Po převratu došlo v oboru poštovní a telegrafní
správy k pronikavým personálně-politickým
úpravám a změnám služebních
poměrů velké většiny poštovních
a telegrafních zaměstnanců.
Tak na př. zákonem ze dne 10. dubna 1919, č.
203 Sb. z. a n., došlo ke zpragmatisovaní bývalých
úředníků poštovního a
telegrafního ústavu a zákonem ze dne 11.
července 1919, č. 390 Sb. z. a n., k převzetí
bývalých venkovských poštovních
zřízenců a zřízenců
podle zákona z 25. září 1908, č.
207 ř. z. Těmito úpravami zanikl co do podkladu
služebního poměru rozdíl mezi t. zv,
erárními a třídními poštovními
úřady. Dalším důsledkem těchto
zákonů bylo i zvýšení osobních
nákladů u bývalých třídních
poštovních úřadů, které
stoupalo ještě následujícími
úpravami služebních požitků státního
zaměstnanectva pragmatikálního. Ježto
tomuto zvýšení výdajů nemohlo
odpovídati poměrné zvýšení
příjmů z poštovního a telegrafního
provozu, staly se velmi mnohé poštovní úřady
pasivními. Této pasivitě snažila se
poštovní správa odpomoci různými
opatřeními, jež se však ukázala
nedostačujícími. Pak v důsledku zákona
č. 404/1922 Sb. z. a n. a prováděcího
nařízeni k němu č. 206/1924 musila
poštovní správa jako správa podniku,
spravovaného podle zásad obchodních, sledovati
ve zvýšené míře úspornost
ve svém hospodaření, bylo nutno vedle zrušování
malých pasivních úřadů, jichž
samostatné trvání nebylo odůvodněno
ani s hlediska provozního, přikročiti k obsazování
nejmenších úřadů levnějšími
silami smluvními na místo dražších
sil pragmatikálních.
Aby tedy byl jednak zjednán nový právní
a věcný podklad pro organisaci výkonných
úřadů, jednak do organisačních
předpisů pojat základ k uskutečňování
úsporné tendence, přikročila poštovní
správa v r. 1925 k novému roztřídění
poštovních úřadů, jež
by vyhovovalo změněným poměrům.
Všechny samostatné poštovní úřady
zařadily se do tří tříd. Pro
zařadění do tříd jest nyní
rozhodné jednak přednostenské místo,
jež jest u úřadu systemisováno jako
místo plně či neplně zaměstnané
úřednické síly, jednak počet
u úřadu systemisovaných plně zaměstnaných
úřednických sil, nečítaje v
to přednostenského místa.
Úsporné tendenci byl v riové úpravě
dán výraz posunutím meze mezi oněmi
poštovními úřady, jež jsou spravovány
pragmatikálními úředníky, a
úřady, jež spravují levnější
smluvní úřednické síly (smluvní
expedienti), v tom směru, že dosavadní počet
pracovních jednotek, stanovený pro úřady
se smluvními přednosty, byl zvýšen z
ročních 10.000 na 15.000. Následkem toho
bylo při provádění roztřídění
poštovních úřadů přeřaděno
celkem 367 poštovních úřadů z
II. do III. třídy.
Stav zaměstnanců poštovní a telegrafní
správy činil k 1. lednu 1925 41.974 zaměstnanců,
z toho 36.961 zaměstnanců pragmatikálních
a 5013 zaměstnanců smluvních. V důsledku
restrikce počtu zaměstnanců, nařízené
zákonem z 22. prosince 1924, č. 286 Sb. z. a n.,
bylo poštovní správě uloženo, aby
snížila počet svých zaměstnanců
o 5068 sil. V průběhu restrikční akce,
provedené do konce prosince 1925, odešlo ze služby
celkem 3818 zaměstnanců, a to 1637 dobrovolně
podle §§ 9 až 11 zákona a 2181 zaměstnanců
bylo dáno do výslužby nuceně podle §
13. Mimo to během r. 1925 ubylo 1641 zaměstnanců
normálním způsobem.
Povznesení sociální a zdravotní
úrovně poštovních zaměstnanců
a jejich rodin, snaží se poštovní správa
dosíci jednak opatřeními vlastními,
jednak podporováním svépomocných podniků
a akcí poštovně-zaměstnaneckých.
Reorganisací Provisního fondu, sloužícího
starobnímu zaopatření poštovních
zaměstnanců, kteří nemají pensijního
zaopatření, byly zvýšeny provisní
základny pro výměru provisí aktivních
účastníků a provise provisionistů.
Dále již v r. 1920 byl vybudován Fond sociální
péče poštovního a telegrafního
ústavu, který před zavedením zákonného
nemocenského pojištění poštovních
zaměstnanců aspoň částečně
převzal úkol tohoto pojištění
v mezích svých finančních prostředků.
Z činnosti Fondu sociální péče
nutno poukázati zejména na získání
vlastních léčebných domů v
Karlových Varech a Píšťanech a na vybudování
Masarykovy prázdninové osady pro děti poštovních
zaměstnanců v Blansku.
Také péči bytové věnovala
poštovní správa obzvláštní
pozornost. Vedle akcí, směřujících
jen k podpoře svépomocných družstev
poštovních zaměstnanců, podnikla poštovní
správa také vlastní stavební akce,
jichž důsledkem jest postavení 3 domů
v Dejvicích, po 1 v Holešovicích a Vršovicích,
3 domů v Pardubicích, po 1 v Plzni, v Brně,
v Užhorodě, v Bratislavě a v Košicích.
I pro nejbližší budoucnost snaží
se poštovní správa čeliti bytové
krisi, projektujíc stavby další.
Ostatní činnost směřovala k přípravě
půdy pro velká opatření sociální,
jichž uskutečnění byla umožněna
zákony o nemocenském pojištění
státních zaměstnanců a o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří. Dnes má již poštovní
správa v nejhrubších rysech vybudovaný
Léčebný Fond poštovních
zaměstnanců, provádějící
pojištění podle zákona a pojištění
nemocenském, Fond pro invalidní a starobní
pojištění poštovních zaměstnanců,
poskytující důchody v případě
invalidity a stáří, a konečně
Úrazový fond pro úrazové zaopatření
zaměstnanců. Dosavadní Fond sociální
péče bude na příště vhodným
doplňkem zákonného nemocenského pojištění.
Má tedy poštovní správa dnes zřízeny
již veškery instituce, které zajišťují
poštovního zaměstnance v otázkách
sociálních a zdravotních.
Pro budoucí dobu vytkla si poštovní správa
za úkol zorganisovati a vybudovati všechny tyto instituce
účelně a vhodně tak, aby přinášely
co největší prospěch poštovnímu
personálu a dopomáhaly tak poštovní
správě, aby její personál sociálně
a zdravotně co nejlépe zajištěný,
mohl zdatně pracovati ve prospěch podniku.
Podle státních závěrečných
účtů, předložených
Nejvyšším účetním kontrolním
úřadem zákonodárným sborům,
vykazovalo finanční hospodářství
poštovní a telegrafní správy (kap. XVI.
a XVI. A.) v letech 1919-1924 tyto výsledky:
| 202,685.150,51 Kč | 188,800.715,58 Kč | + 13,884.434,93 Kč | |
| 532,013.517,76 Kč | 445,924.165,46 Kč | + 83,089.352,30 Kč | |
| 831,618.775,54 Kč | 1.022,336.394,02 Kč | - 190,717.618,48 Kč | |
| 992,706.325,18 Kč | 975,631.422,29 Kč | + 17,074.902,89 Kč | |
| 908,242.154,49 Kč | 497,226.033,99 Kč | + 411,016.120,50 Kč | |
| 964,124.310,41 Kč | 836,117.499,19 Kč | + 128,006.811,22 Kč |
Nelze však přehlédnouti, že v letech 1919,
1920 a 1923 byla značná část výdajů
poštovní a telegrafní správy, zejména
výdajů osobních, účtována
na vrub kap. XIV. "Ministerstvo financí" a
kap. XXIV. "Opatření přechodné
doby poválečné".
Připočtou-li se tyto výdaje k výdajům,
vykázaným v účetních závěrkách
kap. XVI., podávají hospodářské
výsledky poštovní a telegrafní správy
tento obraz:
| 202,685.150,51 Kč | 340,151.591,39 Kč | - 137,466.440,88 Kč | |
| 532,013.517,76 Kč | 749,333.774,40 Kč | - 217,320.256,64 Kč | |
| 831,618.775,54 Kč | 1.022,336.394,02 Kč | - 190,717.618,48 Kč | |
| 992,706.325,18 Kč | 975,631.422,29 Kč | + 17,074.902,89 Kč | |
| 908,242.154,49 Kč | 880,757.263,87 Kč | + 27,484.890,62 Kč | |
| 964,124.310,41 Kč | 836,117.499,19 Kč | + 128,006.811,22 Kč |
Ačkoliv tedy závěrečné účty
státních výdajů a příjmů
za léta 1919 a 1920 vykazují ke kap. XVI. značné
přebytky, bylo finanční hospodářství
poštovní a telegrafní správy v prvých
třech letech popřevratových ve skutečnosti
pasivní v důsledku velkého poklesu hodnoty
měny a mimořádného vzrůstu
provozních nákladů věcných
i osobních úpravami poplatků jakož i
usilovnou snahou všemožně stlačiti osobní
i věcné výdaje docílila však
poštovní a telegrafní správa již
v r. 1922 slušného přebytku, jenž v r.
1924 dostoupil značné částky 128,006.811,22
Kč.
Výdaje poštovní a telegrafní správy
let 1919-1924 dosáhly svého vrchole již v r.
1921, v letech 1922-1924 konstantně klesají.
Finanční výsledky prvých tří
let popřevratových byly by ovšem mnohem příznivější,
kdyby se do výdajů těchto let nepočítaly
odvody hrubých přebytků poštovního
úřadu šekového do reservního
fondu podle čl. 5. zákona, č. 140/1919,
které jen za tři roky 1919 až 1921 činily
100,277.602,34 Kč.
Rovněž nelze přehlédnouti, že ve
výdajích let 1919 a 1920 byly obsaženy také
výdaje investiční, kdežto v letech
1921 až 1924 byly tyto výdaje v důsledku zavedeni
zvláštního rozpočtu státních
investic účtovány odděleně
od řádného hospodářství,
takže nejsou zahrnuty ve shora uvedených výsledcích
let 1921 až 1924.
Investiční výdaje poštovní a
telegrafní správy činily:
| Kč 26,343.230,03, | ||
| " 79,063.881,88, | ||
| " 99,172.744,85, | ||
| " 151,995.911,68, | ||
| " 104,933.311,37, | ||
| " 83,495.742,44. |
Bylo tedy poštovní a telegrafní správou
k účelům investičním do konce
roku 192 vydáno úhrnem 545,004.822,25 Kč.
V letech 1921 až 1923 byly investiční výdaje
hrazeny z výtěžků dlouhodobých
úvěrních operací, a to jednak z výtěžku
6 % státní investiční půjčky
dopravní podle zákona z 18. března 1921,
č. 126 Sb. z. a n., na kterou bylo jen zájemníky
telefonními upsáno 322,902.100 Kč, jednak
z výtěžku 8 % anglické půjčky
z r. 1922 podle finančního zákona ze dne
19. prosince 1921, č. 470 a zákona z 31. března
1922, č. 110 Sb. z. a n.
Ve výsledcích finančního hospodářství
čsl. pošty za rok 1925 projevily se
již pronikavým způsobem důsledky
režimu nových zásad správy, kterému
čsl. pošta byla podrobena podle zákona č.
404/1922, resp. vládního nařízení
č. 206/1924. V §u 2., odst. 2. právě
citovaného vládního nařízení
bylo čsl. poště uloženo, aby jako podnik,
spravovaný podle zásad obchodního hospodaření,
na příště hradila veškeré
výdaje, spojené s provozem jejich služebních
odvětví, počítaje v to i přiměřené
zúročení vloženého kapitálu,
z vlastních příjmů podnikových
a převzala tudíž také všechny ostatní
výdaje, které až dosud ještě byly
hrazeny z úvěrů jiných kapitol státního
rozpočtu, resp. pokud jde o výdaje investiční,
z prostředků, opatřovaných ministerstvem
financí dlouhodobými úvěrovými
operacemi.
Z nových břemen čsl. poštou takto převzatých
jest nejtíživějším povinnost, postarati
se o úhradu mimořádně vysokého
nákladu na pensijní a zaopatřovací
požitky poštovních zaměstnanců
a jich pozůstalých, které dříve
byly hrazeny z prostředků všeobecného
pensijního etátu, 1. lednem 1925 počínajíc
však zatěžují rozpočet čsl.
pošty. V r. 1925 činily tyto výdaje okrouhle
104,000.000 Kč a v r. 1927 dosáhnou - v důsledku
restrikce poštovních zaměstnanců, provedené
v r. 1925 podle zákona, č. 286/1924 - nepoměrně
vysoké částky 147,101.000,- Kč, proti
které stojí jen nepatrný nový příjem
z pensijních příspěvků a premiových
reserv v částce 20,920.000 Kč a náhrada
vyššího nákladu na staropensisty podle
zákona, č. 287/1924, v částce 6,916.000
Kč
Další značné zatížení
vzešlo pak čsl. poště zejména z
nové prozatímní úpravy jejího
poměru k čsl. státním drahám,
provedené v duchu nových zásad správy,
a převzetím úhrady potřeb, spojených
se správou státních budov poštovních.
V důsledku zkomercialisování čsl.
pošty vzrostly její výdaje - po odečtení
příslušných nových příjmů
- o celkovou netto částku okrouhle 150,000.000
Kč.
Podle závěrky účtů za rok 1925, prvé to závěrky sestavené podle zvyklostí obchodních, činily
| provozní příjmy | Kč 1.280,000.639,38 |
| a provozní výdaje | Kč 1.133,060.595,04, |
| takže hospodářský rok 1925 končil provozním ziskem | Kč 146,940.044,34. |
Investiční výdaje r. 1925 činily
116,913.402,63 Kč. K jich úhradě nebylo však
použito provozního zisku čsl. pošty, protože
tento zisk byl podle finančního zákona pro
r. 1925 určen k úhradě výdajů
jiných oborů státní správy.
Podle článku XIII. finančního zákona
byla vláda zmocněna opatřiti finanční
úhradu pro investiční výdaje dlouhodobými
úvěrními operacemi, pokud toho zmocnění
nepoužila, byla investiční potřeba uhrazena
zálohou z pokladních hotovostí.
Příjmy a výdaje, vykázané v
účetní závěrce za rok 1925,
nelze porovnávati s výsledky let předcházejících
již z toho důvodu, že nový účetní
systém, podle něhož byla účetní
závěrka za rok 1925 sestavena, provádí
kompensace zúčtováním účinů
na opačné stráně pokladního
účtu u příslušné rubriky,
kdežto dříve byly prováděny negativní
platbou (snížením účinů)
na původní rubrice. Ani bilanční výsledek,
kterým končí hospodaření čsl.
pošty za rok 1925, nelze dobře porovnati s výsledky
roků předcházejících, protože
přebytky let minulých byly pouhé rozdíly
všech příjmů a výdajů,
kdežto výsledek r. 1925 jest zisk skutečný,
t. j. rozdíl příjmů a výdajů
toliko na účtech těžebných, nikoliv
majetkových.
Za rok 1926 očekává poštovní
správa podle dosavadních hospodářských
- výsledků provozní zisk ve výši
zaokrouhlené 160,000.000 Kč, nepřihlížejíc
ovšem k nepreliminovaným větším
potřebám, vzešlým provedením
jednak zákona z 15. října 1925, č.
221 Sb. z. a n., o nemocenském pojištění
veřejných zaměstnanců, jednak platového
zákona z 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a
n. Přebytku docilovaného v r. 1926 bude již
v tomto roce použito k úhradě investičních
výdajů čsl. poštovní správy,
jelikož ve státním hospodářství
nabyla vrchu zásada, že státní podniky
nemají si již prostředky potřebné
pro své investice opatřovati půjčkami,
nýbrž uhraditi je z vlastních příjmů
podnikavých.
Návrh rozpočtu čsl. pošty na rok
1927 byl již přizpůsoben novému účetnímu
systému, základem reformy účetnictví
čsl. pošty jest důsledné třídění
účinů na působivé a nepůsobivé,
t. j. v terminologii dopiky na těžebné a majetkové.
| Pro rok 1927 preliminuje poštovní správa svůj provozní zisk ve výši | Kč 189,804.300, |
| který jest proti přebytku, preliminovanému na rok 1926 částkou | Kč 158,744.129, |
| vyšší o Kč | 31,060.171. |
Dosáhnouti zisku ve vykázané výši
jest nevyhnutelně zapotřebí, má-li
v mezích pokladní hotovosti býti získána
plná úhrada na investiční výdaje,
v r. 1927 nezbytně nutné.
Důvodem vzestupu investičních nákladů
až na částku okrouhle 190,000.000 Kč
jest, že poštovní správa jest nucena -
vedle prací, spojených s pravidelným
rozšiřováním a zdokonalováním
provozních zařízení - jednak pod vlivem
mezinárodní soutěže realisovati velký
projekt výstavby čsl. sítě dálkových
telefonních kabelů, jednak vzhledem k prováděné
automatisaci pražských telefonních ústředen
rychle pokračovati v rozšiřování
a kabelisaci místní telefonní sítě
ve Velké Praze. Dokončení prací
právě uvedených, jakož i pořízení,
rozšíření a upravení místních
telefonních sítí a ústředen
mimo Prahu, zhuštění sítě meziměstských
telefonních vedení, rozšíření
pošty pneumatické a vozidel poštovního
provozu automobilního, krátce řečeno,
vyzdvižení provozních zařízení
čsl. pošty na úroveň pokročilých
států, bude ještě po dalších
5 let (1927-1931) vyžadovati mimořádně
vyššího nákladu ročních
cca 190,000.000 Kč, tudíž za 5 let úhrnem
950,000.000 Kč, který podle toho, co shora uvedeno,
bude nutno plně uhraditi z běžných příjmů
podnikových. Vzestup investičních nákladů
byl způsoben také tím, že poštovní
správa v důsledku zkomercialisování
poštovního ústavu byla nucena převzíti
též náklad na stavby místních
budov poštovních, které až do roku
1925 byly prováděny ministerstvem veřejných
prací na vrub investičního rozpočtu
právě uvedeného ústředního
úřadu.
| Podle hlavních položek 5letého investičního programu bude v letech 1927-1931 vyžadovati dokončení výstavby čsl. dálkové kabelové sítě částky | 320,000.000 Kč, |
| rozšíření místních telefonních sítí mimo Prahu spolu s případnou kabelisací účastnických vedení částky | 52,000.000 Kč, |
| rozšíření místní telefonní sítě v Praze spolu s částečným zakabelováním účastnických vedení a s uvedením kabelové sítě v souhlas s autamatisací ústředen | 60,000.000 Kč, |
| stavby hlavních vedení, připojení větších sítí na provozní uzly dálkového kabelu a spoje větších ústředen mezi sebou a zřízení vedlejších telefonních vedení k odlehčení vedení dosavadních | 45,000.000 Kč, |
| automatisace pražských ústředen | 78,000.600 Kč, |
| pořízení velkých telefonních ústředen v Čechách, na Moravě a ve Slezsku a na Slovensku | 42,780.000 Kč, |
| pořízení inventárních předmětů vnitřního zařízení pro zřizování nových telefonních stanic | 50,000.000 Kč, |
| pozemní stavby budov pro provoz poštovní a telegrafní | 116,540.000 Kč, |
| pořízení motorových vozidel a stavby budov pro poštovní provoz automobilní | 11,400.000 Kč. |
Železniční podnik jest podle dosavadní
organisace spravován těmito orgány: ministerstvem
železnic, správním sborem při tomto
ministerstvu a ředitelstvími státních
drah, kterým jsou podřízeny výkonné
služebny, jako: správy provozu, odbory pro udržování
tratí, železniční dopravní a
staniční úřady, výtopny, dílny,
elektrárny, plynárny, zásobárny, výrobny
jízdenek, atd.
Pro posouzení rozsahu působnosti státní
správy železniční uvádí
se počet těchto služeben: ředitelství
státních drah je 8, z toho 4 v Čechách
(Plzeň, Praha-Jih, Praha-Sever a Hradec Králové),
2 na Moravě (Brno, Olomouc) a 2 na Slovensku (Bratislava
a Košice), z nichž každé spravuje průměrně
asi 1650 km tratí státních i soukromých.
Správu a dohled na trati obstarává 121 odbor
pro udržování dráhy a 15 správ
provozu. Odbory tyto, resp. správy provozu spravují
průměrně asi 120 km trati.
Službě dopravní jest podřízeno
209 dopravních a 1488 staničních úřadů,
případně výhybišť. Mimo
to jest 1114 nákladišť a zastávek, celkem
2811 služeben, jednak pro výkon služby dopravní
a veškeré služby přepravní, jednak
jen pro úplnou neb omezenou přepravu osob a zboží.
Službě vozební jest podřízeno
38 výtopen s 21 pobočkou.
Vozidla československých státních
drah opravována jsou v železničních
dílnách, které podle zařízení
a účelu dělí se na dílny:
1. hlavní, kterých je 17, mezi něž
počítány jsou i větší
dílny výtopen v Kralupech, Krnově a Podmoklech,
2. provozní, kterých je 35.
V dílnách hlavních prováděny
jsou hlavní prohlídky kotlů a velké
opravy lokomotiv a vozů.
V dílnách provozních, přidělených
výtopnám, prováděny jsou menší
opravy vozidel a opravy běžné, které
vzniknou v provozu.
Dále má správa státních drah
v provozu 6 samostatných elektráren, jež mají
pohonné stroje o celkovém výkonu 1509 HP
s instalovaným výkonem elektrických strojů
1317 KW, vyrábějících ročně
okrouhle 1,500.000 KWh.
Samostatných plynáren jest 5 (3 olejoplynárny
a 2 uhloplynárny). Celková roční výroba
olejoplynu jest asi 733.000 m3 a uhloplynu asi 515.000
m3.
V době poslednější přidružila
se k výrobnám plynu jímací stanice
ve Gbelích na Slovensku, jejíž dosavadní
zařízení dává okrouhle 239.000
m3.
Dále spravuje státní správa železniční
17 zásobováren a 2 výrobny jízdenek.
Službu kontrolující přepravní
příjmy československých státních
drah obstarává 8 kontrol příjmů,
zřízených u jednotlivých ředitelství,
a odúčtovna svazových doprav a kartelů
při ředitelství státních drah
Praha-Jih.
3058 samostatných pokladen, nehledíc k pokladnám
podružným, vybírají příjem
z přepravy a předkládají účetní
doklady kontrolám příjmů ku přezkoušení
a konečnému vyúčtování
se soukromými drahami v tuzemsku a drahami zahraničními.
| činí v roce 1926 u československých státních drah | 11.032,269 km, |
| a u soukromých drah ve státním provozu | 2.307,803 km, |
| tedy měří celková síť | 13.340,072 km. |
V tom jsou zahrnuty po převratu zestátněné
dráhy:
| Rakovník-Louny | 451,28 km, |
| Počeradec-Vrskmany | 17,329 " |
| Užhorod-Vajany | 25,290 " |
| V udolí Borži | 106,159 " |
| Holič-Hodonín | 3,430 " |
| Ústecko-Teplická dráha | 250,166 " |
| Buštěhradská železnice | 419,706 " |
| Zemí a státem garantované dráhy | 1.859,503 " |
| celkem | 2.720,711 km. |
Vozový park, převzatý od bývalých
rakouských drah, byl ve stavu tak sešlém, že
byla státní správa železniční
nucena jednak jako náhradu za zrušená vozidla,
jednak jako nutné rozmnožení železničního
oboru zakoupiti až dosud 642 lokomotivy a 460 tendrů,
4 motorové vozy, 2324 osobní vozy, 766 vozů
služebních, 24 poštovní vozy, 16.337 krytých
a 20.941 otevřený nákladní vůz,
to vše celkovým nákladem okrouhle Kč
3.900,000.000.
O vyloučení vozů, vykazujících
závady, které by mohly bezpečnost a pravidelnost
provozu ohroziti, a o včasné odevzdání
jich dílnám k opravě, pečuje se ve
112 revisních stanicích.
Opatřením dostatečného počtu
a zlepšením oběhu vozů bylo umožněno
vrátiti vypůjčené vozy, jež byly
najaty od převratu a to: 2339 najatých na delší
dobu a 1000 vozů, najatých na dobu kampaně
v roce 1923. Dále bylo umožněno půjčiti
Rumunsku 500 krytých vozů, vedle menšího
počtu vozů, půjčovaných soukromým
stranám a k přechodné výpomoci cizím
drahám. (Viz přiložené tabulky).
Jelikož udržování zastaralých vozidel
bylo by příliš nákladné a tudíž
nehospodárné, vzhledem k jejich poměrně
malému výkonu v přirovnání
ku dnešním moderním vozidlům, jest každoročně
nutno vyřaditi 110-150 lokomotiv, 150-200 osobních
a služebních a asi 2500 nákladních vozů.
Ke zhuštění dopravy a provozu na důležitých
místních drahách byly zavedeny na zkoušku
4 motorové vozy různých konstrukcí,
které se dobře osvědčily, a proto
bude i v příštích letech v pořizování
motorových vozů pokračováno.
Poněvadž bylo na mezinárodní konferenci
v Paříži rozhodnuto, zavésti ve všech
evropských státech jednotný systém
brzdový a to průběžnou brzdu tlakovou,
byly nové vozy od roku 1921 objednávány z
části a od roku 1925 pak vesměs s brzdou
tlakovou.
Poněvadž i lokomotivy a ostatní vozy jest nutno
tlakovou brzdou vystrojiti, bylo podle určitého,
na více let rozvrženého programu, započato
s touto výstrojí v roce 1926 a bude v tom i v příštích
letech pokračováno. Zavedením tlakové
brzdy docílí se jednotného brzdového
systému u všech osobních vlaků a rychlíků,
u nákladních vlaků dálkových
docílí se úspor personálních
a zvýšení provozní rychlosti.
Nedostatečné spojení západní
části republiky se Slovenskem vedlo k vydání
zákona čís. 235/1920 Sb. z. a n., jímž
povalena byla výstavba celkem 15 nových drah na
Slovensku. Z těchto 15 drah jest již 5 ve stavbě,
pro ostatní pak, až na nepatrné výjimky
jsou připraveny podrobné projekty.
Provozu odevzdána byla dráha Zvolen-Krupina v délce
34 km.
Dráha Veselí n./Mor.-Nové Mesto n./Váhom,
v délce 67,5 km jest celá ve stavbě a obsahuje
2421,5 m dlouhý tunel "Pod Polanou", do konce
roku 1926 bude hotova část z Veselí n./Mor.
až do stanice Velká (17 km), tunel bude dohotoven
asi v polovině roku 1927, čímž bude
umožněna doprava z Veselí n./Mor. až do
Myjavy. Práce na části z Myjavy do Nového
Mesta n./Váh. budou skončeny pravděpodobně
v roce 1928.
Dráha Vsetín-Bylnice-Brumov, v délce 381
km, jest rovněž celá ve stavbě a dokončení
její lze očekávati v roce 1927.
Pro dráhu Handlová-Horní Štubňa,
dlouhou 18,6 km a obsahující tunel přes 3
km dlouhý, jest stavební a zadávací
operát připraven a stavbu lze započíti,
budou-li zabezpečeny potřebné finanční
prostředky. Stavba potrvá asi 4 roky.
Pro dráhu Červená Skála-Margiťany,
dlouhou 95,5 km, jest hotov detailní projekt a koncem roku
1926 bude dokončen zadávací operát
pro část z Červené Skály do
Dobšinské Jeskyně. Celková stavební
doba bude nejméně 5 let.
Rovněž železniční síť
převzata byla po převratu ve velmi špatném
stavu. Až na některé výjimky (hlavní
trati, probíhající od jihu k severu), byly
trati železniční v Čechách, na
Moravě a ve Slezsku již před válkou,
a tím více za války bývalou správou
zanedbávány. Totéž bylo i na Slovensku.
Doba popřevratová musila doháněti
zanedbané běžné práce v provozu,
v udržování a doplňování
staveb, obozu, stavěti druhé koleje, rozšiřovati
nádražní uzly, nově upravovati službu
seřaďovací, zesilovati trati pro zvýšenou
rychlost, zkrátka vybudovati síť železniční
tak, aby mohla sloužiti životním zájmům
našeho nového státu. Bývalá orientace
od severu k jihu musila býti změněna na orientaci
od západu k východu, mezinárodní doprava
vyžadovala a vyžaduje dosud, aby trati naše byly
vybudovány pro přechod těžkých
lokomotiv a vozů a aby mohla býti na nich prováděna
jízda rychlostí, vyhovující mezinárodní
dopravě.
K těmto směrnicím, kterými vázáná
byla stavební činnost státní správy
železniční v době popřevratové,
přistoupily i momenty, jež vyžadovaly vybudování
sítě železniční pro potřebu
domácího provozu. Byla to v prvé řadě
zdokonalení sítě železniční
v okolí Prahy, Brna, Bratislavy, kterážto města
stala se význačnými středisky, čímž
frekvence na tratích, do nich ústících,
vzrostla měrou netušenou.
Aby vyhověno bylo požadavkům zvýšené
rychlosti na hlavních tratích a zvýšení
osového tlaku, jež jsou při současném
mezinárodním jednání předpokladem
pro to, aby bez přezkoušení dovolen byl oběh
vozů na tratích, otevřených mezinárodní
dopravě a se zřetelem na zavádění
těžkých strojů a na žádoucí
brzké, a co nejrozsáhlejší užívání
vozů o ložné váze 15 a 20 tun i na,
místních drahách, bude i na dále pokračováno
v programové obnově železničního
svršku. Aby pak byl vždy zachován i náležitý
soulad mezi postupným vybudováním a zesilováním
železničního svršku a mostů na
jednotlivých tratích na straně jedné
a doplňováním strojového parku na
straně druhé, pracuje státní správa
železniční na zevrubné kategorisaci
tratí podle jejich provozního významu.
Pro udržování železničního
svršku zaveden byl programový systém tak zv.
"generálních revisí" podle zásady
spojitých oprav, které záležejí
v tom, že se veškeré udržovací práce,
jako jest výměna jednotlivých součástí
(kolejí, pražců a drobného materiálu,
štěrku) provádí systematicky a programově
pod odborným dohledem a s použitím nejúčelnějších
strojů a nástrojů, čímž
docílí se toho, že mima provádění
těchto spojitých oprav není zpravidla třeba
prováděti žádné větší
udržovací práce, a že jejich periodickým
opakováním zlevní se náklady na udržování
tratí v příštích letech, celý
svršek se daleko lépe uchovává a doba
jeho normálního opotřebení prodlužuje.
Při udržovacích pracích zavedeny byly
pro dopravu nákladů a dělníků
motorové vozíky, místo vozíků,
poháněných lidskou silou, čímž
doprava jest úspornější.
Postupným programovým zrušováním
strážnických stanovišť, vybudováním
silničních podjezdů a nadjezdů, snaží
se státní správa železniční
docíliti trvalých úspor na nákladech
dozorčí služby na trati.
Státní správa železniční
prostudovala a vypracovala návrh na elektrisaci Wilsonova
nádraží, vinohradského a žižkovského
tunelu a tratí z Wilsonova nádraží do
Smíchova, Nuslí, Libně-horní nádraží
a Vysočan, kteréžto práce mají
býti provedeny v letech 1924 až 1928.
Pro počátek elektrisace byla objednána v
roce 1924 akumulátorová posunovací lokomotiva,
která byla začátkem roku 1926 převzata
a dána do pravidelného provozu ku posunování
vlakových souprav u vinohradského tunelu. Provoz
se plně osvědčil a bude jí též
používáno ku pomocným jízdám
při montáži vrchního vedení v
tunelu, kde bude dodávati světlo a pohon pro různé
přístroje.
Pro nabíjení akumulátorové lokomotivy
byla zřízena zvláštní nabíjecí
stanice.
Pro elektrisaci Wilsonova nádraží a přilehlých
tratí bylo objednáno 17 elektrických lokomotiv,
součásti vrchního vedení a strojní
a elektrické zařízení podružné
stanice o výkonu 3000 KW (4000 HP). Se stavbou budovy podružné
stanice bylo již započato, stavba bude do konce roku
1926 hotova a začátkem roku 1927 počne se
s montováním strojů a elektrických
zařízení. Na objednaných elektrických
lokomotivách a na součástech pro vrchní
vedení a podružnou stanici se již pracuje. Se
stavbou vrchního vedení na úseku Praha-Libeň
bylo také již započato. Celkové dokončení
elektrisace Wilsonova nádraží a přilehlých
tratí bude provedeno na počátku roku 1928.
Se zavedením trakce elektrické bude nutno vypracovati
v době nejbližší i různé
předpisy s ní související.
Další činnost státní správy
železniční nesla a nese se k tomu, aby ve stanicích
a zastávkách zařízeno bylo elektrické
osvětlení, v prvé řadě ovšem
tam, kde jest elektrické osvětlení hospodárnější,
než dosavadní petrolejové, a aby intensivněji
prováděna byla přeměna olejoplynového
osvětlení vozů na osvětlení
elektrické.
Všeobecná elektrisace umožňuje také
zrušení plynáren a rozmnožení silnoproudých
zařízení, sloužících jak
k účelům osvětlovacím, tak
i pohonným, neboť nastává možnost,
zaříditi v mnohých dalších objektech
elektrické instalace, poněvadž potřebná
elektrická energie jest k disposici.

