty
v Praze, případně zaříditi
pneumatickou poštu i v jiných místech a postupně
zlepšovati vnitřní zařízení
telegrafních ústředen. V poslední
době bylo započato s vybudováním telegrafního
výzkumného ústavu.
Vlastní radiotelegrafní síť začala
telegrafní správa budovati v r. 1920, kdy provoz
radiotelegrafie rozhodnutím vlády přešel
s vojenské správy na správu poštovní.
Pravidelný radiotelegrafní styk s cizinou zahájila
čsl. poštovní správa na jaře
v r. 1922. Poštovní radiotelegrafní síť
v Československu se skládá z těchto
šesti vysílacích stanic: Poděbrady
(2 vysílače o energii po 50 KW a 1 o 5 KW), Kbely
(2 stanice po 1 KW), Karlovy Vary (1 KW), Brno (1. KW), Bratislava
(1/4 KW) a Košice (5 KW ve stavbě). V Praze v telegrafní
ústřední stanici zřízeno radiocentrum
s příslušnou přijímací
stanicí na Bílé Hoře. Pro potřeby
České tisk. kanceláře bylo zřízeno
v Praze přijímacích stanic, při jejích
venkovských odbočkách v Karlových
Varech, Ústí n. L., Liberci, Brnu, Mor. Ostravě,
Olomouci, Bratislavě a v Košicích po 1 stanici.
Nyní se buduje nová vysílací stanice
v Satalicích, která má na.hraditi stanici
kbelskou. Stanice v Satalicích bude obstarávati
hlavně letecký provoz, provoz meteorologický
a službu pro Č. T. K. Stanice v Poděbradech
obstarávají hlavně provoz s cizinou. Pro
budoucnost připravuje se zužitkování
různých nových objevů v oboru radia,
jako telegrafie krátkými vlnami, přenášení
obrazů radiem a podobně. Radiotelegrafní
síť bude intensivněji zužitkována
pro výměnu telegramů s cizinou.
Velmi mnoho úsilí věnovala telegrafní
správa na vybudování a organisaci broadcastingu
čili radiofonního rozhlasu. Jakmile radiofonie počala
v Evropě býti předmětem obchodní
exploitace, dala telegrafní správa ihned rozhlasu
provisorně k disposici své telegrafní stanice
v Kbelích a v Brně, které byly k tomuto účelu
rekonstruovány. Tak se podařilo uskutečniti
již na jaře r. 1923 pravidelné vysílání
rozhlasu, a jest tedy Československo jedním z prvních
průkopníků rozhlasu v Evropě. Pro
obstarávání rozhlasových programů
zřízena byla zvláštní, zprvu
soukromá, později (od 4. července 1925) polostátní
společnost "Radiojournal". Na místo rekonstruovaných
stanic radiotelegrafních byly postupně zřizovány
vysílací stanice radiofonní nejnovějšího
typu v Praze, Brně a Bratislavě. Počet
účastníků rozhlasu překročil
v srpnu 1926 počet 120.000 proti 15.900 koncem roku 1925.
Síť vysílacích stanic bude dále
rozšiřována, aby pokud možno každému
občanu našeho státu byl umožněn
poslech lacinými krystalovými přístroji.

