(1) Obviněnému příslušejí
tato oprávnění:
a) přibrati si právního zástupce nebo
jinou osobu, která je po zákonu oprávněna
zastupovati; tyto osoby buďtež, jakmile to dovolí
průběh vyšetřování, každým
způsobem však před skončením
vyšetřováni, připuštěny
k jednání a jsou oprávněny jako zástupci
obviněného navrhovati důkazy.
b) navrhovati, aby o otázkách pro obviněného
důležitých byli slyšeni svědci,
znalci a přezvědné osoby, třeba-li
i přísežně, o čemž rozhodne
vyšetřující úřad; podrobnosti
budou upraveny nařízením.
c) žádati, aby byl konfrontován se svědky,
znalci a přezvědnými osobami, nebrání-li
konfrontaci jejich neznámý nebo příliš
vzdálený pobyt, veliký věk, nemoc,
těžká choroba nebo i jiné závažné
důvody, pro něž se nemůže konfrontace
uskutečniti.
d) kdykoli žádati, aby mu byly ukázány
listiny, jež vyměřovací úřad
má po ruce, a aby mohl nahlédnouti do protokolů
a jiných spisů a opsati si je; tomuto požadavku
nutno vyhověti, jakmile to dovolí průběh
vyšetřování, avšak staniž
se tak včasně, aby obviněný mohl ještě
před koncem vyšetřování navrhnouti
důkazy. Které spisy jsou vyloučeny z nahlédnutí,
určí nařízení.
e) podati do patnácti dnů po skončeném
vyšetřování (§ 219, odst. 2.) písemnou
nebo protokolární obhajobu, ve které však
nemůže obviněný s právním
účinkem uváděti ani nových
skutečností ani nabízeti nových průvodů.
Lhůtu k obhajobě lze z důležitých
příčin prodloužiti.
(2) O těchto oprávněních budiž
obviněný poučen; že se tak stalo, budiž
poznamenáno do jednacího protokolu.
(1) Pokud výpovědi svědků, převedených
osob nebo znalců. nebyly již dříve stvrzeny
přísahou, je vyšetřující
úřad oprávněn dožádati
okresní soud, příslušný podle
jejich bydliště, aby je vyslechl přísežně.
(2) Jestliže při jednání v daňové
komisi byly poplatníkovi ukázány listiny
nebo byli za jeho přítomnosti vyslýcháni
svědci, přezvědné osoby a znalci,
není třeba, aby byly tyto úkony opakovány
vyšetřujícím úřadem.
(3) Vyšetřující úřad je
též oprávněn naříditi,
aby obviněný připustil nahlédnouti
do svých obchodních a hospodářských
knih. Pro toto nahlédnutí platí ustanovení
§§ 314 až 318 s tou úchylkou, že v
trestním řízení není předchozího
oznámení obviněnému podle § 315,
odst. 3. třeba a že mohou osoby nahlédnutím
do knih pověřené a zvláštním
písemným příkazem vyměřovacího
úřadu opatřené i proti poplatníkově
vůli vstoupiti do místnosti, v nichž jsou knihy
uloženy, a nahlédnouti do nich.
(4) Vyšetřující úřad vyslechne
za vyšetřování také osobu, která
ručí za peněžitou pokutu a útraty
řízení, zejména o okolnostech rozhodných
pro uplatňování ručení.
(1) V trestním řízení pro trestné
činy podle §§ 185, 187, 188, 190 a 191 mohou
býti vykonány místní prohlídky
podle §§ 319 a 320, může-li jejich provedení
míti význam pro vyšetřování.
(2) Pokud nebylo při místní prohlídce
shledáno nic podezřelého, vydá se
zúčastněnému na jeho žádost
o tom příslušné potvrzení.
(3) Ostatně platí o výkonu místní
prohlídky ustanovení § 319 s výjimkou
odst. 3.
(1) Neuposlechne-li obviněný v trestním řízení
dostatečně se neomluvě obeslání
podle 213, budiž obeslání opakováno
s pohrůžkou, že, kdyby ani na toto obeslání
obviněný do stanovené lhůty se nedostavil
dostatečně se neomluvě, bude vydán
nález bez dalšího účastenství
obviněného podle pomůcek, které úřad
má po ruce.
(2) Nebylo-li ani tohoto obeslání uposlechnuto,
bude vydán trestní nález.
(3) Stejně budiž postupováno, nevyhoví-li
obviněný jinému, v dalším řízení
vydanému a jemu svědčícímu
obesláni nebo vybídnutí, aby podal vysvětlení,
nebo opomine-li vyhověti vyzvání, aby připustil
nahlédnouti do svých obchodních a hospodářských
knih.
(4) Je-li dostaveni obviněného trvale na překážku
jeho nepřítomnost, může ho vyšetřující
úřad vyzvati stejným způsobem, aby
jmenoval vyšetřujícímu úřadu
zástupce, s nímž jako zástupcem obviněného
se provede trestní řízení; opomine-li
obviněný tak učiniti, má to stejné
následky, jako by se obviněný bez dostatečné
omluvy nedostavil. Totéž platí, onemocní-li
obviněný a jeho onemocněni podle vysvědčení
úředního lékaře brání
mu sice osobně se dostaviti, nevylučuje však,
aby dal potřebné zprávy a vysvětlivky
zástupci.
(5) Obviněný může býti předveden,
nevyhoví-li dostatečně se neomluvě
obeslání vyšetřujícího
úřadu; předvedení stane se příslušným
politickým nebo policejním úřadem,
který jest povinen příslušnému
dožádání vyšetřujícího
úřadu neprodleně vyhověti.
(1) Shledá-li vyšetřující úřad
za trestního řízení, že není
tu trestného činu nebo že trestnost činu
zanikla, zastaví trestní řízení
a oznámí to obviněnému.
(2) Shledá-li však vyšetřující
úřad, že podezřeni z trestného
činu je odůvodněno a skutková povaha
dostatečně objasněna, oznámí
obviněnému, že je oprávněn do
neprodlužitelné patnáctidenní lhůty
navrhnouti, aby bylo vyšetřování doplněno,
a neučiní-li tak, že, bude vyšetřování
prohlášeno na skončené. Navrhne-li obviněný
včas, aby bylo vyšetřování doplněno,
doplní se, je-li třeba, vyšetřování
a o výsledku zpraví se obviněný s
podotknutím, že je vyšetřování
skončeno. Nenavrhne-li včas doplnění
vyšetřování, oznámí se
mu, že je vyšetřování skončeno.
V oznámení o skončeném vyšetřování
nutno zároveň obviněného upozorniti
na oprávnění jemu podle § 215, odst.
1, e) příslušející.
(1) Jednání nalézacího senátu
koná se za nepřítomnosti obviněného.
Na žádost nejpozději v obhajobě podle
§ 215, odst. 1, e) uplatňovanou nutno obviněnému
povoliti, aby se před nalézacím senátem
hájil osobně nebo též za účasti
advokáta; pří tom nemohou býti s právním
účinkem uváděny ani nové skutečnosti,
ani nabízeny nové průvody. To však nezabraňuje,
aby obviněný neopakoval svých průvodů,
které již dříve za vyšetřování
nabídl, které však nebyly vyšetřujícím
úřadem provedeny, a aby senát, pokládá-li
je za závažné, řízení
v tomto směru nedoplnil.
(2) Další podrobnosti řízení
v senátě budou upraveny nařízením.
(1) Nebylo-li trestní řízení zastaveno
podle § 219, odst. 1, vydá vyšetřující
úřad-třeba-li na podkladě usnesení
senátu - nález, oceňuje při tom volně
výsledky celého řízení.
(2) Nález může býti buď odsuzující
nebo osvobozující a vyhotoví se vždy
písemně.
(3) Odsuzující nález musí obsahovati:
a) vyznačeni trestného činu, jímž
byl obviněný uznán vinným;
b) vyměření trestu;
c) stanovení náhradního trestu vězeni
(§ 196);
d) výrok o útratách, jichž náhrada
podle § 223 se snad obviněnému ukládá;
e) odůvodnění, které musí obsahovati
vylíčení skutkové povahy trestného
činu a vyznačení okolností a průvodů,
jimiž se pokládá trestný čin
za prokázaný; při tom smí se, pokud
se nález nezakládá na ustanovení §
218, poukazovati toliko na takové průvody, které
byly obviněnému v trestním řízení
oznámeny. V odůvodnění budiž
dále uvedeno, k jakým přitěžujícím
a polehčujícím okolnostem se přihlíželo
při vyměření trestu;
f) poučení o odvolání.
(4) S odsuzujícím nálezem může
býti zároveň spojen předpis dodatečné
daně (§ 210, odst. 6.).
(5) Osvobozující nález nechť obsahuje
stručné důvody, z kterých se obviněný
zprošťuje viny.
(1) Trest vězení vykoná se ve věznicích
soudních podle ustanovení o výkonu trestu
vězení (uzamčení).
(2) Trest vězení, uložený vojenským
osobám v činné službě, vykoná
se vojenskými soudy.
(3) O výkon trestu vězení požádá
úřad, který vydal trestní nález,
příslušný soud (úřad),
připoje opis trestního nálezu bez odůvodnění,
opatřený doložkou o pravoplatnosti a vykonatelnosti.
(4) Výkon trestu se odloží do doby, kdy pomine
překážka:
a) je-li odsouzený v době, kdy se má trest
vykonati, podle vysvědčení úředního
lékaře duševně chorý nebo těžce
nemocný, nebo je-li odsouzená těhotna;
b) podal-li odsouzený do rozhodnutí o odvolání
prokazatelně do zákonité lhůty stížnost
k nejvyššímu správnímu soudu, kterou
se podle příslušných, o nejvyšším
správním soudu platných zákonných
ustanovení potírá trest vězení,
a zažádal-li z té příčiny
za odklad jeho výkonu.
(5) Kromě toho lze na žádost odsouzeného
povoliti odklad výkonu trestu:
a) byl-li by neprodleným výkonem trestu ohrožen
výdělek odsouzeného nebo výživa
jeho nevinné rodiny nebo je-li odklad naléhavé
nutný za příčinou uspořádání
jeho rodinných věcí; odklad z této
příčiny nemá zpravidla přesahovati
tří měsíců;
b) podal-li odsouzený před nastoupením trestu
žádost o milost (§ 209) prominutím, snížením
nebo proměněním trestu vězení,
která se opírá o takové zvláštního
ohledu hodné okolnosti, jež prokazatelně vyšly
najevo teprve po vydání nálezu nebo po rozhodnutí
o odvolání.
(6) žádost za odklad trestu nutno podati u vyšetřujícího
úřadu, který v případech v
odst. 4. a 5, a) uvedených rozhodne sám. V případu
v odst. 5. b) uvedeném rozhodne úřad, který
je příslušný k udělení
milosti (§ 209). Z rozhodnutí finančního
úřadu přísluší odsouzenému
právo odvolati se ku přímo nadřízenému
finančnímu úřadu, který rozhodne
s konečnou platností.
(1) Pokud vzešly v trestním řízení
končícím se odsouzením obviněného
zvláštní útraty, zejména útraty
spojené s místní prohlídkou (§
217) nebo s prohlídkou obchodních a hospodářských
knih (§ 216, odst. 3.), náhrada svědkům,
znalcům a přezvědným osobám,
cestovní útraty úředníků
a jiných trestního vyšetřování
zúčastněných osob, náhrada
poštovních, telegrafních a telefonních
poplatků, jest odsouzený povinen nahraditi tyto
útraty.
(2) Kdo ručí za trest, ručí též
za útraty podle 1. odstavce. Vzešly-li takové
zvláštní útraty proti ručiteli,
jest ručitel povinen i tyto nahraditi.
(3) K trestu vězení odsouzený je povinen
nahraditi též útraty výkonu tohoto trestu.
(1) Z trestního nálezu, z předpisu dodatečné
daně v trestním řízení a z
uložení pořádkové pokuty přísluší
vinníkovi, a jde-li o trestní nález zakládající
se na usnesení nalézacího senátu,
též předsedovi senátu právo se
odvolati; v posléze uvedeném případě
platí obdobně ustanovení §§ 254
a 332.
(2) Trestní nálezy (§ 221, odst. 3.), z nichž
se vinník odvolal, nesou až do konečného
vyřízení v berním správním
řízení vykonatelny; avšak úřad,
jenž vydal trestní nález, může
zaříditi, aby byly peněžité (pořádkové)
pokuty a útraty zajištěny, jakmile byl nález
vinníku doručen.
(1) O odvoláních z trestních nálezů,
pokud se tyto zakládají na usnesení nalézacího
senátu, rozhoduje s konečnou platností finanční
úřad II. stolice v pětičlenném
senátě.
(2) O všech ostatních odvoláních (§
224) rozhoduje finanční úřad II. stolice.
(1) Odvolací senát skládá se ze dvou
finančních úředníků,
dvou přísedících soudců a jednoho
přísedícího laika. Každému
členu zřídí se jeden nebo několik
náhradníků.
(2) K odvolacímu senátu náleží
jako členové přednosta finančního
úřadu II. stolice a jeden jim ustanovený
úředník tohoto úřadu; náhradníky
ustanoví přednosta finančního úřadu
II. stolice. Přísedící soudce a jejich
náhradníky ustanoví na žádost
finančního úřadu II. stolice presidium
vrchního zemského soud (soudní tabule). Přísedícího
laika a jeho zástupce, kteří mohou býti
kdykoliv odvoláni, jmenuje na šest let ministerstvo
financí z trojce poplatníků, navržených
finančním úřadem II. stolice. Senátu
předsedá vždy finanční úředník,
který je členem nebo náhradníkem.
(3) Na žádost nejpozději v odvolání
uplatňovanou nutno obviněnému povoliti, aby
se před odvolacím senátem hájil osobně
nebo též z účasti advokáta; při
tom však nemohou býti s právním účinkem
uváděny ani nové skutečnosti, ani
nabízeny nové průvody.
(4) Ostatně platí pro odvolací senát
a řízení před ním obdobně
ustanovení § 211, odst. 3. až 5., § 212
a § 220.
(1) Odvolací stolice, uvažujíc samostatně
subjektivní i objektivní skutkovou povahu trestného
činu, podle okolností případu doplní
řízení, odstraní, pokud to bez újmy
vinníkových práv jest možno, podstatné
vady řízení u I. stolice, nebo zruší
nález, nařídíc, aby bylo řízení
doplněno nebo znovu provedeno a byl vydán nový
nález, aneb konečně rozhodne u věci
samé.
(2) Ustanovení § 221 platí obdobně i
pro odvolací stolici.
(3) Odvolal-li se z nálezu pouze vinník, nemůže
býti trest I. stolicí uložený zostřen.
Do rozhodnutí finančního úřadu
II. stolice přísluší - dle zákona
ze dne 2. listopadu 1918, č. 3 Sb. z. a n. o nejvyšším
správním soudě - stížnost k nejvyššímu
správnímu soudu vinníku vůbec, předsedovi
odvolacího senátu pouze tehdy, zakládá-li
se rozhodnutí na usnesení odvolacího senátu.
Nálezů právní moci nabyvších
nelze měniti - ku případnostem § 209
nehledíc - ani ve prospěch ani na škodu vinníkovu.
Peněžité tresty a pokuty podle tohoto zákona
připadají státu.
(1) Pokud zákon nic jiného neustanovuje, platí
ustanovení této hlavy pro všechny přímé
daně a pro trestní ustanovení jich se týkající,
neplatí však pro pozemkový katastr, zvláštním
zákonem upravený a jeho vedení.
(1) Správou přímých daní jsou
pověřeny finanční úřady
a to:
1. v prvé stolici: finanční úřady
I. stolice neboli vyměřovací úřady,
2. v druhé stolici: finanční úřady
II. stolice,
3. v třetí stolici: ministerstvo financí.
(2) Obor působnosti stanoví se, pokud zákon
sám tak nečiní, nařízením.
(1) Vyměření daně důchodové
a všeobecné daně výdělkové
děje se, pokud zákon jinak neustanovuje, v daňové
komisi, která jest pro tyto daně společnou.
(2) Daňová komise budiž zřízena
pro obvod každého vyměřovacího
úřadu a kromě toho pro města, mající
více než 10.000 obyvatelů.
(3) Ministerstvo financí může zříditi
pro rozsáhlé obvody nebo pro obvody se zvláště
velikým počtem poplatníků podle potřeby
několik daňových komisí anebo přiděliti
města s více než 10.000 obyvatelů daňové
komisi pro obvod vyměřovacího úřadu,
k němuž náležejí.
Počet členů jednotlivých daňových
komisi se stejným počtem náhradníků
určí ministerstvo financí, přihlížejíc
ku velikosti a poplatní síle daňového
okresu.
(1) Předsedou (zástupcem předsedy) daňové
komise jest přednosta (zástupce přednosty)
vyměřovacího úřadu, pro jehož
obvod daňová komise je zřízena.
(2) Za nepřítomnosti předsedy daňové
komise nastupuje v jeho práva a povinnosti zástupce
předsedy.
(1) Členy a náhradníky daňových
komisi jmenuje pro svůj obvod finanční úřad
II. stolice na 6 let tím způsobem, že prvou
polovinu členů a náhradníků
jmenuje z osob, které mu na každé období
navrhnou zemědělské rady z poplatníků
daně důchodové a obchodní a živnostenské
komory (obchodní a priemyselné komory) z poplatníků
podrobených jak dani důchodové tak i všeobecné
dani výdělkové, a to po třech na každého
člena a náhradníka. Druhou polovinu jmenuje
finanční úřad II. stolice bez takového
návrhu.
(2) Co jest v dalším řečeno o členech,
platí též, pokud zákon jinak neustanovuje,
o náhradnících.
(3) Návrhy nutno podati do neprodlužitelné,
alespoň dvouměsíční lhůty,
kterou stanoví finanční úřad
II. stolice. Pokud lhůta ku podání návrhů
stanovená nebude dodržena nebo pokud ten onen návrh
odporuje ustanovením odst. 1. a odst. 4., č. 1 a
2, vyzve finanční úřad II. stolice
k doplnění návrhu nebo k podání
návrhů nových a to se lhůtou měsíční.
Nebude-li tato lhůta dodržena nebo bude-li návrh
opětně odporovati ustanovení odst. 1. a 4.,
č. 1 a 2, není finanční úřad
II. stolice návrhy vázán.
(4) Při jmenování nutno dbáti těchto
zásad:
1. Jmenováni mohou býti pouze svéprávní
poplatníci všeobecné daně výdělkové
nebo daně důchodové, kteří
jsou příslušníky republiky Československé,
mužského pohlaví, více než třicetiletí
a nebyli odsouzeni pro trestný čin, při němž
byla vyslovena ztrát, volebního práva do
obcí.
2. Poplatníci, kteří se dopustili podle tohoto
zákona vědomého zkrácení daně
nebo zkrácení daně z hrubé nedbalosti,
mohou býti jmenováni teprve, když od pravoplatnosti
nálezu prošlo 5 let.
3. Daňová komise musí čítati
alespoň polovinu členů, kteří
platí vedle daně důchodové také
všeobecnou daň výdělkovou.
4. Hlavní prameny důchodu (zvláště
zemědělství, obchod, průmysl a řemesla)
mají býti, pokud se vyskytují v daňovém
okresu, v daňové komisi podle možnosti přiměřeně
zastoupeny.
5. V daňových komisích s nejmenším
počtem členů nesmí býti mimo
předsedajícího více nežli jeden
člen ze stavu aktivních státních úředníků,
v daňových komisích s větším
počtem členů nejvýše dva. Toto
ustanovení se nevztahuje na předsedu daňové
komise (jeho zástupce).
(5) Členové daňových komisí
mohou býti odvoláni a nahrazeni jinými osobami.
Při tom šetřiti jest týchž zásad
jako při prvém jmenování.
(6) Jmenování na místo členů
(náhradníků) předčasně
vystouplých nebo odvolaných platí na zbytek
funkčního období (odst. 1.) a děje
se podle zásad v odst. 1. uvedených.
(1) Jmenování členem daňové
komise mohou odmítnouti členové Národního
shromáždění, duchovní všelikého
vyznání, činně sloužící
státní a jiní veřejní zaměstnanci
jakož i osoby vojenské, dále osoby, kterým
jest přes 60 let nebo které jsou stiženy tělesnou
vadou, jež by vykonávání této
funkce byla na závadu, konečně osoby, které
byly již po 6 let nepřetržitě členy
některé daňové nebo odvolací
komise, na příštích 6 let.
(2) O přípustnosti odmítnutí rozhodne
finanční úřad II. stolice, z jehož
rozhodnutí není odvolání.
(1) Členové, jichž funkční doba
prošla, mohou býti opět jmenováni.
(2) Pokud nové jmenování není provedeno,
podrží posavadní členové svoji
funkci.
(1) Předsedové a všichni členové
daňových komisí jsou povinni při jednání
v komisi postupovati podle zákona, nehledíc k osobě,
nestranně a podle nejlepšího vědomí
a svědomí a zachovati nejpřísnější
tajemství o jednání v daňové
komisi i o poměrech poplatníků, o nichž
při tom zvědí.
(2) Členové, kteří jsou státními
zaměstnanci, vykonávají svoji činnost
pod svou úřední přísahou. Jiní
členové vykonají s počátku
své činnosti tento přísežný
slib, byvše dříve výslovně upozorněni
na trestní ustanovení (§ 199):
"Slibuji na svou čest a svědomí, že
při jednání v daňové komisi
budu si počínati podle zákona, nehledíc
k osobě, nestranně a podle nejlepšího
vědomí a svědomí, a že zachovám
nejpřísnější tajemství
o tom, co zvím z jednání v daňové
komisi vůbec a o poměrech poplatníků
zvláště."
(3) Tento přísežný slib vykoná
se tím způsobem, že slibující
- nehledíc k tomu, zda a jakého jest náboženského
vyznání - opakuje znění přísežného
slibu a poté podá ruku předsedovi. O výkonu
přísežného slibu sepíše
se protokol, který podepíše slibující
a předseda daňové komise. Jiné formálnosti
a obřadnosti nejsou přípustny.
(1) Funkce člena daňové komise jest čestnou
státoobčanskou povinnosti.
(2) členové daňové komise, kteří
nejsou aktivními státními zaměstnanci,
mají nárok na cestovné, které stanoví
ministerstvo financi.
(3) Členové daňové komise, kterým
prokazatelně ujde účastí v jednání
daňové komise výdělek, mají
kromě toho nárok na přiměřené
odškodněni, jehož výměru a podrobné
podmínky stanoví nařízení.
(4) Aktivním zaměstnancům státním
přísluší náhrada podle předpisů
o dietách.
(1) Předseda daňové komise řídí
její práce, zodpovídá ze správného
užívání zákona a jest povinen
výkon usnesení daňové komise zákonu
zřejmě odporujícího zastaviti.
(2) Předseda přidělí daňové
komisi finanční orgány za referenty, kteří
mají hlasovací právo toliko tenkráte,
jsou-li zároveň členy daňové
komise.
(3) Jde-li o to, aby práce vyměřovací
byly ulehčeny nebo důkladněji projednány,
může předseda ze své moci nebo komise
sama většinou hlasů k návrhu některého
člena určiti subkomise z členů daňové
komise, k jichž jednání, je-li potřebí,
mohou býti po předchozím vykonáni
přísežního slibu mlčenlivosti
podle § 239 tohoto zákona přibrány osoby
stojící mimo daňovou komisi, avšak pouze
s hlasem poradním.
(4) Tyto osoby mají nárok na cestovné a na
přiměřenou náhradu za ušlý
zisk za podmínek stanovených v § 240 tohoto
zákona.
(5) Úkol, který se subkomisi přiděluje,
stanoví předseda; usnesení subkomise vyžaduji
schváleni komise.
(1) Předseda pozve ke každému zasedání
daňové komise všechny její členy.
Pozvánky nutno doručiti alespoň 8 dní
před zasedáním. Na místo zaneprázdněných
členů pozve předseda náhradníky
a to pokud možno takové, kteří náležejí
k podobným vrstvám výdělečným
nebo důchodovým.
(2) Pozvaní náhradníci vstupují v
každém směru na místo členů.
(3) Daňové komise jsou schopny se usnášeti,
je-li přítomna alespoň polovice členů
mimo předsedu nebo jeho zástupce.
(4) Nedostaví-li se do ustanovené hodiny tolik členů,
kolik jest třeba k usnášení, počne
se schůze o půl hodiny později nehledíc
ku počtu přítomných členů.
Okolnost ta budiž v pozvánkách uvedena.
(1) Daňové komise rozhodují nadpoloviční
většinou hlasů přítomných
členů. Předseda hlasuje toliko při
rovnosti hlasů.
(2) Nedosáhne-li se při hlasování
o některé číslici nadpoloviční
většiny hlasů, buďtež připočítávány
hlasy pro číslici poplatníku nejnepříznivější
tak dlouho ke hlasům pro číslici nejbližší,
poplatníku příznivější,
až se dosáhne nadpoloviční většiny.
(1) Jedná-li se v daňové komisi o zdanění
některého jejího člena, jeho manželky
(družky), jeho příbuzných nebo sešvagřených
v pokolení přímém vůbec nebo
v pobočném pokolení až do třetího
stupně, jedná-li se dále o zdanění
zaměstnavatele nebo zaměstnance některého
člena daňové komise aneb může-li
člen očekávati od rozhodnutí prospěch
nebo újmu, vzdálí se takový člen
před poradou a usnesením.
(2) Předseda odevzdá v takovém případě
předsednictví svému zástupci, zástupce
pak v témže případě některému
členu daňové komise.
(1) Daňová komise usnáší se zpravidla
o každém poplatníku zvláště.
(2) O poplatnících, u nichž se návrhy
vyměřovacího úřadu shodují
s přiznáním, hlasuje se najednou, pokud členové
daňové komise u jednotlivých poplatníků
ničeho proti tomu nenamítají.
(3) Daňová komise může na předsedův
podnět jediným usnesením shodně s
návrhy vyměřovacího úřadu
rozhodnouti o poplatnících, jejichž celkový
zdanitelný důchod (výtěžek) nepřesahuje
u každého 50.000 Kč.
O jednání a rozhodnutích daňové
komise sepíše se protokol, podepsaný předsedajícíma
dvěma členy, kteří se jednání
zúčastnili.
(1) Neprovede-li daňová komise úkol jí
uložený do doby ministerstvem financí přiměřeně
stanovené, může ministerstva financi, když
tato lhůta marně prošla, přenésti
jej oprávnění na příslušný
úřad I. stolice; na následek tento buďtež
však všichni členové daňové
komise napřed řádně upozorněni.
(2) Totéž opatření může
ministerstvo financí učiniti, neřídí-li
se daňová komise přes poučeni se strany
předsedy daňové komise zákonnými
ustanoveními nebo odepře-li výslovně
svoji součinnost; ustanovení odst. 1., věta
2. platí tu obdobně.