Daň podle sazby 1.8 činí při důchodu
do 6000 Kč 1%, stupá pak progresivně s výší
důchodu, až při největším
možném důchodu dosáhne skoro 29%, aniž
by však překročila tohoto procenta.
Pokud jde o materiální stránku sazby, t.
j. o výši daně, třeba uvésti
toto:
Již počátkem 18. století Angličan
Dr. Swift vyslovil ve své proslulé "Daňové
násobilce", že co do výtěžku
daní 22 nejsou 4, nýbrž mnohdy jen 1. Tím
chtěl říci, že překročí-li
se určitá míra daňového zatížení,
nezpůsobuje zvýšení daňových
sazeb rozmnožení, nýbrž naopak pokles
daňového výtěžku. Příčiny
poklesu nutno hledati hlavně v nesprávném
přiznávání a v útěku
kapitálu do ciziny.
Známé poměry za světové války
a po převratu byly příčinou, že
daně, zejména též daň z příjmu,
byly postupně zvyšovány tak, že dnes dosáhly
hranice, již nejen nelze překročiti, nýbrž
při níž nelze ani setrvati, nechceme-li i nadále
nésti důsledky Swiftovy daňové násobilky.
Uvážíme-li, že daň z příjmu
za bývalého Rakouska činila 0.8% až
nejvýše 6.7% a že v republice československé
podle dosud platné sazby činí 1.6% až
přes 40% ryzího důchodu, jest na první
pohled vidno a netřeba podrobněji odůvodňovati,
že daňové zatížení dosáhlo
kulminačního bodu, zvláště když
paplatník neplatí jen daně důchodové,
nýbrž i mnoho daní jiných, jak přímých
tak i nepřímých. Proto osnova, vyhovujíc
důraznému a zajisté oprávněnému
požadavku celé veřejnosti, snižuje dosavadní
sazbu daně důchodové, a to podstatně,
celkem asi o 40% dosavadní daně s válečnou
přirážkou.
Poměr nové sazby jednak k dosavadní sazbě
(počítajíc v to válečné
přirážky), jednak též k sazbě
platné v bývalém Rakousku před válkou
podává tabulka na straně 230.
Z této tabulky je vidno, oč klesá nová
daň proti dani dosavadní a o kolik procent dosud
platné daně jest nová daň průměrem
nižší. Jest přirozeno, že tento pokles
jest číselně větší u důchodů
velkých a největších, poněvadž
při zvyšování daně malé
a střední důchody byly právem šetřeny,
kdežto důchody velké byly zatěžovány
nepoměrně více.
Nová skála, provádějíc důsledně
progresi, odstraňuje zároveň hrubé
nerovnosti a nespravedlnosti skály dosavadní. Kdežto
podle nové sazby každý vyšší
důchod jest nejen číselně, nýbrž
i procentně více zatížen než důchod
nižší, není tak u sazby staré,
kde daň připadající na vyšší
důchod činí v mezích každého
stupně (na př. u důchodu 8440-9200 Kč,
22.200-22.400, 994.000 až 1,000.000 Kč atd.) nižší
procento důchodu než daň připadající
na důchod nižší v tomže stupni. Jinými
slovy: stará sazba působí v mezích
téhož stupně důchodu degresivně.
Nová sazba i v mezích téhož stupně
zatěžuje každý menši důchod
méně, za to však každý vyšší
důchod více. Kdežto podle staré sazby
daň, pokud důchod nevybočil z mezí
téhož stupně, zůstává
stejnou, bude daň podle nové sazby vždy o něco
vyšší, jakmile se důchod zvýši
o jakoukoli částku. Tak na př. poplatníci
s důchodem 22.200 až 24.000 Kč platili podle
staré sazby stejnou daň 1268 Kč 80 h. Podle
nové sazby (§ 18) bude však poplatník
platiti:
22.200 Kč daň | 710 Kč, | |
22.500 Kč " | 725 Kč, | |
23.000 Kč " | 750 Kč, | |
23.500 Kč " | 775 Kč, | |
24.000 Kč " | 800 Kč. |
A to jest právě velká přednost nové
sazby, že odstraňuje nerovnosti i v jednotlivých
stupních a že působí progresivně
i při sebe menším zvýšení
důchodu.
Z této tabulky vidíme dle, že nová sazba
(§ 18) jest až do důchodu 29.000 Kč nižší
než sazba předválečná; což
je snadno vysvětlitelno poklesem hodnoty peněz,
poněvadž zajisté poplatník, který
měl před válkou důchod 29.000 K a
jemuž po srážce daně 1071 K zbylo 27.929
K, byl na tom materielně mnohem lépe než poplatník
dnešní, když mu po srážce daně
1050 Kč zbude 27.950 Kč. Od důchodu přes
29.000 Kč bude daň větší než
před válkou a bude stoupati až do necelých
29% důchodu, kdežto před válkou nepřekročovala
6.7%.
- | 6.000.- | - | 112.50 | 1.9 | - | 60.- | 1.00 | - | 60.- | 1.00 | - |
6.000.- | 8.000.- | 112.50 | 184.50 | 2.1 | 96.- | 162.50 | 1.80 | 60.- | 100.- | 1.12 | 37.93 |
8.000.- | 13.000.- | 184.50 | 348.- | 2.5 | 162.50 | 392.- | 2.52 | 100.- | 250.- | 1.58 | 37.34 |
13.000.- | 30.000.- | 348.- | 1.071.- | 3.2 | 392.- | 1.820.07 | 4.54 | 250.- | 1.100.- | 2.79 | 37.90 |
30.000.- | 40.000.- | 1.071.- | 1561.- | 3.7 | 1.820.70 | 2.809.80 | 6.54 | 1.100.- | 1.700.- | 3.95 | 39.53 |
40.000.- | 60.000.- | 1.561.- | 2.513.- | 4.0 | 2.809.80 | 4.900.35 | 7.59 | 1.700.- | 3.100.- | 4.70 | 38.11 |
60.000.- | 80.000.- | 2.513.- | 3.615.- | 4.3 | 4.900.35 | 7.591.50 | 8.82 | 3.100.- | 4.700.- | 5.52 | 37.41 |
80.000.- | 90.000.- | 3.615.- | 4.336.- | 4.6 | 7.591.50 | 9.539.20 | 10.04 | 4.700- | 5.700.- | 6.10 | 39.16 |
90.000.- | 110.000.- | 4.336.- | 5.645.- | 4.9 | 9.539.20 | 13.548.- | 11.45 | 5.700.- | 7.900.- | 6.76 | 40.96 |
110.000.- | 130.000.- | 5 645.- | 6.985.- | 5.2 | 13.548.- | 17.462.50 | 12.85 | 7.900.- | 10.300.- | 7.55 | 41.35 |
130.000.- | 180.000.- | 6.985.- | 10.201.- | 5.5 | 17.462.50 | 27.542.70 | 14.35 | 10.300.- | 16.800.- | 8.63 | 40.- |
180.000.- | 320.000.- | 10.201.- | 19.400.- | 5.9 | 27.542.70 | 60.140.- | 17.04 | 16.800.- | 36.400.- | 10.35 | 39.24 |
320.000.- | 460.000.- | 19.400.- | 28.780.- | 6.2 | 60.140.- | 97.852.- | 20.03 | 36.400.- | 58.800.- | 12.08 | 39.68 |
460.000.- | 650.000.- | 28.780.- | 41.510.- | 6.3 | 97.852.- | 153.587.- | 22.45 | 58.800.- | 93.000.- | 13.54 | 39.67 |
650.000.- | 1,200.000.- | 41.510.- | 78.360.- | 6.4 | 153.587.- | 336.948.- | 25.85 | 93.000.- | 203.000.- | 15.61 | 39.59 |
1,200.000.- | 2,000.000.- | 78.360.- | 131.960.- | 6.5 | 336.948.- | 633.408.- | 29.87 | 203.000.- | 379.000.- | 17.93 | 39.95 |
2,000.000.- | 2,800.000.- | 131.960.- | 185.560.- | 6.6 | 633.408.- | 946.356.- | 32.73 | 379.000.- | 571.000.- | 19.67 | 39.91 |
2,800.000.- | 3,400.000.- | 185.560.- | 225.760.- | 6.6 | 946.356.- | 1,219.104.- | 34.79 | 571.000.- | 727.000.- | 20.89 | 40.01 |
3,400.000.- | 5,000.000.- | 225.760.- | 332.960.- | 6.6 | 1,219.104.- | 1,897.872.- | 36.87 | 727.000.- | 1,159.000.- | 22.28 | 39.64 |
5,000.000.- | 10,000.000.- | 332.960.- | 667.960.- | 6.7 | 1,897.872.- | 4,208.148.- | 40.01 | 1,159.000.- | 2,609.000.- | 24.64 | 38.46 |
Snížením sazby klesne přirozeně
i výtěžek daně důchodové.
Avšak pokles ten nebude úměrný se snížením
sazby, t. j. nebude činiti 40%, poněvadž možno
právem doufati, že se zavedením snesitelné
sazby daňová morálka proti dnešku podstatně
zlepší a za druhé že též ukládání
daně za normálních poměrů bude
se prováděti intensivněji a pečlivěji
než dnes. Větší výtěžek
lze dále očekávati jednak tím, že
nová sazba zatěžuje každý vyšší
důchod i v mezích téhož stupně
více, kdežto dříve důchody v
mezích téhož stupně (na př. 80.000-84.000,
84.000 až 88.000 atd.) měly daň stejnou, jednak
tím, že důchod z práce (§§
28 a další) bude - třebas nižší
výměrou - bezpečněji a jistě
zachycen.
Výtěžek daně podle nové sazby
nedá se ani přibližně odhadnouti, poněvadž
daň na poslední léta není dosud vyměřena
a tudíž chybějí spolehlivá statistická
data.
Nová skála srovnává se nejenom s požadavky
sociálně- finančněpolitickými,
nýbrž i s požadavky daňové spravedlnosti
aniž ohrožuje chuť k soukromému podnikání.
§ 18, odst. 3, nezavádí žádné
novoty, poněvadž daň z příjmu
- vyjímajíc státní válečné
přirážky - byla vždy od veškerých
jiných přirážek osvobozena. (Zákon
ze dne 29. ledna 1920, č. 72 Sb. z. a n. a § 16 zák.
čl. XXVI:1916.)
Ustanovení těchto paragrafů převzato
bylo z dosavadního § 172a, ježto by zůstali
poplatníci, kteří nemají břemen
s výživou četnější rodiny,
tedy svobodní nebo ženatí, ale bezdětní
i při prostupňované sazbě § 18
a při jinak stejném důchodu stejně
vysoko zdaněni jako osoby s jedním dítětem,
ač by bylo přece těžko popírati,
že poplatník, který se stará jen o sebe
samého, nese menší břímě
nežli jiný, který se stará o jedno a
více dětí, stejně jako nese menši
břímě rodina bezdětní oproti
rodině s dětmi. Zvýšení sazby
daňové bylo podrženo až u důchodů
vyšších, ale zvýšena k vůli
jednotnosti v §§ 19 a 20 hranice důchodu přirážce
nepodléhajícího na 26.000 Kč. Rovněž
podrženy dosavadní úlevy z tohoto zvýšení
daně (zvýšení nenastane, vychoval-li
poplatník aspoň 2 dítky; anebo je-li pro
neduh odkázán na ošetřování
cizími osobami).
Navržená změna dosavadního § 173
jest nutna proto, že zavedením prostupňované
skály, která nemá stupňů jako
dosavadní skála, stalo se snižování
daně o stupně nemožným.
Zásada tohoto paragrafu jest převzata z dosavadního
§ 174 s tím rozdílem, že se zde při
poskytování slevy přiznává
komisi mnohem větší pravomoc než dosud.
Komise může do důchodu 20.000 Kč daň
podle volného uvážení snížiti
nebo docela prominouti, při důchodu vyšším,
avšak 80.000 Kč nepřesahujícím,
může daň snížiti o třetinu.
Hranice důchodu 80.000 Kč, do níž sleva
jest přípustna, zůstává nezměněna
(§ 174 ve znění novely č. 336/21 Sb.
z. a n.).
K odstavci 3. se podotýká:
Všude, kde jest stanovena určitá hranice pro
daňovou povinnost, vznikají tvrdosti při
přechodu přes takovou hranici ze sazby jedné
do druhé. Ustanovením odst. 3. dává
se odhadním komisím nejen možnost, nýbrž
i příkaz, aby takové tvrdosti odstraňovaly
nebo, kde to není docela, možno, aspoň zmírňovaly
úpravou daně na základě ustanovení
odstavce 1.
Ustanovení toto jest nové a bylo převzato
z německého (§§ 23 až 25) a rakouského
zákona (§ 175). Jeho účelem jest zmírnění
daňové progrese u mimořádných
příjmů, které jsou zřejmě
výsledkem několikaleté činnosti anebo
s kterými nelze vůbec nebo pravidelně počítati.
Význam tohoto ustanovení vysvitne nejlépe
z příkladu:
Poplatník měl důchod:
a) z polního hospodářství.. | 40.000 Kč |
b) z lesního hospodářství pravidelný užitek, rovnající se normálnímu ročnímu přírůstku dříví...... | 10.000 Kč |
a konečně | |
c) výtěžek z mimořádného kácení lesů (ať dobrovolně provedeného nebo elementární událostí způsobeného) | 150.000 Kč |
Na celkový důchod... | 200.000 Kč |
připadla by podle §u 18 daň. | 19.600 Kč |
Podle ustanovení §u 22 předepíše se však daň takto: | |
Důchod ad a)...... | 40.000 Kč |
" " b)...... | 10.000 Kč |
" " c) jedna pětina ze 150.000 Kč....... | 30.000 Kč |
Na důchod.... | 80.000 Kč |
t. j. ostatní důchod zvýšený o pátý díl mimořádného výtěžku připadá podle §u 18 daň | 4.700 Kč |
Nyní třeba vypočísti, kolik z této
daně připadá poměrně na celkový
důchod 200.000 Kč, což se stane proporcí
80.000:4700 = 200.000:X.
X = 11.750 Kč.
Poplatník zaplatí tedy na dani 11.750 Kč
místo 19.600 Kč.
Tato ustanovení jsou v těsné spojitosti s
ustanovením §u 4, které dosavadní pramenovou
theorii opouští a zdaňuje v tom onom roce skutečně
dosažený důchod, nehledíc ke stavu nebo
trvání důchodového pramene. Tato ustanovení,
provádějící myšlenku v §u
4 obsaženou do všech důsledků, jsou tak
jasna a samozřejma, že nepotřebují zvláštního
odůvodnění..
Problém vybírání daně ze služebních
požitků jest jedním z nejobtížnějších
a zaměstnával odedávna a zaměstnává
dosud všechny státy, v nichž existuje daň
důchodová. Již původní zákon
o osobních daních z r. 1896 stanovil (§ 23),
že se má daň důchodová vybírati
srážkou ze všech služebních požitků.
Avšak toto ustanovení muselo býti - sotva půl
roku po tom, kdy zákon nabyl účinnosti -
jak pro odpor zaměstnavatelů tak i pro odpor zaměstnanců
zrušeno (cís. nař. č. 120 ř.
z. z r. 1898) a zůstala v platnosti srážka,
pouze pokud šlo o platy pevné (měsíční),
kdežto daň z platů proměnlivých
(mezd) byla vyměřována poplatníkům
ku přímému placení. Tento stav potrval
až do roku 1919, kdy dělnictvo správně
chápajíc, že při stoupající
tendenci mezd nebude moci daň přímo platiti,
kategoricky žádalo opětné zavedení
srážky: To se stalo zákonem ze dne 19. prosince
1919, č. 668 Sb. z. a, n., který však, dříve
než se začal prováděti, byl zrušen
zákonem ze dne 9. dubna 1920, č. 313 Sb. z. a n.
(čl. 3) pro odpor právě z kruhů dělnictva.
Perní správy, plně zaměstnány
jinou nutnější agendou, nemohly po několik
roků vyměřovati daní. Když se
pak v posledním čase počaly vydávati
platební rozkazy za několik roků najednou,
uvědomilo si dělnictvo opětně, že
není s to, aby předepsané daně zapravilo
přímo, a že - chce-li své státoobčanské
povinnosti dostáti - není jiného východiska
než obligatorní srážka daně, která
se také v některých závodech již
v posledních letech dobrovolně provádí.
Že jest srážení daně výhodné
pro obě strany (poplatníka i stát), jest
všeobecně uznáváno. Pro stát
proto, že mu pravidelně plynou příjmy
bez nákladu a zvláštní práce,
pro poplatníka proto, že zaplatí daň
po částkách bez citelné újmy
a že jest ušetřen nepříjemností
a výdajů spojených s exekučním
vymáháním daně. Proto také
dělnictvo dalo souhlas nejen k srážení
daně, nýbrž označovalo také toto
srážení za jediné možný
způsob placení daně dělnictvem. Při
sráženi daně nutno však počítati
ještě se třetím faktorem, t. j. se zaměstnavatelem.
Nelze popírati, že zaměstnavatel nemá
ze srážky žádného zřejmého
prospěchu, naopak že mu tím vznikne práce
a náklad. Avšak uvážíme-li, že
již dnes zaměstnavatel při ukládání
a vybírání daně musil značnou
měrou spolupůsobiti (podávání
oznámení o služebních platech, zodpovídání
dotazů, soudní a později též
administrativní exekuce na služební požitky
pro neplacení daní atd.), možno právem
očekávati, že zatížení zaměstnavatelů
všeobecnou srážkou nebude větší
než dosud, ba naopak bude menší. Rozhodno je
též, že nemůže býti zaměstnavatelům
lhostejno, platí-li tak početní třída
poplatníků jako dělnictvo řádně
daně čili nic, poněvadž, má-li
stát dostatečné příjmy, nemusí
zvyšovati dosavadní nebo zaváděti nové
daně, které konec konců stihnou opět
nejprve zaměstnavatele (průmysl, obchod, živnosti,
zemědělství atd.). Ani námitka nebezpečí
přesunu daně nemůže obstáti,
poněvadž přesun daně - ať už
zakázaný čili nic - je vždy a za všech
okolností možný. I zde bude rozhodovati nezvratný
zákon o nabídce a poptávce. Bude-li příznivá
konjunktura a nedostatek dělnictva, dovede toto snadno
daň přesunouti ve formě zvýšených
požadavků na zaměstnavatele, ať se už
daň platí přímo nebo srážkou.
A naopak, bude-li velká nabídka práce, nebude
zaměstnavateli za těžko působiti na
výši mezd ve svůj prospěch. Konečně
nelze nahlédnouti, proč by nebylo srážení
daně možným, když zaměstnavatelé
bez odporu srážejí příspěvky
do pokladen nemocenských a úrazových.
Ke cti zaměstnavatelských kruhů nutno konstatovati,
že největší jejich část,
oceňujíc výhody srážky nikoli
jen se stanoviska osobního prospěchu nebo škody,
nýbrž se stanoviska prospěchu veřejného,
celostátního, se vyslovila v poradách v té
věci konaných pro všeobecnou srážku
daně; bylo by také těžko nalézti
odůvodnění, proč jest možno mnohem
komplikovanější srážení
daně v Anglii, Německu. Polsku a Rakousku, a proč
by jednodušší způsob srážky
nebyl možný a proveditelný u nás.
Návrh zvláštních ustanovení o
služebních požitcích nezavádí
- jak se mnohdy ve veřejnosti omylem soudilo - nějaké
zvláštní daně ze mzdy, t. j. daně
čistě výnosové. Charakter daně
důchodové, t. j. daně čistě
subjektivní není nikterak dotčen zvláštním
způsobem vybírání této daně
ze služebních požitků, což jest zřejmo
nejlépe z toho, že má každý zaměstnanec
práva žádati za řádné
ukládání daně podle všeobecných
zásad (§ 32, odst. 4.). Nelze také říci,
že se nepřihlíží k osobním
poměrům poplatníkovým, ke stavu rodiny,
k odpočitatelným srážkovým položkám
atd. Naopak ke všem těmto okolnostem se přihlíží
nejen ve formě zvýšeného daně
prostého minima, nýbrž zvláště
také ve formě značně nižší
daně. Tento způsob přihlížení
k odčitatelným výdajům byl nutný
proto, aby srážení daně bylo jak pro
zaměstnance tak i pro zaměstnavatele jasné
a co nejjednodušší.
Zvláště kruhy zaměstnavatelské
stanovily jednoduchost jako conditio sine qua non. Nelze popříti,
že navrženou jednoduchostí stát na papíře
ztrácí. Avšak uvážíme-li,
že podle dosavadního stavu bylo třeba mnoho
práce a nákladu jak od zaměstnavatele, tak
i od státu, než byla daň vyměřena,
že daň již vyměřená musela
býti opět se značným nákladem
a námahou dobývána, že daň z
valné části byla nedobytnou, buď proto,
že poplatník se přestěhoval a nemohl
býti vypátrán, anebo že - nemaje žádného
jmění - nemohl vůbec daně zaplatiti,
uvážíme-li dále, že bude daň
podle návrhu plynouti do státních pokladen
v pravidelných obdobích, takřka bez práce
a nákladu, tu nemůže býti těžkým
rozhodnouti se pro příjem sice menší,
avšak jistý a pravidelný, nežli pro příjem
vyšší, avšak co do dobytnosti pochybný
a co do splatnosti nespolehlivý.
Zde napodobuje stát opatrného obchodníka,
který rád konvertuje vyšší dubiosní
pohledávku v pohledávku nižší,
avšak jistou a v určitý den splatnou.
Bude-li stát novým způsobem vybíraní
vůbec zkrácen aneb oč bude zkrácen,
nelze nyní ani zdaleka předvídati; avšak,
i kdyby tak bylo, bude ono zkrácení dobře
vyváženo výhodami na druhé straně:
totiž pravidelným a jistým příjmem
pro státní pokladnu, velkou úlevou v práci
vyměřovacího úřadu a úlevou
poplatníků - čehož nelze podceňovati
-, morálním uspokojením, že bez obtíží
mohou vyhověti daňové povinnosti a že
nemusí se nadále obávati od druhých
poplatníků výtek, že této povinnosti
neplní.
Proto, že návrh stanoví jednotnou sazbu, t.
j. 2% méně konstantní číslo,
byla rozhodnou jednak jednoduchost prováděné
srážky, jednak snaha, aby i zde byla zachována
progresivnost daně, t. j. aby poplatníci s větším
důchodem byli postiženi daní poměrně
větší než poplatníci s důchodem
menším.
Konstrukce sazby (2% méně konstantní číslo)
zakládá se na týchž zásadách
jako sazba podle § 18, na jejíž odůvodnění
se poukazuje.
Osnova zdaňuje hrubé služební požitky,
tedy nepřihlíží ani ke srážkám
podle zákon přípustným, ani k osobním
poměrům poplatníkovým (počet
členů rodiny). Proto musilo býti daně
prosté minimum stanoveno přiměřeně
vyšší částkou a sazba volena tak,
aby poplatník zdaňující hrubý
důchod, nejen neplatil více, ale platil spíše
o něco méně, než jiný poplatník
s týmž hrubým, avšak na ryzí důchod
převedeným důchodem.
Není pochyby, že při jednotné sazbě
získávají na př. poplatníci
svobodní vůči poplatníkům s
rodinou. Takovýmto nesrovnalostem nelze se však vyhnouti,
má-li býti zákon jednoduchý. Kdyby
se chtělo a mohlo rozlišovati mezi stavem rodiny,
výší srážek atd., pak by to vedlo
k takovým technickým obtížím,
jaké jsou při srážení daně
v Německu a v Rakousku. Tento způsob vybírání
daně byl však se strany zaměstnavatelů
označen za nepřijatelný. Jednoduchost vyžaduje
rovné linie. Kdo získává (na př.
svobodný poplatník), nebude zajisté činiti
námitek; jiný poplatník musí se uspokojiti
vědomím, že nejenom neplatí více,
nýbrž že platí méně než
ostatní poplatníci z jiných vrstev než
dělnických nebo zaměstnaneckých.
Kdyby si snad některé jiné kategorie poplatníků
chtěly činiti nároky na stejné výhody,
jaké osnova poskytuje při zdaňování
služebních požitků, nutno především
poukázati na podstatný rozdíl mezi t. zv.
fundovaným (založeným) důchodem (z držby
pozemkové, domovní, z výdělečných
podniků a zaměstnání, z kapitálů)
a mezi čistým důchodem z práce.
Poplatníka s důchodem fundovaným jest k disposici
vedle jeho - třeba i nezužitkované - pracovní
síly a vedle jeho důchodu ještě pramen
důchodu sám (pozemky, budovy, podnik, kapitál),
který trvá i tehdy, nemůže-li neb nechce-li
poplatník z jakýchkoli důvodů pracovati
aneb zemře-li, takže pravidelně již pouhou
existencí důchodového pramene jest poplatník
i se svou rodinou pro případ nemoci, invalidity,
smrti buď zcela nebo alespoň částečně
zaopatřen. Naproti tomu jest u zaměstnance pracovní
síla (tělesná neb duševní) jediným
jeho majetkem a pramenem důchodu, jehož získání
samo vyžaduje již námahy a nákladů
(učení, studie). Tento pramen důchodu má
zaměstnanci a jeho rodině nejen poskytnouti prostředky
k slušné obživě a výchově
rodiny, nýbrž má mu zajistiti existenci pro
případ nemoci, invalidity, stáři a
konečně - pokud jde o jeho rodinu - i pro případ
smrti. Kdyby těmto na pracovní důchod kladeným
požadavkům mělo býti vyhověno,
musela by býti mzda tak velká, aby zaměstnanec
z ní nejen sebe a svou rodinu slušně obživil,
nýbrž aby si mohl pro budoucnost, až pracovní
síla jeho ochabne nebo úplně zanikne, pořizovati
reservy (ukládáním peněz nebo pojištěním),
které by další existenci jeho a jeho rodiny
zajistily. Takových reserv - jak již bylo řečeno
- důchod fundovaný buď vůbec nemá
zapotřebí nebo alespoň ne měrou tak
dalekosáhlou jako důchod z práce. Neméně
je důležita úvaha, že příjemce
důchodů fundovaných daleko snáze může
svůj důchod přizpůsobiti svým
potřebám nebo poměrům, než může
učiniti zaměstnanec.
Z uvedeného vysvítá, že jest co do daňové
nosnosti již v principu velký rozdíl mezi čistým
důchodem z práce a důchodem fundovaným,
který se zvětšuje ještě tím,
že služební požitky zachytí se daní
úplně, kdežto úplné zachycení
důchodů jiných jest skoro nemožno. Proto
také se poskytují i v jiných státech
při zdaňování služebních
požitků určité výhody, kterých
jiní poplatníci nemají (na př. srážkové
paušály v Německu a Rakousku; nižší
zdaňování v Anglií a Francií;
v Polsku se zdaňují služební požitky
jen sedmi desetinami).
Vláda se nikterak netají, že návrhu
lze leccos vytýkati, má však pro sebe omluvu,
že ani jiné státy nenašly všestranně
uspokojivého řešení. Bylo by snadno
následovati vzoru Německa nebo Rakouska. Poněvadž
však tyto vzory byly jednomyslně jak dělnictvem
tak i kruhy zaměstnavatelskými odmítnut,
nezbylo jiného než jíti cestou vlastní,
která snad má nerovnosti, avšak přece
zase výhodu, že dělnictva nepoškozuje,
na druhé straně však umožňuje zaměstnavateli
bez zvláštních obětí a potíží
prováděti srážku.
Srážka bude všeobecná, tedy nejenom při
vyplácení požitků pevných (měsíčních),
nýbrž i při vyplácení požitků
proměnlivých, zejména mezd. § 11 shoduje
se celkem s dosavadními §§ 167 a 168 zák.
o os. d.
Tímto paragrafem definují se požitky, z nichž
se bude daň srážeti. Aby se usnadnilo zaměstnavatelům
jednotné ocenění dani podrobených
naturálních požitků, jichž zaměstnanci
požívají, stanoví se jako podklad pro
ně ocenění, které je podkladem úrazovému
pojištění (fakticky též nemocenskému
pojištění) a upravuje se každoročně
zvláštními za tou příčinou
úředně vydávanými tabulkami.
Jenom tehdy, neobsahují-li tabulky ocenění
zvláštních nebo zvláště
velkých naturálních požitků,
bude nutno podle ustanovení § 11, odst. 3 tyto požitky
oceniti hodnotou, jakou mají podle místních
poměrů. Takové případy budou
poměrně řídké a nastanou toliko
u zaměstnanců s velkým důchodem (na
příklad velký naturální byt
továrního ředitele), kde při výkonu
srážky na přesném ocenění
tolik nezáleží, poněvadž v těchto
případech srážka daně činí
pouze prozatímní platbu na daň, která
bude předepsána v řádném řízení
ukládacím. Menší nebo větší
ocenění takového naturálního
požitku bude vyrovnáno vyměřovacím
orgánem.
Odstavec první stanoví nejprve nejnižší
hranice důchodu, od nichž se srážka daně
počíná a to podle toho, vyplácí-li
se důchod měsíčně, osmadvacetidenně,
čtrnáctidenně, desetidenně (v dekádách),
nebo týdně. Z důchodu nižšího
srážka se nekoná, poněvadž jest
podle § 35 od daně osvobozen. Přepočteme-li
číslic v § 30 uvedené na částky
celoroční, seznáme, že dani a tudíž
i srážce jest podroben roční požitek
nejméně 10.044 Kč při výplatě
měsíční, nejméně 10.036
Kč při výplatě osmadvacetidenní
nebo čtrnáctidenní, nejméně
10.044 Kč při výplatě desetidenní
(v dekádách) a nejméně 10.036 Kč
při výplatě týdenní. Požitek
nižší jest od daně osvobozen a to i když
má zaměstnanec vedle služebních požitků
jiný důchod (na příklad z domu, kapitálu
atd.) 500 Kč ročně nepřevyšující
(§ 35).
Při převedení požitků v §
30 uvedených na částku celoroční
bylo postupováno tak, že se měsíční
plat násobil 12, čtrnáctidenní 26,
desetidenní 36. týdenní 52, a to proto, že
jsou v těchto obdobích výplatních
zahrnuty neděle i svátky.
Kdežto u ostatních poplatníků činí
daně prosté minimum 7000 Kč (§ 3), stanoví
se pro služební požitky mnohem vyšší
daňové minimum, t. j. 10.036 Kč až 10.044
Kč, resp. ve spojení s jiným důchodem
10.536 Kč až 10.544 Kč, proto, že ostatní
poplatníci platí daň z ryzího důchodu
t. j. po odečtení všech přípustných
srážek (též srážek za členy
rodiny) kdežto zde nelze přihlížeti k
žádným odpočitatelným položkám
ani ke stavu rodiny kromě případu §
31. Tyto zákonem přípustné srážkv
jsou vyváženy jednak mnohem vyšším
dani podrobeným minimem, jednak nízkou sazbou, takže
bude pravidelně daň srážková
nižší než daň, která by byla
uložena při řádném ukládání,
V řídkých případech, zvláště
u poplatníků s nejnižším důchodem,
jest ovšem možno, že by daň podle všeobecných
ustanovení vyměřená byla menší
než daň vybíraná srážkou
nebo že by vůbec nebyla předepsána (na
příklad při mimořádném
zatížení dluhy a pod.). V takových případech
jest zaměstnanec chráněn ustanovením
§ 32, odst. 4, podle něhož může vždy
žádati za řádné ukládání
daně, při kterém se přihlédne
ku všem zákonem přípustným srážkám.
Bylo-li sraženo více, než činí
daň v řádném řízení
uložená, bude vrácen přeplatek v hotovosti
(§ 37, odst. 21. Z toho zřejmo, že se zaměstnanci
za žádných okolností nebude nakládáno
hůře než s každým jiným
poplatníkem: buď bude míti výhodu, že
bude platiti méně než při řádném
ukládání, anebo v nejhorším případě
nezaplatí nikdy více než to. co by z téhož
důchodu musil platiti každý jiný poplatník.
Na požadavek dělnických kruhů, aby daně
prosté minimum bylo všeobecně podstatně
zvýšeno (až na 15.000 Kč), nemohla vláda
přistoupiti proto, že by byla při klesající
tendenci mezd většina dělnictva od daně
vůbec osvobozena a tím by státní finance
vzaly citelnou újmu. Ostatně budiž zde poukázáno
na to, co bylo řečeno o daněprostém
minimu k § 3.
Nejvyšší hranice, do které se provádí
srážka podle § 30, činí podle způsobu
výpočtu výše naznačeného
ročně 20.088 Kč při výplatě
měsíční, 20.072 Kč při
výplatě osmadvacetidenní nebo čtrnáctidenní.
20.088 Kč při výplatě desetidenní
a 20.072 Kč při výplatě týdenní.
Zdanění zaměstnance podle § 30 ve srovnání
s poplatníkem zdaňovaným v řádném
řízení vyměřovacím podle
§ 18 znázorňuje tento příklad:
Zaměstnanec ženatý s dvěma dětmi
s hrubým ročním požitkem 20.000 Kč
zaplatí ročně 218 Kč podle formule
uvedené v § 37, odst. 4. (20.000 X 2% méně
o 182 Kč): témuž poplatníku v řádném
řízení vyměřovacím uložila
by se daň takto:
hrubý požitek.............. | 20.000 Kč, |
od toho paušál 20% podle § 15, č. 1, lit. d).............. | 4.000 Kč, |
činí tudíž ryzí důchod....... | 16.000 Kč, |
na nějž padle § 18 vypadá daň 400
Kč. resp. po odečtení 1/10 daně dle
ustanovení § 20, odst. 1., per 40 Kč daň
v částce 360 Kč.
Zaplatí tedy zaměstnanec srážkou o 142
Kč méně, než by zaplatil v řádném
řízení vyměřovacím.
Tento rozdíl bude ovšem větší nebo
menší podle toho; je-li poplatník svobodný
nebo má-li rodinu menší nebo větší.
K těmto rozdílům není však možno,
jak již bylo v povšechném odůvodnění
řečeno, přihlížeti z důvodu
jednoduchosti srážky.
Odstavec druhý tohoto paragrafu týká se srážky
z požitků, které se snad výjimečně
vyplácejí v jiných než v odstavci prvém
zmíněných obdobích. Tak na př.
vyplatí-li zaměstnavatel mzdu za tři neděle,
v nich, bylo 18 pracovních dnů, částkou
720 Kč, připadá na pracovní den 40
Kč; z toho činí srážka 2% méně
o 60 h t. j. 20 h za, pracovní den a tudíž
za celé výše zmíněné období
20 h x 18 = 3 Kč 60 h.
Z mezd vyplácených denně (mzdy vlastních
nádenníků atd.) nebude prováděna
srážka vůbec.
V odstavci třetím činí se zvláštní
opatření o srážkách pro případy,
ve kterých se vyúčtují požitky
zaměstnanci teprve za delší období,
avšak dávají se mu v určitých
kratších lhůtách, na přiklad
týdenních, předem a conto později
vyúčtované zálohy. Takové případy
jsou časté na příklad u zaměstnanců
pracujících v akordě. Aby zaměstnanci
nebyla daň srážena z celého výdělku
najednou při vyúčtování, kdy
bude teprve definitivní mzda známa, stanoví
se povinnost srážeti daň již při
výplatě záloh, a to v zájmu zaměstnancově
i tehdy, jestliže záloha svou víší
nedosahuje nejnižší hranice v odstavci prvém
uvedené. Posudek o tom, bude-li vyúčtovaný
požitek srážce podroben čili nic, musí
býti ponechán toliko zaměstnavateli, který
podle výdělkových poměrů v
tom onom čase trvajících dovede zajisté
sám nejlépe posouditi, zda mzda zaměstnancova
svou výší dosáhne částky
srážce podrobené čili nic.
Odstavec čtvrtý týká se zejména
případů, ve kterých se zaměstnanci
mzda nebo služné v jednotlivých obdobích
toliko dočasně zvýší, na příklad
prací přes čas, vyplácením
remunerace a pod., avšak základní požitky
jeho se nemění.