III. Telefonní provoz.

Také síť telefonní, kterou čsl. správa převzala od Rakousko-Uherska, nevyhovovala nikterak potřebám nového státu. Telefonní síť v Čechách, na Moravě a ve Slezsku byla rakouskou správou zřizována bez soustavného plánu, bylo přihlíženo hlavně k potřebám průmyslových území severních Čech, severní Moravy a Slezska, Praha a Brno byly vybavovány meziměstskými vedeními jako malá provinciální města. Hlavní trati směřovaly k Vídni. Nedokonalá byla též telefonní síť na Slovensku, kde byl zřejmý pouze zájem o nejnutnější spojení čelnějších měst s Budapeští. Hlavním úkolem státní telegrafní správy po převratu bylo tudíž rozšířit co nejrychleji síť meziměstských vedení tak, aby tato vedení vyhovovala požadavku přirozeného spádu telefonního provozu v Čsl. republice, tedy ve směru od západu na východ, dále aby dostalo se spojení všem důležitým střediskům obchodním, průmyslovým a politickým, a konečně aby se telefonem vybavily také kraje v tom směru dosud úplně zanedbaly. Výsledky práce čsl. telefonní správy jsou patrny z těchto dat: přírůstek drátů meziměstských telefonních vedení činil od 28. říjná 118 do konce prosince 1918 km 6, v r. 1919 km 470, v r. 1920 km 1374, v r. 1920 km 8093, v r. 1922 km 6468, v r. 1923 km 8416, v r. 1924 km 749 a v r. 1925 km 7312, tudíž za 7 let úhrnem 39.662 km, oproti 64.250 km drátu meziměstských telefonních vedení, vystavěných rakouskou a uherskou telegrafní správou na území Čech, Moravy, Slezska a Slovenska v letech 1890-1918.

Také meziměstské telefonní ústředny bylo nutno přizpůsobiti novým potřebám meziměstského telefonního provozu. Zejména v Praze změnil se utvořením nového státu podstatně meziměstský a mezinárodní styk přírůstkem jak vedení mezinárodních, tak i domácích vedení hlavních a vedlejších. Z tohoto důvodu byla meziměstská telefonní ústředna v Praze v r. 1921 rozšířena o 12 pracovišť, čímž vzrostla její kapacita na maximum, t. j. 80 meziměstských vedení s vyloučením možnosti dalšího rozšíření. Bylo tudíž vzhledem na důležitost její v mezinárodním telefonním povozu a na telefonní provoz nově budovaných meziměstských kabelových tratí nutno upraviti vnitřní její zařízení pro nové úkoly, t. j. pro zapojení zesilovačů, měření meziměstských dálkových kabelů střídavým proudem, pro zařízení vzduchové potrubní pošty mezi jednotlivými stoly, vybavení ohlašovacích stolů automatickým roztřiďováním došlých přihlášek atd. Pro naprostý nedostatek místností v hlavní poštovní budově v Praze byla pro tuto meziměstskou ústřednu vystavěna nová budova na Žižkově, všem požadavkům takovéto moderní ústředny vyhovující. Objednávka zařízení nové meziměstské ústředny stala se u světové firmy "Bell telephone manufacturing Co." v Antverpách za spoluúčasti domácí firmy Telegrafia v Praze. Koncem r. 1926, případně počátkem r. 1927, bude tato moderní ústředna odevzdána provozu. Kapacita její bude 380 meziměstských telefonních vedení.

V letech 1919-1925 bylo postupně dle důležitosti a výše rentability té které ústředny a podle stavu finančních prostředků postupně provedeno rozšíření případně znovuzřízení meziměstských ústředen v Brně, Karlových Varech, Vrchlabí, Čes. Budějovicích, Olomouci, Rakovníku, Lounech, Duchcově, Falknově, Chebu, Teplicích, Šanově, Bratislavě, Táboře, Košicích, Popradu, Nových Zámcích, Zvoleni, Komárně, Frývaldově, Bohumíně, Přerově, Prostějově, Děčíně n. L., Jindř. Hradci, Mariánských Lázních, Chomutově, Litoměřicích, Tanvald-Šumburku, Písku, Kadani, Turnově, Varnsdorfu, Pardubicích, Berouně a Benešově.

Nejvýš racionelního využitkování meziměstské sítě telefonní dociluje se neustálým zřizováním t. zv. vedení sdružených (fantomních), která umožňují současné konání 3 hovorů na 2 paralelních vedeních meziměstských. Počet sdružených vedení stoupl ze tři, jichž se užívalo za správy rakouské na našem území, na cca 200.

Jedním z četných důkazů, že čsl. telegrafní správa věnuje největší pozornost všem moderním vymoženostem telefonní techniky, jest také zřízení vysokofrekventní telefonie pro dva současné hovory podél telefonní linie Praha-Bratislava. Mimo to byly k docílení většího rozsahu meziměstských vedení a pro umožnění nových dálkových relací zřízeny zesilovací stanice v Praze, v Brně a v Mor. Ostravě.

Vytrvalá péče byla věnována též rozšíření meziměstské sítě směrem do ciziny. Zavedeny telefonní relace se zeměmi, s nimiž jsme neměli před převratem vůbec telefonního styku, t. j. se Švýcarskem, Francií, Holandskem, Dánskem, Švédskem, Polskem (Varšavou) a Jugoslavií. Také telefonní styk s Německem, Polskem a Maďarskem byl značně zlepšen zřízením potřebných spojovacích vedení telefonních do těchto zemí. V době přítomné jedná se s francouzskou telegrafní správou o zlepšení telefonního styku mezi Francií a Československem zřízením samostatného telefonního vedení Praha-Paříž, které bude nepochybně dáno do provozu již na podzim r. 1926. Pro nové mezinárodní telefonní vedení Praha-Terst bylo již připraveno na naší a rakouské půdě potřebné vedení. Linka Praha-Terst bude odevzdána svému účelu, jakmile bude dohotovena potřebná část veden na italské půdě. Dále sjednáno zřízení nového mezinárodního vedení Bratislava-Vídeň-Zagreb, jež má býti hotovo ještě před koncem r. 1926.

Čsl. telegrafní správa, snažíc se všemožně vyhověti odůvodněným potřebám obchodu a průmyslu, neusiluje toliko přiměřeně doplniti tuzemskou předválečnou meziměstskou telefonní síť, nýbrž usilovně připravuje také včlenění čsl. sítě telefonní do sítě dálkové telefonie evropské, jak toho přímo vyžaduje geografická poloha našeho státu.

Nejenom Spojené státy Severoamerické, ale i západní státy evropské s nesmírně rozvinutou telefonní technikou vystihly již dávno finanční i technické výhody telefonní sítě o velké výkonnosti a hlavně spolehlivosti a proto vybudovaly své sítě, určené pro dopravu na veliké vzdálenosti, systémem nejracionelnějším, totiž použitím kabelů zvláštní konstrukce t. zv. kabelů dálkových.

Výhody kabelových systémů vůbec a dálkového kabelu zvláště oproti systému vedení vzdušných, jehož používá se až dosud u nás a v době předválečné i v zemích západních, jsou asi tyto:

1. Naprostá bezpečnost provozu, neodvislá od poměrů povětrnostních (déšť, vánice, náledí a výboje atmosférické), dále dalekosáhlá neodvislost ad rušivých vlivů silnoproudých vedení a elektrisace drah, konečně i ochrana před svévolným poškozením vedení telefonních.

2. Vedení kabelové dává možnost umístění daleko většího počtu okruhů určité trati, nežli lze umístiti při systému vzdušném na sloupoví. Tak na př. máme dnes ve směru východním z Prahy 39 proudových okruhů telefonních. Po položení kabelu bude k disposici 180 hovorových okruhů. Pro tento počet vedení bylo by zapotřebí cca 9 dvojitých sloupoví, která by nebylo možno ani umístiti na silnici v tomto jediném směru.

3. Kabelová vedení nevyžadují téměř žádných oprav a udržování jejich není nákladné. Podle zkušeností, získaných švýcarskou telegrafní správou, stojí udržování 1 km kabelové žíly 0,67 šv. fr., kdežto 1 km drátu vedení vzdušného stojí 10 švýc. franků. Amortisační kvota činí pak 3 %, při vedení nadzemním cca 7 %.

4. Jedině použitím vedení kabelových a využitkováním moderních lampových sesilovačů jest možno překlenouti v telefonním provozu vzdálenosti, o kterých se kdysi ani nesnilo, a kterých docíliti vedeními vzdušnými jest vyloučeno vůbec.

5. Současné využitkování 2 metalických okruhů k utvoření sdruženého (fantomního) vedení jest u kabelů zaručeně 50 %ní, kdežto při vedeních vzdušných nelze s tímto procentem počítati se zřením k často se vyskytujícím poruchám, kterážto nevýhoda roste úměrně se vzdáleností, takže na vzdálenosti evropského rozsahu nelze je vůbec uvažovati.

Evropa, sestávající z mnoha států s malými territorii, potřebuje mezinárodní evropské dohody v ohledu telefonním, aby mohla býti síť dálkových kabelů vybudována jednotně podle zásad, závazných pro všechny telegrafní správy. Jen za tohoto předpokladu bude umožněna telefonní korespondence na př. mezi Paříži a Moskvou, Štokholmem-Cařihradem, Prahou-Madridem a p. Otázky tyto lze řešiti v Evropě jen mezistátně.

Na popud telegrafní správy francouzské sešli se již v r. 1923 zástupci telegrafních správ evropských států a utvořili instituci "Comité Consultatif International des Communications Téléphoniques á Grande Distance", kterážto koná časté porady v Paříži, aby předpisovala normy k vybudování dálkové kabelisace v Evropě. Podle pokynů této instituce řídí se všechny zúčastněné telegrafní správy evropské. Podobné instituce bylo nutně zapotřebí, uváží-li se, jakých duchaplných zařízení technických i provozních jest třeba pro dálkovou telefonii, má-li býti telefonní provoz jednotným a dokonalým. Také československá poštovní správa vysílá své zástupce na ony konference a řídí se při vybudování své kabelové sítě směrnicemi zde stanovenými.

Zvlášť Anglie, Německo, Holandsko, Švýcary a Švédsko stojí v popředí se svými sítěmi dálkových kabelů. Také Francie a Italie horečně se snaží výrobní a stavební činností nahraditi své dosavadní poněkud volnější tempo.

Z přiložené mapy (tabulka 1) lze vyčísti nynější stav a rozsah evropské dálkové kabelové sítě, jakož i záměry evropských správ pro budoucnost. Vidíme, že dopravní cesty kolem Čsl. republiky již již se uzavírají. Jest nepochybno, že by průchodní relace sever-jih a západ-východ se uskutečnily po cestách sousedních států, kdyby Československo se nepřipojilo včas jako důležitý článek do evropské sítě. Aby se však transit zavedl okruhem mimo republiku, nemohla by poštovní správa zodpovídat.

Čsl. státní správa poštovní vypracovala již v r. 1923 generelní plán čsl. sítě dálkových kabelů (viz tabulku 2) a započala v r. 1925 s realisací tohoto projektu, takže v úseku Praha-Kolín jest dálkový telefonní kabel, vyrobený v československých výrobnách dle systému americké firmy Western, položen a bude v r. 1926 uveden do provozu. Druhá etapa, která se již provádí, jsou úseky: Kolín-Jihlava, a Praha-německé hranice (Drážďany). Připojení na stávající bohatě rozvětvenou německou kabelovou síť jest s říšskou poštovní správou v zásadě sjednáno.

Další stavební program pro nejbližších 5 let jest: Pro r. 1927 úseky Jihlava-Brno a Brno-Mikulov za účelem připojení čsl. kabelové sítě na síť rakouskou a ucelení průchodní relace Německo-Rakousko. V témže roce bude nutno položiti kabel Bratislava-maďarské hranice, ježto maďarská telegrafní správa se zavázala vybudovati do této lhůty kabel Budapešť-Vídeň s odbočkou k Bratislavě, dále bude započato se stavbou dálkového kabelu v trati Brno-Trenčín-Bratislava, aby bylo co nejdříve připojeno Slovensko a ucelena transitní trať Praha-Budapešť.

V letech 1928-1931 jest zamýšleno vybudovati tyto úseky, Brno-Olomouc-Mor. Ostrava za účelem dosažení spojení Československa s Polskem a k docílení transitu Rakousko-Polsko a Maďarsko-Polsko, dále úsek Praha-Plzeň-německé hranice směrem na Norimberk za účelem získání dálkových relací s jižním Německem, Švýcary a Italii, a úsek Trenčín-Žilina, načež následovati budou trati Praha-Čes. Budějovice-Linec, Praha-Turnov a Žilina-Košice.

Řádné vybudování dálkové sítě a uvolnění telefonního provozu na velké vzdálenosti přinese nezbytně i vzrůst telefonního ruchu domácího.

Čsl. telegrafní správa pečovala velmi intensivně také o zakládání nových a o rekonstrukci a rozšíření dosavadních sítí místních. Četné místní sítě byly podle naléhavé potřeby rozšířeny zejména v Brně, Bratislavě, Mor. Ostravě, Plzni, Liberci, Čes. Budějovicích, Olomouci, Teplicích-Šanově, Karlových Varech, Chebu, Užhorodě, Košicích, Mukačevu a j. Nově zřízené místní sítě nelze pro omezenost místa uváděti jmény. Taký pokrok v tomto směru učinila naše republika, osvětlí nejlépe několik statistických dat. Podle telefonní statistiky rakouské z r. 1914 bylo v Čechách: 289 místních sítí, 38.257 telefonních stanic a 354 veřejných hovoren, na Moravě: 170 místních sítí, 11.646 telefonních stanic a 227 veřejných hovoren, ve Slezsku: 56 místních sítí, 4.346 telefonních stanic a 98 veřejných hovoren. Naproti tomu jest podle statistiky za r. 1925 v Čechách: 73 místních sítí, 814 ústředen (hlavních i vedlejších), 72.310 telefonních stanic, 1.001 veřejných hovoren, na Moravě: (obvod ředitelství v Brně) 279 místních sítí, 350 ústředen, 18.664 telefonních stanic a 438 veřejných hovoren, ve Slezsku: (obvod ředitelství v Opavě) 94 místních sítí, 10 ústředen, 8.129 telefonních stanic a 199 veřejných hovoren. Maďarské statistiky telefonní z r. 1914, pokud se týče Slovenska a Podkarpatské Rusi, bohužel nemáme. Podle stavu v r. 1925 připadá na Slovensko a Podkarpatskou Rus 40 místních sítí, 406 telefonních ústředen, 12.417 telefonních stanic a 401 veřejných hovoren. Na celém území Čsl. republiky bylo v r. 1925: 1.247 místních telefonních sítí, 1.720 ústředen, 1111.520 telefonních stanic a 2.039 veřejných hovoren. Připočtu 14,179.732 obyvatel připadá na 1.000 obyvatel 7,7 účastnických stanic.

Jedno z největších starostí čsl. poštovní správy byla ovšem hned po převratu úprava telefonní sítě pražské, přiměřená politickému a hospodářskému významu hlavního města. Rakouská správa zřídila sice pro Prahu krátce před válkou novou manuelní ústřednu pro místní hovory, leč pouze s kapacitou na 9.840 přístrojek; ústředna, dohotovená koncem r. 1914, nedostačovala hned po svém zřízení. Nedostatku tomu podařilo se částečně odpomoci rozšířením ústředny a nová pracoviště a samočinným roztřiďováním volajících stanic na nezaměstnaná pracoviště, kteréhožto systému používá se hojnou měrou ve státech nordických. Tím byla zvýšena kapacita staré ústředny na 13.500 účastníků. Veškeré tyto práce byly však jen nouzovým opatřením a nemohly ani zdaleka uspokojiti den ze dne rostoucí poptávku po telefonních stanicích. Bylo tudíž nutno pomýšleti na zařízení nové telefonní ústředny, jež by vyhovovala všem potřebám hlavního města, nejnovějším požadavkům moderní slaboproudé techniky a byla schopna zvyšování kapacity tak, jak toho telefonní poměry Velké Prahy v době přítomné i budoucí budou vyžadovati. Po bedlivém studia různých telefonních zařízení v cizině rozhodla se čsl. telefonní správa - po zralé úvaze všech okolností do řešení této otázky spadajících - pro zautomatisování pražské telefonní ústředny se současným provedením decentralisace.

Systém automatický skýtá dle nabytých zkušeností největší záruku bezvadného provozu telefonního a vzhledem k místním poměrům jeví se nejvýhodnějším. Zaručuje se totiž možnost naprosto nutné decentralisace telefonního povozu, která již z ohledu rychlého rozšiřování Velké Prahy nedala se odkládati. Při obchodním a průmyslovém rozmachu Prahy bylo nutno počítati s možností, zříditi pro Prahu v době dohledně aspoň 50.000 hlavních stanic účastnických. Pro tak značný počet telefonů nelze ovšem budovati ústřednu jednu a tím méně ústřednu manuelní, která při zapojení více než 10.000 účastníků v jedné ústředně podmiňuje nákladná technická zařízení a klade na obsluhující personál požadavky nad jeho síly. Zkušenosti z bývalé manuelní ústředny pražské, zřízené provisorně na 13.500 účastníků, potvrzují plně uvedené vývody, neboť bylo často holou nemožností zapojené účastníky úplně uspokojiti, a pro obsluhující personál byl nadmíru obtížný provoz příčinou rozrušujícího, abnormálního nervového napětí. Bylo by tedy bývalo nutno, uvažovati pro Prahu o zřízení několika ústředen manuelních, s počtem asi 10.00 účastníků pro každou, a spojiti tyto navzájem celou sítí vedení spojovacích, na kterých by se vzájemný styk jednotlivých ústředen vyvíjel. S rostoucím počtem ústředen vzájemně korespondujících vzrůstal by však i počet potřebných sil manipulačních takřka v poměru kvadratickém. Nehledě ku vznikajícím z toho komplikacím v provozu a s tím souvisejícím obtížím při telefonování stoupl by náklad nejen na ohromný počet vedení zprostředkovacích, nýbrž i na potřebný personál manipulační měrou závratnou. Při systému automatickém tato potřeba personálu úplně odpadá, možnost spojovací jest jednoduchá, neboť účastník sám disponuje svými možnostmi spojovacími. Ježto pak i decentralisace ústředen automatických v technickém ohledu a proti decentralisaci při systému manuelním jest daleko jednodušší bylo zajisté rozhodnutí telefonní správy přejíti k systému automatickému jedině správným východiskem a skýtá záruku dokonalého úspěchu.

Jelikož jednotlivé systémy automatických ústředen mají firmy chráněny patenty a žádná z našich domácích firem v té době nebyla ani na výrobu automatických ústředen zařízena, ani na stupni běžné světové fabrikace, rozhodla se čsl. poštovní správa zavésti v Praze moderní systém automatický soustavy Siemens & Halske a objednávku zařízení pražských automatických ústředen udělila firmě "Siemens & Halske" ve Vídni. Aby domácí průmysl - zde přišla hlavně v úvahu firma Telegrafia - byl při této dodávce zaměstnán a poskytla se mu příležitost zapracovati se a participovati na výdělku, byla firmě Siemens & Halske zadána tato objednávka s podmínkou, že přibere ke spolupráci domácí firmu "Telegrafia" v Praze. Tak při dodávkách staničních přístrojů vzoru aut. participuje Telegrafia 95 % , při zařízení ústředny 15 - 30 % na dodávce.

Vzhledem na výši telefonních nákladů v úvahu přicházejícího automatického zařízení a na postupně prováděnou kabelisaci pražské telefonní sítě byla výstavba automatických ústředen v Praze, na Smíchově a Vinohradech, která se buduje pro kapacitu 32.000 účastnických přípojek, rozvržena na několik stavebních období po dobu od r. 1921 do r. 1928.

Jak se telefonní poměry v Praze lepší a jak se řadí Praha po stránce telefonního styku mezi jinými světovými městy, vysvítá z připojených srovnávacích tabulek 3 a 4.

Samozřejmě bylo také nutno přikročiti k rozšíření telefonních ústředen v Brně a Bratislavě a k rozšíření nebo znovuzřízení ústředen v jiných čelných městech. Stalo se tak postupně podle toho, jak to telefonní poměry a důležitost obchodních a průmyslových středisk vyžadovaly a pokud to podmínky rentability a finanční prostředky státní správy dovolovaly. Tak byly v letech 1919-1926:

a) rozšířeny (t. j. kapacita stávajícího zařízení ústředny byla zvětšena tak, aby bylo lze přihláškám všech žadatelů o telefon ihned vyhověti) místní telefonní ústředny v Brně, Bratislavě, Mor. Ostravě, Plzni, Liberci, Olomouci, Teplicích-Šanově, Karlových Varech, Užhorodě, Chebu, Ústí n. L., Litoměřicích a Pardubicích;

b) znovuzřízeny (t. j. nedostačující zařízení ústředny nahraženo ústřednou novou bud větší anebo jiného systému) místní telefonní ústředny v Čes. Budějovicích, Přerově, Prostějově, Děčíně n. L., Plzni a Mor. Ostravě.

Ve velkých místních telefonních sítích, v první řadě ovšem v Praze, se dosavadní systém částečného rozvedení účastnických vedení vzdušnými vedeními nahrazuje postupně systémem úplného podzemního rozvedení účastnických vedení. V menších sítích se pak obdobně používá t. zv. vzdušných kabelů.

Aby účastníkům místních telefonních sítí bylo možno ta poplatky telefonní vyměřiti spravedlivě podle toho v jaké míře telefonu používají, t. j. za uskutečněné telefonní hovory jejich, bylo do programu na příští rok vzato počítání účastnických hovorů specielními samočinnými elektrickými počitadly, a to ve všech ústřednách automatických, ve všech ústřednách systému ústřední baterie a v těch ústřednách systému místní baterie, v nichž se dnes hovory počítají toliko manipulačními silami, a jichž telefonní účastníci jsou dnes zařazeni co různých poplatkových tříd podle síťových skupin a počtu hovorů.

IV. Pozemní stavby.

Desolátní ubikační poměry mnohých poštovních úřadů, datující ještě z dob rakousko-uherských, jakož i postupující vzrůst provazu donutily poštovní správu k četným pozemně-stavebním akcím.

Nečítajíc akce, jež spadaly podle kompetenčních předpisů platných do 1. ledna 1926 do působnosti ministerstva veřejných prací provedeno bylo v oboru poštovní správy od převratu do nynější doby více než 100 samostatných pozemně-stavebních akcí.

Z nich uvésti nutno zejména:

Adaptace, pokud se týče přestavby a přístavby pro poštovní účely zakoupených budov klášterů Sv. Gabriela a Sacré-Coeur na Smíchově, jakož i bývalé továrny Fanta a Jiresch v Michli pro úřadovny a skladiště poštovní hospodřské ústředny a telegrafní a telefonní hospodářské ústředny adaptace vyšehradské Citadely pro potřeby autoprovozu, stavba jednoposchoďových budov pro úřadovny ředitelství pošt a telegrafů v Praze na pozemcích sacré-coeurských, provisorní budovy radiostanice ve Kbelích, adaptace a nástavby na křídlech budov hlavního poštovního úřadu v Praze, na Smíchově a na Vinohradech, nástavba a přestavba budovy poštovních úřadů na Masarykově a Denisově nádraží, větší adaptace pro dva poštovní úřady v Bubenči, stavba rozsáhlých garáží a skladišť pro autoprovoz ve Vršovicích, stavba budovy meziměstské telefonní ústředny a hlavního poštovního úřadu na Žižkově, novostavba poštovního nádražního úřadu v Č. Třebové, rozsáhlé adaptační práce na budově hlavního poštovního úřadu v Plzni, novostavba budov vysílacích radiostanic v Poděbradech, Komárově u Brna a v Hanisce u Košic, telegrafní a telefonní ústředny a poštovního úřadu v Přerově, nádražního poštovního úřadu v Mor. Budějovicích, novostavba budovy pro proclívání poštovních zásilek v Bratislavě, novostavba nádražního poštovního úřadu v Popradě, ve Zvoleni, Slov. Novém Městě, Rakovníku a Břeclavi, novostavba budov pro hospodářské oddělení poštovní automobilní dopravy a budov dílenských ve Vršovicích a mnoho jiných četných adaptací, přestaveb a přístaveb poštovních budov.

Projektovány jsou budovy pro definitivní umístění hospodářských ústředen ve Vysočanech, dále poštovní budovy ve Skalicích-Boskovicích, Strakonicích, Hradci Králové, Opavě, na Kladně, v Sušici, Lounech, Berouně, Vršovicích, Rychnově n. Kn., Hranicích, a definitivní budovy radiostanice v Satalicích a j.

Mimo vylíčenou činnost pozemně-stavební usiluje poštovní správa o zlepšení ubytovacích poměrů u poštovních úřadů sjednáváním erárních nájmů vhodných úředních místností a uvolňováním státních budov poštovních od soukromých nájemníka. Přesto, že vyskytují se v tomto směru potíže, tkvící v trvalé bytové krisi a v omezovacím ustanovení zákona o ochraně nájemníků, jsou přece výsledky tohoto úsilí pozoruhodné. Dlužno na př. konstatovati, že počet erárních nájmů úředních místností poštovních se od převratu více než zdvojnásobil, čímž se dostalo celé řadě úřadů řádného a trvalého umístění.

V. Poštovní úřady šekové.

Činnost poštovních úřadů šekových jest upravena zákonem ze dne 11. března 1919, č. 140 Sb. z. a n., prováděcím nařízením k němu ze dne 21. června 1929, č. 514 Sb. z. a n. a vládním nařízením ze dne 16. dubna 1926 o zřízení pobočného poštovního úřadu šekového v Brně, č. 52 Sb. z. a n. Podstata jejich činnosti jest vyjma řízení úsporného stejná jako u poštovní spořitelny vídeňské a možno ji rozvrhnouti na dva základní obory.

Poštovní úřad šekový obstarává každému, kdo se stane účastníkem jeho šekového řízení, platy v jakékoliv výši nejen v celém území státním, ale také i v některých státech cizích. Ačkoliv peníze svěřené šekovému úřadu jeho účastníky vykazují velmi rychlý obrat, přece zůstává jistá část peněz ležeti na účtech, a jejích výše, která jest odvislá od potřeby peněz, výše a rychlosti oběživa a souvisí úzce s intensitou hospodářské činnosti, vykazuje přece jen v jednotlivých obdobích určitou pravidelnost.

Tyto skutečnosti jsou základem pro další obor činnosti šekového úřadu, která spočívá v tom, že poštovní šekový úřad jest padle zákona povinen postarati se o umístění části svých pohotových prostředků, pokud jich nemá zapotřebí k disposicím vlastníků účtů. Tato činnost také umožňuje, aby z jejího výnosu uhradil velkou část režie, jež by z nízkých poplatků, placených účastníky šekového řízení za jeho používání, nemohla býti kryta. Podle § 4. svrchu citovaného zákona umísťuje šekový úřad své přebytečné hotovosti v cenných papírech, ve vkladech na běžný účet u bank, v půjčkách na cenné papír, eskontem kuponů cenných papírů a směnek splatných v tuzemsku a peněžními ústavy již eskontovaných.

Těmito dvěma základními obory činnosti jest tedy charakterisován vývoj šekového úřadu, který byl ovšem v počátcích ztížen značnou měrou tím, že nehotová ještě zařízení musila již plniti úkoly, jež od nich v tehdejších dobách musely býti bezodkladně požadovány. Postačí zmíniti s zde,pouze o spolupůsobení šekového úřadu při emisních akcích státních, o převodu deposit z vídeňské a budapešťské poštovní spořitelny atd.

Ačkoliv tyto úkoly byly zdolány jen s vynaložením největšího úsilí personálu, přispěly zase na druhé straně značnou měrou jednak k urychlení vývojového procesu, jednak k vybudování dalších nových odvětví působnosti šekového úřadu.

Dnes jest již poštovní šekový úřad státním ústavem velkého rozsahu, který vyplývá právě z jeho mnohotvárné činnosti. O výsledcích dosavadní činnosti šekového řízení podávají nám nejlepší svědectví statistická data o počtu účastníků jeho v jednotlivých letech, výši jejich pohledávky, data o počtu provedených účinů, o výši vkladů a výplat i celkového obratu se zvláštním zřetelem na obrat provedený bez hotových. Počet vlastníků šekových účtů činil koncem roku 1919 - 42.995, 1920 - 54.849, 1921 - 63.739, 1922 - 67.114, 1923 - 73.295, 1924 - 81.507 a 1925 - 87.482. Jejich celková pohledávka činila koncem roku 1919 - 1.402,069.015,12 Kč, 1920 2.213,393.189,77 Kč, 1921 - 2.399,461.563,42 Kč, 1922 - 2.344,129.830,61 Kč, 1923 2.354,830.345,12 Kč, 1924 - 1.953,821.191,78 Kč a 1925 - 2.057,164.590,58 Kč.

Provedených účinů (t. j. vkladů a výplat) připadá v r. 1919 - 19,948.496, 1920 - 34,835.516, na rok 1921 - 49,917.198, 1922 - 53,444.926, 1923 - 61,515.865, 1924 - 71,948.933 a 1925 - 80,243.330.

V roce 1918-1919 činily vklady celkem 21.934,502.663,25 Kč, v roce 1920 56.285,764.106,37 Kč, v r. 1921 - 81.366,135.478,77 Kč, v r. 1922 - 76.844,323.242,42 Kč, v r. 1923 - 72.596,664.520,96 Kč, v r. 1924 - 82.444,311.028,29 Kč a v r. 1925 -85.511,376.989,58 Kč. - Výplaty v téže době činily 20.532,433.648,13 Kč 55.474,439.931,72 Kč - 81.180,067.105,12 Kč - 76.899,654.975,23 Kč - 72.585,334.006,45 Kč - 82.845,320.181,63 Kč - 85.408,033.590,78 Kč.

Bez hotových bylo z vkladů učiněno v roce 1919 - 50 %, 1920 - 53 %, 1921 57,2 %, 1922 - 55,7 %, 1923 - 56,48 %, 1924 - 56 %, 1925 - 54,74 %. Z výplat bylo provedeno bez hotových v roce 1919 - 75,5 %, v roce 1920 - 80,6 %, v roce 1921 - 78 %, v roce 1922 - 74,6 %, v roce 1923 - 75,6 %, v roce 1924 - 75,8 % a v roce 1925 - 75,3 %.

Na výplatu připadá tudíž daleko větší procento transakcí bez hotových než na vklady, což souvisí s tím, že značná část vkladů se provádí platenkami v hotovosti, jež skládají pro vlastníky účtů u poštovních úřadů osoby na šekovém řízení nezúčastněné, kdežto u výplat převládají transakce z účtu na účet. Celkový obrat dosáhl v roce 1919 výše 41.604,206.715,96 Kč, 1920 - 111.760,204.038,09 Kč, 1921 - 162.546,202.583,89 Kč, 1922 - 153.743,278.724,63 Kč, 1923 - 145.181,998.527,41 Kč, 1924 - 165.289,631.209,92 Kč a 1925 - 170.919,410.580,36 Kč, z kterýchžto částek bylo provedeno bez hotových v roce 1919 - 64 %, 1920 - 68,8 %, 1921 - 66,8 %, 1922 - 65,1 %, 1923 - 63,93 %, 1924 - 63,57 %, 1925 - 62,24 %. Přehled výše uvedených statistických dat za poslední 3 roky podává grafické znázornění v připojených tabulkách 5-9.

Z uvedených dat je patrno, že v prvním oboru činnosti šekového úřadu jeví se stálý vzestup, který dokazuje, že vědomí o prospěšnosti používání šekového řízení stále více proniká do všech vrstev obyvatelstva a umožňuje tak národohospodářské uplatnění šekového úřadu ve všech směrech. Zvláště ze statistických dat o obratu bez hotových lze seznati, jak důležité místo zaujímá šekový úřad vedle Národní banky v platební soustavě státu. Konečně dlužno se zde zmíniti také o zřízení pobočného poštovního úřadu šekového v Brně, který zahájil činnost dne 1. července 1926. Jeho zřízením byla provedena decentralisace dosavadního šekového řízení, která si ovšem vyžádala značných změn v dosavadním systému. Při provádění těchto změn bylo zároveň přihlíženo k ekonomisaci provozu šekového řízení, ježto zřízení pobočného úřadu činí zvýšené nároky na režii ústavu. Zavedené změny přinášejí však také vlastníkům účtů četné výhody, ježto umožňují přímý styk vlastníka účtu s jeho komitentem.

Také druhá stránka činnosti šekového úřadu se za uplynulou dobu velmi slibně rozvinula. Ač je tato činnost povahy více bankovní, přec jen musí býti jako ostatní jeho činnost ovládána zásadami veřejno-hospodářskými. Dlužno tu hlavně zdůrazniti obchod cennými papíry, který se soustřeďuje výhradně v papírech státních a veřejných, pokud požívají sirotčí jistoty.

Z tohoto oboru činnosti sluší vyzvednouti spolučinnost šekového úřadu při emisních akcích státních (premiová půjčka, IV. státní půjčka, investiční půjčka dopravní a losová půjčka), dále službu oddělení eskontního, depositního a cenných papírů.

Oddělení eskontní provádí eskont směnek a losů a obstarává službu lombardní. Oddělení depositní obstarává úschovu a správu deposit soukromých, poštovních a železničních kaucí, zařizuje soudní službu depositní a spravuje různá jiná deposita povahy veřejné. Oddělení cenných papírů obstarává veškeré transakce plynoucí ze služby depositní jak pro ústav, tak i pro jeho komitenty. Důsledkem toho jest šekový úřad i členem Pražské peněžní bursy. Vlastních cenných papírů měl šekový úřad koncem roku 1925 za nom. Kč 927,9 mil.

Kromě této činnosti, jež vyplývá z působnosti vymezené zákonem, obstarává šekový úřad ještě celou řadu jiných úkolů. Jest svým šekovým řízením spolu s Národní bankou pokladníkem státu. U poštovních úřadů vplacené daně a dávky soustřeďují se na šekových účtech a odtud odplývají opět k úhradě výdajů státních na základě disposic všech odvětví státní správy. Šekovým řízením platí také stát služební požitky svých zaměstnanců, pense v tuzemsku i v Rakousku a Německu a také invalidní renty, u nichž počet přesahuje již 380.000 percipientů.

V minulém roce provedl šekový úřad soupis pohledávek u maďarské poštovní spořitelny a připravuje nyní převod pohledávek od tohoto ústavu. šekový úřad zastává také funkci Náhradové banky pro pozemkovou reformu podle nařízení vlády ze dne 7. prosince 1922, č. 360 Sb. z. a n., jejíž působnost jest ovšem od vlastní činnosti úřadu jako šekové instituce přímo odloučena.

Také hospodářské výsledky vylíčené činnosti jsou velmi uspokojivé. Již za první čtyři léta činnosti bylo možno z přebytků utvořiti reservní fondy zákonem předepsané výši 5 % vkladů na konci roku, takže docílil výše 117,741.517,25 Kč. Po doplnění reservního fondu se každoroční přebytek podle čl. 5 zákona č. 140/1919 odvádí poštovní správě. Tento přebytek byl až dosud pouze hrubým přebytkem, protože v provozovacích nákladech poštovního úřadu šekového nebyly účtovány ani náklady úkonů, vyplývajících z funkce poštovních úřadů jako sběren a plateben poštovního úřadu šekového, ani poštovní poplatky, promíjené jednak účastníkům šekového úřadu, jednak šekovému ústavu pro jeho korespondenci s komitenty. Rokem 1926 počínajíc bude však poštovní úřad šekový podle zásad obchodního hospodaření, uložených zákonem č. 404/1922, poštovní správě honorovati služby až dosud bezplatně prokazované paušální náhradou 50,000.000 Kč, takže tímto rokem počínajíc přebytek poštovním úřadem šekovým vykazovaný, nebude již přebytkem hrubým, nýbrž čistým výnosem.

Tím by byla stručně vylíčena činnost poštovního šekového úřadu za uplynulou dobu. Touto dosavadní činností není však ještě poslání poštovního šekového úřadu plně vyčerpáno. Jedním z hlavních úkolů nejblíže příští doby jest rozšíření působnosti šekového úřadu o poštovní úsporné řízení, které jest ve všech kulturních státech důležitou a nezbytnou složkou veřejno-hospodářských zařízení. Zbudováním poštovní spořitelny dostane se státu veřejného orgánu, který ve všech téměř státech evropských i mimoevropských co nejplatněji se osvědčil jako závažný činitel sloužící ve směru státo-občanském, sociálně-politickém i finančně-hospodářském nejen k prospěchu státního celku, ale i nejširším vrstvám lidovým. Jedním z dalších důležitých úkolů nejbližší doby jest také převod pohledávek čsl. státních příslušníků u vídeňské poštovní spořitelny, jehož provedení jest již připravováno. Také rozšíření dosavadního vzájemného peněžního styku se šekovými úřady, resp. poštovními spořitelnami cizích států bude jedním z nejdůležitějších příštích úkolů šekového úřadu.

Ku konci dlužno ještě poznamenati, že další nezbytnou podmínkou vývoje ústavu jest jeho přemístění z dosavadních těsných, hygienicky velmi závadných a od středu města nevhodně vzdálených dosavadních místností na Smíchově do nové budovy, která bude postavena na místě bloku domů "U Primasů" na Václavském náměstí. Přípravné práce k této stavbě jsou již větším dílem skončeny a bude tudíž možno již v příštím roce započíti se stavbou, jejíž urychlené provedení bude také jedním z prostředků, který umožní šekovému úřadu, aby mohl na zdárně započaté linii úspěšně dále pokračovati a plniti všechny úkoly které má jako veřejnohospodářská instituce vůči státu a občanstvu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP