Druhá podstatná změna, kterou § 4 přináší
a která byla také již v Německu a Rakousku
provedena, jest opuštění t. zv. pramenové
theorie. Tato záležela v tom, že na určitý
ber ní rok mohly býti zdaňovány jen
takové důchody, jejichž pramen na počátku
roku zde byl. Oprávněnost takového postupu
byla odůvodňována zejména úvahou,
že poplatník jest nejschopnějším
platiti, pokud má pramen důchodu. To jest sice theoreticky
správné, avšak prakse ukázala, že
i tato theorie selhává v případech,
ve kterých poplatník na počátku roku
měl důchodový pramen, který později
- avšak dříve než poplatník obdržel
daňový předpis - zanikl. Na druhé
straně měla pramenová theorie vážné
vady. Jedna byla v tom, že za vlády pramenové
theorie pravidelně nikdy nebyl postižen skutečný
důchod, jehož poplatník za trvání
své berní povinnosti dosáhl. Neboť na
první rok berní povinnosti mohl býti zdaňován
pouze t. zv. pravděpodobný důchod berního
roku, ježto skutečný důchod v čase
ukládání nebyl a nemohl býti znám.
Za to důchod roku, v němž důchodový
pramen zanikl, nebyl zdanění vůbec podroben.
Tento postup poškozoval jednou stát, jednou poplatníka
padle toho, v jaké relaci byl důchod počátečný
a důchod konečný. Další vadou
pramenové theorie bylo, že důchod z pramene,
který vznikl po počátku berního roku,
avšak zanikl před jeho projitím, nemohl býti
vůbec zdaněni podroben. Tato vada byla zvláště
těžce pociťována za války, kdy
poplatníci, provozující výnosný
obchod pouze po část roku, nezaplatili ani haléře
daně, ač dosáhli značných zisků.
Pro důchody, které nebyly vázány na
určitý pramen důchodu (jako na př.
loterní výhry), nemohla pramenová theorie
vůbec přijíti v úvahu. Pramenová
theorie vedla také k částečnému
dvojímu zdanění, a to v těch případech,
kdy byl z jednoho důchodového pramene, aniž
tento úplně zanikl, opatřen jiný,
nový pramen důchodu. Tak na př. koupil-li
někdo v prosinci 1922 ze svého bankovního
vkladu per 1,000.000 Kč dům za 200.000 Kč,
byl zdaněn na rok 1923 z celoročního pravděpodobného
důchodu z tohoto domu a z úroků, které
vklad v roce 1922 skutečně vynesl, poněvadž
na počátku berního roku byly zde dva prameny
důchodu (vklad a dům). Při zdaňování
skutečně dosaženého důchodu,
jak je návrh zákona zavádí, zmíněné
vady nastati nemohou. Poplatník zdaní pouze důchod,
jehož skutečně dosáhl, lhostejno, kdy
pramen důchodu vznikl nebo zanikl, jak dlouho trval či
měnil-li se. Předpokládajíc, že
důchod bude zcela správně přiznán,
zaplatí poplatník za celou dobu trvání
své poplatnosti daň jen z toho důchodu, jehož
skutečně za celou tuto dobu dosáhl. Poškození
některé strany státu neb poplatníka)
bude nemožným. Zde bude tedy pravidlem stav, který
za platnosti pramenové theorie byl vůbec nedosažitelný.
Zvláštní přednost, která byla
pramenové theorií přisuzována, že
jest totiž poplatník nejschopnějším
platiti, pokud pramen příjmový má,
podrží svou platnost i po zrušení pramenové
theorie. Neboť ve skutečnosti bude poplatník
pravidelně delší dobu držeti důchodový
pramen (rolník hospodářství, obchodník
podnik atd.). Po tuto dobu bude jeho platební schopnost
stejna, ať již platí theorie pramenová
čili nic. Pro - ostatně poměrně řídké
- případy, kdy pramen důchodu zaniká
nebo mění svého držitele, ani pramenová
theorie nemohla zabrániti případné
nedobytnosti daně později předepsané
a proto možno směle říci, že opuštěním
této theorie skoro ničeho neztrácíme,
za to však nejen co do daňové spravedlnosti,
nýbrž i co do zjednodušení ukládacího
řízení mnoho získáváme,
poněvadž se stávají zrušením
pramenově theorie dosavadní ustanovení §§
227 až 232 zák. o os. daních bezpředmětnými.
Odstavec 2. § rozvádí - po vzoru rakouském
(§ 150, odst. 2.) - myšlenku zdanění podle
obchodních, s kalendářním rokem se
nekryjících závěrek poplatníkových,
která v hrubých obrysech byla již obsažena
v dosavadním § 156, odst. 4. Ustanovení, že
změna jednou zvoleného obchodního období
jest, pokud jde o platnost tohoto období pro ukládání
daně, vázána souhlasem vyměřovacího
úřadu, má čeliti zneužívání,
ke kterému dosavadní znění §
156, odst. 4., v praksi vedlo a které záleželo
v tom, že poplatník mohl libovolně a kdykoli
obchodní období měniti a tím podle
toho, jak se mu to daňově hodilo, přesunouti
zisky, resp. ztráty z jednoho období do druhého.
Odstavec 3. jest dalším důsledkem zrušení
pramenové theorie, jako i změny dosavadních
ustanoveni v tom smyslu, že důchod kalendářního
roku jest základem daně na týž rok vyměřené.
Jako poměry, o nichž tento odstavec jedná,
přichází v úvahu zvláště
bydliště poplatníka a stav jeho rodiny.
Široké znění dosavadního 1. odstavce
§ 157 ve spojení s následujícími
výjimkami působilo v praksi značné
obtíže a vedlo ke stálým konfliktům
s poplatníky, kteří si vykládali po
svém způsobu, kdo jest neb není příslušníkem
domácnosti, a který důchod společné
domácnosti plyne čili nic. Aby se takové
rozpory pokud možno zamezily, stanoví návrh
zákona striktně, že k důchodu hlavy
rodiny (místo dřívějšího
přednosty domácnosti) přičítá
se za všech okolnosti důchod příslušníků
rodiny, kteří jsou určitě označeni.
Za příslušníky rodiny pokládá
návrh zákona - jako v Německu - pouze druhého
manžela nebo osobu s hlavou rodiny fakticky spolužijící,
dále nezletilé descendenty, nevlastní děti
a schovance poplatníkovy, pokud s ním žijí
ve společné domácnosti. Důchod ascendentů
poplatníkových a jeho zletilých dětí
nebude se přičítati, poněvadž
tyto osoby i když výjimečně žijí
v rodině poplatníkově - mají pravidelně
samostatný důchod, s nímž libovolně
nakládají, a bude proto spravedlivějším,
budou-li jim daně ukládány samostatně.
Vždyť právě přičítání
důchodu ascendentů poplatníkových
a jeho zletilých dětí bylo dosud předmětem
stálých stížností, ač
- na druhé straně - takové přičítání
fiskálně nemělo valného významu.
nejen proto, že takových případů
bylo poměrně málo, nýbrž také
proto, že i v těch málo případech
se nejčastěji podařilo poplatníkovi
- ať už právem neb neprávem - prokázati,
že důchod do jeho domácnosti neplyne, nebo
že zletilé dítě platí za zaopatření
přiměřenou částku a tudíž
že přičítání nemá
místa (viz čl. 3, I., č. 3 prov. nař.
ku IV. hlavě zák. o os. d.).
Z těchto důvodů právem omezuje návrh
zákona okruh osob, jichž důchod se má
přičítati, na příslušníky,
kteří pravidelně tvoří užší
rodinu. Důchod těchto osob bude však za všech
okolnosti přičítán, ať už
do společné domácnosti plyne čili
nic (na př. je-li ukládán); za to bude míti
ovšem hlava rodiny právo žádati na svém
příslušník: náhradu přiměřené
částky daňové (odstavec 4.).
Služební požitky podle § 11 - ať přesahují
daně prosté minimum čili nic - nebudou nikdy
přičítány k důchodu hlavy rodiny,
poněvadž budou platiti pro tyto požitky zvláštní
ustanovení §§ 28 a dalších.
Odst. 5. dosavadního § 157 (příspěvky
mezi blízkými příbuznými) byl
zařaděn jako bod 2. § 15 a odstavec 6. (ručení
příslušníků rodiny) jako bod
5. § 264.
Do tohoto paragrafu zahrnuto bylo v podstatě nezměněné
ustanovení § 158 dosud platného zákona,
pokud jedná o důchodu více osob, žijících
ve spotřebním společenství.
Ustanovení o ručeni korporací bylo pojato
do § 264, č. 6.
Důchody ze zvláštních útvarů
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi existujících
t. j. z tak zvaných komposesorátů a urbariátů,
budou se zdaňovati podle ustanovení tohoto paragrafu
potud, pokud komposesoráty (urbariáty) nejsou samostatnými
právnickými osobami. Je-li komposesorát (urbariát)
právnickou osobou, což bude nutno v každém
případě samostatně řešiti,
nebude komposesorát (urbariát) jako takový
dani důchodové podroben. Ovšem užitky,
které podílníci od této právnické
osoby skutečně obdrží, budou zdaněny
u těchto podílníků (podobně
jako u dividend placených akciovými společnostmi
atd.).
Daňově-právní pojem důchod
pojat byl již při daňové reformě
v r. 1896 podle saského vzoru v širším
rozsahu, nežli v Prusku podle zák. z r. 1891 (a podle
něho v celé řadě německých
států), jenž za důchod pokládá
pouze to, co plyne z určitých zdrojů důchodových.
Jest na bíle dni, že se tento užší
pojem zejména v době války, kdy šlo
hlavně o zdaněni ohromných jednorázových
příjmů bez jakékoliv souvislosti s
pravidelnou činností výdělečnou,
neosvědčil, musil býti v roce 1916 rozšířen
a zavdal podnět k četným rozpakům
a diskusím při reformě říšské
daně důchodové v letech 1920 a 1925. Jde
tu podstatně o dva extrémy: důchod vázaný
jen na určité zdroje důchodové (příliš
úzké) a známou definici Schanzovu, že
jsou důchodem "přírůstky na čistém
jmění v určitém období včetně
užitků a služeb třetích, majících
hodnotu peněžitou" (příliš
široké).
Ačkoli těchto obtíží u nás
není, byl přece pojem důchodu znovu přezkoumán
a jak po stránce kladné (§ 13), tak i záporné
(§ 7, odst. 2.-5) přesněji ohraničen;
základní definice (§ 7, odst. 1.) nepotřebuje
žádných změn, třeba zákon
nevymezuje pojem důchodu taxativním výpočtem,
co k důchodu třeba čítati, jako se
to činí v říšské dani
důchodové v Německu z r. 1925.
Obsah tohoto paragrafu shoduje se v bodech 1. až 3. v podstatě
s dosavadním § 159.
Novými jsou ustanovení bodů 4. a 5.
Bod 4. Dosud platný zákon ponechal otázku
spekulačních zisků vlastně volnému
uvážení, když pouze stanovil v §
159, odst. 3., že jest zisk ze zcizení předmětů
majetkových příjmem, stalo-li se zcizení
za provozování výdělkového
podniku nebo za provádění obchodu spekulačního,
aniž by řešil, co jest rozuměti tímto
obchodem spekulačním. Mezeru tu snažila se
vyplniti judikatura nejv. správního soudního
dvoru a vyřkla zásadu, že předpokladem
spekulativního zisku jest úmysl při koupi,
znovu prodati tutéž věc se ziskem. Měl-li
býti tedy takový zisk zdaněn, musil vyměřující
úřad v každém jednotlivém případě
prokázati, že tu byl již při koupi věci
tento zištný úmysl.
Provésti tento důkaz bylo ovšem zpravidla velmi
obtížným, ne-li zhola nemožným,
i když byl jinak tento zištný úmysl téměř
zřejmým.
A tak unikaly spravedlivému zdanění mnohdy
velmi značně a poměrně snadno a bez
risika docílené příjmy.
Proto bylo nutno stanoviti u bodu 4. praesumpci zákonnou,
dle níž se předpokládá, že
jde o spekulační obchod, byly-li zcizeny nemovitosti
do 2 let, a jiné předměty, zejména
cenné papíry, do 3 měsíců po
jich získání, leč by prokázal
poplatník opak.
Tím jest - a zajisté právem - přeneseno
důkazné břemeno 0 opaku na poplatníka,
což aspoň z části znemožní
další unikání skutečných
spekulačních zisků.
Uplynula-li ale od spekulační koupě do zcizení
doba delší než je shora stanovena, bude takový
spekulační zisk ovšem také zdaněn,
ale jen, prokáží-li vyměřující
úřady spekulační úmysl.
Bod 5. Dle bodu 1. zahrnuje dani podrobený důchod
veškeré příjmy po odečtení
přípustných srážek, uvedených
v § 15. Mezi těmito srážkami jsou uvedeny
i ztráty, a to bez číselného omezení.
Lze tedy odečísti skutečné ztráty
odvětví jednoho i od příjmů
odvětví druhých.
Dle bodu 3. jsou dani podrobeným důchodem i zisky
ze zcizení majetkových předmětů,
stalo-li se tak za provádění spekulačního
obchodu.
Nebýti tedy ustanovení bodu 5., bylo by lze odečítati
ztráty z jednotlivých spekulačních
obchodů nejen od výtěžků z jiných
takových obchodů, ale i od ostatních důchodů,
když by ztráty spekulační ve svém
celku převyšovaly celkové výtěžky
těchto obchodů.
A tomuto důsledku bylo nutno čeliti výjimečným
ustanovením bodu 5. jednal proto, že nemají
požívati spekulační obchody jako obchody
zvláštního druhu a ne vždy národohospodářsky
vítané téže ochrany v daňových
zákonech jako pravidelné a národohospodářsky
žádoucí zdroje příjmů,
a jednak pro nebezpečí, že by bylo zneužíváno
zákonné praesumpce bodu 4, i při nevýhodných
zcizeních nespekulačních ku domáhání
se odečtení takto utrpěných ztrát
od dani podrobených důchodů.
§ 8, ač poněkud jinak stylisován, kryje
se obsahově úplně s dosavadními §
§ 163 a 166, které byly sloučeny v jeden paragraf.
že se při příjmu z propachtování
pozemků neuvádějí výslovně
srážky v dosavadním § 163, odst. 2. uvedené,
má důvod v tom, že jsou tyto výdaje
již podle ustanovení § 15, č. 1 lit. a)
a b) odčitatelnými položkami a není
třeba jich zde zvlášť vypočítávati
tím méně, že tento výpočet
není úplný, ježto propachtovatel může
míti ještě jiné přípustné
srážky. V prováděcím nařízení
budou ovšem i tyto výdaje jako odčítatelné
srážky výslovně vyznačeny.
Paragraf 9 liší se od § 164 jen potud, že
podle třetího odstavce stačí pro osvobození
budov věnovaných zdarma účelům
veřejné správy, dobročinným
atd., pouhá skutečnost, že budovy jsou zmíněným
účelům věnovány zdarma. Dosud
bylo osvobození vázáno další
podmínkou, že budovy ty jsou osvobozeny též
od daně domovní.
V ustanoveních tohoto paragrafu jest zahrnut celkem obsah
dosavadního § 165.
Dle dosud platného zákona bylo lze od přijmu
z podniků odečítati také srážky,
jež jsou nyní uvedeny v § 15, č. 1 lit.
e). U poplatníků, kteří nevedli řádné
obchodní knihy, bylo lze uznati tyto srážky
jen částkou skutečně zaplacenou. Naproti
tomu byly tyto srážkové položky uznávány
u poplatníků vedoucích řádné
obchodní knihy plnou částkou v obchodní
uzávěrce účtovanou, třeba ne
skutečně zaplacenou.
Navrhovaný odstavec 2. tohoto paragrafu připouští
odečítati tyto srážky a tedy i všeobecnou
daň výdělkovou i u poplatníků,
kteří vedou řádné obchodní
knihy, jen částkou skutečně zaplacenou.
Protože podle dosud platného zákona ne. bylo
lze u všeobecné daně výdělkové
odečítati této daně, kdežto vládní
návrh odečítání to připouští,
a poněvadž jest - dle ustanovení § 55
návrhu - základem vyměřeni všeobecné
daně výdělkové u poplatníků
vedoucích řádné obchodní knihy
ryzí výtěžek, vypočtený
dle ustanovení 5 10, odst. 2., bylo nutno doplniti tento
odstavec ustanovením, že lze všeobecnou daň
výdělkovou s přirážkami a příslušenstvím
odečísti jen, bylo-li skutečně placeno
jen na tuto berní povinnost počínajíc
účinností tohoto zákona, protože
jinak mohla býti odečítána i daň
za předchozí léta, kdy tato daň dle
zákona odečitatelnou nebyla.
Ustanovení tohoto paragrafu se obsahem shoduje s §
167.
Jako odst. 2. a 3. pojato bylo do tohoto paragrafu ustanovení
§ 168 s výjimkou zmocnění o prohlášení
určitých požitků za onerosní,
které bylo zařaděno do § 29.
Paragraf 12. obsahuje ustanovení dosavadních §§
169 až 171. Odstavec 1., ač podstatně zkrácen,
vystihuje úplně výpočet kapitálového
důchodu obsažený dosud v § 169.
Tento paragraf uvádí příkladem příjmy,
které sice zásadně dani jsou podrobeny, avšak
nenáleží k žádnému druhu
příjmů v §§ 8 až 12 uvedených.
Dosavadní zákon neměl korespondujícího
ustanovení, za to pojednával o podobných
důchodech čl. 28 prov. nař. k IV. hlavě
zák. o os. d.
Druhý odstavec stanoví pevnou kvotu, kterou jest
započítávati do vyměřovacího
základu z funkčních požitků vyplácených
ze státní pokladny osobám jiným než
státním zaměstnancům.
Sem náleží funkční požitky
presidenta republiky, členů vlády a členů
Národního shromáždění.
Tyto funkční požitky jsou úplatou za
určité veřejné úkony, jež
jsou spojeny s nutnými a často velmi značnými
náklady (na př. hojné užívání
dopravních prostředků, namnoze dvojí
byt, náklady na nutnou representaci, jež přesahují
výši účelových požitků
k tomu cíli snad stanovených a pod.), a jsou proto
jakožto požitky z valné části onerosní
podrobeny dani důchodové jen přiměřenou
kvotou.
Ustanovení tohoto paragrafu se obsahem shoduje s 2. větou
§ 158, odst. 1. platného zákona.
Ustanovení bodu 1, lit. a) a b) jsou sice poněkud
jinak stylisována, kryjí se však obsahově
s dosavadním ustanovením § 160, č. 1
s tou výjimkou, že odstavec 2. §u 160, č.
1, který vlastně jen blíže rozvádí
zásadu stanovenou v odstavci 1. a uvádí příkladem
některé druhy provozovacích a vydržovacích
nákladů, byl - jako do zákona nenáležející
- vynechán. Toto v osnově vynechané ustanovení
bude však v plném znění pojato do prováděcího
nařízení.
Bod 1. lit. c) se shoduje obsahem s dosavadním bodem 2.
§u 160. Pojištění proti věcným
škodám a jiným majetkovým újmám
je tu myšleno v širším smyslu jako protiklad
pojištění "životních".
Lze tu tedy srážeti i prémie pojištění
proti úrazu, proti povinnému ručení
a t. p.
Bod 1. lit. d) paušaluje u služebních požitků
z činné služby srážky, které
jsou s tímto důchodem v přímé
spojitosti. Děje se tak proto, že zaměstnanec,
ač musí svůj důchod do posledního
haléře zdaniti, není na druhé straně
pravidelně s to, aby mohl prokázati náklady
s jeho důchodem spojené (na př. náklad
na pracovní šat, nářadí na odborné
knihy a pomůcky k zaměstnání potřebné,
na jízdu do práce a z práce, příspěvky
do odborných spolků a pokladen atd.). Tímto
paušalováním přestane pro vyměřovací
úřady mnoho svízelné práce
a vyšetřování, zaměstnanec pak
bude ušetřen průkazů nejčastěji
neproveditelných. Podobné paušály zná
zákonodárství rakouské (20% §
234) i německé (§ 46). V Polsku zdaňují
se služební požitky pouze sedmi desetinami (čl.
3). Převyšují-li skutečné výdaje
stanovený paušál, může ovšem
i zaměstnanec žádati, aby byly sraženy
skutečné výdaje.
Bod 1. lit. e) a bod 2. shoduje se s dosavadním bodem 5.
a 6. §u 160 a s odst. 5. § 157 (viz odůvodněni
k § 5). § 160, č. 7 zákona o osob. daních
(srážka anuity pod 1000 Kč do důchodu
14.000 Kč, § 1 zákona č. 336/21) byl
vypuštěn, poněvadž toto ustanovení,
nemající již před válkou skoro
žádného významu, pozbylo nyní
úplně praktické ceny. Ostatně toto
ustanovení, pojaté do zákona novelou z r.
1914, znamenalo průlom do zásady, že použití
poplatného důchodu k investicím, ke splácení
dluhů a pod. nemůže jeho zdanitelnost vylučovati,
a odporuje tudíž podstatě daně důchodové
(viz § 17). Ustanoveni to bylo také v Rakousku v r.
1922 zrušeno. Ustanovení poslední věty
bodu 1. lit. e) bylo pojato do zákona k cíli úplnosti.
Věcně se tím na dnešním stavu
ničeho nemění.
Body 3. a 4. mění dosud platná ustanovení
potud, že se maximum příspěvku nebo
pojistného upravuje jednotnou částkou 2000
Kč, ať již je pojištěn poplatník
sám, nebo i členové jeho domácnosti.
V případech, kdy byl pojištěn nejen
poplatník, ale i členové domácnosti,
znamená sice toto ustanovení snížení
proti dnešnímu stavu o 400 Kč, zvyšuje
ale tuto srážkovou položku proti platnému
maximu o celých 1000 Kč, je-li pojištěn
pouze poplatník. Stanovení jednotného maxima
je výhodným jak pro berní administrativu,
tak i pro značnou část poplatníků,
kteří budou takto zbaveni nutnosti provádění
průkazů o tom, že jsou pojištění
i členové domácnosti a tedy ne jedině
poplatník, což zavdávalo dosud podnět
k značným hořkostem.
Zákon zásadně nedovoluje odečítati
cd zdanitelného důchodu částky upotřebené
ku kapitalisování, ať již v jakékoliv
formě. Pojištěni na úmrtí nebo
dožití je jednou z mnohých forem kapitalisace.
Stanoví-li zákon z tohoto pravidla výjimku
a připouští-li odečítati od daně
podrobeného důchodu pojistné, placené
právě jen na takováto pojištění,
činí tak jednak proto, že jest tato forma v
širokém poplatnictvu obvyklou, jednak proto, že
chce umožniti nejméně majetným vrstvám
nastřádání ekvivalentu výdělečné
existence drobného jednotlivce. Tyto motivy byly rozhodné
při stanovení maximální výše
2000 Kč. Uváží-li se, že by drobní
poplatníci ani nemohli ze svých důchodů
platiti větších prémií i kdyby
byla jejich mez v tomto zákoně zvýšena,
nutno označiti toto stanovené maximum za zcela přiměřené.
Ostatně se obecně pokládá částka
60.000 Kč za průměrný kapitálový
ekvivalent výdělečné existence jednotlivcovy.
Platí-li ale na př. 30letý muž na životní
pojištění roční prémií
2000 Kč, zajistí tím po 30 letech anebo,
zemřel-li dříve, již při úmrtí
kapitál 70.000 Kč, tedy částku, jež
značně převyšuje uvedený průměrný
kapitálový ekvivalent. K tomu se druží
ještě další výhoda, kterou zákon
při pojištění životním poskytuje,
t. j., že kapitál za životní pojištění
není dani podroben (§ 7. odstavec 2.).
Tyto paragrafy shodují se v podstatě s §§
161 a 162 zákona o os. daních.
Změněno jest jen ustanovení v bodech 5. a
6. návrhu obsažené.
Dle bodu 5. nelze zásadně odečítati
darů, podpor a podobných bezúplatných
věnování.
Ze zásady té připouští návrh
pouze dvě výjimky, a to, vyžadovalo-li toto
vydání vlastní provozování
obchodu, nebo jedná-li se o vydání za účelem
zlepšení starobních a podobných zaopatřovacích
požitků zaměstnanců nebo členů
jejich rodin.
První výjimku připouští návrh
proto, že jsou taková vydání vlastně
do jisté míry náklady provozovacími,
prokáže-li se ovšem, že byla skutečně
učiněna jen proto, že sice nebyla nezbytna,
ale že je přec vyžadovalo provozování
podniku.
Druhou výjimku bylo nutno připustiti z důvodů
sociálních, ježto by jinak mohli býti
poškozeni právě drobní zaměstnanci,
kteří jsou odkázáni jen na hubené
výslužné, anebo vdovy a sirotci po nich.
Ovšem ale bylo nezbytno, vázati toto ustanoveni na
podmínku, že byla tato věnování
zaměstnancům nebo jich rodinám skutečně
vyplacena, anebo že byla skutečně odvedena
do samostatných, na zaměstnavateli nezávislých
institucí, takže jest pak vyloučeno, aby mohl
zaměstnavatel později těmito částkami
jinak disponovati.
Ustanovení bodu 6. sleduje jednak tutéž tendenci
a jednak chce klásti hráze přesunováni
daní s poplatníka na osoby druhé, čímž
jest sledován i výchovný účel,
t. j. uvědomování si co možno největšího
počtu občanů, že mají vůči
státu nejen rozsáhlá práva, ale i
povinnosti, přispívati přímými
finančními obětmi ku jeho zdaru.
Bod 7. Toto ustanovení chce znemožniti přesunováni
daně rentové, vybírané srážkou,
s věřitele na dlužníka.
Bod 8. Vsunutí tohoto ustanovení do § 17 bylo
nutným proto, že investiční odpisy v
§ 55, odst. 1., posl. věta, uvedené jsou odečítatelny
jen při všeobecné dani výdělkové
a ne při dani důchodové.
Dnešní sazba skládá se ze dvou složek,
a to ze dřívější základní
sazby podle § 172 novely ze dne 23. ledna 1914, č.
13 ř. z., upravené zákonem ze dne 9. dubna
1920, č. 313 Sb. z. a n., a z válečné
přirážky zavedené zákonem ze
dne 12. srpna 1921, č. 336 Sb. z. a n.
Dosavadní skála § 172 zakládala se zcela
na t. zv. tarifu stupňovém s pevnými sazbami,
při kterém mnoho důchodových částek
jest sloučeno v jeden stupeň a při kterém
progrese roste teprve se stupněm, nikoli s každým
zvýšením důchodové částky.
Tento tarif má především tu vadu, že
v mezích téhož důchodového stupně
připadá na důchod nižší
poměrně vyšší daň než
na důchod vyšší. Na příklad:
Má-li A. důchod 28.210 Kč, zaplatí
na dani s válečnou přirážkou
(bez přirážky pro méně zatížené
domácnosti) 1820 Kč 70 h, čili 6.45% z celého
svého důchodu, kdežto B., který má
důchod 30.000 Kč, platí tutéž
daň čili jen 6.07% z celého svého
důchodu. Platí tedy B. poměrně méně
nežli A., ačkoliv B. má důchod větší.
Tento zjev, odporující zásadě daňové
progrese, jest v každém jednotlivém stupni
důchodu dosavadní skály.
Druhou vadou dnešní skály je okolnost, že
při přechodu z jednoho stupně důchodu
do stupně nejblíže vyššího
stoupne daň nejen najednou, ale i dosti značně,
čímž vzniká další nespravedlnost.
Na příklad:
C. má. důchod 28.207 Kč a platí daň
1820 Kč 70 h.
Naproti tomu D. má důchod 27.999 Kč a platí
daň 1613 Kč 70 h.
Má tedy C. vyšší důchod o 208 Kč
a platí více o 207 Kč nežli D, tedy
skoro o to více, oč má větší
důchod. Jeho vyšší důchod 208 Kč
je zdaněn skoro plnými 100%, ačkoli daň
pro 30.000 Kč důchodu činí pouze 6.07%
z celého důchodu. Nespravedlnost ta je ještě
patrnější u velkých důchodů.
Tento dosavadní stupňový tarif návrh
zákona opouští a zavádí modernější
princip prostupňovaného berního tarifu, který
záleží v tom, že rozkládá
důchod na částice předem určené
a že každou částici zdaňuje zvlášť
příslušným procentem, takže každý
poplatník s vyšším důchodem musí
zaplatiti poměrně vyšší daň
a je tudíž daňová degrese, t. j. nižší
zatížení vyššího důchodu
úplně vyloučeno.
Tvoří-li se taková sazba a chce-li se, aby
daň byla vždy progresivní, dlužno ovšem
přihlížeti k tomu, aby celkový vyšší
důchod byl proti důchodu nižšímu
zdaněn vyšším procentem.
Na př. důchod 13.000 Kč možno rozložiti
na tři částice a to na 6000, 2000 a 5000
Kč a zdaniti částici prvou 1%, druhou 2%
a třetí 3%; pak je celá daň:
D = 6000 Kč x 0.01 + 2000 Kč x 0.02 + 5000 Kč x 0.03 = 250 Kč. To znamená, že
z důchodu od 0 do 6000 Kč platí se 1%,
z dalších 2000 Kč platí se 2% a
z dalších 5000 Kč platí se 3%.
Takovým způsobem určují se pak dále
procenta zdanění pro další částice,
až na příklad z částic, jež
převyšují 5,000.000 Kč, platí
se 29%.
Tato forma prostupňované sazby, jíž
bylo užito na příklad v Německu a u
nás u dávky z majetku, působí však
při výpočtu daně velké nesnáze,
poněvadž poplatník, aby zjistil daň
stupně, do kterého se svým důchodem
spadá, musí propočísti daň
všech předcházejících stupňů;
tomuto nedostatku mohou sice odpomáhati "klíče",
avšak jen do určitých mezí, neboť
i výpočet podle klíčů vyžaduje
jisté rutiny. Pro usnadněni a, zjednodušení
výpočtu daně bylá proto dosavadní
forma prostupňované sazby přeměněna
ve formu jinou, která záleží v tom,
že, vypočte-li se z důchodu spadajícího
do určitého stupně příslušné
procento a odečte-li se od výsledku konstantní
číslo vedle procenta uvedené, vychází
ihned příslušná daň, aniž
je třeba propočítávati daň
všech předcházejících stupňů
aneb je nutno užívati nějakého klíče.
Při této nové formě prostupňované
skály hraje ovšem hlavní úlohu konstantní
číslo, které má za účel
vyrovnávati 'rozdíl v sazbách vzniklý
tím, že celý důchod skládající
se z několika částic násobil se vyšším
procentem, připadajícím na poslední
částici důchodu, místo aby jednotlivé
částice celého důchodu násobily
se příslušným na ně připadajícím
procentem, které je - kromě u poslední částice
- vesměs nižší.
Že částky, které při výpočtu
daně mají se odečítati, jsou čísla
konstantní, dokazuje tento matematický výpočet:
Zdanění podle prostupňované skály
jest obecně takové:
Z příjmu | P1 = A | činí daň | D1 = Aa% |
" " | P2 = A + B | " " | D2 = Aa% -Bb% |
" " | P3 = A + B + C | " " | D3 = Aa% + Bb% + Cc% |
" " | P4 = A + B + C + D | " " | D4 = Aa% + Bb% + Cc% + Dd% |
a t. d.
Zdaní-li se důchod A + B = P2... b%, vychází
jiná daň D'2 = Ab% + Bb%, kteráž je
proti dani D2 = Aa% + Bb%, je-li b; větší než
a%, větší o rozdíl D'2 - D2 = A (b%
- a%).
Zdaní-li se pak důchod P1= A b% místo a;,
vychází nová daň D'1 = Ab%, kteráž
je proti dani D1 = Aa% větší o rozdíl
D'1 - D1 = A (b% - a%) a je tedy rozdíl D'1 - D1 = D'2
- D2 = X2 = A (b% - a%).
Je-li znám tudíž tento rozdíl X2, možno
pak daň počítati již pro jakýkoli
důchod, který leží mezi důchodem
P1 a P2
podle vzorce D = Pb% - X2,
ježto rozdíl X2 je konstantní.
Obdobně možno jednou pro vždy vypočítati
rozdíly X pro další vyšší
důchody. Velikost těchto rozdílů X
řídi se podle výše zdanění
jednotlivých částic důchodu a je již
vypočtena v navrhované sazbě v posledním
sloupci.
Výhoda nové sazby vynikne nejlépe na příkladě.
Třeba-li vypočísti daň z důchodu
na příklad 16.000 Kč, jest výpočet
ten podle navržené formy mnohem jednodušší
a snazší (t. j. 5% ze 16.000 = 800 - 400 = daň
400 Kč) nežli podle dosavadní formy prostupňované
sazby, kde nutno vypočísti nejprve
1% ze 6000 | = 60 |
2% z dalších 2000 | = 40 |
3% " 5000 | = 150 |
5% " 2000 | = 150 |
daň | 400 Kč. |
Jako dosavadní daňová skála (§
172) tak i navrhovaná sazba daňová zakládá
se na myšlence daňové progrese, která
záleží v tom, že se vzrůstem daňové
základny (důchodu) vzrůstá také
daňová sazba a to nikoliv pouze proporcionálně,
nýbrž progresivně, takže s daňovou
sazbou vzrůstá daňové břímě
v tom poměru, v jakém vzrůstá daňová
základna (důchod). Poměr mezi daňovou
základnou (důchodem) a daňovým klíčem
jest tedy proměnlivý. Princip daňové
progrese jest odůvodněn úvahou, že,
čím vyšší důchod, tím
snesitelnější jest daň, a že poplatník
s velkým důchodem, i když jest nucen platiti
značnou daň, snáze může ukojiti
všechny své životní potřeby než
poplatník s malým důchodem, třeba
by platil daň sebe menší. Byl-li princip daňové
progrese vždy požadavkem slušnosti a spravedlnosti,
jest nyní sociální nutnosti a jest tedy nezbytno,
aby daňová progrese byla pokud možno do nejkrajnějších
důsledků provedena. Při dosavadní
sazbě končila se daňová progrese již
při důchodu 200.000 K a odtud nastupovala sazba
proporcionální, při které poměr
mezi důchodem a sazbou vyjádřenou určitým
procentem (v tomto případě 6.7%) zůstává
stejným, nezměnitelným. A právě
proto, že princip progrese již v základní
sazbě nebyl dostatečně uplatněn, způsobilo
zavedeni pouhých a to ještě hrubě odstupňovaných
procentových válečných přirážek
k základní sazbě tím větší
nesrovnalosti v poměru mezi důchodem a daní
v mezích téhož stupně důchodu.
Nová sazba provádí daňovou progresi
důsledně až do důchodu 5,000.000 Kč,
avšak progrese uplatňuje se i při důchodech
vyšších, poněvadž kvocient, který
se od procentově vypočtené daně odpočítává,
je konstantní a zůstává při
těchto vyšších důchodech (t. j.
přes 5,000.000) stejným. V daňové
sazbě uvedená procenta neznamenají ovšem
daně vyjádřené v procentech, neboť
vlastní daň je mnohem nižší, poněvadž
od výsledku procentového výpočtu odčítá
se ještě určitý a to dosti značný
kvocient.